Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Καταγγέλω κε Υπουργέ

Φορος Υπεραξίας : Ενας φόρος του...ποδαριού

Η προχειρότητα με την οποία αντιμετώπισε το θέμα της επιβολής φόρου υπεραξίας το υπουργείο Οικονομικών είχε αποτέλεσμα ο νόμος να μοιάζει με σταυρόλεξο και κανένας να μην μπορεί να καταλάβει πώς θα εφαρμοστεί. Στην ήδη αναιμική κίνηση στις αγοραπωλησίες ήρθε να προστεθεί και η αποχή των συμβολαιογράφων από την κατάρτιση συμβολαιογραφικών πράξεων, καθώς όπως αναφέρουν τα προβλήματα που παρουσιάζει ο νέος νόμος θα τα πληρώσουν ακριβά όσοι συνάδελφοί τους κάνουν λάθος στην απόδοση του φόρου. Η Συντονιστική Επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος έχει αποφασίσει να απέχει έως ότου το υπουργείο Οικονομικών δώσει λύση σε όλα τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί από τις πρώτες μέρες εφαρμογής του νόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών, μετά τις έντονες αντιδράσεις που υπήρξαν, σχεδιάζει να απαλλάξει τους συμβολαιογράφους από τον υπολογισμό του φόρου και προσανατολίζεται να εκδώσει απόφαση με την οποία θα ορίζει ότι πριν από την υπογραφή των συμβολαίων οι φορολογούμενοι θα πρέπει να υποβάλουν στην Εφορία φόρο υπεραξίας. Στη συνέχεια, η Εφορία θα υπολογίζει και θα βεβαιώνει το φόρο, ώστε να εκδώσει Ταυτότητα Οφειλής, με το ποσό του φόρου που θα πρέπει να πληρώσει ο πωλητής του ακινήτου. Ωστόσο, την παρακράτηση του φόρου θα την κάνει ο συμβολαιογράφος, τον οποίο και θα αποδίδει στο Δημόσιο.

Παράλληλα, μαζί με την απόφαση για τον υπολογισμό και την παρακράτηση του φόρου, το υπουργείο θα εκδώσει και απόφαση με την οποία θα καθορίζει τον τρόπο υπολογισμού της τιμής απόκτησης του ακινήτου στις περιπτώσεις που δεν μπορεί να γίνει από το συμβόλαιο, ώστε ο προσδιορισμός να γίνεται με τη χρήση αντικειμενικών κριτηρίων και τιμών. Η αγορά και οι συμβολαιογράφοι περιμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις συγκεκριμένες υπουργικές αποφάσεις, με την ελπίδα ότι θα λύνουν μια σειρά από προβλήματα που προς το παρόν έχουν βάλει «φρένο» σε οποιαδήποτε αγοραπωλησία σχεδιάζεται να γίνει. Μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι πωλήσεις ακινήτων από αντιπαροχή, τα ακίνητα που ιδιοκτησία τους αφορά χρησικτησία, ακίνητα που στα συμβόλαια αγοράς δεν αναγράφονται τιμές κ.ά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των συμβολαιογράφων, με τη συγκεκριμένη διαδικασία που θεσμοθετήθηκε ο φόρος υπεραξίας 15% είναι ανεφάρμοστος στην πράξη, καθώς παρουσιάζει πολλές ατέλειες, ενώ ταυτόχρονα «εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τα φορολογικά συμφέροντα του πωλητή-φορολογουμένου». Πρόκειται για τον «κρυφό» φόρο που επιβάλλεται στους πωλητές των ακινήτων, οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις θα κληθούν να πληρώσουν υπέρογκα ποσά, εάν δεν μετακυλίσουν το κόστος στους αγοραστές. Ο φόρος υπεραξίας επιβάλλεται στη διαφορά που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και στην τιμή πώλησης του ακινήτου. Ωστόσο, μέχρι σήμερα το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει εκδώσει τη διευκρινιστική εγκύκλιο με την οποία θα ξεκαθαρίζεται το νέο φορολογικό τοπίο στις μεταβιβάσεις ακινήτων, με αποτέλεσμα να παραμένουν τα κενά και οι συμβολαιογράφοι να μην μπορούν να προχωρήσουν στη σύνταξη των συμβολαίων.

Οπως αναφέρουν συμβολαιογράφοι, αυτή τη στιγμή, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων αγοραπωλησιών ακινήτων, είναι αδύνατον να υπολογιστεί η αξία κτήσης τους, ώστε να υπολογιστεί ο φόρος υπεραξίας επί της τιμής πώλησης. Παράλληλα, χωρίς αντίκρισμα, όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς ακινήτου, είναι το αφορολόγητο όριο των 25.000 ευρώ, καθώς θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να έχει διακρατήσει το ακίνητο για πέντε τουλάχιστον έτη και να μην έχει γίνει άλλη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας.

Η εικονική πραγματικότητα του υπουργείου Οικονομικών

Με εικονικές τιμές θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας ακινήτων, όταν και εφόσον λυθούν τα προβλήματα για την εφαρμογή του νόμου. Οι αντικειμενικές αξίες τόσο κατά την αγορά των ακινήτων όσο και στην πώληση απέχουν από τις πραγματικές τιμές πώλησης, με αποτέλεσμα να προκύπτουν τεράστιοι φόροι για όσους προχωρούν στην πώληση των ακινήτων τους. Ο φόρος υπεραξίας θα επιβάλλεται στους πωλητές ακινήτων και προκύπτει από τη διαφορά της τιμής κτήσης με την τιμή πώλησης του ακινήτου. Αυτό σημαίνει ότι σε αρκετές περιπτώσεις θα λαμβάνονται υπόψη οι αντικειμενικές αξίες κατά την αγορά και πώληση του ακινήτου. Ωστόσο, τόσο οι αντικειμενικές αξίες αγοράς όσο και πώλησης είναι σε κάθε περίπτωση εικονικές και δεν αντιπροσωπεύουν την πραγματική αξία των ακινήτων. Για παράδειγμα, το 1985 που εφαρμόσθηκαν για πρώτη φορά οι αντικειμενικές αξίες, αυτές ήταν σημαντικά χαμηλότερες από τις πραγματικές τιμές πώλησης των ακινήτων. Ο λόγος που δημιουργήθηκε το σύστημα το 1985 ήταν αφενός για να μειωθεί ο φόρτος στις εφορίες αφετέρου για να περιορισθεί η φοροδιαφυγή και να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι εκ των προτέρων τη φορολογητέα αξία του ακινήτου και τη φορολογική τους υποχρέωση. Οι τιμές της εποχής εκείνης όπως είχαν καθορισθεί από το υπουργείο Οικονομικών ήταν 60%-70% χαμηλότερες από τις πραγματικές. Βέβαια τα έσοδα του υπουργείου Οικονομικών αυξήθηκαν σημαντικά, δεδομένου ότι ο φόρος υπολογιζόταν με μια συγκεκριμένη αξία που είθισται να είναι η αντικειμενική. Ταυτόχρονα οι αγοραστές γλίτωναν τεράστια ποσά φόρου σε σχέση με την πραγματική τιμή πώλησης, δεδομένου ότι στο συμβόλαιο αναγραφόταν η αντικειμενική αξία και όχι η τιμή πώλησης του ακινήτου. Σήμερα οι αντικειμενικές αξίες δεν αντιπροσωπεύουν σε καμία περίπτωση την τιμή πώλησης του ακινήτου. Αν το 1985 ήταν χαμηλότερες από τις τιμές πώλησης, σήμερα είναι σημαντικά υψηλότερες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στρεβλώσεις όπως με τον φόρο υπεραξίας. Τα ποσά που θα κληθούν να πληρώσουν στην εφορία οι πωλητές ακινήτων είναι τεράστια και σε αρκετές περιπτώσεις μπορούν να οδηγήσουν στη ματαίωση μιας αγοραπωλησίας. Για παράδειγμα, διαμέρισμα 100 τ.μ. στην περιοχή των Αμπελοκήπων αγοράσθηκε το 1986 στην τιμή των 13.000 ευρώ. Σήμερα πωλείται 100.000 ευρώ. Ο φόρος υπεραξίας θα ανέλθει στο ποσό των 4.210 ευρώ. Στις περισσότερες περιπτώσεις πώλησης ακινήτων ο φόρος υπεραξίας ανέρχεται σε χιλιάδες ευρώ. Πάντως προς το παρόν δεν γίνεται καμία αγοραπωλησία και αυτό, διότι οι συμβολαιογράφοι απέχουν από τη σύνταξη και υπογραφή συμβολαιογραφικών πράξεων πώλησης ακινήτων, υπαγομένων στον φόρο υπεραξίας.

Ο κατάλογος της χασούρας

Στα γραφεία η πτώση των τιμών φτάνει στο 58% στα βιομηχανικά ακίνητα και στις αποθήκες το 53%, τα καταστήματα το 60%, ενώ στις κατοικίες κυμαίνεται από 34% έως 53%. Ωστόσο κόντρα στο καθοδικό ρεύμα κινείται ο ξενοδοχειακός κλάδος χάρη στην αύξηση των τουριστών. Οι τιμές των ξενοδοχειακών μονάδων εμφανίζουν άνοδο 10%. Η ζοφερή εικόνα της αγοράς ακινήτων αποτυπώθηκε στην τελευταία έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος. Ενα από τα στοιχεία που δίνει ανάγλυφα τα χαρακτηριστικά της κρίσης είναι ότι αυξήθηκε κατακόρυφα ο χρόνος αναμονής πώλησης ενός ακινήτου. Στο τρίτο τρίμηνο του 2013 ανήλθε στο ένα έτος από πέντε μήνες που ήταν στις αρχές του 2009. Ο μεγαλύτερος χρόνος αναμονής προκάλεσε νέα πτώση των τιμών των ακινήτων, καθώς τα «παζάρια» έδιναν και έπαιρναν μεταξύ αγοραστών και πωλητών, που ήταν όμως σε βάρος πάντα του πωλητή. Η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι τα «παζάρια» έφεραν νέα υποχώρηση των τιμών έως 22% σε σχέση με την αρχική τιμή που ζητούσε ο ιδιοκτήτης, έναντι 12,6% που ήταν στις αρχές του 2009.

Λιγότερες απο 20.000 αγοραπωλησίες

Όλα τα δεδομένα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι αγοραπωλησίες την τρέχουσα χρονιά θα πέσουν κάτω απο το ψυχολογικό όριο των 20.000 συναλλαγών. Η απελευθέρωση των πλειστηριασμών θα λειτουργήσει αρνητικά τόσο στην προσφορά, όσο και στην ψυχολογία. Ταυτόχρονα, αρνητική επίδραση θα έχει στην αγορά κατοικίας και ο νέος φόρος υπεραξίας, ο οποίος επιβάλλει στον πωλητή φόρο 15% στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου, με περισσότερο ζημιωμένους τους ιδιοκτήτες που έχουν στην κατοχή ακίνητα για πολλά χρόνια. Αντίστοιχα, αρνητική επίδραση στη ζήτηση θα έχουν και οι μειώσεις των εφάπαξ και των συντάξεων, που θα έχουν ως αποτέλεσμα την απόσυρση από την αγορά κατοικίας αρκετών υποψήφιων αγοραστών που πλησιάζουν την ηλικία συνταξιοδότησης. Στο παρελθόν, τα εν λόγω εφάπαξ διοχετεύονταν, σε πολλές περιπτώσεις, προς την κατεύθυνση της αγοράς ακινήτων. Η δε επικείμενη μείωση του φόρου μεταβίβασης από το 10% στο 3% δεν προβλέπεται να τονώσει τις αγοραπωλησίες.

Οι απίστευτες "πρωτοτυπίες" του ΤΑΙΠΕΔ

Ιστορίες καθημερινής τρέλλας εκτυλλίσονται με την πώληση δημόσιας γης καθώς το ΤΑΙΠΕΔ βγάζει στο "σφυρί" εκτάσεις οι οποίες είναι διεκδικούμενες απο ιδιώτες ή για τις οποίες ισχύει απαγόρευση δόμησης. Μία απο αυτές τις απίστευτης προχειρότητας ιστορίες αποκαλύφτηκε πρίν απο λίγες ώρες όταν έγινε γνωστή η πρόθεση να πουληθεί μία παραλιακή έκταση 55 στρεμμάτων στο νησί της Τήνου. Απο την αντίδραση των τοπικών αρχών προέκυψε ότι:

Πρώτον, η έκταση βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη μεταξύ του Δημοσίου και ιδιωτών, που μάλιστα διαθέτουν και κτίσματα επί της έκτασης αυτής. Εκείνοι που ήρθαν στο πλευρό του Ελληνικού Δημοσίου κατέθεσαν ότι η χερσόνησος είναι κοινόχρηστη αφού ανέκαθεν ήταν ελεύθερη στην κοινή χρήση κυνηγών, ψαράδων, περιπατητών, κολυμβητών και άλλων.

Δεύτερον , η περιοχή είναι στα όρια με τις δεσμεύσεις που έχει επιβάλλει το Συμβούλιο της Επικρατείας

Τριτο , με βάση το Χωροταξικό της Τήνου, από 27-2-2003, για τη συγκεκριμένη χερσόνησο προβλέπεται εν μέρει απαγόρευση κάθε δόμησης (ζώνη 2(3α.6)7) και εν μέρει (ζώνη 2(3α.1)β23) έγκριση αρχαιολογικής υπηρεσίας και σειρά περιορισμών, χώρια η απόσταση από τη γραμμή αιγιαλού.

Και τα εύλογα ερωτήματα που τίθενται είναι : "Θα έλθει, δηλαδή, ο επενδυτής να εμπλακεί σε δίκη που δεν έχει τελειώσει, με την προσδοκία να κτίσει όταν «με το καλό» κερδίσει και αν κερδίσει; Και τί θα γίνει αν κριθεί τελικά ιδιωτική; Θα τη μοιράσουν ο επενδυτής και οι διεκδικητές της, με την ευλογία του ΤΑΙΠΕΔ;"

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki