Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Παράθυρο για το Κτηματολόγιο

«Παράθυρο» για την επανένταξη του Κτηματολογίου στις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ανοίγει η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνα Κρετού. Απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, τονίζει ότι η ολοκλήρωση του έργου με χρονικό ορίζοντα το 2020 περιλαμβάνεται στις προτεραιότητες της Ε.Ε. και σε αυτό τον στόχο υπάρχει συμφωνία με τις ελληνικές αρχές. Η χρηματοδότηση αφορά υποστηρικτικές εργασίες στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανάπτυξη υποδομής και ψηφιακών υπηρεσιών για την καταχώρηση ακινήτων» της περιόδου 2014-2020, χωρίς όμως να έχει οριστικοποιηθεί το ποσό. Η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει τη χορήγηση 220 εκατ. ευρώ που θα επιτρέψουν την επανεκκίνηση του έργου, το οποίο καρκινοβατεί εδώ και πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα 30 χρόνια μετά την πρώτη κτηματογράφηση να έχει καλυφθεί μόλις το 35% της χώρας. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, που επικαλείται χωρίς να κατονομάζει ο Δημήτρης Παπαδημούλης, το κονδύλι που προβλέπεται να εγκριθεί θα είναι μικρότερο και θα διαμορφωθεί στα 83 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο οι Βρυξέλλες είχαν απορρίψει το ελληνικό αίτημα για χορήγηση περίπου 80 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» που έληξε στα τέλη του 2014. Τη Δευτέρα αναμένεται να μεταβεί στις Βρυξέλλες υπηρεσιακό κλιμάκιο της κρατικής εταιρείας του Κτηματολογίου για διαπραγματεύσεις που αφορούν τις χρηματοδοτήσεις, αλλά και την τεχνική υποστήριξη του έργου.

Το ράβε -ξήλωνε με τα αυθαίρετα

Αλλάζει ο νόμος για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων στα σημεία που αφορούν τον πολεοδομικό σχεδιασμό και την προστασία του περιβάλλοντος. Δεν θίγονται ωστόσο οι πολίτες που έχουν ενταχθεί στον νόμο, ειδικά μάλιστα όσοι έχουν καταβάλει το παράβολο και τις δόσεις του ειδικού προστίμου και βρίσκονται στη β΄ φάση της υποβολής των σχεδίων και των μελετών που συνοδεύουν τη δήλωση αυθαιρέτου. Πάντως όπως διευκρίνιζαν πηγές του αρμόδιου υπουργείου, η παράταση που έχει δοθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία «τρέχει» κανονικά και θα ισχύσει τουλάχιστον μέχρι τη θεσμοθέτηση του νέου νομοθετήματος.

Ο Αστέρας δεν φώτισε το ΣτΕ

Η προσθήκη κατοικιών στη χερσόνησο Μικρό Καβούρι οδηγεί de facto στην ίδρυση ενός νέου οικισμού στη Βουλιαγμένη, στην αλλοίωση της φυσιογνωμίας της περιοχής και στην επιβάρυνσή της. Με το επιχείρημα αυτό, το Ε΄ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας «έκοψε» μέρος του επενδυτικού σχεδίου στον Αστέρα Βουλιαγμένης, άφησε ωστόσο ένα «παράθυρο» για την κατοικία εφόσον βρίσκεται στο πλαίσιο των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels). Η απόφαση παρουσιάζει ευρύτερο ενδιαφέρον, καθώς «κλονίζει» το ειδικό χωροταξικό και πολεοδομικό καθεστώς που δημιουργήθηκε για την προώθηση στρατηγικών επενδύσεων. Το Ε΄ τμήμα έκρινε (αρ. 28/2015) το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που κατατέθηκε από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού για την έκταση του Αστέρα Βουλιαγμένης. Το σχέδιο Π.Δ. περιλαμβάνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), δηλαδή τη νέα χωροταξική/πολεοδομική ταυτότητα της περιοχής επένδυσης και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Δεδομένου ότι το επενδυτικό σχέδιο αφορά τη χερσόνησο Μικρού Καβουρίου, η οποία τελεί υπό προστατευτικό καθεστώς σύμφωνα με την αρχαιολογική και περιβαλλοντική νομοθεσία, το ΣτΕ κρίθηκε να αποφασίσει εάν η προσθήκη της χρήσης κατοικίας στις υφιστάμενες ειδικές χρήσεις τουρισμού και αναψυχής οδηγεί σε επιδείνωση του οικιστικού και φυσικού περιβάλλοντος και αν αυτή δικαιολογείται από λόγους δημόσιου συμφέροντος. Οπως επισήμανε στο σκεπτικό του το Ε΄ τμήμα, «η προσθήκη της χρήσης κατοικίας και μάλιστα με τη δημιουργία ή την ανέγερση μεγάλου αριθμού κατοικιών συνιστά επιβάρυνση των ήδη επιτρεπόμενων χρήσεων και μετατρέπει στο διηνεκές την ευαίσθητη περιοχή της χερσονήσου σε οικιστική περιοχή με μεικτές χρήσεις, προεχόντως κατοικίας, ενόψει και του συνολικού αριθμού των κατοικιών (έως 100)». Και κατά συνέπεια, «συνιστά επιδείνωση του υφισταμένου φυσικού, πολιτιστικού και του οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής». Το ΣτΕ δέχεται, με την επίκληση λόγων δημοσίου συμφέροντος, «την προσθήκη της χρήσης κατοικίας μόνο με τη μορφή των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας, δηλαδή με τη χρήση κατοικίας εντός των ξενοδοχειακών μονάδων ακόμα και με κατεδάφιση και ανακατασκευή των μονάδων αυτών στις ήδη δομημένες επιφάνειες». Το πρακτικό επεξεργασίας του ΣτΕ έχει μια ενδιαφέρουσα επισήμανση, που αφορά γενικώς τα ΕΣΧΑΔΑ. Οπως παρατηρεί, η προτεινόμενη αλλαγή στις χρήσεις γης «δεν συνιστά ρύθμιση απορρέουσα από χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής και ειδικά από το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο ή το ΓΠΣ του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης». Αυτό σημαίνει ότι τα ΕΣΧΑΔΑ (που θεσπίστηκαν το 2011 ως μια χωροταξική-πολεοδομική «ομπρέλα» για τη διευκόλυνση μεγάλων επενδύσεων κατά παρέκκλιση των ισχυόντων σε μια περιοχή) δεν μπορούν τελικά να αγνοούν τον υφιστάμενο σχεδιασμό και τις επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή.

Το παζλ των αυθαιρέτων

Νέα νομοθετική ρύθμιση για την τακτοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων αναμένεται να δρομολογήσει η νέα κυβέρνηση, όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Τσιρώνης. Στα άμεσα σχέδια είναι η τροποποίηση του υφιστάμενου νόμου 4178, ο οποίος -σημειωτέον- παρατάθηκε κατά ένα έτος από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, και συγκεκριμένα τον κ. Ταγαρά. Βάσει αυτής της παράτασης, η καταληκτική προθεσμία είναι πλέον η 8η Φεβρουαρίου του 2016. Εως τότε, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να απολαμβάνουν τις σημερινές δυνατότητες αποπληρωμής των 60 μηνιαίων δόσεων. Πάντως, έως το τέλος του 2014 είχαν δηλωθεί πάνω από 806.000 αυθαίρετα κτίσματα ή κτίσματα με αυθαιρεσίες. Οπως εκτιμά η νέα ηγεσία του υπουργείου το 50% των αυθαιρέτων κτισμάτων, δεν έχει εισέλθει στη διαδικασία της νομιμοποίησης.

Αλαλουμ με τα δασικά

Εύσχημη υπεκφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχέση με τις δικές της ευθύνες για τον αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων και τη συνακόλουθη υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα διαπιστώνεται από την απάντησή της σε σχετική ερώτηση του Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Χρυσόγονου. Η Επιτροπή ουσιαστικά αποφεύγει να απαντήσει στα πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα που θέτει ο Ευρωβουλευτής.

 

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:

Τον Δεκέμβριο του 2014 η ελληνική Βουλή ψήφισε νόμο με τον οποίο αποχαρακτηρίζονται μαζικά δασικές εκτάσεις και χαρακτηρίζονται ως βοσκότοποι. Ο νόμος αυτός ορίζει τους βοσκότοπους ως «εκτάσεις στις οποίες αναπτύσσεται αυτοφυής ή μη βλάστηση, ποώδης, φρυγανική ή ξυλώδης με θαμνώδη ή αραιά δενδρώδη μορφή ή και μικτή, οι οποίες δύνανται να χρησιμοποιηθούν για βόσκηση αγροτικών ζώων».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Νέα Στρατηγική της ΕΕ για τα Δάση[1], οι αρχές που πρέπει να διέπουν τη δασική πολιτική σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι η αειφόρος διαχείριση, η βέλτιστη χρήση των δασικών πόρων και η περιβαλλοντική ευθύνη.

Παράλληλα, ο κανονισμός (ΕΕ) 1307/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου[2] ορίζει ως βοσκότοπους εκτάσεις όπου αναπτύσσονται μόνο ή πάντως επικρατούν ποώδη φυτά, ή όπου υπάρχει καθιερωμένη τοπική πρακτική βοσκής.

Εν όψει των παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:

– ποια όρια θέτει το ευρωπαϊκό δίκαιο στον αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων

– εάν ο ορισμός των βοσκότοπων που υιοθέτησε η ελληνική Βουλή συνάδει με το ευρωπαϊκό δίκαιο

– ποια μέριμνα θα ληφθεί από την Επιτροπή για την προστασία του δασικού πλούτου της Ελλάδας εν μέσω οικονομικής κρίσης;

 

Απάντηση του κ. Hogan εξ ονόματος της Επιτροπής (27.2.2015):

1. Η Επιτροπή δεν έχει αρμοδιότητα να θέτει όρια για τον αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων από τα κράτη μέλη. Ωστόσο, η Επιτροπή θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση της νομοθεσίας της ΕΕ σε συναφή πεδία, όπως η κοινή γεωργική πολιτική ή η σχετική περιβαλλοντική νομοθεσία.  Όσον αφορά περιβαλλοντικά ζητήματα στο πλαίσιο της νέας ελληνικής νομοθεσίας, η Επιτροπή παραπέμπει τον κ. βουλευτή στην απάντησή της στη γραπτή ερώτηση E-10619/2014.

 

2. Σημειώνεται ότι το κράτος μέλος είναι αρμόδιο να εξασφαλίζει ότι ο ορισμός των μόνιμων βοσκοτόπων και μόνιμων λειμώνων είναι σύμφωνος με τον ορισμό που προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 1 στοιχείο η) του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1307/2013[3], που προβλέπει απλώς τη διακριτική ευχέρεια των κρατών μελών όσον αφορά τον χαρακτηρισμό των εκτάσεων που αποτελούν μέρος καθιερωμένης τοπικής πρακτικής ως μόνιμων βοσκοτόπων.

 

3. Τα κράτη μέλη είναι αρμόδια για την προστασία και διαχείριση των δασών τους, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία της ΕΕ. Σε επίπεδο ΕΕ, η πολιτική ανάπτυξης της υπαίθρου αναγνωρίζει τη σημασία των δασών για την αειφόρο ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών. Στο πλαίσιο του νέου κανονισμού για την αγροτική ανάπτυξη[4] υπάρχουν ειδικά μέτρα που παρέχουν στήριξη για την προστασία και τη βιώσιμη διαχείριση των δασών. Τα κράτη μέλη και οι περιφέρειες μπορούν να συμπεριλάβουν τα εν λόγω μέτρα στα οικεία προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης 2014-2020, σύμφωνα με τις ανάγκες και τις προτεραιότητές τους.

 

 

 

[1] COM(2013) 659 τελικό, 20 Σεπτεμβρίου 2013

[2] EE L 347, 20 Δεκεμβρίου 2013

[3] ΕΕ L 347 της 20.12.2013

[4] Κανονισμός 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, ΕΕ L 347 της 20.12.2013

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki