Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Κασσιώπη : Η οδύσσεια μίας πώλησης

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν τοπικοί φορείς της Κέρκυρας, ζητώντας την ακύρωση της απόφασης του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), με την οποία παραχωρήθηκε στην εταιρεία NCH Capital δημόσια έκταση στην Κασσιώπη της Κέρκυρας. Οι αιτιάσεις ξεκινούν απο το τίμημα και την προστασία του περιβάλλοντος και καταλήγουν σε λόγους...εθνικής άμυνας.

Ετσι , τα αιτήματα που σχετίζονται με την εθνική άμυνα και ασφάλεια και προέκυψαν ξαφνικά, έχουν προκαλέσει προβλήματα και προσωρινή εμπλοκή στην επένδυση για την τουριστική αξιοποίηση δημόσιας έκτασης στην Κασσιώπη της Κέρκυρας, ενώ η κυβέρνηση κάνει «αγώνα δρόμου» για να ξεπεραστούν. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε μη νόμιμο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που επιχειρεί να αλλάξει τη θέση του Ναυτικού Οχυρού Αγίου Στεφάνου και να μετακινήσει τα ραντάρ και κεραίες του ΝΑΤΟ (του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος) που παρακολουθούσαν τα στενά μεταξύ Κέρκυρας και Αλβανίας και βρίσκονται στην επίμαχη ήδη παραχωρηθείσα περιοχή. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι από τα υπάρχοντα στοιχεία δεν μπορεί να βεβαιωθεί ότι με τη μεταφορά του Ναυτικού Οχυρού σε άλλη θέση επιτυγχάνεται ισοδύναμο αποτέλεσμα για την εξυπηρέτηση της εθνικής άμυνας και ασφάλειας της χώρας. Ταυτόχρονα ξεκαθαρίζει ότι ναι μεν υπηρετεί λόγους εθνικού και δημοσίου συμφέροντος η υλοποίηση προγράμματος αποκρατικοποιήσεως και αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου για να αποπληρωθεί το δημόσιο χρέος, αλλά υπερτερεί οπωσδήποτε η εθνική ασφάλεια της χώρας, κατά τη στάθμιση των έννομων αγαθών, καθώς και η ανάγκη να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία της χώρας. Η επίμαχη έκταση 489 στρεμμάτων, αφού πέρασε πρώτα στο ΤΑΙΠΕΔ, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό παραχωρήθηκε για αξιοποίηση στην εταιρείας NCH Capital για 99 χρόνια, έναντι 23 εκατ. ευρώ και επιπλέον 2,3 εκατ. ευρώ λόγω πιθανής συμμετοχής του ΤΑΙΠΕΔ στη μελλοντική υπεραξία του ακινήτου μετά 6 χρόνια. Παράλληλα κινήθηκε διαδικασία τροποποίησης και μεταφοράς του Ναυτικού Οχυρού έκτασης 12,5 στρεμμάτων στην απαγορευμένη ζώνη (με περιφερειακή επιπλέον ζώνη επιτήρησης) και το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) γνωμοδότησε θετικά πριν να πληροφορηθεί τη νέα ακριβή θέση των ραντάρ, κεραιών, κλπ.

Σε άλλη προσφυγή η Κίνηση Πολιτών κατά του Ξεπουλήματος και της Καταστροφής του Ερημίτη, η Περιφερειακή Παράταξη Περιφέρειας Ιόνιων Νήσων "ΑΝΑΣΑ" και η δημοτική παράταξη του Δήμου Κέρκυρας "Εμπρός" επικαλούνται δέκα λόγους για την ακύρωση της επίμαχης απόφασης, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι η εκποίηση της εκπληκτικού κάλλους περιοχής του “Ερημίτη”, που περιλαμβάνει υδροβιότοπους, δάσος και αιγιαλό, είναι πέρα για πέρα απαράδεκτη και προκλητική. Οι προσφεύγοντες επίσης υποστηρίζουν ότι αποκρύπτεται συνειδητά η αλήθεια ότι η συγκεκριμένη επένδυση δεν θα αποφέρει πάνω από 30-40 θέσεις εργασίας και δεν θα βοηθήσει οικονομικά την τοπική κοινωνία, ενώ όσον αφορά τους λόγους ακυρότητας επικαλούνται άρθρα του Συντάγματος που ορίζουν ότι:

* Τα κοινόχρηστα πράγματα ως ανήκοντα στη δημόσια περιουσία του κράτους είναι αναπαλλοτρίωτα, αμεταβίβαστα, ακατάσχετα και εκτός συναλλαγής. Ο δημόσιος σκοπός τους δεν είναι δυνατόν να μεταβληθεί, ανατραπεί ή πάντως καταστεί δευτερεύων και ανενεργός.

* Τα ιδιόχρηστα πράγματα ως ανήκοντα στην δημόσια περιουσία του κράτους είναι αναπαλλοτρίωτα, αμεταβίβαστα, ακατάσχετα και εκτός συναλλαγής, διέπεται δε η αφιέρωσή τους σε δημόσιο σκοπό από την αρχή της αναλογικότητας.

* Το φυσικό περιβάλλον προστατεύεται ως αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών

Πουλάνε "πακέτο" αρχαίο ναό;

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται πλέον η διαδικασία εκποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ του ακινήτου του «Αστέρα» Βουλιαγμένης από κοινού με το παρακείμενο ξενοδοχειακό συγκρότημα «Αστήρ Παλλάς», που ανήκει στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας - ΕΤΕ, και τη Μαρίνα Βουλιαγμένης, καθώς μέχρι τις 29-3-2013 λήγει η προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση Πλειοψηφικής Συμμετοχής στο Μετοχικό Κεφάλαιο της ΑΣΤΗΡ ΠΑΛΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ Α.Ξ.Ε. Μέσα στο ξενοδοχειακό συγκρότημα του «Αστήρ Παλλάς» και μάλιστα στο χώρο της παραλίας του βρίσκεται ο αρχαίος ναός του «Απόλλωνος Ζωστήρος» το σημαντικότερο ιερό του Αρχαίου Δήμου των Αλών Αιξωνιδών (Βούλας-Βουλιαγμένης). Ο εν λόγω αρχαίος ναός αποκαλύφθηκε με τις ανασκαφές της Αρχαιολογικής Εταιρείας στα έτη 1926-1927 και έχει κηρυχθεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο με το ΦΕΚ 142Α/11.04.1929 μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο του. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν3028/2002 (ΦΕΚ153Α), εκτελεστικού νόμου του άρθρου 18 παρ1 του Συντάγματος «για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς»:

Α. «Τα αρχαία ακίνητα μνημεία που χρονολογούνται έως και το 1453 ανήκουν στο Δημόσιο κατά κυριότητα και νομή και είναι πράγματα εκτός συναλλαγής και ανεπίδεκτα χρησικτησίας» (άρθρο 7 παρ.1).

Β. «Τα ακίνητα αρχαία που αποκαλύφθηκαν η αποκαλύπτονται κατά την εκτέλεση ανασκαφών ή άλλης αρχαιολογικής έρευνας, ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, είναι εκτός συναλλαγής και ανεπίδεκτα χρησικτησίας» (παρ. 2 επίσης του άρθρου 7)».

Tο ερωτημα που ανακύπτει είναι αν ο αρχαίος ναός "πάει πακέτο" προς πώληση παρά τις αντίθετες προβλέψεις των παραπάνω αναφερομένων διατάξεων.

Δύο αλλαγές στην αγορά ενοικίου

Δύο μεγάλα κεφάλαια έχουν ανοίξει στην αγορά σε ό,τι αφορά την αγορά ακινήτων και τα ενοίκια. Το πρώτο είναι η η μίσθωση ακινήτων σε τιμές υψηλότερες από τις αναγραφόμενες στο συμβόλαιο βάσει του οποίου γίνεται και η φορολόγηση. Δηλαδή ιδιοκτήτες και ενοικιαστές συμφωνούν σε ένα μίσθωμα το οποίο αναγράφεται στο συμβόλαιο που κατατίθεται στην εφορία. Όμως, το πραγματικό ποσό είναι μεγαλύτερο και δίνεται «κάτω από το τραπέζι» με έκπτωση, πάντως, του τελικού μισθώματος από τον ιδιοκτήτη. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει το ρίσκο ο ενοικιαστής να σταματήσει να πληρώνει τα «μαύρα» και να καταβάλλει μόνο το μίσθωμα του συμβολαίου. Υπενθυμίζεται ότι από φέτος τα εισοδήματα από ενοίκια φορολογούνται αυτοτελώς, με συντελεστή 10% έως 12.000 ευρώ και 33% στο υπερβάλλον ποσό. Το ακαθάριστο ποσό από ακίνητα υποβάλλεται και σε συμπληρωματικό φόρο, ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή 1,5%. Ο συντελεστής του προηγούμενου εδαφίου αυξάνεται σε 3%, εφόσον η επιφάνεια κατοικίας υπερβαίνει τα 300 τετραγωνικά μέτρα ή πρόκειται για επαγγελματική μίσθωση. Το δεύτερο μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση είναι πώς θα φορολογηθούν τα χιλιάδες άδεια διαμερίσματα. Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων αυτών λένε ότι θα παραδώσουν τα κλειδιά στο υπουργείο Οικονομικών αφού θα πρέπει να πληρώνουν υπέρογκους φόρους (ΕΕΤΗΔΕ ή Ενιαίο Φόρο) για κτίρια από τα οποία δεν εισπράττουν ούτε ένα ευρώ. Στο τραπέζι έχει πέσει η πρόταση για μείωση κατά 50% της φορολογητέας αξίας ενός ακινήτου που την προηγούμενη χρονιά ήταν κλειστό, δεν απέφερε δηλαδή ούτε ένα ευρώ στον ιδιοκτήτη του.

Απόφαση "ασπίδα"

Στον «αέρα» κινδυνεύουν να βρεθούν ως αντισυνταγματικές όλες οι δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών και περιουσιακών στοιχείων που έχει επιβάλει το ΣΔΟΕ σε βάρος διαφόρων πολιτών που ελέγχονται για το αν έχουν διαπράξει κάποιο οικονομικό έγκλημα και εμπλέκονται σε λαθρεμπόριο ή σε μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή. Ταυτόχρονα απειλούνται με «μπλόκο» και κάθε άλλου είδους εκκρεμείς ή μελλοντικές περιουσιακές δεσμεύσεις. Το Δ' τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική και αντίθετη στην ΕΣΔΑ (Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου) τη νομοθεσία (ν. 3296/04 και ΠΔ 85/05) που δίνει στο ΣΔΟΕ την αρμοδιότητα για έναν τόσο σοβαρό περιορισμό της οικονομικής ελευθερίας και των περιουσιακών δικαιωμάτων, χωρίς να προσδιορίζονται προηγουμένως σαφείς προϋποθέσεις, κριτήρια αλλά και χρονικά όρια για τέτοιου είδους σοβαρές δεσμεύσεις. Μολονότι το Δ' τμήμα ΣτΕ αναγνωρίζει ότι το μέτρο αυτό έχει ληφθεί για να υπηρετήσει σκοπούς δημοσίου συμφέροντος προκειμένου να διατηρηθούν στοιχεία που θα αποτελέσουν αντικείμενο του ελέγχου και για να διασφαλιστούν αξιώσεις και συμφέροντα του Δημοσίου, εντούτοις διαφωνεί με τον τρόπο που παραχωρείται η συγκεκριμένη «υπερεξουσία» στα χέρια των ελεγκτών του ΣΔΟΕ, καθώς με γενικές και αόριστες ρυθμίσεις επέρχεται σοβαρή επέμβαση σε αγαθά που προστατεύονται από το Σύνταγμα και το 1ο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ.

Για όσο διάστημα διαρκεί η δέσμευση -τονίζει το ΣΤΕ- ο ελεγχόμενος στερείται τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει και να διαθέσει περιουσιακά του στοιχεία και μάλιστα ρευστό χρήμα και κινητές αξίες (μετοχές κ.λπ.) που φυλάσσονται σε πιστωτικά ιδρύματα, με συνέπεια το μέτρο αυτό να περιορίζει σοβαρά τα περιουσιακά του δικαιώματα, την οικονομική και επαγγελματική του ελευθερία, δηλαδή αγαθά την προστασία των οποίων κατοχυρώνουν οι συνταγματικές διατάξεις περί ιδιοκτησίας, οικονομικής ελευθερίας κ.λπ. Το γεγονός ότι το ΣΔΟΕ μόλις πιθανολογηθεί η διάπραξη σοβαρών οικονομικών παραβάσεων δεσμεύει περιουσιακά στοιχεία και λογαριασμούς, για να μπορούν να ικανοποιηθούν τυχόν αξιώσεις του Δημοσίου και για να επιληφθούν στη συνέχεια τα αρμόδια όργανα για την επιβολή κυρώσεων, δεν αρκεί -κατά το ΣτΕ- για να νομιμοποιήσει από συνταγματική άποψη την ρύθμιση.

Και αυτό γιατί, για να επιβληθεί ένα τόσο μέτρο, πρέπει να προβλέπονται οι προϋποθέσεις στον νόμο, με τρόπο σαφή και αντικειμενικό, σύμφωνα με τις επιταγές της αρχής του κράτους δικαίου και της αρχής της αναλογικότητας. Ομως ο ν. 3296/04 και το ΠΔ 85/05 επιτρέπουν τη λήψη του μέτρου γενικά και αόριστα σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος, μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγής κ.λπ., αφήνοντας έτσι στο ΣΔΟΕ ευρύτατο περιθώριο διακριτικής ευχέρειας, χωρίς να καθορίζονται με σαφή και συγκεκριμένο τρόπο οι προϋποθέσεις για την επιβολή δέσμευσης σε περιουσιακά στοιχεία.

Ληφτινγκ στο χαρατσι

Φόρμουλα» αναζητούν στο οικονομικό επιτελείο προκειμένου να γίνει πιο ήπιο το «χαράτσι» στα ακίνητα (ΕΕΤΗΔΕ), το οποίο εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Τόσο ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς όσο και ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας μίλησαν για βελτιωτικές κινήσεις κατά την εφαρμογή του ΕΕΤΗΔΕ και το 2013. Οπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, το εύρος των κινήσεων αυτών εξαρτάται άμεσα από τις ανάγκες του τρέχοντος προϋπολογισμού αλλά και τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Προσθέτουν πως θα μπορούσε να εξεταστεί μία μείωση των συντελεστών επιβολής του ΕΕΤΗΔΕ, με το σκεπτικό ότι τα συνολικά έσοδα από τον συγκεκριμένο φόρο είναι υψηλότερα από αυτά που προβλεπόταν να εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία από τον υπό σχεδιασμό ενιαίο φόρο ακινήτων που τελικά θα τεθεί σε ισχύ το 2014. Τα ετήσια έσοδα από το «χαράτσι» υπολογίζονται σε 2,5 δισ. ευρώ, ενώ από τον ενιαίο φόρο ακινήτων (σύμφωνα με το βασικό σενάριο στο οποίο είχε καταλήξει η τρικομματική επιτροπή) στα 2,1 με 2,2 δισ. ευρώ. Οπως σημειώνουν, είναι δυνατόν το ΕΕΤΗΔΕ να γίνει... ελαφρύτερο κατά 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, αλλά αυτό προϋποθέτει ότι θα εισπραχθούν στην ώρα τους εντός του τρέχοντος έτους και μέχρι το τελευταίο ευρώ ο ΦΑΠ του 2011 και ο ΦΑΠ του 2012. Μέχρι στιγμής όμως τα εκκαθαριστικά για τους συγκεκριμένους φόρους δεν έχουν ταχυδρομηθεί. Εκτιμάται ότι η αποστολή τους θα ξεκινήσει στα τέλη Απριλίου ή το αργότερο λίγες ημέρες μετά το Πάσχα. Παράλληλα, εφόσον δεν θα τεθεί από εφέτος σε ισχύ ο νέος ενιαίος φόρος ακινήτων (υπό κανονικές συνθήκες θα αντικαθιστούσε τόσο το ΕΕΤΗΔΕ όσο και τον ΦΑΠ), οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να πληρώσουν και ΦΑΠ για το 2013 ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ. Ομως με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι εφικτό τα εκκαθαριστικά για τον ΦΑΠ του 2013 να αποσταλούν μέχρι το τέλος του έτους.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki