Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Παράταση για τα κενά

Με επιστολή προς τον Υπουργό Εσωτερικών , η ΠΟΜΙΔΑ ζητά παράταση προθεσμίας δήλωσης κενών ακινήτων που λήγει στις 31.12.2019 και παραγραφή δημοτικών τελών στην 5ετία καθώς και οικειοθελή δήλωση δημοτικών τελών χωρίς πρόστιμα. Συγκεκριμένα στην επιστολή αναφέρεται:"Α. Λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2019 η προθεσμία που έχουν οι ιδιοκτήτες κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων που ως τώρα δεν τα είχαν δηλώσει στον οικείο Δήμο, να σπεύσουν να τα δηλώσουν ώστε να απαλλαγούν από χρέωση αναδρομικών δημοτικών τελών, εφόσον υπήρχε αχρησία και διακοπή ρεύματος.

 

Σχετικά με το ακανθώδες αυτό ζήτημα που αφορά εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα, σας υπενθυμίζουμε ότι με το άρθρο 5 παρ. 1 του Νόμου  3345/2005, προβλέφθηκε το σαφές δικαίωμα στους ιδιοκτήτες κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων να απαλλάσσονται από τη χρέωση δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού, εφόσον το δηλώσουν στον οικείο Δήμο, και ανεξάρτητα από το χρόνο υποβολής της δήλωσης αυτής, όπως αναφερόταν και στην γνωστή με αριθμό 23504/2017 σύμφωνη γνωμοδότηση του «Συνήγορου του Πολίτη». Αλλωστε η γνωστοποίηση της διακοπής του ρεύματος είναι αυτόματη υποχρέωση του ΔΕΔΔΗΕ προς τον οικείο ΟΤΑ μετά τη διακοπή, που δυστυχώς δεν τηρείται, και επιχειρείται να μετατεθεί αυθαίρετα στους πολίτες, και αυτή είναι η αιτία του προβλήματος!Με την  παρ. 2 του άρθρου 222 του ν. 4555/2018 και στη συνέχεια το άρθρο 103 του Ν.4604/2019,  δόθηκαν δύο προθεσμίες για τη δήλωση αυτή, μέχρι 31.12.2019. Μετά τη λήξη τους ένας τεράστιος αριθμός ιδιοκτητών κενών ακινήτων σε όλη τη χώρα, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, που δεν έχει την πρακτική δυνατότητα ενημέρωσης για όλα αυτά, όταν ζητήσει πιστοποιητικό μη οφειλής ΤΑΠ θα βρεθεί εξ ορισμού αντιμέτωπος με τεράστιες χρεώσεις δημοτικών τελών που δεν θα μπορεί να τις καταβάλει!!! Συνεπώς υπάρχει αδήριτη ανάγκη παράτασης της προθεσμίας αυτής τουλάχιστον μέχρι την 31.12.2020!   Φυσικά, η ορθή και μόνιμη λύση του προβλήματος αυτού είναι να επανέλθει η προισχύσασα ρύθμιση του άρθρου 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005, χωρίς χρονικό όριο υποβολής της σχετικής δήλωσης στον οικείο Δήμο. Επίσης στη ρύθμιση αυτή να υπαχθούν και τα ακίνητα τα οποία, λόγω της κρίσης, ουδέποτε ρευματοδοτήθηκαν, διότι αδίκως εξαιρέθηκαν από τη ρύθμιση αυτή.

 

Β. Εν όψει του ότι καταργείται πλέον και νομοθετικά η 20ετής παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου, και σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ η προθεσμία παραγραφής φορολογικών υποθέσεων δεν μπορεί να υπερβεί την 5ετία, ζητούμε να επανέλθει η προισχύσασα 5ετής παραγραφή και για τις αξιώσεις των Ο.Τ.Α., για τις οποίες από το 2014 έχει νομοθετηθεί 20ετής παραγραφή.

 

Γ. Τέλος υπενθυμίζουμε το αίτημά μας να θεσπιστεί αποκλειστική ετήσια προθεσμία οικειοθελούς δήλωσης των αδήλωτων, τακτοποιημένων ή λανθασμένων εμβαδών ακινήτων στους Δήμους, χωρίς αναδρομικές χρεώσεις ώστε να αρχίσει η άμεση συνείσπραξή τους μέσω των λογαριασμών ρεύματος.Παρακαλούμε για την άμεση επίλυση των παραπάνω με τροπολογία στο υπό ψήφιση στη Βουλή νομοσχέδιο του Υπουργείου σας."

Ερχεται καταιγίδα φόρων

Έξτρα έσοδα απο τα ακίνητα θα έχουν το Δημόσιο και οι ΟΤΑ απο ακίνητα. Αυτά θα προέλθουν απο:

 

• Την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με βάση τις πραγματικές αξίες, θα συμβάλει στην αύξηση του ύψους των εσόδων σε ιδιοκτησίες συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που τώρα το επίπεδο των αντικειμενικών αξιών είναι αρκετά χαμηλότερο έναντι της εμπορικής αξίας. Σε περιοχές της χώρας με πολύ υψηλή αξία ακινήτων (πολυτελείς παραθεριστικές περιοχές) θα αποκαλυφθούν περιουσίες που έως τώρα δεν λαμβάνονταν υπόψη στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ. Σύμφωνα με την έκθεση των θεσμών για την 4η αξιολόγηση, από τον Μάιο του 2020 και μετά, πάνω από 85% των ιδιοκτητών θα πρέπει να πληρώνει ΕΝΦΙΑ με βάση το αντικειμενικό συστημα αξιών των ακινήτων. Αυτή η παρέμβαση αναμένεται να αποφέρει επιπλέον 142 εκατ. ευρώ και να δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω μείωση των βαρών στους πολίτες που κατέβαλαν δυσανάλογα υψηλούς φόρους ακίνητης περιουσίας.

 

•   Την  ενίσχυση των ελέγχων σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (π.χ. AirBnB) θα αποφέρει αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 60 εκατομμύρια ευρώ, από φόρους σε εισοδήματα που δεν δηλώνονται.

 

•   Την  ενίσχυση της δυνατότητας βεβαίωσης των τελών καθαριότητας/ηλεκτροφωτισμού, τέλους ακίνητης περιουσίας, φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων κλπ, με βάση τα πραγματικά στοιχεία των ακινήτων (επιφάνεια, παλαιότητα, αξία κ.λπ.), όπως αυτά έχουν δηλωθεί και αποκαλυφθεί τα τελευταία 11 χρόνια με διαδικασίες δήλωσης και Τακτοποίησης ημιυπαίθριων ή αυθαιρέτων κτιρίων.

 

•   Τα  δημοτικά τέλη λόγω της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων την άνοιξη του 2020. Αλλαγές έρχονται επίσης στις διαδικασίες είσπραξης των δημοτικών εσόδων, μέσω της βελτιστοποίησης των μεθόδων είσπραξης.

Μεταβιβάσεις με -ηλεκτρονική-ταυτότητα

Τη «νεκρανάσταση» του θεσμού της ταυτότητας κτιρίου, ο οποίος έχει θεσπιστεί από το 2010 αλλά δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί. Οπως προβλέπεται , η ταυτότητα όχι μόνο θα είναι υποχρεωτική σε κάθε αγοραπωλησία ακινήτου από 1ης Ιουλίου, αλλά και προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας νομιμοποίησης αυθαιρεσιών. Περαιτέρω, όπως είχε ήδη εξαγγελθεί, θα μπορεί να εκπονείται και ανά διηρημένη ιδιοκτησία, δηλαδή ανά διαμέρισμα. «Θολό» παραμένει το τοπίο για τους κοινόχρηστους χώρους των κτιρίων, ενώ αποσύρθηκε η προαναγγελθείσα υποχρέωση εκπόνησης μελέτης στατικής επάρκειας.

 

Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου θεσπίστηκε με τον ν. 3843 (ο νόμος Μπιρμπίλη για τους ημιυπαίθριους), ως μια «ειδική διαδικασία ελέγχου της κατασκευής των κτιρίων για την ορθή εκτέλεση και κατασκευή τους, την ασφάλεια και συντήρηση αυτών, καθώς και την καταπολέμηση πολεοδομικών αυθαιρεσιών και υπερβάσεων δόμησης». Πρόκειται ουσιαστικά για τη δημιουργία (από έναν μηχανικό) ενός ψηφιακού φακέλου, στον οποίο συγκεντρώνονται διάφορα πιστοποιητικά που εκδίδονται (από μηχανικούς) για ένα κτίριο: η οικοδομική άδεια, τα σχέδια (τα εγκριθέντα και τα πραγματικά, που δεν ταυτίζονται απαραίτητα), το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης, οι νομιμοποιήσεις αυθαιρεσιών, το δελτίο δομικής τρωτότητας.

 

Η εφαρμογή της ρύθμισης, ως μέσον παρακολούθησης της αυθαίρετης δόμησης, αναβλήθηκε όλα αυτά τα χρόνια γιατί ουσιαστικά δεν είχε λόγο ύπαρξης: υποκαταστάθηκε από τον ν. 4014/11 (και έκτοτε) με την υποχρέωση κάθε αγοραπωλησία ακινήτου να συνοδεύεται από πιστοποιητικό από μηχανικό, ότι το ακίνητο δεν έχει παρανομίες. Επιπλέον, η πρόσληψη ενός μηχανικού, για να υποβάλει σε ένα ψηφιακό μητρώο όλα αυτά τα πιστοποιητικά για τα οποία έχει τα προηγούμενα χρόνια ήδη πληρώσει ο πολίτης, συνεπάγεται ακόμα μία οικονομική επιβάρυνση για τον πολίτη. Τελικά, στον προηγούμενο νόμο για τα αυθαίρετα (ν. 4495/17) η ταυτότητα κτιρίου έπαψε να είναι η «ειδική διαδικασία ελέγχου» που όρισε ο νόμος του 2010 και μετετράπη σε ένα μέσον παρακολούθησης των μεταβολών σε ένα κτίριο σε βάθος χρόνου.

 

Με τις ρυθμίσεις  το υπουργείο Περιβάλλοντος, θεσπίζεται η «ηλεκτρονική ταυτότητα αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας», για την κατάρτιση μέρους του γνωστού φακέλου, με τα ίδια πιστοποιητικά. Αυτό που αλλάζει είναι ότι (και αυτή) η πλατφόρμα φεύγει από τον έλεγχο του υπουργείου Περιβάλλοντος και ανατίθεται σε τρίτον (προφανώς επικρατέστερος υποψήφιος είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο). Και πως στην περίπτωση που η πολεοδομία δεν μπορεί να βρει τον φάκελο του κτιρίου (αρχική άδεια και σχέδια), δεν θα απαιτείται πλέον η ανασύσταση του φακέλου, αλλά μια βεβαίωση από την πολεοδομία ότι ο φάκελος χάθηκε. Αυτή η τελευταία ρύθμιση στοχεύει το να μειώσει τον χρόνο επαφής του μηχανικού με την πολεοδομία, καθώς η κατάθεση αδειών και σχεδίων είναι υποχρεωτικό να γίνει στην ταυτότητα κτιρίου (δηλαδή ο πολίτης θα πληρώσει ούτως ή άλλως για την ανασύσταση του φακέλου... που έχασε με ευθύνη της η πολεοδομία).

 

Εκεί όπου η ρύθμιση περιπλέκει τα πράγματα, αντί να τα ξεκαθαρίζει, είναι το θέμα των αυθαιρεσιών σε κοινόχρηστους χώρους. Εκεί διακρίνονται δύο περιπτώσεις: οι παρανομίες τις οποίες χρησιμοποιεί ένας (περιγράφεται ως «ιδιοχρησία») και τις οποίες θα μπορεί να δηλώσει ο παρανομών. Και εκείνες που έχουν γίνει σε χώρο που χρησιμοποιούν όλοι, για τις οποίες θα εκδοθεί ειδικότερη υπουργική απόφαση. Η επιλογή έχει τρία βασικά «κενά»:

 

• Πώς πιστοποιείται η ιδιοχρησία.

 

• Πώς νομιμοποιείται με μια μονομερή ενέργεια, όταν μπορεί να μην υπάρχει συναίνεση των υπολοίπων ιδιοκτητών.

 

• Πώς δεν θα «γεννά» ιδιοκτησιακά δικαιώματα η νομιμοποίηση αυτή.

 

Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος τελικώς υπαναχώρησε σε δύο σημεία σε σχέση με όσα είχε πρόσφατα εξαγγείλει: δεν συμπεριέλαβε την υποχρέωση νομιμοποίησης παρανομιών στους κοινόχρηστους χώρους από τον πρώτο που σε ένα κτίριο θα εκπονήσει ταυτότητα κτιρίου. Επίσης δεν συμπεριέλαβε την υποχρέωση εκπόνησης στατικής μελέτης για κάθε κτίριο που έχει πολεοδομική παρανομία – μια επιλογή που θα επιβάρυνε υπέρμετρα τους ιδιοκτήτες.

Λόγια ήταν και τα πήρε ο αέρας

Μάταια οι ιδιοκτήτες ακινήτων, το χαρακτηριστικότερο και γνησιότερο κομμάτι της "μεσαία τάξης", αναζητούν το παραμικρό ψήγμα φορολογικής ελάφρυνσης στις διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε για συζήτηση στη Βουλή, επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ.

"Ανθρακες" κυριολεκτικά αποδεινύεται ο "θησαυρός" της έκπτωσης 40% για την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των υπαρχόντων κτιρίων, με την τελική διατύπωση της σχετικής ρύθμισης στο φορολογικό νομοσχέδιο, με την οποία αφαιρείται μεν η διάταξη απώλειας της έκπτωσης 5% στα μισθώματα επταετίας (!), πλην όμως το όριο δαπανών συρρικνώνεται στις 16.000€ ενώ παραμένει η εξαίρεση όσων έχουν ενταχθεί στο "ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ".

 

Αντίθετα το φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπει ελάχιστο ποσοστό υποχρεωτικών δαπανών 30% με «πλαστικό χρήμα», βάσει του εισοδήματος από μισθώματα, μιά ρύθμιση, η οποία δεν συμπεριλήφθηκε ποτέ σε καμιά προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης, και η οποία είναι απαράδεκτη καθόσον θα έπρεπε να συνδυαστεί με την καθιέρωση αφορολογήτου ορίου και στα εισοδήματα από μισθώματα, τουλάχιστον για όσους αυτά είναι το μοναδικό τους εισόδημα, αλλά και με ουσιαστική μειωτική παρέμβαση στην ισχύουσα ληστρική κλίμακα φορολογίας των μισθωμάτων, όπως έγινε με τις λοιπές κατηγορίες φορολογουμένων.

 

Οι συντάκτες του φορολογικού νομοσχεδίου εξακολουθούν να αγνοούν το ότι η αθροιστική φορολόγηση των μισθωμάτων της «μεσαίας τάξης» με συντελεστή 35-45 %, με εισφορά αλληλεγγύης έως και 10%, με ετήσιο ΕΝΦΙΑ και με το συμπληρωματικό του φόρο ο οποίος επιβάλλεται κυρίως σε απρόσοδα ακίνητα, χωρίς κανένα όριο προς τα επάνω, αλλά και σειρά από άλλους πολυποίκιλους φόρους και κάθε είδους τέλη, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά κλπ., "ταυτότητες κτιρίων", έχει συνολικά δημευτικό χαρακτήρα, «τα παίρνει όλα» κυριολεκτικά, με αποτέλεσμα να μην  απομένει διαθέσιμο εισόδημα της τάξης του 30% το οποίο αξιώνεται  να δαπανηθεί μέσω του τραπεζικού συστήματος! Επειδή λοιπόν είναι πρακτικά αδύνατον για τους περισσότερους εκμισθωτές να προβούν σε τέτοιου ύψους δαπάνες ελλείψει διαθεσίμου εισοδήματος, η ρύθμιση αυτή θα καταλήξει σε πραγματική καταλήστευσή τους με την πρόσθετη «φορολογία» του 22% στο ποσό που δεν θα καταφέρουν να δαπανήσουν “ηλεκτρονικά».

 

Ετσι δυστυχώς αποδεικνύεται ότι οι κυβερνήσεις της χώρας μας, άλλη περισσότερο και άλλη λιγότερο, τη μεσαία τάξη τελικά την "αγάπησαν" περισσότερο στα λόγια τους, παρά στα έργα τους...

Η γραφειοκρατία των ...αντικειμενικών

Για τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων  καθορίζεται νέα διαδικασία για την αναπροσαρμογή και την επέκτασή τους σε νέες περιοχές. Για τον προσδιορισμό των τιμών εκκίνησης λαμβάνονται υπόψη παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά ή μειωτικά την αξία των ακινήτων, όπως ποιότητα κατασκευής, παλαιότητα, θέση στο οικοδομικό τετράγωνο ή στον όροφο της πολυκατοικίας για τα διαμερίσματα, εμπορικότητα δρόμου, ύπαρξη παταριού ή υπογείου για τα καταστήματα, καλλιεργητική αξία, τουριστική ή παραθεριστική σημασία για τα αγροτεμάχια και άλλα.

 

Για τον προσδιορισμό των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων καταργούνται οι σημερινές περιφερειακές επιτροπές που εισηγούνται τις τιμές ζώνης και η ειδική τριμελής επιτροπή. Έτσι, συγκροτείται επιτροπή για τη σύνταξη εισήγησης για τη διαμόρφωση των ζωνών και των συντελεστών αυξομείωσης των τιμών εκκίνησης, η οποία αποτελείται από τον γενικό γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών ως πρόεδρο και μέλη τον γενικό γραμματέα Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, τον γενικό γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), τον προϊστάμενο του Αυτοτελούς Τμήματος Εκτιμήσεων και Προσδιορισμού Αξιών Ακινήτων της γενικής γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών και δύο εμπειρογνώμονες που ορίζονται από τον υπουργό Οικονομικών.

 

Έργο της Επιτροπής είναι η εισήγηση προς τον υπουργό Οικονομικών σχετικά με τη διαμόρφωση των ζωνών και των συντελεστών αυξομείωσης των τιμών εκκίνησης.

 

Το Αυτοτελές Τμήμα Εκτιμήσεων και Προσδιορισμού Αξιών Ακινήτων της γενικής γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών εισηγείται προς την Επιτροπή τη διαμόρφωση των ζωνών και τους συντελεστές αυξομείωσης των τιμών (συμμετέχουν σ’ αυτή μεταξύ άλλων και δύο εμπειρογνώμονες) για τη σύνταξη εισήγησης για τη διαμόρφωση των ζωνών και των συντελεστών αυξομείωσης των τιμών εκκίνησης, που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων (σήμερα για τη διεκπεραίωση του συγκεκριμένου έργου υφίσταται σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα εξαμελής Επιτροπή).

 

Επίσης, συγκροτείται Επιτροπή Ελέγχου με αρμοδιότητα τον έλεγχο των εισηγήσεων, που υποβάλλουν οι πιστοποιημένοι εκτιμητές, και την εισήγηση στον υπουργό Οικονομικών για τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης. Σε περίπτωση αδυναμίας προσδιορισμού τιμών εκκίνησης, η εν λόγω Επιτροπή μπορεί να εισηγηθεί στον υπουργό Οικονομικών την ανάθεση σύνταξης εισήγησης σε πιστοποιημένο εκτιμητή στον οποίο θα καταβληθεί αμοιβή για τη διεκπεραίωση του συγκεκριμένου έργου. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η κατάργηση της υφιστάμενης τριμελούς Επιτροπής η οποία έχει ως αρμοδιότητα την εισήγηση των τιμών εκκίνησης σε περίπτωση αδυναμίας ασφαλούς προσδιορισμού τους από τις εισηγήσεις των πιστοποιημένων εκτιμητών.

 

Σημειώνεται ότι σχετικά με την χορήγηση έκπτωσης φόρου 40% για δαπάνες που αφορούν την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, το νομοσχέδιο προβλέπει ανώτατο ύψος δαπάνης 16.000 που θα κατανεμηθεί ισόποσοσα σε 4 χρόνια έναντι 48.000 ευρώ που προέβλεπε το σχέδιο που είχε δοθεί στη διαβούλευση. Παραμένει πάντως η έκπτωση 5% για τους ιδιοκτήτες ακινήτων επί των εισοδημάτων που εισπράττουν από ενοίκια ακόμη και αν κάνουν χρήση της φοροαπαλλαγής για τις επισκευές κατοικιών.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki