Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Οι αλλαγές στις χρήσεις γης

Εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, αλλά και νέες αρχές στην οργάνωση και τη λειτουργία των πόλεων και των οικισμών εισάγει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δόθηκε σε διαβούλευση 13 ημερών. Παράλληλα περιλαμβάνει διατάξεις προστασίας του εξωαστικού χώρου εισάγοντας την έννοια της «αγροτικής χρήσης» για εγκαταστάσεις σε γεωργική γη, είτε πρόκειται για κατοικία είτε για άλλες. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις πόλεις, το Π.Δ. θεσπίζει 15 γενικές κατηγορίες χρήσεων γης, οι οποίες συμπληρώνονται από πενήντα και πλέον ειδικές χρήσεις με επιτρεπόμενες δραστηριότητες και λειτουργίες, όπως οι εγκαταστάσεις υποδοχής και φιλοξενίας μεταναστών, τα σημεία ανακύκλωσης, οι εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας κ.ά. Το νέο ΠΔ προσδιορίζει το εύρος και το περιεχόμενο των κατηγοριών χρήσεων γης, που εφαρμόζονται σε περιοχές, οι οποίες καλύπτονται από πολεοδομικά σχέδια. Αντικαθιστά το κεφάλαιο Β του νόμου 4269/ το οποίο καταργήθηκε το 2016. Επίσης, προσθέτει μια εντελώς νέα κατηγορία στις υπάρχουσες χρήσεις γης, εκείνη της «αποκλειστικής κατοικίας». Στη γενική κατηγορία «Τουρισμός - αναψυχή» το σχέδιο ΠΔ περιλαμβάνει και την παραθεριστική κατοικία, ώστε να κουμπώσει με τις σχετικές ρυθμίσεις που είχαν ήδη ψηφιστεί από το 2012 (ν. 4092). Στις ειδικές κατηγορίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ελικοδρόμια, λαχανόκηποι, πράσινα σημεία ανακύκλωσης, εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών, αλλά και υδατοδρόμια, για τα οποία εκκρεμεί ακόμη το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους. Ειδικότερα, στις νέες περιοχές αποκλειστικής κατοικίας θα μπορούν να χωροθετούνται, πλην της κατοικίας, εγκαταστάσεις πρόνοιας, εκπαίδευσης, αθλητικές (υπαίθριες), θρησκευτικοί χώροι, δημοτικές αγορές, γωνιές ανακύκλωσης, εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας και διοικητικές υπηρεσίες τοπικής σημασίας. kάθε μία από τις γενικές κατηγορίες περιλαμβάνει συγκεκριμένες επιτρεπόμενες ειδικές χρήσεις, οι οποίες έχουν εμπλουτιστεί ώστε να αποτυπωθούν οι αλλαγές στον σύγχρονο τρόπο ζωής, και στις κοινωνικο-οικονομικές δραστηριότητες. Έτσι στις ειδικές κατηγορίες χρήσεων, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι υπεραγορές, τα πολυκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα, Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων, πράσινα σημεία (μικρά, μεγάλα) και γωνιές ανακύκλωσης, δεξαμενές νερού - αφαλάτωσης, κεραίες τηλεπικοινωνιών, ραδιοφωνικών, τηλεοπτικών σταθμών και κινητής τηλεφωνίας, Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών (Κ.Α.Ν) και Οστών κ.ά.

Οι δασικοί χάρτες "τρωνε" περιουσίες

Σήμα κινδύνου για την απώλεια περιουσιών χιλιάδων ιδιοκτητών ακινήτων λόγω των δασικών χαρτών, εκπέμπει η ΠΟΜΙΔΑ. Με επιστολή της προς τον Σ. Φάμελλο αναφέρει ότι υπάρχουν πολλά σοβαρά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν.

«Το πρόβλημα ωστόσο που παραμένει άλυτο είναι εκείνο των ιδιοκτητών αστικών περιουσιών σε περιοχές όπου η Δασική Υπηρεσία, χρησιμοποιώντας παλιούς χάρτες εξακολουθεί να τις θεωρεί ως δασικές. Επιπλέον είναι δεκάδες χιλιάδες οι πολίτες σε όλη τη χώρα που δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κάνουν ένσταση ή όχι, και επίσης πάρα πολλοί εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν ένσταση λόγω του συνολικού υψηλού κόστους που απαιτείται για την άσκησή της, δεδομένου ότι για να ασκηθεί μια ένσταση με αξιώσεις και πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να έχει συνταχθεί από απόλυτα εξειδικευμένο δασολόγο», τονίζεται.

Αναλυτικά, όλη η επιστολή:

 

Προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κο Σωκράτη Φάμελλο

Ενταύθα

Αθήνα, 27.2.2017

Θέμα: Αναγκαίες τροποποιήσεις της νομοθεσίας για τους δασικούς χάρτες.

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Παρά τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις σας ότι οι δασικοί χάρτες δεν θα αμφισβητήσουν την περιουσία των πολιτών, αλλά και τις επιμέρους σημαντικές προσπάθειές σας, που έγιναν έστω και με μεγάλη καθυστέρηση για την επίλυση ορισμένων από τα πολύ σοβαρά προβλήματα που συνδέονται με αυτούς, η ΠΟΜΙΔΑ οφείλει να επισημάνει και να προειδοποιήσει όλους τους ενδιαφερόμενους, όπως έκανε και στο πρόσφατο συνέδριό της, ότι ο κίνδυνος να χάσουν τις περιουσίες τους είναι άμεσος και υπαρκτός.

Συγκεκριμένα, με πρόσφατη ερμηνευτική εγκύκλιο λύσατε σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των αγροτικών εκτάσεων που χαρακτηρίσθηκαν ως αναδασωτέες επειδή κάηκαν σε κάποια από τις πυρκαγιές των περασμένων δεκαετιών (επισημαίνουμε ωστόσο ότι αν για τη σύνταξη των δασικών χαρτών χρησιμοποιούνταν αεροφωτογραφίες του 1960 θα είχαμε πολύ πιο ακριβή αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης και λιγότερα προβλήματα).

Το πρόβλημα ωστόσο που παραμένει άλυτο είναι εκείνο των ιδιοκτητών αστικών περιουσιών σε περιοχές όπου η Δασική Υπηρεσία, χρησιμοποιώντας παλιούς χάρτες εξακολουθεί να τις θεωρεί ως δασικές. Επιπλέον είναι δεκάδες χιλιάδες οι πολίτες σε όλη τη χώρα που δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κάνουν ένσταση ή όχι, και επίσης πάρα πολλοί εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν ένσταση λόγω του συνολικού υψηλού κόστους που απαιτείται για την άσκησή της, δεδομένου ότι για να ασκηθεί μια ένσταση με αξιώσεις και πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να έχει συνταχθεί από απόλυτα εξειδικευμένο δασολόγο.

Αυτές οι τεράστιες αδυναμίες του συστήματος, που δεν μπορεί να θεραπευτούν ενόσω «τρέχουν» οι ασφυκτικές προθεσμίες υποβολής ενστάσεων σε πολλές περιοχές της χώρας ασφαλώς θα οδηγήσουν σε απώλεια (ουσιαστική «δήμευση») περιουσιών, όπως έχει κατ’ επανάληψη καταγγείλει η ΠΟΜΙΔΑ.

Δύο πολύ σημαντικά εργαλεία, απαραίτητα για την οικονομία και χρήσιμα για τους ιδιοκτήτες, το Κτηματολόγιο και οι Δασικοί Χάρτες μετατρέπονται δυστυχώς σε αφορμή απώλειας περιουσιακών στοιχείων από ιδιοκτήτες που έχουν ανεπίληπτη νομή και κατοχή επί ολόκληρες γενεές, εξ αιτίας της απαράδεκτης νομοθεσίας που ισχύει σήμερα.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε με νομοθετική σας παρέμβαση:

Την κατάργηση του «τεκμηρίου ιδιοκτησίας» του Ελληνικού Δημοσίου επί κάθε εκτάσεως που το Δημόσιο την δηλώνει ως δασική, και άρα δική του, με αποτέλεσμα ο ιδιώτης που διαθέτει νόμιμους τίτλους πολλών δεκαετιών και ανεπίληπτη νομή, να πρέπει να αποδείξει την κυριότητά του με τίτλους που να ανατρέχουν στο 1885 (!), πράγμα που είναι αδύνατον για τους περισσότερους και θα οδηγήσει νομοτελειακά στη δήμευση των περιουσιών τους, και

Την άμεση παράταση της προθεσμίας άσκησης αντιρρήσεων κατά των αναρτουμένων δασικών χαρτών, με ταυτόχρονη ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες από την ανάρτηση αυτή.

Ειδικότερα σας επισημαίνουμε τα εξής:

1)  Τον κίνδυνο ‘’δήμευσης΄΄ της περιουσίας κάποιων πολιτών (που ενδεχομένως μπορεί να αποτελεί και το μοναδικό περιουσιακό τους στοιχείο) όταν η ιδιοκτησία τους εκ παραδρομής ή από υπερεκτίμηση στοιχείων βλάστησης θεωρείται από το δασικό χάρτη ως δασική. Δεν μιλάμε για περιπτώσεις που ενδεχομένως ακόμα και οι ίδιοι οι πολίτες γνωρίζουν ότι είχαν δασική έκταση ή ότι εκχέρσωσαν δασική έκταση ή ότι ο αγρός έγινε πραγματικό δάσος. Αναφερόμαστε σε περιπτώσεις όπου είναι πασιφανές ότι έχει γίνει λάθος και ο πολίτης καλείται να υποβάλει αντιρρήσεις καταβάλλοντας το αντίστοιχο (μικρό ή μεγαλύτερο) τέλος άσκησης αντιρρήσεων και καταφεύγοντας συγχρόνως σε τεχνικό σύμβουλο. Σε αυτές τα περιπτώσεις εάν δεν έχει τα χρήματα καταβολής του τέλους ή δεν έχει την οικονομική άνεση για την πρόσληψη ειδικού τεχνικού συμβούλου είναι βέβαιο ότι ο χάρτης θα κυρωθεί με την ιδιοκτησία του (εσφαλμένα) ως δασική και φυσικά αυτή θα θεωρείται και δημόσια, οπότε τη χάνει οριστικά.

2)   Το σοβαρότατο πρόβλημα με τις ασφυκτικές προθεσμίες που προβλέπονται για την άσκηση ενστάσεων. Οι πολίτες είναι ‘’παγωμένοι’’ και μέχρι προχθές δεν ήξεραν ξέρουν τι να κάνουν αφού το ίδιο το Υπουργείο δεν είχε αποφασίσει ακόμα τι θα γίνει με διάφορα τεχνικά θέματα που έχουν προκύψει. Για παράδειγμα, αναφέρουμε τις εκτάσεις που αναφέρονται ως αναδασωτέες ενώ ο δασικός χάρτης τις δείχνει ανέκαθεν αγροτικές, καθώς και πολλές άλλες περιπτώσεις. Ευτυχώς στο θέμα αυτό δώσατε λύση, αλλά θεωρούμε ότι υπάρχουν και άλλα θέματα (πχ κτίσματα που έχουν πολεοδομική άδεια, χωρίς άδεια από το δασαρχείο και στο δασικό χάρτη οι εκτάσεις αναφερόμεναι ως ΔΑ εκχερσωμένοι αγροί). Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής υπεύθυνη ενημέρωση αν οι πολίτες πρέπει ή όχι εν τέλει να ασκήσουν αντιρρήσεις, οπότε και δεν έχουν ασκηθεί. Οι πολίτες βρίσκονται σε αναμονή έχοντας σε κάποιες περιπτώσεις χάσει ήδη τη μισή προθεσμία για την υποβολή των αντιρρήσεων.

3)   Την έλλειψη υπεύθυνης ενημέρωσης των πολιτών - όχι τόσο ως προς την έναρξη της διαδικασίας ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά  ως προς τα αποτελέσματα από τη κύρωση αυτών. Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι πολλοί πολίτες θεωρούν ότι οι δασικοί χάρτες αποτελούν κάποια εσωτερική διεργασία των δασαρχείων ή θεωρώντας ότι έχουν αγροτική γη (γιατί τη θυμούνται ως αγροτική από το 1960 ή  1970) δεν ασχολούνται με το να ενημερωθούν (και ενδεχομένως να ασκήσουν αντιρρήσεις- αν υπάρχει πρόβλημα), γιατί δεν γνωρίζουν ότι ο δασικός χάρτης πραγματεύεται το 1945 ή γιατί θεωρούν ότι οι δασικοί χάρτες ασχολούνται με τα δάση, ενώ η ιδιοκτησία τους δεν έχει καμιά σχέση με αυτά.

4)   Την ανάγκη οι αντιρρήσεις που θα ασκηθούν, να εξετασθούν άμεσα, μέσα στα χρονικά περιθώρια που ορίζονται από την ισχύουσα νομοθεσία και όχι να γίνει ό,τι έγινε στην Πεντέλη, στο Μαραθώνα και σε άλλες περιοχές, όπου οι δασικοί χάρτες κυρώθηκαν μόνο ως προς τα τμήματα που δεν ασκήθηκαν αντιρρήσεις, ενώ από τις αντιρρήσεις που ασκήθηκαν δεν εξετάστηκε (5 χρόνια μετά) καμία, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν εκτάσεις (ιδιοκτησίες) οι οποίες πράγματι πληρούσαν τις προϋποθέσεις να χαρακτηριστούν ως μη δασικές, δημιουργώντας όμως εδώ και 5 χρόνια μεγάλα προβλήματα στους ιδιοκτήτες τους.

5)    Την ανάγκη οι επιτροπές εξέτασης των αντιρρήσεων να μπορούν να δίνουν λύση σε πολλά από τα προβλήματα που αναδεικνύονται μέσω της ανάρτησης των δασικών χαρτών, ώστε μέσα στα όρια της ισχύουσας νομοθεσία να απεμπλακούν δια παντός από το δασαρχείο οι πολίτες που πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια. Ως παράδειγμα αναφέρουμε το θέμα με τους δασωθέντες αγρούς. Γιατί να χρειάζεται μετά την κύρωση του δασικού χάρτη να καταφύγει ξανά στις Επιτροπες του Δασολογίου όπως ορίζεται απο τον Ν. 4280/14 (εάν και όποτε συσταθούν ανα περιοχή) προκειμένου να λάβει τον ειδικότερο χαρακτηρισμό της εκτάσεως στην πρόσφατη μορφή, ως δάσος ή δασική έκταση (αναλόγως), ώστε κατ΄ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας να μπορεί να χρησιμοποιεί αναλόγως την έκτασή του.

Στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία!

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος

Στράτος Ι. Παραδιάς

Φορος σε όλη την περιουσία

Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων, ο ΕΝΦΙΑ φαίνεται ότι από το 2018 θα αποτελέσει παρελθόν. Θα αντικατασταθεί από νέο φόρο ο οποίος μάλιστα θα έχει για την κυβέρνηση ακριβός τον ίδιο εισπρακτικό στόχο, δηλαδή τα 2,65 του ΕΝΦΙΑ.

Στο νέο φόρο που έρχεται να αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ θα υπολογίζεται εκτός της ακίνητης περιουσίας και η κινητή και θα φορολογείται συνολικά με προοδευτική κλίμακα. Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η μείωση των αντικειμενικών αξιών θα έχει εισπρακτικές επιπτώσεις για τον ΕΝΦΙΑ και έτσι η κυβέρνηση αναζητά όπως φαίνεται τη λύση στο σύνολο της περιουσίας των πολιτών.

Έτσι στον νέο φόρο θα υπολογίζονται:

Κατοικίες

Κτήρια επαγγελματικής στέγης

Αποθήκες

Οικόπεδα

Αγροί

Λοιπές εδαφικές εκτάσεις

Αυτοκίνητα

Μοτοσικλέτες

Σκάφη αναψυχής

Αεροπλάνα , ελικόπτερα

Κινητά αντικείμενα αξίας

Συμμετοχές σε επιχειρήσεις

Για τον υπολογισμό του νέου φόρου θα υπολογίζονται οι αντικειμενικές αξίες σε ό,τι αφορά στα ακίνητα και οι τιμές αγοράς σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα.

Θα εξαιρεθούν από τον νέο φόρο οι καταθέσεις, οι μετοχές, τα αμοιβαία, τα ομόλογα και τα έντοκα γραμμάτια.

Ο,τι δηλώνεται

Ο,τι, λοιπόν, δηλώνεται στο περιουσιολόγιο θα μπορεί και να φορολογείται ενιαία. Ακίνητη περιουσία, μετοχές, ομόλογα, χρυσός, άλλα τιμαλφή αλλά και οι καταθέσεις στις τράπεζες θα μπορούν να αποτελούν την φορολογήσιμη ύλη. Με κάποιους κλιμακωτούς συντελεστές και με εξαιρέσεις θα μπορούσε να επιβληθεί ένας φόρος επί της αξίας της κινητής και ακίνητης περιουσίας που δηλώνει κάποιος. Ακόμη και των καταθέσεων ή των χρημάτων στο στρώμα (που το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο απαιτεί να δηλώνονται).

Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών λέει ότι το περιουσιολόγιο γίνεται για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, εκτιμάται ότι γίνονται σκέψεις για έναν τέτοιον φόρο, κάτι που, όμως, θα μπορούσε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους επενδυτές και να χειροτερεύσει το φαινόμενο της απόκρυψης κεφαλαίων.

Υπενθυμίζεται ότι το περιουσιολόγιο σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει τις τραπεζικές καταθέσεις, τα ακίνητα και δαπάνες πολυτελείας που γίνονται για αγορές αυτοκινήτων ή δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία και σε δεύτερη φάση θα ενταχθούν έργα τέχνης και κοσμήματα, ακόμη και... ίππους που διαθέτει κάποιος.

Εφόσον αυτά είναι ασφαλισμένα, τα στοιχεία θα αποσταλούν από τις εταιρείες και τους οίκους στους οποίους έχει γίνει η ασφάλιση ή η εκτίμηση. Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών θα έχει πλήρη εικόνα της περιουσιακής κατάστασης κάθε φορολογουμένου, με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η φοροδιαφυγή. Για τα περιουσιακά στοιχεία που δεν θα δηλωθούν μετά το τέλος της διαδικασίας, το υπουργείο Οικονομικών πέραν της φορολόγησής τους θα επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, ενώ θα γίνονται και οι σχετικές διώξεις.

Χαράτσι 1 δισ.

Περίπου ένα εκατομμύριο ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση για τα αυθαίρετα με αφορμή την επικείμενη προθεσμία της 8ης Φεβρουαρίου 2017 για τις δηλώσεις αυθαιρέτων και πληρωμές των αντίστοιχων προστίμων, αλλά και των εξαγγελιών του ΥΠΕΝ για παράταση των ρυθμίσεων του Ν.4178 που αναμένεται να δημοσιευτούν.Σύμφωνα με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος περισσότερα από 938 χιλιάδες ακίνητα με αυθαιρεσίες έχουν ήδη δηλωθεί και για περισσότερα από 678 χιλιάδες έχει ξεκινήσει η διαδικασία, ενώ έχουν εκδοθεί βεβαιώσεις μεταβίβασης για περίπου 1,1 εκατομμύρια ακίνητα. Σημειώνεται, ότι οι δηλώσεις «σε επεξεργασία» δεν έχουν υποβληθεί ακόμα και δεν έχουν προκύψει για αυτές οι αντίστοιχες εντολές πληρωμής παραβόλου και ειδικού προστίμου. Όσον αφορά τα έσοδα, μέχρι τις 31/12/2016 ανέρχονται στα 1.001.969.025 ευρώ και του νόμου 4178 στα 789.420.091 ευρώ, ενώ αθροιστικά αναμένονται να ξεπεράσουν τα 3,3 δισ.ευρώ από τις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων

Οι τράπεζες και οι αντικειμενικές αξίες

Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπονται οι εξαγγελίες για τη δημιουργία ενός αυτοματοποιημένου συστήματος που θα εξισώνει τις εμπορικές τιμές με τις αντικειμενικές αξίες από τον Ιούνιο του 2017. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ακυρώσει ή διαφορετικά έχει ζητήσει την αναπροσαρμογή προς τα κάτω των αντικειμενικών αξιών, ώστε αυτές να συμβαδίζουν με την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, το υπουργείο Οικονομικών αδυνατεί να διαμορφώσει ένα σύστημα το οποίο θα αναπροσαρμόζεται σε τρίμηνη ή εξάμηνη βάση. Και αυτό, καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών με στόχο να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων. Η αλήθεια είναι ότι οι λιγοστές αγοραπωλησίας ακινήτων, οι οποίες πραγματοποιούνται υπό συνθήκες ανωτέρας βίας για να καλυφθούν ανάγκες των πωλητών, σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία βάσης δεδομένων. Τα ανωτέρω γεγονότα έχουν ακυρώσει το αυτοματοποιημένο σύστημα, με αποτέλεσμα τα μέλη της επιτροπής να προτείνουν το καθένα από την πλευρά του (αυτή που συμφέρει τον κάθε επαγγελματικό κλάδο) διάφορες λύσεις, αρκετές από τις οποίες οδηγούν και θυμίζουν παλαιές εποχές πριν από το 1992 όπου και εφαρμόστηκε το σύστημα προσδιορισμού της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, μία από τις προτάσεις προβλέπει επί της ουσίας την κατάργηση των αντικειμενικών αξιών και σε κάθε μεταβίβαση ακινήτου να υπάρχει πιστοποιημένος εκτιμητής ο οποίος θα κρίνει την αξία του ακινήτου. Την εκτίμηση αυτή θα χρησιμοποιούν και οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών για να επιβάλουν τους σχετικούς φόρους. Η πρόταση αυτή ωστόσο δημιουργεί τα εξής προβλήματα:

1. Εν μέσω κρίσης οι πωλητές και αγοραστές ακινήτων θα επιβαρυνθούν με επιπλέον έξοδα, καθώς θα πρέπει υποχρεωτικά να πληρώσουν τον εκτιμητή.

2. Το σύστημα αυτό θυμίζει εν πολλοίς το προηγούμενο που ίσχυε προ αντικειμενικών, με τους εφόρους να κρίνουν την αξία των ακινήτων. Εκτός του ότι όριζαν κατά το δοκούν αξίες χρησιμοποιώντας συγκριτικά στοιχεία, είχαν δημιουργηθεί και θέματα με συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Ελλοχεύει ακριβώς ο ίδιος κίνδυνος.Τη λύση αυτή καλοβλέπει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο έχει έτοιμη λίστα με πιστοποιημένους εκτιμητές για τη δουλειά αυτή, αλλά όχι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που βλέπουν μία ακόμη επιβάρυνση να μεταφέρεται στα ακίνητα.

Αντιθέτως, οι ιδιοκτήτες ακινήτων θεωρούν ότι πρέπει πάση θυσία να παραμείνει το αντικειμενικό σύστημα και να υπάρχουν οι πιστοποιημένοι εκτιμητές ακινήτων στις περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες ακινήτων αμφισβητούν τις αντικειμενικές αξίες. Αντί να προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας μπορούν να ζητούν να πραγματοποιηθεί η εκτίμηση από έναν πιστοποιημένο από το υπουργείο Οικονομικών εκτιμητή. Η δεύτερη πρόταση και περισσότερη λογική τηρουμένων των συνθηκών στην αγορά είναι η μείωση των υφιστάμενων αντικειμενικών αξιών, λαμβάνοντας υπόψη τα έστω περιορισμένα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, τα συμβολαιογραφικά γραφεία και τους μεσίτες. Οι επαγγελματίες του χώρου υποστηρίζουν ότι η πιο αξιόπιστη λύση, ώστε να μπορέσει η επιτροπή να καταθέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση, είναι να ληφθούν υπόψη τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι συμβολαιογράφοι. Οχι για τη δημιουργία του αυτοματοποιημένου συστήματος αλλά για την αναπροσαρμογή των υφιστάμενων αντικειμενικών αξιών. Σημειώνεται ότι οι διαφορές που υπάρχουν σήμερα μεταξύ αντικειμενικής και τιμής πώλησης είναι πάνω από 50% στις περισσότερες περιοχές της χώρας, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Πάντως, στις προθέσεις του οικονομικού επιτελείου είναι οι νέες αντικειμενικές αξίες να τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2017, προκειμένου να αποφευχθούν νέες προσφυγές στο ΣτΕ

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki