Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Ο "δούρειος ίππος" για τους υπερχρεωμένους

Δύο σχέδια συζητώνται για τους πλειστηριασμούς και τις ρυθμίσεις δανείων.. Το πρώτο έχει να κάνει με τη μείωση των αντικειμενικών αξιών, οι οποίες αποτελούν το όριο προστασίας της κύριας κατοικίας. Σήμερα απαγορεύονται οι πλειστηριασμοί για οφειλές στις τράπεζες εφόσον η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας είναι ίση με το αφορολόγητο όριο, 200.000 ευρώ προσαυξημένο κατά 50% ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση. Με απλά λόγια, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2013 δεν κατάσχεται η κύρια κατοικία των άγαμων αν η αξία της είναι στις 300.000 ευρώ και για τις τετραμελείς οικογένειες μέχρι τις 450.000 ευρώ. Η κυβέρνηση προτείνει τη διατήρηση της διάταξης αυτής, η οποία ισχύει από το 2010, αλλά με μειωμένα τα προαναφερόμενα όρια. Κάποιες πληροφορίες μιλούν για 280.000 ευρώ και άλλες για 180.000 με 200.000 ευρώ. Και τα δύο σενάρια δεν λαμβάνουν υπόψη την οικογενειακή κατάσταση. Η πρόταση περιλαμβάνει την ισχύ αυτών των νέων ορίων για ένα ακόμη χρόνο, δηλαδή έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2014. Το plan b' Το δεύτερο σχέδιο, σε περίπτωση που η τρόικα απορρίψει το πρώτο, περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω αλλά υπό την προϋπόθεση πως ο δανειολήπτης για να σώσει την κύρια κατοικία του, θα πρέπει να συνεργάζεται με την τράπεζα για την καταβολή έστω και ενός ποσού έναντι της μηνιαίας δόσης για ένα χρονικό διάστημα. Ουσιαστικά προτείνεται η εισαγωγή του θεσμού του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» νωρίτερα και για την ακρίβεια για ένα μεταβατικό στάδιο στο καθεστώς της προστασίας των πλειστηριασμών. Η διάρκεια αυτής της πρότασης μπορεί να είναι από έναν έως και τρία χρόνια. Εξάλλου, η κυβέρνηση προτείνει την κατάργηση της διάταξης που ίσχυε από το 2009 και προέβλεπε την προστασία όλων των ακινήτων για οφειλές έως 200.000 ευρώ. Διάταξη με την οποία θεωρείται ότι «κρύβονται» κακοπληρωτές.

Φόρος διαβιωσης;

Πόθεν έσχες» για όλους από το 2014 σχεδιάζει το Υπουργείο Οικονομικών, καθώς αναμένεται να γίνεται πλήρης καταγραφή όλων των κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων (κατοικίες, οικόπεδα, μετοχές, επενδυτικά χαρτοφυλάκια, αγορές περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας, συναλλαγές με τράπεζες, δηλαδή δάνεια και καταθέσεις). Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, θα επιβάλλεται «φόρος διαβίωσης» που θα προκύπτει από το συνολικό εισοδηματικό και περιουσιακό προφίλ του φορολογουμένου και όχι με βάση το εισόδημα που αυτός δηλώνει ή το τεκμαρτό. Πρόκειται για τη δημιουργία του νέου περιουσιολογίου, το οποίο προαναγγέλλεται στο κείμενο του προϋπολογισμού του 2014 και θα επιτρέψει τον ηλεκτρονικό έλεγχο στην ακίνητη και κινητή περιουσία 8,5 εκατομμυρίων φορολογουμένων. Κι αυτό καθώς θα παρακολουθούνται όλες οι συναλλαγές τους, αλλά και η καταναλωτική συμπεριφορά τους.

Η εφορία θα έχει στη διάθεσή της για κάθε φορολογούμενο έναν ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο που θα περιέχει πλήρη στοιχεία για όλα τα εισοδήματα, ακίνητα και κινητά περιουσιακά στοιχεία, δάνεια, καταθέσεις, πιστωτικές κάρτες, μετοχές, ομόλογα, νοσήλια, δίδακτρα ακόμα και τις δαπάνες για φως, νερό και τηλέφωνο. Το περιουσιολόγιο, που έχει αρχίσει ήδη να δημιουργείται από το περασμένο καλοκαίρι, θα διευκολύνει τις διασταυρώσεις στοιχείων από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς με το πάτημα ενός κουμπιού θα μπορεί να φανεί αν ο φορολογούμενος δηλώνει εισόδημα που υπολείπεται του αθροίσματος των δαπανών του για δόσεις στις τράπεζες, δίδακτρα, γιατρούς, λογαριασμούς και λοιπές καταναλωτικές δαπάνες.

Από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ το εν λόγω μέτρο, τότε οι φορολογούμενοι δεν θα έχουν να αντιμετωπίσουν ένα «θεωρητικό» εισόδημα το οποίο θα προκύπτει επειδή έχουν στην κατοχή τους ένας σπίτι, ένα αυτοκίνητο ή ένα σκάφος αναψυχής. Η εφορία, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που θα δημιουργηθούν, θα παρακολουθεί τις πραγματικές συναλλαγές και βάσει αυτών θα φορολογεί τους υπόχρεους. Σημειώνεται ότι, με βάση τα τεκμήρια που ισχύουν σήμερα για τις κατοικίες, τα αυτοκίνητα, τα σκάφη αναψυχής, τις πισίνες, τα ιδιωτικά σχολεία, το οικιακό προσωπικό, η εφορία προσδιορίζει ένα «τεκμαρτό» εισόδημα. Το συγκεκριμένο εισόδημα συγκρίνεται με αυτό που δηλώνει ο φορολογούμενος και όποιο από τα δύο είναι μεγαλύτερο, αυτό φορολογείται.

Δικαστικός πόλεμος για το νέο φόρο

Την πενταπλή, κραυγαλέα και βάναυση αντισυνταγματικότητα των ρυθμίσεων του νέου διπλού φόρου στην ακίνητη περιουσία επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ, ενόψει της κατάθεσης στη Βουλή του σχετικού σχεδίου νόμου, αλλά και των προσφάτων δηλώσεων του υπουργού Οικονομικών ότι δεν υπάρχει υπερφορολόγηση της ιδιοκτησίας. Για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας τόσον εκείνων που επέβαλαν τις νέες ρυθμίσεις, όσων και όλων εκείνων που τις ανέχονται και θα τις ψηφίσουν, υιοθετήθηκε το καταστροφικότερο σενάριο ετήσιας φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας, ο σχεδιασμός του οποίου, εκτός του ότι θα οδηγήσει σε μέγα δημοσιονομικό «Βατερλώ», παραβιάζει προκλητικά πέντε θεμελιώδεις διατάξεις του Συντάγματος της χώρας:

1. Διότι ενώ το Σύνταγμα (άρθρο 4 παρ. 1, 2 και 5) ρητά επιβάλλει την ισότιμη και αδιάκριτη συμμετοχή των πολιτών στα δημόσια βάρη, το νομοσχέδιο προβλέπει αυθαίρετες διακρίσεις στη συμμετοχή αυτή ανάλογα με το είδος της ακίνητης περιουσίας τους ως αστικής ή εκτός σχεδίου, υπέρ της μιας κατηγορίας φορολογουμένων και σε βάρος μιας άλλης, μέσω της διπλής φορολόγησής της δεύτερης, δηλαδή των κατόχων αστικής ακίνητης περιουσίας.

2. Διότι ενώ το Σύνταγμα (άρθρο 4 παρ. 5) ρητά προβλέπει την αναλογική φορολογική επιβάρυνση των πολιτών («…ανάλογα με τις δυνάμεις τους…»), που είναι το συνολικό εισόδημα του κάθε πολίτη, το νομοσχέδιο επιβάλλει πολλαπλά φορολογικά βάρη υπολογισμένα με εκθετική μαθηματική επιβάρυνση (δήθεν…προοδευτική) με βάση την απλή κατοχή απρόσοδης ακίνητης περιουσίας, με απόλυτη αντικειμενική αδυναμία εκποίησής της, που προκαλείται από την ίδια τη ληστρική φορολογική επιβάρυνσή της.

3. Διότι ενώ κατά το άρθρο 17 παρ. 1 του Συντάγματος «Η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Κράτους…», η διπλή φορολόγηση της αστικής ακίνητης περιουσίας, με βάση αντικειμενικές αξίες ή τιμές ζώνης που είναι πολλαπλάσιες των σημερινών και ληστρικούς φορολογικούς συντελεστές οδηγεί σε έμμεση αλλά νομοτελειακή δήμευση της ιδιοκτησίας μέσω της κατάλυσης του πυρήνα του ιδιοκτησιακού δικαιώματος των πολιτών, γεγονός που θα οδηγήσει μεγάλο αριθμό πολιτών με απρόσοδες περιουσίες στην απώλεια των περιουσιών τους και τελικά στη φυλακή.

4. Διότι ενώ το Σύνταγμα (άρθρο 20 παρ. 1) ρητά προβλέπει το δικαίωμα στην παροχή έννομης προστασίας από τα δικαστήρια, το νομοσχέδιο αυτό περιέχει διατάξεις που αποστερούν τη δυνατότητα προσφυγής στη δικαιοσύνη και συμμετοχής σε κάθε οικονομική συναλλαγή σε όσους πολίτες θα βρεθούν σε αντικειμενική αδυναμία πληρωμής των αστρονομικών φορολογικών υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτό.

5. Διότι εξάλλου, το σύστημα υπολογισμού του φόρου, καθιερώνει μία σειρά αντικειμενικών -και πρακτικά αμάχητων- τεκμηρίων τα οποία λαμβάνονται περιοριστικά υπόψη προκειμένου να καθορισθεί η φορολογική υποχρέωση, χωρίς ο πολίτης να έχει τη δυνατότητα να αντιτάξει άλλα κρίσιμα στοιχεία απαραίτητα για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας του ακινήτου του, κάτι το οποίο καταργεί κάθε δυνατότητα δικαστικού ελέγχου, παραβιάζοντας τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 20 του Συντάγματος.

Η ΠΟΜΙΔΑ δηλώνει ότι είναι αντικειμενικά αδύνατη η καταβολή του διπλού φόρου στα ακίνητα, ιδιαίτερα από τους ιδιοκτήτες των ξενοίκιαστων ακινήτων με τις τεράστιες αντικειμενικές αξίες και τιμές ζώνης και τα μηδενικά εισοδήματα, και ότι κάθε ρύθμιση που θα έχει τα χαρακτηριστικά αυτά θα προσβληθεί με κάθε νόμιμο μέσο στα ελληνικά και στα διεθνή δικαστήρια.

Οι διαφωνούντες συμφωνησαν για το φόρο

Το τελικό σχέδιο νόμου για τη φορολογία στα ακίνητα, πήρε την έγκριση των Κοινοβουλευτικών Ομάδων που στηρίζουν την κυβέρνηση, καθώς το αρχικό σενάριο είχε προκαλέσει «επανάσταση», αναμένεται να κατατεθεί εκτός απροόπτου σήμερα στη Βουλή, καθώς θα πρέπει να έχει ψηφιστεί πριν από τον προϋπολογισμό του επόμενου έτους, που κυρώνεται στις 7 Σεπτεμβρίου. Από το «πακέτο» του νέου Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων αναμένονται να βεβαιωθούν 3,2 δισ. ευρώ (ή 3,1 δισ. ευρώ χωρίς τα αγροτεμάχια) και να εισπραχθούν 2,65 δισ. ευρώ, δημιουργώντας έτσι μια νέα «τρύπα», σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, ύψους 250 εκατ. ευρώ στις μνημονιακές υποχρεώσεις. Οι επικεφαλής της τρόικας, ωστόσο, την ανεβάζουν στα 400 εκατ. ευρώ, καθώς φοβούνται χαμηλή εισπραξιμότητα.Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι με βάση τις εκτιμήσεις των παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών από τα 2,65 δισ. ευρώ που υπολογίζουν ότι θα εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία, περίπου τα 660 εκατ. ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν όσοι έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ.

Ο νέου τύπου ΦΑΠ, θα έχει αυξημένο αφορολόγητο όριο στις 300.000 ευρώ, από 200.000 ευρώ που είναι σήμερα, καθώς και περισσότερους συντελεστές αφού από πέντε γίνονται έξι, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη προοδευτικότητα. Οι συντελεστές θα κυμαίνονται από 0,2% έως και 1% για ακίνητα των οποίων η αντικειμενική αξία ξεπερνά τις 800.000 ευρώ. Πέρα από το νέου τύπου ΦΑΠ, οι έχοντες, όπως άλλωστε και όλοι οι ιδιοκτήτες, καλούνται με βάση το νομοσχέδιο να καταβάλουν το 2014 φόρο για κάθε ακίνητο που κατέχουν, από το πρώτο ευρώ αντικειμενικής αξίας. Από το φόρο, πάντως, απαλλάσσονται πλήρως τα αγροτοκτηνοτροφικά κτίσματα, μειώνεται η φορολογία στα οικόπεδα, ενώ καταργούνται και οι συντελεστές προσαύξησης των αγροτεμαχίων για απόσταση από τη θάλασσα. Θα πρέπει να αναφερθεί δε ότι για τα νομικά πρόσωπα προβλέπεται μικρή μείωση των συντελεστών που ισχύουν σήμερα: από 0,3% και 0,6% σε 0,25% και 0,5%. Επισημαίνεται ότι εξαιρέσεις και απαλλαγές από το φόρο θα υπάρχουν για όσους βρίσκονται στα όρια της φτώχειας, καθώς και για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ Αν και κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής δεν αποκλείεται να επέλθουν αλλαγές στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί, με στόχο πάντα την ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση συγκεκριμένων κατηγοριών ιδιοκτητών, το βασικό κείμενο προβλέπει ότι ο φόρος θα αποτελείται από τον κύριο και το συμπληρωματικό φόρο. Τον κύριο φόρο τον πληρώνουν όλα τα είδη ακινήτων (κτήρια, οικόπεδα, αγροτεμάχια), ανεξαρτήτως νομικής μορφής του ιδιοκτήτη, ενώ ο συμπληρωματικός φόρος υπολογίζεται στο σύνολο της αξίας των αστικών ακινήτων στην κατοχή των φυσικών και νομικών προσώπων με αφορολόγητο και προοδευτική κλίμακα για τα μεν και αναλογικό συντελεστή για τα δε.

Α. Ο κύριος φόρος υπολογίζεται επί των επιφανειών ως εξής:

1. Κτήρια. Βασικός φόρος 2-13 ευρώ/τ.μ. σε 12 κλιμάκια ανά τιμή ζώνης, χαμηλότερος από 21,6% έως 4,4% σε σχέση με τον ΕΕΤΑ (μεσοσταθμικά 16%). Προβλέπεται συντελεστής παλαιότητας, ορόφου, μονοκατοικίας και πρόσοψης. Τα κτήρια ειδικής χρήσης έχουν συντελεστή μειωμένο κατά 50%, πλην των αγροτικών, που έχουν μηδενικό συντελεστή, ενώ προβλέπεται και μειωτικός συντελεστής επιφάνειας. Οι βοηθητικοί χώροι για κάθε είδους κτήριο φορολογούνται στο 10% του κανονικού συντελεστή, με την εξαίρεση των αγροτικών, που έχουν μηδενικό συντελεστή.

2. Οικόπεδα. Βασικός φόρος 3-9.000 ευρώ/στρέμμα σε 25 κλιμάκια, χαμηλότερος από 70% έως 90% σε σχέση με το σ/ν της διαβούλευσης (μεσοσταθμικά 83%).

3. Αγροτεμάχια. Βασικός φόρος 1 ευρώ/στρέμμα, με συντελεστή θέσης από 1-3, συντελεστή άρδευσης 1,1, συντελεστή χρήσης (δασικά 0,1, βοσκότοποι 0,5, καλλιέργειες κάθε είδους 2, λατομεία 5, εκθέσεις 8), συντελεστή απαλλοτρίωσης 0,75 και συντελεστή κατοικίας 5.

Β. Ο συμπληρωματικός φόρος υπολογίζεται επί της συνολικής αξίας των αστικών ακινήτων του ιδιοκτήτη, όπως ο ΦΑΠ. Τα φυσικά πρόσωπα έχουν αυξημένο αφορολόγητο (από 200.000 σε 300.000 ευρώ) και χαμηλότερους αρχικούς συντελεστές, με ανώτατο συντελεστή 1% (από 2%). Τα νομικά πρόσωπα φορολογούνται όπως και τώρα, με τους βασικούς συντελεστές να μειώνονται από 0,6% και 0,3% σε 0,5% και 0,25% αντιστοίχως. Για τα φυσικά πρόσωπα ο συντελεστής ξεκινά από 2 τοις χιλίοις για περιουσία άνω των 300.000 ευρώ κατά άτομο. Υπολογίζεται ότι η βεβαίωση του φόρου θα ανέλθει σε 3,24 δισ. ευρώ (3,1 δισ. ευρώ χωρίς τα αγροτεμάχια), με είσπραξη 2,65 δισ. ευρώ (μέση εισπραξιμότητα 82%). Η βεβαίωση των αντίστοιχων φόρων του 2013 εκτιμάται σε 3,18 δισ. ευρώ, με αναμενόμενη είσπραξη περί τα 2,5-2,6 δισ.

Ψαχνουν ενοικιαστές οι Δήμοι

Επενδυτές αναζητά ο Δήμος Κοζάνης για τη μίσθωση ακινήτων που ανήκουν στην ιδιοκτησία του και βρίσκονται σε προνομιακές θέσεις, κοντά στην Εγνατία Οδό αλλά και στον αγωγό τηλεθέρμανσης. Σε ό,τι αφορά τα ακίνητα πλησίον της Εγνατίας και των κόμβων της, αυτά μπορούν να "φιλοξενήσουν" χρήσεις που είτε σχετίζονται με αστικές δραστηριότητες (καθώς οι αποστάσεις από την πόλη της Κοζάνης είναι πολύ μικρές), είτε αφορούν τη βιοτεχνική και την βιομηχανική δραστηριότητα, είτε είναι ανάλογες με τις υπηρεσίες που προσφέρει ένας σταθμός εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (εστίασης, φιλοξενίας, διαμονής, καυσίμων κλπ.). Εξάλλου, τα ακίνητα που είναι κοντά στον αγωγό τηλεθέρμανσης προσφέρουν δυνατότητες αξιοποίησης της θερμικής ενέργειας για θερμοκηπιακές δραστηριότητες. Οι παραπάνω ιδιοκτησίες μαζί με όλα τα ακίνητα του Δήμου Κοζάνης (που περιλαμβάνουν ακόμη και πλατείες, κοινόχρηστους χώρους και σχολεία), καταγράφηκαν ψηφιακά από το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας σε ένα "εργαλείο" που αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά τις προσπάθειες της τοπικής αυτοδιοίκησης να προσελκύσει επενδύσεις και αναπτυξιακές δράσεις.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki