Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολιτική

Ποιά ακίνητα θα προσφερθούν ως εγγυήσεις για το χρέος

Τα ακίνητα φιλετα του ελληνικού Δημοσίου που βρίσκονται στο προθάλαμο του νέου ταμείου που επέβαλλαν οι δανειστές απειλούν να ανατρέψουν τον χάρτη της ακίνητης περιουσίας καθώς θεωρείται σίγουρο ότι εκτός απο τα ακίνητα που ανήκουν σήμερα στο ΤΑΙΠΕΔ θα προστεθούν και άλλα. Ετσι, θεωρείται δεδομένο ότι στο πακέτο θα βρεθούν ακίνητα της ΕΤΑΔ αλλά και του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού. Πρακτικά, αυτο σημαίνει ότι δεν υπάρχει τουριστικός προορισμός στην Ελλάδα ο οποίος θα βρεθεί εκτός του "αγοραστικού ενδιαφέροντος". Σημειώνεται ότι ήδη , σε ανύποπτο χρόνο, το ΤΑΙΠΕΔ είχε συντάξει λίστα ακινήτων που βρίσκονται σε όλες τις Κυκλάδες ενώ τα 70.000 ακίνητα της ΕΤΑΔ περιλαμβάνουν σημαντικά ακίνητα σε τουριστικές περιοχές της ηπειρωτικής χώρας. Παράλληλα, είναι δεδομένο ότι θα ανοίξουν τα κιτάπια όχι μόνο του ΤΑΙΠΕΔ και της ΕΤΑΔ αλλά και των υπουργείων Οικονομικών, Γεωργίας, Άμυνας κ.α καθώς και φορέων του Δημοσίου. Μάλιστα, αρμόδιοι παράγοντες διατύπωναν χθές την εκτίμηση ότι ακόμα και βοσκοτόπια τα οποία παρουσιάζουν ενδιαφέρον για γεωργικές εκμεταλλεύσεις θα βρεθούν στο ¨μάτι του κυκλώνα". Υπενθυμίζεται ότι ήδη περισσότερα από 150 ακίνητα ανά την Ελλάδα, συνολικής επιφάνειας άνω των 86.000 στρεμμάτων, έχουν ήδη περάσει στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) με στόχο να αξιοποιηθούν για παραθεριστικές κατοικίες και για την κατασκευή ξενοδοχείων! Πρόκειται για γνωστά ακίνητα, όπως η Βίλα De Vecchi («Βίλα Μουσσολίνι»), έκτασης άνω των 8.000 στρεμμάτων, στη Ρόδο, οι πρώην εγκαταστάσεις της «Φωνής της Αμερικής», έκτασης περί τα 7.900 στρέμματα, στην Ξάνθη, άλλα τρία τεράστια ακίνητα στη Ρόδο (βλέπε πίνακα), εκτάσεις στο χιονοδρομικό κέντρο Βόρας (Καϊμακτσαλάν) καθώς και μικρότερα οικόπεδα ανά την Ελλάδα.Στον κατάλογο περιλαμβάνονται και πολλά Ξενία (Αράχωβας, Δράμας, Σερρών, κλπ).

Αγωνιούν (;) οι άνθρωποι του real estate

Σε κλειστή ημερίδα , οι παράγοντες της αγοράς μίλησαν για την «τέλεια καταιγίδα» που συμβαίνει, καθώς τα πάντα έχουν «παγώσει» εξαιτίας κυρίως της πολιτικής κατάστασης, που βεβαίως επηρεάζεται από τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις. Παράλληλα, αναφέρθηκαν και στα διαχρονικά προβλήματα της ελληνικής κτηματαγοράς, όπως το ασταθές φορολογικό πλαίσιο, ο δυσβάσταχτος ΕΝΦΙΑ, η έλλειψη φορολογικών κινήτρων. Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι οι μεγάλες επενδυτές απέχουν από την ελληνική αγορά, αν και υπάρχει ενδιαφέρον και μια άρση της αβεβαιότητας θα «ξεκλείδωνε» projects δισεκατομμυρίων. Ακόμη όμως και στην περίπτωση άρσης της αστάθειας και την επίτευξη συμφωνίας με τους δανειστές, τα μεγάλα ζητήματα για την αγορά ακινήτων (βλ. π.χ. σταθερότητα στο φορολογικό πλαίσιο), δεν φαίνεται ότι θα επιλυθούν ούτε τώρα με τις νέες πρωτοβουλίες που έχει εξαγγείλει το οικονομικό επιτελείο για την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, ενώ για το 2016 φαίνεται ότι παραπέμπεται το μεγάλο ξεκαθάρισμα και οι πρωτοβουλίες από πλευράς των τραπεζών.

Συζητάνε για το Ελληνικό

Αλλαγές στην υπογραφείσα συμφωνία για το Ελληνικό, σε συνεννόηση με τη Lamda Development, ετοιμάζει το ΤΑΙΠΕΔ. Η εντεταλμένη σύμβουλος του Ταμείου , τόνισε ότι έχουν ξεκινήσει επαφές με την εταιρεία, καθώς «πρόκειται για ένα ιδιαίτερα δύσκολο έργο, αφού υπάρχει μία σύμβαση πώλησης, η οποία δεν μπορεί να αγνοηθεί. Η αξιοποίηση του Ελληνικού είναι το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη και τα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει έξι μελέτες αξιοποίησής του. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μία σύμβαση που υπεγράφη πέρυσι και η αξιοποίηση της έκτασης έχει ευρύτερες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις, τις οποίες θα λάβουμε υπόψη και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε αυτή τη στιγμή». Η ίδια έκανε λόγο για μία νέα αντίληψη αξιοποίησης από πλευράς του Ταμείου, που περιλαμβάνει παραδείγματα και μεθόδους που χρησιμοποιούνται ευρέως στο εξωτερικό. «Το ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί ως φορέας αξιοποίησης όχι ως φορέας πώλησης», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Ακίνητα φιλέτα στις...προθήκες

Ρυθμούς ανεβάζει η διαδικασία αξιοποίησης των ακινήτων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ. Για τον Αστέρα μετά την απόρριψη του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης του Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) και αφού διαπιστώθηκε πως το ισχύον πολεοδομικό πλαίσιο επιτρέπει την ανάπτυξη ανάλογης και μεγαλύτερης έκτασης δόμησης, δίδεται προθεσμία στην πλειοδότρια Jermyn Street να αποδεχθεί την επιλογή της και να αποκτήσει το συγκρότημα με το ίδιο τίμημα των 400 εκατ. ευρώ. Σε διαφορετική περίπτωση, αφού δοθεί το ίδιο δικαίωμα και σε όλους τους άλλους επενδυτές που συμμετείχαν αλλά μειοδότησαν και εάν δεν ικανοποιηθούν οι όροι του Ταμείου και της Εθνικής, θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός. Πλειοδότες έχουν και οι διαγωνισμοί των δύο εκτάσεων στην Αφάντου στη Ρόδο, που προσέκρουσαν όμως προ ημερών σε απορριπτική απόφαση του ΣτΕ για το ΕΣΧΑΔΑ. Η ανασύνταξή τους έχει προχωρήσει, αλλά για να προωθηθεί προς τους συναρμοδίους υπουργούς και από εκεί για το ΣτΕ πρέπει να συγκροτηθεί το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, που περιλαμβάνει όλους του γενικούς γραμματείς της κυβέρνησης, κάποιοι εκ των οποίων δεν έχουν ακόμη διορισθεί. Πιο φιλόδοξο είναι το σχέδιο για τα ακίνητα της ΕΤΑΔ και της εταιρείας «Αττικό Μέτωπο», που απορροφήθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ. Και αυτό διότι σύμφωνα με κύκλους του Ταμείου, η συμπερίληψη όλων αυτών των ακινήτων υπό ενιαία διαχείριση δίνει την ευκαιρία για μια στρατηγικότερη προσέγγιση της αξιοποίησης μιας περιοχής που εκτείνεται από το ΣΕΦ στο Νέο Φάληρο έως και το Σούνιο. Σε αυτό το master plan αναζητείται μοντέλο ώστε να συμμετάσχει μάλιστα και η Εταιρεία Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Ακίνητης Περιουσίας Α.Ε., στην οποία μετέχουν με 50% η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και 50% το ελληνικό Δημόσιο. Οσον αφορά στις μαρίνες Χίου, Πύλου και Αλίμου, η διαδικασία αναμένεται να ανακτήσει ρυθμό έως τα τέλη Ιουνίου.

Στο μικροσκόπιο και η Αττική Οδός

Η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης δεν περιλαμβάνει μόνο τους υπό κατασκευή οδικούς άξονες, αλλά και τις παραχωρήσεις α' γενιάς, όπως η Αττική Οδός και η Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο, δήλωσε από τη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης.Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΠαΣοΚ κ. Δημητρίου Κωνσταντόπουλου σχετικά με τη μείωση του κόστους διέλευσης από τη Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης», ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι το υπουργείο ετοιμάζει «ένα εξειδικευμένο σχέδιο ανά παραχώρηση, προκειμένου να καλέσουμε τους παραχωρησιούχους για διαπραγμάτευση» υπογραμμίζοντας ότι θα κληθούν τόσο η Γέφυρα όσο και η Αττική Οδός στις συζητήσεις.

 

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, το υπουργείο έχει θέσει έξι στόχους τόσο για τα ολοκληρωμένα όσο και για τα εν εξελίξει έργα παραχώρησης, όπως:

 

- Τη δημιουργία ενός πανελλαδικού, υβριδικού, αναλογικού συστήματος διοδίων

- Τη μείωση των διοδίων

- Τη χρήση δεικτών για την πορεία της οικονομίας σε σχέση με τη μεθοδολογία ορισμού της τιμής των διοδίων

- Τις ελεύθερες διελεύσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες συμπολιτών, όπως τα ΑμεΑ

- Τη δωρεάν διέλευση εντός των γεωγραφικών ορίων ενός δήμου

- Τη θέσπιση συγκεκριμένου αριθμού δωρεάν διελεύσεων ανά μήνα για μόνιμους κατοίκους προκειμένου να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στην εργασία τους.

 

«Η διαπραγμάτευση δεν είναι πολύ εύκολη ιστορία» παραδέχθηκε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος σημείωσε ότι εάν θέλουν οι παραχωρησιούχοι να υπάρξει μία «πραγματικά βιώσιμη κατάσταση, θα ανταποκριθούν στο μοντέλο που θα δώσει το υπουργείο».

 

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών υπογράμμισε ότι το υπουργείο δεν ζητεί μείωση διοδίων με αντάλλαγμα την αύξηση του χρόνου παραχώρησης, αλλά τη χρήση μεταβλητών δεδομένων, προκειμένου εάν αυξάνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος και τα έσοδα, να μειώνεται αντίστοιχα η περίοδος παραχώρησης και το αντίστροφο.

 

Το ίδιο πρέπει να ισχύσει και για την απόδοση των κεφαλαίων (IRR) των παραχωρησιούχων, είπε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος υπογράμμισε ότι θα πρέπει να είναι μεταβλητό και να προσαρμόζεται στις οικονομικές εξελίξεις.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki