Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Κατασκευές: Δυο "ελληνες" στην κορυφή

Δύο ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες η Ελλάκτωρ (θέση 43) και η J&P-Αβαξ (θέση 50) συμπεριλήφθηκαν στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές δυνάμεις του 2011, με κριτήριο τις πωλήσεις, όπως προέκυψε από την ένατη έκδοση των «Ευρωπαϊκών Κατασκευαστικών Δυνάμεων», που δημοσίευσε η Deloitte. Στην έρευνα μελετώνται οι αποδόσεις των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων, το 2011, με κριτήρια τα έσοδα, τη χρηματιστηριακή αξία, τη διεθνοποίηση, τη διαφοροποίηση, τις δανειακές υποχρεώσεις και άλλους χρηματοοικονομικούς δείκτες. Σύμφωνα με την έρευνα, «όπως και το 2010, στην κατάταξη των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών δυνάμεων, με κριτήριο τις πωλήσεις του 2011, επικρατούν οι γαλλικοί όμιλοι Vinci και Bouygues. Η Ισπανία παραμένει η χώρα με τη μεγαλύτερη παρουσία (6 συνολικά εταιρείες) στην κατάταξη των 20 μεγαλύτερων κατασκευαστικών δυνάμεων του 2011, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο καταλαμβάνει την τρίτη θέση στην κατάταξη των πωλήσεων ανά χώρα. Οι συνολικές πωλήσεις των ευρωπαϊκών κατασκευαστικών εταιρειών αυξήθηκαν κατά 7,5%, συγκριτικά με τον περασμένο χρόνο, αύξηση η οποία προήλθε, κυρίως, από την πορεία των 20 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών δυνάμεων. Η ισπανική ACS σημειώνει τη μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις, ως αποτέλεσμα της ενοποίησης της γερμανικής Hochtief. Αντίθετα, η ισπανική Ferrovial σημείωσε πτώση στις πωλήσεις, ως συνέπεια της πώλησης του 5,88% της BAA. Οι όμιλοι, που συμπεριλήφθηκαν στις 50 και τις 20 μεγαλύτερες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές δυνάμεις του 2011, με κριτήριο τις πωλήσεις, παρέμειναν οι ίδιοι, σε σύγκριση με το 2010. Ανάμεσά τους, εντοπίζεται ελληνική παρουσία με δύο από τις σημαντικότερες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες, την Ελλάκτωρ (θέση 43) και την J&P-Αβαξ (θέση 50).

Το 2011, οι χρηματιστηριακές αξίες των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών δυνάμεων εμφάνισαν πτωτικές τάσεις κατά 20%, σε σύγκριση με τη μείωση 19% στο Euro Stoxx 50 Index, ως συνέπεια της τρέχουσας οικονομικής και χρηματοοικονομικής συγκυρίας. Η κατασκευαστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα κυκλική, καθώς επηρεάζεται, μεταξύ άλλων, από την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, τα επιτόκια και τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων. Από το 2008, η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών άρχισε να μειώνεται και, μέχρι σήμερα, οι επενδύσεις στις κατασκευές δεν έχει ακόμη ανακάμψει. Η μείωση των επενδύσεων σε Πορτογαλία, Ελλάδα και Ιρλανδία, ήταν ιδιαίτερα έντονη, λόγω των πολιτικών μείωσης των ελλειμμάτων, που εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις των χωρών αυτών. Από το 2009 έως το 2012, οι επενδύσεις σε αυτές τις χώρες μειώνονταν κάθε χρόνο. Μετά από μία μικρή πτώση, το 2008, οι επενδύσεις σε κατασκευές στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 11%, το 2009 και, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα δεν θα μεταβληθούν σημαντικά, το 2012 ή το 2013, αν και οι κατασκευές σε ορισμένες χώρες, όπως η Γερμανία και η Πολωνία, συνεχίζουν να αποδίδουν σχετικά καλά. Αντιθέτως, άλλες χώρες, όπως η Ιρλανδία, η Σλοβενία και η Ελλάδα, μειώνουν τις επενδύσεις τους σε κατασκευές περισσότερο από 10% από έτος σε έτος. Ως αποτέλεσμα αυτών των στοιχείων, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η ανάπτυξη των επενδύσεων σε υποδομές θα είναι αρνητική κατά μέσο όρο, από το 2010 έως το 2013. Η Γερμανία και η Γαλλία συνεχίζουν να είναι οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με παρόμοιο μέγεθος. Ακολουθεί η ιταλική, η ισπανική και η βρετανική κατασκευαστική αγορά, όπου καθεμία αντιπροσωπεύει περίπου το 60% του μεγέθους της γερμανικής και της γαλλικής αγοράς και σχεδόν τρεις φορές το μέγεθος της Ολλανδίας, που είναι η έκτη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Γρήγορο φαγητό :Λουκετο σε καταστήματα

Κλείνουν καταστήματα, περικόπτουν μισθούς και μειώνουν θέσεις εργασίας. Αυτά είναι ορισμένα από τα μέτρα στα οποία καταφεύγουν οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης για να αντεπεξέλθουν στην ύφεση και να αντιμετωπίσουν την πρωτοφανή κάμψη της κατανάλωσης, η οποία σε ορισμένες περιοχές αγγίζει το 50%. Σε αυτή τη γραμμή κινούνται εδώ και καιρό αρκετές αλυσίδες, όπως η αμερικάνικη εταιρεία διανομής πίτσας Pizza Hut, η οποία έκλεισε πριν από μερικές ημέρες το κατάστημά της στη Ρόδο ενώ σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζει την παύση λειτουργίας ακόμη 2 - 3 καταστημάτων στην περιοχή της πρωτεύουσας. Σε ανάλογες κινήσεις έχουν προχωρήσει και άλλες πολυεθνικές, όπως η εταιρεία καφεστίασης Starbucks αλλά και εγχώριες όπως η Goody's και η Everest.Με τους τζίρους των καταστημάτων να υποχωρούν και τα κέρδη να συρρικνώνονται, όλες οι αλυσίδες σκέφτονται ποια καταστήματα θα κλείσουν ενώ αναζητούν διαρκώς και άλλους τρόπους για να περιορίσουν τα έξοδα λειτουργίας.

Άνθρωποι του χώρου αναφέρουν ότι οι περισσότερες αλυσίδες γρήγορου φαγητού βρίσκονται στα όριά τους και τονίζουν πως κάθε ημέρα που περνάει η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη.

Μη επενδύσετε σε αυτούς τους δρόμους

Κενά είναι το 28,3% των καταστημάτων του εμπορικού κέντρου της Αθήνας. Από την απογραφή του εμπορικού κέντρου διαπιστώνεται ότι σε σύνολο 6.532 επιχειρήσεων /επαγγελματικών στεγών, οι 1.850 είναι κλειστές. Όπως διαπιστώνει η ΕΣΕΕ το εμπορικό κέντρο συρρικνώνεται και αλλάζει δραστικά και μάλιστα σχετικώς ομοιόμορφα χωρίς να δημιουργούνται έντονοι πόλοι κλειστών επιχειρήσεων. Σημαντική συγκέντρωση κλειστών εμπορικών επιχειρήσεων παρατηρείται στο επί της Σταδίου/Πανεπιστημίου (δρόμος με ρεκόρ κλειστών επιχειρήσεων) στο ύψος της Ιπποκράτους και Χαριλάου Τρικούπη. Τον Μάρτιο του 2012 το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων μόνο στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους έφτανε το 29,6% ενώ έξι μήνες μετά το ίδιο ποσοστό κυμαίνεται περίπου στο 31% (ένα χρόνο πριν το ίδιο ποσοστό μετά βίας ξεπερνούσε το 24%). Μεταξύ των εμπορικών δρόμων υπάρχουν ορισμένοι στους οποίους διαπιστώνονται ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά συγκέντρωσης κλειστών επιχειρήσεων. Είναι ενδιαφέρον ότι πρόκειται για εμπορικούς δρόμους με διαφορετικά χαρακτηριστικά εμπορικής επιχειρηματικότητας (ύψος ενοικίων, τύπος εμπορίου κα.) που όμως αποτελούν παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας. Σε αυτές συγκαταλέγονται οι Πανεπιστημίου: 34,7 % (1/3),Σταδίου: 42% (1/2), Εμμανουήλ Μπενάκη: 38% (1/3) και η Ακαδημίας: 31% (1/3).

Τα λουκετα της Β.Ελλαδας

Περίπου οι τρεις στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης έχουν βάλει λουκέτο όπως προκύπτει από τη μελέτη των χωρο-κοινωνικών επιπτώσεων οι οποίες σχετίζονται με τη λειτουργία και εγκατάσταση των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, του Ινστιτούτου Ερευνών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Με βάση τα ευρήματα της μελέτης, το 27% των επιχειρήσεων στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι κλειστές. Όπως ήταν αναμενόμενο και από την εμπειρική παρατήρηση, από τη συνολική απογραφή του εμπορικού κέντρου διαπιστώνεται ότι σε σύνολο 5.197 επιχειρήσεων/ επαγγελματικών στεγών, οι 1.399 είναι κλειστές. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης αναδεικνύει με τον πλέον ευκρινή τρόπο τις σοβαρές αναδιαρθρώσεις των παραδοσιακών εμπορικών κέντρων. Αυτό μπορεί να σημαίνει είτε κλείσιμο επιχειρήσεων, είτε μεταβολές στη φυσιογνωμία της «αγοράς». Το εμπορικό κέντρο συρρικνώνεται και αλλάζει δραστικά αφού πλέον περιορίζεται στο κομμάτι Αριστοτέλους- Αγίας Σοφίας/ Τσιμισκή- Προξένου Κορομηλά. Αυτό όμως που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής είναι η έντονη διχοτόμηση ως προς τις συγκεντρώσεις των κλειστών καταστημάτων ανατολικά και δυτικά της πλατείας Αριστοτέλους. Δηλαδή το δυτικό τμήμα της αγοράς με κέντρο τη πλατεία Αριστοτέλους παρουσιάζει πολύ σημαντική συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με το ανατολικό. Τον Μάρτιο του 2012 το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων μόνο στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους έφτανε το 27%, ενώ έξι μήνες μετά το ίδιο ποσοστό κυμαίνεται περίπου στο 24% (ένα χρόνο πριν το ίδιο ποσοστό μετά βίας ξεπερνούσε το 19%).

Ένα ενδιαφέρον εύρημα της καταγραφής είναι η αύξηση του συνολικού αριθμού των επαγγελματικών χώρων σε αρκετούς εμπορικούς δρόμους. Αυτή η διαφοροποίηση οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί ιδιοκτήτες ακινήτων προτιμούν να «χωρίσουν» στα δύο, ή και στα τρία, πρώην ενιαίους επαγγελματικούς χώρους με πολλά τετραγωνικά ώστε να είναι πιο εύκολη και πιο συμφέρουσα η ενοικίασή τους. Αυτή η τάση θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στη ερμηνεία της μείωσης των ποσοστών των λουκέτων. Καθώς σε πολλές περιπτώσεις η βελτίωση της εικόνας δεν σημαίνει μείωση των λουκέτων σε απόλυτους αριθμούς, αλλά δημιουργία νέων επαγγελματικών χώρων μέσω της κατάτμησης. Π.χ. Στην Βασ. Όλγας η πτώση του ποσοστού των λουκέτων από 19,6% τον Μάρτιο του 2011, σε 18,8% στη τωρινή καταγραφή, αντιστοιχεί σε απόλυτους αριθμούς σε μείωση των κλειστών καταστημάτων από 89 σε 87. Εξαιρώντας την περίπτωση πολύ πιο δραματικών οικονομικών εξελίξεων στο μέλλον, η ανάλυση των στοιχείων έως σήμερα προβλέπει ότι τα ποσοστά των λουκέτων για τα επόμενα εξάμηνα θα κυμαίνονται οριακά στα ίδια επίπεδα, ενώ για συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους οι οποίοι έχουν ήδη φτάσει ή και ξεπεράσει το ανώτατο όριο θα μπορούσε να προβλεφθεί βελτίωση. Δηλαδή, ο μαρασμός μία εμπορικής περιοχής θα μειώσει τα ενοίκια και, έστω και προσωρινά, νέες επιχειρήσεις θα εγκαθίστανται κυρίως ως απάντηση στην ανεργία. Δρόμοι με ρεκόρ κλειστών επιχειρήσεων Μεγάλη επιδείνωση παρουσιάζει η οδός Τσιμισκή όπου το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων άγγιξε το 20,4%, ενώ τον Μάρτιο ήταν 13,7% και πριν από έναν χρόνο ανερχόταν μόλις στο 11,6%. Ενδεχομένως, η αύξηση των λουκέτων στην Τσιμισκή να οφείλεται στο γεγονός ότι τα ενοίκια των επαγγελματικών χώρων δεν παρουσιάζουν σημαντικές μειώσεις στον συγκεκριμένο δρόμο και εξακολουθούν να κυμαίνονται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Την υψηλότερη συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζουν, όπως και στην καταγραφή του Μαρτίου 2012, οι δρόμοι Κασσάνδρου (42,4%), Αγίας Σοφίας (34,2%), Βενιζέλου (25,1%), και Ίωνος Δραγούμη (27,5%). Η σύγκριση με τον Αύγουστο του προηγούμενου έτους είναι απογοητευτική, καθώς τα ποσοστά των λουκέτων έχουν ανέβει και στους τέσσερεις δρόμους κατά μέσο όρο οκτώ ποσοστιαίες μονάδες. Στους εμπορικούς δρόμους Προξένου Κορομηλά και Μητροπόλεως, οι οποίοι θεωρούνται παραδοσιακά «ακριβές αγορές» εμφανίζονται όπως και στην προηγούμενη καταγραφή τα χαμηλότερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων της τάξεως του 19% και 17,2 % αντίστοιχα. Ελαφρώς διαφορετική εξέλιξη παρουσιάζουν οι δύο δρόμοι, σε σύγκριση με τον Μάρτιο, με την Προξένου Κορομηλά να κυμαίνεται σχεδόν στα ίδια επίπεδα (αύξηση της αναλογίας κλειστών 0,7 μονάδες) και τη Μητροπόλεως να παρουσιάζει στατιστικά ασήμαντη βελτίωση (μείωση της αναλογίας των κλειστών μειώθηκε κατά 0,9 μονάδες). Επιπλέον, από την Εγνατία και πάνω δηλαδή η οδός Κασσάνδρου και η Ελ. Βενιζέλου, η Αγίας Σοφίας, η Ίωνος Δραγούμη σε αυτό το ύψος, η εμπορική αγορά συνεχίζει να παρουσιάζει ένα δραματικό αριθμό λουκέτων που συνθέτει την εικόνα ενός τοπίου οικονομικής καταστροφής. Επίσης, στην περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης παρατηρείται και το φαινόμενο της μεταβολής της δραστηριότητας παραδοσιακών εμπορικών δρόμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μεταβολή της βιοτεχνικής φυσιογνωμίας σε δρόμους ψυχαγωγικού χαρακτήρα (καφετέριες, εστιατόρια). Αυτή η μεταβολή αν και φαινομενικά προκαλεί τη συγκέντρωση των υποψηφίων καταναλωτών πλησίον του εμπορικού κέντρου, δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ότι τονώνει την αγοραστική κίνηση. Αντίθετα και μακροπρόσθεσμα, τέτοιες εξελίξεις οι οποίες δεν υπηρετούν κανένα κεντρικό σχεδιασμό ανάπτυξης συντελούν ταχύτατα στην παρακμή του εμπορικού κέντρου, επισημαίνεται στην έρευνα.

Αποτελέσματα της καταγραφής σε Κοζάνη, Βέροια και Έδεσσα Στην Κοζάνη, διαπιστώθηκε δραματική αύξηση των λουκέτων κατά το τελευταίο εξάμηνο. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων ανήλθε σε 24,4%, ενώ τον Μάρτιο του 2012 είχε φτάσει ήδη στο 19,9%. Στην οδό Ι. Τράντη που εμφανίζει και τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων, τα κλειστά παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό της τάξεως του 27,1%. Σημειώνεται ότι ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας. Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων, τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 22,1% σημειώνοντας μικρή αύξηση συγκριτικά με την καταγραφή του Μαρτίου. Η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων στην Έδεσσα παρουσιάζει μικρές αυξητικές τάσεις σε όλους τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Εγνατίας, (28,7% από 26%), στην οδό Αριστοτέλους (22,9% από 19,6%) και στη Μοναστηρίου (11,3% από 9,8%). Στην Βέροια, παρατηρείται σημαντική επιδείνωση της εικόνας, αφού το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων στο σύνολο των υπό εξέταση δρόμων αυξήθηκε από 15,3% που ήταν πριν έξι μήνες σε 18%. Εμπορικοί δρόμοι με υψηλή συγκέντρωση επιχειρήσεων παρουσιάζουν σημαντική αύξηση των λουκέτων με

Real estate απο το ΜΕΤΡΟ

Πλήρη αρχιτεκτονική μελέτη, με την οποία χωροθετούνται μικρά και μεγάλα καταστήματα σε όλους τους σταθμούς του Αθηναϊκού Μετρό έχει εκπονήσει η «Αττικό Μετρό». Σύμφωνα με πληροφορίες , η «Αττικό Μετρό» τους τελευταίους μήνες έχει μελετήσει  τους διαθέσιμους, ελεύθερους χώρους στους 30 εν λειτουργία σταθμούς του Μετρό και έχει ετοιμάσει σχέδιο για την αξιοποίησή τους, μέσα από τη δημιουργία καταστημάτων. Όταν το σχέδιο προχωρήσει, οι σταθμοί θα φιλοξενούν , όπως συμβαίνει σε άλλους σταθμούς Μετρό της Ευρώπης, εμπορικές δραστηριότητες και όχι μόνο. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων όλου του κόσμου παράγει σημαντικά έσοδα από την εκμετάλλευση σταθμών και ακινήτων. Αν και ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιος θα αναλάβει την εκμετάλλευση των καταστημάτων (δηλαδή η «Αττικό Μετρό» ή ο ΟΑΣΑ), η εταιρία έχει κατεπείγουσα ανάγκη για έσοδα. Παράλληλα, η «Αττικό Μετρό» θα προχωρήσει στην αξιοποίηση διατηρητέου κτιρίου, ιδιοκτησίας της, που βρίσκεται στη γωνία Ερμού και Αθηνάς, για το οποίο έχει δικαίωμα ανέγερσης δύο ακόμη ορόφων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki