Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Περιμένουν 2.000 λουκέτα

Το 30-40% των χώρων καταστημάτων που λειτουργούν σήμερα στο  κέντρου της Αθήνας θα είναι κλειστοί τα επόμενα χρόνια λόγω της ύφεσης, της αύξησης της εγκληματικότητας και του ανταγωνισμού. Αυτό σημαίνει ότι στο ήδη υψηλό απόθεμα των κλειστών καταστημάτων θα προστεθούν περί τις 2.000 ακόμα.

Από την άλλη πλευρά , η ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων είχε ως αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να προστεθούν 1,5 εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα νέων εμπορικών χώρων. Πέρα από τα γκέτο σε διάφορες περιοχές της Αθήνας και την έξαρση της βίας, οι επιχειρηματίες επιμένουν πως σημαντικό πρόβλημα είναι οι διαδηλώσεις και οι πορείες στο κέντρο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΕΒΕΑ τις ημέρες των κινητοποιήσεων, ο τζίρος των καταστημάτων στο κέντρο μειώνεται κατά 75%.

Ετσι, μερίδιο από την παραδοσιακή αγορά του κέντρου, μετατοπίστηκε στα εμπορικά κέντρα και τις νέες εμπορικές πιάτσες (Μαρούσι, οδός Πειραιώς, Μεσόγεια κ.α.) ενώ περιοχές όπως η Πατησίων και τα Εξάρχεια έχασαν το 50% της εμπορικής ισχύος τους Μια άλλη πιεστική παράμετρος για την αγορά του ιστορικού κέντρου είναι οι τιμές των ακινήτων που δεν έχουν διορθώσει τουλάχιστον σε τέτοιο ποσοστό, όσο υπαγορεύει η Από την πλευρά τους οι έμποροι πιέζουν για νέα μειώσεις των τιμών των ενοικίων κατά 20% καθώς ισχυρίζονται ότι μόνο έτσι θα επιβιώσουν οι επιχειρήσεις τους.Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπόρων, τα ενοίκια θα έπρεπε να βρίσκονται στο 1/3 του επιπέδου του 2008, ώστε τα καταστήματα να είναι βιώσιμα. Σήμερα τα ενοίκια , επισημαίνουν οι έμποροι ,αντιπροσωπεύουν το 30%-40% του ετήσιου τζίρου μιας επιχείρησης ενώ θα έπρεπε να κυμαίνονται το 10%-20.

Ξεκινά το νέο εμπορικό κέντρο

Το Σάββατο 14 Μαΐου θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια για το νέο εμπορικό κέντρο River West του ομίλου Βιοχάλκο, στα Δυτικά Προάστια, στον Κηφισό, δίπλα στο IKEA. Το νέο εμπορικό κέντρο έχει άμεση πρόσβαση στη Λεωφόρο Κηφισού και βρίσκεται ανάμεσα σε πολλούς, παράπλευρους άξονες της περιοχής, όπως η Πέτρου Ράλλη, η Ιερά Οδός και η Θηβών. Το εμπορικό κέντρο εντάσσεται σε ευρύτερο εμπορικό συγκρότημα συνολικής έκτασης 59.500 τ.μ. στο οποίο βρίσκεται και το εμπορικό κατάστημα ΙΚΕΑ. Το συνολικό εμβαδόν του νέου εμπορικού κέντρου είναι 20.000 τ.μ. Σύμβουλος ανάπτυξης και υπεύθυνος μισθώσεων είναι η Αθηναϊκή Οικονομική – Jones Lang LaSalle, σύμβουλος μισθώσεων είναι η Colliers International και σύμβουλος ανάπτυξης και διαχείρισης είναι η Δανός σε συνεργασία με την BNP Paribas Real Estate καθώς και η C.B. Property Management. Τα H&M, Μουστάκας, Next, Intersport, Adidas, Galerie de Beautι, Coffeeway, Oxette-Loisir, Man & Manetti, Du Pareil Au Mκme, Mayoral και Sport 2000 είναι μερικά από τα καταστήματα του νέου εμπορικού κέντρου. Το κατάστημα Fairynails – Fairyhair προσφέρει υπηρεσίες ομορφιάς και περιποίησης, ενώ για τις καθημερινές ανάγκες των επισκεπτών λειτουργεί Carrefour-Μαρινόπουλος. Για καφέ και φαγητό, υπάρχει η επιλογή των Il Barretto και Politia Cafι West, καθώς και των εστιατορίων Τυλιχτό για σουβλάκι και κεμπάπ, Chop-chop για ασιατικές γεύσεις, και River Pizza για πίτσα. Επιπλέον, λειτουργεί δωρεάν χώρος δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, ενώ προσφέρει επίσης δωρεάν χώρο στάθμευσης 2.500 θέσεων. Για όσους χρησιμοποιούν το Μετρό, λειτουργεί λεωφορείο είκοσι θέσεων που πραγματοποιεί δωρεάν τη διαδρομή μεταξύ του σταθμού Μετρό του Αιγάλεω και του εμπορικού συγκροτήματος River West.

Ενοίκια: Νέος κύκλος πτωσης

Ο επανακαθορισμός της πολιτικής ανάπτυξης των εμπορικών δικτύων από μεγάλες αλυσίδες του εμπορίου , των υπηρεσιών ακόμα και των τραπεζών αναμένεται επηρεάζει άμεσα την αγορά εμπορικών χώρων σε μικρές ή περιφερειακές αγορές. Ήδη, έχουν διακοπεί οι μισθώσεις εκατοντάδων καταστημάτων που ήταν μισθωμένα σε αλλυσίδες ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και νέο κύμα αποχωρήσεων. Την ίδια στιγμή ακόμα και τα ενοίκια των μισθωμένων χώρων έχουν μειωθεί έως 35% σε σύγκριση με το 2008. Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη μεγάλες τράπεζες εξετάζουν το ενδεχόμενο περαιτέρω περιορισμό του δικτύου υποκαταστημάτων τους ενώ σε ανάλογες αποφάσεις φαίνεται ότι έχουν καταλήξει και αρκετές εμπορικές αλυσίδες που θεωρούν ότι η υποχώρηση των λιανικών πωλήσεων που έχει καταγραφεί από το φθινόπωρο στην αγορά όχι μόνο δεν επιτρέπει την δημιουργία νέων σημείων πώλησης αλλά αντίθετα επιβάλλει τον περιορισμό των ήδη υπαρχόντων. Στόχος , των κινήσεων αυτών είναι ο περιορισμός του λειτουργικού κόστους και η συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε περιοχές υψηλού εμπορικού ενδιαφέροντος .

Στα πλαίσια αυτά ήδη οι τράπεζες εντείνουν τις πιέσεις στις διαπραγματεύσεις με ιδιοκτήτες χώρων που έχουν μισθώσει για την λειτουργία υποκαταστημάτων τους προκειμένου να επαναπροσδιορίσουν το ύψος του ενοικίου. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις κυρίως σε μισθώσεις χώρων που θα λήξουν στο επόμενο δωδεκάμηνο που δεν θα ανανεωθούν αν δεν επιτευχθεί μείωση του μισθώματος που θα κρίνεται ικανοποιητική. «Το δίκτυο των υποκαταστημάτων των τραπεζών έγινε με κυρίαρχο κριτήριο τον ανταγωνισμό και όχι τις δυνατότητες που παρουσιάζουν οι επιμέρους αγορές. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρχουν σημαντικές επικαλύψεις ενώ από την άλλη πλευρά τα περισσότερα μισθώματα κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με αυτά που επικρατούν σήμερα στην αγορά. Στα πλαίσια αυτά , τα περισσότερα τραπεζικά ιδρύματα εξετάζουν τις δυνατότητες που υπάρχουν για να προσαρμόσουν το κόστος στα νέα δεδομένα της αγοράς. Σε περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εφικτό τότε δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να μη ανανεώσουν τις συμβάσεις. Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι ζητούν μείωση του μισθώματος ακόμα και από θυγατρικές τους στην ιδιοκτησία των οποίων βρίσκονται τα καταστήματα που χρησιμοποιούν» τόνιζε χαρακτηριστικά μεσίτης που ασχολείται με εμπορικές μισθώσεις και συμπλήρωνε « το πρόβλημα αυτό δεν πρόκειται να απασχολήσει κεντρικές εμπορικές αγορές αλλά περιφερειακές αγορές στις οποίες ήδη η ζήτηση για μισθώσεις εμπορικών χώρων είναι περιορισμένη». Το σίγουρο είναι ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης των επιχειρήσεων που βασίζονται σε σημεία πώλησης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους έχουν περιορισθεί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι πιο σημαντικοί παίκτες έχουν παρουσία σε όλες τις αγορές με εμπορικό ενδιαφέρον και επομένως έχουν βγει ήδη από την αγορά ενώ από την άλλη πλευρά δεν εμφανίζονται καινούργιοι όμιλοι οι οποίοι θα ξεκινήσουν το «κτίσιμο» εμπορικού δικτύου. Αυτό πρακτικά θα οδηγήσει στην διάρκεια της επόμενης διετίας στην αύξηση της προσφοράς και στην μείωση των μισθωμάτων εμπορικών χώρων.

Ενα MALL για βραβείο

Το εμπορικό κέντρο Mall στη Σόφια, της ελληνικών συμφερόντων κοινοπραξίας Assos Capital - Carrefour Μαρινόπουλος, είναι υποψήφιο από το Διεθνές Συμβούλιο Εμπορικών Κέντρων για το Ευρωπαϊκό Βραβείο 2011. Σημειώνεται ότι η Βουλγαρία κατατάσσεται 5η στον ρυθμό ανάπτυξης νέων εμπορικών κέντρων στην Ευρώπη. Αναφέρεται ότι η Assos Capital είναι η εταιρεία ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ακινήτων Assos Capital, που έχει συσταθεί από τον κ. Bίκτωρα Pέστη. Το νέο εμπορικό κέντρο, σχεδιασμένο από αμερικανούς και τοπικούς αρχιτέκτονες, πέτυχε να μπει στη λίστα υποψηφιοτήτων και να διεκδικεί ευρωπαϊκή διάκριση όπως έχει συμβεί στο παρελθόν με το Golden Hall (Μαρούσι), το Athens Millennium (Παγκράτι), το Mediterranean Cosmos (Θεσσαλονίκη) και το Μέλαθρον στην οδό Τσακάλωφ στο Κολωνάκι. Το Διεθνές Συμβούλιο Εμπορικών Κέντρων το οποίο ιδρύθηκε το 1957, αποτελεί τον παγκόσμιο επαγγελματικό οργανισμό της βιομηχανίας εμπορικών κέντρων. Τα 70.000 μέλη του στις Η.Π.Α., τον Καναδά καθώς και σε άλλες 80 χώρες είναι ιδιοκτήτες εμπορικών κέντρων, υπεύθυνοι ανάπτυξης, διευθυντικά στελέχη, ειδικοί στο marketing, επενδυτές, πιστωτικοί οργανισμοί, έμποροι λιανικής πώλησης και άλλοι επαγγελματίες καθώς και επιμορφωτικοί και δημόσιοι οργανισμοί. Το ICSC, συνδέεται με περισσότερα από 25 εθνικά και περιφερειακά συμβούλια εμπορικών κέντρων, σε όλο τον κόσμο. Οι αρχικοί στόχοι του ICSC αφορούν στην προώθηση της ανάπτυξης της βιομηχανίας εμπορικών κέντρων και στην καθιέρωση κάθε ξεχωριστού συγκροτήματος, σαν ένα σημαντικό κύτταρο της κοινωνίας.

Τα παζάρια αποδίδουν

Πριν λίγες ημέρες μια μεγάλη αλυσίδα από την Ισπανία έδωσε 13,5 εκατ. ευρώ για την αγορά ενός σημαντικού ακινήτου στην οδό Ερμου, τον ακριβότερο εμπορικό δρόμο της χώρας. Αν σκεφτεί κανείς ότι το τελικό τίμημα ήταν κατά 38% χαμηλότερο από το αρχικό ποσό που είχε δοθεί, τότε πράγματι η εξαγορά είναι επιτυχημένη για τους Ισπανούς. Ωστόσο, παράγοντες που γνωρίζουν πολύ καλά την αγορά επαγγελματικών ακινήτων, πιστεύουν ότι και με 9 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να πωληθεί το ακίνητο αν περίμενε λίγο ο αγοραστής. Η ιστορία αυτή και μόνο δείχνει πόσο χαμηλά έχει πέσει η αγορά εμπορικών καταστημάτων, ακόμη και σε δρόμους που κάποτε ήταν στρωμένοι με χρυσάφι. Το επιβεβαιώνει η μηδενική ζήτηση για αγορά ή μίσθωση, ειδικά σε τιμές που δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή κατάσταση. Κάποιοι ιδιοκτήτες, μη αντιλαμβανόμενοι τα σημεία των καιρών ζητούν π.χ. για την οδό Ερμού ενοίκια της τάξης των 200 ευρώ/τ.μ. Ομως, πλέον σχεδόν ποτέ δε γίνονται συμφωνίες πάνω από 130 ευρώ/τ.μ. το μήνα όταν πριν το ξέσπασμα της κρίσης τα μισθώματα είχαν φτάσει -σε μεμονωμένες έστω περιπτώσεις- και τα 300 ευρώ/τ.μ. το μήνα. Αν στην εξίσωση μπουν και οι άλλοι παραδοσιακοί δρόμοι τότε με απόλυτη ακρίβεια φαίνεται ότι η τεράστια “φούσκα” που είχε δημιουργηθεί έχει σπάσει. Ακόμη και οι ιδιοκτήτες που επιμένουν να ζητούν υψηλές τιμές πώλησης και μίσθωσης καταστημάτων θα βρεθούν μπροστά στην κατάσταση να βλέπουν επί μήνες άδειο το ακίνητό τους. Και δεν είναι τυχαίο ότι η φούσκα των ακριβών εμπορικών έσπασε τώρα που η χώρα βρίσκεται σε βαθιά ύφεση. Ούτε ότι “φούσκωσε” όταν καταγραφόταν έκρηξη της ιδιωτικής κατανάλωσης αλλά με δανεικά. Από εδώ και στο εξής, αλυσίδες όπως η ισπανική Mango, θα βρίσκουν ακίνητα σε εξαιρετικά χαμηλές -σε σύγκριση με το παρελθόν- τιμές, αλλά ουσιαστικά θα πρόκειται για την αποτίμηση που έπρεπε να έχουν εδώ και χρόνια, χωρίς τον “αέρα” που φούσκωνε μια πλαστή πραγματικότητα.

ΠΗΓΗ: Ημερησία

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki