Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Νέες περιπέτειες για ημιυπαίθριους

Φραγμό στην περαιτέρω δόμηση ακινήτων που διαθέτουν «κλεισμένους» ημιυπαίθριους χώρους, βάζει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ανοίγοντας ταυτόχρονα τον δρόμο για έμμεσο συνυπολογισμό τους στον συντελεστή δόμησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ανώτατο δικαστήριο εντόπισε συνταγματικά προβλήματα σε διάταξη του νόμου 3843/10 για την «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων χώρων η οποία άφηνε περιθώριο στον ιδιοκτήτη να επεκτείνει την οικοδομή του κι άλλο, αφού δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης οι «κλειστοί» ημιυπαίθριοι χώροι. Ωστόσο, το ΣτΕ έκρινε ότι με τον τρόπο αυτό υπάρχει κίνδυνος για πρόσθετη περιβαλλοντική επιβάρυνση και δεν είναι συνταγματικά ανεκτή η δυνατότητα περαιτέρω δόμησης. Αυτό σημαίνει ότι οι «κλειστοί» ημιυπαίθριοι χώροι θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σχετικά με το υπόλοιπο του συντελεστή δόμησης από τις Πολεοδομίες, έτσι ώστε να αποφεύγουν να ικανοποιούν αιτήσεις για περαιτέρω δόμηση (με επιχείρημα ότι υπάρχει υπόλοιπο συντελεστή), αποκρούοντας την έκδοση τέτοιων οικοδομικών αδειών.

Το δικαστήριο -κατά πληροφορίες- «μπλόκαρε» οικοδομική άδεια που επέτρεπε σε ιδιοκτήτες ακινήτου στη Χαλκιδική να κτίσουν κι άλλο στην οικοδομή τους, μολονότι «έκλεισε» αρκετούς ημιυπαίθριους χώρους, ανεξάρτητα από το αν είχαν εξαντλήσει έτσι τον επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης. Στην «πιλοτική» αυτή δίκη, η Ολομέλεια ΣτΕ δεν έλυσε τελικά το μείζον ζήτημα αν είναι συνταγματική ή αντισυνταγματική γενικά η «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων για 40 χρόνια, κάτι που θα κριθεί στο άμεσο μέλλον. Και τούτο γιατί στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν προσβλήθηκε αυτή καθαυτή η «τακτοποίηση» (αφού δεν είχε ακόμα εγκριθεί, όταν υποβλήθηκε η αίτηση ακύρωσης), αλλά η προσπάθεια περαιτέρω δόμησης, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι «κλεισμένοι» ημιυπαίθριοι. Η δικαστική απόφαση (θα γνωστοποιηθεί επίσημα σε 1-2 μήνες) θα έχει μεγάλη πρακτική σημασία, αφού θα είναι αδύνατο να μη συνυπολογίζονται «κλεισμένοι» χώροι για να εμποδιστεί η περαιτέρω δόμηση. Ισως προκύψουν επιπλέον οικονομικού περιεχομένου συνέπειες, σχετικά με φορολόγηση, τέλη κ.λπ. για τέτοιους χώρους.

Η Ολομέλεια ΣτΕ  υιοθέτησε επισημάνσεις της εισήγησης της Συμβούλου Επικρατείας Αικ. Σακελλαροπούλου, ότι ο ν. 3843/10, προβλέποντας πως οι κλειστοί χώροι δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης, έχει την έννοια ότι οι παράνομες κατασκευές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν αυθαίρετες για 40 χρόνια. Ωστόσο -υπογράμμισε- η διάταξη αυτή θέτει ζητήματα συμφωνίας προς το Σύνταγμα (άρθρο 24), αφού δεν διακρίνει μεταξύ οικοπέδων όπου ο συντελεστής έχει ήδη εξαντληθεί και εκείνων με υπόλοιπο μη πραγματοποιημένου συντελεστή, με συνέπεια στην τελευταία αυτή περίπτωση να ελλοχεύει ο κίνδυνος πρόσθετης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από τη δυνατότητα περαιτέρω δόμησης. Στο άμεσο μέλλον πρέπει να γεννηθούν νέα συνταγματικά προβλήματα, επειδή ο ν. 3843/10 δεν θεσπίζει όριο εμβαδού λοιπών χώρων (για πατάρια, σοφίτες, υπόγεια, πιλοτή, ημιυπαίθριους πέραν του 20% του συντελεστή κ.λπ.) πέραν του οποίου αποκλείεται να υπαχθούν στο ευνοϊκό καθεστώς. Η συνταγματικότητα του ν. 3843/10 μπορεί να διασωθεί εφόσον υιοθετηθούν κάποιες δικαστικές επισημάνσεις, όπως το «κλείσιμο» αποτελεί «μικροπαράβαση», η «τακτοποίηση» είναι προσωρινή (μόνο για 40 χρόνια) και αφορά τους χώρους που «κλείστηκαν» μέχρι τις 7-2-09, όταν εκδηλώθηκε η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία «τακτοποίησης»...

Φρένο στην δόμηση

Με δικαστική απόφαση που έχει ως στόχο την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, το ΣτΕ ερμηνεύοντας τη σχετική νομοθεσία (αρχαιολογικός νόμος 3028/02 για την πολιτιστική κληρονομιά) σε συνδυασμό με το Σύνταγμα (άρθρο 24) έκρινε ότι δεν μπορεί να επιτραπεί η δόμηση σε νέα οικόπεδα, παρά μόνο στα οικόπεδα που ήταν από παλιά κτισμένα. Με τις σκέψεις αυτές το δικαστήριο ακύρωσε οικοδομική άδεια με την οποία είχε εγκριθεί (από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού και αρχαιολογικού νόμου) η ανέγερση εννέα διώροφων κατοικιών σε οικόπεδο στη θέση «Αυλάκι» στο δήμο Ύδρας. Το δικαστικό «φρένο» στη δόμηση δεν αφορά μόνο την Ύδρα (που έχει χαρακτηριστεί αρχαιολογικός και παραδοσιακός χώρος εδώ και δεκαετίες), αλλά και πολλούς παρόμοιους οικισμούς διάσπαρτους σε όλη τη χώρα, όπου έχουν προσφύγει διάφοροι πολιτιστικοί, περιβαλλοντικοί σύλλογοι (όπως στην Πάτμο και άλλα νησιά, αλλά και στην ηπειρωτική χώρα) για να αποτρέψουν την περαιτέρω δόμηση. Απόφαση Η δικαστική απόφαση (ύστερα από παραπομπή σε μείζονα σύνθεση λόγω σπουδαιότητας, αλλά και ευρύτητας των επιπτώσεων) δέχεται ότι δεν επιτρέπεται να κτιστεί αδόμητο οικόπεδο που βρίσκεται σε οικισμό που προστατεύεται γιατί έχει κηρυχθεί ως μνημειακού-ιστορικού χαρακτήρα.

Με την απόφαση-«μπούσουλα» για τη δόμηση τέτοιων περιοχών, το Ε' τμήμα του ΣτΕ ) έκρινε ότι ανοικοδόμηση επιτρέπεται σε οικόπεδα, όπου υπήρχαν ήδη κτίσματα όταν η περιοχή κηρύχθηκε ως μνημειακού χαρακτήρα κ.λπ. Έκρινε επίσης ότι μπορούν να κτιστούν και εκείνα τα οικόπεδα στα οποία θα μπορεί να αποδειχθεί ότι προϋπήρξαν κτίσματα (πριν από τη θέσπιση του προστατευτικού καθεστώτος) οποτεδήποτε στο παρελθόν. Το εάν πράγματι προϋπήρξαν τέτοια κτίσματα θα αποδεικνύεται με βάση τα συμβόλαια, αυτοψία που θα διενεργούν υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού κ.λπ. το οποίο και θα έχει τη σχετική ευθύνη. Αντίστοιχα θα επιτρέπεται -σύμφωνα με το ΣτΕ- και η ανακατασκευή οικοδομήματος παρόμοιου με εκείνο που αποδεικνύεται ότι υπήρχε, αλλά και η αποκατάσταση του σχετικού κτίσματος. Το δικαστήριο δέχθηκε επίσης ότι ο ν. 3028/02 δεν έχει καταργήσει το προστατευτικό πλαίσιο για τους οικισμούς μνημειακού, ιστορικού κ.λπ. χαρακτήρα κι έτσι δεν είναι δυνατή η ανέγερση νέων οικοδομών σε αδόμητα τμήματα του οικισμού.

Απαλλοτριώσεις:Οι ιδιοκτήτες θα πληρώνουν

Αποσύρεται το κράτος από τη συνταγματική υποχρέωση για την εξασφάλιση των κοινόχρηστων χώρων μέσω απαλλοτρίωσης κατά την εφαρμογή του σχεδίου πόλης, καθώς το κόστος της αποζημίωσης, σε ποσοστό 70%, βαρύνει πλέον τους ιδιοκτήτες που τα ακίνητά τους βρίσκονται εντός ή εγγύς της ακτίνας τουλάχιστον 250 μέτρων από τον προς διάνοιξη κοινόχρηστο χώρο.

Στο σχέδιο νόμου για τον νέο Γενικό Κτηριοδομικό Κανονισμό, και συγκεκριμένα στο άρθρο 34 υπό τον τίτλο "Χρηματοδότηση και ειδική εισφορά εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων", σε συνδυασμό με το προηγούμενο άρθρο "Διαδικασία τροποποίησης εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων μετά από άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης" ορίζεται το εξής: Στην περίπτωση που έχει αρθεί είτε καθυστερεί η απαλλοτρίωση κοινόχρηστων χώρων, εξαιρουμένων των δρόμων, για πάνω από δέκα χρόνια από τότε που καθορίσθηκαν με το θεσμοθετημένο ρυμοτομικό, θεσπίζεται ειδικό τέλος για τους ιδιοκτήτες ακινήτων προκειμένου να καταβληθεί ως αποζημίωση για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων. Όπως αναφέρεται "από την κατά τα ανωτέρω αποζημίωση, ποσοστό ίσο προς το 30% της αξίας των προς απαλλοτρίωση ή απόκτηση ακινήτων βαρύνει τον προϋπολογισμό του δήμου, ενώ το υπόλοιπο 70% κατανέμεται και βαρύνει, ως ειδική εισφορά, ανάλογα με το εμβαδόν του οικοπέδου, τους κύριους ή νομείς όλων των άρτιων και οικοδομήσιμων οικοπέδων, των οικοδομικών τετραγώνων που έχουν πλευρά, έστω και σημειακά, στον προς αποζημίωση κοινόχρηστο χώρο, καθώς και των ακινήτων που βρίσκονται εντός ή τέμνονται από κύκλο που χαράσσεται με κέντρο το γεωμετρικό κέντρο τού προς διάνοιξη κοινοχρήστου χώρου και ακτίνα διακόσια πενήντα μέτρα. Όταν ο προς διάνοιξη κοινόχρηστος χώρος έχει ευρύτερη σημασία για την πολεοδομική ενότητα ή και την πόλη γενικότερα, η ακτίνα μπορεί να αυξάνεται αναλόγως δυναμένη να φθάνει τα πεντακόσια (500) μέτρα". Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του δήμου καθορίζεται για κάθε κοινόχρηστο χώρο το ακριβές μέγεθος της παραπάνω ακτίνας. Ειδικότερα, το μερίδιο των ακινήτων που έχουν πρόσωπο στον προς αποζημίωση κοινόχρηστο χώρο επιβαρύνεται επιπλέον, πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 3. Το μερίδιο ακινήτων τα οποία είναι μη άρτια, αλλά οικοδομήσιμα κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του Ν. 1337/1983, όπως ισχύει, μειώνεται κατά 40%, ενώ σε ακίνητα στα οποία υπάρχουν κτήρια κηρυγμένα ως διατηρητέα ή ως μνημεία μειώνεται κατά 60%.

"Η εισφορά εισπράττεται ως δημοτικό τέλος με βάση τις επιφάνειες των ακινήτων που έχουν καταγραφεί για τον υπολογισμό του τέλους ακίνητης περιουσίας". Οι παραπάνω ρυθμίσεις "εφαρμόζονται υποχρεωτικά σε απαλλοτριώσεις για τη δημιουργία ή διάνοιξη κοινόχρηστων χώρων" που έχουν κηρυχθεί με το διάταγμα του 1923 και του Ν. 5269/1931...

Τα αυθαίρετα στην ατζέντα

Τον Πρωθυπουργό, Λουκά Παπαδήμο, ενημέρωσε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, για τα τρέχοντα θέματα του ΥΠΕΚΑ. Για τα θέματα χωροταξίας, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου ενημέρωσε τον Πρωθυπουργό για την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού, του οποίου νομοθετικό πλαίσιο συζητείται αυτές τις μέρες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, όπως και τα επόμενα βήματα του σχετικού διαγωνισμού. Συζητήθηκε ο νέος Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός και θέματα δόμησης, καθώς επίκειται η κατάθεση του σχεδίου νόμου, το θέμα των αυθαιρέτων και η πρόοδος των κατεδαφίσεων, όπως και το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς το επόμενο το διάστημα θα γίνει η ανάρτηση της τελικής πρότασης. Ο Υπουργός ΠΕΚΑ έκανε ενημέρωση και για το Κτηματολόγιο, και τις επιλογές για είσοδο στρατηγικού επενδυτή, καθώς και την προκήρυξη των υπόλοιπων δικαιωμάτων που θα γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα.ενέργειας, τον ενημέρωσε για τα αποτελέσματα της προκήρυξης και τη μεγάλη ανταπόκριση στο διεθνή διαγωνισμό για σεισμικές έρευνες στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης. Επιπλέον τον ενημέρωσε και για το πρόγραμμα «Ήλιος», το νομοθετικό πλαίσιο του οποίου βρίσκεται σε συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, καθώς και την πορεία διαπράγματευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ενδιαφερόμενες χώρες.

Συζήτηση έγινε για τα θέματα της ΔΕΗ, σχετικά την πιθανή είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα δίκτυα, καθώς και την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πρόσβαση τρίτων στους λιγνίτες. Ακόμα ενημέρωσε για την πορεία των αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ και ΕΛΠΕ), όπως για τους αγωγούς και τις συνεργασίες που υπάρχουν στο θέμα και σχετίζονται με τα επόμενα βήματα για τον αγωγό ITGI, αλλά και την τριμερή συμφωνία συνεργασίας που θα υπογραφεί ανάμεσα στη χώρα μας, την Κύπρο και το Ισραήλ, το επόμενο μήνα. Όσον αφορά στα θέματα περιβάλλοντος, ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός ΠΕΚΑ συζήτησαν για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου, που δίνει την δυνατότητα επιτάχυνσης επενδύσεων, όπως για την επίλυση προβλημάτων συγκεκριμένων επενδύσεων. Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου έκανε επιπλέον ενημέρωση για το θέμα της διαχείρισης των απορριμάτων, την εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαίσιου, την προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών για την Αττική που επίκειται, το κλείσιμο ΧΑΔΑ, καθώς και την πρόοδο στο θέμα της ανακύκλωσης και τους σχετικούς ελέγχους που γίνονται. Επίσης, συζητήθηκε ο Πράσινος Δακτύλιος, καθώς υπογράφεται το επόμενο διάστημα η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή του από τον Σεπτέμβριο. Ο Υπουργός ΠΕΚΑ ενημέρωσε επίσης τον Πρωθυπουργό και για την πορεία χρηματοδότησης των δράσεων από το ΕΠΠΕΡΑΑ και το ρόλο του Πράσινου Ταμείου. Τέλος, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε σε θέματα διαχείρισης του ΥΠΕΚΑ, όπως η μετεγκατάσταση όλων των υπηρεσιών του Υπουργείου σε μία κτιριακή δομή με σημαντική εξοικονόμηση πόρων καθώς και το νέο οργανόγραμμα του ΥΠΕΚΑ.

Τρέχουν οι προεθεσμίες για 9 περιοχές

Στις 17 Απριλίου για τους κατοίκους εσωτερικού και στις 15 Ιουνίου για τους κατοίκους εξωτερικού λήγει η προθεσμία για την υποβολή αίτησης διόρθωσης/ένστασης για την ανάρτηση κτηματολογικών στοιχείων στις περιοχές Άγιος Στέφανος, Ανθούσα, Διόνυσος, Μαραθώνας, Νέα Μάκρη, Πικέρμι, Ραφήνα, Ροδόπολη (Μπάλας) και Σταμάτα. Η ανάρτηση σε αυτές τις περιοχές ξεκίνησε την περασμένη Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου. Με τις περιοχές αυτές ολοκληρώνεται το πρόγραμμα Αναρτήσεων κτηματολογικών στοιχείων σε 33 περιοχές της χώρας που ξεκίνησε σταδιακά από τον Ιούνιο του 2011. Με την Ανάρτηση δημοσιοποιούνται τα ακόλουθα:

* Ο Κτηματολογικός Πίνακας, που περιλαμβάνει την περιγραφή των ακινήτων και τη νομική πληροφορία που αφορά σε αυτά.

* Το Κτηματολογικό Διάγραμμα, στο οποίο απεικονίζονται τα όρια των γεωτεμαχίων.

Το περιεχόμενο του Πίνακα και Διαγράμματος είναι αποτέλεσμα της επεξεργασίας των δηλώσεων που υποβλήθηκαν και των πληροφοριών που συλλέχθηκαν στο πλαίσιο της κτηματογράφησης. Σκοπός της διαδικασίας είναι να ελέγξουν οι δικαιούχοι την καταγραφή των δικαιωμάτων τους και να διορθώσουν τυχόν λάθη και παραλείψεις. Για το σκοπό αυτό, το πιο κρίσιμο σημείο της διαδικασίας είναι ο προσεκτικός έλεγχος των εγγράφων που θα παραλάβουν ταχυδρομικά οι δικαιούχοι που έχουν υποβάλει Δήλωση ιδιοκτησίας.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki