Κάποιοι αναρωτιούνται για πιο λόγο υπάρχουν αυτές οι αντιδράσεις για το ΠΣ που αφορά τις χρήσεις γης. Επειδή θεωρούμε ότι οι ειδικοί μπορούν να δώσουν την καλύτερη απάντηση στην ερώτηση αυτή καταγράψαμε μερικές από τις απόψεις των εκπροσώπων των φορέων (ΟΤΑ , Συμβολαιαογράφοι, Αρχιτέκτονες , Μηχανικοί) και σας τις παραθέτουμε :
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΛΕΣΒΟΥ
Το τελευταίο χρόνο ο τεχνικός κόσμος και οι πολίτες της χώρας παρακολουθούν έκπληκτοι τη σταδιακή ουσιαστικά κατάργηση της δόμησης κατοικίας στην Ελλάδα!!! Μετά την απαγόρευση της δόμησης στα οικόπεδα που είχαν δημιουργηθεί νόμιμα, με παραχωρήσεις συμφωνά με το Π.Δ. 24/4-3-85 ΦΕΚ 181Δ,στους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων ,αλλά και την απαγόρευση των περαιτέρω παραχωρήσεων σε κοινή χρήση με σκοπό τη δημιουργία των απαιτούμενων σύμφωνα με το νόμο προσώπων ,και τη δυνατότητα δόμησης που επί 27 χρόνια(!!!)προέβλεπε και ρύθμιζε το παραπάνω διάταγμα, ουσιαστικά στους οικισμούς αυτούς έχει συνολικά απαγορευτεί η δόμηση. Με δεδομένο ότι η Ελλάδα οικοδομείται σχεδόν αποκλειστικά με το διάταγμα αυτό, αφού ελάχιστα σχέδια πόλεως υπάρχουν ,αλλά και η εκπόνηση νέων, σήμερα πλέον είναι αδύνατη αφού αφενός το κόστος είναι μεγάλο αφετέρου η εφαρμογή τους απαιτεί για τα ελληνικά δεδομένα πάνω από 10 χρόνια γραφειοκρατικές διαδικασίες, είχε μείνει για τον απλό πολίτη αλλά και για τον οποιοδήποτε υποψήφιο επενδυτή ,η εκτός σχεδίου δόμηση για την ανέγερση κατοικίας. Μετά τους γνωστούς περιορισμούς δόμησης στις περιοχές Natura, σήμερα, με το σχέδιο Π.Δ. «ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ» που έχει αναρτηθεί για διαβούλευση και συγκεκριμένα με το άρθρο 14, καταργείται εντελώς η δυνατότητα αυτή. Δικαίωμα ανέγερσης κατοικίας πλέον, θα έχει μόνο ο «απασχολούμενος με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου», δηλαδή ο αγρότης, δηλαδή ουσιαστικά κανένας ,αφού η εκτός σχεδίου ιδιοκτησία ,ελάχιστα ανήκει αποκλειστικά σε αγρότες και λόγω της ιδιαιτερότητας των νησιωτικών περιοχών οι καλλιεργούμενες εκτάσεις είναι κατακερματισμένες και μικρής έκτασης.
Άλλωστε για ποιο λόγο (και με ποια οικονομική δυνατότητα) ο αγρότης θα καταργούσε την «κύρια εκμετάλλευση» για να χτίσει ξαφνικά κατοικίες; Δεν μπορεί δε, να εξηγηθεί η απαγόρευση αυτή ούτε με το πρόσχημα της προστασίας του περιβάλλοντος αφού επιτρέπονται χρήσεις με πολύ μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης και κατά συνέπεια πολύ μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση και, όπως βιοτεχνικές και τουριστικές εγκαταστάσεις και σύνθετα τουριστικά καταλύματα .Για παράδειγμα σε γήπεδο 10 στρεμμάτων, χτίζει κανείς 300μ2 κατοικια,2000μ2 ξενοδοχείο και πολύ περισσότερα μ2 βιοτεχνικό κτίριο. Τα 300 μ2 κατά το διάταγμα βλάπτουν το περιβάλλον ενώ τα 2000 και άνω δεν το βλάπτουν!!! Και θα ήταν βέβαια αστείο αν δεν είναι πλέον τραγικό ,σε μια χώρα που έχει καταρρεύσει οικονομικά να εμποδίζεται με πρόσχημα τη περιβαλλοντική προστασία η ήπια οικοδομική δραστηριότητα όπως αυτή της κατοικίας. Επειδή λοιπόν ο τεχνικός κόσμος ,όπως άλλωστε και κάθε πολίτης αυτής της χώρας βρίσκεται σε απόλυτο αδιέξοδο ,επαγγελματικό και οικονομικό, βρίσκεται στην ουσία για πρώτη φορά αντιμέτωπος κυριολεκτικά με το πρόβλημα της επιβίωσης. Επειδή η απαγόρευση της οικοδομικής δραστηριότητας σημαίνει απαγόρευση και κάθε επενδυτικής πρόθεσης . Επειδή δεν λαμβάνονται πουθενά υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Επειδή αγανακτισμένοι και πανικόβλητοι οι ιδιοκτήτες βλέπουν τις περιουσίες τους να απαξιώνονται. Επειδή δεν μπορεί να περάσει έτσι απλά και αθόρυβα η εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των μεγάλων εταιρειών που καραδοκούν για την αγορά σε εξευτελιστικές τιμές της απαξιωμένης εκτός σχεδίου γης (αφού δεν θα έχει καμιά προοπτική δόμησης). Επειδή οι ισοπεδωτικές απαγορευτικές διατάξεις δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το χωροταξικό σχεδιασμό Επειδή οι πολιτισμένες χώρες σε όλο το κόσμο έχουν εθνικό κτηματολόγιο και χωροταξικό σχεδιασμό, πράγματα που η χώρα αυτή δεν πρόκειται να ολοκληρώσει ποτέ ,για να μπορεί η νομοθεσία για τη δόμηση να αυτοαναιρείται όποτε «πρέπει».(που είναι άραγε η τόσες φορές εξαγγελθείσα περίφημη κωδικοποίηση της νομοθεσίας;) AΠΑΙΤΟΥΜΕ την άμεση αλλαγή του άρθρου 14 και την ενεργοποίηση διαδικασιών για την σύνταξη ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ και εκπόνησης μελετών ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ από τον οποίο και ΜΟΝΟ, μπορεί να προκύπτουν νέες χρήσεις γης στις εκτός σχεδίου περιοχές…
ΔημοςΑντιπάρου
Ο Δήμαρχος εισηγήθηκε τα εξής: «Ο Δήμος Αντιπάρου έχοντας υπόψη:
1.Τη Συνταγματικά κατοχυρωμένη προστασία της ανάπτυξης των νησιωτικών και ορεινών περιοχών. (Σύνταγμα της Ελλάδας άρθρο 101 παρ. 4) “ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους”.
2.Το γεγονός ότι τυχόν διατήρηση του άρθρου 14 συνεπάγεται:
α. Την κατάργηση της εκτός σχεδίου και εκτός οικισμών δόμηση κατοικίας, η οποία αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομικής ανάπτυξης και πληθυσμιακής διατήρησης της υπαίθρου.
β. Τον ευτελισμό των περιουσιών των κατοίκων της υπαίθρου.
γ. Τον αφανισμό της οικοδομικής δραστηριότητας με συνακόλουθα τον οικονομικό μαρασμό, την αύξηση της ανεργίας και τελικά την εκποίηση γης έναντι ευτελούς τιμήματος σε κερδοσκόπους “επενδυτές”
3.Τη διατύπωση του άρθρου 16, με την οποία καθίσταται ασαφές το καθεστώς δόμησης που θα ισχύει μέχρι την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού, με αποτέλεσμα τη διακοπή κάθε οικοδομικής δραστηριότητας, για οποιαδήποτε χρήση (τουριστική, αγροτική, κατοικία κοκ), με τις ως άνω δυσμενείς συνέπειες.
4.Την ανάγκη προστασίας των συναλλαγών και της νόμιμης προσδοκίας των ημεδαπών και αλλοδαπών πολιτών για ανέγερση κατοικίας σε άρτια και οικοδομήσιμα εκτός σχεδίου ακίνητα της ιδιοκτησίας τους, τα οποία στην πλειονότητα των περιπτώσεων αγοράσθηκαν αποκλειστικά για το σκοπό της χρήσης (κατοικία) αυτής αντί υψηλού τιμήματος και με υψηλή φορολόγηση από το ελληνικό δημόσιο.
Προτείνω στο Σώμα τη λήψη της κάτωθι απόφασης:
1.Ζητάει την κατάργηση του άρθρου 14 του σχεδίου Π.Δ. για τις “Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης” για τους ανωτέρω υπόψη λόγους.
2.Την τροποποίηση του άρθρου 16 ώστε να ορίζεται σαφώς ότι μέχρι την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού θα διατηρείται το σήμερα ισχύον καθεστώς χρήσεων γης και δόμησης.
3.Την ανάρτηση του κειμένου της παρούσας απόφασης στη Δημόσια Διαβούλευση
4.Να εξουσιοδοτήσει το Δήμαρχο Αντιπάρου για την κοινοποίηση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό, στον Υπουργό ΠΕΚΑ, στον Υπουργό Εσωτερικών και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
5.Να εξουσιοδοτήσει το Δήμαρχο Αντιπάρου να προβεί σε οποιαδήποτε νόμιμη ενέργεια – προσφυγή για την υπεράσπιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των κατοίκων του νησιού μας στην περίπτωση που τα ως άνω δεν γίνουν αποδεκτά.»…
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ Ζητούμε την καθολική απόσυρση του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος «Κατηγορίες και περιεχόμενο Χρήσεων γης» σε όλο το περιεχόμενο του. Αυτή η απόφαση έλαβε αύξοντα αριθμό 01/2012 .
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
Στο άρθρο 14 με τίτλο «Περιοχές ελέγχου και Περιορισμού Δόμησης και Χρήσεων», καθορίζονται χρήσεις γης στις εκτός σχεδίου περιοχές.
- Δημιουργούνται τρεις κατηγορίες ζωνών χρήσης, η πρώτη από τις οποίες αφορά τις ζώνες γεωργικών, δασικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών και λοιπών αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
- Στην περίπτωση 9 της κατηγορίας αυτής, ορίζεται ότι επιτρέπεται η κατοικία για τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση, δηλαδή για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες, κτηνοτρόφους κ.λ.π.- Δεν προσδιορίζονται τα χαρακτηριστικά της «αγροτικής» κατοικίας, αλλά, από το όλο πνεύμα των διατάξεων και, από την εκφρασμένη και σε άλλα νομοθετήματα, πρόθεση της Πολιτείας να περιορίσει την εκτός σχεδίου δόμηση, συνάγεται ότι θα πρόκειται για κτίσμα στοιχειώδους εγκατάστασης και συμπληρωματικό των καλλιεργειών, ένα είδος ανεπτυγμένης αγροτικής αποθήκης.- Είναι φανερό ότι ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΙ της εκτός σχεδίου κατοικίας ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
.- Η εκτός σχεδίου δόμηση διέπεται από διατάξεις που συνιστούν ένα πολύμορφο σύστημα δικαίου, κανόνων και παρεκκλίσεων, που δημιούργησε η κεντροθέτηση της κατοικίας στο οικιστικό μοντέλο και που, καθώς εξελισσόταν σε αναπτυξιακό, ακολουθήθηκε από τις Κυβερνήσεις τις τελευταίες δεκαετίες.
- Το μοντέλο αυτό έχει λογοκριθεί ποικιλοτρόπως, δεν πρέπει όμως να μας διαφεύγει ότι η οικιστική εικόνα της Χώρας μας σήμερα, δεν είναι αυτή της δεκαετίας του 60.- Έτσι, η κατοικία – στέγη, σε όσες περιπτώσεις αποκτήθηκε, έδωσε τη θέση της στην κατοικία – εισόδημα ή στην κατοικία – αναψυχή, δηλαδή στην κατοικία εκτός σχεδίου
.- Η οικοδομική δραστηριότητα περί την κατοικία απέδωσε ικανά οφέλη στην Εθνική Οικονομία, παρά τις όποιες δυσλειτουργίες.- Ο Ν.3212/2003 (άρθρο 10 παράγραφος 1) που ορίζει ελάχιστο εμβαδόν οικοδομησιμότητας γηπέδου 4.000 τ.μ και πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο είκοσι πέντε (25) μέτρα, επέφερε σημαντικό πλήγμα στην εκτός σχεδίου κατοικία, αφού κοινόχρηστοι δρόμοι, όπως ερμηνεύτηκε, υφιστάμενοι προ του 1923, των οποίων η ύπαρξη αποδεικνύεται με συμβόλαια, απλά, δεν υπάρχουν.- Εξάλλου, ο Ν. 2052/1992 άρθρο 6 παράγ. 2, που επιτρέπει τη σύσταση «κάθετης ιδιοκτησίας» σε οικισμούς και όχι στις εκτός σχεδίου περιοχές, επίσης θέτει σοβαρούς περιορισμούς στην εκτός σχεδίου κατοικία
.- Και ενώ οι παραπάνω διατάξεις περιορίζουν δραστικά, αλλά «διακριτικά», την εκτός σχεδίου κατοικία, με το υπό διαβούλευση σχέδιο προεδρικού διατάγματος φθάνουμε στην αναφανδόν κατάργησή της.- Το Υ.ΠΕ.Κ.Α, κατόπιν της κατακραυγής που ξεσηκώθηκε, στο από 11-1-2012 δελτίο τύπου ισχυρίζεται ότι το υπό διαβούλευση Π.Δ. «Κατηγορίες και Περιεχόμενο χρήσεων γης», αφορά μόνο την οργάνωση χρήσεων γης που θα καθοριστούν με τον πολεοδομικό σχεδιασμό και ως εκ τούτου η δυνατότητα της εκτός σχεδίου δόμησης που αφορά και την κατοικία, δεν θα επηρεάζεται από τις διατάξεις του υπό διαβούλευση σχεδίου Π.Δ., αφού θα συνεχίσει να διέπεται από τις διατάξεις του Π.Δ. 270/85 που βρίσκεται σε ισχύ
.- Ο πολεοδομικός Σχεδιασμός, δηλαδή τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ) και τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης της Ανοιχτής Πόλης, (ΣΧ.Ο.Ο.Α.Π) του Ν. 2508/1997, αποτελούν μια χρονίζουσα αγκύλωση στην άσκηση της Δημόσιας Διοίκησης.- Σε πολλές περιοχές της Χώρας έχουν καταρτιστεί, αλλά δεν έχουν γίνει νόμος του Κράτους με τη γνωστή δυστοκία λόγω της γραφειοκρατίας και κυρίως της αδυναμίας σύγκλησης των επιδιώξεων Πολιτείας και πολιτών.
- Μόνιμο σημείο τριβής είναι η δόμηση κατοικίας εκτός σχεδίου, την οποία το υπό διαβούλευση σχέδιο αποκλείει.- Η διατύπωση της διάταξης είναι σαφής και μη δεκτική άλλης ερμηνείας: Επιτρέπεται εκτός σχεδίου, «κατοικία για τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση».- Είναι απορίας άξιο πως, τώρα, που η οικονομία μαστίζεται από βαθύτατη ύφεση, η Πολιτεία ασχολείται με την κατηγοριοποίηση των χρήσεων της αγροτικής γης, λες και το αγροτικό εισόδημα αρκεί από μόνο του για να ζήσουν οι αγρότες.- Στην αρνητική στάση της η Πολιτεία απέναντι στην εκτός σχεδίου κατοικία, επικαλείται, συνήθως δύο επιχειρήματα: α.- Την προστασία του Περιβάλλοντος, ένα αίτημα που, βεβαίως, είναι ομολογημένης αναγκαιότητας, τπ οποίο γίνεται βεβαίως απ΄όλους μας αποδεκτό. Όμως, στην πράξη το μέλημα αυτό αποβαίνει υποκριτικό, όταν συνδυαστεί με την ιδιωτική πολεοδόμηση, Περιοχές Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης (Π.Ε.Ρ.ΠΟ) του Ν.2508/1997.
Αποτέλεσμα αυτού: με πρόσχημα την προστασία του Περιβάλλοντος καταλήγουμε στην ασύδοτη καταπάτηση των δασικών εκτάσεων και των αιγιαλών, στην οποία συνεπικουρούν και διαρθρωτικές αδυναμίες ελέγχου από την Πολιτεία, η οποία, δαιμονοποιώντας την εκτός σχεδίου κατοικία, αρκείται να φαίνεται ότι ορθώς πράττει.
- Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η απαγόρευση της κάθετης συνιδιοκτησίας στις εκτός σχεδίου περιοχές , η οποία απαγόρευση, υπό καθεστώς διάσπασης του όγκου, είναι εντελώς παράλογη και ανεδαφική.- Ερωτάται: Πως βλάπτεται το περιβάλλον όταν νομοθετηθεί να κτίζονται στην ύπαιθρο χώρα μικρά και χαμηλά κτίρια, με χαμηλό συντελεστή δόμησης και με υποχρεωτική τη διάσπαση του όγκου, με σεβασμό στην οικιστική ιδιαιτερότητα κάθε περιοχής, στα οποία θα υπάρχει χωριστή κυριότητα όταν βρίσκονται σε ενιαίο γήπεδο που δεν κατατέμνεται; Προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση θα πρέπει να στραφεί η νομοθεσία για την εκτός σχεδίου κατοικία με την βεβαιότητα ότι:
λύνει χρόνια προβλήματα που μαστίζουν την Ελληνική οικογένεια στις πόλεις και στα χωριά της επαρχιακής Χώρας, επιτρέπει την αξιοποίηση της αγροτικής γης σε πλουραλιστικό πλαίσιο, ανάλογα με τις ανάγκες των πολιτών, αποκαθιστά το περί δικαίου και ηθικού αίσθημα, όταν δίνει κοινές ευκαιρίες βιοπορισμού σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού, συμβάλλει άμεσα στην αποσυμφόρηση της αγοράς και όλα αυτά, και πολλά άλλα, με τελικό αποδέκτη, την «πολύπαθη» Ελληνική Οικονομία.-κα
ι β.- Την σπατάλη υποδομών που κοστίζουν στο κοινωνικό σύνολο, αναφορικά με την πρόσβαση, την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας και την παροχή νερού, με την ανέγερση εκτός σχεδίου κατοικιών. Και αυτά τα επιχειρήματα στερούνται σοβαρότητας διότι:
Τα πιο πολλά αγροτεμάχια έχουν πρόσβαση είτε με δρόμους που έχουν διαμορφωθεί μετά το 1923, είτε με δουλεία διόδου.- Οι σύγχρονες πηγές ενέργειας (φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες) λύνουν το πρόβλημα του ρεύματος, η δε παροχή νερού πληρώνεται από τους ιδιοκτήτες.- Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι η επίμαχη διάταξη του υπό διαβούλευση σχεδίου, το οποίο μάλιστα είναι Προεδρικό Διάταγμα, στερείται κάθε ερείσματος στο Σύνταγμα, διότι βάλλει ευθέως κατά της κυριότητας, που αποτελεί βάθρο του Πολιτεύματος. Ουσιαστικά συνιστά ιδιότυπη «δήμευση».
- Πάγια διατύπωση στα συμβόλαια που με αυτά μεταβιβάζεται η κυριότητα ακινήτων, είναι ότι ο δικαιοδόχος αποκαθίσταται πλήρης και αποκλειστικός κύριος, νομέας και κάτοχος δικαιούμενος να κατέχει, νέμεται και διαθέτει το ακίνητο, όπως θέλει.- Πολλά αγροτεμάχια, λόγω της φύσεως του εδάφους, δεν προσφέρονται για καλλιέργεια.- Σ’ αυτά, η μόνη αξιοποίηση που ο ιδιοκτήτης δύναται να θέλει, είναι η κατοικία
.- Είναι βέβαιο ότι η εφαρμογή της διάταξης αυτής θα οδηγήσει στην πλήρη απαξίωση των εκτός σχεδίου ευρισκόμενων ιδιοκτησιών και διάχυτη η αίσθηση ότι «ξένα» αλλά και «εγχώρια» συμφέροντα θέλουν να μειωθεί η αξία της εκτός σχεδίου γης, για να αγορασθεί φθηνά. Αποτελεί αδήριτη ανάγκη η απόσυρση της άνω διάταξης Α 9 του άρθρου 14 του σχεδίου Π.Δ. «Κατηγορίες και Περιεχόμενο χρήσεων γης».-
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
Στο κείμενο του Π.Δ. διαπιστώνουμε ότι εκτός από τα θετικά στοιχεία έχουν διατυπωθεί και απαράδεκτες διατάξεις στο άρθρο 14 που επιχειρούν βίαια να ανατρέψουν το υφιστάμενο καθεστώς στην εκτός σχεδίου δόμηση με την κατάργηση της δυνατότητας οικοδόμησης κατοικίας από ιδιώτες στην εκτός σχεδίου δόμηση από οποιονδήποτε άλλον εκτός από «τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου». Η δυνατότητα αυτή δίνεται αποκλειστικά στις «σύνθετες τουριστικές εγκαταστάσεις» που περιλαμβάνουν μαζί ξενοδοχεία και παραθεριστικές κατοικίες σε γήπεδα άνω των 150 στρεμμάτων, και πιθανώς σε «ειδικές τουριστικές εγκαταστάσεις» για τις οποίες δεν διευκρινίζεται τι περιλαμβάνουν… …Ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης χρειάζεται να γίνει σε επιλεγμένες προστατευόμενες περιοχές που θα καθορίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό (Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια – Γ.Π.Σ., Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης – Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., Ρυθμιστικά Σχέδια). Ηδη σε πολλά από αυτά ισχύουν τέτοιοι περιορισμοί με την σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών. Δεν μπορεί όμως με πραξικοπηματικές ρυθμίσεις γενικής εφαρμογής να ανατρέπεται ο υφιστάμενος και να δεσμεύεται ο μελλοντικός χωροταξικός σχεδιασμός. Ειδικότερα για τις κατοικίες εκτός σχεδίου δεν μπορούμε να αντιληφθούμε με όρους προστασίας του περιβάλλοντος την απαγόρευση δόμησης κατοικιών όταν στην ίδια περιοχή και στα ίδια ακίνητα επιτρέπονται οι εξής χρήσεις:… Είναι όμως προφανής η σκοπιμότητα μονοπώλησης της οικοδόμησης κατοικιών μόνο σε «σύνθετα τουριστικά καταλύματα» ώστε κανείς άλλος εκτός από τους τουριστικούς επιχειρηματίες να μην μπορεί να ασχοληθεί με τις εκτός σχεδίου κατοικίες. Και ο υφυπουργός θα έπρεπε να αποφεύγει τέτοιες ρυθμίσεις ώστε να μην δίνει αφορμές να κατηγορηθεί για ευνοική μεταχείριση επιχειρηματιών που τυχαίνει να είναι στενοί συγγενείς του….
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΝΟΜΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
Α: ΘΕΤΙΚΗ Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ
1. Κρίνεται θετική η προώθηση της έκδοσης του Νέου Προεδρικού Διατάγματος καθόσον υπήρχε επιτακτική ανάγκη τροποποίησης του από 23-2-1987 Π.Δ/τος (ΦΕΚ 166Δ/6-3-1987) «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης».
2. Ευελπιστούμε ότι με το υπό έκδοση νέο Π.Δ/μα θα αρθεί η αναντιστοιχία που υπάρχει μεταξύ του προηγούμενου Π.Δ/τος και του ισχύοντος υγειονομικού κανονισμού κυρίως σε ότι αφορά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Β: ΠΡΟΤΑΣΗ Από την ανάγνωση των διατάξεων τόσο του άρθρου 14 καθώς και των διατάξεων άλλων άρθρων του υπό έκδοση Νέου Προεδρικού Διατάγματος εύλογα δημιουργούνται απορίες ως προς τη σκοπιμότητα του περιεχομένου αυτών και όχι μόνο.
1. Ολόκληρο το άρθρο 14 του υπόψη Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος πρέπει να απαλειφθεί καθόσον όπως είναι διατυπωμένο φαίνεται να λειτουργεί μόνο στην εκτός σχεδίου και εκτός οικισμών περιοχή και όχι εντός πολεοδομούμενου ή πολεοδομημένου χώρου.
2. Η διατήρησή του δημιουργεί την εντύπωση στους ιδιοκτήτες των γεωτεμαχίων στην εκτός σχεδίου και εκτός οικισμών περιοχή ότι το ΥΠΕΚΑ επιχειρεί να απαξιώσει τις ιδιοκτησίες τους, προκειμένου να αγοραστούν αντί πινακίου φακής από ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες.
3. Να απαληφθεί από τα επί μέρους άρθρα η προτεινόμενη εκμετάλλευση κατά χρήση, καθόσον αυτή καλύπτεται από τα Προεδρικά Διατάγματα στα οποία υπάγονται τα γήπεδα (οικόπεδα) των περιοχών αυτών. Ένας ακόμη λόγος που συνηγορεί στην απαλοιφή της προτεινόμενης εκμετάλλευσης είναι ότι για τις χρήσεις αυτές δεν υπάρχει αιτιολογία ούτε προτείνεται από κάποια μελέτη κατά την οποία θα έπρεπε να εξετάζεται και η βιωσιμότητα της επιχείρησης (π.χ. ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ κλπ.).
4. Να ξεκαθαριστεί πλήρως ότι οι διατάξεις του νέου Προεδρικού Διατάγματος θα εφαρμόζονται μόνο για τις περιοχές που συντάσσονται νέες πολεοδομικές μελέτες απ’αρχής ή την τροποποίηση εγκεκριμένης πολεοδομικής μελέτης.
Γ: ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
1. Μας δίνεται για μια ακόμα φορά το δικαίωμα να αναφέρουμε ότι το ΥΠΕΚΑ Νομοθετεί χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών παρά το γεγονός ότι αυτό επιτάσσεται με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 101 του ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
2. Συνεχίζει η κεντρική Διοίκηση και εν προκειμένω το ΥΠΕΚΑ να φαλκιδεύει τους Πολίτες με ενέργειες της και ενώ το κράτος έχει την υποχρέωση να τους προστατεύει, αυτό δεν προκύπτει.
3. Είναι γνωστό ότι οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις στο σύνολο σχεδόν των νησιών είναι πάρα πολύ μικρές και δεν προσφέρονται για καλλιέργεια οι λοιπές εκτάσεις και ως εκ τούτου οι αγοραστές των γεωτεμαχίων αυτών στόχο έχουν την ανέγερση ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ και όχι την καλλιέργεια και φορολογήθηκαν αντίστοιχα επειδή σ’αυτά ήταν δυνατή η ανέγερση κατοικίας.
4. Από τη δομή ολόκληρου του κειμένου του Σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος αναδύεται το γεγονός ότι σε αρκετές περιοχές θεσμοθετούνται χρήσεις με το παρόν Πρ. Διάταγμα χωρίς αυτό να προκύπτει από κάποια μελέτη. Στη προκειμένη περίπτωση θα έπρεπε να εξετάζονται κατά κύριο λόγο αφ’ενός μεν η αντιστοίχιση αυτών με τον Υγειονομικό κανονισμό και αφ’ετέρου η συμβατότητα των προτεινόμενων χρήσεων, με στόχο πάντα την εξυπηρέτηση των κατοίκων των περιοχών αυτών.
Δ: ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ Επειδή συνεχίζει το ΥΠΕΚΑ και προωθεί συνεχώς την θεσμοθέτηση επαχθέστερων όρων και περιορισμών δόμησης από τους ισχύοντες, για την προστασία των συναλλαγών απαιτείται η θέσπιση μεταβατικού χρόνου που αυτός δεν μπορεί να είναι μικρότερος των πέντε (5) ετών από την έκδοση και μετά και όχι αναδρομικά όπως αυτό το συνηθίζει. Με την πεποίθηση ότι θα αξιολογηθεί και εντέλει θα ληφθεί υπόψη η πρότασή μας ο Σύλλογός Μελετητών Μηχανικών Νομού Κυκλάδων είναι στη διάθεσή σας προκειμένου να σας παρέξει συμπληρωματικά τις θέσεις και τις απόψεις του. .