Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Φόροι : Δικαιότεροι για όσους επιζήσουν

Με το βλέμμα στραμμένο στις επικείμενες μεταβολές της φορολογίας ακινήτων, από την επόμενη των εκλογών, βρίσκονται οι παράγοντες της κτηματαγοράς, καθώς αναμένουν την εκλογίκευση των αντικειμενικών αξιών και την αποκατάσταση των αδικιών που προκύπτουν από τον τρόπο εφαρμογής του ΕΝΦΙΑ, τουλάχιστον με τη σημερινή του μορφή. Σε κάθε περίπτωση, αν και ο δημοσιονομικός στόχος δεν πρόκειται να αλλάξει, παραμένοντας στα 2,65 δισ., εντούτοις, εκφράζεται η ελπίδα ότι η νέα κυβέρνηση θα κατορθώσει να επιμερίσει πιο ισομερώς τα φορολογικά βάρη. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα σχέδιο αλλαγών του ΕΝΦΙΑ, που θα κινείται προς την κατεύθυνση της φορολόγησης της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας, ενώ πέραν των περιουσιακών κριτηρίων, πιθανώς να υιοθετηθούν και εισοδηματικά-κοινωνικά κριτήρια. Από την πλευρά της, η ΠΟΜΙΔΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων), εκτιμά ότι μόνο μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, θα καταστεί εφικτή η αποκατάσταση της δικαιοσύνης, δεδομένου ότι σήμερα επιβαρύνεται υπέρμετρα η αστική ακίνητη περιουσία, ιδίως μέσω του συμπληρωματικού φόρου ακίνητης περιουσίας, που επιβαρύνει τους κατόχους ακινήτων αξίας μεγαλύτερης των 300.000 ευρώ. Η ΠΟΜΙΔΑ στρέφει «τα βέλη της» προς τους κατόχους εκτός σχεδίου ακινήτων τεράστιας αξίας, που επί της ουσίας φοροαπαλλάσσονται, καθώς φορολογούνται με 1 ευρώ/στρέμμα ετησίως, σαν να πρόκειται δηλαδή για αγροτική γη. Την ίδια στιγμή, η αστική ιδιοκτησία, ακόμα και στις περιοχές με τις χαμηλότερες αντικειμενικές αξίες (κάτω των 500 ευρώ/τ.μ.), φορολογείται με 2,6 ευρώ/τ.μ., δηλαδή 2.500 φορές περισσότερο. Ετσι, προτείνεται να εξαιρούνται από τον ΕΝΦΙΑ, μόνο οι πραγματικοί αγρότες, δηλαδή μόνο όσοι καλλιεργούν την εκτός σχεδίου γη τους. Οι υπόλοιποι κάτοχοι οικοπέδων εκτός σχεδίου, χωρίς καμία γεωργική ή κτηνοτροφική δραστηριότητα, θα πρέπει να διαχωριστούν και να φορολογηθούν περισσότερο. Παράλληλα, η ΠΟΜΙΔΑ ζητεί την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου, ή έστω τον περιορισμό του στο ύψος του κύριου φόρου, καθώς σήμερα, υπάρχουν πολλά παραδείγματα, όπου ο συμπληρωματικός φόρος είναι πολλαπλάσιος του αρχικού ΕΝΦΙΑ. Κατά την ΠΟΜΙΔΑ, μια τέτοια κίνηση θα συνέβαλε στην επανεκκίνηση της οικοδομής, καθώς θα σταματούσαν οι αναγκαστικές πωλήσεις από τους ιδιοκτήτες και θα ενθαρρύνονταν όσοι διαθέτουν κάποια ρευστότητα κι επιθυμούν να επενδύσουν σε ακίνητα, ιδίως με τις σημερινές πολύ χαμηλές τιμές.

Τα πωλητήρια επιστρέφουν

Μετά απο μία ολιγόμηνη διακοπή τα πωλητήρια κτιριων του Δημοσίου επανάρχονται.Στις 26 Οκτωβρίου λήγει η προθεσμία υποβολής προσφορών για την πώληση πέντε ακινήτων του ελληνικού δημοσίου στο εξωτερικό, διαδικασία που προωθεί το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 5 Νοεμβρίου σε συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ κατά την οποία θα εξεταστούν οι προσφορές και θα επιλεγούν οι πλειοδότες. Πρόκειται για ακίνητα σε Νέα Υόρκη, Ουάσινγκτον, Ρώμη, Λιουμπλιάνα και Πρετόρια.

Το ακίνητο της Νέας Υόρκης βρίσκεται στο Μανχάταν, μεταξύ της Πρώτης και της Δεύτερης Λεωφόρου, επί της 305 East 47th Street, πλησίον του κτιρίου των Ηνωμένων Εθνών. Αποτελεί τον δεύτερο όροφο συγκροτήματος γραφείων καλούμενου ως “The 3 Dag Condominium” και έχει συνολική ενοικιαζόμενη επιφάνεια 1.416 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.). Ως ελάχιστη αποδεκτή τιμή έχουν οριστεί τα 9.100.000 δολάρια ΗΠΑ. Στην Ουάσινγκτον το ακίνητο βρίσκεται σε έναν από τους πιο σημαντικούς δρόμους της αμερικανικής πρωτεύουσας στη Λεωφόρο Massachusetts 2211. Στην περιοχή που χωροθετείται στην συνοικία Kalorama Heights της βορειοδυτικής Washington στεγάζεται παραδοσιακά πληθώρα ξένων διπλωματικών αποστολών. Το κτίριο αποτελείται από ισόγειο και τρείς ορόφους συνολικής ωφέλιμης επιφάνειας 754 τ.μ. περίπου, ενώ η επιφάνεια του οικοπέδου είναι 264 τ.μ. Ως ελάχιστη αποδεκτή τιμή έχουν οριστεί τα 2.700.000 δολάρια ΗΠΑ.

Στη Ρώμη, το ακίνητο βρίσκεται μέσα στο ιστορικό κέντρο της ιταλικής πρωτεύουσας, 300 μ. ακριβώς νότια από τους κήπους της Villa Borghese επί της 42 Romagna Street και 153 Sardegna Street. «Οι γύρω δρόμοι χαρακτηρίζονται από μεγάλη πυκνότητα πολυτελών κατοικιών, καθώς και μια σειρά από υψηλής ποιότητας κτίρια γραφείων, συμπεριλαμβανομένων 3 ιδιωτικές τράπεζες». Το κτίριο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, πέντε ορόφους και σοφίτα και προσφέρει μια συνολική επιφάνεια περίπου 1.600 τ.μ. Λειτουργούσε ως ξενοδοχείο μέχρι το 2007 και η ελάχιστη αποδεκτή τιμή ανέρχεται σε 8.000.000 ευρώ.

Για μια ακόμα φορά επιχειρείται η πώληση του ακινήτου της Λιουμπλιάνα στη Σλοβενία το οποία είναι ένα διατηρητέο κτίριο επί της 17 Veselova Street και βρίσκεται σε μια προνομιακή οικιστική περιοχή, που προστατεύεται από τους κανονισμούς της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στη γύρω περιοχή χωροθετούνται πρεσβείες (των Η.Π.Α. και της Αυστρίας), κυβερνητικά κτίρια, καθώς και πολλά καταστήματα λιανικής πώλησης και το περίφημο πάρκο Tivoli. Είναι ένα διώροφο κτίριο με υπόγειο και πατάρι, συνολικής επιφανείας 1.215 τ.μ. και δυο ανεξάρτητους χώρους στάθμευσης 20 τ.μ. και 16 τ.μ. αντίστοιχα. Η ελάχιστη αποδεκτή τιμή ορίστηκε σε 800.000 ευρώ. Στην Πρετόρια, το ακίνητο βρίσκεται στην περιοχή Hatfield στην πλέον κεντρική λεωφόρο της Νοτιοαφρικάνικης πόλης, στη Stanza Bopape αριθμός 1008, και σε μικρή απόσταση από το Union Building. Το κτιριακό συγκρότημα περιλαμβάνει διώροφο κτίριο συνολικής επιφάνειας 350 τ.μ. και ένα βοηθητικό αυτοτελές κτίσμα συνολικού εμβαδού 50 τ.μ. Η επιφάνεια του οικοπέδου είναι 1.766 τ.μ. Η ελάχιστη αποδεκτή τιμή είναι τα 240.000 δολάρια ΗΠΑ.

Ελλάς το μεγαλείο σου

Ενα απρόσμενο «εμπόδιο» συναντούν οι ξένοι αγοραστές ακινήτων, που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν άδεια παραμονής στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του σχετικού προγράμματος, που αποσκοπεί στο να προσελκύσει επενδυτές από χώρες εκτός Ε.Ε. Σύμφωνα με εκπροσώπους δικηγορικών γραφείων που έχουν ασχοληθεί εκτενώς με το ζήτημα, εφόσον οι ξένοι επενδυτές παραμείνουν στην Ελλάδα πάνω από 180 ημέρες ετησίως (δηλαδή έξι μήνες τον χρόνο), η εφορία μπορεί να τους καλέσει να πληρώσουν φόρο με βάση το σύνολο των εισοδημάτων τους στο εξωτερικό. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν σχετικές απαντήσεις των αρμοδίων φορολογικών αρχών και συγκεκριμένα της ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού, όποιος πολίτης διατηρεί μόνιμη ή κύρια κατοικία στην Ελλάδα και διαμένει σε αυτήν για περίοδο ίση με τουλάχιστον 183 ημέρες (συμπεριλαμβανομένων και τυχόν σύντομων ταξιδιών στο εξωτερικό) θεωρείται αυτομάτως και φορολογικός κάτοικος Ελλάδος. Την ίδια στιγμή, όμως, ο νόμος για τις «χρυσές βίζες» δεν επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους επενδυτές να λάβουν άδεια εργασίας! Οπως ευλόγως αντιλαμβάνεται κανείς, το πρόβλημα αυτό ήδη λειτουργεί αποτρεπτικά για πληθώρα ενδιαφερομένων, ιδίως όμως για εκείνους τους επενδυτές που προέρχονται από χώρες όπως ο Λίβανος, η Αίγυπτος και γενικότερα χώρες της Μέσης Ανατολής. Οι άνθρωποι αυτοί επιθυμούν να αποκτήσουν κάποιο ακίνητο στην Ελλάδα και να μεταφέρουν εδώ τις οικογένειές τους, για λόγους ασφαλείας, ενώ, ταυτόχρονα, πιθανώς οι ίδιοι να συνεχίσουν να εργάζονται μόνιμα ή εκ περιτροπής στη χώρα καταγωγής τους. Επίσης, υπάρχουν και περιπτώσεις επενδυτών που δεν εργάζονται πια, π.χ. ηλικιωμένοι επιχειρηματίες, οι οποίοι διατηρούσαν μια οικογενειακή επιχείρηση στη χώρα τους, από την οποία ναι μεν έχουν αποχωρήσει, πλην όμως εισπράττουν εισοδήματα από αυτήν, δεδομένου ότι παραμένουν ως μέτοχοι. Με βάση το ισχύον καθεστώς, όποιος αποκτά ακίνητο στην Ελλάδα κάνοντας χρήση του σχετικού προγράμματος χορήγησης άδειας παραμονής πενταετούς διάρκειας καλείται σε ετήσια βάση να δηλώνει στην αρμόδια εφορία το εν λόγω ακίνητο που κατέχει. Στο πλαίσιο αυτό, εφόσον υπάρξει καταγγελία ή η διοίκηση της εφορίας έχει βάσιμες ενδείξεις για το αντίθετο (π.χ. το ρολόι της ΔΕΗ λειτουργεί συνεχώς), μπορεί να ζητηθεί από τον ιδιοκτήτη να τεκμηριώσει ότι είναι μόνιμος κάτοικος εξωτερικού. Εναπόκειται λοιπόν στον ίδιο τον ιδιοκτήτη να αποδείξει το αντίθετο, ότι δηλαδή χρησιμοποιεί το ακίνητο αυτό εκ περιτροπής και εργάζεται μόνιμα στο εξωτερικό. Αρα αντιλαμβάνεται κανείς ότι το ζήτημα αυτό δημιουργεί πολύ μεγάλη ανασφάλεια και λειτουργεί αποθαρρυντικά για τους ενδιαφερομένους, με αποτέλεσμα το πρόγραμμα να έχει πενιχρά αποτελέσματα, καθώς στα παραπάνω προστίθενται και άλλα ζητήματα, όπως η έλλειψη επαρκούς αριθμού ακινήτων (τουλάχιστον με τη μορφή και τις προϋποθέσεις που θέτουν οι ξένοι ενδιαφερόμενοι, π.χ. να είναι οργανωμένα συγκροτήματα άνω των 40 διαμερισμάτων-κατοικιών). Αξίζει πάντως να σημειωθούν και οι βελτιώσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στο θεσμικό πλαίσιο, όπως π.χ. το ότι έχει ψηφιστεί ρύθμιση με την οποία επιτρέπεται πιο εύκολα η ενοικίαση των ακινήτων από τους ξένους ιδιοκτήτες, ενώ αυξήθηκε από 18 σε 21 χρόνια η ηλικία των παιδιών που μπορούν να αποκτήσουν άδεια.

Η λεηλασία που έρχεται ...

Μία είδηση που πέρασε σχεδόν απαρατήρητη στην Ελλάδα δεν μπορεί παρά να είναι σινιάλο για το μέλλον της πλέον πλουραλιστικής αγοράς της χώρας, η οποία από τότε που ξεκίνησε η κρίση περνά τον δικό της Γολγοθά. Η είδηση αφορά την απόφαση ενός αμερικάνικου fund - γνωστού και στην Ελλάδα- να προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις ύψος περί τα 6 δισ. για αγορά ξενοδοχείων στις ΗΠΑ. Πρόκειται για την Blackstone, που χαρακτηρίζεται ως ο μεγαλύτερος επενδυτής ακίνητων περιουσιών παγκοσμίως, με περιουσιακά στοιχεία η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 92 δισεκατομμύρια δολάρια. Αν διαβάσει κανείς πίσω από τις γραμμές, θα κατανοήσει ότι ενώ στην Ελλάδα η αγορά ακινήτων μαραζώνει, τα διάφορα fund τον τελευταίο καιρό έχουν στήσει χορό δισεκατομμυρίων, πραγματοποιώντας αγορές σε όλον τον κόσμο. Οι διαχειριστές προφανώς προσδοκούν ότι θα αγοράσουν φθηνά και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα καταφέρουν να αποκομίσουν σημαντικά κέρδη από την επένδυση σε ακίνητα. Το ισπανικό παράδειγμα άλλωστε, όπου το 12% των ακινήτων που πωλήθηκαν φέτος αγοράστηκαν από ξένους, μπορεί να θεωρηθεί προφητικό. Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, που πλέον είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, η συνεχής απαξίωση της αγοράς ακινήτων έχει δημιουργήσει μυριάδες «ευκαιρίες» για φτηνές αγορές με πολλαπλούς τρόπους: πωλήσεις δανείων με ενέχυρο ακίνητα, πωλήσεις στεγαστικών δανείων, εκποιήσεις ακινήτων που έχουν περάσει στα χέρια των τραπεζών μετά την αδυναμία των οφειλετών τους να είναι συνεπείς στην υποχρεώσεις τους, κατασχέσεις ακινήτων για οφειλές από φόρους ή ασφαλιστικές εισφορές, προγράμματα εκποιήσεων ακινήτων που ανήκουν στο Δημόσιο, αναγκαστικές πωλήσεις στις οποίες προχωρούν οι ιδιώτες προκειμένου να ανταποκριθούν στις υψηλές φορολογικές -και όχι μόνο- υποχρεώσεις τους, έχουν βάλει σε ολόκληρη την Ελλάδα πωλητήριο. Και φυσικά δεν είναι μόνο αυτά. Σήμερα χιλιάδες ακίνητα που είναι υποθηκευμένα στις τράπεζες έχουν εμπορική αξία κατά πολύ χαμηλότερη από εκείνη της υποθήκης, ενώ η υποβάθμιση ολόκληρων αστικών περιοχών έχει κατασκευάσει ένα εν δυνάμει τεράστιο απόθεμα ακινήτων υπό πώληση, σε τιμή ευκαιρίας. Κοντολογίς, σήμερα η Ελλάδα προσφέρεται για να στηθεί ένα απίστευτο πάρτι κερδοσκόπων, που όμοιό του δεν έχει ξαναδεί η Δύση. Και φυσικά, όσοι μπερδεύουν τους κερδοσκόπους με τους επενδυτές κάνουν οικτρό λάθος. Το πιο πιθανό είναι οι κερδοσκόποι και τα κοράκια να αποκτήσουν με διάφορες μεθοδεύσεις τεράστια χαρτοφυλάκια ακινήτων και να περιμένουν το πρώτο γύρισμα της αγοράς για να βγάλουν δισεκατομμύρια. Μάλιστα είναι πολύ πιθανόν τα κέρδη να προκύψουν από τους ίδιους τους Έλληνες, στους οποίους με διάφορες τεχνικές θα προσπαθήσουν να τα φορτώσουν. Για παράδειγμα, μέσω δημόσιων εγγραφών στο Χρηματιστήριο όταν αυτό θα αρχίσει να ανακάμπτει ή με έκδοση ομολόγων ή ακόμα και με ιδιωτικές τοποθετήσεις. Γνωστά και φθηνά κόλπα, τα οποία έχουν εφαρμοστεί πολύ συχνά στις αγορές του εξωτερικού -κυρίως στις ΗΠΑ- και τα οποία αποφέρουν γρήγορα και εύκολα κέρδη για όσους τα στήνουν. Η μοναδική άμυνα απέναντι σε αυτήν τη λαίλαπα είναι, έστω και τώρα, την ύστατη στιγμή, να κατανοήσει η Πολιτεία ότι ο κατήφορος χρειάζεται εδώ και τώρα να σταματήσει, ώστε τουλάχιστον οι τιμές να σταθεροποιηθούν. Η ίδια η τιμή είναι η πιο αποτελεσματική άμυνα απέναντι στους κερδοσκόπους, καθώς τους περιορίζει τα κέρδη και αποτρέπει τα κερδοσκοπικά παιγνίδια. Αν αφήσουμε τα πράγματα στην τύχη τους, τότε το κακό που έρχεται θα είναι ανεπανόρθωτο για όλους...

Τα κόμματα και οι φόροι στα ακίνητα

Ενα προεκλογικό... debate για την υπερφορολόγηση των ακινήτων, οργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων με τη συμμετοχή σημαντικών στελεχών των κομμάτων μεταξύ των οποίων ο υπουργός Τρ. Αλεξιάδης, ο Γ. Σακελλαρίδης, ο Κ. Χατζηδάκης, ο Χ. Θεοχάρης.

Την αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ από το 2016 με φόρο περιουσίας που θα επιβληθεί επί των πραγματικών αξιών των ακινήτων και θα αποφέρει έσοδα 2,6 δισ. ευρώ προανήγγελλε χθες ο υπηρεσιακός αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης.

Ο ίδιος τάχθηκε εμμέσως υπέρ της αυξήσεως του φόρου ακινήτων για τους αγρότες και αναφέρθηκε στην ανάγκη φορολογήσεως των ακινήτων εταιρειών που σήμερα δεν καταβάλουν ΕΝΦΙΑ.

Στην εκδήλωση ο ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε το σενάριο για... ΕΝΦΙΑ εξωτερικού, δηλαδή για τη φορολόγηση των ακινήτων που έχουν οι Ελληνες στο εξωτερικό, ένα μέτρο που ωστόσο δύσκολα μπορεί να εφαρμοστεί. Υπενθυμίζεται ότι ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε για την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ... εσωτερικού, ωστόσο, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια για το πώς θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο και πώς θα πλήρωναν λιγότερο φόρο οι μη έχοντες μεγάλη περιουσία.

Ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Γαβριήλ Σακελλαρίδης σημείωσε ότι είναι υπό επεξεργασία τροποποιήσεις του ΕΝΦΙΑ για το 2016 ώστε να αυξηθεί η φορολογητέα βάση, αναφερόμενος ειδικότερα στην ακίνητη περιουσία Ελλήνων στο εξωτερικό.

Η... ιδέα που έπεσε εκ νέου σε ειδική εκδήλωση της ΠΟΜΙΔΑ από τον εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι, όμως και το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου, καθώς στην πραγματικότητα απαιτεί την... αυτοσυμμόρφωση των ίδιων των φορολογούμενων που έχουν τέτοια ακίνητα και τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις φαίνεται ότι ανήκουν σε νομικά πρόσωπα. Έτσι, ακόμα κι αν ξεπεραστούν τα όποια νομικά εμπόδια, οι τεχνικές δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι ορατές δια γυμνού οφθαλμού.

Κατ' αρχάς,με δεδομένο ότι τα ακίνητα εξωτερικού δεν είναι καταχωρημένα πουθενά και το υπουργείο Οικονομικών δεν γνωρίζει ποιος έχει ακίνητα και πού τα έχει, απαιτείται η... οικειοθελής συμμόρφωση των φορολογούμενων, οι οποίοι θα πρέπει να δηλώσουν αυτά τα ακίνητα. Βασικό στοιχείο ενός τέτοιου σχεδίου είναι οι ασφαλιστικές δικλείδες, που πρέπει να δημιουργηθούν, προκειμένου να γίνονται οι αναγκαίες διασταυρώσεις για την ακρίβεια των στοιχείων των ακινήτων, ενώ απαιτείται και συνεργασία με τις ξένες Αρχές για τον υπολογισμό της αξίας αυτών των ακινήτων. Οι δυσκολίες δεν σταματούν, όμως, εδώ. Τα πολλά και διαφορετικά συστήματα φορολόγησης των ακινήτων, δημιουργούν προβλήματα στον υπολογισμό της διαφοράς φόρου που πρέπει να καταβάλλεται στην Ελλάδα, ενώ για ακίνητα που βρίσκονται σε χώρες εκτός Ε.Ε., είναι προφανής η αδυναμία εντοπισμού τους.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης επεσήμανε την ανάγκη να πληρώνουν όλοι αναλογα με τις δυνάμεις τους ενώ τόνισε ότι οι νόμιμοι φορολογούμενοι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από το περιουσιολόγιο, το οποίο θα αποτελέσει εργαλείο παταξης της φοροδιαφυγής και όχι επιβολής φορολογίας.

Ο κ. Κωστής Χατζηδάκης από τη Νέα Δημοκρατία στάθηκε στην απελευθέρωση των μισθώσεων που έγινε επί υπουργίας του, τάχθηκε υπέρ της κατάργησης του συμπληρωματικού φόρου περιουσίας ώστε να καταλήξουμε σε ένα πιο δίκαιο σύστημα φορολογίας των ακινήτων ενώ σημείωσε ότι "μια και φαίνεται πως θα κάνουμε κυβέρνηση συνεργασίας, ας την κάνουμε σε υγιείς βάσεις και μία απ΄αυτές πρέπει να είναι το άνοιγμα της επιχειρηματικότητας ωστε το κράτος να έχει υγιή φορολογικά έσοδα και να μειωθεί η πίεση στην ακίνητη ιδιοκτησία."

Η εκπρόσωπος της ΛΑΕ κα Νάντια Βαλαβάνη τάχθηκε υπέρ της θέσπισης αφορολόγητου ορίου για τις μικρές περιουσίες, συνέστησε προσοχή στον τρόπο μείωσης των αντικειμενικών αξιών καθώς δεν υπάρχουν δεδομένα από συναλλαγές ώστε να γνωρίζουμε ποιές είναι οι πραγματικές τιμές και επεσήμανε τον κίνδυνο το επόμενο διάστημα να ανατραπούν ευνοικές ρυθμίσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα.

Ο εκπρόσωπος του Ποταμιού κ. Χάρης Θεοχάρης πρότεινε ο συμπληρωματικός φόρος περιουσίας να λογίζεται ως προκαταβολή για το φόρο μεταβίβασης και τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ να εκχωρηθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ κ. Γρηγόρης Λιονής ανέφερε ότι το φορολογικό πλαίσιο επιταχύνει τη συγκέντρωση της γης στα χέρια των μεγάλων ομίλων στους οποίους ανήκουν οι μεγάλες περιουσίες και φοροαπαλάσσονται με διάφορους τρόπους με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι μικροιδιοκτήτες.

Η κα Κατερίνα Βαμβακούση από τους Ανεξάρτητους Έλληνες τόνισε ότι η φορολογία πρέπει να επιβάλλεται στις πραγματικές αξίες των ακινήτων και ζήτησε να θεσμθετηθεί η προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς.

Τα έσοδα του κράτους πρέπει να προσαρμόζονται στη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών, τόνισε ο επικεφαλής της Δημιουργίας Ξανά κ. Θάνος Τζήμερος. Χαρακτήρισε δε παράλογο, αντιαναπτυξιακό και ανήθικο τον ΕΝΦΙΑ και ζήτησε την κατάργησή του.

«Ο ελληνικός λαός φτώχυνε διότι του ξεφτίλισαν την περιουσία», τόνισε σήμερα Πέμπτη ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ Στράτος Παραδιάς μιλώντας σε δημόσια ενημερωτική συζήτηση της Ομοσπονδίας με θέμα την υπερφορολόγηση της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα.

Η πρόταση των ιδιοκτητών είναι:

Α. ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΤΗΣΙΟ ΦΟΡΟ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ «ΕΝΦΙΑ».

Ο φόρος αυτός, με τη βοήθεια και του «συμπληρωματικού φόρου», δηλαδή της μετεμψύχωσης του επάρατου ΦΑΠ, επιβαρύνει και στην ουσία σταδιακά «δημεύει» την αστική ιδιωτική ακίνητη περιουσία,  ενώ η τεράστιας αξίας εκτός σχεδίου γη σε όλη τη χώρα και τα νησιά της, σκανδαλωδώς φοροαπαλλάσσεται, αφού δήθεν «φορολογείται» με 1 ευρώ το στρέμμα ετησίως την ίδια στιγμή που η αστική ιδιοκτησία στις περιοχές με τις χαμηλότερες αντικειμενικές αξίες (κάτω από 500 ευρώ) φορολογείται με 2,6 - ευρώ το τετραγωνικό μέτρο!!!  Για να επιτευχθεί η σημαντική, έστω και σταδιακή μείωση της επιβάρυνσης της αστικής ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας, και όσο ο δημοσιονομικός στόχος παραμένει στο εξωπραγματικό ποσό των 2,6 δισεκατομυρίων ευρώ το χρόνο, πρέπει να κληθούν να συμμετάσχουν ΟΛΟΙ όσοι κατέχουν ακίνητη ιδιοκτησία οποιασδήποτε μορφής. Γι΄αυτό  ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΤΑ ΕΞΗΣ ΤΡΙΑ ΜΕΤΡΑ:

 

1. ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟΙ ΟΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ, ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΟΙ!

Η ουσιαστική εξαίρεση από τη φορολογία ΕΝΦΙΑ της εκτός σχεδίου γης που εξασφαλίζει σκανδαλώδη φορολογική ασυλία όχι μόνον στους γεωργούς, αλλά και σε όλους όσους κατέχουν εκατομμύρια στρέμματα εκτός σχεδίου γης οικοπεδικού προορισμού, σε όλη τη χώρα και τα νησιά της, άσχετη με οποιαδήποτε γεωργική ή κτηνοτροφική δραστηριότητα, πρέπει άμεσα να περιοριστεί:

* Στους κατά κύριο και αποκλειστικό επάγγελμα αγρότες και κτηνοτρόφους, και

* Στη γη & τα κτίσματα που πράγματι χρησιμοποιούν αυτοί για τη δραστηριότητά τους.

Οι υπόλοιποι κάτοχοι εκτός σχεδίου γης πρέπει να φορολογηθούν με χαμηλό ποσό ανά στρέμμα, ώστε να ελαφρυνθεί το βάρος ΕΝΦΙΑ των αστικών περιουσιακών στοιχείων.

 

2. ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΧΡΕΩΣΗ ΑΝΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ.

Να θεσπιστεί μια ελάχιστη χρέωση ποσού 10€ για κάθε δηλούμενο ιδιοκτησιακό δικαίωμα, δηλαδή ανά γραμμή στο Ε9, επί κάθε είδους ακινήτου των πινάκων 1 και 2 (αστικού, αγροτικού, κτίσματος κλπ). Δηλαδή ένας μεγαλοκτηματίας με 10 κτήματα, να πληρώνει ένα ελάχιστο ποσό 100€ ετησίως...

 

3. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥ.

Ο καταστροφέας της κτηματαγοράς, της οικοδομής, αλλά κυρίως της «κατεδάφισης» της αξίας της αστικής  ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας, που ήταν το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού λαού και της ελληνικής οικογένειας, έχει όνομα  και λέγεται «συμπληρωματικός φόρος»! Η  κατάργησή του, ή έστω ο περιορισμός του στο ύψος του αρχικού φόρου θα συμβάλλει στην άμεση επανεκκίνηση της οικοδομής, αλλά και ολόκληρης της οικονομίας μας!

 

Β. ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Είμαστε απόλυτα αντίθετοι στην αντικατάσταση του συστήματος των «αντικειμενικών αξιών» με οποιοδήποτε σύστημα που θα επαναφέρει το καθεστώς της υποκειμενικής κρίσης και εντεύθεν συναλλαγής μεταξύ φορολογουμένων και φορολογικών οργάνων.

1. ΤΙΜΕΣ ΖΩΝΗΣ : Να γίνει παρέμβαση στις τιμές ζώνης (ΤΖ) με μειώσεις ανάλογα με την εξέλιξη κάθε περιοχής. Διαφορετικά, να γίνει οριζόντια μείωση ανά Δήμο, σε ποσοστό περί το 30%. Να αποκλειστεί οποιαδήποτε αύξηση τιμών ζώνης!

2. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΤΗΤΑΣ: Η κατάρρευση της «εμπορικότητας» σε όλη τη χώρα επιβάλλει να γίνει οριζόντια μείωση κατά 30-50% του υπέρ τη μονάδα τμήματος των συντελεστών εμπορικότητας των ακινήτων όλης της χώρας.

3. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ: Να γίνει αύξηση των μειωτικών συντελεστών παλαιότητας, ιδιαίτερα σε καταστήματα και γραφεία, λόγω της πλήρους απαξίωσής τους όχι μόνον εξ αιτίας της κατάστασης της αγοράς, αλλά και από νέα μέτρα όπως τα ενεργειακά πιστοποιητικά, η υποχρεωτική ανακαίνιση ανελκυστήρων κλπ.

4. ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΜΟΝΙΜΟΥ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΚΕΝΟΥ – ΜΗ ΡΕΥΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟΥ ΚΤΙΣΜΑΤΟΣ. Καθιέρωση μόνιμου μειωτικού Συντελεστή Κενών Κτισμάτων (ΣΚΚ) 50% για τα επί καθόλο το προηγούμενο έτος κενά και μη ρευματοδοτούμενα κτίσματα, με συμπερίληψη και εκείνων που αποπερατώθηκαν αλλά δεν ρευματοδοτήθηκαν ποτέ. Η πρόταση έχει ιδιαίτερη σημασία για τον υπολογισμό του ετήσιου φόρου ακινήτων. Ως γνωστό, επί του επίμονου αιτήματός μας για μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 50% νομοθετήθηκε μείωση 20% ειδικά για τα έτη 2014 & 2015, για όσα ακίνητα ήταν μη ρευματοδοτούμενα κατά ολόκληρο το εκάστοτε προηγούμενο έτος.

 

3. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΤΗΜΑΤΑΓΟΡΑΣ & ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ.

*Κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου, και μετατροπή του ΕΝΦΙΑ σε πραγματικά ΕΝΙΑΙΟ φόρο ακινήτων (ένας φόρος ανά ακίνητο και όχι δύο), σε συνδυασμό με τα κατάλληλα φορολογικά και διοικητικά κίνητρα, που θα οδηγήσει ΑΜΕΣΑ σε απογείωση της οικοδομικής δραστηριότητας και των συναλλαγών επί ακινήτων, οι οποίες θα φέρουν στο Κράτος υγιή φορολογικά έσοδα και απασχόληση και τζίρο σε τεράστιους κλάδους της βιομηχανίας, βιοτεχνίας, εμπορίου και ελευθέρων επαγγελμάτων.

*Αναβίωση της κτηματαγοράς η οποία σήμερα διαθέτει μόνον πωλητές ακινήτων, και κανένα αγοραστή. Αυτή θα φέρει κυριολεκτική «νεκρανάσταση» της αξίας της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας η οποία έχει σήμερα ουσιαστικά  «κατεδαφιστεί» όχι τόσο από την κατάσταση της οικονομίας, όσο από την βαρύτατη διπλή φορολογία του ΕΝΦΙΑ.

*Μείωση των απαιτούμενων πιστοποιητικών και βεβαιώσεων κατά τη σύνταξη συμβολαίων, και όχι επαναφορά ήδη καταργημένων, όπως το πιστοποιητικό των ΟΤΑ.

*Επίλυση διοικητικών και φορολογικών εμποδίων για την ενεργοποίηση του προγράμματος αγοράς κατοικιών στην Ελλάδα “GOLDEN VISA».

*Φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα για την επανεκκίνηση της οικοδομικής δραστηριότητας και ιδιαίτερα της ενεργειακής και λειτουργικής αναβάθμισης των υπαρχόντων κτιρίων, και πρωτίστως των διατηρητέων, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα.

*Λειτουργία του περιουσιολογίου για την αποκάλυψη της φοροδιαφυγής και όχι για την επιβολή νέων φόρων, τελικά και πάντοτε και μόνον στην ακίνητη περιουσία…

*Αποφυγή οποιασδήποτε άλλης επιβάρυνσης της φορολογίας των μισθωμάτων, ώστε να μπορεί να καταβάλλεται ο ΕΝΦΙΑ!!!

*Αποποινικοποίηση αδυναμίας πληρωμής ΕΝΦΙΑ-εξόφληση με ακίνητη περιουσία.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki