Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Φορος σε όλη την περιουσία

Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων, ο ΕΝΦΙΑ φαίνεται ότι από το 2018 θα αποτελέσει παρελθόν. Θα αντικατασταθεί από νέο φόρο ο οποίος μάλιστα θα έχει για την κυβέρνηση ακριβός τον ίδιο εισπρακτικό στόχο, δηλαδή τα 2,65 του ΕΝΦΙΑ.

Στο νέο φόρο που έρχεται να αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ θα υπολογίζεται εκτός της ακίνητης περιουσίας και η κινητή και θα φορολογείται συνολικά με προοδευτική κλίμακα. Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η μείωση των αντικειμενικών αξιών θα έχει εισπρακτικές επιπτώσεις για τον ΕΝΦΙΑ και έτσι η κυβέρνηση αναζητά όπως φαίνεται τη λύση στο σύνολο της περιουσίας των πολιτών.

Έτσι στον νέο φόρο θα υπολογίζονται:

Κατοικίες

Κτήρια επαγγελματικής στέγης

Αποθήκες

Οικόπεδα

Αγροί

Λοιπές εδαφικές εκτάσεις

Αυτοκίνητα

Μοτοσικλέτες

Σκάφη αναψυχής

Αεροπλάνα , ελικόπτερα

Κινητά αντικείμενα αξίας

Συμμετοχές σε επιχειρήσεις

Για τον υπολογισμό του νέου φόρου θα υπολογίζονται οι αντικειμενικές αξίες σε ό,τι αφορά στα ακίνητα και οι τιμές αγοράς σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα.

Θα εξαιρεθούν από τον νέο φόρο οι καταθέσεις, οι μετοχές, τα αμοιβαία, τα ομόλογα και τα έντοκα γραμμάτια.

Ο,τι δηλώνεται

Ο,τι, λοιπόν, δηλώνεται στο περιουσιολόγιο θα μπορεί και να φορολογείται ενιαία. Ακίνητη περιουσία, μετοχές, ομόλογα, χρυσός, άλλα τιμαλφή αλλά και οι καταθέσεις στις τράπεζες θα μπορούν να αποτελούν την φορολογήσιμη ύλη. Με κάποιους κλιμακωτούς συντελεστές και με εξαιρέσεις θα μπορούσε να επιβληθεί ένας φόρος επί της αξίας της κινητής και ακίνητης περιουσίας που δηλώνει κάποιος. Ακόμη και των καταθέσεων ή των χρημάτων στο στρώμα (που το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο απαιτεί να δηλώνονται).

Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών λέει ότι το περιουσιολόγιο γίνεται για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, εκτιμάται ότι γίνονται σκέψεις για έναν τέτοιον φόρο, κάτι που, όμως, θα μπορούσε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους επενδυτές και να χειροτερεύσει το φαινόμενο της απόκρυψης κεφαλαίων.

Υπενθυμίζεται ότι το περιουσιολόγιο σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει τις τραπεζικές καταθέσεις, τα ακίνητα και δαπάνες πολυτελείας που γίνονται για αγορές αυτοκινήτων ή δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία και σε δεύτερη φάση θα ενταχθούν έργα τέχνης και κοσμήματα, ακόμη και... ίππους που διαθέτει κάποιος.

Εφόσον αυτά είναι ασφαλισμένα, τα στοιχεία θα αποσταλούν από τις εταιρείες και τους οίκους στους οποίους έχει γίνει η ασφάλιση ή η εκτίμηση. Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών θα έχει πλήρη εικόνα της περιουσιακής κατάστασης κάθε φορολογουμένου, με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η φοροδιαφυγή. Για τα περιουσιακά στοιχεία που δεν θα δηλωθούν μετά το τέλος της διαδικασίας, το υπουργείο Οικονομικών πέραν της φορολόγησής τους θα επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, ενώ θα γίνονται και οι σχετικές διώξεις.

Ετοιμάζεται και νέο "φακέλωμα" για ακίνητα

Nέο θεσμικό πλαίσιο, με βασικό στόχο την καταγραφή όλων των ιδιοκτησιών με πολεοδομικές παρανομίες, ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και οι προτάσεις του θα έχουν πολλές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα που είχε τεθεί σε διαβούλευση το περασμένο φθινόπωρο.

Υπολογίζεται ότι έχουν ενταχθεί στο σύστημα περίπου ένα εκατομμύριο ιδιοκτησίες και τα βεβαιωθέντα πρόστιμα υπερβαίνουν τα τρία δισ. ευρώ, από τα οποία έχει ήδη καταβληθεί άνω του 1,7 δισ., ποσό που υπερβαίνει τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ!

Από την πλευρά του αρμόδιου υπουργού Γιώργου Σταθάκη επισημαίνεται ότι στο πλαίσιο του διαλόγου είχαν υποβληθεί περίπου 2.000 προτάσεις, ενώ συνεχίζεται ο διάλογος με τους άμεσα ενδιαφερόμενους φορείς και δεν αποκλείεται το τελικό νομοσχέδιο που θα υποβληθεί στη Βουλή να έχει σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το αρχικό.

Δύο είναι οι βασικοί στόχοι της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος:

◼ Να μειωθούν σημαντικά τα παράβολα και τα πρόστιμα ώστε να καταγραφούν όλες οι πολεοδομικές παρανομίες που υπάρχουν σε οικοδομές, με την προϋπόθεση ότι έχουν γίνει πριν από τον Σεπτέμβριο του 2011, μια «κόκκινη γραμμή» που δεν προβλέπεται να αλλάξει λόγω της κάθετης θέσης του ΣτΕ.

Με βάση ορισμένους υπολογισμούς λιγότερο από το 10% από τα 5,5 εκατ. κτίρια της χώρας έχουν εφαρμόσει τους όρους δόμησης που αναφέρονται στην οικοδομική τους άδεια!Στις υπόλοιπες υπάρχουν μικρής ή και μεγάλης κλίμακας παραβάσεις.

◼ Να κλείσει το «παραθυράκι» για διαιώνιση των παραβάσεων μέσω κληρονομιάς.

Το περίφημο άρθρο 64 του προηγούμενου νομοσχεδίου επέβαλε την επισύναψη βεβαίωσης τακτοποίησης των αυθαιρεσιών και για την αποδοχή των κληρονομιών. Η συγκεκριμένη διάταξη συνάντησε έντονες αντιδράσεις και αναμένεται να αναδιατυπωθεί.

Χαράτσι 1 δισ.

Περίπου ένα εκατομμύριο ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση για τα αυθαίρετα με αφορμή την επικείμενη προθεσμία της 8ης Φεβρουαρίου 2017 για τις δηλώσεις αυθαιρέτων και πληρωμές των αντίστοιχων προστίμων, αλλά και των εξαγγελιών του ΥΠΕΝ για παράταση των ρυθμίσεων του Ν.4178 που αναμένεται να δημοσιευτούν.Σύμφωνα με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος περισσότερα από 938 χιλιάδες ακίνητα με αυθαιρεσίες έχουν ήδη δηλωθεί και για περισσότερα από 678 χιλιάδες έχει ξεκινήσει η διαδικασία, ενώ έχουν εκδοθεί βεβαιώσεις μεταβίβασης για περίπου 1,1 εκατομμύρια ακίνητα. Σημειώνεται, ότι οι δηλώσεις «σε επεξεργασία» δεν έχουν υποβληθεί ακόμα και δεν έχουν προκύψει για αυτές οι αντίστοιχες εντολές πληρωμής παραβόλου και ειδικού προστίμου. Όσον αφορά τα έσοδα, μέχρι τις 31/12/2016 ανέρχονται στα 1.001.969.025 ευρώ και του νόμου 4178 στα 789.420.091 ευρώ, ενώ αθροιστικά αναμένονται να ξεπεράσουν τα 3,3 δισ.ευρώ από τις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων

Παράταση και νέος νόμος

Τρίμηνη παράταση στη ρύθμιση για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων δίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με το υπουργείο, η τέταρτη κατά σειρά παράταση είναι απαραίτητη, προκειμένου να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του νέου πλαισίου για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων. Το νέο πλαίσιο για τη δόμηση και τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων (το πέμπτο σε διάστημα επτά ετών) δόθηκε σε διαβούλευση τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Η συμμετοχή στη δημόσια συζήτηση ήταν μεγάλη – καταγράφηκαν 2.300 σχόλια για τα 111 άρθρα του σχεδίου νόμου. Παράλληλα, το σχέδιο εστάλη σε φορείς και επιστημονικούς συλλόγους για την τοποθέτησή τους, διαδικασία που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις για συγκεκριμένα άρθρα, όπως για την πρόβλεψη να επεκταθεί και στις κληρονομιές η υποχρέωση πιστοποίησης από μηχανικό (περί της ύπαρξης ή μη αυθαίρετης κατασκευής). Σύμφωνα με πληροφορίες, η επεξεργασία των σχολίων και προτάσεων που κατατέθηκαν στη διαβούλευση βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Επιπλέον, ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης ζήτησε χρόνο να ενημερωθεί και επελέγη να δοθεί παράταση έως τις 8 Μαΐου. Πρόκειται για την τέταρτη παράταση στον ν. 4178/13, η ισχύς του οποίου «έληγε» τον Φεβρουάριο του 2015. Η πρώτη παράταση, διάρκειας ενός έτους, δόθηκε τον Δεκέμβριο του 2014, για να ακολουθήσει δεύτερη, οκτάμηνη παράταση τον Φεβρουάριο του 2016 και τρίτη τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Να σημειωθεί ότι η προηγούμενη ρύθμιση για τα αυθαίρετα (ο νόμος 4014/11, που κρίθηκε αντισυνταγματικός) παρατάθηκε έξι(!) φορές. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, το νέο σχέδιο νόμου θα πρέπει να αναμένεται στα μέσα της άνοιξης.

Οι τράπεζες και οι αντικειμενικές αξίες

Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπονται οι εξαγγελίες για τη δημιουργία ενός αυτοματοποιημένου συστήματος που θα εξισώνει τις εμπορικές τιμές με τις αντικειμενικές αξίες από τον Ιούνιο του 2017. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ακυρώσει ή διαφορετικά έχει ζητήσει την αναπροσαρμογή προς τα κάτω των αντικειμενικών αξιών, ώστε αυτές να συμβαδίζουν με την πραγματική κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, το υπουργείο Οικονομικών αδυνατεί να διαμορφώσει ένα σύστημα το οποίο θα αναπροσαρμόζεται σε τρίμηνη ή εξάμηνη βάση. Και αυτό, καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών με στόχο να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων. Η αλήθεια είναι ότι οι λιγοστές αγοραπωλησίας ακινήτων, οι οποίες πραγματοποιούνται υπό συνθήκες ανωτέρας βίας για να καλυφθούν ανάγκες των πωλητών, σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία βάσης δεδομένων. Τα ανωτέρω γεγονότα έχουν ακυρώσει το αυτοματοποιημένο σύστημα, με αποτέλεσμα τα μέλη της επιτροπής να προτείνουν το καθένα από την πλευρά του (αυτή που συμφέρει τον κάθε επαγγελματικό κλάδο) διάφορες λύσεις, αρκετές από τις οποίες οδηγούν και θυμίζουν παλαιές εποχές πριν από το 1992 όπου και εφαρμόστηκε το σύστημα προσδιορισμού της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, μία από τις προτάσεις προβλέπει επί της ουσίας την κατάργηση των αντικειμενικών αξιών και σε κάθε μεταβίβαση ακινήτου να υπάρχει πιστοποιημένος εκτιμητής ο οποίος θα κρίνει την αξία του ακινήτου. Την εκτίμηση αυτή θα χρησιμοποιούν και οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών για να επιβάλουν τους σχετικούς φόρους. Η πρόταση αυτή ωστόσο δημιουργεί τα εξής προβλήματα:

1. Εν μέσω κρίσης οι πωλητές και αγοραστές ακινήτων θα επιβαρυνθούν με επιπλέον έξοδα, καθώς θα πρέπει υποχρεωτικά να πληρώσουν τον εκτιμητή.

2. Το σύστημα αυτό θυμίζει εν πολλοίς το προηγούμενο που ίσχυε προ αντικειμενικών, με τους εφόρους να κρίνουν την αξία των ακινήτων. Εκτός του ότι όριζαν κατά το δοκούν αξίες χρησιμοποιώντας συγκριτικά στοιχεία, είχαν δημιουργηθεί και θέματα με συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Ελλοχεύει ακριβώς ο ίδιος κίνδυνος.Τη λύση αυτή καλοβλέπει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο έχει έτοιμη λίστα με πιστοποιημένους εκτιμητές για τη δουλειά αυτή, αλλά όχι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που βλέπουν μία ακόμη επιβάρυνση να μεταφέρεται στα ακίνητα.

Αντιθέτως, οι ιδιοκτήτες ακινήτων θεωρούν ότι πρέπει πάση θυσία να παραμείνει το αντικειμενικό σύστημα και να υπάρχουν οι πιστοποιημένοι εκτιμητές ακινήτων στις περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες ακινήτων αμφισβητούν τις αντικειμενικές αξίες. Αντί να προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας μπορούν να ζητούν να πραγματοποιηθεί η εκτίμηση από έναν πιστοποιημένο από το υπουργείο Οικονομικών εκτιμητή. Η δεύτερη πρόταση και περισσότερη λογική τηρουμένων των συνθηκών στην αγορά είναι η μείωση των υφιστάμενων αντικειμενικών αξιών, λαμβάνοντας υπόψη τα έστω περιορισμένα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, τα συμβολαιογραφικά γραφεία και τους μεσίτες. Οι επαγγελματίες του χώρου υποστηρίζουν ότι η πιο αξιόπιστη λύση, ώστε να μπορέσει η επιτροπή να καταθέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση, είναι να ληφθούν υπόψη τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι συμβολαιογράφοι. Οχι για τη δημιουργία του αυτοματοποιημένου συστήματος αλλά για την αναπροσαρμογή των υφιστάμενων αντικειμενικών αξιών. Σημειώνεται ότι οι διαφορές που υπάρχουν σήμερα μεταξύ αντικειμενικής και τιμής πώλησης είναι πάνω από 50% στις περισσότερες περιοχές της χώρας, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Πάντως, στις προθέσεις του οικονομικού επιτελείου είναι οι νέες αντικειμενικές αξίες να τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2017, προκειμένου να αποφευχθούν νέες προσφυγές στο ΣτΕ

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki