Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η τρομοκράτισα

Σε μαζικό φακέλωμα της ακίνητης περιουσίας των ελλήνων προχωρά η εφορία.Για πρώτη φορά θα συνταχθεί ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο για κάθε πολίτη με στοιχεία από το Κτηματολογιο, το Δημοτολογιο, το ΙΚΑ, τον ΕΟΠΠΥ, τις τράπεζες, την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, τα δικαστήρια, τα υποθηκοφυλακεία κτλ. Η εφορία θα προχωρά σε αυτόματο έλεγχο όταν διαπιστώνει διαφορές στα εισοδήματα και το κόστος διαβίωσης, ενώ στο στόχαστρο θα βρεθούν φορολογούμενοι με ακίνητα, αυτοκίνητα, τραπεζικά εμβάσματα, σκάφη, μετοχές, κοσμήματα, έργα τέχνης κτλ. που δεν δικαιολογούνται από τα εισοδήματά τους Τα νέα ελεγκτικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, την αύξηση των δημοσίων εσόδων και την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο είναι το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο, η On line πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς, οι ηλεκτρονικές κατασχέσεις, η δημιουργία προφίλ οφειλέτη, οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, η διασύνδεση Τaxis με υπηρεσίες του δημοσίου, η εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου (αξιοποίηση πληροφοριών για κινητή και ακίνητη περιουσία) και διασταυρώσεις από την ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων.

Αιγιαλός: Να σας εξηγήσω λέει το υπουργείο για να σβήσει την φωτιά

Νέες διευκρινιστικές απαντήσεις για το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό έκανε χθες το υπουργείο Οικονομικών σε μια προσπάθεια να σβήσει τη φωτιά που άναψαν ορισμένες επίμαχες διατάξεις οι οποίες προκάλεσαν την οξύτατη αντίδραση βουλευτών, πολεοδόμων και περιβαλλοντικών οργανώσεων. Το υπουργείο ανακοίνωσε χθες ότι προχωρεί σε προσθήκες στο νομοσχέδιο κάνοντας λόγο για παρανοήσεις σχετικά με τις προτεινόμενες διατάξεις. Παράλληλα διευκρινίζει πως συνεχίζει τις επαφές με φορείς και περιβαλλοντολογικές οργανώσεις προκειμένου να επιδιωχθεί η καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται ενώ χθες έγινε εποικοδομητική συζήτηση με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Οι επαφές αυτές θα συνεχιστούν και μετά την λήξη της δημόσιας διαβούλευσης στις 13 Μαίου. Σύμφωνα με το υπουργείο:

- Η κοινή χρήση του αιγιαλού δεν αίρεται με τις επίμαχες ρυθμίσεις ενώ δεν ορίζεται ότι είναι επιτρεπτή η αποκλειστική χρήση αιγιαλού και παραλίας, ούτε ότι περιορίζεται η ελεύθερη πρόσβαση πολιτών. Πρόθεση του νομοσχεδίου είναι να διατηρήσει τους περιορισμούς για απλή χρήση του αιγιαλού, αλλά εκτός από τους υπάρχοντες περιορισμούς, δηλαδή του εμβαδού (500 τετραγωνικά μέτρα) και της μεταξύ των παραχωρήσεων απόσταση (100 μέτρα), να θεσπίσει επιπλέον, όπως τον καθορισμό ανώτατου συντελεστή παραχωρούμενου αιγιαλού. Επιπλέον με υπουργική απόφαση μπορούν να τίθενται και επιπλέον περιορισμοί, αν η μορφολογία και το μέγεθος κάποιου αιγιαλού το απαιτεί, προκειμένου να διασφαλισθεί η ελεύθερη πρόσβαση και χρήση για τους πολίτες. Για παράδειγμα εμβαδόν μικρότερο των 500τμ για κάθε παραχώρηση για παραλίες μικρές σε εμβαδόν. «Δέσμευση του Υπουργείου Οικονομικών, σε συνέχεια και των σχετικών σχολίων που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης, είναι η ρητή προσθήκη στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή, η πρόβλεψη για τη διατήρηση του ανώτατου εμβαδού ανά παραχώρηση των 500 τ.μ., τη μείωση της ελεύθερης ζώνης των 100 μέτρων σε 70 μέτρα και τον καθορισμό ανώτατου συντελεστή παραχωρούμενου αιγιαλού, ο οποίος θα λειτουργεί διορθωτικά αν η κάλυψη που προκύπτει από το ανώτατο εμβαδό ανά παραχώρηση είναι μεγάλη» αναφέρει το υπουργείο.

- Η δυνατότητα νομιμοποίησης δίδεται μόνο για όποια έργα ρητά επιτρέπονται, όχι μόνο από το προτεινόμενο νομοσχέδιο αλλά και από τον ισχύοντα Ν.2971/2001. «Κανένα οικοδομικό έργο (κατοικίες, ξενοδοχεία) που ρητά απαγορεύεται να κατασκευάζονται εντός αιγιαλού, δεν εξαιρούνται από την κατεδάφιση. Επιπροσθέτως, γίνεται υποχρεωτική η υποβολή μελέτης περιβαλλοντολογικών όρων, προκειμένου ένα έργο να νομιμοποιηθεί, καθιστώντας την περιβαλλοντολογική διάσταση βασική και απαραίτητη».

- Καμία επέκταση εγκατάστασης δε θα γίνει μέσω επιχωματώσεων, ούτε θα δημιουργηθούν μόνιμες κατασκευές. Επιχωματώσεις επιτρέπονται μόνο σε τουριστικές μονάδες που έχουν ενταχθεί στις Στρατηγικές Επενδύσεις ή σε ΕΣΧΑΣΕ-ΕΣΧΑΔΑ. Αφορούν δηλαδή σε μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα που έχει χαρακτηριστεί έτσι με βάση τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες και προϋποθέσεις. Η δημιουργία ξηράς, θα υλοποιείται με δαπάνες των επενδυτών και θα αποτελεί υποχρεωτικά αιγιαλό, δηλαδή κοινόχρηστη περιουσία του Δημοσίου, την οποία το Δημόσιο θα εκμισθώνει στον επενδυτή σύμφωνα με το άρθρο 16 του νομοσχεδίου. Σε αυτές τις περιπτώσεις η δυνατότητα έγκρισης ενός έργου πρόσχωσης θα γίνεται μόνο κατόπιν έγκρισης αυστηρών περιβαλλοντολογικών όρων και διασφάλισης του φυσικού περιβάλλοντος.

Ενδοκυβερνητικές τριβές έχει προκαλέσει το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό με πολλούς βουλευτές των κομμάτων της κυβέρνησης, αλλά και την υπόλοιπη αντιπολίτευση, να απειλούν ότι δεν θα το ψηφίσουν. Υπό το βάρος μιας ενδεχόμενης πολιτικής κρίσης η κυβέρνηση ετοιμάζει αλλαγές στο προτεινόμενο νομοσχέδιο αλλά και επικοινωνιακή αντεπίθεση σε μια προσπάθεια να ρίξει τους τόνους και να αναδείξει τα θετικά σημεία των αλλαγών που προωθούνται

Τζόγος με πρόσχημα τους σεισμούς

Στα 350 εκατ. ευρώ ετησίως υπολογίζεται το μέσο κόστος των ζημιών από τους σεισμούς των τελευταίων 35 χρόνων, που στοίχισαν συνολικά στο κράτος περί τα 10 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό καταβλήθηκε με τη μορφή έκτακτων αποζημιώσεων από την Πολιτεία, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειονότητα των κατασκευών στη χώρα μας είναι ανασφάλιστη. Το ποσοστό διείσδυσης της ασφάλισης στις καλύψεις σεισμού είναι ιδιαίτερα υψηλό σε χώρες όπως το Βέλγιο, η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Σουηδία και η Αγγλία, που το σχετικό ποσοστό φθάνει το 90%. Ακολουθούν η Τσεχία, η Γερμανία και η Σλοβενία με ποσοστά από 25% ώς 75%, ενώ η Ελλάδα ανήκει στην κατηγορία των χωρών με τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης -κάτω του 10%- μαζί με τη Βουλγαρία, την Ιταλία, την Αυστρία, την Πορτογαλία και τη Ρουμανία. Την ίδια στιγμή η Ελλάδα καταγράφει τις υψηλότερες ζημιές από σεισμούς ως ποσοστό του ΑΕΠ την περίοδο 1990-2010, που σύμφωνα με τη σχετική μελέτη ξεπερνούν το 2% του ΑΕΠ, έναντι 0,5% στην Ιταλία. Ο βαθμός διείσδυσης της ιδιωτικής ασφάλισης καθορίζει με τη σειρά του και τον βαθμό εμπλοκής του κράτους ή την υποχρέωση συμμετοχής των πολιτών σε σχήματα προχρηματοδότησης των πιθανών ζημιών από σεισμό. Με βάση τα στοιχεία, οκτώ ευρωπαϊκά κράτη (Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Αυστρία, Πολωνία και Ρουμανία) έχουν συστήσει ταμεία προχρηματοδότησης, αλλά η συμμετοχή, λόγω της μεγάλης διείσδυσης της ιδιωτικής ασφάλισης, είναι εθελοντική και μόνο στη Ρουμανία είναι υποχρεωτική.

Το παζάρι με τους πλειστηριασμούς

Με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, η εφορία προχωρά στην κατάσταση ακινήτων των φορολογούμενων που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο. Στη συνέχεια επισπεύδει τον εκπλειστηριασμό των ακινήτων όπου βάσει νόμου του 2008, η ελάχιστη τιμή δεν μπορεί να είναι χαμηλότερη από την αντικειμενική αξία. Με δεδομένο, όμως, ότι πλέον οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων είναι κατά πολύ υψηλότερες από τις εμπορικές τιμές, οι πλειστηριασμοί καταλήγουν άγονοι. Αφού πραγματοποιηθούν δυο άγονοι πλειστηριασμοί η εφορία μπορεί να ζητήσει μέσω της δικαστικής οδού τη μείωση της τιμής εκκίνησης του πλειστηριασμού. Η διαδικασία αυτή, ωστόσο, είναι χρονοβόρα και πολυδάπανη με αποτέλεσμα να μην γίνονται πλειστηριασμοί και τελικά το δημόσιο να μην εισπράττει. Η τρόικα έθεσε το θέμα στην κυβέρνηση. Αποτέλεσμα αυτής της διαπραγμάτευσης ήταν να εμφανιστεί στο κείμενο της έκθεση της Κομισιόν για την πορεία εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος, μια πρόβλεψη που άναψε φωτιές: η ελάχιστη τιμή στους πλειστηριασμούς ακινήτων οφειλετών του δημοσίου θα είναι το ένα τρίτο της αντικειμενικής αξίας. Μάλιστα προβλέπει ότι η σχετική διάταξη θα θεσπιζόταν έως το τέλος Απριλίου. Αυτό δεν έγινε. Στην κυβέρνηση έχουν αντιληφθεί ότι το θέμα είναι καυτό διότι αν εφαρμοστεί η λύση που επιδιώκει η τρόικα τότε ανοίγει ο δρόμος για την πραγματοποίηση μαζικών πλειστηριασμών ακινήτων που ανήκουν σε φορολογούμενους που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο. Για να αποτραπεί μια τέτοια αρνητική εξέλιξη, αυτήν την περίοδο γίνεται διαπραγμάτευση δι’ αλληλογραφίας μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και της τρόικας. Η ελληνική πλευρά προτείνει την εναρμόνιση της νομοθεσίας για τις κατασχέσεις ακινήτων από το δημόσιο με όσα προβλέπει ο κώδικας πολιτικής δικονομίας, δηλαδή την θέσπιση ελάχιστης τιμής ίσης με τα δυο τρίτα της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Η διάταξη με τις αλλαγές στους πλειστηριασμούς αναμένεται να περάσει από τη βουλή έως τα τέλη Ιουλίου αν και το οικονομικό επιτελείο θα επιθυμούσε το θέμα να τεθεί και στην επόμενη αξιολόγηση της τρόικας το Σεπτέμβριο.

Αλλαγές στο τεκμήριο ζητούν οι ιδιοκτήτες

Την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του τεκμηρίου για την αγορά ακινήτων ακινήτων ζητούν οι ιδιοκτήτες. Όπως αναφέρει σε κείμενο της η ΠΟΜΙΔΑ "θα πρέπει να λυθείτο σημαντικότερο πρόβλημα των (ΕΛΛΗΝΩΝ) υποψήφιων αγοραστών, δηλαδή το "τεκμήριο" αγοράς του ακινήτου. Αυτό θα πρέπει να υπολογιστεί βάσει της δηλούμενης αξίας του σημερινού συμβολαίου, και όχι της σημαντικά μεγαλύτερης "αντικειμενικής"! Διαφορετικά αγοραστές θα είναι στο μέλλον μόνον οι ξένοι, που δεν έχουν "τεκμήριο". Στο μεταξύ , η ΠΟΜΙΔΑ , γνωστοποιεί ότι ανεστάλη η αποχή των συμβολαιογράφων από την υπογραφή μεταβιβαστικών συμβολαίων, η οποία πρακτικά αναμένεται να αρχίσει άμεσα, σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνόμου 4245/2014 που δημοσιεύτηκε μετά από το τετράμηνο "πάγωμα" τους. Ηδη δημοσιεύτηκαν οι αναγκαίες αποφάσεις Υπουργού και ΓΓΔΕ, καθώς και η υπηρεσιακή εγκύκλιος του Υπ. Οικονομικών, ώστε να αρχίσει και πάλι η σύνταξη μεταβιβαστικών συμβολαίων .

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki