Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολεοδομία

Αυθαίρετα : Ρύθμιση στον αέρα

Μάχη δόθηκε στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας γύρω από τη συνταγματικότητα της «τακτοποίησης των αυθαιρέτων» που αφορά χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν καταβάλει τα προβλεπόμενα από τον νόμο αντίτιμα (πρόστιμα) ή πρόκειται να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του ν. 4014/11 μέχρι 30-6-13, μετά τη νέα παράταση που δόθηκε.

Την Παρασκευή εκδικάστηκε στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με το χαρακτήρα της «πρότυπης δίκης», η προσφυγή κατά της τακτοποίησης αυθαιρέτου στην Ηγουμενίτσα, που λόγω της σημασίας και του ευρύτερου ενδιαφέροντός της, έδωσε το έναυσμα για να συνεκδικαστούν μία αντίστοιχη υπόθεση στο Δερβένι Κορινθίας και δύο παρόμοιες προσφυγές σε Μαρούσι και Λαμία. Όλοι έριξαν στην… πυρά το νόμο για την αυθαίρετη δόμηση, που χαρακτήρισαν άλλο ένα νομοθέτημα πελατειακής διευθέτησης, που ακυρώνει το κράτος δικαίου και τις αρχές του συντάγματος για το χωροταξικό σχεδιασμό.

Αμφιβολίες εκφράστηκαν και για την εισπρακτική λογική του, αφού όπως ειπώθηκε τα έσοδα είναι πολύ περιορισμένα για να λύσουν το οικονομικό πρόβλημα της χώρας. Στην στρεβλή πορεία του νόμου και στην συρρίκνωση των πόρων του Πράσινου Ταμείου υπέρ του δημοσιονομικού συμφέροντος, αναφέρθηκε και η εισηγήτρια της υπόθεσης . Πρόκειται για το βασικό δίλημμα που θα απασχολήσει το Ανώτατο Δικαστήριο μέχρι το καλοκαίρι και θα κρίνει την τύχη του νόμου. Εάν δηλαδή ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός μπορεί να δικαιολογήσει μία ρύθμιση που αποκλίνει από τις συνταγματικές επιταγές, σε βάρος μάλιστα των πολιτών που ήταν νομοταγείς. Αίσθηση προκάλεσε η νομική εκπρόσωπος του υπουργείου Περιβάλλοντος, η οποία παραδέχτηκε «ότι άλλες ήταν οι αρχικές προθέσεις του νόμου που σχεδιάστηκε για να πηγαίνουν όλα τα έσοδα στο περιβάλλον». Υποστήριξε ότι κάτι τέτοιο δεν συνέβη, καθώς «ένα σεβαστό κομμάτι προορίζεται για τη δημοσιονομική εξυπηρέτηση» και ζήτησε από το ΣτΕ να αλλάξει την αυστηρή νομολογία του από την στιγμή που ο τελευταίος νόμος «φέρνει μια νέα αντίληψη και μια καινοτομία» με το περιβαλλοντικό ισοζύγιο (δημιουργία ελεύθερων χώρων, αναπλάσεων κ.ά).

Η απόφαση της Ολομέλειας αναμένεται να γίνει γνωστή στις αρχές του καλοκαιριού, μολονότι το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε διαδικασία αντικατάστασης του νόμου 4014, που αναμένεται να ανακοινώσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Έχει μάλιστα δηλώσει ότι η παράταση της ρύθμισης του υφιστάμενου πλαισίου μέχρι τα τέλη Μαΐου, θα είναι η τελευταία. Νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι ο νόμος αντιμετωπίζει πολλά κενά, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την πάγια νομολογία του ΣτΕ για τα αυθαίρετα νέας γενιάς, τη στιγμή μάλιστα που ο θεσμός του περιβαλλοντικού ισοζυγίου που αποτελούσε το άλλοθι του νόμου έχει καταρρεύσει. Με τις νεότερες νομοθετικές ρυθμίσεις, στο «Πράσινο Ταμείο» για χρηματοδότηση περιβαλλοντικών δράσεων έχουν απομείνει μόνο ψίχουλα. Αν ο νόμος καταπέσει, τότε μεγάλο ερώτημα είναι τι θα συμβεί με τους 500.000 πολίτες που έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα στη ρύθμιση. Θα τους επιστραφούν τα ποσά που έχουν πληρωθεί ή θα βρεθεί άλλης μορφής κίνητρο για να καρπωθεί το κράτος τους πόρους; Ουδείς μπορεί να κάνει με ασφάλεια τέτοιες προβλέψεις αν και γίνεται αντιληπτό πόσο δύσκολος θα είναι ο ρόλος του ΣτΕ σε αυτή την απόφαση από το πολιτικό και κοινωνικό βάρος που σηκώνει η υπόθεση των αυθαιρέτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περασμένη Άνοιξη η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ είχε μπλοκάρει τη «χαλαρή» διαδικασία αποδεικτικών σχετικά με το χρόνο ανέγερσης ενός κτίσματος μέχρις ότου κριθεί συνολικά η συνταγματικότητα του νόμου από την Ολομέλεια. Αιτία ήταν η προσφυγή που είχε γίνει από πολίτες του Αμαρουσίου ενάντια στη συνταγματικότητα του νόμου για τα αυθαίρετα και κατά των υπουργικών αποφάσεων που αφορούσαν την υποβολή δικαιολογητικών για το χρόνο ανέγερσης μιας οικοδομής αλλά και την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων. Το Ανώτατο Δικαστήριο είχε ζητήσει τότε να σταματήσει η χρήση ιδιωτικών εγγράφων (υπεύθυνες δηλώσεις, βεβαιώσεις μηχανικών) κατά την υποβολή των αιτήσεων, δίνοντας την κατεύθυνση να αξιοποιούνται αεροφωτογραφίες και δημόσια έγγραφα. Τότε η κυβέρνηση είχε εξαναγκαστεί σε βίαιη αναδίπλωση, καθώς με τη διαδικασία που είχε επιλεγεί γινόταν προσπάθεια να μεγιστοποιηθούν τα έσοδα των κρατικών ταμείων από τις εισπράξεις των προστίμων. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μια νέα γενιά αυθαιρέτων, με στόχο να εκμεταλλευτεί τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του νόμου.

Κατεδαφίσεις : Οι μπουλντοζες στο ράφι

Ακόμα και η κατεδάφιση αυθαιρέτων χρειάζεται "τιτάνια" προσπάθεια καθώς η προσπάθεια για την εκτέλεση τελεσίδικων πρωτοκόλλων κατεδάφισης "σκοντάφτει" σε ένα σύστημα με οργανωτικά κενά και πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων». Τα προβλήματα αναφορικά με την επιχείρηση κατεδάφισης επικεντρώνονται πρωτίστως στην επιχειρησιακή αδυναμία των αποκεντρωμένων διοικήσεων οι οποίες χωρίς δικά τους τεχνικά μέσα εμποδίζονται να επέμβουν αποτελεσματικά. Εδώ και δύο χρόνια που θεσμοθετήθηκε ο νόμος για τον «Καλλικράτη» και έδωσε στις επτά αποκεντρωμένες διοικήσεις τη αρμοδιότητα των κατεδαφισεων , δημιουργήθηκε ένα νομοθετικό κενό για το ποιος κατεδαφίζει, τι και με ποια μέσα. Τελικώς, τον Απρίλιο του 2012 με το νόμο 4067 η αρμοδιότητα δόθηκε οριστικά στις αποκεντρωμένες διοικήσεις.

Ομως οι γκρίζες ζώνες και η πολυδιάσπαση δεν επιλύθηκαν: υπεύθυνες για τη βεβαίωση, σύνταξη και εκτέλεση πρωτοκόλλων κατεδάφισης εντός δασών και δασικών περιοχών είναι οι αποκεντρωμένες διοικήσεις, για τη σύνταξη πρωτοκόλλων σε αιγιαλό και παραλία καθώς και σε δημόσια κτήματα είναι οι Κτηματικές Υπηρεσίες και για τα λοιπά αυθαίρετα οι Πολεοδομίες! Οι Κτηματικές Υπηρεσίες και οι Πολεοδομίες με τη σειρά τους έχουν επιβεβαιωμένη έλλειψη προσωπικού, με αποτέλεσμα πολλά αυθαίρετα να ξεφεύγουν από την τσιμπίδα του νόμου. Ομως και η επιχειρησιακή δυνατότητα των αποκεντρωμένων διοικήσεων είναι περιορισμένη και εξαρτημένη από τη βούληση των αιρετών περιφερειών και των δήμων από τους οποίους ζητούν μηχανήματα και προσωπικό για να γκρεμίσουν, λαμβάνοντας συνήθως αρνητική απάντηση!

Ο γενικός γραμματέας ζητάει από περιφέρειες και δήμους μηχανολογικό εξοπλισμό και τεχνικό προσωπικό για κατεδάφιση αυθαιρέτων. Σε ποσοστό 99% όμως υπάρχουν ε αρνητικές απαντήσεις. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα έχει υποβληθεί πρόταση νομοθετικής τροποποίησης ώστε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση να έχει τη δυνατότητα του εντέλλεσθαι στην εκτέλεση και όχι απλώς της υποβολής του αιτήματος προς τις τεχνικές υπηρεσίες της αιρετής Περιφέρειας. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ έχει εκφράσει την κατ' αρχήν συμφωνία ώστε με αυτή την νομοθετική παρέμβαση να καταστεί ευχερέστερη η εφαρμογή του νόμου. Παράλληλα οι αποκεντρωμένες διοικήσεις δεν έχουν τμήμα αυθαιρέτων και η σχετική αρμοδιότητα ανήκει στις διευθύνσεις Περιβάλλοντος και Χωροταξίας που δεν έχουν κατάλληλες ειδικότητες και προσωπικό. Εχουμε κάνει τις προτάσεις μας στο υπουργείο και αναμένουμε. Εξαιτίας αυτής της δυσλειτουργίας σε πολλές περιπτώσεις οι αποκεντρωμένες διοικήσεις περιορίζονται στη συλλογή των στοιχείων και στη δημιουργία βάσης δεδομένων για τα αυθαίρετα, την οποία κοινοποιούν στο ΥΠΕΚΑ.

Στο σχέδιο 400.000 στρέμματα

Ενταξη με συνοπτικές διαδικασίες εξπρές, άνω των 400.000 στρεμμάτων στα σχέδια πόλης όλης της χώρας, θα επιχειρήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος.Πρόκειται ουσιαστικά για εντάξεις των αυθαιρέτων που βρίσκονται στα όρια υφιστάμενων οικισμών, των οποίων οι διαδικασίες ένταξής τους παραμένουν για πολλές δεκαετίες εκκρεμείς. Με τις μαζικές εντάξεις, αναμένονται και έσοδα στα δημόσια ταμεία από τις εισφορές σε χρήμα. Εξετάζονται ακόμα, περιορισμοί στην εκτός σχεδίου δόμηση είτε με την αύξηση των ορίων αρτιότητας είτε ακόμα και με σταδιακή κατάργηση της δυνατότητας δόμησης. Αυτό θα προωθηθεί ειτε με το , να δοθεί στους ιδιοκτήτες εκτός σχεδίου νόμιμων ακινήτων η δυνατότητα εξαγοράς των τετραγωνικών μέτρων που θα μπορούσαν να χτίσουν είτε με τη μεταφοράς τους σε εντός σχεδίου ακίνητα, μέσω των τραπεζών γης που θα δημιουργηθούν. Ειναι χαρακτηριστικό πάντως ότι στη διαδικασία της τακτοποίησης που «τρέχει» εδώ και ενάμιση χρόνο, από τα 500.000 αυθαίρετα που έχουν ενταχθεί, μόλις το 20% βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχές κι η πλειονότητα αυτών αποτελεί επαγγελματικά ακίνητα. Επιπλέον, με τις νέες ρυθμίσεις θα κατηγοριοποιούνται οι πολεοδομικές παραβάσεις με στόχο να δοθεί στις αυθαιρεσίες νόμιμη οικοδομική άδεια. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, το πολύ στις αρχές Μαρτίου, αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση το τελικό σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για την «οριστική λύση» στο θέμα των αυθαιρέτων

Αυθαίρετα : Την άνοιξη ο νέος νόμος

Μέσα στην άνοιξη ευελπιστεί η ηγεσία του υπουργείου ΠΕΚΑ πως θα ψηφιστεί στη Βουλή ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα. Από το βήμα εκδήλωσης του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ, ο αναπληρωτής υπουργός, , ανέφερε πως η κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθεια για την ολιστική αντιμετώπιση του ζητήματος, το οποίο, όπως είπε, αποτελεί όνειδος για την Ελλάδα. «Δεν γνωρίζουμε ούτε ακριβώς τον αριθμό τους (σ.σ.: των αυθαιρέτων), ούτε τι είδους αυθαιρεσίες αφορούν. Η προσπάθειά μας, λοιπόν, αφορά πρώτον να κάνουμε μια ταξινόμηση και να κατηγοριοποιήσουμε τα αυθαίρετα, ώστε να αντιμετωπίσουμε κάθε κατηγορία με διαφορετικό τρόπο. Και αυτό γίνεται σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές σε όλα τα επίπεδα, προκειμένου να αποφευχθούν, όσο είναι δυνατόν, νομικές επιπλοκές κατά την εφαρμογή του νομοθετήματος, όταν με το καλό έρθει και ψηφιστεί στη Βουλή, κάτι που ελπίζουμε να το κάνουμε μέχρι την άνοιξη», σημείωσε. Ο υπουργός έκανε επίσης γνωστό πως εντός των επόμενων λίγων εβδομάδων αναμένεται να ολοκληρωθεί η πολεοδομική και χωροταξική μεταρρύθμιση, ενώ εντός του ίδιου χρονοδιαγράμματος πρόκειται να λάβει την τελική του μορφή το Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό. Μέχρι τον Οκτώβριο, τέλος, υπολογίζεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί, σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, οι μελέτες για τα 12 γενικά περιφερειακά σχέδια.

Φρένο στις εντάξεις στο σχέδιο πόλης

Φρένο στις επεκτάσεις του σχεδίου πόλης , κίνητρα για την μετατροπή περιοχών δευτερευουσας κατοικίας σε κύρια κατοικία και παροχή της δυνατότητας ανέγερσης mall σε περισσότερες περιοχές της Αθήνας , προβλέπει το νέο ρυθμιστικό σχέδιο το οποίο θα δοθεί στην δημοσιότητα σύντομα . Ειδικότερα , το ρυθμιστικό προτείνει μέσω πακέτων επιδοτήσεων και άλλων φορολογικών κινήτρων την ανακύκλωση ήδη πολεοδομημένης γης και με επανάχρηση κτιρίων καθώς και αναπλάσεις στο κέντρο της Αθήνας, που μπορούν δυνητικά να δημιουργήσουν σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες στον χώρο των κατασκευών και του real estate, δίνονται δυνατότητες για αστική ανάπτυξη μέσω της «ενθάρρυνσης της μετατροπής των περιοχών που έχουν πολεοδομηθεί ως δεύτερη κατοικία σε πρώτη με συμπληρωματική κάλυψη υποχρεώσεων σε εισφορά σε χρήμα». Ακόμα, προτείνει :

-τη διεύρυνση των ζωνών υποδοχής μεγάλων εμπορικών κέντρων (mall),

-την χωροθέτηση μεγάλων εμπορευματικών πάρκων στις δύο κύριες οδικές εισόδους της Περιφέρειας, στο λιμάνι και στο αεροδρόμιο,

-τη δημιουργία ζωνών χονδρεμπορίου και αποθηκών στον αστικό ιστό και

-την επέκταση των περιοχών ΒΙΠΑ - ΒΙΟΠΑ.

Το νέο σχέδιο, σύμφωνα με πληροφορίες επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία και διαδικασίες εξπρές στη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ προβλέπει την «κατ' εξαίρεση επέκταση θεσμοθετημένων επιχειρηματικών υποδοχέων», άλλα και την πολεοδομική και χωροταξική διευκόλυνση επενδύσεων σε δημόσια ακίνητα. Σύμφωνα με το νέο ρυθμιστικό, η Αττική θα αποκτήσει έναν νέο μητροπολιτικό οικονομικό κέντρο. Τον άξονα Φαλήρου-Ελληνικού που χαρακτηρίζεται ως «αναπτυξιακός πόλος» και πριμοδοτείται από μια σειρά νέων χρήσεων, άλλα και μεγάλων συγκοινωνιακών έργων που θα ενώνουν την περιοχή με το αεροδρόμιο, το λιμάνι και τις εξόδους της Αττικής. Το σχέδιο προτείνει την συγκοινωνιακή ένωση του Ελληνικού απευθείας με το νέο αεροδρόμιο, κάτι που ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση νέου αυτοκινητοδρόμου μήκους περίπου 15 χλμ. που θα διαπερνά με σήραγγα τον Υμηττό. Το νέο ρυθμιστικό προτείνει ακόμη την ολοκλήρωση του δακτυλίου αυτοκινητοδρόμων στην Αττική, ανοίγοντας τον δρόμο για κατασκευή οδικού άξονα και κατά μήκος της παραλίας και ένωσης του αεροδρομίου και της περιοχής Φαλήρου - Ελληνικού με το λιμάνι και τη δυτική έξοδο της Αττικής. Με τον τρόπο αυτό, το ρυθμιστικό διαμορφώνει τις αναγκαίες συνθήκες προκειμένου να γίνουν ακόμη πιο ελκυστικές οι επενδύσεις που σχεδιάζει να προωθήσει η κυβέρνηση στο παραλιακό μέτωπο με αιχμή το πάρκο του Ελληνικού και τον Φαληρικό όρμο, προσβλέποντας στην αξιοποίηση των υπεραξιών που θα δημιουργηθούν.

Το νέο ρυθμιστικό πάντως ξαναφέρνει στο προσκήνιο την περιοχή των Μεσογείων που χαρακτηρίζονται ως «υποδοχέας νέων οικονομικών δραστηριοτήτων» και προτείνει να τεθεί σε άμεση προτεραιότητα η πολεοδομική οργάνωση της περιοχής. Το νέο ρυθμιστικό προτείνει επίσης την κατάργηση του ισχύοντος ΠΔ για τον Ελαιώνα και τη θεσμοθέτηση νέων ρυθμίσεων που θα επιτρέπουν τη συγκέντρωση στην περιοχή όλων των βασικών μητροπολιτικών λειτουργιών και υποδομών, όπως το νέο ΚΤΕΛ και το νέο Συγκοινωνιακό Κέντρο, αμαξοστάσια Μετρό, τρόλει και λεωφορείων, την Κεντρική Αγορά Αθηνών, τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων κ.λπ. Ακόμη, διατηρείται και ενισχύεται η μεταποιητική δραστηριότητα στην περιοχή.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki