Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Ενιαίος Φόρος: Επόμενη στάση ΣτΕ

Κατάφωρα αντισυνταγματικός ο ενιαίος φόρος και όπως λένε νομικοί, οι πολίτες έχουν τις εξής επιλογές: να πληρώσουν κανονικά τη δόση ή να μην τον πληρώσουν και παράλληλα να στραφούν με προσφυγή, ατομική ή ομαδική, στα διοικητικά δικαστήρια, κατά του νόμου. Η διαφορά με το αρχικό χαράτσι, που προσβλήθηκε απ' ευθείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ήταν ότι η εφαρμογή του είχε γίνει τότε μέσω έκδοσης κανονιστικών πράξεων της διοίκησης, οι οποίες υπόκεινται σε άμεσο ακυρωτικό έλεγχο από το Ανώτατο Δικαστήριο. Η προσφυγή, που θα μπορεί να ασκήσει μετά τον Ιούνιο όποιος πολίτης αμφισβητεί τον ενιαίο φόρο, αν ακολουθηθεί η κανονική διαδικασία, πιθανότατα θα τελεσιδικήσει έπειτα από αρκετά χρόνια! Για να επιταχυνθούν οι εξελίξεις θεωρείται βέβαιο ότι οι πολίτες θα ζητήσουν να εφαρμοστεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας η διαδικασία της πρότυπης δίκης. Στα υπέρ τους θα έχουν ότι πρόκειται για υπόθεση με πολύ μεγάλη σημασία για τα δημοσιονομικά του κράτους. Το επιχείρημά τους, ότι η νόμιμη ή μη εφαρμογή των διατάξεών του αφορά και επηρεάζει το σύνολο των πολιτών, ενισχύει τις θέσεις τους. Ομως και πάλι δεν είναι σίγουρο ότι το αίτημά τους θα γίνει δεκτό, ώστε να συντομευθεί η εκδίκαση από το Ανώτατο Δικαστήριο.

Οπως και να έχει, οι νομικοί εκτιμούν ότι οριστική δικαστική απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που να επηρεάζει δηλαδή άμεσα την υπόθεση, δεν θα εκδοθεί πριν από ένα έως ενάμιση χρόνο από σήμερα. Οπως είναι λογικό, η χρονική αυτή απόσταση δυσκολεύει την όλη διαδικασία. Η προηγούμενη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για το αρχικό, έκτακτο χαράτσι, είναι ενδεικτική. Οι δικαστές έκριναν ότι η επιβολή του είναι συνταγματικως οριακά ανεκτή, επειδή πρόκειται για έκτακτο και όχι μόνιμο φόρο. Ο νέος φόρος όχι μόνο μεταφέρει το χαράτσι, κατά τι μειωμένο, αλλά συνδυάζει και τον παλιό ΦΑΠ σε συνολικές περιουσίες άνω των 300.000 ευρώ. Αυτό που θα κληθεί να κρίνει το Ανώτατο Δικαστήριο είναι αν ο νέος φόρος ψευδώς εμφανίζεται ως ενιαίος, αν αποτελεί δηλαδή συνέχεια του έκτακτου τέλους (χαρατσιού) με άλλο όνομα και επομένως υπάγεται στην προηγούμενη απόφασή του και είναι αντισυνταγματικός. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτό πιστεύουν και βουλευτές της Ν.Δ., συνταγματολόγοι, που παρ' όλ' αυτά δήλωναν ότι θα ψηφίσουν υπέρ του νόμου (Π. Παυλόπουλος). Ενα άλλο κρίσιμο σημείο είναι εάν μπορεί να επιβάλλεται τόσο βαρύς φόρος σε ακίνητα που δεν παράγουν καμία απολύτως αξία.

"Αξιοποιείται" και η στοά Μοδιάνο

"Αξιοποιείται" και η στοά Μοδιάνο.Το ΤΑΙΠΕΔ για την ιστορική Στοά Μοδιάνο σε έγγραφο του ,αναφέρει, ότι έχει επιλεχθεί από τους συμβούλους του Ταμείου, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα αξιοποίησης δημόσιων ακινήτων.

«Βάσει του τεχνικού ελέγχου, που διενεργήσαμε στο ακίνητο, προκύπτει ότι το εσωτερικό τού κτιρίου βρίσκεται σε κατάσταση εγκατάλειψης, με ιδιαίτερα σημαντικές φθορές στο στατικό σύστημα και τα δίκτυα αυτού. Αυτή η εικόνα εγκατάλειψης, μειώνει σημαντικά την εμπορική και αρχιτεκτονική αξία του ακινήτου, ενώ αποτελεί τον βασικό λόγο που η συντριπτική πλειοψηφία των 150 καταστημάτων της αγοράς παραμένουν κλειστά, με αποτέλεσμα τόσο το Δημόσιο, όσο και η τοπική οικονομία να χάνουν σημαντικά έσοδα», επισημαίνεται σε έγγραφο που κατατέθηκε στην Βουλή.


Είναι δε προφανές ότι λόγω του χαρακτηρισμού της χρήσης του ακινήτου ως διατηρητέας, η όποια αξιοποίηση όχι μόνο θα σεβαστεί, αλλά επιπλέον θα αναδείξει την ιστορικότητα και την πολιτιστική αξία της Στοάς Μοδιάνο, προς όφελος των κατοίκων της πόλης».

Επίσης το ΤΑΙΠΕΔ αναφερόμενο στο κτίριο επί της οδού Θεοφίλου στην Άνω Πόλη,  επισημαίνει ότι το τελευταίο διάστημα το ακίνητο παραμένει αχρησιμοποίητο με αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών εσόδων και ακόμη ότι η ανωτέρω αξιοποίηση σε συνδυασμό με τις επενδύσεις με τις οποίες αυτή θα συνοδευτεί, θα αναδείξει το συγκεκριμένο ακίνητο και θα συμβάλει στην ευρύτερη ανάπλαση της περιοχής προς όφελος τόσο των κατοίκων της Άνω Πόλης Θεσσαλονίκης, όσο και του Δημοσίου.

Πλειστηριασμοί: "Φακέλλωμα" απο τις τράπεζες

Στην "κρεβατοκάμαρα" εκείνων των λιγοστών οφειλετών που θα υπαχθούν στην προστασία απο τους πλειστηριασμούς θα μπορούν να μπαίνουν οι τράπεζες-δανειστές. Το νομοσχέδιο που κατέθεσε ο κ. Χατζηδάκης παρέχει στις τράπεζες δικαιώματα πληροφόρησης για όλη την οικονομική δραστηριότητα τους καθώς και υποχρέωση παροχής σε αυτές πληροφοριών που άπτονται της προσωπικής τους ζωής. Μάλιστα αν οι οφειλέτες αρνηθούν να δώσουν αυτές της πληροφορίες τότε αίρεται η προστασία εντός διμήνου. Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο υποχρεώνει τους οφειλέτες:

" Κατά τη διάρκεια απαγόρευσης του πλειστηριασμού οι οφειλέτες έχουν υποχρέωση υποβολής στο δανειστή με κάθε πρόσφορο μέσο υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/86 (Α΄ 75), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 13 του ν. 2479/1997 (Α΄ 67), στην οποία αναγράφονται τα πλήρη στοιχεία του οφειλέτη, λεπτομερή και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας, περιγραφή της πλήρωσης των παραπάνω προϋποθέσεων και λεπτομερής αναγραφή των κινήσεων λογαριασμού που ξεπερνούν το ποσό των χιλίων ευρώ (€1.000) τους τελευταίους είκοσι τέσσερις (24) μήνες πριν την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης. Σε περίπτωση μη τήρησης της υποχρέωσης της παρούσας υποπαραγράφου μέχρι 31.01.2014, ή εντός δύο μηνών από την επίδοση επιταγής προς εκτέλεση αίρεται για τον συγκεκριμένο οφειλέτη και τη συγκεκριμένη οφειλή η απαγόρευση πλειστηριασμού.

β. Ο δανειστής κατά τη διάρκεια απαγόρευσης του πλειστηριασμού μπορεί να καλεί τον οφειλέτη να προσκομίσει

βα) αντίγραφα τίτλων ιδιοκτησίας για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί μετά την 01.01.2007 και φύλλο υπολογισμού αξίας ακινήτου για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί πριν την 01.01.2007

ββ) βεβαίωση συγκριτικών στοιχείων της αρμόδιας φορολογικής αρχής με αναφορά επί του ποσού του ακινήτου για ακίνητα εκτός του αντικειμενικού προσδιορισμού,

βγ) αντίγραφο τελευταίων δηλώσεων Ε1 και Ε9 και

βδ) αποδεικτικό έγγραφο βεβαίας χρονολογίας με νωρίτερη ημερομηνία την 20η Νοεμβρίου 2013 σχετικά με το ύψος των καταθέσεων και των κινητών αξιών και, όπου απαιτούνται,

βε) βεβαίωση ανεργίας από τον ΟΑΕΔ είτε αντίγραφο της επικαιροποιημένης κάρτας ανεργίας από τον ΟΑΕΔ,

βστ) πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, βζ) πιστοποιητικό Α΄/βάθμιας ή Β΄/βάθμιας Επιτροπής για την πιστοποίηση της αναπηρίας και του ποσοστού της (Νομαρχιακές Υγειονομικές Επιτροπές, Υγειονομικές Επιτροπές Ασφαλιστικών Ταμείων, Υγειονομικές Επιτροπές Ενόπλων Δυνάμεων, Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας). Σε περίπτωση μη προσκόμισης από τον οφειλέτη των ανωτέρω εντός ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση του αιτήματος με απόδειξη, αίρεται για τον συγκεκριμένο οφειλέτη και τη συγκεκριμένη οφειλή η απαγόρευση πλειστηριασμού."

Φοβούνται για τα σπίτια τους

Σχεδόν 39% των νοικοκυριών που έχουν κάποιο στεγαστικό δάνειο, αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην ομαλή αποπληρωμή του, δείγμα των οικονομικών προβλημάτων που έχουν δημιουργήσει η οικονομική κρίση και η ανεργία. Πρόκειται για ένα λίαν ανησυχητικό στοιχείο, ιδίως εν όψει της χαλάρωσης των όρων προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμό το επόμενο έτος και του ενδεχομένου πλήρους απελευθέρωσης των πλειστηριασμών αρχής γενομένης από το 2015. Το συμπέρασμα αυτό προέκυψε από σχετική έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων MARC.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο σε δείγμα 1.200 νοικοκυριών από όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με αυτήν, το 28,1% των νοικοκυριών που μένει σε ιδιόκτητο σπίτι βαρύνεται από στεγαστικό δάνειο (περίπου 1 εκατ. νοικοκυριά συνολικά). Εξ αυτών, 168.000 νοικοκυριά (16,8%) δηλώνουν ότι έχουν καθυστερημένες οφειλές σε μόνιμη βάση, ενώ επιπλέον 220.000 νοικοκυριά (22%), ναι μεν αποπληρώνουν τις οφειλές τους, αλλά με συχνές καθυστερήσεις. Το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνεται και από τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), όπου καταγράφεται μια αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε ποσοστό πάνω από 30%. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, ένα στα τρία νοικοκυριά δηλώνουν ότι ανησυχούν ότι θα χάσουν το σπίτι τους, τόσο λόγω των συσσωρευμένων υποχρεώσεων, όσο και των επιπρόσθετων επιβαρύνσεων (δανειακών, φορολογικών και άλλων).

Σύμφωνα με την έρευνα, η ανασφάλεια αυτή δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο αποεπένδυσης και κατάρρευσης των αξιών των ακινήτων. Σημειωτέον ότι βάσει της έρευνας προκύπτει ότι το 35% των νοικοκυριών έχει συσσωρευμένες οφειλές στις οποίες εκτιμάται ότι δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί το 2014. Επιπλέον, οι νέες φορολογικές επιβαρύνσεις προβλέπεται να επιτείνουν την οικονομική αδυναμία των νοικοκυριών και να οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ηδη άλλωστε, κατά το τρέχον έτος, το 45% των νοικοκυριών κατέβαλε άνω των 500 ευρώ σε φόρο ακινήτων. Σύμφωνα με την έρευνα, αν συνυπολογιστεί η υπερφορολόγηση των εισοδημάτων και η ταυτόχρονη μείωσή τους, συνάγεται ότι το 50% των νοικοκυριών επιβαρύνθηκε με φόρο κατοχής ακινήτου, αξίας αντίστοιχης με τουλάχιστον ένα μισθό. Αξίζει τέλος να επισημανθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών θεωρεί ότι ο φόρος ακινήτων θα πρέπει να είναι μηδενικός για τους ανέργους και την αναξιοποίητη περιουσία, δηλαδή ακίνητα, όπως κατοικίες και καταστήματα που είναι κενά. Επίσης, θα πρέπει να είναι μικρότερος για ακίνητα που έχουν δανειακά βάρη και για τις επιχειρήσεις που τα χρησιμοποιούν στην παραγωγική διαδικασία.

Η αλήθεια για τους πλειστηριασμούς

Απελευθερώνονται οι πλειστηριασμοί. Στο σφυρί εκτός των άλλων θα βγαίνουν πρώτες κατοικίες ανθρώπων που:

έχουν και ένα σπίτι στο χωριό

έχουν ένα μικρό ακίνητο για συμπλήρωμα στο εισόδημα τους

έχουν καταθέσεις πάνω απο 15.000 ευρώ

έχουν κύρια κατοικία ακόμα και μικρότερη των 200.000 ευρώ

Ακόμα και αυτοί οι λιγοστοί που θα έχουν προστασία οδηγούνται σε πλήρη πτωχοποίηση.Ο υπουργός χρησιμοποιώντας στατιστικές  φτιαγμένες στα μέτρα του (σ.σ. το μέσο ύψος της κατάθεσης στις ελληνικές τράπεζες )προσπάθησε να αλλοιώσει την πραγματικότητα ενώ απέκρυψε ουσιώδη στοιχεία όπως : αν θα λαμβάνονται υπόψη το σύνολο των καταθέσεων σε όλες τις τράπεζες, αν λαμβάνονται υπόψη τα ΙΧ και ποιά συγκεκριμένα κινητά περιουσιακά στοιχεία, ποιοί λογαριασμοί θα λαμβάνονται υποψη πχ ο λογαριασμός ενός παιδιού με χρήματα του παππού ή οι κοινοί λογαριασμοί με υπέργηρους. Σε κάθε ο κ. Χατζηδάκης και ο κ. Στουρνάρας έκαναν ένα νομικό εξάμβλωμα που η ουσία του κρύβεται στις εξαιρέσεις.

Προσωρινά-για ένα χρόνο-, ισχύει προστασία για δανειολήπτες που πληρούν τις εξής προϋποθέσεις :

α΄ κατοικία αξίας 200.000 καθώς καταργείται η προσαύξηση του 50%, καθώς και αυτή για κάθε παιδί, που ανέβαζε το όριο (με την υφιστάμενη απαγόρευση) μέχρι και τις 450.000 ευρώ, για μια οικογένεια με 4 παιδιά.

ετήσιο εισόδημα έως 35.000 ευρώ (χωρίς τις κρατήσεις για ασφαλιστικά ταμεία, φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης) συνολική κινητή και ακίνητη περιουσία 270.000 ευρώ . Από το ποσό αυτό, το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών του οφειλέτη δεν υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ.

Σε όσους καλύπτουν αθροιστικά τα προαναφερόμενα κριτήρια παρέχεται παράταση ενός έτους και με την προϋπόθεση ότι θα δίνουν στη τράπεζα δόσεις ίσες με το 10% του εισοδήματος τους εάν αυτό είναι μέχρι 15.000 ευρώ ενώ από εκεί και έπειτα το ποσοστό αυξάνεται στο 20%.

Η ρύθμιση που ανακοίνωσε ο κ.Χατζηδάκης σημαίνει ότι οι οικογένειες :

που έχουν με τις ισχύουσες αντικειμενικές εκτός από την κύρια κατοικία τους ένα δυάρι στα Πατήσια , ένα "τυφλό" αγροτεμάχιο σε κάποιο βουνό , ένα ΙΧ και 10.000 ευρώ από την αποζήμιωση(σ.σ. ενδεικτικό παράδειγμα) (σ.σ. οι συνδυασμοί είναι άπειροι και ο καθένας μπορεί να τους προσαρμόσει)

που έχουν εισόδημα πάνω από 35.000 το χρόνο , θα δουν , τα σπίτια τους να βγαίνουν στον πλειστηριασμό καθώς πρόκειται , κατά την κυβέρνηση , για "έξυπνους" που δεν πληρώνουν ενώ μπορούν.

Σύμφωνα με τα όσα είπε ο υπουργός ακόμα και όσοι υπαχθούν στις μεταβατικές ευεργετικές διατάξεις οδηγούνται σε φτωχοποίηση και σε ένδεια καθώς σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής το ελάχιστο μέσο καθαρό μηνιαίο εισόδημα για την αντιμετώπιση των αναγκών των νοικοκυριών της Χώρας ανέρχεται, κατά δήλωσή τους, σε 1.940 ευρώ. Τα φτωχά νοικοκυριά χρειάζονται 1.677 ευρώ, ενώ τα μη φτωχά νοικοκυριά 2.014 ευρώ. Αν σε αυτά τα ελάχιστα ποσά προστεθεί και ένα ελάχιστο ποσό δόσης για το δάνειο 4.000 ευρώ το χρόνο τότε της οικογένειας αυτής απομένουν περί τα 600 ευρώ -μπορεί και λιγότερα- το μήνα για να αντιμετωπίσει όλες τις υπόλοιπες ανάγκες της. Φυσικά και αυτοί θα κινδυνέψουν από το 2015 να βρεθούν πάλι με το κίνδυνο του πλειστηριασμού αφού οι διατάξεις αυτές είναι μεταβατικές.

Και για να υπάρξει μία αίσθηση για το πόσους αφορούν οι μεταβατικές αυτές ρυθμίσεις θα πρέπει να αναφέρουμε τα πρόσφατα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία στο «κόκκινο» βρίσκονται δάνεια ύψους 65,6 δισ. ευρώ εκ των οποίων 31,5 δισ. ευρώ είναι επιχειρηματικά, τα 17,5 δισ. ευρώ στεγαστικά και τα υπόλοιπα 13 δισ. ευρώ καταναλωτικά. Για οικογένειες με 3 παιδιά και πάνω ή για άτομα με αναπηρία άνω του 67%, τα παραπάνω όρια προσαυξάνονται κατά 10%. Δηλαδή η αντικειμενική πρώτης Κατοικίας ορίζεται στις 220.000 ευρώ, το ετήσιο καθαρό εισόδημα στις 38.500 ευρώ, η συνολική κινητή και ακίνητη περιουσία σε 297.000 ευρώ και οι καταθέσεις να μην είναι πάνω από 16.500 ευρώ

Απο τα μέχρι στιγμής στοιχεία προκύπτει ότι από την προτεινόμενη ρύθμιση ΔΕΝ προστατεύονται:

1. Δανειολήπτες κάτοικοι περιοχών με υψηλές αντικειμενικές αξίες και κατοικία με αντικειμενική αξία πάνω από 200.000 ευρώ(ανεξαρτήτως εισοδήματος).

2. Δανειολήπτες με οικογενειακό εισόδημα πάνω από 35.000 ευρώ.

3. Δανειολήπτης αγρότης με εγκαταστάσεις που απέκτησε με δάνεια(θερμοκήπια κλπ).

4. Δανειολήπτες που έχουν εκτός από την πρώτη κατοικία και άλλα περιουσιακά στοιχεία τα οποία δεν προστατεύονται.

5. Δανειολήπτες με συνολική ακίνητη περιουσία πάνω από 270.000 ευρώ, χάνουν και την πρώτη τους κατοικία.

6. Οι εγγυητές αν δεν έχουν τις ίδιες προϋποθέσεις ένταξης με τους πρωτοφειλέτες.

7. Όσοι δεν έχουν οικονομική δυνατότητα καταφυγής σε δικαστική προστασία προκειμένου να αποδείξουν ότι η κατοικία που εκπλειστηριάζεται είναι η πρώτη.

8. Δεν προστατεύεται η πρώτη κατοικία για οφειλές στο Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Από την αρχή του 2015 και μετά η νομοθετική αυτή διάταξη θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί από μόνιμο πλαίσιο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων οφειλών, την κατάρτιση του οποίου θα αναλάβει το υπό σύσταση Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, στο οποίο θα συμμετέχουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Εργασίας. Μεταξύ άλλων το Συμβούλιο θα ορίσει τις αρχές του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και των ετήσιων δαπανών διαβίωσης, ενώ παράλληλα η Τράπεζα της Ελλάδος θα εκδώσει Κώδικα Δεοντολογίας για τον τρόπο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, που θα περιλαμβάνει ενιαίες διατάξεις αξιολόγησης κινδύνου, δυνατότητες αποπληρωμής των χρεών, τρόπους επικοινωνίας με τους δανειολήπτες κλπ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki