Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Εμπορικά κέντρα: Πορεία στο άγνωστο

Όταν,  ο όγκος των λιανικών πωλήσεων καταγράφει μείωση που αγγίζει το 7%, η οικονομία συρρικνώνεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με ποσοστό που θα κινείται στο 3,5%,  οι καταναλωτικές προσδοκίες κινούνται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και το 25% των καταστημάτων που βρίσκονται σε εμπορικούς δρόμους κλείνουν τότε η κρίση στην αγορά εμπορικών χώρων είναι πρωτοφανής.

Φαίνεται ότι όλες αυτές οι ενδείξεις δεν στάθηκαν ικανές να αποτρέψουν την κατασκευή και διάθεση εμπορικών χώρων σε MALL  ,που μόνο το τελευταίο 12μηνο ξεπέρασαν τα 150.000 τετραγωνικά μέτρα. Πρόκειται δηλαδή για εμπορικά κέντρα διάσπαρτα σε όλη την Αττική τα οποία για να επιβιώσουν διεκδικούν όλα και μεγαλύτερο «κομμάτι» μίας καταναλωτικής δαπάνης που συνεχώς συρρικνώνεται. Αλλά , από την άλλη πλευρά η κρίση δημιουργεί και ένα μεγάλο πρόβλημα. Οι  διαχειριστές των εμπορικών κέντρων απευθύνονται -προκειμένου να μισθώσουν χώρους- στην ίδια πελατεία με αποτέλεσμα σήμερα  , σε όλα τα εμπορικά κέντρα που λειτουργούνστην Αττική , οι εμπορικές φίρμες να επαναλαμβάνονται.

Στην πραγματικότητα οι μισθώσεις εμπορικών χώρων στα MALL , έχουν χαρακτήρα ολιγοψωνιακής αγοράς και αυτό μπορεί να έχει ολέθριες επιπτώσεις στον εμπορικό ιστό της χώρας. Οι ελληνικές αλυσίδες , προκειμένου να επιβιώσουν επεκτείνονται σε νέα εμπορικά σημεία αυξάνοντας το κόστος τους τόσο για ενοίκια όσο και για προσωπικό και όλα αυτά σε μία αγορά που συρρικνώνεται. Αυτό πρακτικά είτε θα τους οδηγήσει σε επανεξέταση της παρουσίας τους στα διάφορα σημεία πώλησης με  πρώρο υποψήφιο θύμα τα καταστήματα  σε εμπορικούς δρόμους δευτερεύουσας προβολής είτε σε απομάκρυνση από κάποια εμπορικά κέντρα. Στην μία περίπτωση-και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει άμεση ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης- θα υποβαθμιστούν εμπορικοί δρόμοι και στην άλλη κάποια εμπορικά κέντρα δεν θα καταφέρουν να αντέξουν τον ανταγωνισμό και θα αραχνιάσουν.

Κερδισμένες οι ξένες αλυσίδες οι μητρικές των οποίων δεν έχουν πληγεί από την ύφεση και έχουν μεγαλύτερη και καλύτερη χρηματοδότηση σε σύγκριση με τους έλληνες ανταγωνιστές τους.

Ήδη οι ενδείξεις έχουν εμφανιστεί. Για παράδειγμα, στο Κολωνάκι, εμπορικοί δρόμοι όπως η Σόλωνος και η Σκουφά έχουν πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα ποσοστά κενών καταστημάτων. Από την άλλη πλευρά , οι χώροι που έχουν μισθωθεί σε εμπορικό κέντρο εκτός Αθηνών που άνοιξε πρόσφατα δεν είναι στο σύνολο τους μισθωμένοι καθώς τα κενά καταστήματα εκτιμάται ότι καλύπτουν πάνω από το 20% του εκμεταλλεύσιμου εμβαδού.

Και το ερώτημα είναι τι θα γίνει , στην περίπτωση που προστεθούν και τα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα του εμπορικού κέντρου του Βοτανικού.

Και άλλο εμπορικό στα Μεσόγεια

Με συνολική επένδυση 75 εκατ. ευρώ η R.E.D.S. δημιουργεί το Smart Park (www.smartpark.com.gr), το πρώτο υβριδικό Εμπορικό Πάρκο στην Ελλάδα, σε μια έκταση 91 στρεμμάτων εκ των οποίων τα 30 στρέμματα θα διαμορφωθούν ως χώροι πρασίνου. Στα 50.000 τ.μ. επιφανείας εμπορικών χώρων θα φιλοξενεί τις ισχυρότερες υπεραγορές και τα σημαντικότερα ονόματα (brand names) του λιανικού εμπορίου της χώρας μας. Το Smart Park θα αναπτυχθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση, επένδυσης €55 εκατ. και εμπορικής επιφάνειας 35.000 τμ περίπου, θα ανοίξει τις πύλες της το φθινόπωρο του 2011, φιλοξενώντας μεγάλα ονόματα του χώρου του λιανεμπορίου όπως Jumbo, Carrefour, Dixons (Κωτσόβολος), Hondos Center Intersport, Apple Premium Reseller. Ήδη η εταιρία έχει συνάψει σε ποσοστό 70% περίπου μακροχρόνια εγγυημένα οριστικά συμβόλαια μίσθωσης, με αντίστοιχες εξασφαλίσεις και βρίσκεται σε διαδικασία προχωρημένης διαπραγμάτευσης και προ-υπογραφής για το υπόλοιπο ποσοστό. Η δεύτερη φάση, επένδυσης €20 εκατ. και εμπορικής επιφάνειας 15.000 τ.μ. περίπου, για την οποία έχουν υπογραφεί προσύμφωνα μίσθωσης κατά 100%, αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του 2012 και θα φιλοξενεί την Village Cinemas και την Praktiker. Το Smart Park αναπτύσσεται στην περιοχή "Γυαλού" του Δήμου Σπάτων, στο τέλος του κλάδου της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα, είναι όμορο με το McΑrthurGlen Designer Outlet Athens και δίπλα στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο. Μαζί με το McArthurGlen Designer Outlet Athens, θα δημιουργήσει το μεγαλύτερο εμπορικό πόλο στην Ελλάδα, συνολικής επιφάνειας εντός συντελεστή δόμησης που πλησιάζει τις 80.000 τ.μ. περίπου.

Λήφτινγκ στο COSMOS

Στρατηγικό σχέδιο αναβάθμισης του εμπορικού κέντρου Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, προωθεί η Lamda Development αρχής γενομένης με την υπογραφή συμφωνίας για την ανάπτυξη πολυκαταστήματος Attica που αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του μέχρι τον Μάρτιο του 2012. Η ενδυνάμωση των εμπορικών σημάτων στο mall έχει ξεκινήσει τους τελευταίους 6 μήνες με την ένταξη καταστημάτων H&M, INTERSPORT, DPAM, LAPIN HOUSE, YAMAMAY, JENNYFER, Ι-ΒΑΝΚ της ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ, MULTIRAMA και VODAFONE. Παράλληλα, η διοίκηση του εμπορικού κέντρου προχωρά:

* Σε αισθητικές και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού και της ανάθεσης μελετών.

* Βελτιώσεις στο χώρο στάθμευσης που στοχεύουν μεταξύ άλλων σε βελτίωση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, ενίσχυση της φύλαξης και του φωτισμού

* Τη χάραξη νέας επικοινωνιακής πολιτικής και ενεργειών μάρκετινγκ, που στόχο έχουν τη διατήρηση της υψηλής επισκεψημότητας του κέντρου και την περαιτέρω αύξηση της, καθώς και την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Υπενθυμίζεται ότι η Lamda έχει επενδύσει τον περασμένο Νοέμβριο το ποσό των 80 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 100% του εμπορικού κέντρου καθώς και την πλήρη ανάληψη της διαχείρισής του.

Κλειστο ένα στα τρία καταστήμτα

Στο 30% αναμένεται να ανέλθει μέσα στην επόμενη χρονιά, το ποσοστό των καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας που θα κλείσουν, αν συνεχιστεί η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην περιοχή. Το κώδωνα του κινδύνου έκρουσε πριν λίγες ημέρες ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΒΕΕ Ν. Σκορίνης, ο οποίος γνωστοποίησε ότι, από τα καταστήματα του κέντρου της Αθήνας έχει κλείσει ήδη το 20% χωρίς να ανοίξουν άλλα, ενώ πολλά ακόμα βρίσκονται «στο κόκκινο». Πρόσθεσε δε, ότι αν δεν αλλάξουν τα πράγματα, του χρόνου τα καταστήματα που θα κλείσουν θα φθάσουν στο 30%, ενώ την ίδια ώρα ο τζίρος έχει πέσει πάνω από 35%. Άκρως ενδιαφέρουσα είναι επίσης μελέτη του Iνστιτούτου Tουριστικών Eρευνών που δείχνει ότι, ο ετήσιος τζίρος του παρεμπορίου στην Eλλάδα ανέρχεται σήμερα στο ποσό των 2,5 δισ. ευρώ, ενώ το 1 δισ. ευρώ πραγματοποιείται στο χώρο του ιστορικού κέντρου της Aθήνας, ποσό που μεταφράζεται σε ετήσιες απώλειες εσόδων της τάξης των 450 εκατ. ευρώ για το Δημόσιο. Σωρευτικά τα δύο τελευταία χρόνια, τα καταστήματα του κέντρου απώλεσαν περίπου το 25% της πελατείας τους και ο τζίρος τους μειώθηκε κατά 31%, την ίδια περίοδο που σημαντικός αριθμός μόνιμων κατοίκων αναγκάστηκαν να μετοικήσουν σε ασφαλέστερες περιοχές, επιδεινώνοντας με αυτό τον τρόπο την κατάσταση στο κέντρο της Aθήνας. Όπως όλα δείχνουν, τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης αναδεικνύονται στους μεγάλους χαμένους του ελληνικού λιανεμπορίου, καθώς ο όγκος πωλήσεων στον συγκεκριμένο κλάδο συρρικνώνεται κατά σχεδόν 40%, έναντι 17,5% στο σύνολο της αγοράς. Μεγάλη μείωση όγκου πωλήσεων εμφανίζουν επίσης τα καταστήματα επίπλων - ηλεκτρικών ειδών - οικιακού εξοπλισμού (29,3%), όπως και τα καταστήματα πώλησης φαρμακευτικών ειδών - καλλυντικών (20,5%).

Εχουν νοικιάσει 35.000 τμ

Η εταιρία REDS ανακοίνωσε ότι έχει συνάψει σε ποσοστό 70% περίπου μακροχρόνια εγγυημένα οριστικά συμβόλαια μίσθωσης, έναντι εξασφαλίσεων, με εταιρείες-ηγέτες στον κλάδο τους και βρίσκεται σε διαδικασία προ υπογραφής / διαπραγματεύσεων με αντίστοιχες εταιρείες καλλυντικών, ένδυσης και υπόδησης που θα ολοκληρώσουν το προσφερόμενο μίγμα επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου και αναψυχής στο Εμπορικό Πάρκο. Υπενθυμίζεται ότι το εμπορικό κέντρο, επιφάνειας περίπου 50.000 τ.μ., αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του τους επόμενους μήνες και θα φιλοξενήσει μεγάλα ονόματα του χώρου του λιανεμπορίου όπως Κωτσόβολος, Jumbo, Carrefour, Hondos Center, Village Roadshow, Praktiker και Intersport.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki