Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Οι ασπίδες στα τεκμήρια

Έως και 70 διαφορετικές κατηγορίες τακτικών εσόδων, εκτάκτων οικονομικών ενισχύσεων, επιδομάτων, παροχών και εισοδημάτων που εισέπραξαν το 2020, μπορούν να αξιοποιήσουν οι φορολογούμενοι κατά τη συμπλήρωση των φετινών φορολογικών δηλώσεων για να καλύψουν πρόσθετες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος που μπορεί να προκύψουν από την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Στις 70 αυτές κατηγορίες, περιλαμβάνονται φέτος όλες οι έκτακτες αποζημιώσεις και οικονομικές ενισχύσεις που έλαβαν οι φορολογούμενοι από το κράτος το 2020, στο πλαίσιο εφαρμογής των προγραμμάτων οικονομικής στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού. Περιλαμβάνονται επίσης ποσά που θεωρούνται «εισοδήματα», αλλά απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος ή φορολογούνται αυτοτελώς στην πηγή, καθώς και ορισμένα άλλα ποσά απαλλασσόμενα και από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

 

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι προστιθέμενες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτουν λόγω τεκμηρίων, μπορούν φέτος να καλυφθούν με:

 

 

 

A Έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις και αποζημιώσεις σε φορολογούμενους πληττόμενους από την πανδημία του κορονοϊού. Τα ποσά αυτά είναι τα εξής:

 

1) Οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού, των 800, των 600 και των 534 ευρώ που χορηγήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2020 σε περισσότερους από 3.200.000 εργαζόμενους, επιχειρηματίες και αυτοαπασχολούμενους.

 

2) Η αφορολόγητη αμοιβή για την απασχόληση ιδιωτών ιατρών σε δημόσια νοσοκομεία με σκοπό την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών λόγω κορονοϊού COVID-19.

 

3) Η επιστρεπτέα προκαταβολή. Πρόκειται για την ενίσχυση που χορηγήθηκε το 2020 σε εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελευθέρους επαγγελματίες που επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία του κορονοϊού COVID-19. Η ενίσχυση καταβλήθηκε σε 4 συνολικά κύκλους και είχε τη μικτή μορφή του κρατικού δανείου και της επιχορήγησης. Τα ελάχιστα ποσά που καταβλήθηκαν στους δικαιούχους ανέρχονταν σε 1.000 - 2.000 ευρώ.

 

4) Η αποζημίωση που χορηγήθηκε σε ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και λοιπών τουριστικών καταλυμάτων για την προσωρινή διαμονή φυσικών προσώπων που νοσούν από κορονοϊό COVID - 19 και ατόμων που φροντίζουν ή συνοδεύουν τα άτομα αυτά.

 

5) Οι ενισχύσεις που καταβλήθηκαν στους αγρότες στο πλαίσιο δράσεων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορονοϊού COVID-19

 

6) Οι αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν στους ιδιοκτήτες ακινήτων με την μορφή εκπτώσεων φόρου ίσων με το 30% των εισοδηματικών τους απωλειών από τις μειώσεις κατά 40% των ενοικίων των μηνών της περιόδου Μαρτίου - Οκτωβρίου 2020.

 

7) Οι αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν στους ιδιοκτήτες ακινήτων για την κάλυψη του 50% των εισοδηματικών τους απωλειών από τις μειώσεις κατά 40% των ενοικίων των μηνών Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2020.

 

 

 

B Εισοδήματα που απαλλάσσονται από τον φόρο ή φορολογούνται αυτοτελώς κατά την καταβολή τους. Από τα ποσά αυτά υπόκεινται σε ειδική εισφορά αλληλεγγύης 2,2%-10% μόνο όσα προέρχονται από μισθούς ή συντάξεις. Τα εισοδήματα αυτά είναι τα εξής:

 

8) Τα μερίσματα από μετοχές, ιδρυτικούς τίτλους, ή άλλα δικαιώματα συμμετοχής σε κέρδη, καθώς και τα εισοδήματα από άλλα εταιρικά δικαιώματα.

 

9) Οι τόκοι των τραπεζικών καταθέσεων.

 

10) Οι τόκοι των συμφωνιών επαναγοράς (repos/ reverse repos)

 

11) Τα δικαιώματα. Ο όρος «δικαιώματα» σημαίνει το εισόδημα που αποκτάται ως αντάλλαγμα για τη χρήση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ή σε αντάλλαγμα πληροφοριών που αφορούν βιομηχανική, εμπορική ή επιστημονική πείρα, οι πληρωμές για τη χρήση βιομηχανικού, εμπορικού ή επιστημονικού εξοπλισμού, για τη χρήση τεχνικών μεθόδων παραγωγής, τεχνικής ή τεχνολογικής βοήθειας, τεχνογνωσίας (knowhow), αποτελεσμάτων ερευνών, αναδημοσίευσης άρθρων και μελετών, καθώς και οι πληρωμές για συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχονται ηλεκτρονικά μέσω δικτύων πληροφορικής σε βάση δεδομένων επίλυσης προβλημάτων, την ηλεκτρονική λήψη (downloading) λογισμικού ηλεκτρονικού υπολογιστή.

 

12) Τα κέρδη από την μεταβίβαση μεριδίων ή μερίδων σε προσωπικές εταιρείες.

 

13) Τα κέρδη από την μεταβίβαση κρατικών ομολόγων και εντόκων γραμματίων ή εταιρικών ομολόγων.

 

14) Τα κέρδη από την μεταβίβαση παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων.

 

15) Οι τόκοι ομολόγων ή έντοκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου.

 

16) Τα κέρδη από την πώληση εισηγμένων μετοχών με ποσοστό συμμετοχής μικρότερο του 0,5%.

 

17) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση εισηγμένων κινητών αξιών (απόκτηση πριν από 1.1.2009).

 

18) Τα αφορολόγητα κέρδη από ημεδαπά ΕΕ/ΕΟΧ/ΕΖΕΖ αμοιβαία κεφάλαια.

 

19) Τα κέρδη από την πώληση προϊόντων για την παραγωγή των οποίων χρησιμοποιήθηκε ευρεσιτεχνία διεθνώς αναγνωρισμένη.

 

20) Τα κέρδη από τη διάθεση παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι 10 KW.

 

21) Το εισόδημα φορολογικών κατοίκων αλλοδαπής που εργάζονται σε πρεσβείες, προξενεία, κ.λπ.

 

22) Η διατροφή συζύγου και τέκνων.

 

23) Οι συντάξεις των αναπήρων πολέμου ή των θυμάτων πολέμου ή των αναπήρων που υπέστησαν βλάβη κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους.

 

24) Το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε αναπήρους και το οποίο συγκεντρώνει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος όπως περιοδικότητα και μόνιμη πηγή προέλευσης.

 

25) Οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε αναπήρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80%.

 

26) Τα επιδόματα αναγνωρισμένων πολιτικών προσφύγων.

 

27) Ποσοστό 65% των επιδομάτων επικίνδυνης εργασίας και της από 11.10.2018 καταβαλλόμενης πτητικής αποζημίωσης στους πιλότους πολιτικής αεροπορίας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

 

28) Το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης.

 

29) Τα κέρδη από τη μεταβίβαση τίτλων φορολογικού κατοίκου χώρας με την οποία υπάρχει ΣΑΔΦ και είναι υπόχρεος για υποβολή δήλωσης από άλλη αιτία.

 

30) Το ασφάλισμα ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων ημεδαπής προέλευσης.

 

31) Οι «πράσινες» και συνδεδεμένες αγροτικές ενισχύσεις μέχρι 12.000 ευρώ αθροιζόμενες.

 

32) Οι λοιπές εισοδηματικές αγροτικές ενισχύσεις

 

33) Η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης.

 

34) Τα ποσά που καταβάλλονται με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθ. 166 του ν. 4001/2011, στο πλαίσιο της εγκατάστασης του αγωγού φυσικού αερίου.

 

35) Οι αμοιβές που καταβάλλονται από την Παγκόσμια Ένωση Αναπήρων Καλλιτεχνών σε φορολογικούς κάτοικους Ελλάδος.

 

 

 

Γ Εισοδήματα που απαλλάσσονται και από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Τα εισοδήματα αυτά είναι:

 

36) Οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία των ολικά τυφλών ή κινητικά αναπήρων 80% και άνω.

 

37) Η αποζημίωση λόγω διακοπής εργασιακής σχέσης.

 

38) Οι αμοιβές υπαλλήλων της Ε.Ε.

 

39) Οι αμοιβές των εργαζόμενων στην Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης του Εύξεινου Πόντου.

 

40) Οι αποδοχές που καταβάλλει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) στους υπαλλήλους του.

 

41) Το επίδομα παιδιού, το οποίο έχει καταβάλει ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ).

 

42) Η εκλογική αποζημίωση.

 

43) Τα μερίσματα των εταιρειών της παρ. 5 του άρθρου 45 του ν. 4141/2013.

 

44) Το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων.

 

45) Οι μισθοί και οι εν γένει αποδοχές των υπάλληλων του NATO.

 

46) Το εισόδημα που με βάση τις Συμβάσεις Αποφυγής Διπλής Φορολογίας απαλλάσσεται και από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

 

47) Το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ).

 

 

 

Δ Λοιπές κατηγορίες εισοδημάτων που φορολογούνται με ειδικό τρόπο, όπως:

 

48) Το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ, του ΓΕΝΕ και του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ που εισπράχθηκε μέσα στο φορολογικό έτος 2020.

 

49) Τα συνολικά καθαρά κέρδη που αναλογούν στα φυσικά πρόσωπα - εταίρους προσωπικών εταιρειών που τηρούν απλογραφικά βιβλία, (O.E., Ε.Ε., κοινωνίες αστικού δικαίου που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, αστικές εταιρίες, κοινοπραξίες κλπ.), μετά την αφαίρεση του φόρου του νομικού προσώπου.

 

 

 

Ε Ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα, όπως:

 

50) Έσοδα από πωλήσεις ακινήτων.

 

51) Η εφάπαξ καταβαλλόμενη παροχή από ταμεία πρόνοιας και ασφαλιστικούς οργανισμούς του Δημοσίου και επαγγελματικά ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο.

 

52) Έσοδα από την πώληση λοιπών περιουσιακών στοιχείων (αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής κ.λπ.)

 

53) Εισαγωγή συναλλάγματος από νυν ή πρώην κατοίκους αλλοδαπής.

 

54) Δάνεια.

 

55) Κληρονομιές.

 

56) Δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών.

 

57) Κέρδη από λαχεία, ΠΡΟΠΟ, ΛΟΤΤΟ, Αθλητικό Στοίχημα κλπ.

 

58) Χρηματική αποζημίωση που καταβάλλεται για την αποκατάσταση ζημιάς ή φθοράς που προκλήθηκε από την εγκατάσταση αγωγού φυσικού αερίου.

 

59) Αποζημίωση για ηθική βλάβη.

 

60) Υποτροφίες που δεν φέρουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος και της παρ. 6 του άρθρου 24 του ν. 4386/2016.

 

61) Επιστροφές καταβεβλημένων κεφαλαίων/ δανείων. Επιστροφή καταβεβλημένων κεφαλαίων/ δανείων κλπ. μπορεί να συμπληρωθεί μόνο όταν το έτος που καταβλήθηκαν τα ποσά, υπάγονταν σε τεκμήριο.

 

62) Εισπραττόμενα από συζύγους χρηματικά ποσά, δυνάμει του άρθρου 1400 του Α.Κ., λόγω αξίωσης συμμετοχής στα αποκτήματα του γάμου.

 

63) Ποσά που προκύπτουν από πλειστηριασμό κατοικιών, προκειμένου να καλυφθεί το τεκμήριο της ολοσχερούς τοκοχρεωλυτικής απόσβεσης του στεγαστικού δανείου (κωδικοί 727-728 του Πίνακα 5 της φορολογικής δήλωσης).

 

64) Οι προνοιακές παροχές σε χρήμα που διαχειρίζεται και χορηγεί ο Ο.Π.Ε.Κ.Α. σε άτομα με αναπηρία που αποσκοπούν στην κάλυψη των αναγκών της αναπηρίας τους. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται:

 

α) Το επίδομα κίνησης για τους παραπληγικούς, τους τετραπληγικούς και τους ακρωτηριασμένους.

 

β) Το διατροφικό επίδομα για τους νεφροπαθείς, τους μεταμοσχευμένους πνευμόνων και μυελού των οστών, καθώς και τους αλλοδαπούς και ομογενείς νεφροπαθείς, μεταμοσχευμένους καρδιάς, ήπατος.

 

γ) Η οικονομική ενίσχυση των ατόμων με βαριά αναπηρία.

 

δ) Η οικονομική ενίσχυση των ατόμων με βαριά νοητική υστέρηση.

 

ε) Η οικονομική ενίσχυση παραπληγικών - τετραπληγικών και ακρωτηριασμένων ανασφάλιστων και ασφαλισμένων του Δημοσίου.

 

στ) Η ενίσχυση ατόμων με μεσογειακή, δρεπανοκυτταρική μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία ή συγγενή αιμορραγική διάθεση (αιμορροφιλία κ.λπ.) ή Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσοανεπάρκειας (AIDS).

 

ζ) Η οικονομική ενίσχυση κωφών και βαρήκοων ατόμων.

 

η) Η οικονομική ενίσχυση ατόμων με αναπηρία όρασης.

 

θ) Η οικονομική ενίσχυση ατόμων με εγκεφαλική παράλυση.

 

ι) Η εισοδηματική ενίσχυση ασθενών και αποθεραπευμένων χανσενικών και μελών των οικογενειών τους.

 

65) Το Επίδομα Στεγαστικής Συνδρομής σε ανασφάλιστους υπερήλικες.

 

66) Η εισοδηματική ενίσχυση Οικογενειών Ορεινών Μειονεκτικών Περιοχών.

 

67) Το επίδομα στέγασης.

 

68) Οι παροχές και υπηρεσίες του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας σύμφωνα με τον ν. 3050/2002.

 

69) Το επίδομα ομογενών προσφύγων που χορηγείται στα πλαίσια παροχής προγραμμάτων Κοινωνικής Προστασίας.

 

70) Οι έκτακτες εφάπαξ οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν σε άτομα ή οικογένειες που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.

Δώρο άδωρο η μείωση του ΕΝΦΙΑ

Σε σχέση με πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταικούρα περί επικείμενης νέας μείωσης στον ΕΝΦΙΑ κατά 8%, που θα συνοδευτεί όμως, από αυξήσεις των τιμών ζώνης των ακινήτων βάσει στοιχείων που έχουν συλλεχθεί προ της πανδημίας και ως εκ τούτου δεν έχει ληφθεί υπόψη η σημερινή εντελώς διαφορετική πραγματικότητα στην κτηματαγορά, με επιστολή της η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει τι πρέπει να προηγηθεί στις προγραμματιζόμενες αλλαγές ώστε να αποκατασταθεί στοιχειωδώς η φορολογική δικαιοσύνη και λογική, αλλά και να εξασφαλίζεται η εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ.

 

Στην επιστολή της ΠΟΜΙΔΑ , προς τον Υπουργό Οικονομικών  επισημαίνεται ότι για να είναι πραγματική η μείωση του ΕΝΦΙΑ θα πρεπει να ληφθούν υπόψη τα εξής:

 

1.      Η μη επαύξηση οποιασδήποτε τιμής ζώνης αστικών περιοχών που είναι ήδη ενταγμένες στο αντικειμενικό σύστημα αξιών  αλλά και η επανεξέταση των συντελεστών παλαιότητας και μεγέθους των κατοικιών και των επαγγελματικών ακινήτων.

2.      Η μείωση του ποσού του ΕΝΦΙΑ κατά δίκαιο και ίσο ποσοστό για όλους τους φορολογούμενους, γιατί είναι άδικο και παράλογο όποιος φέρει το μεγαλύτερο βάρος να λάβει τη μικρότερη μείωση.

3.      Η άμεση κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου του ΕΝΦΙΑ, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη αλλά και τη σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ, έστω και σε δύο στάδια, ήτοι -50% για το 2021 και -50% για το 2022.

4.      Η αποκατάσταση των σοβαρότατων στρεβλώσεων του ΕΝΦΙΑ που επέφερε ο νόμος 4389/2016 της προηγούμενης κυβέρνησης, ιδιαίτερα σε βάρος των ιδιοκτητών κενών και αναξιοποίητων ακινήτων και ακινήτων χωρίς εισόδημα. Συγκεκριμένα η ΠΟΜΙΔΑ ζητά:

•       Να επανέλθει η μείωση της φορολογητέας αξίας κατά 20% των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων που ανήκουν σε φυσικά, αλλά και σε νομικά πρόσωπα.

•       Να μειωθεί και να επανέλθει στο αρχικό ύψος η επιβάρυνση των αστικών οικοπέδων η οποία αυξήθηκε παράλογα και  «τιμωρητικά» κατά 25%.

•       Να μειωθούν στο αρχικό ύψος οι φορολογικοί συντελεστές του κύριου και του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, οι οποίοι αυξήθηκαν δραματικά και παράλογα έως και +40%.

•       Να μειωθούν και να επανέλθουν οι συντελεστές του συμπληρωματικού φόρου για τα νομικά πρόσωπα από το 5,5 ‰ στο 5 ‰  και για τα οριζόμενα Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα καθώς και τις Α.Ε.Ε.Α.Π. από το 3,5‰ στο 2,5 ‰.

•       Να επανέλθει η απαλλαγή από τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα επαγγελματικά ακίνητα τα οποία σήμερα φορολογούνται με συντελεστή 1‰.

Μείωση υπό προϋποθέσεις του ΕΝΦΙΑ

Στο τραπέζι βάζει εκ νέου το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ, μεσοσταθμικά κατά 8%, υπό την προϋπόθεση πάντα ότι θα υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια, που σε κάθε περίπτωση εξαρτώνται πλέον από την εξέλιξη της πανδημίας του κορονοϊού τους επόμενους μήνες. Στόχος, άλλωστε, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, με βάση και τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί έναντι της Κομισιόν, αλλά πριν από το «χτύπημα» του κορονοϊού, ήταν η όλη διαδικασία αναπροσαρμογής να έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2021, προκειμένου -εκτός απροόπτου- από το δεύτερο εξάμηνο να τεθούν σε ισχύ οι νέες αντικειμενικές σε όλη τη χώρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τη νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ προανήγγειλε και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος ανέφερε ότι ο φόρος θα μειωθεί σε κάποιες περιοχές, ενώ θα αυξηθεί όπου είναι απαραίτητο να γίνει αυτό. Επισημαίνεται, πάντως, ότι το έδαφος για τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης που θα αφορούν αλλαγές στην κλίμακα και στους συντελεστές του συγκεκριμένου φόρου έχει «στρώσει» και η έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη, αφού το πόρισμά της προτείνει την κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, ο οποίος επιβάλλεται στους έχοντες ακίνητα αξίας άνω των 250.000 ευρώ.Στην περίπτωση φυσικά που υλοποιηθεί η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ θα εκπληρωθεί ταυτόχρονα και η προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας για συνολική μείωση του φόρου κατά 30%, αφού έχει προηγηθεί η μείωση κατά 22% το 2019.

 

 

Νέες ρυθμίσεις για τα αδήλωτα τετραγωνικά

Στο επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η νομοθετική διάταξη που θα δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες ακινήτων να δηλώσουν τα «ξεχασμένα» τετραγωνικά με επιβολή μικρότερων προσαυξήσεων επί των οφειλών με όριο το 50% αντί το 100% και 200% που ισχύει σήμερα.

 

Όπως αποκάλυψε ο δήμαρχος Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης  που εκπροσώπησε την Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδος στο 38ο διαδικτυακό συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ έχει ήδη αποδεχθεί την πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ για την επαναλειτουργία της πλατφόρμας για δηλώσεις αδήλωτων επιφανειών.

 

Επίσης, όπως είπε, θα εισηγηθεί στα αρμόδια όργανα της ΚΕΔΕ την αποδοχή των βασικών αιτημάτων της ΠΟΜΙΔΑ που είναι η αυτόματη διακοπή της χρέωσης δημοτικών τελών για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από την ημέρα της διακοπής ηλεκτροδότησης, η μείωση των προσαυξήσεων και προστίμων για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις εμβαδών με όριο το 50% και η μείωση του χρόνου παραγραφής των οφειλών προς τους δήμους από 20 σε 5 χρόνια, όπως ισχύει και για τις οφειλές προς το Δημόσιο.

 

Σημειώνεται ότι η ανακριβής δήλωση για την επιβολή δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού επισύρει πρόστιμο 60%, η εκπρόθεσμη 100% ενώ για την επιβολή ΤΑΠ το πρόστιμο είναι 200% επί της αρχικής οφειλής. Σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, παρά την επί λίγους μήνες και εν μέσω πανδημίας και καραντίνας λειτουργία της πλατφόρμας, τεράστιο μέρος των δομημένων εμβαδών, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, παραμένει αδήλωτο.

 

Από τις δηλώσεις που υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα της ΚΕΔΕ, αποκαλύφθηκαν 60 εκατομμύρια «κρυμμένα» τετραγωνικά μέτρα σε όλη τη χώρα από 2,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες που θα πληρώσουν αναδρομικά ποσά που υπερβαίνουν συνολικά τα 150 εκατ. ευρώ.

 

Για την επαναλειτουργία της πλατφόρμας θα ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της ΠΟΜΙΔΑ που προβλέπουν:

 

-Στα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα να καταργηθεί η υποχρέωση δήλωσης των ιδιοκτητών, και από τον χρόνο διακοπής ρευματοδότησης, γνωστό στους δήμους από την online σύνδεση με τον ΔΕΔΔΗΕ, να ισχύει αυτόματη απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, εφόσον είναι και κενά. Για το θέμα αυτό εξετάζεται μια συμβιβαστική λύση που θα καλύπτει του ιδιοκτήτες χωρίς να πλήττει τα έσοδα των δήμων.

 

-Στα εμβαδά που θα δηλώνονται για πρώτη φορά να επιβάλλεται προσαύξηση επί των οφειλών από 1.1.2020, ποσοστού 20% για το πρώτο εξάμηνο της καθυστέρησης, και επιπλέον 5% για κάθε επόμενο εξάμηνο, όπως ακριβώς ισχύει και στην τακτοποίηση των αυθαιρέτων, και με ανώτατο όριο να φθάνει το 50%.

 

-Ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων των ΟΤΑ να επανέλθει νομοθετικά στην πενταετία, που ισχύει σήμερα πλέον και για τις φορολογικές αξιώσεις του Δημοσίου, ώστε οι πολίτες να μπορούν να ανταποκριθούν στην πληρωμή τους.

 

ΕΝΦΙΑ με νέες αντικειμενικές

Με τις νέες αντικειμενικές αξίες η αναπροσαρμογή των οποίων θα ολοκληρωθεί τον προσεχή Μάιο θα υπολογιστεί ο ΕΝΦΙΑ του 2021.  Σύμφωνα με πληροφορίες οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται στην 3η φάση της διαδικασίας όπου ελέγχονται οι νέες τιμές ζώνης που έχουν εισηγηθεί οι εκτιμητές ακινήτων. Πρόκειται κυρίως για περιοχές της Περιφέρειας, όπου δεν υπάρχει επαρκής αριθμός συμβολαίων και συγκριτικών στοιχείων, υποχρεώνοντας τους εκτιμητές να κινηθούν σε μεγαλύτερο εύρος αποτιμήσεων της αξίας των ακινήτων.  Επίσης, μέχρι τον Μάρτιο θα έχουν κλειδώσει και οι νέες τιμές ζώνης στις 3.000 και πλέον περιοχές που εντάσσονται στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων. Από την ένταξη τους το υπουργείο οικονομικών υπολογίζει να εισπράξει από 300 έως 500 εκατ. ευρώ επιπλέον τα οποία όμως θα επιστρέψει στους φορολογούμενους μέσω της μείωση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ τόσο του κύριου φόρου (κατά 8-10%) όσο και του συμπληρωματικού φόρου που επιβάλλεται στις περιουσίες άνω των 250.000 ευρώ.

Οι νέες τιμές θα τεθούν σε ισχύ, με βάση τα σημερινά δεδομένα, το δεύτερο εξάμηνο του 2021 Μετά την ολοκλήρωση της 3ης φάσης της διαδικασίας η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα αποφασίσει εάν οι νέες τιμές ζώνης θα εξισωθούν με τις εμπορικές, ή εάν θα είναι ελαφρώς μικρότερες από τις σημερινές τιμές πώλησης των ακινήτων. Πάντως, η δέσμευση που έχει αναλάβει το υπουργείο Οικονομικών απέναντι στους θεσμούς είναι η εξίσωση των τιμών.

Από τις εισηγήσεις που έχουν δοθεί στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, προκύπτουν επίσης αυξήσεις σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας που ευνοήθηκαν από την εκτόξευση των βραχυχρόνιων μισθώσεων τα προηγούμενα χρόνια, όπως και στις πλέον φθηνές περιοχές του λεκανοπεδίου, όπου οι αντικειμενικές παρέμεναν σε χαμηλό επίπεδο για λόγους κοινωνικούς. Εκτός από τις ανωτέρω περιοχές, αναπροσαρμογές προς τα πάνω αναμένονται και σε 4.132 περιοχές της χώρας, όπου η προηγούμενη κυβέρνηση στην τελευταία αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών αποφάσισε να κρατήσει τις τιμές στα ίδια επίπεδα προκειμένου να μην υπάρξουν επιβαρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki