Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η εξέλιξη των τιμών το α΄εξάμηνο

Oι τιμές των διαμερισμάτων το β΄ τρίμηνο του 2010 εκτιμάται ότι ήταν κατά μέσο όρο μειωμένες κατά 5,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009. Η περιορισμένη μεταβολή των τιμών ερμηνεύεται ως αποτέλεσμα της καθίζησης των πωλήσεων. Παντως πρέπει να σημειωθεί ότι για τα γ΄και δ΄τρίμηνο του χρόνου αναμένεται επιτάχυνση της πτώσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πτώση αυτή ανατανακλά το μέσο όρο της αγοράς και αυτό σημαίνει ότι σε πολλές περιπτώσεις συμφωνίες που έκλεισαν ήταν σε χαμηλότερες τιμές έως και 30% σε σύγκριση με πέρυσι. Για το α΄ τρίμηνο του 2010, οι τιμές των διαμερισμάτων μειώθηκαν με ετήσιο ρυθμό 1,8%, ενώ για το σύνολο του 2009 η μέση μείωση ήταν 3,7% έναντι αύξησης κατά 1,7% το 2008. Πιο αναλυτικά, η μείωση των τιμών το β΄ τρίμηνο του 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009 ήταν 6,3% για τα “νέα” διαμερίσματα, δηλ. ηλικίας έως 5 ετών (έναντι μικρής αύξησης κατά 1,2% το α’ τρίμηνο) και 5,3% για τα ”παλαιά”, δηλ. ηλικίας άνω των 5 ετών (α΄ τρίμηνο 2010: -3,6%). Για το σύνολο του α΄ εξαμήνου του 2010, η μείωση των τιμών σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2009 ήταν μεγαλύτερη για τα “παλαιά” διαμερίσματα (-4,4%) από ό,τι για τα ”νέα” (-2,6%). Η διαπίστωση αυτή ισχύει και για ολόκληρο το 2009, καθώς ο μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης των τιμών για τις δύο προηγούμενες κατηγορίες διαμερισμάτων ήταν 4,8% και 2,0% αντίστοιχα. Από την ανάλυση των στοιχείων κατά γεωγραφική περιοχή εκτιμάται ότι οι τιμές των διαμερισμάτων το β΄ τρίμηνο του 2010 ήταν μειωμένες σε σύγκριση με το β΄ τρίμηνο του 2009 κατά 3,0% στην Αθήνα, 6,3% στη Θεσσαλονίκη, 5,4% στις άλλες μεγάλες πόλεις και 10,9% στις λοιπές περιοχές της χώρας. Για το α΄ τρίμηνο του 2010 οι ετήσιοι ρυθμοί μείωσης των τιμών στις ίδιες περιοχές ήταν 1,2%, 2,4%, 2,1% και 2,3%, ενώ για το σύνολο του 2009 (οριστικά στοιχεία) ήταν 4,6%, 6,0%, 2,7% και 1,9%, αντίστοιχα. Αυτά τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η πτώση το β΄ τρίμηνο του 2010 ήταν μεγαλύτερη για δευτερεύουσες ή εξοχικές κατοικίες.

Βουτιά 30%

Στο 30% φαίνεται ότι «κλειδώνει» η πτώση των ενοικίων επαγγελματικών ακινήτων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης σε σχέση με το τέλος του 2009. Σε όλους τους πολυσύχναστους εμπορικούς δρόμους του κέντρου της Θεσσαλονίκης παρατηρείται μείωση των ενοικίων καταστημάτων και γραφειακών χώρων τον τελευταίο 1,5 χρόνο. Για παράδειγμα, μεγάλο κατάστημα στην οδό Αγίας Σοφίας στο τέλος του 2009 νοικιαζόταν προς 18.000 ευρώ το μήνα και σήμερα η τιμή του έπεσε στις 12.000 ευρώ. Επίσης, για μαγαζί στην «καρδιά» της οδού Τσιμισκή έγινε επαναδιαπραγμάτευση του ενοικίου, με αποτέλεσμα το μηνιαίο μίσθωμα από τις 55.000 να πέσει στις 40.000 ευρώ. Στην οδό Μητροπόλεως νοικιάζεται σήμερα κατάστημα με 10.000 ευρώ το μήνα από 15.000 ευρώ στο τέλος του 2009, ενώ στην πλατεία Αριστοτέλους το ήδη χαμηλό μίσθωμα των 8.000 ευρώ κεντρικού καταστήματος έπεσε σήμερα στις 6.000 ευρώ το μήνα. Τέλος, κατάστημα 200 τετραγωνικών μέτρων στην Παλαιά Παραλία νοικιάζεται σήμερα προς 11.000 ευρώ μηνιαίως από 16.500 πριν από 1,5 χρόνο.

Ψάχνουν για εξοχικό

Η τάση της αγοράς ακινήτων ως επενδύσεις φθίνει μετά την οικονομική κρίση ενώ αντίθετα, κερδίζει έδαφος η αγορά ακινήτου στο εξωτερικό για σκοπούς διακοπών. Σχετική έρευνα πραγματοποίησε η εταιρεία smart Currency Exchange, τα αποτελέσματα της οποία κατέδειξαν πως οι μισοί από τους συμμετέχοντες έψαχναν ακριβώς σπίτι στο εξωτερικό για διακοπές Ποσοστό 25% απάντησε πως ψάχνει σπίτι στο εξωτερικό για να μετακομίσει ή για να πάει μετά την αφυπηρέτηση ενώ μόνο ένα ποσοστό 7% απάντησε πως ψάχνει σπίτι στο εξωτερικό για σκοπούς επένδυσης. Άλλο ένα εύρημα της έρευνας, είναι πως γίνεται αρκετά δημοφιλής το τελευταίο διάστημα για τέτοιου είδους θέματα ενώ βελτίωση παρουσιάζουν επίσης Ισπανία και Τουρκία. Αντίθετα, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία και Καναδάς ακολουθούν πτωτική πορεία λόγω της αδυναμίας της στερλίνας. Ο διευθυντής της εταιρείας Charles Purdy, σημείωσε πως όποιος ενδιαφέρεται να επενδύσει σε αγορά ακινήτου στο εξωτερικό θα πρέπει να κάνει αρκετή έρευνα στο σύστημα αγοράς ακινήτου της χώρας αλλά και σε θέματα συναλλάγματος αφού μπορεί να μειώσει το κόστος και να απομακρύνει κινδύνους από διασυνοριακές μεταφορές χρημάτων.

Το νέο πρόσωπο του real estate

Προχωρά η αναθεώρηση των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις 12 Περιφέρειες της χώρας. Η ανάθεση των μελετών θα γίνει με διεθνή διαγωνισμό. Εκτιμάται ότι, μετά την αξιολόγηση, η υπογραφή των συμβάσεων θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι του 2011. Η συνολική δαπάνη για τις 12 μελέτες ανέρχεται στα 3.100.000 € (με ΦΠΑ) και θα καλυφθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» (ΕΠΠΕΡΑΑ), το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Ο καθαρός χρόνος των μελετών υπολογίζεται στους 10 μήνες, 5 μήνες για την πρώτη φάση της αξιολόγησης και 5 μήνες για την πρόταση επικαιροποίησης. Ανάμεσα σε αυτές τις δύο φάσεις παρεμβάλλεται μια τρίμηνη περίοδος διαβούλευσης όπου τα νέα αιρετά συμβούλια της Περιφέρειας θα κληθούν να γνωμοδοτήσουν υποβάλλοντας τις δικές τους παρατηρήσεις. Αναλυτικά :

Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης: η αναθεώρηση του χωροταξικού πλαισίου θα συμβάλει στη βελτίωση της γενικότερης μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας αφού θα υπάρξει ένας στρατηγικός σχεδιασμός για τους χώρους συγκέντρωσης των μεταναστών στα σύνορα. Εξάλλου, η Εγνατία Οδός - που έχει αλλάξει ριζικά το μεταφορικό χάρτη της περιοχής - απαιτεί μια αναθεώρηση της χωρικής πολιτικής. Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας: βρίσκεται ο διασυνοριακός υγροβιότοπος των Πρεσπών που αντιμετωπίζει πρόβλημα απομόνωσης. Κατά συνέπεια, ο χωροταξικός σχεδιασμός αυτής της Περιφέρειας θα πρέπει να αναδείξει ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα βασίζεται στο περιβάλλον και τη συμπληρωματικότητα (complementarity) που διέπει τα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών της περιοχής.

Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: ήδη αποψιλώνεται από την βιοτεχνική και βιομηχανική παραγωγή και εμφανίζει ανησυχητικούς δείκτες ανεργίας. Για να επανέλθει η ανάπτυξη στην περιοχή πρέπει να διατυπωθεί ένα σχέδιο για βιώσιμη χωρική ανάπτυξη που θα αντιμετωπίζει την Κεντρική Μακεδονία ως ολοκληρωμένη γεωγραφική ενότητα και θα λαμβάνει υπόψη τόσο τη ζώνη οικονομικής επιρροής της Θεσσαλονίκης με τη βιομηχανία, τις υπηρεσίες και τον τουρισμό της όσο και τα περιβαλλοντικά οικοσυστήματα τα οποία πρέπει να έχουν ενιαία διοικητική διαχείριση. Αυτό ακριβώς θα είναι και το αντικείμενο του Χωροταξικού Πλαισίου της Κεντρικής Μακεδονίας το οποίο συμπληρώνει, χωρικά, το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης.

Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου: ανοίγονται νέες προοπτικές με την προσέγγιση ανάπτυξης σχέσεων με την Ανατολή που υπήρξε πάντοτε ο ζωτικός χώρος των νησιών του Αν. Αιγαίου. Επίσης, θα υπάρξει πρόβλεψη για τη χωροθέτηση και τη λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης ώστε να σταματήσει η πολυδάπανη μεταφορά του νερού με υδροφόρα πλοία και να αντιμετωπιστεί οριστικά το πρόβλημα της λειψυδρίας των άνυδρων νησιών του Αιγαίου.

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου -Περιφέρεια Κρήτης :, εκτός από το αναπτυξιακό πρότυπο του μαζικού τουρισμού που θα πρέπει να επαναξιολογηθεί, η καλύτερη οργάνωση του χώρου θα επιφέρει σημαντική βελτίωση στην παροχή τουριστικών υπηρεσιών. Παράλληλα, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και τα προβλήματα διασύνδεσης Βορρά-Νότου, αλλά και των παράκτιων περιοχών με την ενδοχώρα.

Περιφέρεια Ηπείρου -Περιφέρεια Ιονίων Νήσων: έχουν ρόλο πύλης εισόδου/εξόδου στην Ε.Ε, ενώ, παράλληλα, αποτελούν σημαντικό κόμβο διασύνδεσης της Ελλάδας και της ΕΕ με τις βαλκανικές χώρες. Τα νέα χωροταξικά πλαίσια πρέπει να λαμβάνουν υπόψη αυτές ακριβώς τις ιδιότητες. Για παράδειγμα, στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας αποβιβάζονται οι Τούρκοι μετανάστες που ζουν στη Γερμανία, τη Γαλλία κ.λ.π. και, ακολουθώντας την Εγνατία Οδό, καταλήγουν στην Κωνσταντινούπολη.

Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας : η αξιολόγηση θα φέρει προτάσεις που θα αντιμετωπίζουν καλύτερα τα προβλήματα των πυρόπληκτων περιοχών, θα οργανώνουν πιο αποτελεσματικά τις υπηρεσίες του τουρισμού ή τις εντατικές υδατοκαλλιέργειες στην λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου.

Περιφέρεια Πελοποννήσου : το προηγούμενο περιφερειακό πλαίσιο όριζε ως έδρα της Περιφέρειας την Τρίπολη. Ο ορισμός αυτός θα πρέπει να αξιολογηθεί υπό το πρίσμα των σημερινών δεδομένων για να διαπιστωθεί εάν λειτούργησε στην πράξη, δηλαδή, θα πρέπει να δούμε εάν δημιουργήθηκαν οι βασικές υποδομές και οι υπηρεσίες που θα έδιναν στην Τρίπολη τις δυνατότητες να ασκήσει το ρόλο της ως πόλη-έδρα της Περιφέρειας και, ανάλογα, να καθορίσουμε τις περαιτέρω δράσεις μας.

Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας υπάρχει αξιόλογη βιομηχανική δραστηριότητα για την οποία, ωστόσο, δεν υπήρξε επαρκής σχεδιασμός με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί σημαντικά το περιβάλλον (π.χ. Ασωπός). Η αναθεώρηση του πλαισίου δίνει τη δυνατότητα να οργανωθεί καλύτερα και με πιο βιώσιμο τρόπο η περιοχή των Οινοφύτων αφού θα δημιουργηθούν επαρκείς υποδοχείς της β

Η Σόλωνος "πεθαίνει"

Ποιος δρόμος έχει «πληγεί» περισσότερο από την κρίση; Οι δρόμοι του γκέτο θα έλεγαν οι περισσότεροι. Λάθος! Ο δρόμος με τα περισσότερα αναλογικά λουκέτα βρίσκεται στην καρδιά του Κολωνακίου , δίπλα στη Βουκουρεστίου , στη Κανάρη και στη Σκουφά. Πρόκειται για την οδό Σόλωνος στο τομέα του Κολωνακίου όπου το ποσοστό των κενών καταστημάτων ξεπερνά το 50% στο σύνολο του αποθέματος. Πρόκειται , για μικρά καταστήματα , στα οποία ήταν εγκατεστημένες μικρές ελληνικές επιχειρήσεις με αντικείμενο κυρίως την ένδυση και την υπόδηση. Με δεδομένο , ότι η αγορά της Σόλωνος ήταν «περιφερειακό εμπορικό σημείο στο Κολωνάκι , δεν μπορούσε να αντέξει τις πιέσεις που προκάλεσε η κρίση με αποτέλεσμα το τελευταίο δωδεκάμηνο να έχουν μπει τουλάχιστον 20 λουκέτα σε εμπορικές επιχειρήσεις που είχαν καταστήματα εκεί. Το ανησυχητικό είναι ότι για τα περισσότερα κενά καταστήματα δεν υπάρχει ενδιαφέρον μίσθωσης με αποτέλεσμα να παραμένουν αδιάθετα περισσότερο από 10 μήνες. Πρέπει να σημειωθεί ότι η μοναδική μίσθωση που έγινε στην περιοχή αφορούσε χώρο καταστήματος μισθωμένο σε αλυσίδα καλλυντικών το οποίο τρείς μήνες μετά την αποχώρηση μισθώθηκε σε τράπεζα η οποία δεν είχε παρουσία στην περιοχή. Σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών, για την εικόνα εγκατάλειψης που εμφανίζει σήμερα η οδός Σόλωνος είναι «υπεύθυνοι» πολλοί παράγοντες:

-η έλλειψη καταστημάτων μεγάλης προβολής που αποτελούν πόλο έλξης του καταναλωτικού κοινού.

-η ελάχιστη προβολή του δρόμου ως εμπορική πιάτσα

-η προβολή του δρόμου ως σημείο συγκρούσεων διαδηλωτών με την αστυνομία λόγω της Νομικής Σχολής

Οι ίδιοι μεσίτες υποστήριζαν ότι παρά την αξιοποίηση δύο διατηρητέων από τράπεζες (Αγροτική και Εμπορική) με την εγκατάσταση εκεί περιφερειακών υπηρεσιών τους δεν υπήρξε επίπτωση στην εμπορική δραστηριότητα με αποτέλεσμα , το εμπορικό προφίλ της περιοχής να παραμείνει αναλλοίωτο. «Η περίπτωση της Σόλωνος , είναι ένα τυπικό παράδειγμα για το μέλλον του ελληνικού εμπορίου . Αργά ή γρήγορα, οι περιφερειακές αγορές θα εξαφανιστούν καθώς η ζήτηση για εμπορικούς χώρους θα περιοριστεί σε επιλεγμένους εμπορικούς δρόμους και στα εμπορικά κέντρα», έλεγε χαρακτηριστικά συνδικαλιστής έμπορος που ήδη έχει κλείσει το κατάστημα που διατηρούσε στην ευρύτερη περιοχή του Κολωνακίου.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki