Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Ερχονται "λουκετα"

Σε κατάσταση συνεχούς συρρίκνωσης βρίσκεται πλέον το εμποριο καθώς καθημερινά στην αγορά εκτύλλισεται ένας αγώνας επιβίωσης τόσο για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις όσο και για αλλυσίδες και πολυκαταστήματα. Πλέον , η επιβίωση εξαρτάται αποκλειστικά απο το χρηματικό απόθεμα της κάθε επιχείρησης και το ύψος του δανεισμού της. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία η πτώση στο δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2009-10 κτύπησε όλες τις κατηγορίες των εμπορικών δραστηριοτήτων και συγκεκριμένα:

-Μεγάλα καταστήματα τροφίμων -4,7%

-Ένδυση- Υπόδηση -9,1%

-Φαρμακευτικά- Καλλυντικά -13,3%

-Έπιπλα-Ηλεκτρικά είδη-Οικιακός εξοπλισμός -14,3%

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η πτώση του όγκου των πωλήσεων είναι σημαντικά μεγαλύτερη στις μεγάλες αλλυσίδες καταστημάτων τροφίμων σε σύγκριση με τα μικρότερα ομοειδή καταστήματα. Στα σουπερ μάρκετ η πτώση αγγίζει το 9% ενώ στα μικρά καταστήματα τροφίμων ήταν 4%.

Αντίθετα στα είδη ένδυσης και υπόδησης που καλύπτουν το σημαντικότερο ποσοστό των καταστημάτων οι απώλειες ήταν ίδιες τόσο στα μικρά καταστήματα όσο και στα πολυκαταστήματα (10% περίπου).

Η πτώση των πωλήσεων επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού είναι σε άμεση συνάρτηση με την καθήλωση

Συνολικά μείωση 8,1% παρουσίασε ο Δείκτης Όγκου στο Λιανεμπόριο, με τα καύσιμα, τον Οκτώβριο του 2010 σε σύγκριση με πέρυσι, έναντι μείωσης 15,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008. Ο Δείκτης Όγκου, χωρίς τα καύσιμα, υποχώρησε κατά 10,3%, έναντι μείωσης 10,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008. Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών, με τα καύσιμα, σημείωσε μείωση 2,0%, έναντι μείωσης 14,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008. Χωρίς τα καύσιμα, μειώθηκε κατά 7,3%, έναντι μείωσης 8,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008. «Οι λιανικές πωλήσεις παραμένουν σε πτωτική τροχιά εξαιτίας... των αυξημένων εμμέσων φόρων και της επιδείνωσης των συνθηκών στην αγορά εργασίας. Περιμένουμε περαιτέρω επιδείνωση για το υπόλοιπο του έτους και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011, ενώ οι πρώτες ενδείξεις σταθεροποίησης αναμένονται στο δεύτερο εξάμηνο του 2011», σχολίασε ο οικονομολόγος της Εθνικής Τράπεζας Νίκος Μαγγίνας.

Κάτω ο τζίρος πάνω τα κενά

Μειώνεται ο τζίρος και αυξάνονται τα κενά καταστήματα. Η κατακόρυφη πτώση του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων θα προκαλέσει νέες πιέσεις στην αγορά εμπορικών χώρων . Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, η επίπτωση θα φανεί μετα και το τέλος των χειμερινών εκπτώσεων όταν και αναμένεται περαιτέρω επιδείνωση των δεικτών διαθεσιμότητας των καταστημάτων ο οποίος σήμερα κινείται ελαφρά υψηλότερα από 20%

Συγκεκριμένα απώλειες έως και 40% κατέγραψε η αγορά στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ σε ανάλογα επίπεδα αναμένεται να κινηθεί και κατά την εορταστική περίοδο της Πρωτοχρονιάς. Σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, παρά τις μεγάλες προσφορές, που κάνουν τα εμπορικά καταστήματα και φθάνουν έως και 50%, οι καταναλωτές στην πλειοψηφία τους δεν προχωρούν σε σημαντικές αγορές, καθώς φαίνεται να έχουν θέσει όριο στα έξοδά τους για ψώνια, αναβάλλοντας τις αγορές τους για την περίοδο των εκπτώσεων. Επίσης, ο εμπορικός κόσμος εκτιμά ότι η πτώση της κατανάλωσης θα συνεχιστεί και το νέο έτος και πολλοί επιχειρηματίες εκφράζουν τους φόβους τους για "έκρηξη" λουκέτων από τη νέα χρονιά. Η οικονομική κρίση, που πλήττει τη χώρα μας, έχει επηρεάσει όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου.

Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η μεγαλύτερη πτώση εμφανίζεται στον τομέα της ένδυσης-υπόδησης της τάξης του 40%, μείωση 15% καταγράφουν τα είδη δώρων, τα τρόφιμα παρουσιάζουν πτώση 10%, τα ποτά 25% και τα ηλεκτρονικά 20%. Εξαίρεση αποτελούν τα παιδικά, όπου ο τζίρος τους κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ ο τζίρος των παιχνιδιών ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ και εμφανίζει μια μικρή απόκλιση της τάξης του -3/-5%. Όπως προκύπτει από τους υπολογισμούς της ΕΣΕΕ, ο τζίρος της λιανικής, συμπεριλαμβανομένων και των τροφίμων, κατά την τρέχουσα εορταστική περίοδο, μειώθηκε στα 13,2 δισ. ευρώ από 16,4 δισ. ευρώ περίπου, την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο, ενώ ο τζίρος, χωρίς τις δαπάνες για τρόφιμα, έχει υποχωρήσει πάνω από 8 δισ. ευρώ από 10,5 δισ. ευρώ πέρυσι. Επίσης, μείωση 25% σημείωσε ο όγκος πωλήσεων στη χριστουγεννιάτικη αγορά, ενώ πτώση πάνω από 30% παρουσιάζει από την αρχή της χρονιάς.

Εμπορικά τριών ταχυτήτων

Με τρείς ταχύτητες «τρέχει» η αγορά εμπορικών χώρων. Σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις που έγιναν στην αγορά της Αττικής στην πρώτη «ταχύτητα» βρίσκονται τα καταστήματα που βρίσκονται σε δρόμους υψηλής εμπορικής προβολής. Η κρίση σε αυτά έχει οδηγήσει σε επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων αλλά τα ποσοστά των κενών καταστημάτων κινούνται στα επίπεδα του 10%.

Πρόκειται για τους εμπορικούς δρόμους υψηλής προβολής όπως πχ Ερμού (από Καπνικαρέα έως Σύνταγμα) , Σταδίου (από το Σύνταγμα έως την Εδουάρδου Λω), Πανεπιστημίου (περί το Σύνταγμα) , Κολωνάκι (Κανάρη και τμήμα της Τσακάλωφ) κ.α. Παρόλα αυτά σε σύγκριση με πέρυσι καταγράφεται μία αύξηση των κενών διαμερισμάτων 4 ποσοστιαίες μονάδες περίπου. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα η μεταβολή αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην απομάκρυνση μεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων από την περιοχή.

Αυτή είναι όμως η μία ‘όψη του προβλήματος . Η άλλη όψη περιλαμβάνει εμπορικούς χώρους που βρίσκονται σε παράπλευρους δρόμους αλλά και σε συνοικιακές αγορές. Από πρόσφατες μετρήσεις που έγιναν τον Δεκέμβριο και οι οποίες εστιάστηκαν στην στατιστική καταγραφή των κενών εμπορικών χώρων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας , προέκυψε ότι σε τουλάχιστον 10 εμπορικούς δρόμους υψηλής προβολής της δεκαετίας του ΄80 τα ποσοστά διαθεσιμότητας κινούνται μεταξύ 30% και 50%. Ανάλογα φαινόμενα καταγράφονται και σε παράπλευρους δρόμους τοπικών αγορών όπου και εκεί ο αριθμός των κενών καταστημάτων είναι υψηλός ενώ έχει διευρυνθεί και ο χρόνος που απαιτείται προκειμένου να μισθωθεί το συγκεκριμένο κατάστημα.

Στην διάρκεια του τελευταίου δωδεκάμηνου καταγράφηκε απαξίωση της αγοράς εμπορικών χώρων σε ιστορικούς εμπορικούς δρόμους . Τυπικό παράδειγμα αυτής της κατηγορίας θεωρείται η οδός Αιόλου όπου ο αριθμός των κενών χώρων στην διάρκεια του τελευταίου εξαμήνου έχει αυξηθεί 40%. Ανάλογη είναι και η εικόνα που διαμορφώνεται στην οδό Ακαδημίας αλλά και στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

Παιγνίδια με τις αλλαγές χρήσεις

Στον αέρα βρίσκονται εκατοντάδες επαγγελματικά ακίνητα καθώς από τις αρμόδιες υπηρεσίες έχουν διαπιστωθεί καταστρατηγήσεις που αφορούν κατά κύριο λόγο τις χρήσεις γης και τις τυπικές προϋποθέσεις που απαιτούνται προκειμένου ένα κτίριο ή και ακόμα ένας χώρος να χαρακτηριστεί μεγάλο κατάστημα ή πολυκατάστημα ή –και ακόμα – υπεραγορά. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, από την νομαρχιακή αυτοδιοίκηση, έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις να λειτουργούν επαγγελματικά κτίρια ως υπεραγορές σε περιοχές όπου το νομικό πλαίσια που αφορά στην χρήση γης δεν επιτρέπει την ανέγερση πολυκαταστημάτων ή υπεραγορών. Η συνήθης πρακτική , σύμφωνα με τα στοιχεία των ίδιων μελετών προκειμένου να αντιμετωπίζεται το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι ο χαρακτηρισμός των κτιρίων από τους κατασκευαστές κατά την διαδικασία έκδοσης της οικοδομικής άδειας ως ενιαία καταστήματα που είναι μία χρήση απόλυτα συμβατή με τις χρήσεις γης.

Ως αποτέλεσμα των καταστρατηγήσεων αυτών είναι χώροι παρκινγκ και κινηματογράφων να μετατρέπονται σε μία νύκτα σε υπεραγορές τροφίμων με ότι αυτό συνεπάγεται όσο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή. Για παράδειγμα κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω της έλλειψης χώρων των απαιτούμενων από την νομοθεσία χώρων στάθμευσης αφού η αλλαγή χρήσης επηρεάζει και τι τυπικές προϋποθέσεις λειτουργίας του όπως για παράδειγμα το ελάχιστο αριθμό θέσεων στάθμευσης . Για παράδειγμα προκειμένου να λειτουργήσει ένα κτίριο ως υπεραγορά ο νόμος προβλέπει να υπάρχει μία θέση στάθμευσης αν 15 τετραγωνικά μέτρα ενώ η άδεια λειτουργίας προκειμένου ένας χώρος να αποκτήσει την χρήση του μεγάλου καταστήματος προϋποθέτει την ύπαρξη μίας θέσης στάθμευσης ανά 50 τετραγωνικά μέτρα. Πάντως το γεγονός αυτό είναι υπόψη των αρμοδίων αρχών αν και μέχρι στιγμής φαίνεται ότι είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις παρέμβασης. Κορυφαίος παράγων που ρωτήθηκε , μάλιστα για το συγκεκριμένο πρόβλημα επισήμανε ότι η μέχρι σήμερα εμπειρία φανερώνει ότι οι καταστρατηγήσεις αυτές δεν τυγχάνουν κυρώσεων ανέφερε μάλιστα χαρακτηριστικά περίπτωση επαγγελματικού κτιρίου το οποίο ενώ στην οικοδομική άδεια καταγράφεται ως μεγάλο κατάστημα στην πραγματικότητα λειτουργεί ως υπεραγορά τροφίμων και παρά την διαπίστωση από την αρμόδια πολεοδομία ότι η υφιστάμενη εμπορική χρήση δεν είναι νόμιμη εντούτοις δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

«Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο το αποτέλεσμα του οποίου είναι η αγορά να λειτουργεί στην πραγματικότητα χωρίς κανένα χωροταξικό πλαίσιο . Από την άλλη πλευρά οι καταστρατηγήσεις αυτές οδηγούν στην δημιουργία πολλών προβλημάτων τόσο ως προς την νόθευση του ανταγωνισμού όσο και στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Για παράδειγμα η λειτουργία μίας υπεραγοράς σε περιοχή που οι υφιστάμενες χρήσεις γης δεν το επιτρέπουν οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε αναστολή της λειτουργίας δεκάδων μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων που πωλούν τα ίδια η ομοειδή προϊόντα . Παράλληλα η ρύπανση λόγω αύξησης του κυκλοφοριακού φορτίου και η συγκεντρώσει πολύ περισσότερων οχημάτων –καταναλωτών και προμηθευτών οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην γενικότερη υποβάθμιση της ευρύτερης αγοράς τόσο κατοικίας όσο και επαγγελματικών χώρων» τόνιζε πρόσφατα κορυφαίος παράγων της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης

Ρυθμιστές οι τράπεζες

Ο επανακαθορισμός της πολιτικής ανάπτυξης των εμπορικών δικτύων από μεγάλες αλυσίδες του εμπορίου , των υπηρεσιών ακόμα και των τραπεζών αναμένεται να επηρεάσει τον επόμενο χρόνο την αγορά εμπορικών χώρων σε μικρές ή περιφερειακές αγορές. Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη μεγάλες τράπεζες εξετάζουν το ενδεχόμενο και νέου περιορισμό του δικτύου υποκαταστημάτων τους ενώ σε ανάλογες αποφάσεις φαίνεται ότι έχουν καταλήξει και αρκετές εμπορικές αλυσίδες που θεωρούν ότι η υποχώρηση των λιανικών πωλήσεων που έχει καταγραφεί από το φθινόπωρο στην αγορά όχι μόνο δεν επιτρέπει την δημιουργία νέων σημείων πώλησης αλλά αντίθετα επιβάλλει τον περιορισμό των ήδη υπαρχόντων. Στόχος , των κινήσεων αυτών είναι ο περιορισμός του λειτουργικού κόστους και η συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε περιοχές υψηλού εμπορικού ενδιαφέροντος . Στα πλαίσια αυτά ήδη οι τράπεζες έχουν ξεκινήσει δεύτερο γύρο διαπραγματεύσεων με ιδιοκτήτες χώρων που έχουν μισθώσει για την λειτουργία υποκαταστημάτων τους προκειμένου να επαναπραπροσδιορίσουν το ύψος του ενοικίου. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις κυρίως σε μισθώσεις χώρων που θα λήξουν στο επόμενο δωδεκάμηνο που δεν θα ανανεωθούν αν δεν επιτευχθεί μείωση του μισθώματος που θα κρίνεται ικανοποιητική. Αν οι προτάσεις δεν γίνουν δεκτές τότε προχωρούν σε κλείσιμο με τελευταίο παράδειγμα την Εμπορική που κλείνει το κατάστημα που διατηρεί στην Πανεπιστημίου και Αμερικής μετά το ναυάγιο των διαπραγματευσεων με τον ιδιοκτήτες

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki