Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Κολωνάκι: Η λάμψη του ξεφτίζει

Σε μια από τις ακριβότερες περιοχές της Αθήνας, ένα γωνιακό κατάστημα πρώτης προβολής παραμένει επί μήνες κενό. Στη γωνία Σέκερη και Βασιλίσσης Σοφίας, δύο τετράγωνα πάνω από τη Βουλή και δυο βήματα από το Κολωνάκι το ακίνητο όπου παλαιότερα στεγαζόταν υποκατάστημα της Τράπεζας Κύπρου παραμένει κλειστό. Ασφαλώς δεν είναι το μοναδικό σύμπτωμα της κρίσης, είναι όμως από τα πιο εντυπωσιακά γιατί βρίσκεται σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας. Η μοναδική δραστηριότητα που ανθεί στη Σέκερη, τουλάχιστον ακόμη, είναι ο καφές και το φαγητό. Υπήρχε ήδη ένα τέτοιο στέκι, που συγκέντρωνε πολιτικό και δημοσιογραφικό στέκι, άνοιξε και δεύτερο ακριβώς δίπλα στη θέση που βρισκόταν το Haagen Dazs και προσελκύει τον ίδιο κόσμο (αν περάσετε πρωί θα συναντήσετε πολλά από τα πρόσωπα που θα δείτε το βράδυ στις ειδήσεις). Το «παγωτό μέσα στον (οικονομικό) χειμώνα» φαίνεται ότι δεν «περπατάει»… Μετά απο λίγο καιρό το ένα απο τα δύο καφέ κατέβασε ρολά . Η εικόνα αυτή, επαναλαμβάνεται σε όλους τους γνωστούς εμπορικούς δρόμους του Κολωνακίου καθώς ο δείκτης διαθεσιμότητας έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκορ καθώς σε δρόμους όπως η Σόλωνος ο αριθμός των κενών καταστημάτων ξεπερνά το 25% με τάσεις περαιτέρω επιδείνωσης.

Κατέκτησαν τις πιάτσες οι αλλυσίδες

Η συγκεντρωση του εμπορίου φαίνεται πλέον στις ταμπέλες. Σε όλους τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης οι εμπορικές αλλυσίδες κατέχουν το 80% περίπου του διαθέσιμου εμπορικού χώρου. Το ανησυχητικό είναι ότι σε αντίθεση με τις προηγούμενες δεκαετίες η ζήτηση είναι επικεντρωμένη σε συγκεκριμένους δρόμους ενώ καμία εμπορική επιχείρηση δεν παίρνει το ρίσκο να επενδύσει σε καινούργιες αγορές, με αποτέλεσμα ολόκληρη η αγορά να κινείται στα στενά χωροταξικά όρια κάποιων δρόμων. Αυτό μάλιστα γίνεται φανερό, αν δει κανείς τα άδεια καταστήματα των παράπλευρων δρόμων της Ερμού που παραμένουν ξενοίκιαστα για περισσότερο από ένα χρόνο. Φυσικά τα καινούργια εμπορικά κέντρα μπορεί να απορροφήσουν ένα ποσοστό της ζήτησης αλλά από την άλλη πλευρά θα οξύνουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε δρόμους μικρότερης εμπορικής προβολής».

Το μόνο σίγουρο είναι , ότι στην αγορά εμπορικών χώρων βρίσκεται πλέον σε περιβάλλον υψηλής συγκέντρωσης , τόσο από πλευράς προσφοράς όσο και ζήτησης αφού οι «παίκτες» που την διαμορφώνουν έχουν παρουσία σε όλα τα εμπορικά σημεία υψηλής προβολής . «Στις εμπορικές πιάτσες ουσιαστικά οι ταμπέλες επαναλαμβάνονται και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει , τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον , αφού και οι καινούργιες λιανεμπορικές αλυσίδες που θέλουν να μπουν στην αγορά θέλουν να έχουν παρουσία σε αυτές. Έτσι , η αγορά διαμορφώνει υψηλά επίπεδα τιμών τα οποία δεν είναι αποτέλεσμα τόσο της οικονομικής μεγέθυνσης όσο της ανεπάρκειας ζήτησης.» , επισήμανε οικονομικός αναλυτής ο οποίος δεν απέκλειε το γεγονός ότι οι αμέσως επόμενες κινήσεις των θεσμικών επενδυτών να είναι προσανατολισμένες στην ανάπτυξη εμπορικών χώρων.

ΠΑΤΡΑ: Τα σημάδια της κρίσης

EΩΣ και 30% έχουν υποχωρήσει τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων στην Πάτρα, την ώρα που ο αριθμός των κενών καταστημάτων αυξάνεται . Η κρίση έχει κτυπήσει και περιοχές με υψηλή εμπορικότητα όπως είναι οι οδοί Κορίνθου, Αγίου Νικολάου και Ερμού στο κέντρο της πόλης. Από την αρχή της χρονιάς έχουν λυθεί τα συμβόλαια από τους ενοικιαστές σε περισσότερα από 100 καταστήματα στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Την ίδια ώρα οι περισσότεροι έχουν επαναδιαπραγματευτεί τα μισθώματα και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις έχουν πετύχει μείωση 20% έως και 30% μηνιαίως, σε σχέση με προηγούμενες συμβάσεις. Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες προσπαθούν να διασφαλίσουν την παραμονή των ενοικιαστών, μέσω χαμηλότερων τιμών ενοικίου και αισθητά περιορισμένο ή και καθόλου «αέρα» (άυλη εμπορική αξία).

Και αλλά εμπορικά κέντρα

Τον Μάρτιο του 2011 θα είναι πλήρως έτοιμο το εμπορικό κέντρο που αναπτύσσει η ΒΙΟΧΑΛΚΟ του ομίλου Στασινόπουλου. Το Kifissos Mall, επί της Λ. Κηφισού αναπτύσσεται εκεί που ήδη λειτουργεί πολυκατάστημα ΙΚΕΑ. Με την ολοκλήρωσή του θα έχει συνολική επιφάνεια άνω των 59 χιλ. τ.μ. με το εμβαδόν του νέου εμπορικού να είναι γύρω στα 20.000 τ.μ. Carrefour, H&M, Nike, Sprider είναι μεταξύ των 75 καταστημάτων που θα ανοίξουν. Το Kifissos Mall διαθέτει περιοχή επιρροής 2,6 εκατομμυρίων κατοίκων. Επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ, στον τομέα των εμπορικών κέντρων είναι το outlet village που αναπτύσσει ο όμιλος McArthour Glenn στα Σπάτα, ακριβώς δίπλα από το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο. Πρόκειται στην ουσία για ένα χώρο όπου θα φιλοξενηθούν περισσότερες από 125 φίρμες του λιανεμπορίου, ένα εκπτωτικό χωριό συνολικής επιφάνειας 21.000 τ.μ. το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο τον ερχόμενο Μάιο. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το εκπτωτικό χωριό θα έχει μεγάλη επιτυχία, τόσο γιατί είναι το πρώτο του είδους στην Ελλάδα, όσο και γιατί η οικονομική κρίση ευνοεί αναπτύξεις τύπου outlet αφού ο κόσμος στρέφεται στα επώνυμα αλλά φθηνά προϊόντα.

Η Ερμού των οικονομικών μεταναστών

Αλλάζει ο εμπορικός χάρτης ενός από τους πλέον τραγουδισμένους δρόμους της Αθήνας, ως αποτέλεσμα αλλοίωσης της πληθυσμιακής ταυτότητας της ευρύτερης περιοχής. Η οδός Αριστοτέλους εξελίσσεται σε έδρα επιχειρηματικής δραστηριότητας μεταναστών και προσφύγων και μάλιστα, με συγκεκριμένο «target group», για κάθε εγχείρημα. Στην ευρύτερη περιοχή, τα τελευταία χρόνια, έχουν εγκατασταθεί μετανάστες και πρόσφυγες, προερχόμενοι κυρίως από την Ασία και λιγότερο από την Αφρική, οι οποίοι αργά και σταθερά, κάνουν όλο και πιο αισθητή την παρουσία τους στην τοπική εμπορική κίνηση

. Κοινός εχθρός είναι η οικονομική κρίση, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα μόνο τον τελευταίο χρόνο να κλείσουν 25-30 από τα συνολικά 145 καταστήματα του δρόμου, σε απόσταση μόλις μισού χιλιομέτρου, από την Αγίου Μελετίου μέχρι την Πλατεία Βικτωρίας. Κάποια καταστήματα, λόγω και της οικονομικής κρίσης, είτε αλλάζουν χρήση, είτε προσπαθούν να συνδυάσουν δύο χρήσεις, προκειμένου να αυξήσουν την πελατεία τους. Αυτό παρατηρείται και στα ψιλικατζίδικα, που πωλούν πλέον και είδη τροφίμων, όπως και οι κάβες, που εντάσσουν στα προς πώληση προϊόντα τους και ψιλικά, αλλά και cafe bar, που «φιλοξενούν» μηχανήματα με φρουτάκια.

Στην ερώτηση «πως πάνε οι δουλειές», οι απαντήσεις ποικίλουν. Εκείνοι που βλέπουν τη δουλειά τους να ανθεί είναι οι μεσίτες, καθώς στην περιοχή εξακολουθεί να υπάρχει κινητικότητα, με ιδιοκτήτες ακινήτων, που πωλούν, ή νοικιάζουν. Η γκρίνια ξεκινά εκεί όπου αυξάνει ο ανταγωνισμός. Mini market και καταστήματα, που απευθύνονται κυρίως σε κοινό ντόπιο και από την Ανατολική Ευρώπη, καταγράφουν πτώση τζίρου παράλληλα με τη συρρίκνωση Ελλήνων και Ανατολικοευρωπαίων από τον ενεργό πληθυσμό της περιοχής. Ιδιοκτήτες κοσμηματοπωλείων και καταστημάτων με είδη δώρων, ρούχα ή άνθη, εμφανίζονται προβληματισμένοι με τη βιωσιμότητά των επιχειρήσεών τους δεδομένης και της οικονομικής κρίσης.

Προβλήματα, όμως, αντιμετωπίζουν και επιχειρηματίες μετανάστες «προηγούμενης γενιάς», κυρίως Αλβανοί και Πολωνοί, οι οποίοι δραστηριοποιούνταν πρώτοι στην περιοχή, αλλά αναγκάστηκαν να κλείσουν τα καταστήματά τους, λόγω οικονομικής κρίσης κυρίως, όμως, λόγω ανταγωνισμού με τη «νέα γενιά» μεταναστών από χώρες Ασίας. Οι Ασιάτες, από την πλευρά τους, διαμαρτύρονται για τη δυσκολία, που -όπως δηλώνουν- αντιμετωπίζουν στη διαδικασία εξασφάλισης της άδειας να ανοίξουν ένα κατάστημα, για τα ενοίκια, που αξιολογούνται ως εξαιρετικά υψηλά σε σχέση με τις δυνατότητες της περιοχής, και γενικότερα για τη συρρίκνωση των εσόδων τους, λόγω της οικονομικής κρίσης. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι όλοι, ανεξαιρέτως εθνικότητος, κάνουν λόγο για αυξημένη εγκληματικότητα, που επηρεάζει την εμπορική τους δραστηριότητα.

ΠΗΓΗ : ΑΠΕ

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki