Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολεοδομία

Μετέωρα αυθαίρετα και ημιυπαίθριοι

Αλαλουμ με τα αυθαίρετα καθώς και ο νέος νόμος εμφανίζει κενά τα οποία κινδυνεύουν να ανατραπούν απο το ΣτΕ στην περίπτωση που το δικαστήριο χρησιμοποιήσει τα επιχείρηματα με τα οποία έκρινε ως αντισυνταγματικό το νόμο του 2011. Συγκεκριμενα αντισυνταγματική έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) την τακτοποίηση των αυθαιρέτων νέας γενιάς με «πάγωμα» της κατεδάφισής τους για 30 χρόνια όπως προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος για τα αυθαίρετα 4014/11. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, η συνταγματική ανοχή απέναντι στα αυθαίρετα εξαντλήθηκε με τον ν. 1337/1983 (νόμος Τρίτση) και δεν είναι δυνατή πλέον η αποφυγή κατεδάφισης για τα νέας γενιάς αυθαίρετα, δηλαδή όσα κτίστηκαν μετά τις 31.1.1983. Η πολυαναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ (3341/2013) έκρινε επίσης ως αντισυνταγματικό, στο σύνολό του, τον νόμο 4014/2011.

Απο την πλευρά του , το αρμόδιο υπουργείο αντιμετωπίζει μάλλον αμήχανα την απόφαση προσπαθώντας να μη υπονομεύσει την νέα ρύθμιση που είναι σε εξέλιξη. Στην πραγματικότητα , το ΥΠΕΚΑ , στις δημοσιες τοποθετήσεις του αποφεύγει να τοποθετηθεί στο σκεπτικό της απόφασης και περιορίζεται στο να αναφερει τις αλλαγές που επέρχονται με το νέο φόρο. Στο μεταξύ όμως έχει ενεργοποιήσει τον μηχανισμό καταγραφής των αυθαιρέτων και καλεί εκείνους που ρυθμίζουν να βάλουν "βαθειά το χέρι στην τσέπη".

Ειδικότερα, η Ολομέλεια έκρινε κατά πλειοψηφία ότι, ο συγκεκριμένος νόμος είναι αντίθετος στο άρθρο 24 παράγραφος 2 του Συντάγματος το οποίο προστατεύει το περιβάλλον, τον ορθολογικό πολεοδομικό σχεδιασμό και το οικιστικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τους Συμβούλους Επικρατείας, το άρθρο που αφορά τη διαδικασία υπαγωγής και το ειδικό πρόστιμο για την τακτοποίηση, νοθεύει τον επιβαλλόμενο από το άρθρο 24 του Συντάγματος ορθολογικό πολεοδομικό σχεδιασμό και επιφέρει αλλοίωση της λειτουργικότητας των οικισμών και επιδείνωση των όρων διαβιώσεως των κατοίκων.

Ακόμη, όπως αναφέρουν οι δικαστές, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που δημιουργούνται από την εφαρμογή του νόμου δεν αναιρούνται από την πρόβλεψη ότι το ειδικό πρόστιμό της τακτοποίησης των αυθαιρέτων θα πηγαίνει στο Πράσινο Ταμείο για αστικές αναπλάσεις και περιβαλλοντικές δράσεις. Κι αυτό διότι, οι μνημονιακές επιταγές δεσμεύουν το 97,5% των πόρων του ταμείου προκειμένου να μπορούν, με υπουργικές αποφάσεις να... πέφτουν στη «μαύρη τρύπα» του προϋπολογισμού. Επιπλέον, όπως αναφέρει η απόφαση, οι εισπρακτικοί και λοιποί σκοποί δεν θεμελιώνουν λόγο δημοσίου συμφέροντος, ο οποίος θα δικαιολογούσε διατάξεις με ευρύτερες συνέπειες σε βάρος του περιβάλλοντος όπως είναι οι ρυθμίσεις του συγκεκριμένου νόμου. Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει κάτοικοι του Αμαρουσίου Αττικής, της Φθιώτιδος, της Θεσπρωτίας κ.ά., οι οποίοι, μεταξύ άλλων, επικαλούνταν ότι θίγονται από τον νόμο 4014/2011.

Το ΥΠΕΚΑ, μεταξύ άλλων, επισημαίνει:

- Το ΣτΕ εξέτασε την αντισυνταγματικότητα του νόμου 4014/2011 όσον αφορά τις διατάξεις περί αυθαίρετης δόμησης. Μετά την πλήρη δημοσίευση του σκεπτικού της απόφασης, το ΥΠΕΚΑ θα μπορεί να τοποθετηθεί ειδικότερα.

- Σε κάθε περίπτωση, η αναμενόμενη απόφαση αφορά τις διατάξεις του νόμου 4014/2011 περί αυθαιρέτων, οι οποίες έχουν ήδη παύσει να ισχύουν.

- Ο νόμος 4178/2013, που ήδη εφαρμόζεται, κινείται στο πλαίσιο της νομολογίας του ΣτΕ.

- Το ΥΠΕΚΑ, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα των παλαιότερων ρυθμίσεων, προχώρησε για πρώτη φορά με τον συγκεκριμένο νόμο σε κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων με βάση τον βαθμό της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.

Πότε σβήνονται πρόστιμα

Διευκρινίσεις για τη μεταχείριση τακτοποιημένων αυθαίρετων κτισμάτων και ειδικά για το πότε αναστέλλεται η επιβολή κυρώσεων και προστίμων παρέσχε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων . Σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο, τα ανείσπρακτα βεβαιωμένα πρόστιμα στις Δ.Ο.Υ., που έχουν επιβληθεί για αυθαίρετα κτίσματα τα οποία έχουν υπαχθεί στον Ν. 4014/2011 τίθενται σε αναστολή είσπραξης και διαγράφονται μετά την ολοσχερή εξόφληση του ενιαίου ειδικού προστίμου. Η διαδικασία βάσει της οποίας τα ως άνω πρόστιμα τίθενται σε αναστολή ενεργοποιείται με την υποβολή αιτήσεως του ενδιαφερόμενου προσώπου μετά την υπαγωγή του αυθαιρέτου ακινήτου του στις διατάξεις του νόμου προς την αρμόδια Υπηρεσία δόμησης, η οποία εν συνεχεία εκδίδει μία Πράξη Αναστολής Είσπραξης (των βεβαιωθέντων στη Δ.Ο.Υ. προστίμων), την οποία αποστέλλει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Επί της σχετικής Πράξης αναφέρεται ρητά η ημερομηνία έναρξης και λήξης αυτής κατά τα ανωτέρω. Επισημαίνεται ότι η σχετική αναστολή ισχύει μόνο για το χρονικό διάστημα που αναγράφεται στην σχετική ως άνω Πράξη.

Για την διαγραφή των σχετικών βεβαιωμένων προστίμων απαιτείται η σύνταξη Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης, από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης, που συνοδεύεται από την Πράξη Ακύρωσης του οικείου Χρηματικού Καταλόγου ή της Πράξης Επιβολής Προστίμου για τα ανείσπρακτα βεβαιωθέντα, στις Δ.Ο. Υ. πρόστιμα και η αποστολή του στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την εκκαθάριση αυτού. Σε κάθε περίπτωση οι Δ.Ο.Υ. στις οποίες είναι βεβαιωμένα τα σχετικά πρόστιμα θα πρέπει να ενημερώνουν εγγράφως για το εναπομείναν ανείσπρακτο προς διαγραφή ποσό του αρχικώς βεβαιωμένου προστίμου τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης για την αποφυγή λαθών εφόσον ερωτηθούν πριν τη σύνταξη του Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης, προκειμένου να μην γεννηθεί στον οφειλέτη δικαίωμα επιστροφής των για οποιοδήποτε λόγο και αιτία καταβληθέντων ποσών (π.χ. λόγω παρακράτησης, συμψηφισμού, αναγκαστικής κατάσχεσης κλπ), καθόσον αυτά δεν αναζητούνται σύμφωνα με τις διατάξεις περί αυθαιρέτων. Τα Ατομικά Φύλλα Έκπτωσης που έχουν εκδοθεί για το σύνολο του βεβαιωμένου προστίμου χωρίς να έχουν ληφθεί από τις Υπηρεσίες Δόμησης υπόψη τυχόν καταβολές στις Δ.Ο.Υ. (κατόπιν συνεννοήσεως) θα επιστρέφονται στην Υπηρεσία Δόμησης για να τροποποιηθούν αναλόγως, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Τα βεβαιωμένα στις Δ.Ο.Υ. πρόστιμα εφόσον τεθούν σε αναστολή είσπραξης θεωρούνται «τακτοποιημένα με νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής». Παρά ταύτα, επισημαίνεται ότι σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγής, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ., μπορεί να αρνηθεί τη χορήγηση του αποδεικτικού ενημερότητας. Στις περιπτώσεις που βεβαιωμένα στις Δ.Ο.Υ. πρόστιμα επί αυθαιρέτων κτισμάτων τροποποιούνται (διαγράφονται και επαναβεβαιώνονται) από την εν ευρεία εννοία βεβαιούσα αρχή, όχι λόγω υπαγωγής στις διατάξεις του Ν.4014/2011, όπως ισχύει, αλλά λόγω υποβολής «αίτησης θεραπείας» και ακύρωσης της έκθεσης αυτοψίας βάση της οποίας επιβλήθηκαν αυτά, εκδίδεται το ΑΦΕΚ από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης και στην περίπτωση που έχει χωρήσει καταβολή του αρχικώς επιβληθέντος προστίμου στη Δ.Ο.Υ. αυτό επιστρέφεται με τις διατάξεις περί αχρεώστητης καταβολής. Προκειμένου να αναγνωρισθεί από το Δημόσιο το δικαίωμα επιστροφής στον οφειλέτη των τυχόν καταβληθέντων στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. (π.χ. από κατάσχεση ή συμψηφισμό) θα πρέπει να αναφέρεται ρητά σε Απόφαση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δόμησης (βάσει της οποίας θα εκδοθεί το σχετικό ΑΦΕΚ), ότι η διαγραφή και κατ' επέκταση η τυχόν επιστροφή δεν απορρέει από την υπαγωγή στις διατάξεις του Ν.4014/2011, όπως ισχύει, αλλά από το γεγονός ότι έγινε δεκτή η αίτηση θεραπείας στην ιδιοκτησία του εκάστοτε οφειλέτη, από τα στοιχεία της απόφασης και του συλλογικού οργάνου που έκανε δεκτή την αίτηση θεραπείας, καθώς και τα στοιχεία της σχετικής έκθεσης αυτοψίας της αρμόδιας της Υπηρεσίας Δόμησης.

Τρίζει ο νόμος για τα αυθαίρετα

Ρωγμές στο νέο μαζικό κάλεσμα της κυβέρνησης για νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε πάνω από 1,5 εκατομμύριο ιδιοκτήτες ακινήτων προκαλεί η αίτηση ακυρώσεως που κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της υπουργικής απόφασης με την οποία τέθηκε σε εφαρμογή ο νόμος Καλαφάτη στις αρχές Σεπτεμβρίου. Η νέα προσφυγή που κατατέθηκε ενώπιον του ΣτΕ αφορά την υπόθεση της Ηγουμενίτσας για χάρη της οποίας το Ανώτατο Δικαστήριο με τη διαδικασία της πιλοτικής δίκης έκρινε αντισυνταγματικό τον προηγούμενο νόμο πριν από τέσσερις μήνες, αποδεχόμενο ότι το επίμαχο ακίνητο δεν έπρεπε να εξαιρεθεί από την κατεδάφιση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έπεται συνέχεια, καθώς προσφυγή στο ΣτΕ προετοιμάζουν και άλλοι ιδιώτες, οι υποθέσεις των οποίων είχαν συνεκδικαστεί τον περασμένο Φεβρουάριο από το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο.

Ενίσχυση για ενεργειακούς επιθεωρητές

Ξεκινά το Πρόγραμμα ενίσχυσης των υποψήφιων Ενεργειακών Επιθεωρητών. Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα αφορά στην ενίσχυση των υποψήφιων Ενεργειακών Επιθεωρητών, σύμφωνα με τους όρους του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος. Η αίτηση για συμμετοχή στο Πρόγραμμα γίνεται μέσω του www.buildingcert.gr , συμπληρώνοντας ορισμένα επιπρόσθετα πεδία στη φόρμα «Αναγγελίες Έναρξης Δραστηριότητας Μόνιμου Ενεργειακού Επιθεωρητή». Η συγκεκριμένη εφαρμογή είναι ήδη διαθέσιμη στους ενδιαφερόμενους. Επισημαίνεται ότι, από το Πρόγραμμα μπορούν να ωφεληθούν και όσοι ανήκουν στο προσωρινό μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών και όσοι έχουν ολοκληρώσει, ή πρόκειται να ολοκληρώσουν, την εξειδικευμένη κατάρτιση για να αποκτήσουν την ιδιότητα του Ενεργειακού Επιθεωρητή, ωστόσο δεν έχει αναδρομική ισχύ ως προς την ιδιότητα του Ενεργειακού Επιθεωρητή, δηλαδή δεν μπορούν να κάνουν αίτηση στο Πρόγραμμα όσοι έχουν ήδη αποκτήσει την ιδιότητα του Ενεργειακού Επιθεωρητή. Αντικείμενο του Προγράμματος είναι η ενίσχυση υποψήφιων Ενεργειακών Επιθεωρητών (Φυσικά πρόσωπα - Διπλωματούχοι και Πτυχιούχοι Μηχανικοί), μέσω καταβολής προκαθορισμένου ποσού ανά κατηγορία Ενεργειακού Επιθεωρητή, σύμφωνα με τα ακόλουθα:

Κατηγορία 1. Ενίσχυση Ενεργειακών Επιθεωρητών κτηρίων: ποσό ενίσχυσης ύψους τετρακοσίων (400) ευρώ.

Κατηγορία 2. Ενίσχυση Ενεργειακών Επιθεωρητών συστημάτων θέρμανσης: ποσό ενίσχυσης ύψους διακοσίων (200) ευρώ.

Κατηγορία 3. Ενίσχυση Ενεργειακών Επιθεωρητών συστημάτων κλιματισμού: ποσό ενίσχυσης ύψους διακοσίων (200) ευρώ.

Το ποσό της ενίσχυσης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερό από τετρακόσια (400) ευρώ συνολικά, ανεξάρτητα από το κόστος της κατάρτισης που αυτοί καταβάλλουν. Η επιλογή των δικαιούχων γίνεται με σειρά κατάταξης, βάσει κατάλληλης μοριοδότησης, που προκύπτει από την αξιολόγηση των παρακάτω κριτηρίων:

α) Εισοδηματικά: με βάση το δηλωθέν εισόδημα, του πλέον πρόσφατου εκκαθαριστικού σημειώματος.

β) Ηλικιακά: με βάση τα έτη από την ημερομηνία κτήσης του πτυχίου ή του διπλώματος.

Επισημαίνεται ότι, από το πρόγραμμα μπορούν να ωφεληθούν όσοι ανήκουν στο μητρώο προσωρινών Ενεργειακών Επιθεωρητών. Ωστόσο, προτεραιότητα θα δοθεί στις αιτήσεις των μη προσωρινών Ενεργειακών Επιθεωρητών. Απαραίτητη προϋπόθεση για την καταβολή του ποσού στο δικαιούχο, είναι η επιτυχής παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος που επέλεξε και η αντίστοιχη επιτυχής απόκτηση της ιδιότητας του Ενεργειακού Επιθεωρητή από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 31 του Νόμου 4111/2013 (ΦΕΚ Α΄ 18) και στο άρθρο 52 του Νόμου 4178/2013 (ΦΕΚ Α΄174). Σημειώνεται ότι το Πρόγραμμα απευθύνεται σε όλους όσοι έχουν ολοκληρώσει ή πρόκειται να ολοκληρώσουν την εξειδικευμένη κατάρτιση για να αποκτήσουν την ιδιότητα του Ενεργειακού Επιθεωρητή. Το Πρόγραμμα υλοποιείται σε κύκλους ανά συγκεκριμένα και τακτά χρονικά διαστήματα. Η αίτηση για τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα, γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, μέσω της υφιστάμενης ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Μητρώου Ενεργειακών Επιθεωρητών (www.buildingcert.gr) και σύμφωνα με τους όρους και τη διαδικασία της πρόσκλησης.

Αυθαίρετα : 18.700 δηλώσεις

Περίπου 18.700 δηλώσεις αυθαιρέτων υποβλήθηκαν με βάση τον νέο νόμο για τα αυθαίρετα, στις πρώτες 17 ημέρες λειτουργίας του νέου ηλεκτρονικού συστήματος. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, περίπου 1.000 από τις δηλώσεις αυτές υποβλήθηκαν από ειδικές κατηγορίες πολιτών (πολύτεκνοι, παλιννοστούντες, μακροχρόνια άνεργοι) που επωφελήθηκαν των μεγάλων εκπτώσεων. Πιο συγκεκριμένα, τα στατιστικά που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο έχουν ως εξής: Από το σύνολο 18.694 δηλώσεων, οι 14.686 βρίσκονται στο αρχικό στάδιο υποβολής, οι 2.319 έχουν υποβάλει την αίτηση αλλά δεν έχουν καταβάλει το παράβολο, οι 851 έχουν καταβάλει παράβολο και ξεκίνησαν την πληρωμή των δόσεων του προστίμου και οι 838 εξόφλησαν απευθείας όλο το πρόστιμο (ολοκληρώνοντας τη διαδικασία). Οσον αφορά τα έσοδα της ρύθμισης, μέχρι στιγμής έχουν εισπραχθεί 4,4 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα πρόστιμα (όσων έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία) αντιστοιχούν σε επιπλέον 80 εκατ. ευρώ. Οι πολεοδομικές παρανομίες που δηλώθηκαν ξεπερνούν συνολικά το 1,1 εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα. Το υπουργείο έδωσε για πρώτη φορά στοιχεία και για τις διαφορετικές κατηγορίες στις οποίες εντάσσονται τα αυθαίρετα που δηλώθηκαν. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά την ηλικία, τα παράνομα κτίρια προ του 1975 που δηλώθηκαν είναι 1.720, ενώ τα αυθαίρετα του 1975-1983 είναι 1.840. Οσον αφορά το μέγεθος, οι δηλώσεις για μικρές παρανομίες είναι 1.581, για μεσαίες (υπέρβαση συντελεστή μέχρι 40%) είναι 5.400, ενώ οι μεγάλες πολεοδομικές παραβάσεις (χωρίς άδεια ή με υπέρβαση συντελεστή άνω του 40%) είναι 3.800. Τέλος, όσον αφορά τις ειδικές κατηγορίες εκπτώσεων, 246 δηλώσεις υποβλήθηκαν από άτομα με αναπηρία άνω του 80%, 237 δηλώσεις από τρίτεκνους, 199 από παλιννοστούντες, 157 από άτομα με ειδικές ανάγκες με ποσοστό αναπηρίας μεγαλύτερο του 67%, 154 από πολύτεκνους και 90 από μακροχρόνια ανέργους.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki