Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Ερχεται η νεα γενιά αυθαιρέτων

Παράθυρο νομιμοποίησης χιλιάδων αυθαιρέτων της τελευταίας διετίας, όπως επίσης να δημιουργηθούν νέες γενιές αυθαιρέτων στο μέλλον έχει αφήσει ορθάνοιχτο το υπουργείο Περιβάλλοντος. Εν όψει νομιμοποιήσεων, αναρίθμητα μεγάλα κτήρια και βίλες ξεφύτρωσαν την τελευταία διετία Εν όψει νομιμοποιήσεων, αναρίθμητα μεγάλα κτήρια και βίλες ξεφύτρωσαν την τελευταία διετία Μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει στη χώρα οργανωμένο και ολοκληρωμένο σύστημα τηλεπισκοπικής παρακολούθησης του δομημένου περιβάλλοντος, με αεροφωτογραφίες είτε δορυφορικές εικόνες, ώστε επιτέλους να νομοθετηθεί μια ρεαλιστική και εφαρμόσιμη "κόκκινη γραμμή" ελέγχου της αυθαίρετης δόμησης στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι την τελευταία διετία «φύτρωσαν» δεκάδες χιλιάδες αυθαίρετα, κυρίως βίλες σε περιοχές υψηλής εμπορικής αξίας, όπως σε Μύκονο, Χαλκιδική κ.λπ. και κτήρια κάθε είδους χρήσεων (κατοικίες, εμπορικά κέντρα, γραφεία κ.λπ.) με πολεοδομικές υπερβάσεις. Ο λόγος είναι ότι η νομιμοποίησή τους με πρόστιμο έγινε φθηνότερη και ελκυστικότερη από ό,τι η ανέγερσή τους με νόμιμη οικοδομική άδεια. Το Συμβούλιο της Επικρατείας απαιτεί για τις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων να προκύπτει ο χρόνος κατασκευής τους από αεροφωτογραφίες και επίσημα κρατικά έγγραφα. Παρά τις διακηρύξεις και τις καλές προθέσεις, το υπουργείο Περιβάλλοντος φαίνεται ότι δεν διαθέτει μια πλήρη αποτύπωση του δομημένου χώρου για το διάστημα από τον Ιούλιο του 2011 έως σήμερα. Η τελευταία πλήρης απεικόνιση της ελληνικής επικράτειας που υπάρχει είναι οι ορθοφωτοχάρτες που εκπόνησε η εταιρεία «Κτηματολόγιο Α.Ε.» για το διάστημα 2007-2009. Οσο για το μέλλον πάλι υπάρχει εκκρεμότητα.

Το μεγάλο παζάρι στην αγορα γης

Καθορίζεται αποκλειστικά ηλεκτρονική διαδικασία καταγραφής και διαχείρισης τίτλων δικαιώματος συντελεστή δόμησης που ονομάζεται Τράπεζα Γης και θα μπορεί:

- Να προβαίνει σε αγορά τίτλων δικαιώματος μεταφοράς συντελεστή δόμησης που δεν θα ανήκουν στο Δημόσιο ή στο ευρύτερο Δημόσιο, με σκοπό τη δημιουργία ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων και τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, κυρίως σε περιοχές όπου υπάρχει πολεοδομική επιβάρυνση. Υπολογίζεται ότι σήμερα υπάρχουν 432.000 τίτλοι από διατηρητέα και ρυμοτομούμενα ακίνητα οι οποίοι είναι άχρηστοι, καθώς δεν υπάρχει πλαίσιο για την αξιοποίησή τους (έχει ακυρωθεί δύο φορές από το ΣτΕ αλλά, παρά ταύτα, το ΥΠΕΚΑ συνεχίζει μέχρι σήμερα να εκδίδει νέους τίτλους).

- Να μεταβιβάζει αποκτηθέντες τίτλους δικαιώματος μεταφοράς συντελεστή δόμησης σε ακίνητα όπου υφίστανται πολεοδομικές παραβάσεις, εφόσον αυτά έχουν ενταχθεί στον νέο νόμο ή σε ωφελούμενα ακίνητα εντός Ζωνών Συγκέντρωσης Δικαιώματος Δόμησης.

- Να προχωρεί ταυτόχρονα σε αγορά και πώληση του δικαιώματος μεταφοράς συντελεστή δόμησης ακινήτων τα οποία δεν ανήκουν στο Δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, με σκοπό τη δημιουργία ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, καθώς και υπόγειων/ υπέργειων χώρων στάθμευσης σε περιοχές όπου υπάρχει υπέρμετρη πολεοδομική επιβάρυνση.

- Να προβαίνει σε αγορά ακινήτων ή τμημάτων αυτών, ιδιοκτησίας οικοδομικών συνεταιρισμών ή ενώσεων οικοδομικών συνεταιρισμών, που βρίσκονται (είτε ολόκληρη η έκτασή τους είτε μέρος της) εντός ιδιωτικών δασικών εκτάσεων, με σκοπό τη δημιουργία τίτλων δικαιώματος μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Αυτούς τους τίτλους θα παραχωρεί έναντι ανταλλάγματος στον συνεταιρισμό ή στην ένωση, εντός ακινήτων που χαρακτηρίζονται ακίνητα υποδοχής συντελεστή δόμησης οικοδομικών συνεταιρισμών.

- Να προβαίνει σε διαχειριστικές πράξεις των δημόσιων ακινήτων, έπειτα από ειδική εξουσιοδότηση του αρμόδιου φορέα.

Ακινητα : Σενάρια ανάκαμψης

Συνεχίζεται η απαισιοδοξία των ειδικών της αγοράς ακινήτων αναφορικά με τις προοπτικές ανάκαμψής της, τη στιγμή που όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν υπέρ της άποψης ότι είναι σχεδόν αδύνατο να επιστρέψει στα επίπεδα των ετών που προηγήθηκαν της οικονομικής κρίσης. Το σημαντικότερο πρόβλημα της αγοράς είναι ο μεγάλος αριθμός απούλητων κατοικιών, κοινώς η υπερπροσφορά ακινήτων, που εμποδίζει την έξοδο από την κρίση, δεδομένου μάλιστα ότι η κτηματαγορά τροφοδοτούνταν από τη χορήγηση τραπεζικών δανείων τα προηγούμενα χρόνια. Ετσι, η υπερπροσφορά αυτή δεν μπορεί να απορροφηθεί γρήγορα, ιδίως από τη στιγμή που δεν υπάρχει ανάλογη μεγέθυνση του πληθυσμού.

Ταυτόχρονα, οι τράπεζες μείωσαν δραστικά τον δανεισμό, με αποτέλεσμα οι κατοικίες να παραμένουν στα αζήτητα και η κρίση στην αγορά να συνεχίζεται. Αρνητικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι κατοικίες παραμένουν υπερεκτιμημένες σε ποσοστό που κυμαίνεται από 10% έως 30%, σε σχέση με τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, στοιχείο που συνηγορεί υπέρ της διατήρησης της πτωτικής πορείας των τιμών και κατά τους επόμενους μήνες. Οσον αφορά τον χρόνο που θα απαιτηθεί έως ότου ξεπεραστεί η κρίση, οι αναλυτές προβλέπουν ότι η διαδικασία θα διαρκέσει δύο έως τρία χρόνια ακόμα. Ωστόσο, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία για την πορεία του αριθμού των νέων οικοδομικών αδειών, προκύπτει ότι για να επανέλθει η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα στα επίπεδα του 2005, θα χρειάζονταν τουλάχιστον οκτώ χρόνια (αύξηση 254%), εφόσον μάλιστα η ανάκαμψη του αριθμού των αδειών ξεκινούσε άμεσα κι «έτρεχε» με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 17,1%. Με βάση τον όγκο, η αύξηση που θα πρέπει να προκύψει για να επιστρέψει η αγορά στο επίπεδο του 2005 αγγίζει το 389%.

Παγίδες με Ε9, ΔΕΗ και αυθαίρετα

Τρείς παγίδες με δόλωμα τα ακίνητα στήνει το υπουργείο Οικονομικών. Η πρώτη αφορά στην επιφάνεια των κατοικιών με βάση την οποία υπολογίζεται το τεκμήριο διαβίωσης όπου θα πρέπει να δηλωθούν και τα τετραγωνικά μέτρα των ημιυπαίθριων χώρων που τακτοποιήθηκαν αλλά όχι η επιφάνεια των αυθαιρέτων που νομιμοποιούνται με τις νέες ρυθμίσεις. Αυτό θα γίνει στη φορολογική δήλωση του 2014.

Η δεύτερη , αφορά στα αυθαίρετα που νομομοποιήθηκαν καθώς η αναγραφή των πραγματικών τετραγωνικών μέτρων των αυθαίρετων κτισμάτων και χώρων στο Ε9 αποτελεί φορολογική παγίδα για τους ιδιοκτήτες ακινήτων αφού θα πρέπει να δηλώσουν οι φορολογούμενοι στο έντυπο Ε9. Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, οι επιφάνειες αυθαίρετων κατασκευών καθώς και οι επιφάνειες που άλλαξαν χρήσεις, εφόσον εντάχθηκαν στις ρυθμίσεις του νόμου 4014/2011, πρέπει να δηλώνονται στην πραγματική τους κατάσταση στα έντυπα Ε9 των ετών που έπονται της νομιμοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ιδιοκτήτης που νομιμοποίησε τέτοιες επιφάνειες θα πρέπει το αμέσως επόμενο έτος να υποβάλει Ε9 δηλώνοντας την πραγματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται το ακίνητο, δηλαδή το σύνολο της επιφάνειας του κτίσματος το οποίο εντάχθηκε στη ρύθμιση του ν. 4014/2011, και όχι τα στοιχεία που αναγράφει το συμβόλαιο. Η υποχρέωση αυτή έχει ως συνέπεια, στις συγκεκριμένες περιπτώσεις να αυξηθούν σημαντικά οι επιφάνειες των κτισμάτων που θα λαμβάνονται υπόψη για να υπολογίζονται ο ενιαίος φόρος ακινήτων, οι φόροι μεταβιβάσεων, δωρεών, γονικών παροχών και τα τεκμήρια διαβίωσης. Συνεπώς, οι φορολογούμενοι που νομιμοποίησαν αυθαίρετες κατασκευές ή άλλες παρεμβάσεις σε κατοικίες και άλλα κτίσματα που κατέχουν θα φορολογούνται πλέον για περισσότερα τετραγωνικά μέτρα και θα πληρώνουν υψηλότερους φόρους.

Τέλος, για πρώτη φορά θα πρέπει να αναγραφεί ο αριθμός παροχής της ΔΕΗ για όλες τις κατοικίες με στόχο η εφορία να προχωρήσει σε διασταυρώσεις στοιχείων για το ειδικό τέλος των ακινήτων. O αριθμός παροχής ρεύματος όλων των κατοικιών (κύριες ή δευτερεύουσες), είτε είναι ιδιοκατοικούμενες, είτε μισθωμένες, είτε δωρεάν παραχωρούμενες, συμπληρώνεται υποχρεωτικά στους κωδικούς 204-205-206 του πίνακα 5. Η υποχρεωτική συμπλήρωση κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου να γίνουν στη συνέχεια διασταυρώσεις και να διαπιστωθεί εάν ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν... ξεφύγει από το έκτακτο τέλος ή άλλους φόρους επί των ακινήτων. Ο αριθμός παροχής ρεύματος αναγράφεται στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που αποστέλλονται στους ιδιοκτήτες ακινήτων από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας ή πάνω στον μετρητή κατανάλωσης. Στη φορολογική δήλωση αναγράφονται τα εννέα πρώτα ψηφία χωρίς κενά. Εάν στο ακίνητο δεν υπάρχει μετρητής κατανάλωσης για να ηλεκτροδοτείται, οι φορολογούμενοι θα πρέπει να συμπληρώσουν τον αριθμό 999999999. Σε περίπτωση κατά την οποία το ακίνητο δεν ηλεκτροδοτείται έπειτα από αίτηση διακοπής που έχει κατατεθεί στη ΔΕΗ, ο αριθμός παροχής μπορεί να βρεθεί σε παλαιότερους λογαριασμούς.

Μία παγίδα για την πρώτη κατοικια

Για τη χορήγηση απαλλαγής από το φόρο, λόγω απόκτησης α' κατοικίας αιτία κληρονομιάς, γονικής παροχής ή αγοράς, απαιτείται, μεταξύ άλλων, ο δικαιούχος να μην έχει στην κυριότητά του ακίνητο που πληροί τις στεγαστικές του ανάγκες σε δημοτικό ή κοινοτικό διαμέρισμα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στην υπ’ αριθμ. ΠΟΛ. 1151/26.6.2013 εγκύκλιο του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων , στην οποία υπογραμμίζεται ότι το πληθυσμιακό κριτήριο λαμβάνεται σύμφωνα με την τελευταία ισχύουσα απογραφή κατά το χρόνο φορολογίας. Αναλυτικότερα, στην εν λόγω εγκύκλιο αναφέρονται τα εξής:

Με το ν. 2539/1997 σχετικά με το Πρόγραμμα «Καποδίστριας» (ΦΕΚ 244 τ. Α΄/4-12-1997) συγκροτήθηκαν ανά νομό οι νέοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης που προήλθαν μετά από κατάργηση λόγω συνένωσης δήμων ή κοινοτήτων. Με τις με αριθ. 1131002/ 748/Β0013/ΠΟΛ.1325/16.12.1997 και 1021578/166/ Α0013/ ΠΟΛ.1039/4.3.2003 εγκυκλίους Υπ.Οικ. διευκρινίστηκε ότι για τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων της απαλλαγής α’ κατοικίας θα λαμβάνεται υπόψη ο πληθυσμός που είχε ο δήμος ή η κοινότητα πριν από την κατάργηση και τη συνένωσή τους, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα απογραφή, και όχι ο πληθυσμός που προκύπτει μετά τη συνένωση.

Με βάση δε την προϊσχύουσα απογραφή της 18ης Μαρτίου 2001, όπως αποτυπωνόταν στον Πίνακα του Πραγματικού Πληθυσμού κατά νομό, δήμο ή κοινότητα, δημοτικό ή κοινοτικό διαμέρισμα (ΦΕΚ 715 τ. Β΄/12-6-2002), λαμβανόταν υπόψη ο πληθυσμός του δημοτικού ή κοινοτικού διαμερίσματος, το οποίο αντιστοιχούσε στον προϊσχύοντα δήμο ή κοινότητα. Με το ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 τ. Α΄/7-6-2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» επήλθαν περαιτέρω μεταβολές στη διοικητική διαίρεση της χώρας, ενώ στο ΦΕΚ 630 τ. Β΄/20-3- 2013 δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα της Απογραφής Πληθυσμού - Κατοικιών 2011 που αφορούν στον de facto πληθυσμό («Πραγματικό Πληθυσμό») της χώρας και αποτυπώνονται κατά περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα, δήμο, δημοτική ενότητα και δημοτική ή τοπική κοινότητα. Οι δημοτικές ή τοπικές κοινότητες αντιστοιχούν στα προϊσχύοντα δημοτικά ή κοινοτικά διαμερίσματα (της προηγούμενης απογραφής). Συνεπώς, για τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων της απαλλαγής, με χρόνο φορολογίας την 20-3-2013 και μετά, λαμβάνεται υπόψη ο πληθυσμός της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας (και όχι ο πληθυσμός του ενιαίου δήμου) με βάση την ανωτέρω απογραφή.

Ο πληθυσμός του δήμου θα λαμβάνεται υπόψη μόνο στις περιπτώσεις των δήμων, οι οποίοι -με βάση τον πίνακα του πληθυσμού- στερούνται περαιτέρω διοικητικής υποδιαίρεσης (σε δημοτικές ενότητες και δημοτικές ή τοπικές κοινότητες). Το σχετικό ΦΕΚ με τον ανωτέρω πίνακα του πληθυσμού διατίθεται δωρεάν σε ηλεκτρονική μορφή από την ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου (www.et.gr).

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki