Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Οι δασικοί χάρτες και οι οικιστικές πυκνώσεις

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Ανάρτηση δασικών χαρτών περιοχών εντός των ιωδών περιγραμμάτων, διαδικασία ελέγχου, περιβαλλοντική διαχείριση αυτών και άλλες διατάξεις» ,περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την ανάρτηση των δασικών χαρτών στις περιοχές που εξαιρέθηκαν -ως οικιστικές πυκνώσεις- από την ανάρτηση και την περιβαλλοντική τους διαχείριση, για τους δασωμένους αγρούς, για τις χορτολιβαδικές εκτάσεις -στις περιοχές που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου-, για την παράταση των προθεσμιών υποβολής αντιρρήσεων στις περιοχές που οι δασικοί χάρτες βρίσκονται σε ανάρτηση, για την εισαγωγή της ιερακοθηρίας στη δασική νομοθεσία, την τακτοποίηση συνοδών εγκαταστάσεων θρησκευτικών χώρων σε εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία, καθώς και το Ελληνικό Κτηματολόγιο.

 

Οι ρυθμίσεις που αφορούν στις λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις λαμβάνουν υπόψη την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ και τροποποιούν το πρόσφατα αναρτηθέν νομοσχέδιο, εξασφαλίζοντας την ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών και την περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με αυθαίρετη δόμηση εντός εκτάσεων δασικού χαρακτήρα. Οι τροποποιήσεις είναι σε συμφωνία με την ήδη εκφρασμένη πολιτική βούληση του ΥΠΕΝ, που είχε αποδειχθεί και με την ανάρτηση σε δημόσια διαβούλευση του σχετικού σχεδίου νόμου, και αντιμετωπίζει ένα μεγάλο κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόβλημα που δημιουργήθηκε από τις ελλειμματικές πολιτικές των προηγούμενων δεκαετιών.

 

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχωρά στην τελική κατάθεση του σχεδίου νόμου, με το οποίο:

 

• Καταργείται η εξαίρεση από την ανάρτηση των δασικών χαρτών των περιοχών αυτών και στους ήδη αναρτημένους δασικούς χάρτες και σε αυτούς που πρόκειται να αναρτηθούν και η ανάρτηση και η κύρωση προχωράει πλέον στο 100% της χώρας.

 

• Εισάγεται διαδικασία διπλού ελέγχου των εκτάσεων που υποδείχθηκαν ως τέτοιες περιοχές και προβλέπεται η κατά προτεραιότητα περιβαλλοντική τους διαχείριση, με βάση τις συνταγματικές προβλέψεις και τους περιβαλλοντικούς νόμους.

 

• Μετά την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών, του Κτηματολογίου και του Δασολογίου, αλλά και την καταγραφή των διοικητικών πράξεων και των εμπράγματων δικαιωμάτων, προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος ανά ΟΤΑ, μετά την κατάλληλη επεξεργασία των μελλοντικά διαθέσιμων στοιχείων που θα συλλεχθούν το επόμενο διάστημα, που δεν είναι τώρα διαθέσιμα στη διοίκηση, το οποίο θα καθορίζει την τελική περιβαλλοντική διαχείριση της κάθε περιοχής σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

 

• Δίνεται ο κατάλληλος χρόνος για να συνταχθούν τα σχετικά ΠΔ με βάση τις διατάξεις της πολεοδομικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, με αναστολή των πράξεων κατεδάφισης για 25 χρόνια στις περιοχές όπου δεν εντοπίζονται ζητήματα περιβαλλοντικής προτεραιότητας, κάτι που θα επιτρέψει την κατεδάφιση κτιρίων στις εκτός υπαγωγής περιοχές.

 

Όσον αφορά στους δασωμένους αγρούς, για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα χρήσης των εκτάσεων αυτών που έχουν χαρακτηριστεί δάση αποκλειστικά για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια. Η ρύθμιση αυτή δίνει τη δυνατότητα αναζωογόνησης, αναπτυξιακής και περιβαλλοντικής, περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδας που εγκαταλείφθηκαν και υποβαθμίστηκαν μετά το 1945.

 

Για τις χορτολιβαδικές εκτάσεις προβλέπεται για πρώτη φορά η δυνατότητα αναγνώρισης από τη Δασική Υπηρεσία τίτλων που ανάγονται προ του 2003, ενώ είναι δυνατή και η επίκληση της χρησικτησίας μέσω αγωγής στα πολιτικά δικαστήρια ή στο Συμβούλιο Ιδιοκτησίας Δασών. Με τη ρύθμιση αυτή ολοκληρώνεται η επίλυση προβλημάτων που είχαν εντοπιστεί κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα και σε περιοχές που δεν υπάρχει τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου και έτσι επιταχύνεται η ολοκλήρωση πράξεων και συμβολαίων που έχουν παγώσει.

 

Τέλος, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν στο Ελληνικό Κτηματολόγιο:

 

Βελτιώνουν τη λειτουργία και τις επιχειρησιακές δυνατότητες του φορέα, με σκοπό την ολοκλήρωση μέχρι το 2021 με τον καλύτερο τρόπο της κτηματογράφησης της χώρας και

 

Επιλύουν θέματα που σχετίζονται με την ολοκλήρωση της μεγάλης μεταρρύθμισης της ενσωμάτωσης των υποθηκοφυλακείων της χώρας στο Ελληνικό Κτηματολόγιο και της δημιουργίας μιας νέας και σύγχρονης δομής.​

 

 

Χωρικό σχέδιο για Ραφήνα-Νέα Μάκρη

Στην προέγκριση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για την πυρόπληκτη περιοχή των Δημοτικών Ενοτήτων Νέας Μάκρης και Ραφήνας, Περιφέρειας Αττικής, προχώρησε  το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).

 

Πρόκειται για την πρώτη ενεργοποίηση του εργαλείου του ΕΧΣ που αφορά την αποκατάσταση περιοχών από φυσικές καταστροφές, κατ' εφαρμογή του νόμου για τον Χωρικό Σχεδιασμό που ψηφίστηκε το 2016, όπως αναφέρει το υπουργείο.

 

Η εισήγηση προς το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ), συντάχθηκε από το Τμήμα Μητροπολιτικού Σχεδιασμού Αθήνας-Αττικής του ΥΠΕΝ, ενσωματώνοντας τις απόψεις που κατατέθηκαν, ύστερα από διευρυμένη δημόσια διαβούλευση με τους δήμους και επιτροπές κατοίκων τους τελευταίους μήνες.

 

Με την ομόφωνη απόφαση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ξεκινά το σχέδιο για την ανασυγκρότηση και ανάπλαση της περιοχής που επλήγη με ιδιαίτερη σφοδρότητα από την καταστροφική πυρκαγιά της 23ης και 24ης Ιουλίου του 2018.

 

Στη σημερινή συνεδρίαση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ παραβρέθηκαν εκπρόσωποι των Δήμων Ραφήνας-Πικερμίου και Μαραθώνος, συντονιστικές επιτροπές κατοίκων και τοπικοί σύλλογοι, οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις και τα αιτήματά τους.

 

Η προέγκριση καθορίζει τρεις κρίσιμες παραμέτρους για την εκπόνηση της μελέτης του ΕΧΣ:

 

- Το όριο της περιοχής επέμβασης, όπου ισχύουν οι προτεινόμενες πολεοδομικές ρυθμίσεις. Μαζί καθορίζονται τα όρια της ζώνης άμεσης επιρροής και τα όρια της ευρύτερης περιοχής. Η έκταση της περιοχής επέμβασης καλύπτει περίπου 7.900 στρέμματα στις Δημοτικές Ενότητες Νέας Μάκρης και Ραφήνας.

 

- Τις χρήσεις γης στην περιοχή επέμβασης, τον προτεινόμενο χαρακτήρα των επιμέρους περιοχών, καθώς και τις γενικές και ειδικές κατηγορίες χρήσεων.

 

- Τους μέγιστους συντελεστές δόμησης για την περιοχή επέμβασης.

 

Επιπλέον, η προέγκριση συμπεριλαμβάνει σειρά από βασικές αρχές χωρικής οργάνωσης οι οποίες κατευθύνουν την εκπόνηση της μελέτης του ΕΧΣ (φυσικό περιβάλλον, χρήσεις γης, σύνδεση οικιστικών περιοχών και ελεύθερων χώρων, οδικό δίκτυο και κυκλοφορία, παράκτιο μέτωπο, ρέματα και παραρεμάτιες περιοχές).

 

Το ΕΧΣ έχει σκοπό να συμβάλει:

 

- στην ανασυγκρότηση και ανάταξη του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος με κριτήριο την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος μετά την καταστροφική πυρκαγιά

 

- στη χωρική αναδιοργάνωση και την αναβάθμιση των τεχνικών υποδομών

 

- στην άρση των προ της πυρκαγιάς ευάλωτων συνθηκών και των οικιστικών και πολεοδομικών στρεβλώσεων

 

- στην ανθεκτικότητα της περιοχής, βελτιώνοντας την ικανότητα αντιμετώπισης ή μείωσης των αρνητικών επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών.

 

- στην πρόληψη ώστε η περιοχή να είναι καλύτερα προετοιμασμένη σε εξωτερικές απειλές, όπως ο κίνδυνος νέας πυρκαγιάς, πλημμυρικών φαινομένων, διάβρωσης, κατολισθήσεων κ.λπ.

 

Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί το τελικό κείμενο της απόφασης του ΚΕΣΥΠΟΘΑ, με όλες τις απαραίτητες τεχνι

Αλαλούμ με τις παρατάσεις στο Κτηματολόγιο

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν θα ανακοινώσει γενική εξάμηνη παράταση για την υποβολή δηλώσεων στο Κτηματολόγιο, όπως δήλωσε  στη Βουλή ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Δημαράς, αλλά μόνο για πολύ συγκεκριμένες περιοχές, για τις οποίες θα κρίνει ότι υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες και προβλήματα. Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει ο "Ελεύθερος Τύπος" , το Κτηματολόγιοαναμένεται να ανακοινώσει ότι παρατείνονται μόνο για τους κατοίκους του εξωτερικού και το Δημόσιο μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου η συλλογή δηλώσεων σε Αρκαδία και συγκεκριμένα στους Δήμους Γορτυνίας, Μεγαλούπολης, Νότιας και Βόρειας Κυνουρίας και Τρίπολης. Για την Εύβοια και συγκεκριμένα τους Δήμους Ερέτριας , Διρφύων –Μεσσαπίων, Ιστιαίας –Αιδηψού, Καρύστου, Κύμης-Αλιβερίου, Μαντουδίου –Λίμνης –Αγίας Άννας και Σκύρου η παράταση για τους κατοίκους του εξωτερικού και το Δημόσιο είναι μέχρι τις 21 Οκτωβρίου 2019. Για τη Θάσο και τη Ροδόπη η παράταση ισχύει μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου, ενώ για περιοχές της Κορίνθου έως τις 12 Αυγούστου. Τέλος για Άρτα, Πρέβεζα και Λευκάδα οι ιδιοκτήτες που ζουν στο εξωτερικό και το Δημόσιο έχουν παράταση έως τις 10 Σεπτεμβρίου.

Παράταση για τα αυθαίρετα

Παράταση ενός μήνα, έως την Παρασκευή 10 Μαΐου 2019, δίνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη δεύτερη φάση υπαγωγής αυθαιρέτων με μείωση του ειδικού προστίμου κατά 10% στο πλαίσιο του νόμου 4495/2017.Η παράταση θα ενταχθεί σε σχετική νομοθετική ρύθμιση.

 

Αλλάζει ο νόμος για αιγιαλό και παραλία

Σε ριζική αναθεώρηση του νομοθετικού καθεστώτος για τον αιγιαλό και την παραλία προχωρεί η κυβέρνηση. Με νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο κατατίθεται άμεσα στη Βουλή, τροποποιούνται σχεδόν όλα τα άρθρα του ισχύοντος σήμερα ν. 2971/2001, με βασικούς στόχους να βελτιωθεί και να εκσυγχρονιστεί η νομοθεσία προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και του δημόσιου συμφέροντος και ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες για οικονομική ανάπτυξη μέσω της διευκόλυνσης της εκτέλεσης έργων αναπτυξιακού χαρακτήρα.

 

Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο καθιστά πιο «ευέλικτο» τον ορισμό της ζώνης της παραλίας, επιτρέποντας πλάτος μικρότερο από τα 50 μέτρα που προβλέπει η ισχύουσα σήμερα νομοθεσία, ταυτόχρονα όμως αυστηροποιεί το νομοθετικό καθεστώς για την παραχώρηση της χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας.

 

Αναλυτικά, οι βασικότερες αλλαγές που επέρχονται με το νομοσχέδιο είναι οι εξής:

 

1) Το πλάτος της ζώνης της παραλίας ανακαθορίζεται στα 30 έως 50 μέτρα από τη γραμμή του αιγιαλού, ενώ στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο το πλάτος αυτό έχει οριστεί σταθερά στα 50 μέτρα. Ουσιαστικά δίδεται ένας πιο ευέλικτος ορισμός της παραλίας προκειμένου κατά τον καθορισμό της οριογραμμής να λαμβάνεται υπόψη το φυσικό «ανάγλυφο» των περιοχών. Προβλέπεται, ωστόσο, ότι η τροποποίηση αυτή δεν θίγει υφιστάμενα όρια οικισμών και οικισμών προϋφιστάμενων του έτους 1923.

 

2) Συστήνεται δευτεροβάθμια επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών με αρμοδιότητα την εξέταση των προσφυγών των πολιτών που αμφισβητούν αποφάσεις πρωτοβάθμιων επιτροπών των Κτηματικών Υπηρεσιών για τον καθορισμό της οριογραμμής του αιγιαλού, του παλαιού αιγιαλού και της παραλίας.

 

3) Καθορίζεται το πλαίσιο για την αντιμετώπιση των χιλιάδων περιπτώσεων όπου στη ζώνη του αιγιαλού και της παραλίας υφίστανται κτίσματα και άλλες κατασκευές ή έχουν πραγματοποιηθεί άλλου είδους παρεμβάσεις, όπως π.χ. διανοίξεις δρόμων. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι οι υφιστάμενες κατασκευές και παρεμβάσεις στη ζώνη του αιγιαλού και της παραλίας, εφόσον αποτελούν πολύ παλαιά έργα τα οποία εκτελέστηκαν σύννομα, κατόπιν έκδοσης των προβλεπόμενων αδειών (π.χ. βάσει αναπτυξιακών νόμων κ.λπ.), διατηρούνται θεωρούμενες ως νόμιμες, ενώ όσες κατασκευές και παρεμβάσεις δεν έχουν τις προβλεπόμενες άδειες ή έχουν ανεγερθεί αυθαίρετα θα πρέπει να καταργηθούν.

 

4) Καθορίζεται ενιαίο καθεστώς καθορισμού των τιμών εκκίνησης για τους πλειστηριασμούς που διενεργούνται με στόχο την ενοικίαση εκτάσεων στη ζώνη του αιγιαλού και της παραλίας. Οι τιμές θα καθορίζονται με αντικειμενικό σύστημα, βάσει εξίσωσης με 4-5 παραμέτρους. Ουσιαστικά καταργείται το ισχύον σήμερα σύστημα, βάσει του οποίου οι τιμές εκκίνησης καθορίζονται με βάση εκτιμήσεις των αρμόδιων Κτηματικών Υπηρεσιών.

 

5) Αυστηροποιούνται οι διαδικασίες παραχώρησης της χρήσης του αιγιαλού, ώστε να περιοριστεί το ισχύον καθεστώς ανομίας και αυθαιρεσίας.

 

6) Θεσπίζεται ειδικό καθεστώς αδειοδότησης για την εκτέλεση έκτακτων έργων και την ανέγερση πρόχειρων κατασκευών στις ζώνες του αιγιαλού και της παραλίας, προκειμένου να εξυπηρετούνται έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν σε διάφορες περιοχές της χώρας.

 

7) Καθιερώνεται νέα ειδική διαδικασία για τη βραχυχρόνια παραχώρηση εκτάσεων στις ζώνες του αιγιαλού και της παραλίας, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, λήψης βίντεο στο πλαίσιο διαφόρων άλλων οπτικοακουστικών παραγωγών, τέλεσης γάμων κ.λπ. Για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουν προκύψει πολλά προβλήματα μεταξύ πολιτών, δήμων και λιμενικού, που είχαν ως αποτέλεσμα γραφειοκρατικές διαδικασίες χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα για την εξυπηρέτηση των πολιτών και την προστασία του αιγιαλού.

 

8) Aφαιρούνται αρμοδιότητες του λιμενικού σώματος επί του αιγιαλού με πέρασμά τους στη διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 

9) Θεσπίζονται αντισταθμιστικά μέτρα για τις περιπτώσεις που επιτρέπονται έργα στον αιγιαλό. Πρόκειται για πρακτική που ακολουθείται με επιτυχία πολλά χρόνια σε χώρες της Μεσογείου, εξασφαλίζοντας πρόσθετα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες από την παραχώρηση χρήσης και επενδύσεων στον αιγιαλό, παράλληλα με την τουριστική ανάπτυξη.

 

10) Παρατείνονται οι προθεσμίες για τον καθορισμό του αιγιαλού σε ορθοφωτοχάρτες.

 

 

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki