Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ενοίκια :Το μεγάλο μαγείρεμα

Ενώ η αγορά ενοικίων καταρέει τα επίσημα στατιστικά στοιχεί που καταγράφουν την εξέλιξη των τιμών , την εμφανίζουν να παραμένει σταθερή χωρίς απώλειες. Το αξιοπερίεργο είναι ότι,  τα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής εμφανίζουν τις τιμές των ενοικίων να υποχωρούν στο δωδεκάμηνο Απριλίου 2011-2012 μόλις κατα 1,3%. Για τον Απρίλιο μάλιστα η πτώση των ενοικίων που καταγράφουν τα επίσημα στοιχεία ειναι μόλις 0,3%. Για την χρονική περίοδο της κρίσης που ξεκίνησε απο το 2009 και συνεχίζεται αθροιστικά οι τιμές των ενοικίων , σύμφωνα με την Στατιστική Αρχή  εμφανίζουν μηδενική μεταβολή!

Η πραγματικότητα όμως , όπως καταγράφεται απο τα στοιχεία κτηματομεσιτικών γραφείων και τις αγγελίες που δημοσιεύονται σε έντυπα και στο διαδίκτυο ,δίνουν μία εντελώς διαφορετική εικόνα. Κατά μέσο όρο τα μισθώματα έχουν υποχωρήσει από 10% έως 25% απο την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα ενώ , για τα ακίνητα μεγάλης επιφάνειας η βουτιά είναι πάνω από 30%.

Κατοικίες άνω των 150 τ.μ. κινδυνεύουν να μείνουν στα αζήτητα αφού κανείς δεν μπορεί να πληρώνει ενοίκια πάνω από 800 ή 1.000 ευρώ. Μάλιστα, τους τελευταίους μήνες καταγράφεται μαζική μετακόμιση από μεγάλα σπίτια σε μικρότερα με άμεσο στόχο τη μείωση των εξόδων. Εκατοντάδες οικογένειες έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια των 4 και 5 δωματίων και «βολεύονται» στα τριάρια, ρίχνοντας το ενοίκιο ακόμη και 500 ευρώ τον μήνα. Μεγάλες αντοχές δείχνουν οι γκαρσονιέρες και τα δυάρια τα οποία έχουν ζήτηση με αποτέλεσμα τα ενοίκια να μένουν σταθερά ή να μειώνονται 5%-10%. Δραματική είναι η κατάσταση στα ενοίκια καταστημάτων και γραφείων, όπου η βουτιά μπορεί να φτάνει το 50%. Μάλιστα ιδιοκτήτες τέτοιων ακινήτων κυρίως στα γκέτο της Αθήνας, ζητούν από τους επιχειρηματίες- ενοικιαστές να δίνουν συμβολικό ποσό κάθε μήνα, αρκεί να διατηρούν «ζωντανά» τα ακίνητά τους προκειμένου να μην καταληφθούν από λαθρομετανάστες.

Παράπλευρες απώλειες και στα ακίνητα

Στον αέρα φαίνεται ότι βρίσκονται πλέον επιχειρήσεις του τομέα των ακινήτων μετά τη διάσπαση της Λαϊκής Τράπεζας και το κούρεμα που θα επέλθει στην Τράπεζα Κύπρου, βυθίζοντας τον τομέα στο ναδίρ. Παράλληλα, δημιουργείται σωρεία ερωτημάτων, τι θα γίνει με τους πελάτες που αγόρασαν ακίνητα, αλλά δεν έχουν τίτλους ιδιοκτησίας και κυρίως εξασφάλιση από την τράπεζα για το ακίνητο που αγόρασαν. Μεγάλη αναστάτωση φαίνεται ότι υπήρξε στη Κύπρο και ανάμεσα στους ξένους αγοραστές, κυρίως από την Κίνα, οι οποίοι προχώρησαν πρόσφατα σε αγορά ακινήτου στην Κύπρο ή είχαν πρόθεση να αγοράσουν και άρχισαν τις διαδικασίες. Σύμφωνα με επιχειρηματίες του κλάδου, υπολογίζεται ότι το 1/3 των επιχειρηματιών ήταν πελάτες της Λαϊκής Τράπεζας, ανάμεσά τους και μεγάλοι όμιλοι ακινήτων. Σημειώνεται ότι , η Τράπεζα Κύπρου και η Λαϊκή Τράπεζα, αποτελούσαν τα δύο βασικότερα τραπεζικά ιδρύματα με τα οποία συνεργαζόταν μεγάλη μερίδα, αν όχι η πλειοψηφία, των επιχειρηματιών ανάπτυξης γης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις κυπρίων επιχειρηματιών του κλάδου, ο συνολικός δανεισμός των επιχειρηματιών ανάπτυξης γης ξεπερνούσε τα €6 δισ. Υπό το βάρος της κρισιμότητας της κατάστασης, συνήλθε χθες εκτάκτως το διοικητικό συμβούλιο του Παγκύπριου Συνδέσμου Επιχειρηματιών Ανάπτυξης Γης, το οποίο εξέτασε την κατάσταση και τα προβλήματα που αναφύονται.

Πως θα νομιμοποιηθούν χιλιάδες ακίνητα

Μεγάλη ανατροπή στον τομέα των ακινήτων επιφέρει η πρόβλεψη του νέου νομοσχεδίου για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων που δημοσιοποιείται μέσα στις επόμενες μέρες, πως όλα τα κτίσματα προ του 1975 θεωρούνται νόμιμα είτε διαθέτουν οικοδομική άδεια είτε όχι. Λύνεται κατ΄ αρχήν ένα χρόνιο πρόβλημα πολλών πολιτών, οι οποίοι έχουν χάσει την οικοδομική άδεια ή νομίμως δεν διαθέτουν (παραδείγματος χάριν σε περιπτώσεις σεισμοπαθών), παράλληλα όμως ανεβαίνει η αξία δεκάδων ακινήτων ιδίως της περιφέρειας που τώρα μπορούν να αναβαθμιστούν και να αξιοποιηθούν. Ο χρόνος οικοδόμησης αποδεικνύεται από δημόσιο έγγραφο ή αεροφωτογραφίες. Τακτοποιούνται παραβάσεις, όπως η κάλυψη ημιυπαίθριων χώρων. Διευθετείται η υπέρβαση του συντελεστή δόμησης μέχρις ενός ορίου. Εξαιρούνται κτίσματα σε δάση, αναδασωτέες ή δημόσιες εκτάσεις, αιγιαλούς, παραλίες.

Επίσης , ευνοϊκοί όροι για την πληρωμή των προστίμων αυθαιρέτων θα προβλέπονται στο νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα γνωστές πληροφορίες, ο αριθμός των δόσεων θα φθάνει έως τις 60. Ο χρόνος αποπληρωμής του προστίμου θα είναι έως 5 έτη, με δυνατότητα να καθορίζει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες, τον τρόπο εξόφλησης του προστίμου υπό την προϋπόθεση ότι θα καταβάλλει ένα ελάχιστο ποσό ανά εξάμηνο, το οποίο θα καλύπτει ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 10 έως 20% της συνολικής οφειλής του προστίμου. Η νομιμοποίηση των λεγόμενων μικρών πολεοδομικών παραβάσεων εντός του νόμιμου όγκου ακινήτων, που έχουν ανεγερθεί με οικοδομική άδεια, θα γίνεται με εφάπαξ πρόστιμο της τάξης των 500 ευρώ επίσης με ευνοϊκό διακανονισμό πολλών δόσεων. Τα πρόστιμα διατηρούνται στα ίδια επίπεδα, ώστε να μην υπάρξουν τριβές και προβλήματα και διαφορετική μεταχείριση όσων ιδιοκτητών έχουν ήδη ενταχθεί στη ρύθμιση.

Πτώση ενοικιων 15% σε ένα χρόνο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πτώση των ενοικίων των κατοικιών κατά 14% - 15% σε όλη τη χώρα, διαπιστώνει πανελλαδική έρευνα με τη συμμετοχή των γραφείων του δικτύου της μεσιτικής αλλυσίδας για το πρώτο τρίμηνο του 2013, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Συγκεκριμένα, στη Θεσσαλονίκη η πτώση των τιμών κινήθηκε από 16% - 22% κατά μέσον όρο, στην Αττική η πτώση έφτασε το 12% με 13% και στην περιφέρεια η πτώση κυμάνθηκε από 14% έως 17%. Οι τιμές των ακινήτων προς ενοικίαση ανά τετραγωνικό μέτρο στην Αττική κυμαίνονται κατά μέσον όρο ελάχιστα κάτω των 5 ευρώ έως λίγο πάνω από 7 ευρώ, με κατώτατη τιμή ανά 3 ευρώ/τμ στα Καμίνια, Νεάπολη & Εξάρχεια και ανώτατη τα 11 ευρώ/τμ στην Εκάλη και το Παλαιό Ψυχικό. Στη Θεσσαλονίκη, αντίστοιχα οι μέσες τιμές κυμαίνονται από 3,5 έως 5 ευρώ, με τις χαμηλότερες να παρατηρούνται στις Δυτικές Συνοικίες (Αμπελόκηποι, Σταυρούπολη, Εύοσμος, Κορδελιό, Ηλιούπολη και Πολίχνη) γύρω στα 2 ευρώ/τμ και τις υψηλότερες στην Παλιά Παραλία που αγγίζουν τα 10 ευρώ/τμ. Στις επαρχιακές πόλεις, οι τιμές κατά μέσον όρο κυμαίνονται από 3 ευρώ έως 4,5 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Οι χαμηλότερες τιμές παρατηρούνται στη Λαμία στα 2 ευρώ και οι υψηλότερες στην Καλαμάτα (7 ευρώ). Όσο για το προφίλ των ακινήτων προς ενοικίαση, σύμφωνα με την έρευνα, είναι διαμερίσματα (νεόδμητα και έως 10 - 15 ετών) και αποτελούνται από 2 ή 3 υπνοδωμάτια (εκτός κάποιων περιοχών στα Βόρεια Προάστια της Αττικής όπου ζητούνται μεγαλύτερα). Το εμβαδόν τους κυμαίνεται από 70 έως 100 τμ (εξαιρούνται και πάλι οι περιοχές των Βορείων Προαστίων), ενώ το ύψος του μισθώματος δεν ξεπερνά τα 500 ευρώ (εκτός κάποιων περιοχών όπου φτάνουν στα 1.000 με 1.200 ευρώ το ανώτατο). Ζητούμενα χαρακτηριστικά είναι κατά κύριο λόγο η αυτόνομη θέρμανση, η ηλικία, η θέση και η γενική κατάσταση του ακινήτου, ενώ σε μικρότερο βαθμό, η ύπαρξη τζακιού και η θέα.

Τα αεροδρόμια και οι μνηστήρες

Στις αρχές φθινοπώρου αναμένεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί και οι ζυμώσεις μεταξύ των αρχικά 11 ενδιαφερομένων για τη συγκρότηση κοινοπρακτικών σχημάτων που θα διεκδικήσουν τις δύο συστάδες αεροδρομίων. Η πλήρης ανάπτυξη, πάντως, των περιφερειακών αερολιμένων θα γίνει από το 2015 και μετά και υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν θα βρεθούν αντιμέτωποι με προβλήματα που αφορούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των αεροδρομίων. Οι επενδυτές πρόκειται να αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30 + 10 έτη, ενώ υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης. Θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές, οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων, ενώ οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια. Μέσω των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας εξυπηρετείται σε συντριπτικό ποσοστό ο εισερχόμενος τουρισμός και για τον λόγο αυτό η λειτουργία των περισσοτέρων εξ αυτών χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα.

Στα προς αξιοποίηση αεροδρόμια περιλαμβάνονται αρχικά  τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η δεύτερη τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Μέχρι τη δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την πρώτη ομάδα και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για τη δεύτερη ομάδα.

Η πρώτη φάση του διαγωνισμού συγκέντρωσε το επενδυτικό ενδιαφέρον ξένων και εγχώριων σχημάτων από διάφορες χώρες, όπως τις Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Τουρκία, Ισραήλ, Αργεντινή αλλά και Ελλάδα. Ειδικότερα, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:

- Aeroport De La Cote d'Azur, διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Νίκαιας στη Νότια Γαλλία.

- Agrokor Novaport Development από την Κροατία.

- Engelinvest Israel Ltd, ισραηλινή εταιρεία με αντικείμενο το real estate με εξαιρετικά ισχυρό χαρτοφυλάκιο ακινήτων.

- Global Liman Isletmeler (66,66%) - Flughafen Munchen (33,34%). Η τουρκική εταιρεία έχει ειδίκευση στη διαχείριση λιμανιών κι εκδήλωσε ενδιαφέρον από κοινού με τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου του Μονάχου.

- Zurich Airport (63%) - J&P Αβαξ (37%). Ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος κατέρχεται στον διαγωνισμό με τη συνεργασία της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αερολιμένα της Ζυρίχης.

- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.

- Fraport AG - Ομιλος Κοπελούζου. Η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης με τη συνεργία του ομίλου Κοπελούζου έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί από κοινού στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.

- TAV. Η τουρκική εταιρεία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης, καθώς επίσης και τα αεροδρόμια της Αγκυρας, της Σμύρνης και της Αττάλειας, ενώ έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά της και στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα σε Σαουδική Αραβία, Γεωργία, Σκόπια, Τυνησία και Λετονία.

- Vinci - Ελλάκτωρ. Ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος με σημαντική παρουσία του στη χώρα μας συμπράττει με την ελληνική κατασκευαστική, σε μία συνεργασία που προϊδεάζει επίσης και σε κοινή κάθοδο στον επικείμενο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο.

- Corporation America - ΜΕΤΚΑ. Ο αργεντίνικος όμιλος λειτουργεί συνολικά 49 αεροδρόμια παγκοσμίως και κατέρχεται από κοινού με την ελληνική ΜΕΤΚΑ.

- Advent. Ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό κατέθεσε και ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki