Ο αιγιαλός , οι αντιδράσεις και οι επενδυτές
Τετάρτη, 27 Νοέμβριος 2024 13:43
Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό μόνο με τις ρυθμίσεις για το πώς θα γίνει η χάραξη λύνει μεν τα χέρια της κυβέρνησης, οδηγεί σε ανατροπή των σχεδίων όσων προωθούν τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις μέσω διαγωνισμών του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ή μέσω της διαδικασίας «fast track» για ταχεία αδειοδότηση.
Οι όμιλοι που προωθούν τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις έχουν ήδη εξασφαλίσει με προηγούμενους νόμους τη δυνατότητα προσχώσεων και άλλων παρεμβάσεων στην παραλιακή ζώνη. Όμως με την κατάργηση των λοιπών διατάξεων αποσύρονται προβλέψεις με τις οποίες αφαιρούνταν όλοι οι περιορισμοί στην έκταση της παραλιακής ζώνης που μπορεί να παραχωρηθεί σε απλή χρήση (π.χ. αναψυκτήρια ή ξαπλώστρες), η αλλαγή του καθεστώτος αδειοδότησης έργων και μονίμων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό, η δυνατότητα νομιμοποίησης (με την καταβολή προστίμου και αφού εκδοθεί περιβαλλοντική μελέτη) αυθαιρέτων στην παραλιακή ζώνη που χρησιμοποιούνται για επιχειρηματικούς σκοπούς (από ξενοδοχεία, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κλπ), κ.ά.
Αποσύρονται, επίσης και διατάξεις που έδιναν τη δυνατότητα παραχώρησης νησίδων, υφάλων και σκοπέλων για τουριστικούς και άλλους επιχειρηματικούς σκοπούς.
Σήμερα απαγορεύεται η παραχώρηση έκτασης μεγαλύτερης των 500 τ.μ., ενώ υπάρχει υποχρέωση δημιουργίας ελευθέρων «ζωνών» 100 μέτρων στην παραλία και οι προβλέψεις του αρχικού σχεδίου νόμου είχαν οδηγήσει σε θύελλα αντιδράσεων.
Μετά το θόρυβο, στο ΥΠΟΙΚ είχαν δεσμευτεί για «διατήρηση του ανώτατου εμβαδού ανά παραχώρηση των 500 τ.μ., η μείωση της ελεύθερης ζώνης των 100 μέτρων σε 70 και η πρόβλεψη συντελεστή για το ανώτατο συνολικό εμβαδό κάθε παραλίας που θα επιτρέπεται να παραχωρηθεί, ο οποίος θα ανέρχεται σε 50% της συνολικής της έκτασης».
Με το αρχικό σχέδιο νόμου αφαιρούνταν όλες οι αναφορές της νομοθεσίας στην υποχρέωση ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης στον αιγιαλό, καθώς και η απαγόρευση της παραχώρησης της αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας. Στο υπουργείο Οικονομικών είχαν «μαζέψει» το συγκεκριμένο θέμα υποστηρίζοντας πως το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι στις συμβάσεις παραχώρησης πρέπει «να περιλαμβάνονται όροι χρήσης που να διασφαλίζουν την πρόσβαση του κοινού, ύστερα από αιτιολογημένη στάθμιση των συμφερόντων που εξυπηρετούνται ή βλάπτονται».
Η δυνατότητα προσχώσεων στη θάλασσα, κ.λπ. για τις λεγόμενες στρατηγικές επενδύσεις και για όσες υλοποιούνται μέσω ειδικού χωροταξικού σχεδίου (ΕΣΧΑΣΕ ή ΕΣΧΑΔΑ) έχει ήδη προβλεφθεί σε άλλους νόμους που έχουν ήδη ψηφιστεί. Το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό, που αποσύρεται, είχε πιο συγκεκριμένες προβλέψεις με τις οποίες επιτρέπονταν η επιχωμάτωση του θαλάσσιου χώρου για την εξυπηρέτηση στρατηγικών τουριστικών επενδύσεων, κατά 5 τετραγωνικά ανά κλίνη.
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει το υπουργείο Οικονομικών, με τους νόμους 3986/11 και 4179/13 επετράπη η απευθείας παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού και παραλίας, αλλά και η κατασκευή ή επέκταση λιμενικών έργων και οι προσχώσεις στις περιοχές όπου πραγματοποιούνται ειδικά σχέδια χωρικής ανάπτυξης δημοσίων ή ιδιωτικών στρατηγικών επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ και ΕΣΧΑΔΑ). Ο νόμος 3982/11 έδωσε το ίδιο δικαίωμα σε εταιρείες ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων.
Ο νόμος 4254/14 νομιμοποίησε αυθαίρετα σε τουριστικούς λιμένες που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο νόμος 4002/2011 επέτρεψε την εκτέλεση προσωρινών ή μόνιμων έργων σε αιγιαλό και παραλία που έχουν χαρακτηριστεί «τουριστικά δημόσια κτήματα». Ενώ ο νόμος 4179/13 μείωσε από τα 100 μέτρα στα 50 μ. την ελάχιστη απόσταση των κτιρίων από τον αιγιαλό στα «τουριστικά χωριά».
Με την απόσυρση των διατάξεων που δεν συνδέονται με τη χάραξη του αιγιαλού δεν θα εφαρμοστεί και η πρόβλεψη του αρχικού σχεδίου νόμου για την εφαρμογή μαθηματικού τύπου ώστε να υπολογίζεται το τίμημα που θα πληρώνει όποιος εκμεταλλεύεται παραλιακή ζώνη. Στην κυβέρνηση υποστήριζαν, προ της αποσύρσεως, πως «με τον υφιστάμενο ν.2971/2001 τα κριτήρια καθορισμού ανταλλάγματος για την παραχώρηση αιγιαλού-παραλίας ήταν ασαφή, δεν λάμβαναν υπόψη τη δραστηριότητα για την εξυπηρέτηση της οποίας παραχωρούνταν η χρήση αιγιαλού και κατέληγαν εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου».
ΠΗΓΗ: Euro2day