Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τρείς χιλιάδες ζητούν ρύθμιση

Περισσότερες από 3.200 αιτήσεις υπερχρεωμένων νοικοκυριών έχουν κατατεθεί για δικαστική ρύθμιση προς τα Ειρηνοδικεία όλης της χώρας το πρώτο εξάμηνο του έτους. H ''έκρηξη'' των αιτήσεων οδήγησε την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή να δημιουργήσει δύο εφαρμογές πληροφορικής - εργαλεία υπολογισμού για να διευκολυνθούν οι οφειλέτες και όλοι οι ενδιαφερόμενοι (δικηγόροι, ενώσεις καταναλωτών, δικαστές κ.ά.) για την αξιοποίηση και εφαρμογή του ν. 3869/2010. Ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή κ. Δ. Σπυράκος δήλωσε σχετικά ότι ''η πρώτη απόφαση που ήδη εκδόθηκε επιβεβαιώνει τη ρεαλιστική προοπτική διεξόδου από την υπερχρέωση που προσφέρει ο ν. 3869/10 στα νοικοκυριά που βρίσκονται σε μόνιμη αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους''. Ο κ. Σπυράκος γνωστοποίησε ότι στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (www.efpolis.gr) αναρτήθηκαν δύο εφαρμογές πληροφορικής που επιτρέπουν να γίνει μέσα σε ελάχιστα λεπτά ο ακριβής προσδιορισμός των υποχρεώσεων του οφειλέτη προς τους πιστωτές του.

Παλιά αλλά επίκαιρη ιστορία για την οικονομία

Η συνταγή  δεν είναι καινούργια. Εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην μακρινή Χιλή αμέσως μετά την ανατροπή του Αλλιέντε. Οι εμπνευστές, βρίσκονταν πολύ μακρύτερα, στο Σικάγο όπου λειτουργούσε η «σχολή του Σικάγου» με επικεφαλής τον Μίλτον Φρίντμαν, συνομιλητή του Πινοσετ. Το πρόγραμμα κλήθηκαν να εφαρμόσουν , Χιλιανοί οικονομολόγοι που είχαν εκπαιδευτεί στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου από την ομάδα του Φρίντμαν με υποτροφίες της κυβέρνησης των ΗΠΑ αλλά και ιδρυμάτων όπως το ίδρυμα Φορντ. Το πρώτο πακέτο ήταν η ιδιωτικοποίηση κρατικών επιχειρήσεων, άρση των μέτρων προστασίας της χιλιάνικης βιομηχανίας , περικοπή των δημόσιων δαπανών κατά 10% και άρση του ελέγχου των τιμών σε καταναλωτικά προϊόντα. Αποτέλεσμα; Ένα χρόνο αργότερα ο πληθωρισμός άγγιξε το 375% , η ανεργία έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ (20% )και εκατοντάδες χιλιάδες χιλιάνικες οικογένειες ζούσαν κάτω από το όριο της φτώχειας. Η μεσαία τάξη , άρχισε να συρρικνώνεται . Ακόμα και οι βιομήχανοι και οι κατασκευαστές διατύπωναν την πλήρη αντίθεση τους στην ακολουθούμενη πολιτική .

Το Μάρτιο του 1975, ο Φρίντμαν επισκέφτηκε την Χιλή , προσκαλεσμένος από μία μεγάλη τράπεζα. Προσπάθησε λοιπόν να πείσει, για την ανάγκη να συνεχιστεί το πείραμα της ελεύθερης αγοράς και μερικούς μήνες αργότερα , ο Πινοσετ και ο Σέρχιο δε Κάστρο, υπουργός Οικονομίας, περιέκοψαν τις δημόσιες δαπάνες κατά 27%. Ιδιωτικοποίησαν 500 κρατικές επιχειρήσεις , ενώ στον ιδιωτικό τομέα χάθηκαν 177.000 θέσεις εργασίας .

Για να γίνουμε σαφείς δύο χρόνια μετά την εφαρμογή της συγκεκριμένης πολιτικής , το 74% του μισθού ενός δημοσίου υπαλλήλου διοχετεύονταν μόνο στην αγορά ψωμιού ενώ το 1973 το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 17%. Επίσης το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα αντικαταστάθηκε από κουπόνια φοίτησης σε ιδιωτικά πανεπιστήμια . Το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης ιδιωτικοποιήθηκε . Το χρέος πήρε εκρηκτικές διαστάσεις , ο υπερπληθωρισμός έγινε καθεστώς και η ανεργία έφτασε στο 30%. Μέχρι το 1988 , το 45% ζούσε κάτω από τα όρια της φτώχειας , ενώ το 10% των πλουσιότερων Χιλιανών είδε τον πλούτο τους να αυξάνεται κατά 83%.

Δύο δισ. απο καταπατημένα

Εσοδα άνω των 2 δισ. ευρώ θα μπορούσε να αντλήσει το Ελληνικό Δημόσιο από την αξιοποίηση των κατεχομένων δημοσίων κτημάτων σε μια κρίσιμη περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση επιθυμεί να επαναδιαπραγματευθεί το μνημόνιο. Το σχέδιο νόμου με θέματα τις «Ρυθμίσεις κατεχομένων ακινήτων του Δημοσίου και άλλες διατάξεις» που τακτοποιεί αυτές τις εκκρεμότητες είναι έτοιμο και βρίσκεται στα χέρια του υπουργείου Οικονομικών από τις αρχές Φεβρουαρίου, αλλά για άγνωστους λόγους καθυστερεί η κατάθεσή του στη Βουλή. Μικρή λεπτομέρεια: το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων για το 2013 προβλέπει έσοδα 2,5 δισ. ευρώ. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αποτελεί μια διαχρονική προσπάθεια των κυβερνήσεων, καμία όμως δεν προχώρησε πέρα από την προσπάθεια προκειμένου να προστατεύσει την περιουσία του Δημοσίου, με αποτέλεσμα τα περισσότερα από τα δημόσια κτήματα και τα μουσουλμανικά ανταλλάξιμα να βρίσκονται υπό την κατοχή ιδιωτών.

Το φαινόμενο των καταπατήσεων δημοσίων κτημάτων άρχισε από τη σύσταση του ελληνικού κράτους, η ακίνητη περιουσία του οποίου απετέλεσε αντικείμενο αυθαίρετων καταπατήσεων εκ μέρους ιδιωτών. Το αποτέλεσμα ήταν να εμπλέκεται το Δημόσιο σε ατέρμονους δικαστικούς αγώνες, πολλές φορές να χάνει σημαντικά ακίνητα, αλλά και όταν δικαστικά δικαιώνεται, λόγω της πολύχρονα παγιωθείσας πραγματικής κατάστασης και του κοινωνικού κόστους, να μην μπορεί να αποβάλει τους καταπατητές. Σήμερα βρίσκεται σε ισχύ ο τελευταίος νόμος 719/1977, ο οποίος είναι προφανές ότι περιέχει απηρχαιωμένες διατάξεις, και όχι μόνο επειδή άλλαξε το νόμισμα από δραχμή σε ευρώ. Οι προϋποθέσεις που θέτει είναι αυστηρές και προβλέπουν ότι ο αυθαίρετος κάτοχος κατά την εξέταση της αίτησης εξαγοράς ακινήτου του Δημοσίου πρέπει να μην έχει ακίνητη περιουσία ανώτερη των 50 εκατ. δρχ., ήτοι 146.700 ευρώ, ή μέσο ετήσιο εισόδημα τα τρία προηγούμενα έτη μεγαλύτερο των 7 εκατ. δρχ., ήτοι 20.543 ευρώ. Και μόνο η αύξηση των αντικειμενικών αξιών, τα τελευταία χρόνια, αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για την πλειονότητα των ενδιαφερομένων.

Παρ' όλα αυτά, με βάση τα στοιχεία που απέστειλαν οι κτηματικές υπηρεσίες στη Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας, εκτιμάται ότι μόνο στο Λεκανοπέδιο Αττικής εκκρεμούν προς εξέταση τουλάχιστον 3.000 αιτήσεις εξαγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της κτηματικής υπηρεσίας, έχουν καταγραφεί σε όλη την Ελλάδα 19.007 κατεχόμενα ακίνητα, η αξία των οποίων ανέρχεται σε 1.941.717.194,38 ευρώ. Σε αυτά δεν υπολογίζονται τα 4.500 κατεχόμενα στη Δωδεκάνησο και τα περίπου 25.000 μουσουλμανικά ανταλλάξιμα ακίνητα σε όλες τις Κτηματικές Υπηρεσίες του Δημοσίου, η αξία των οποίων ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια.

Εν τη παλαμη και ούτω βοήσωμεν

Με μετρητά γίνεται πλέον η συντριπτική πλειοψηφία των αγορών που πραγματοποιούνται σήμερα στην αγορά κατοικίας. Αυτή είναι η σημαντικότερη από τις αλλαγές που έχουν καταγραφεί στην ελληνική αγορά ακινήτων κατά την διάρκεια της κρίσης. Οι τρείς αλλάγες που καταγράφονται από το 2009 μέχρι σήμερα είναι:

1η Κατά την περίοδο της κρίσης καταγράφεται στροφή του αγοραστικού ενδιαφέροντος των νοικοκυριών προς ακίνητα μικρότερου εμβαδού, παλαιότερα και κυρίως μικρότερης αξίας, καθώς επίσης και σημαντική αύξηση του ποσοστού των συναλλαγών σε μετρητά και του μεριδίου των μετρητών στη συνολική χρηματοδότηση της απόκτησης ακινήτων.

2η Παρά την υπερβάλλουσα προσφορά στην αγορά ακινήτων, οι τιμές των διαμερισμάτων και κυρίως των νεόδμητων χαρακτηρίζονται από σχετική ανθεκτικότητα. Με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τα πιστωτικά ιδρύματα, οι τιμές των διαμερισμάτων υποχώρησαν κατά 3,7% το 2009, 4,7% το 2010 και 5,1% το 2011 (-5,4%, -4,9%, 4,3% και -5,9% το α’, β’, γ’ και δ’ τρίμηνο του 2011 αντίστοιχα

3η Εξακολουθεί να επικρατεί υπερβάλλουσα προσφορά με σημαντικό απόθεμα αδιάθετων (προς πώληση) ακινήτων και πολύ χαμηλή ζήτηση. Η μειωμένη ζήτηση στην ελληνική αγορά ακινήτων αντανακλά τις προσδοκίες των νοικοκυριών για περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών των κατοικιών και κυρίως την αυξημένη αβεβαιότητά τους σχετικά με την απασχόληση και τα μελλοντικά εισοδήματα. Συνδέεται επίσης με τις γενικότερες προοπτικές όσον αφορά την αντιμετώπιση των δημοσιονομικών και διαρθρωτικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας. Στη μείωση της ζήτησης εκτιμάται ότι έχει συμβάλει και η πιο προσεκτική και επιλεκτική στάση των τραπεζών κατά τη χορήγηση νέων δανείων.

Η ΠΟΜΙΔΑ για τα κοινόχρηστα

Η ΠΟΜΙΔΑ ενημερώνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων για τις τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με τη διαχείριση των κτιρίων. Αναλυτικά:

1. ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ: ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ. Με αγορανομική διάταξη που υπέγραψε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθανάσιος Σκορδάς, από τον Απρίλιο 2013 και εφεξής στους πίνακες των πολυκατοικιών όπου αναρτώνται οι συγκεντρωτικές καταστάσεις οφειλών κοινοχρήστων κάθε διαμερίσματος,θα πρέπει να αναρτώνται μαζί και φωτοτυπίες των επίσημων παραστατικών κάθε δαπάνης που επιβαρύνει τα κοινόχρηστα. Σε περίπτωση μη τήρησης της διάταξης, επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ. Στην ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται ότι η απόφαση αυτή υπαγορεύτηκε από την ανάγκη διαφάνειας στις δαπάνες που επιβαρύνουν τα κοινόχρηστα πολυκατοικιών, αλλά και αντιμετώπισης φαινομένων προμήθειας αγαθών κι εκτέλεσης έργων (καύσιμα, κηπουρικές-οικοδομικές εργασίες κλπ) χωρίς την ύπαρξη των από το νόμο προβλεπομένων παραστατικών.

2. ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΜΕ ΘΥΡΩΡΟΥΣ. Την 31η Μαρτίου 2013 έληξε η ισχύς της τρίμηνης μετενέργειας της τελευταίας συλλογικής σύμβασης εργασίας μεταξύ της ΠΟΜΙΔΑ και της Ομοσπονδίας Θυρωρών Ελλάδος, η διάρκεια της οποίας είχε λήξει οριστικά την 31.12.2012. Με βάση τα μέχρι τώρα γνωστά, οι ήδη εργαζόμενοι κατοχυρώνουν τον παλαιό βασικό μηνιαίο μισθό (875,67€ αντί των 586,00€ του νέου βασικού μισθού) και διατηρούν τα εξής επιδόματα:

*Ωρίμανσης (έως το πολύ 3 τριετίες x 5% εκάστη, αντί έως 6 προηγουμένως)

*Τέκνων (για το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο τέκνο x 5% για έκαστο).

Για όλες τις αλλαγές στη συλλογική σύμβαση των θυρωρών, τις ρυθμίσεις για τους νεοπροσλαμβανόμενους κλπ. επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας www.pomida.gr

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki