Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Επενδύσεις

Επενδύσεων κατάβασις

Κατέρρευσαν οι επενδύσεις για την ανάπτυξη κατοικιών στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης, σε ένα ακόμα δείγμα των «υπερβολών» των ετών που προηγήθηκαν, όταν πολλοί κατασκευαστές έχτιζαν χωρίς μέτρο. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΟΒΕ, για λογαριασμό του ΣΕΠΑΚ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων για Ποιότητα και Ανάπτυξη των Κατασκευών), η σωρευτική πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες διαμορφώθηκε σε 88% από το 2008 έως το τέλος του 2014. Το 2014, οι επενδύσεις σε κατοικίες δεν ξεπέρασαν τα 2,2 δισ. ευρώ, από 4,6 δισ. ευρώ το 2013 και συγκριτικά με τα 24,6 δισ. ευρώ των επενδύσεων που είχαν πραγματοποιηθεί το 2007. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση σε όλη την Ευρωζώνη, ξεπερνώντας ακόμη και χώρες όπως η Ισπανία, όπου η οικονομική κρίση ήταν αποτέλεσμα της κρίσης στην αγορά κατοικίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, η αντίστοιχη πτώση στην Κύπρο κατά το ίδιο διάστημα άγγιξε το 73%, στην Πορτογαλία το 57% και στην Ισπανία το 49%. Αντίστοιχα, στην Ιταλία, η μείωση των επενδύσεων σε κατοικίες την περίοδο 2008-2014 δεν ξεπέρασε το 30%, ενώ στη Γαλλία η κάμψη περιορίστηκε σε 18%. Πλέον, οι ιδιωτικές επενδύσεις σε κατοικίες δεν ξεπερνούν το 1,3% του ΑΕΠ, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρωζώνης. Το 2007, η χώρα βρισκόταν στη δεύτερη θέση, καθώς οι επενδύσεις σε κατοικίες αποτελούσαν το 9,8% του ΑΕΠ.

Η επένδυση του μέλλοντος: Αποθήκες

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σε συνδυασμό και με τα «έξυπνα» σπίτια αναμένεται να προκαλέσει αύξηση της ζήτησης για αποθηκευτικούς χώρους την επόμενη τριετία. Το ψυγείο π.χ. θα δίνει πληροφορίες για τις ελλείψεις προϊόντων, θα προτείνει λίστα με ψώνια και με ένα «κλικ» θα γίνεται ηλεκτρονικά η παραγγελία. Το σενάριο αυτό θα δώσει ώθηση στην εφοδιαστική αλυσίδα και θα άνοιγε τον δρόμο για την ανάπτυξη «έξυπνων» επαγγελματικών χώρων. Ήδη, η μεγάλη άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει οδηγήσει χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα καταστημάτων στα... αζήτητα. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο μπορούν με ένα μόνο γραφείο και ορισμένες αποθήκες για τα προϊόντα που διαθέτουν να εξυπηρετούν τους πελάτες τους χωρίς να χρειάζεται να μισθώσουν μια καλή «βιτρίνα» στις πολυσύχναστες περιοχές. Αλλωστε, η καλύτερη «βιτρίνα» θεωρείται πλέον αυτή του διαδικτύου. Επίσης, στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) αλλάζουν τα δεδομένα καθώς δημιουργούνται «έξυπνες» αποθήκες και γραφεία με συστήματα που ενημερώνουν για τη διαθεσιμότητα, που βρίσκονται τα προϊόντα, πότε μπορεί να υπάρξει εφοδιασμός κ.λπ.

Ψάχνουν για ακίνητα στην Ελλάδα

Σημαντική αύξηση κατέγραψε, κατά το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, το διεθνές ενδιαφέρον για ελληνικά ακίνητα, όπως αυτό καταγράφεται στην έρευνα που διεξήγαγε η διαδικτυακή πλατφόρμα TheMoveChannel.com βάσει του αριθμού των (διαδικτυακών) αναζητήσεων πόλεων παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, στη σχετική κατάταξη του δείκτη κορυφαίων προορισμών της εταιρείας η Ελλάδα, μαζί με την Κύπρο και τη Γαλλία-η κάθε χώρα για ξεχωριστούς λόγους- ανήκει στους 10 προορισμούς που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον ξένων αγοραστών ακινήτων. Επίσης, η Ελλάδα και περιοχές όπως η Κέρκυρα, η Κεφαλλονιά, η Ρόδος, η Λευκάδα, η Αττική και η Μύκονος συγκαταλέγονται στους 50 προορισμούς που αναζήτησαν περισσότερο τους τρεις πρώτους μήνες οι δυνάμει επενδυτές σε real estate. Ξεχωρίζει η Κέρκυρα που “ανέβηκε” κατά 19 θέσεις, σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2014. Σύμφωνα με τους αναλυτές της διαδικτυακής πλατφόρμας, εξαιτίας της οικονομικής αβεβαιότητας που κυριαρχεί στη χώρα, κατά τους τελευταίους τέσσερις μήνες, οι ξένοι αγοραστές θεωρούν ότι η τοποθέτηση σε ελληνικά ακίνητα-των οποίων οι τιμές είναι χαμηλές- είναι ευκαιρία.

Η εποχή των ευκαιριών

Χρονιά μεγάλων επενδυτικών ευκαιριών στην αγορά ακινήτων, χαρακτηρίζεται το 2015 διότι, ενώ όλοι ανέμεναν ανάκαμψη των τιμών, φαίνεται ότι και φέτος θα καταγραφεί νέα πτώση. Πρόκειται για την όγδοη ουσιαστικά σερί χρονιά όπου η κτηματαγορά βρίσκεται σε στενωπό και τα ακίνητα έχουν απαξιωθεί πλήρως. Αν και στα τέλη του 2014 οι προβλέψεις των ειδικών έκαναν λόγο για ανάκαμψη των αγοραπωλησιών και των τιμών πώλησης από το β΄ εξάμηνο, τελικά η πολιτική αναταραχή και η οικονομική αβεβαιότητα έφεραν πίσω όλο το πλάνο επαναφοράς του κλάδου σε θετικά επίπεδα. Η «ανάσταση» αναβάλλεται για το 2016 κι αφού δεν θα συμβεί κάποιο «ατύχημα» στην οικονομία. Παράγοντες της αγοράς πιστεύουν ότι φέτος υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για αγορές από όσους έχουν ρευστό, καθώς οι τιμές θα πιάσουν «πάτο». Ευκαιρίες για όλα τα βαλάντια, από εκείνους που θέλουν να επενδύσουν ποσά της τάξης των 30-100 χιλιάδων ευρώ, αλλά και απ’ όσους μπορούν να αποκτήσουν «κοψοχρονιά» ένα σπίτι αξίας άνω των 500 χιλιάδων ευρώ. Τους τελευταίους δύο μήνες έχει παρατηρηθεί σχετική κινητικότητα για μικρά διαμερίσματα με αξία που δεν ξεπερνά τις 50-60 χιλιάδες ευρώ. Όπως τονίζουν κτηματομεσίτες, πρόκειται για επενδυτές οι οποίοι θέλουν να εξασφαλίσουν με κάποιο τρόπο το «κομπόδεμα» που απέσυραν από τις τράπεζες, φοβούμενοι μια αναταραχή στην οικονομία και στο τραπεζικό σύστημα.

Το σχέδιο για τα μεγάλα έργα

Την αναθεώρηση όλων των συμβάσεων παραχώρησης, συμπεριλαμβανομένων των πέντε οδικών αξόνων (Ολυμπια Οδός, Ιόνια Οδος, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Μαλιακός – Κλειδί και Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), της Αττικής Οδού και της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου, προωθεί η κυβέρνηση, με κύριο στόχο τη μείωση των διοδίων στους οδικούς άξονες. Μάλιστα, όπως προέκυψε από τη χθεσινή άτυπη συνάντηση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με τους δημοσιογράφους, εντός μηνός θα είναι έτοιμη ώστε να τους καλέσει να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Στο υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού υποστηρίζουν πως δεν πρόκειται να δώσουν λαβή στις εταιρείες που κατασκευάζουν και διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες ώστε να διεκδικήσουν αποζημιώσεις. Συνεπώς θα προχωρήσουν κανονικά οι εγκρίσεις (π.χ. απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά, κλπ) και τα άλλα ζητήματα που συνδέονται με τις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης οι οποίες είχαν αναθεωρηθεί τον Δεκέμβριο του 2013. Ταυτόχρονα, όμως, επισημαίνουν πως «ούτως ή άλλως τα έργα δεν βγαίνουν» και πως έχουν μπει «σε έναν φαύλο κύκλο όπου οι αυξήσεις των διοδίων οδηγούν σε μείωση της κυκλοφορίας η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε νέες αυξήσεις στα διόδια, κ.ο.κ.». Γι’ αυτό και ο Χρήστος Σπίρτζης εμφανίστηκε σίγουρος πως οι εταιρείες που έχουν αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση των οδικών αξόνων (και της Αττικής Οδού και της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου) θα προσέλθουν οικειοθελώς στη διαπραγμάτευση. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών υποστήριξε πως στις σημερινές συμβάσεις «δεν υπάρχει μία γραμμή που να διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον» καθώς και πως υπάρχουν τεράστια κενά στις προβλέψεις για τις αρχαιολογικές εργασίες, τις απαλλοτριώσεις, κλπ. Στην ουσία, το δημόσιο φορτώνεται με όλες τις υποχρεώσεις, ενώ οι ανάδοχοι έχουν μόνο δικαιώματα (αποζημιώσεων). Στόχος της αναθεώρησης των συμβάσεων, όπως εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είναι να μπουν και άλλοι αναπτυξιακοί ή κοινωνικοί δείκτες κατά τη διαμόρφωση του ύψους του διοδίου. Ο ίδιος θεωρεί πως έχουν δίκιο οι κάτοικοι που προχωρούν σε κινητοποιήσεις καθώς υπάρχει δήμος στα διοικητικά όρια του οποίου λειτουργούν οκτώ (μετωπικοί ή πλευρικοί) σταθμοί διοδίων! Η αναθεώρηση γίνεται για να προβλεφθούν και ειδικές τιμές για ομάδες του πληθυσμού (π.χ. άνεργους, κατοίκους περιοχών γύρω από σταθμούς διοδίων, κλπ), αλλά και για να βγουν «ασάφειες» οι οποίες λειτουργούν εις βάρος του δημοσίου. Οσο για τα νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης όπως ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης ο κ. Σπίρτζης είπε πως θα εξεταστούν κατά περίπτωση, αλλά σίγουρα δεν θα προχωρήσουν με το σημερινό μοντέλο που θεωρείται αποτυχημένο. Ειδικά για τον άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη είπε πως είναι εξαιρετικό έργο, αλλά προσκρούει στο γεγονός πως λειτουργεί ανταγωνιστικά σε δύο υφιστάμενα έργα παραχώρησης. Αν κατασκευαστεί τότε θα υποχωρήσει περαιτέρω η κυκλοφορία στα υφιστάμενα τμήματα και οι εταιρείες θα ζητήσουν αυξήσεις στα διόδια, τόνισε. Όπως είπε, αν υπάρξει συμφωνία με τους υφιστάμενους παραχωρησιούχους το έργο μπορεί να κατασκευαστεί. Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είπε πως μελετώνται οι όροι ώστε να δημοπρατηθεί με βάση το μοντέλο παραχώρησης που επιθυμεί η κυβέρνηση και πως σε λίγες εβδομάδες οι αρμόδιες υπηρεσίες θα έχουν καταλήξει. Κατά περίπτωση θα εξεταστούν και οι ιδιωτικοποιήσεις που συνδέονται με το υπουργείο Υποδομών όπως αυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών δεν ήταν και τόσο διαφωτιστικός υποστηρίζοντας πως στο θέμα εμπλέκονται και άλλα ζητήματα γεωπολιτικού ενδιαφέροντος, κλπ. Υπενθυμίζεται πως ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ έχουν επιδείξει οι Ρωσικοί σιδηρόδρομοι.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki