Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Τι ισχύει με την ηλεκτρονική ταυτότητα των ακινήτων

Από την ερχόμενη χρονιά ξεκινά η διαδικασία για την ηλεκτρονική καταγραφή όλων των κτισμάτων της χώρας, δημοσίων και ιδιωτικών, με στόχο όλα τα στοιχεία να αποτυπωθούν σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα τηρείται στο υπουργείο Περιβάλλοντος.

Όπως αναφέρει το Έθνος, το Σάββατο, προτεραιότητα θα δοθεί στα περίπου 500.000 αυθαίρετα που έχουν (ή θα έχουν) υπαχθεί στους νόμους τακτοποίησης, για τα οποία η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί εντός πενταετίας.

Η καταγραφή θα πραγματοποιηθεί μέσω του νέου θεσμού της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου και θα είναι υποχρεωτική. Ακίνητα χωρίς Ηλεκτρονική Ταυτότητα δεν θα μπορούν να μεταβιβάζονται και μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων προθεσμιών, θα θεωρούνται παντελώς αυθαίρετα.

Η υποβολή ψευδών στοιχείων από τον αρμόδιο μηχανικό θα τιμωρείται αυστηρά με υψηλά πρόστιμα και στέρηση για ορισμένο χρονικό διάστημα της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος.

Kάθε νέο κτίριο θα πρέπει απαραιτήτως να διαθέτει ηλεκτρονική ταυτότητα. Σε ό,τι αφορά στα υφιστάμενα, όσα κτίρια ή ιδιοκτησίες ενταχθούν στον νέο νόμο για τα αυθαίρετα (4178/2013 ή έχουν ενταχθεί στους νόμους 4014/2011 και 3843/2010) οφείλουν να ολοκληρώσουν την ταυτότητα του κτιρίου μέσα σε πέντε χρόνια. Όλα τα στοιχεία που υποβάλλονται στο πληροφοριακό σύστημα των αυθαιρέτων τροφοδοτούν αυτομάτως το πληροφοριακό σύστημα της ταυτότητας του κτιρίου και δεν χρειάζεται επανυποβολή.Στη ρύθμιση εντάσσονται όλα τα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, πλην των τακτοποιημένων αυθαιρέτων, προβλέποντας την υποχρεωτική συμπλήρωση της ταυτότητας ύστερα από κάθε μεταβίβαση και περιοδικούς ελέγχους.

Eπίσης, θα ενημερώνεται από τον αρμόδιο μηχανικό για οποιαδήποτε εργασία στο κτίριο η οποία απαιτεί άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Mε τη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος, η βεβαίωση μηχανικού και το Πιστοποιητικό Eνεργειακής Aπόδοσης αντικαθίστανται από το Πιστοποιητικό Πληρότητας Kτιρίου ή Iδιοκτησίας, καθώς θα αποτελούν μέρος του.

Στις πολυκατοικίες μπορούν μαζί όλοι οι ιδιοκτήτες να φτιάξουν την ταυτότητα του κτιρίου και όχι μόνο ανά ιδιοκτησία. Ωστόσο, εάν δεν συμφωνεί η πλειονότητα των ενοίκων, τότε μπορεί ο κάθε ιδιοκτήτης να προχωρήσει μόνος του τη διαδικασία της Hλεκτρονικής Tαυτότητας Kτιρίου για το διαμέρισμά του.

Περιοδικοί έλεγχοι

Kρίσιμο θέμα στην εξέλιξη υλοποίησης του έργου αποτελούν οι έλεγχοι. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα, προβλέπονται περιοδικοί έλεγχοι από μηχανικό, κάθε οκτώ χρόνια για κτίρια συνάθροισης κοινού, βιομηχανίες - βιοτεχνίες, πρατήρια υγρών καυσίμων και συνεργεία αυτοκινήτων, εμπορικά κέντρα, αγορές και υπεραγορές και κάθε δέκα χρόνια για τις κατοικίες, τα ξενοδοχεία, τα εμπορικά καταστήματα, τους γραφειακούς χώρους, τα κτίρια εκπαίδευσης και υγείας και τα σωφρονιστικά καταστήματα.

Eνώ κάθε 15 χρόνια θα γίνεται έλεγχος για χώρους αποθήκευσης, στάθμευσης αυτοκινήτων και λοιπές χρήσεις. H ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου αποτελεί αίτημα 25 χρόνων του τεχνικού κόσμου, το οποίο υλοποιεί το YΠEKA σε συνεργασία με το TEE. Δεν αφορά τα σχέδια της μελέτης, αλλά την πραγματική, σε κάθε χρονική στιγμή, αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης του ακινήτου. Mάλιστα, μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα αποτελέσει βασικό, συστατικό στοιχείο της αγοράς ακινήτων.

Ποιοι έχουν υποχρέωση συμπλήρωσης της Tαυτότητας των Kτιρίων

• Iδιωτικά Kτίρια εντός 10ετίας

• Δημόσια Kτίρια εντός 10ετίας

• Kτίρια που έχουν υπαχθεί στο ν. 3843/2010, στο ν. 4014/2011και στο ν. 4178/2013 εντός πενταετίας

H ενημέρωση της ταυτότητας κτιρίου πραγματοποιείται υποχρεωτικώς

• Mετά από την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας για την οποία απαιτείται άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από δημόσια αρχή

• Mετά από κάθε περιοδικό έλεγχο

Πώς ορίζεται η περιοδικότητα των ελέγχων

Mετά την έκδοση των Πιστοποιητικών Πληρότητας (μετά την πρώτη συμπλήρωση) για την τήρηση της ταυτότητας κτιρίου θεσπίζονται περιοδικοί έλεγχοι. H περιοδικότητα των ελέγχων της ταυτότητας του κτιρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας γίνεται από μηχανικό υποχρεωτικά και σύμφωνα με την κατηγορία χρήσης του κτιρίου ως εξής:

• Kάθε 8 έτη

A. Kτίρια συνάθροισης κοινού

B. Bιομηχανία, Bιοτεχνία

Γ. Πρατήρια υγρών καυσίμων και συνεργεία αυτοκινήτων

Δ. Eμπορικά κέντρα, αγορές και υπεραγορές

• Kάθε 15 έτη

A. Aποθήκευση

B. Στάθμευση αυτοκινήτων

Γ. Λοιπές χρήσεις

• Kάθε 10 έτη

A. Kτίρια με χρήση κατοικίας. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν μεταξύ άλλων τα ξενοδοχεία, οι ξενώνες, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα

B. Eμπόριο

Γ. Γραφεία

Δ. Eκπαίδευση

E. Yγεία και κοινωνική πρόνοια

ΣT. Σωφρονισμός

Eλεγχος Kατασκευών

• H υποχρέωση συμπλήρωσης της Tαυτότητας του Kτιρίου σε κάθε μεταβίβαση, ο περιοδικός έλεγχος και η ενημέρωση αυτής αποτελούν τον μόνιμο και διαρκή τρόπο παρακολούθησης των κατασκευών.

• Mε ηλεκτρονική διαδικασία αυτομάτως από σχετικούς ελέγχους διασύνδεσης των βάσεων δεδομένων της EKXA A.E., της ΔEH A.E. και του υπουργείου Oικονομικών, θα διαπιστώνεται η παράλειψη αρχικής συμπλήρωσης, ενημέρωσης ή περιοδικής συμπλήρωσης της Tαυτότητας του Kτιρίου. Tότε θα επιβάλλονται κυρώσεις έως την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών που θα αποδεικνύουν ότι δεν έχουν πραγματοποιηθεί αυθαίρετες κατασκευές σε αυτά.

Ονειρα στην παραλία

Επικαιροποιούνται οι μελέτες της ανάπλασης του Φαλήρου προκειμένου να προσαρμοστούν στον μειωμένο προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος ελαττώθηκε από τα 340 στα 230 εκατ. ευρώ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί, μέσω του ΣΕΣ, από επιχειρησιακά προγράμματα του υπουργείου Περιβάλλοντος (110 εκατ. ευρώ), της Περιφέρειας Αττικής (40 εκατ. ευρώ) και του υπουργείου Υποδομών (80 εκατ. ευρώ), το οποίο και θα το δημοπρατήσει το φθινόπωρο. Ωστόσο έχουν υπάρξει σημαντικές καθυστερήσεις, αρχικά λόγω των αργών ρυθμών αδειοδότησης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και εν συνεχεία λόγω της αλλαγής των διαστάσεων του έργου.

Βέβαια η αξιοποίηση του μεγαλύτερου τμήματος του παράκτιου μετώπου δεν έχει ακόμη ωριμάσει. Η προσπάθεια που γίνεται από την Παράκτιο Μέτωπο ΑΕ περιστρέφεται γύρω από τη νομική και τεχνική ωρίμαση των ακινήτων. Παράλληλα διερευνάται η αξιοποίηση δεκάδων ακόμη ακινήτων που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο μάστερ πλαν. Μόλις ολοκληρωθεί το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας θα προκηρυχθεί διεθνής πολεοδομικός διαγωνισμός με αντικείμενο τη μελέτη της Αθηναϊκής Ριβιέρας του 21ου αιώνα

 

Η Αθήνα απέκτησε ρυθμιστικό

Με τον υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να χαρακτηρίζει «τύχη» το να εισηγείται το νομοσχέδιο αυτό καθώς  χαράσσει οραματικούς άξονες ανάπτυξης και προοπτικής αποτελώντας τον θεμέλιο λίθο για μια Ελλάδα που ξεπερνά την κρίση, ψηφίστηκε επί της αρχής κατά πλειοψηφία το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας - Αττικής.

Όπως τόνισε ο κ. Μανιάτης στην Αθήνα το νομοθέτημα παρεμβαίνει με πολύ συγκεκριμένες δράσεις και παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας σε συνεργασία με τον δήμαρχο Αθηναίων αλλά και ανάδειξη των εγκαταλειμμένων κτιρίων με κίνητρα καθώς επίσης παρεμβαίνει με σχέδιο για οκτώ δήμους της Δυτικής Αθήνας. Εξέφρασε ωστόσο τη λύπη του επειδή αναγκάστηκε - όπως είπε - να αποσύρει το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης μετά από αίτημα του εισηγητή της ΝΔ τονίζοντας ότι παρότι διαφωνεί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς αφού δεν εξασφαλίζεται η κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Ο αρμόδιος υπουργός αφού κατέθεσε επιστολές και έγγραφα φορέων που συμφωνούσαν με το Ρυθμιστικό της Θεσσαλονίκης (μεταξύ αυτών και του δήμαρχου Γιάννη Μπουτάρη, μελετητών, καθηγητών κ.α.) κι όσων διαφώνησαν (όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης) δήλωσε πάντως ότι θα βοηθήσει ώστε να γίνουν οι βελτιώσεις που ζητούν οι βουλευτές της ΝΔ για να επανακατατεθεί και να ψηφιστεί το νομοσχέδιο το Φθινόπωρο.

Αναφερόμενος στη ρύθμιση το γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια αφού χαρακτήρισε ακατανόητη τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ μιλώντας για «εμπρός-πίσω» χωρίς ωστόσο να έχει καταθέσει καμία πρόταση ή τροπολογία, ανέφερε ότι η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση γίνεται η αρχή για ένα μεγάλο πρόγραμμα αθλητικής, πολεοδομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης στη Νέα Φιλαδέλφεια, με φορέα το αθλητικό Σωματείο της ΑΕΚ.

Για «ακύρωση» του υπουργού από την «παραπαίουσα συγκυβέρνηση» έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αφορμή την απόσυρση μέρους του νομοσχέδιου.  Σχετικώς με το θέμα του γηπέδου της ΑΕΚ είπε ότι είναι «γκεμπελισμός» όταν λέγεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε ένα μικρό γήπεδο, όταν μιλά για  27.000 θέσεων όταν άλλοι θέλουν των 33.000 θέσεων. Αφού ο κ. Κουρουμπλής μίλησε για αδυναμίες του νομοσχεδίου ζήτησε από τον αρμόδιο υπουργό να δεσμευτεί και να βάλετε μέσα στο νόμο διάταξη που θα ορίζει συγκεκριμένο χρόνο για την υλοποίηση των προβλεπόμενων διαταγμάτων και αποφάσεων.

Για πολύ σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Κωνσταντίνος Καραγκούνης ο οποίος εξέφρασε την απορία του γιατί η Αντιπολίτευση διαφωνεί με την περαιτέρω διαβούλευση σχετικώς με το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Κωνσταντίνος Τριαντάφυλλος τόνισε ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό νομοσχέδιο και κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι διαφωνεί χωρίς να καταθέτει καμία πρόταση ενώ απευθυνόμενος προς τους βουλευτές της ΝΔ, που ζήτησαν την απόσυρση του Ρυθμιστικού της Θεσσαλονίκης, είπε ότι η Θεσσαλονίκη έχασε μια ιστορική ευκαιρία.

Από την ΔΗΜΑΡ, ο Δημήτρης Αναγνωστάκης ανέφερε ότι το νομοσχέδιο δεν είναι το αρτιότερο, ωστόσο το κόμμα του το στηρίζει γιατί με αυτό γίνεται μια σημαντική αρχή, ενώ μίλησε για έλλειμμα εσωτερικής επικοινωνίας στο κυβερνητικό σχήμα με αφορμή την απόσυρση του ρυθμιστικού της Θεσσαλονίκης.

Από τους ΑΝΕΛ ο Τέρενς Κουίκ έκανε λόγο για αδυναμίες του νομοσχεδίου και έλλειμμα προβλέψεων σε σημαντικούς τομείς και επιφυλάχθηκε να μιλήσει στην πρωινή συνεδρίαση για το θέμα του γηπέδου της ΑΕΚ.

Εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Νίκος Καραθανασόπουλος είπε ότι το νομοθέτημα υπηρετεί τις αρχές της ανάπτυξης που επιβάλλει το κεφάλαιο και υπηρετεί το καπιταλιστικό σύστημα.

 

Τι αλλάζει με τον αιγιαλό

Νέα διαδικασία οριοθέτησης του αιγιαλού προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, με βάση τα υπόβαθρα της ΕΚΧΑ (πρώην Κτηματολόγιο ΑΕ) τα οποία απεικονίζουν με σύγχρονα μέσα «την παράκτια ζώνη, κατ΄αρχήν και κατά κύριο λόγο, αλλά και τις παραποτάμιες και παραλίμνιες ζώνες των μεγαλύτερων ποταμών και λιμνών της χώρας και καθιστά ευχερή την οριοθέτηση του αιγιαλού, της παραλίας, της όχθης και παρόχθιας ζώνης, καθώς και των ακινήτων που χαρακτηρίζονται ως παλαιοί αιγιαλοί και περιλαμβάνονται στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου».

Στο πολυνομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί μόνο οι διατάξεις που προβλέπουν πως θα γίνει η χάραξη του αιγιαλού και όχι οι υπόλοιπες ρυθμίσεις για τη διαχείριση / εκμετάλλευση της παραλιακής ζώνης που περιλαμβάνονται στο αυτόνομο σχέδιο νόμου που είχε παρουσιάσει προ εβδομάδων το υπουργείο Οικονομικών. Ορισμένες από τις διατάξεις (π.χ. για τις μαρίνες) έχουν ενταχθεί σε άλλα σημεία του πολυνομοσχεδίου. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, «μετά από 70 περίπου χρόνια εφαρμογής των α.ν. 2344/1940 και 2971/2001 έχει οριοθετηθεί μόνο ποσοστό 8% της συνολικής ζώνης αιγιαλού της χώρας».

Η χάραξη της οριογραμμής δεν γίνεται, κατ’ αρχήν, από επιτροπή δημοσίων υπαλλήλων (την Επιτροπή του άρθρου 3) όπως μέχρι σήμερα, αλλά με φωτοερμηνεία των ορθοφωτοχαρτών που κατήρτισε η ΕΚΧΑ ΑΕ, συνολικά και για όλο το μήκος των ακτών που δεν έχει μέχρι σήμερα οριοθετηθεί αιγιαλός. Η δημοσιοποίηση των σχετικών στοιχείων γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, μέσω ιστοσελίδας στην οποία θα έχουν οι πολίτες ελεύθερη πρόσβαση. Τα εν λόγω υπόβαθρα «συνίστανται σε έγχρωμους ορθοφωτοχάρτες ακριβείας, με υψομετρική πληροφορία, κλίμακας τουλάχιστον 1:1000, και φωτοληψίας ετών 2008-2009, που είναι εξαρτημένοι από το Ελληνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς 1987 και απεικονίζουν παράκτια ζώνη εύρους τουλάχιστον 300 μέτρων από την ακτογραμμή».

Εν συνεχεία προβλέπεται η παραλαβή των ορθοφωτοχαρτών με την επ΄αυτών χαραγμένη προκαταρκτική γραμμή αιγιαλού και το ψηφιακό μοντέλο εδάφους καθώς και της τεχνικής έκθεσης για τις προδιαγραφές και τα κριτήρια που εφαρμόστηκαν κατά την χάραξη της οριογραμμής του αιγιαλού, από το Δημόσιο και περιγράφεται, σε τρία στάδια, η διαδικασία οριστικοποίησης της προσωρινής οριογραμμής.

Με το σχέδιο νόμου «ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες της ανάρτησης των στοιχείων, σε ψηφιακή μορφή, σε ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών, στην οποία και θα παραμένουν διαρκώς αναρτημένα για την ενημέρωση του κοινού. Η ημερομηνία ανάρτησης πρέπει να αποδεικνύεται με πρακτικό αρμόδιας υπηρεσίας, σχετική ανακοίνωση δε τοιχοκολλείται για την ευρύτερη δυνατή δημοσιότητα. Επειδή είναι πιθανό, για λόγους εθνικής άμυνας, να εξαιρεθούν συγκεκριμένοι ορθοφωτοχάρτες από την ανάρτηση, προβλέπεται η δυνατότητα των ενδιαφερομένων να λαμβάνουν γνώση της οριογραμμής του αιγιαλού, για τις περιοχές που έχουν εξαιρεθεί από την ανάρτηση, με αίτημά τους προς την αρμόδια κτηματική υπηρεσία. Σε περίπτωση συνδρομής αυτής της περίπτωσης, πρέπει, στην απόφαση έγκρισης της παραγράφου 3 του άρθρου 4 και στις ανακοινώσεις που τοιχοκολλούνται, να γίνεται μνεία στην εξαίρεση ορθοφωτοχαρτών και στον τρόπο γνωστοποίησης της γραμμής αιγιαλού στους ενδιαφερόμενους».

Εισάγεται τεκμήριο γνώσης του καθορισμού της οριογραμμής, μετά την παρέλευση τριμήνου από την ανάρτηση και υλοποίηση των λοιπών όρων δημοσιότητας και ορίζεται ότι όσοι διαφωνούν με τον καθορισμό μπορούν να ζητήσουν τον επανακαθορισμό». Εισάγεται πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία, αν μετά την παρέλευση 18 μηνών από τη λήψη των σχετικών στοιχείων από την αρμόδια κτηματική υπηρεσία δεν έχει εκδοθεί απόφαση επικύρωσης από το Γ.Γρ.Α. Διοίκησης, η προσωρινή οριογραμμή που έχει αποτυπωθεί στους ορθοφωτοχάρτες θεωρείται οριστική και εκδίδεται σχετικά διαπιστωτική πράξη του Γ.Γρ.Α.Διοίκησης. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα σε όποιον έχει έννομο συμφέρον (π.χ. περιπτώσεις υποχρεωτικής χάραξης αιγιαλού του άρθρου 8 του ν.2971/2001) να επισπεύσει τον καθορισμό οριστικής γραμμής αιγιαλού υποβάλλοντας αίτηση στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία. Σε αυτήν την περίπτωση, η Επιτροπή οφείλει να αποφανθεί εντός τριών μηνών από την υποβολή της αίτησης, άλλως η προσωρινή γραμμή θεωρείται οριστική

Δεν θα μείνει τίποτε όρθιο

Έφοδο στον φυσικό πλούτο της χώρας με τη μετατροπή των δασικών οικοσυστημάτων σε υποδοχείς βαριών χρήσεων, από τουριστικά χωριά έως δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων, και περαιτέρω κακοποίηση του εξωαστικού χώρου, μαζί και του τοπίου, με τη χωροθέτηση στο πουθενά οικισμών, επιχειρεί το υπουργείο ΠΕΚΑ ως κτηματομεσιτικό γραφείο μέσω ενός ακόμη νομοσχεδίου - "σκούπα".

"Συνδυαστικά", με πλήθος φωτογραφικών διατάξεων τροποποιεί ακόμη και τον νόμο 4269/2014, που καταργεί τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του χώρου, ο οποίος ψηφίστηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, σε μερικές ώρες μόλις, στις 28 Ιουνίου. Ανατρέπει το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, το οποίο θεσμοθετήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, διαγράφοντας τις ελάχιστες διατάξεις του υπέρ του φυσικού κεφαλαίου, όπως αυτή που προέβλεπε ως κατεύθυνση την απαγόρευση "δημιουργίας χώρων υγειονομικής ταφής ή άλλου τρόπου διάθεσης/διαχείρισης των απορριμμάτων στις περιοχές του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών και στην άμεση περίμετρό τους καθώς και των περιοχών που προτείνονται για προστασία ως τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους" προς διαφύλαξη της ποιότητας των τουριστικών πόρων. Προς χάρη των λεγόμενων στρατηγικών επενδύσεων, επί ιδιωτικών ακινήτων, μεγάλων συμφερόντων, από το ίδιο χωροταξικό καταργεί περιορισμούς στη χωροθέτηση τουριστικών καταλυμάτων και την επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων 4 και 5 αστέρων σε εκτός σχεδίου περιοχές. Παράλληλα, διευκολύνει την υφαρπαγή της δημόσιας περιουσίας, καθώς για τα "αστικά ακίνητα" που προορίζονται προς "οικιστική ανάπτυξη" τα σχέδια για τη χωροθέτησή τους (ΕΣΧΑΔΑ) θα εγκρίνονται μαζί με τις μελέτες πολεοδόμησής τους, και κάνει πιο fast τις προαπαιτούμενες διαδικασίες στις περιπτώσεις τουριστικών - παραθεριστικών χωριών.

 

Η πόλη στο κακοποιημένο Πεντελικό

Εμβληματική διάταξη καταπάτησης και περιφρόνησης θεσμών και κανόνων μετά την ψήφιση του Συντάγματος του 1975 και των νόμων που εκδόθηκαν σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 24 για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί αυτή που υπόσχεται αποκατάσταση των δικαιωμάτων του Αυτόνομου Οικοδομικού Οργανισμού Αξιωματικών και άλλων συνεταιρισμών. Τουλάχιστον τρεις φορές το ΣτΕ επέστρεψε ως παράνομο και αντισυνταγματικό Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, με το οποίο επεχειρείτο να κτιστεί έκταση 6.000 στρεμμάτων στις υπώρειες του Πεντελικού, εκ των οποίων τα 2.000 είναι δασικά, τα 1.000 ανήκουν στην Α' Ζώνη προστασίας του βουνού και άλλα τόσα περίπου εντάσσονται σε ζώνη ιδιαίτερου κάλλους και αρχαιολογική. Το 2010, ο ΑΟΟΑ μάλιστα κατέθεσε στον Οργανισμό Αθήνας αίτημα διάλυσης της Ζώνης Αστικού Αναδασμού Πικερμίου-Ραφήνας, η οποία θεσμοθετήθηκε το 1988...

 

Στάχτη και μπούρμπερη

Το νομοσχέδιο εξυπηρετήσεων με τον... σχιζοφρενικό τίτλο "Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση - βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών - ρυθμίσεις δασικής νομοθεσίας" κατατέθηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή και αναμένεται να εισαχθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, με την έναρξη των εργασιών του Β' θερινού τμήματος, στις 22 Ιουλίου.

Με το τρίτο κομμάτι του, πρώτη φορά σε αναδασωτέες εκτάσεις επιχειρείται η αντισυνταγματική αλλαγή του προορισμού των δασών για κατασκευή δρόμων, σχολείων, μοναστηριών και λειτουργία λατομείων με άδεια, στρατιωτικών εγκαταστάσεων, κατασκευών για υποδοχή κεραιών, πομπών κ.λπ. Ο κατάλογος των "επιτρεπτών επεμβάσεων" ανοίγει επικίνδυνα. Τα ιδιωτικά δάση και οι δασικές εκτάσεις υποδέχονται ολόκληρα τουριστικά χωριά, μαζί και τις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής. Η "επέμβαση προς τουριστική αξιοποίηση" θα καταλαμβάνει το 10% της έκτασης, με συντελεστή δόμησης 0,5% στα 5.000 στρέμματα, ο οποίος μειώνεται κλιμακωτά έως και τα 8.000 στρέμματα. Για τις αθλητικές εγκαταστάσεις μπορεί να χτιστεί το 20% για έκταση μεγαλύτερη των 3.000 στρεμμάτων.

Στα δάση, μεταξύ άλλων, επιτρέπεται: η κατασκευή διαφόρων βιομηχανικών εγκαταστάσεων (μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, οινοποιείων, μονάδων επεξεργασίας γάλακτος, σφαγείων, ελαιοτριβείων κ.ά.), δεξαμενών αποθήκευσης πετρελαιοειδών μετά των αναγκαίων αγωγών, μεγάλων έργων υποδομής (φράγματα, υδροηλεκτρικοί σταθμοί, εγκαταστάσεις άντλησης για την αποθήκευση ενέργειας), δικτύων τηλεπικοινωνιών, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Επίσης θα μπορούν να κατασκευάζονται ορειβατικά καταφύγια, που όμως αποτελούν ξενοδοχεία, καθώς θα διαθέτουν 80 κλίνες, ενώ για τις λατομικές και μεταλλευτικές δραστηριότητες δεν είναι υποχρεωτική η αποκατάσταση εφόσον αναδασώσουν πενταπλάσια έκταση από αυτήν που εκμεταλλεύονται.

Άλλη διάταξη νομιμοποιεί "κατά παρέκκλιση" κάθε παράνομη κατασκευή η οποία εξαιρείται της κατεδάφισης σε πάρκα και άλση, ενώ επιτρέπει σε αυτά έργα μετρό και τραμ, αλλά και συνοδά έργα, όπως τα γραφεία. Ερωτηματικά προκαλεί η διάταξη η οποία προβλέπει ότι αποφάσεις κήρυξης εκτάσεων ως δασωτέων ή αναδασωτέων που αφορούν πάρκα και άλση αίρονται με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας μετα τη δημιουργία ή αναδημιουργία της δασικής βλάστησης. Π.χ., γήπεδο ΑΕΚ στο άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας.

Νομιμοποιούνται εντός των δασικών οικοσυστημάτων κατασκηνώσεις, κτηνοτροφικές μονάδες έως χιονοδρομικά κέντρα, ορειβατικά καταφύγια και νεκροταφεία, ενώ καταργούνται οι προστατευτικές πράξεις της διοίκησης κατ' εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας (π.χ., πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής). Οι υπουργοί φαίνεται ότι διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος θα εξυπηρετήσει πρώτος συμφέροντα. Το ΥΠΕΚΑ αγνοεί το σχέδιο νόμου του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο έχει κατατεθεί από τις 27/6 στη Βουλή και νομιμοποιεί ως υφιστάμενα 24 χιονοδρομικά κέντρα, κτηριακές και άλλες εγκαταστάσεις τους, όπως και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος με απόφαση γενικού γραμματέα ΕΟΤ.

 

Εμπαιγμός και ψηφοθηρία

Ανταλλαγή ακόμη και με δημόσιες χορτολιβαδικές εκτάσεις ή βραχώδεις, για να μπορούν να χτίσουν, υποτίθεται, οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί που κατέχουν με τίτλους δάση και δασικές εκτάσεις, τάζει, ψηφοθηρώντας, το πρώτο κεφάλαιο του νομοσχεδίου. Στο άρθρο 60 των "δασικών ρυθμίσεων" υπό τον τίτλο "Σχέδια πόλεως" αναφέρεται ότι "επιτρέπεται η ένταξη δημοσίων εκτάσεων χορτολιβαδικών ή βραχωδών σε οικιστική περιοχή στην ηπειρωτική Ελλάδα, στην Κρήτη και στην Εύβοια, εφόσον η ένταξη αυτών προβλέπεται από τον πολεοδομικό σχεδιασμό και προκειμένου να αποτελέσουν ακίνητα υποδοχής, συντελεστή δόμησης ή ακίνητα ανταλλαγής οικοδομικών συνεταιρισμών..." Με αλληλοαναιρούμενες διατάξεις, οι οποίες προσκρούουν στο Σύνταγμα και στη νομολογία του ΣτΕ, προβλέπεται δημιουργία "Ζωνών Συγκέντρωσης Δικαιωμάτων Δόμησης - Υποδοχέων Συντελεστή Δόμησης Οικοδομικών Συνεταιρισμών" στα όρια εγκαταλελειμμένων και φθινόντων οικισμών. 8.000 τον αριθμό κατά τον γενικό γραμματέα ΥΠΕΚΑ Σ. Αλεξιάδη. Οι παραπάνω ζώνες, σε εκτός σχεδίου περιοχές, θα "υποδέχονται" μόνο κατοικίες. Οι άλλες χρήσεις για την εξυπηρέτησή τους θα εγκαθίστανται στους οικισμούς, οι οποίοι θα έχουν τον ρόλο... σκουπιδοντενεκέ. Άλλη διάταξη υπόσχεται ότι οικοδομικοί συνεταιρισμοί μπορούν να χτίσουν σε δασικές εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία αν τα ρυμοτομικά τους σχέδια, τα οποία εν τω μεταξύ δεν έχουν ανακληθεί ή ακυρωθεί, έχουν εκδοθεί προ του 1975.

Με οριζόντια ρύθμιση, η οποία δεν υπάρχει περίπτωση να μην προσβληθεί στο ΣτΕ, επιχειρείται μαζικός αποχαρακτηρισμός των δασικών εκτάσεων που έχουν περιληφθεί στα όρια των οικισμών τα οποία καθορίστηκαν με αποφάσεις νομαρχών στο παρελθόν, χωρίς ποτέ να ακολουθήσει η εκπόνηση της πολεοδομικής μελέτης, όπως προβλεπόταν, και χωρίς την άποψη των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών. Παρά ταύτα, εκδίδονταν οικοδομικές άδειες όπως στις περιοχές Αγίου Στεφάνου, Άνοιξης, Μαραθώνα κ.λπ. Τώρα και ενώ οι αναρτήσεις και κυρώσεις των δασικών χαρτών ουσιαστικά έχουν εγκαταλειφθεί, καταργείται η πρόβλεψη προηγούμενου νόμου (3889/2010 άρθρο 23) που όριζε γι' αυτές τις περιπτώσεις ειδική διαδικασία με τεχνική έκθεση από τον αρμόδιο ΟΤΑ για τον χαρακτήρα της έκτασης και γνωμοδότηση από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών.

 

Το ατελείωτο ρουσφέτι προς όλους

Το ενδιάμεσο κεφάλαιο Β' περιλαμβάνει σχεδόν αποκλειστικά φωτογραφικές διατάξεις. Ένα μόνο άρθρο, το 28, περιέχει 32 διαφορετικές μεταξύ τους διατάξεις, ενώ η αιτιολογική έκθεση τις μετράει σε 34. Έτσι ξανατακτοποιεί τον περσινό νόμο για τα αυθαίρετα, αλλάζει προς το πιο "ρουσφετολογικό" το περσινό πάλι ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, ενώ δίνει κατά παρέκκλιση τη δυνατότητα σε βιομηχανικές μονάδες να επεκτείνονται. Εδώ περιλαμβάνονται και οι αλλαγές για την πολεοδόμηση των δημοσίων ακινήτων που εκποιούνται, όπως και ιδιωτικών, έτσι όπως προβλεπόταν στο Μεσοπρόθεσμο του 2011. Μεταξύ των απίστευτων φωτογραφικών ρυθμίσεων, περιλαμβάνεται και αυτή που "ανεβάζει " παιδικούς σταθμους σε κτήρια κατοικίας, ακόμη κι αν απαγορεύεται η χρήση αυτή από το ρυμοτομικό, χωρίς καν άδεια αλλαγής χρήσης, παρά μόνον με έκδοση άδειας δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Για να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο προβλέπεται η έκδοση τουλάχιστον 6 Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και 17 υπουργικών...

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki