Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Αέρας έγινε ο "αέρας"

Είδος υπό εξαφάνιση είναι πλέον ο «αέρας» στα εμπορικά καταστήματα, δείγμα της πορείας πτώσης της αγοράς των ενοικίων. Η άυλη εμπορική αξία (όπως είναι η θεσμοθετημένος ο όρος του «αέρα») που ανερχόταν ακόμα και σε εκατομμύρια ευρώ, ιδίως τα χρόνια πριν από το 2007, όταν δεν υπήρχε και ο ανταγωνισμός από τα εμπορικά κέντρα, σήμερα αποτελεί παρελθόν. Η γιγάντωση του φαινομένου, ιδίως στους εμπορικότερους δρόμους της πρωτεύουσας, όπως η οδός Ερμού και οι οδοί Τσακάλωφ και Σκουφά στο Κολωνάκι, οφειλόταν στο παρελθόν στην έλλειψη εμπορικών χώρων, τουλάχιστον στα τότε πιο περιζήτητα σημεία του Λεκανοπεδίου. Η ζήτηση για νέα σημεία πώλησης από τις εμπορικές αλυσίδες δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί από την αγορά, με αποτέλεσμα τα μεν ενοίκια να αυξάνονται, αλλά και ο «αέρας» να ζει και βασιλεύει, καθώς αρκετοί έμποροι ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν αδρά, προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση στην Ερμού ή στο Κολωνάκι, προσδοκώντας σε απόσβεση του δαπανηθέντος ποσού μέσω αυξημένων πωλήσεων. Ετσι, η Ερμού έφτασε να φιγουράρει μέχρι και την 9η θέση των πιο ακριβών εμπορικών δρόμων παγκοσμίως, με το ενοίκιο να αγγίζει ακόμα και τα 360 ευρώ/τ.μ. στα καταστήματα πλησίον του Συντάγματος. Οσον αφορά τον «αέρα» που κατέβαλλαν στο παρελθόν οι έμποροι, στην Ερμού κυμαινόταν μεταξύ 7.000 και 14.000 ευρώ/τ.μ., ενώ σε Κηφισιά, Κολωνάκι και Γλυφάδα, το ύψος του αέρα ξεκινούσε από τα 5.000 ευρώ/τ.μ. και μπορούσε να αγγίξει ακόμα και τα 10.000 ευρώ/τ.μ. Το φαινόμενο αυτό είχε αποτρέψει και την είσοδο πολλών νέων αλυσίδων, ιδίως του εξωτερικού, περιορίζοντας ταυτόχρονα και τα επεκτατικά σχέδια των ήδη υφισταμένων. Εκτοτε, ο πολλαπλασιασμός των εμπορικών κέντρων προσέφερε τους απαιτούμενους χώρους στους εμπόρους, μειώνοντας τα ποσά του «αέρα», έως ότου έλθει η οικονομική κρίση για να εξαλείψει εντελώς το φαινόμενο.

Οπως επισημαίνουν φορείς της αγοράς, τη στιγμή που τα ενοίκια μειώνονται και οι διαθέσιμοι χώροι πολλαπλασιάζονται, ακόμα και στα πιο εμπορικά σημεία της Αττικής, θα ήταν παράλογο για κάποια αλυσίδα να καταβάλει «αέρα», προκειμένου π.χ. να εξασφαλίσει ένα κατάστημα στη γωνία Ερμού και Πλατείας Συντάγματος, όταν λίγα μέτρα παρακάτω, μπορεί να εξασφαλίσει αντίστοιχο ή και μεγαλύτερο χώρο, με σαφώς χαμηλότερο κόστος. Αλλωστε, ούτε οι πωλήσεις είναι εκείνες που θα δικαιολογούσαν κάτι τέτοιο, καθώς η κατανάλωση διαρκώς συρρικνώνεται. Σήμερα, το μέσο ενοίκιο στην Ερμού δεν ξεπερνά τα 180-200 ευρώ/τ.μ., ενώ ανάλογη είναι η υποχώρηση των ενοικίων και στις υπόλοιπες εμπορικές οδούς

Νέο αίμα στο Golden

Την έναρξη συνεργασίας με νέα εμπορικά σήματα στο Golden Hall ανακοίνωσε η LAMDA Development. Πιο συγκεκριμένα, τους τελευταίους μήνες το εμπορικό κέντρο ενίσχυσε το μείγμα των καταστημάτων του με τo βιβλιοπωλείo Παπασωτηρίου, το κατάστημα ένδυσης Napapijri, το κατάστημα νεανικής ένδυσης Replay, το κατάστημα ειδών ένδυσης και αξεσουάρ μόδας Calzedonia, το κατάστημα υπόδησης Haralas, το κατάστημα γυναικείας ένδυσης και αξεσουάρ Love Boutique, το κατάστημα παιδικών ειδών και επίπλων Lifetime και το all day restaurant Nello's. Επιπλέον αναμένεται άμεσα η έναρξη λειτουργίας του καταστήματος γυναικείας ένδυσης και αξεσουάρ Regalinas, του καταστήματος ειδών δώρου Octopus καθώς και των αρτοζαχαροπλαστείων Τερκενλής.

Μειώσεις ενοικίων λόγω..τσιγάρου

Μειώσεις ενοικίων λόγω καπνίσματος επιβάλλουν δικαστικές αποφάσεις. Τα δικαστήρια εκδίδουν αποφάσεις για τη μείωση των ενοικίων καταστημάτων , κρίνοντας ότι η απαγόρευση του καπνίσματος έχει προκαλέσει διαρροή της πελατείας τους. Εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο, διάφορα δικαστήρια σε όλη τη χώρα «άνοιξαν τον χορό» των μειώσεων στα ενοίκια λόγω της οικονομικής κρίσης και το «μπαράζ» των σχετικών αγωγών έχει οδηγήσει την κυβέρνηση στην απόφαση να προωθήσει άμεσα νέα ρύθμιση για «δίκες - εξπρές» σχετικά με την αναπροσαρμογή ενοικίων, με συζήτηση εντός 45 ημερών από την κατάθεση της αγωγής και έκδοση απόφασης εντός μηνός. Στους λόγους μείωσης των ενοικίων προστίθεται, όμως, τώρα και η απαγόρευση του καπνίσματος, γιατί οδηγεί σε ραγδαία πτώση και μείωση της αγοραστικής κίνησης καταστημάτων τύπου «καφέ-μπαρ» κ.λπ., σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της τρέχουσας οικονομικής κρίσης.

Διάφορα Πρωτοδικεία της χώρας έχουν κάνει δεκτές αγωγές ενοικιαστών για μείωση των ενοικίων σε τέτοια καταστήματα, ακόμα και σε ποσοστό 30% κρίνοντας ότι πέρα από το πρόβλημα της δεδομένης οικονομικής κρίσης, στη μεγάλη πτώση της αγοραστικής κίνησης έχει συμβάλει και η απαγόρευση του καπνίσματος. Ετσι, στις συμφωνίες μίσθωσης τέτοιων χώρων που έγιναν πριν από τα μέτρα του Σεπτεμβρίου 2010 έχει επέλθει έκτακτη και απρόβλεπτη επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών, που δεν μπορούσε να προβλεφθεί κατά τη σύναψη των σχετικών μισθωτηρίων. Η μεταβολή αυτή -σύμφωνα με τα κατά τόπους Πρωτοδικεία- έχει προκαλέσει ουσιώδη απόκλιση ανάμεσα στο ενοίκιο που συμφωνήθηκε αρχικά και σε εκείνο που θα έπρεπε να καταβάλλεται με βάση την καλή πίστη και τα συναλλακτικά ήθη. Αποτέλεσμα της απόκλισης αυτής είναι να υφίσταται ο ενοικιαστής ουσιώδη και υπερμεγέθη ζημιά, ενώ την ίδια στιγμή ο ιδιοκτήτης ωφελείται υπέρμετρα από την περιουσία του. Σε πολλές περιπτώσεις τα δικαστήρια, για να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα, εξετάζουν μισθωτικές συμφωνίες μεταγενέστερες των απαγορευτικών μέτρων που γίνονται στην ίδια περιοχή σε γειτονικά ακίνητα και οι συγκρίσεις δείχνουν την ανάγκη μείωσης των παλαιότερων

Μικρότερο δίκτυο περισσότερα λουκέτα

Κλείνουν εντός των ημερών όλα τα καταστήματα Guess στην Ελλάδα, με τον ιταλικό οίκο να ανακοινώνει τερματισμό της επιχειρηματικής του σχέσης με την Promoda AE (διανομέα του στην ελληνική αγορά), η οποία παραπέμπει το θέμα προς διαιτησία, στα ελβετικά δικαστήρια. Η Promoda με δίκτυο άνω των 300 πελατών, έφθασε να λειτουργεί δίκτυο λιανικής 9 καταστημάτων Guess αλλά μετά τις τελευταίες εξελίξεις, προχωρά σε διακοπή λειτουργίας των καταστημάτων. Η Promoda AE, διαθέτει στην Ελλάδα όλη την γκάμα των προϊόντων της φίρμας πλην κοσμημάτων και ρολογιών (ήτοι ενδύματα, αξεσουάρ και υποδήματα). Ουσιαστικά την έχει αναπτύξει από την είσοδό της στην ελληνική αγορά, πριν από 16 χρόνια και πλέον ο ετήσιος τζίρος των προϊόντων αυτών εκτιμάται, σύμφωνα με πληροφορίες, γύρω στα 8-9 εκατ. ευρώ. Η ελληνική εταιρεία είχε ενημερώσει τη Guess για τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης ζητώντας να γίνουν πιο ρεαλιστικοί οι στόχοι αναφορικά με τα budgets και την επέκταση του δικτύου. Η ελληνική πλευρά μάλιστα υποστηρίζει , ότι σε περιβάλλον ύφεσης δεν δικαιολογείται ανάπτυξη του δικτύου με 3 νέα καταστήματα, ετησίως, όπως τα δύο μέρη είχαν συμφωνήσει πριν πέντε χρόνια. Αλλά και μία άλλη εταιρία προχωρά σε συρρίκνωση του δικτύου της. Πρόκειται για την Sprider το δίκτυο της οποίας περιλαμβάνει 95 καταστήματα, εκ των οποίων η πλειονότητα εδράζονται στην Ελλάδα, 5 στη Βουλγαρία και 1 στην Κύπρο. Εως το τέλος του 2012 υπάρχει πρόβλεψη για κλείσιμο 10-15 καταστημάτων στην Ελλάδα, ενώ επιπλέον, εξετάζεται και το ενδεχόμενο αποχώρησης της αλυσίδας από την αγορά της Βουλγαρίας, δεδομένου ότι η δραστηριότητα στη γειτονική χώρα έχει αποβεί ζημιογόνος για τον όμιλο. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούνιο η εταιρεία αποχώρησε από την αγορά της Ρουμανίας, πωλώντας τη θυγατρική της έναντι 640.000 ευρώ.

Εμπορικά κέντρα στη κατάψυξη

Ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο εμπορικού κέντρου δεν αναμένεται να κατασκευαστεί στην Ελλάδα τη διετία 2012 - 2013 αποδεικνύοντας ότι η οικονομική κρίση, η βαθιά ύφεση της κτηματαγοράς και η κατάρρευση του λιανεμπορίου, δεν αφήνουν περιθώρια για επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Cushman & Wakefield, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ 34 χωρών σε ό,τι αφορά τα υπό ανάπτυξη εμπορικά κέντρα αλλά και στον πίνακα με τα τετραγωνικά μέτρα των shopping center ανά 100 κατοίκους. Σύμφωνα με την έρευνα, τα νέα malls στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 2,4 εκατ. τ.μ. τους πρώτους έξι μήνες του 2012. Περιπου 4,5 εκατ. τ.μ. έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους ανεβάζοντας το συνολικό προβλεπόμενο αριθμό υπό ανάπτυξη εμπορικών κέντρων σε 6,9 εκατ. τ.μ. Η κρίση, πάντως, που πλήττει πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχει αφήσει τα σημάδια του και στον κλάδο καθώς υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στα έργα, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2013 επιβραδύνεται στα 5,5 εκατ. τ.μ. Στην κορυφή της Ευρώπης σε ό,τι αφορά τα σχεδιαζόμενα εμπορικά κέντρα που θα λειτουργήσουν την επόμενη διετία, βρίσκεται η Τουρκία η οποία έχει προγραμματίσει ουσιαστικά το 16% του συνόλου με 1,6 εκατ. τ.μ. καθαρού ενοικιάσιμου χώρου εμπορικών κέντρων. Τα 800.000 τ.μ. malls θα παραδοθούν στην Κωνσταντινούπολη, ενώ το 2013 θα ολοκληρωθούν 4 malls συνολικής επιφάνειας 480.000 τ.μ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki