Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Παγίδα στην παράταση για τα κενά

Σε "παγίδα" για τους ανυποψίαστους πολίτες κινδυνεύει να μετατραπεί η πλατφόρμα δήλωσης τετραγωνικών της ΚΕΔΕ, καθώς με την τροπολογία που ψηφίζεται την Δευτέρα στη Βουλή παρατείνεται για δύο μήνες η προθεσμία δήλωσης για τα αδήλωτα τετραγωνικά μόνο των ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων, χωρίς ταυτόχρονη παράταση της προθεσμίας δήλωσης για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα!

Αυτό συνεπάγεται ότι όσοι δεν προλάβουν να δηλώσουν τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητά τους μέχρι 30.6.2020, θα υποχρεωθούν στη συνέχεια νακαταβάλουν στους οικείους Δήμους δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού κλπ. αναδρομικά έως και το 2010, λόγω του ότι από το 2014 έχει νομοθετηθεί 20ετής παραγραφή των υποχρεώσεων προς τους Δήμους που θα αυξάνεται κατά ένα χρόνο ετησίως μέχρι και το 2030!Για το σοβαρό αυτό θέμα η ΠΟΜΙΔΑ απέστειλε προς τον αρμόδιο Υπουργό Εσωτερικών κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο υπερεπείγουσα επιστολή με το εξής περιεχόμενο:

 

 

Προς τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο

 

ΚΟΙΝ: Προς τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Δημήτρη Παπαστεργίου

 

Ενταύθα                                                                                                                                   Αθήνα, 25.6.2020

 

 

ΘΕΜΑ: ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΗ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΗΣ ΚΕΔΕ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΤΗΣ ΥΠΟ ΨΗΦΙΣΗ ΔΙΜΗΝΗΣ ΠΑΡΑΤΑΣΗΣ!

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ

 

Σας ευχαριστούμε θερμά για τη χορήγηση δίμηνης παράτασης υποβολής δηλώσεων αδήλωτων-ελλιπών  τετραγωνικών ακινήτων , όπως ορίζεται στο άρθρο 3 παρ. 2 του υπό ψήφιση Νομοσχεδίου «Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο κλπ», δηλαδή μέχρι την 31-8-2020, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμα της ΚΕΔΕ  «www.tetragonika.govapp.gr». Στην τροπολογία σας αυτή όμως δεν συμπεριλήφθηκε παράταση της προθεσμίας δήλωσης των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων,  στην κατηγορία των οποίων εντάσσονται α) τόσο τα ουδέποτε ηλεκτροδοτηθέντα, όσο και β) αυτά στα οποία έχει διακοπεί η ηλεκτροδότηση [όχι λόγω οφειλών], με τη συμπλήρωση των σχετικών πεδίων από τον αντίστοιχο ιδιοκτήτη.

 

Για τα ακίνητα όμως της προηγούμενης περίπτωσης β) ισχύει και η παραγρ. 2 του άρθρου 222 του Ν. 4555/18-ΦΕΚ 133/Α/19-7-2018, όπως αυτή αντικαταστάθηκε διαδοχικά :

 

α) με το άρθρο 103-παραγρ. 1 του Ν 4604/19-ΦΕΚ 50/Α/26-5-2019 και

 

β) με το άρθρο 21-παραγρ. 1 του Ν 4674/20-ΦΕΚ53/Α/11-3-2020, σύμφωνα με το οποίο:

 

«Οφειλές από τέλη καθαριότητας και φωτισμού για ακίνητο, του οποίου η ηλεκτροδότηση έχει διακοπεί, σύμφωνα με βεβαίωση του αρμόδιου διαχειριστή δικτύουκαι το οποίο, σύμφωνα με υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη ή του νομίμου εκπροσώπου αυτού, δεν χρησιμοποιούνταν κατά το διάστημα αναφοράς, διαγράφονται ή παραλείπεται η βεβαίωσή τους. Η υπεύθυνη δήλωση του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να υποβληθεί μέχρι τις 30.6.2020. Ποσά που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται».

 

Επειδή λόγω των συνεπειών και μέτρων για τον covid ήταν δυσχερής ή και αδύνατη η χορήγηση της περί διακοπής βεβαίωσης του διαχειριστή δικτύου[ΔΕΔΔΗΕ], καθώς και η αυτοπρόσωπη μετάβαση στους Δήμους, οι δε πολίτες εύλογα πιστεύουν ότι παρατείνεται και αυτή η προθεσμία δήλωσης μέσω της πλατφόρμας της ΚΕΔΕ, η οποία με την παράλειψη αυτή μετατρέπεται σε πραγματική «παγίδα» για αυτούς, σας παρακαλούμε κ. Υπουργέ να προσθέσετε στη ρύθμιση αυτή την αναγκαία δίμηνη παράταση και για τα ακίνητα στα οποία έχει διακοπεί η ηλεκτροδότηση [ όχι λόγω οφειλών], με την προσθήκη όμοιας παραγράφου 3. στο άρθρο 3 του υπό ψήφιση Νομοσχεδίου, ως εξής:

 

«3. Η προθεσμία της παραγρ. 2 του άρθρου 222 του Ν 4555/18-ΦΕΚ 133/Α/19-7-2018, όπως αυτή αντικαταστάθηκε διαδοχικά  α) με το άρθρο 103-παραγρ 1 του Ν 4604/19-ΦΕΚ 50/Α/26-5-2019 και β) με το άρθρο 21, παραγρ 1 του Ν 4674/20-ΦΕΚ53/Α/11-3-2020, παρατείνεται από την λήξη της έως τις 31.8.2020».

Ιδιοκτήτες διατηρητέων σε απόγνωση

Προς πλήρη αφανισμό βαίνουν τα διατηρητέα κτίρια και τα ιστορικά Μνημεία της χώρας μας, εξ αιτίας της συνεχούς αδιαφορίας του Κράτους γι΄αυτά και τους ιδιοκτήτες τους!!!

 

Αυτό τονίζει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Ιδιοκτητών Διατηρητέων Κτιρίων και Μνημείων, σε υπόμνημά του προς τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Πολιτισμού, διαμαρτυρόμενος για την εξαίρεση των κτιρίων των μελών τους από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ 2020.

 

Το υπόμνημα του Συλλόγου έχει ως εξής:

 

"Προς πλήρη αφανισμό βαίνουν τα διατηρητέα κτίρια και τα ιστορικά Μνημεία της χώρας μας, εξ αιτίας της συνεχούς αδιαφορίας του Κράτους γι΄αυτά και τους ιδιοκτήτες τους!!!

 

Ο ν.4223/2013, με τον οποίο θεσπίστηκε ο ΕΝΦΙΑ, προβλέπει ότι τα εκτός σχεδίου ή οικισμού κτήματα καθώς και τα μνημεία (δηλαδή κτήρια που είναι προγενέστερα των εκάστοτε τελευταίων 100 ετών και τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα Μνημεία ή ως έργα τέχνης από το Υπουργείο Πολιτισμού) απαλλάσσονται παγίως από τον συμπληρωματικό φόρο του ΕΝΦΙΑ.

 

Με τον ν. 4621/31.07.2019, που ψηφίστηκε από τη σημερινή κυβέρνηση, θεσπίστηκε μείωση 10 – 30% στο άθροισμα κύριου και συμπληρωματικού φόρου ΕΝΦΙΑ. Όμως για τον υπολογισμό της μείωσης που θεσπίστηκε με το νόμο αυτό αφαιρέθηκε από τη συνολική αξία της περιουσίας μόνο η αξία των εκτός σχεδίου κτημάτων, ενώ παρέμεινε συνυπολογιζόμενη η αξία των Μνημείων! Με οδυνηρή έκπληξή μας διαπιστώσαμε ότι το ίδιο ακριβώς προτείνεται και για τον ΕΝΦΙΑ 2020 στο άρθρο 35 του σ.ν. του Υπ. Οικονομικών που κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση και αφορά τον ΕΝΦΙΑ 2020!!!

 

Επειδή ως δικαιολογία για την συνεχιζόμενη απαράδεκτη αυτή στοχευμένη εξαίρεση της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ 2020 μπορεί να προβληθεί ότι η εξαίρεση και των Μνημείων θα μπορούσε δήθεν να διαταράξει τα δημοσιονομικά έσοδα του Κράτους, υπενθυμίζουμε  ότι τα 20.000 περίπου διατηρητέα κτήρια και Mνημεία που ανήκουν σε ιδιώτες αντιπροσωπεύουν μόλις το 8‰ (οκτώ τις χιλίοις) του συνολικού φορολογούμενου δομημένου περιβάλλοντος της χώρας και προφανώς τα ιστορικά μνημεία από μόνα τους πολύ λιγότερο. Επομένως το ότι στην παραπάνω μείωση του ΕΝΦΙΑ 2020 αγνοούνται και πάλι τα Mνημεία με ελάχιστο φορολογικό κόστος για το κράτος, και ελαφρύνονται φορολογικά τα «χρυσά» εκτός σχεδίου κτήματα ορισμένων νησιών μας, δείχνει το μέγεθος της αδικίας σε βάρος των ιδιοκτητών διατηρητέων κτηρίων και Μνημείων, οι οποίοι καλούνται μόνοι και αβοήθητοι να αντιμετωπίσουν το αβάστακτο κόστος της διατήρησης των κτηρίων αυτών, ιδίως μάλιστα στις περιπτώσεις που δεν αποφέρουν κανένα εισόδημα.

 

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ ΕΝΤΟΝΟΤΑΤΑ εκ νέου (βλ. επιστ. 17.10.2019) για την αντισυνταγματική, στην ουσία, επανειλημμένη αυτή παράλειψη, ΖΗΤΟΥΜΕ την πλήρη απαλλαγή των διατηρητέων κτηρίων και Mνημείων αυτών από τον ετήσιο φόρο κατοχής ακίνητης περιουσίας (ΕΝΦΙΑ), και παρακαλούμε για τον καθορισμό άμεσης συνάντησης μαζί σας για τα προβλήματα των μελών μας ιδιοκτητών διατηρητέων κτηρίων και Mνημείων όλης της χώρας, και τον τρόπο διάσωσής τους. "

Τι ισχύει με τις δηλώσεις για μειωμένα μισθώματα

Με την απόφαση της ΑΑΔΕ υλοποιείται η κυβερνητική δέσμευση για φοροαπαλλαγή των ιδιοκτητών που υπέστησαν αναγκαστική μείωση 40% στα ενοίκια λόγω του κορονοϊού, οι οποίοι χάρις στον αγώνα της ΠΟΜΙΔΑ θα πληρώσουν εφέτος χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ ή / και φόρο εισοδήματος. Η απόφαση προβλέπει επίσης αλλαγές στην υποχρέωση δήλωσης των αλλαγών στα μισθωτήρια στο my TAXISnet μόνον όταν αυτό είναι αναγκαίο. Συγκεκριμένα:

Α. ΔΗΛΩΣΗ COVID (ΜΕΙΩΣΗΣ ΕΝΟΙΚΙΩΝ)  ΜΕΧΡΙ 22 ΙΟΥΝΙΟΥ!!!

Μέχρι τη Δευτέρα, 22 Ιουνίου, οι ιδιοκτήτες ακινήτων, των οποίων το ενοίκιο μειώθηκε κατά 40% λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό, θα πρέπει να υποβάλουν σε νέα ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «Δήλωση Covid» που θα ανοίξει άμεσα, ακόμη και εντός της ημέρας, για τη μεταβολή του μισθώματος κατά τους μήνες που ίσχυσε η αναγκαστική μείωσή του, ώστε να επωφεληθούν από τις σχετικές ευνοϊκές ρυθμίσεις της συμψηφιστικής επιστροφής του 30% της μείωσης που υπέστη κάθε ιδιοκτήτης, με φορολογικές υποχρεώσεις (Φόρου Εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ) που θα γεννηθούν από την 31.7.2020 και μετά. Στη δήλωση αυτή, που αποτελεί δικαίωση του πολύμηνου αγώνα της ΠΟΜΙΔΑ,  δεν θα απαιτείται η συνυποβολή στοιχείων της υπεύθυνης δήλωσης του μισθωτή στην ΕΡΓΑΝΗ.

Για τις μειώσεις μισθωμάτων μετά τον Ιούνιο, στο πλαίσιο των ίδιων μέτρων, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να υποβάλουν σχετική δήλωση μέχρι την εικοστή ημέρα του μήνα που αφορά η μείωση.

Αν δεν έχει υποβληθεί ηλεκτρονικά αρχική ή τροποποιητική "Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας" για τη μίσθωση αυτή, αυτή πρέπει να προηγηθεί της "Δήλωσης Covid".

Οι αντίστοιχοι ενοικιαστές πρέπει  μέχρι την Παρασκευή, 26 Ιουνίου, να δηλώσουν αν αποδέχονται ή όχι τη "Δήλωση Covid". Για μεταγενέστερες μειώσεις ενοικίου, η αποδοχή ή μη της δήλωσης υποβάλλεται σε τρεις ημέρες από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης από τον ιδιοκτήτη.

Εάν δεν υποβληθεί δήλωση αποδοχής από τον ενοικιαστή, θεωρείται ότι αυτή έχει γίνει αποδεκτή. Δηλώσεις μη αποδοχής, που υποβάλλονται εκπρόθεσμα, δεν εμποδίζουν τη χορήγηση των ευεργετημάτων στους ιδιοκτήτες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μπορεί να γίνει διασταύρωση και οι εκατέρωθεν δηλώσεις να οδηγηθούν σε έλεγχο σε μεταγενέστερο χρόνο.

 

Β. ΔΗΛΩΣΗ ΙΣΧΥΟΣ ‘Η ΛΗΞΗΣ ΜΙΣΘΩΤΗΡΙΩΝ ΜΕΧΡΙ 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Επιπλέον, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να υποβάλουν στη γνωστή εφαρμογή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης της ΑΑΔΕ, δήλωση ισχύος ή λήξης όλων των ισχυόντων μισθωτηρίων τους, δηλώνοντας για πρώτη φορά και τις μισθώσεις που έχουν συναφθεί προ του 2014 και δεν δηλώθηκαν ποτέ στη σχετική εφαρμογή της ΑΑΔΕ! Στόχος είναι η αυτόματη συμπλήρωση από την ΑΑΔΕ των μισθωμάτων στις φορολογικές δηλώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων.

Με τη νέα ρύθμιση, που ήταν επίμονο αίτημα της ΠΟΜΙΔΑ από διετίας, καταργείται η υποχρέωση της συνεχούς και χωρίς λόγο επανάληψης δηλώσεων στην εφαρμογή αυτή κάθε φορά που μια μίσθωση συνεχίζεται πέρα από τον αρχικό συμβατικό ή τον νόμιμο χρόνο της, εφόσον δεν αλλάζουν οι όροι της. Ο εκμισθωτής πλέον υποχρεούται :

1. Μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα της λύσης μιας μίσθωσης, να δηλώσει τη λύση της στην εφαρμογή.  Διαφορετικά, η μίσθωση θεωρείται ότι εξακολουθεί να ισχύει.

2. Μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2020, σε περίπτωση, που παλαιό μισθωτήριο, που έχει συναφθεί προ του 2014 και είναι σε ισχύ στις 12 Ιουνίου 2020, έχει παραταθεί σιωπηρά ή έχει αλλάξει κάποιος όρος του, και δεν έχει υποβληθεί ηλεκτρονικά η σχετική δήλωση στο myTAXISnet, να υποβάλει τώρα τη σχετική δήλωση,  χωρίς κυρώσεις και χωρίς ενεργειακό πιστοποιητικό, με τα στοιχεία της μίσθωσης (μίσθωμα κλπ.) που ισχύουν στις 12 Ιουνίου 2020.

3. Μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2020 να υποβάλει δήλωση λύσης κάθε μίσθωσης που έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά οποτεδήποτε, και έχει λυθεί μέχρι τις 12 Ιουνίου 2020. Διαφορετικά η μίσθωση θεωρείται ότι εξακολουθεί να ισχύει.

Τεκμήρια φωτιά

Κάθε περιστασιακά απασχολούμενος, δηλαδή φορολογούμενος που απέκτησε ένα πολύ μικρό ποσό εισοδήματος από εργασία μερικών εβδομάδων ή λίγων μηνών μέσα στο προηγούμενο έτος, είναι υποχρεωμένος να υποβάλει και φέτος φορολογική δήλωση. Σε κάθε τέτοια περίπτωση όμως τα τεκμήρια διαβίωσης που βαρύνουν το φορολογούμενο (το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ αν είναι άγαμος ή των 2.500 ευρώ αν είναι έγγαμος καθώς και τα ποσά των τεκμηρίων διαβίωσης για την κατοικία και το Ι.Χ.) προσδιορίζουν το ύψος του φορολογητέου εισοδήματός του σε επίπεδο σημαντικά υψηλότερο του πραγματικού πενιχρού του εισοδήματος. Για κάθε τέτοια περίπτωση προβλέπεται ότι εφόσον το πραγματικό δηλωθέν εισόδημα δεν υπερβαίνει τα 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό εισόδημα δεν υπερβαίνει τα 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία έχει υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών στην εφορία, το εισόδημα από την περιστασιακή εργασία και η προστιθέμενη διαφορά εισοδήματος που προκύπτει βάσει των τεκμηρίων φορολογούνται με την κλίμακα φόρου εισοδήματος των μισθωτών, στην οποία προβλέπονται αφορολόγητα όρια κλιμακούμενα από 8.636 έως 9.545 ευρώ. Δηλαδή, το πενιχρό εισόδημα από την περιστασιακή απασχόληση και το πρόσθετο εισόδημα που προκύπτει βάσει των τεκμηρίων μένουν στην ουσία αφορολόγητα. Ωστόσο, για την κατοχύρωση του αφορολογήτου θα πρέπει ο περιστασιακά απασχολούμενος φορολογούμενος να δηλώσει στη φετινή φορολογική του δήλωση ότι κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους πραγματοποίησε δαπάνες για αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών που ισοδυναμούν με ποσοστό 10%-18,75% όχι επί του πενιχρού πραγματικού εισοδήματός του αλλά επί του πολύ πιο υψηλού ποσού τεκμαρτού εισοδήματος. Για την απόδειξη των δαπανών αυτών θα πρέπει να έχει μαζέψει τις αντίστοιχες χάρτινες αποδείξεις λιανικών συναλλαγών. Αν δεν δηλώσει καθόλου ποσό δαπανών βάσει αποδείξεων, θα επιβαρυνθεί με φόρο εισοδήματος που θα υπολογιστεί με 22% επί του ποσού αυτού. Αν δηλώσει ποσό χαμηλότερο από το ποσοστό που πρέπει να καλύψει θα πληρώσει φόρο 22% επί της ακάλυπτης διαφοράς.

 

Κάλυψη

 

Επίσης, εφόσον το τεκμαρτό εισόδημα είναι μεγαλύτερο από το πραγματικό εισόδημα, η επιπλέον διαφορά φορολογητέου εισοδήματος μπορεί να δικαιολογηθεί με διάφορους νόμιμους τρόπους ώστε ως τελικό φορολογητέο εισόδημα να ληφθεί υπόψη το πενιχρό πραγματικό εισόδημα και όχι το εξωπραγματικό τεκμαρτό και να μην στερηθεί διάφορα κοινωνικά επιδόματα που χορηγούνται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων. Η δικαιολόγηση της επιπλέον διαφοράς φορολογητέου εισοδήματος μπορεί να γίνει κυρίως:

 

-με την αναγραφή στη φορολογική δήλωση ποσών που δανείστηκε ο φορολογούμενος από το τραπεζικό σύστημα, από συγγενείς ή φίλους του,

 

-με την αναγραφή στη φορολογική δήλωση χρηματικών ποσών που του δώρισαν οι γονείς του ή κληρονόμησε,

 

-με τη δήλωση άλλων ποσών που έλαβε κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, τα οποία δεν αποτελούν εισόδημα (κέρδη από λαχεία, αποζημιώσεις από ασφαλιστικές εταιρίες κ.λπ.) ή θεωρούνται εισόδημα αλλά έχουν φορολογηθεί αυτοτελώς, στην πηγή, με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης ή έχουν απαλλαγεί νομίμως από τη φορολογία,

 

-με τη δήλωση αποθέματος εισοδημάτων που αποκτήθηκαν νομίμως, δηλώθηκαν και φορολογήθηκαν κανονικά ή απαλλάχθηκαν από τη φορολογία κατά τα προηγούμενα έτη και τα οποία κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους αναλώθηκαν (μέθοδος «ανάλωσης» κεφαλαίου προερχόμενου από εισοδήματα παρελθόντων ετών).

 

2.Σε κάθε περίπτωση ανέργου κατά την οποία τα τεκμήρια διαβίωσης προσδιορίζουν το φορολογητέο εισόδημα σε επίπεδο σημαντικά υψηλότερο από το δηλωθέν, η προστιθέμενη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος, που προκύπτει λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων διαβίωσης φορολογείται με την κλίμακα φόρου εισοδήματος των μισθωτών, δηλαδή λαμβανομένου υπόψη αφορολόγητου ορίου 8.636-9.545 ευρώ, ανεξαρτήτως της διάρκειας της ανεργίας εντός του προηγούμενου έτους. Και στην περίπτωση αυτή όμως ο φορολογούμενος πρέπει να προσέξει το θέμα των δαπανών βάσει αποδείξεων. Θα πρέπει δηλαδή να δηλώσει στη φετινή φορολογική του δήλωση ποσό δαπανών που πραγματοποίησε πέρυσι για αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών προκειμένου να κατοχυρώσει το αφορολόγητο. Το ποσό που πρέπει να δηλώσει θα πρέπει να αποδεικνύεται με βάση χάρτινες αποδείξεις που πρέπει να έχει μαζέψει και να έχει διαφυλάξει και το ύψος του θα πρέπει να κινείται μεταξύ 10% και 18,75% του τεκμαρτού εισοδήματος που τού προσδιορίζουν τα τεκμήρια διαβίωσης. Κάθε άνεργος θα πρέπει επίσης να λάβει υπόψη του ότι σε περίπτωση που το τεκμαρτό εισόδημα είναι μεγαλύτερο από το πραγματικό του εισόδημα, η επιπλέον διαφορά φορολογητέου εισοδήματος που θα προκύψει μπορεί να δικαιολογηθεί με τους τρόπους που περιγράψαμε παραπάνω στην περίπτωση του περιστασιακά απασχολουμένου ώστε ο υπολογισμός του φόρου να γίνει όχι επί του υψηλού τεκμαρτού εισοδήματος αλλά επί του σημαντικά χαμηλού πραγματικού και εν τέλει το χαμηλό αυτό εισόδημα να ληφθεί υπόψη ως το ετήσιο εισόδημα του ανέργου, σε κάθε περίπτωση χορήγησης κοινωνικού επιδόματος βάσει εισοδηματικών κριτηρίων (π.χ. για τη χορήγηση του επιδόματος τέκνων από τον ΟΠΕΚΑ).

 

3. Κάθε φορολογούμενος που ασκεί ατομικά επιχειρηματική δραστηριότητα παραγωγής ή πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα οφείλει και φέτος να καταβάλει φόρο εισοδήματος, με βάση το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ:

 

-του πραγματικού καθαρού εισοδήματός του, δηλαδή του καθαρού κέρδους, το οποίο προκύπτει μετά την αφαίρεση των δαπανών της επιχείρησής του από τις εισπράξεις που έχει πραγματοποιήσει από την πώληση των προϊόντων του ή την παροχή των υπηρεσιών του,

 

-του τεκμαρτού εισοδήματός του και των δαπανών που τυχόν πραγματοποίησε για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων (για την αγορά ακινήτων, Ι.Χ. αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής, αντικειμένων αξίας άνω των 10.000 ευρώ κ.λπ.), την αποπληρωμή δανείων (στεγαστικών, καταναλωτικών ή προσωπικών) και πιστωτικών καρτών, την αγορά τίτλων του Δημοσίου, μετοχών κ.λπ., τη χορήγηση δωρεών προς τα παιδιά του ή τους συγγενείς του. Ουσιαστικά, σε κάθε περίπτωση, εφόσον το πραγματικό εισόδημα είναι χαμηλότερο αυτού που προκύπτει με βάση τα τεκμήρια, ο φόρος υπολογίζεται όχι επί του πραγματικού αλλά επί του υψηλότερου τεκμαρτού ποσού εισοδήματος. Ακόμη δε και σε περίπτωση που από την ατομική άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας προκύπτει ζημία αντί για καθαρό κέρδος, η ατομική επιχείρηση φορολογείται βάσει τεκμηρίων για μη πραγματικό, τεκμαρτό εισόδημα. Φορολογείται δηλαδή σαν να είχε καθαρά κέρδη, καθώς η ζημία δεν λαμβάνεται υπόψη. Επί του μεγαλύτερου ποσού μεταξύ πραγματικού και τεκμαρτού εισοδήματος επιβάλλεται φόρος εισοδήματος με συντελεστή 22% από το πρώτο ευρώ. Σε περιορισμένο πλέον αριθμό περιπτώσεων κατά τις οποίες το ύψος του φορολογητέου – πραγματικού ή τεκμαρτού- εισοδήματος είναι μεγαλύτερο των 20.000 ευρώ, τα πέραν των 20.000 ευρώ ποσά του εισοδήματος αυτού φορολογούνται με συντελεστές κλιμακούμενους από 29%-45%.

 

Στη συνέχεια, επί του φόρου εισοδήματος – που υπολογίζεται με συντελεστές κλιμακούμενους από 22% – 45%- επιβάλλεται προκαταβολή φόρου έναντι του επόμενου έτους, με συντελεστή 100%. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση ενδέχεται να μειώσει φέτος το ποσοστό της προκαταβολής φόρου εισοδήματος σε ποσοστό 50% ή και χαμηλότερο, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Επίσης πρέπει να αναφερθεί ότι από το άθροισμα κύριου φόρου εισοδήματος και προκαταβολής φόρου αφαιρείται (εκπίπτει) το ποσό της περσινής προκαταβολής φόρου.

 

Επιπλέον επιβαρύνσεις

 

Πέραν των παραπάνω, αν ο φορολογούμενος που έχει ατομική επιχείρηση δηλώσει φέτος (για τη χρήση του 2019) ζημία ή πολύ χαμηλό καθαρό κέρδος αλλά τα τεκμήρια διαβίωσης τού προσδιορίσουν το φορολογητέο εισόδημά του σε επίπεδο που υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ, τότε ο φορολογούμενος αυτός οφείλει να καταβάλει και ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Επιπλέον, θα κληθεί να καταβάλει και τέλος επιτηδεύματος 650 ευρώ. Σε περίπτωση δικαιολόγησης της διαφοράς μεταξύ χαμηλού πραγματικού και υψηλού τεκμαρτού εισοδήματος, ο υπολογισμός του φόρου εισοδήματος θα γίνει επί του πραγματικού εισοδήματος.

Ο λογαριασμός του φετινού ΕΝΦΙΑ

Έχουν περάσει 60 ημέρες από την ημέρα που το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε πως λόγω του κορωνοϊού το έργο της καταγραφής και υπολογισμού νέων αντικειμενικών τιμών αναβάλλεται για το μέλλον και πως θα σταματήσουν οι υποβολές εισηγήσεων νέων αντικειμενικών αξιών από τους ειδικούς ιδιώτες εκτιμητές.

 

Αυτή η εξέλιξη πολύ απλά συνεπάγεται πως οι νέες αντικειμενικές αξίες θα τεθούν σε ισχύ το επόμενο έτος, δηλαδή το 2021 και πως τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ για το 2020 θα καθοριστούν με βάση τα δεδομένα του 2019. Τι σημαίνει αυτό για τα δημόσια ταμεία και για τους φορολογουμένους;

 

Πέρυσι τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ έβγαλαν συνολικό φόρο 2,539 δισ. ευρώ για 7.359.185 φορολογουμένους. Για τα νομικά πρόσωπα η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ έβγαλε φόρο 465 εκατ. ευρώ.

 

Για τα φυσικά πρόσωπα η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ έβγαλε φόρο 2,07 δισ. ευρώ.

 

Τα περσινά στοιχεία της εκκαθάρισης του ΕΝΦΙΑ έδειξαν πως η συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων, ήτοι για την ακρίβεια 4.895.144, έχουν στην κατοχή τους ακίνητη περιουσία που η αξία της δεν υπερέβαινε τις 60.000 ευρώ.

 

Οι φορολογούμενοι αυτοί είδαν πέρυσι το λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ να είναι μειωμένος κατά 30%.

 

Η συνολική μείωση φόρου για τους συγκεκριμένους ιδιοκτήτες ακινήτων ανήλθε σε 173,6 εκατ. ευρώ.

 

Το μεγαλύτερο ποσό έκπτωσης φόρου μοιράσθηκαν 1,759 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων της μεσαίας τάξης, δηλαδή όσοι έχουν στην κατοχή τους ακίνητα από 80.000 ευρώ ως 1 εκατ. ευρώ αξίας ακίνητα.

 

Οι φορολογούμενοι αυτοί είχαν πέρσι έκπτωση φόρου 20%. Η δε συνολική μείωση φόρου διαμορφώθηκε σε 316,71 εκατ. ευρώ. Κατά μέσο όρο για κάθε ένα από αυτά τα νοικοκυριά η μείωση φόρου ανήλθε σε 180 ευρώ.

 

Έκπτωση 10% από τον ΕΝΦΙΑ είχαν 14.639 ιδιοκτήτες, με ακίνητα αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ.

 

Η συνολική ελάφρυνση ανήλθε στα 26 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 1.776 ευρώ κατά μέσο όρο στον κάθε ένα.

 

Μειωμένο κατά 50% ΕΝΦΙΑ πλήρωσαν πέρυσι 1.317.767 φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά εισοδήματα ενώ πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ κέρδισαν 65.571 ιδιοκτήτες ακινήτων (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, άτομα με αναπηρία).

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki