Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Το νέο "εξοικονομώ"

Στις αρχές Νοεμβρίου θα ξεκινήσει να «τρέχει» το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ», το νέο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης και αυτονόμησης κατοικιών, που αποτελεί το διάδοχο σχήμα των προγραμμάτων «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον», με ενισχυμένο προϋπολογισμό –που ανέρχεται στα 850 εκατ. ευρώ-, αυξημένα ποσοστά επιδοτήσεων και διευρυμένη γκάμα επιλέξιμων παρεμβάσεων, με γνώμονα την μεγιστοποίηση του οφέλους ως προς την ενεργειακή εξοικονόμηση.

ΧΡΗΣΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ»

 

Δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν μόνο φυσικά πρόσωπα που έχουν εμπράγματο δικαίωμα σε επιλέξιμη κατοικία.

 

Η επιχορήγηση του Προγράμματος θα δοθεί με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια του φορολογικού έτους 2019 (εκκαθαρισμένες δηλώσεις φορολογίας).

 

Η επιλεξιμότητα των δαπανών του Προγράμματος λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2023.

 

Επιλέξιμες κατοικίες είναι η μονοκατοικία, η πολυκατοικία καθώς και το μεμονωμένο διαμέρισμα. Μία κατοικία, προκειμένου να κριθεί επιλέξιμη, πρέπει να πληροί τις ακόλουθες γενικές προϋποθέσεις:

 

-Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) του προσώπου που τη χρησιμοποιεί.

 

-Υφίσταται νόμιμα.

 

-Έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) που έχει εκδοθεί μετά την 26.11.2017 σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Γ.

 

-Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.

 

Καθορίζονται , εισοδηματικές κατηγορίες στις οποίες οι αιτούντες (ωφελούμενοι του Προγράμματος) κατατάσσονται και λαμβάνουν επιχορήγηση .

 

COVID-19 premium 2020 – 2021

 

Ενεργειακό premium αναβάθμισης κτιρίων Ζ/Η σε Β (τουλάχιστον)

 

 

COVID-19 premium. Λόγω των οικονομικών δυσχερειών που έχουν προκύψει εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού προστίθεται επιπλέον +10% για τις αιτήσεις που θα υποβληθούν τα έτη 2020-2021

 

Ενεργειακό premium Για τα μεμονωμένα διαμερίσματα και μονοκατοικίες ενεργειακής κατηγορίας Η και Ζ προστίθεται επιπλέον 10% στο βασικό ποσοστό επιχορήγησης, εφόσον επιτευχθεί αναβάθμιση σε τουλάχιστον Β ενεργειακή κατηγορία.

 

Επιλέξιμες είναι οι παρεμβάσεις που πραγματοποιούνται μετά την έκδοση του πρώτου Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας).

 

Οι παρεμβάσεις υποβάλλονται βάσει των συστάσεων του Ενεργειακού Επιθεωρητή και αφορούν στις ακόλουθες κατηγορίες:

 

Αντικατάσταση Κουφωμάτων

Υποχρεωτική ανακύκλωση ή απόρριψη των υφιστάμενων κουφωμάτων σε νομίμως λειτουργούντες χώρους απόρριψης υλικών (αντικαθιστώ – ανακυκλώνω)

Δυνατότητα αντικατάστασης υαλοπινάκων σε κτίρια προστατευόμενα ή ιστορικής αξίας ή ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής

Τοποθέτηση/αντικατάσταση θερμοκάλυψης κελύφους

Αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης – ψύξης

Επιλέξιμη παρέμβαση θεωρείται και η αποξήλωση καυστήρων πετρελαίου και των σχετικών δεξαμενών

Καταργείται η επιλεξιμότητα για καυστήρες πετρελαίου

Καταργείται η επιλεξιμότητα για ενεργειακά τζάκια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Σύστημα Ζεστού Νερού Χρήσης με χρήση ΑΠΕ

Υποχρεωτική εγκατάσταση για τις περιπτώσεις που δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα ΖΝΧ.

Παρεμβάσεις Ενεργειακής αυτονομίας

Συστήματα ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ

επιλέξιμα μόνο εφόσον η κατοικία αναβαθμίζεται, με τις κύριες παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, σε ενεργειακή κατηγορία τουλάχιστον Β+.

Επιλέξιμη παρέμβαση αποτελεί η εγκατάσταση Φ/Β σταθμού μόνο  για την κάλυψη της ζήτησης (net metering)

 

Συστήματα αποθήκευσης

Επιλέξιμη μόνο ως συμπληρωματική παρέμβαση στην εγκατάσταση νέου  Φωτοβολταϊκού σταθμού

Υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

CE Πιστοποιημένες

επιλέξιμες μόνο οι συσκευές που είναι κατάλληλες, βάσει προτύπων ΕΛΟΤ ΕΝ, και προορίζονται για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων σε οικιακό περιβάλλον

Παρεμβάσεις Έξυπνων Συστημάτων (Smart Home)

Ψηφιακά συστήματα και τεχνολογίες που συμβάλουν στην εξοικονόμησης ενέργειας

 

α) Έξυπνου φωτισμού (π.χ. έξυπνες πρίζες, φωτισμός χαμηλής κατανάλωσης LED)

 

β) Έξυπνης διαχείρισης του συστήματος θέρμανσης/ψύξης (π.χ. έξυπνοι θερμοστάτες)

 

γ) Απομακρυσμένου Ελέγχου (π.χ. έξυπνοι αισθητήρες διαρροής, υγρασίας κλπ)

 

Λοιπές Επιλέξιμες Κοινόχρηστες Παρεμβάσεις (Πολυκατοικίες)

Αναβάθμιση ανελκυστήρα

 

Επιλέξιμες μόνο οι παρεμβάσεις που απαιτούνται για την πιστοποίηση ανελκυστήρων (ΚΥΑ 28425/2008) και

η υποχρεωτική εγκατάσταση inverter στους ανελκυστήρες προκειμένου να επιτυγχάνεται μείωση του ενεργειακού τους αποτυπώματος δίχως να επηρεάζεται η ασφάλεια και η λειτουργικότητά τους

Αναβάθμιση συστήματος φωτισμού

Αντικατάσταση λαμπτήρων με χαμηλής κατανάλωσης (π.χ. LED)

Αντικατάσταση του συστήματος χρονισμού με έξυπνο σύστημα διαχείρισης, αναλόγως χρονικής στιγμής (ημέρα/νύχτα), φωτεινότητας, σημείο εισόδου/εξόδου κ.α.

Αντικατάσταση του κυκλώματος ενεργοποίησης με αυτοματισμό με αισθητήρες κίνησης

 

Ο μέγιστος επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων ανά αίτηση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50.000 €, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.  ή τις 100.000 ευρώ ανά ΑΦΜ Ωφελούμενου Δικαιούχου.

 

Ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός για τις παρεμβάσεις εξοικονόμησης  ενέργειας είναι 1,2 ευρώ ανά εξοικονομούμενη ΚWh

 

Ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός κοινόχρηστων παρεμβάσεων σε πολυκατοικίες φτάνει τις € 80.000.

 

Παρέχεται η κάλυψη της δαπάνης για την αμοιβή του ενεργειακού επιθεωρητή, του συμβούλου έργου και κόστη τυχόν μελετών, ενώ σε περίπτωση τραπεζικού δανεισμού μέσω του Προγράμματος, το δάνειο είναι άτοκο.

 

 

 

 

 

Οι βασικές αλλαγές σε σχέση με τον το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ – Β’ Κύκλος» είναι :

 

 

Απλοποίηση των εισοδηματικών κατηγοριών με διεύρυνση των  εισοδηματικών ορίων

-Ελάχιστη ενεργειακή απαίτηση-στόχος του νέου προγράμματος: Ενεργειακή αναβάθμιση κατοικίας κατά τουλάχιστον 3 ενεργειακές κατηγορίες

Αύξηση βασικού ποσοστού επιχορήγησης,

ενεργειακό premium για κατηγορίες Η και Ζ αναβάθμιση σε κατηγορία τουλάχιστον Β: +10%

COVID-19 premium για τα έτη 2020 – 2021: +10%

ειδική προσαύξηση +10% στο βασικό ποσοστό επιχορήγησης για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης

Αίρεται ο περιορισμός μιας αίτησης ανά ωφελούμενο

Επιλέξιμες κατοικίες ενεργειακής κατηγορίας Γ και κάτω

Ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός ενεργειακών παρεμβάσεων  1,2 € ανά εξοικονομούμενη KWh

Ανώτατος συνολικά επιλέξιμος προϋπολογισμός (ενεργειακές παρεμβάσεις και παρεμβάσεις αυτονόμησης) 50.000 ευρώ ανά επιλέξιμη κατοικία ή 100.000 ευρώ ανά ΑΦΜ Ωφελούμενου Δικαιούχου

Νέες επιλέξιμες παρεμβάσεις

Παρεμβάσεις Ενεργειακής αυτονομίας

Παρεμβάσεις Έξυπνων Συστημάτων (Smart Home)

Επιλέξιμες Κοινόχρηστες Παρεμβάσεις (Πολυκατοικίες)

Ελάχιστος ενεργειακός στόχος αναβάθμιση κατά 3 ενεργειακές κατηγορίες

Κίνητρα για πολυκατοικίες

διακριτός Π/Υ και διαφορετική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων

Δύο τύποι αίτησης για συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Αίτηση Πολυκατοικίας τύπου Α: Κοινόχρηστες παρεμβάσεις και παρεμβάσεις στα επιμέρους διαμερίσματα

Αίτηση Πολυκατοικίας τύπου Β: Μόνο Κοινόχρηστες Παρεμβάσεις

Δίνεται οριζόντια σε όλους τους ιδιοκτήτες βασικό ποσοστό επιχορήγησης 60% ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ εισοδήματος το οποίο προσαυξάνεται με 10% για τα έτη  2020 – 2021 COVID-19 premium ενώ

Προβλέπεται Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης, με ειδική προσαύξηση +10% στο βασικό ποσοστό επιχ/σης για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης.

Επιπλέον δίνεται ενεργειακό premium στις αιτήσεις πολυκατοικίας τύπου Α 10% οι παρεμβάσεις οδηγούν σε σημαντική μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης (αναβάθμιση κτιρίου από Ζ/Η ενεργειακή κατηγορία σε τουλάχιστον Β)

 

Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας του προγράμματος.

 

Η έναρξη υποβολής των αιτήσεων για τις επιλέξιμες κατοικίες αναμένεται να ξεκινήσει το Νοέμβριο, σε διακριτές χρονικά ημερομηνίες ανά Περιφέρεια. Τέλος, για τις πολυκατοικίες προβλέπεται διακριτός προϋπολογισμός και η σχετική έναρξη υποβολής αιτήσεων αναμένεται το Δεκέμβριο.

Στα δικαστήρια για την AirBnb

«Φρένο» στην AirBnb από  το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, υποχρεώνοντας πέντε ιδιοκτήτες διαμερισμάτων σε πολυκατοικία στην πλατεία Βικτωρίας να παύσουν να τα μισθώνουν μέσω της πλατφόρμας.

Το δικαστήριο έκανε δεκτή την αγωγή που κατέθεσαν ιδιοκτήτες -άνω των 30 σε αριθμό- βάσει της οποίας οι εναγόμενοι, πέραν του ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, μετέτρεψαν τις οριζόντιες ιδιοκτησίες τους σε καταλύματα βραχυχρόνιας διαμονής, τις οποίες – με τη βοήθεια υπαλλήλων- εκμισθώνουν κατά τους χειμερινούς μήνες κυρίως σε μετανάστες και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες σε τουρίστες, παραβιάζοντας τις διατάξεις του κανονισμού, σύμφωνα με τον οποίο απαγορεύεται η χρησιμοποίηση διαμερίσματος για χρήση που προκαλεί συρροή κόσμου, όπως ξενοδοχείου ή πανσιόν.

Για αλόγιστη χρήση των διαμερισμάτων από πλευράς των υπομισθωτών κάνουν λόγο στην αγωγή τους οι ιδιοκτήτες, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Σε κάθε ιδιοκτησία διέμεναν τουλάχιστον 10 άτομα ανά διάρκεια μίας μίσθωσης, χωρίς να αποδεικνύεται ότι αυτά αποτελούσαν μέλη της ιδίας οικογένειας ή συγγενικά με αυτούς πρόσωπα, γεγονός το οποίο εξ αντικειμένου δημιουργούσε απαγορευμένη, κατά τον κανονισμό, συρροή κόσμου και αιτία πρόκλησης κινδύνων για την ησυχία των υπολοίπων».

 

Κατά τους πρώτους μήνες του 2019, μάλιστα, οι υπομισθωτές «κυκλοφορούσαν καπνίζοντας ημίγυμνοι στον κοινόχρηστο διάδρομο και στο κεντρικό κλιμακοστάσιο. Επιπλέον, η πλειονότητα δημιουργούσε υπερβολικό θόρυβο, με φωνές και διαπληκτισμούς, ακόμα και κατά τις μεσημεριανές και βραδινές ώρες κοινής ησυχίας, με συνέπεια να διαταράσσεται η ηρεμία και ψυχική υγεία των υπολοίπων.

 

Σε άλλο σημείο δε, υπογραμμίζεται πως «οι υπομισθωτές ήρθαν μεταξύ τους και σε συμπλοκή, χρησιμοποιώντας ξύλα ή καρέκλες», ενώ «πολλοί εξ αυτών προέβαιναν σε αλόγιστη χρήση του αποχετευτικού δικτύου, ρίπτοντας στο χώρο του μπάνιου και δη εντός των ειδών υγιεινής, ακατάλληλα προς τούτο αντικείμενα».

 

Παράλληλα, τα διαμερίσματα χρησιμοποιούνταν ως τόποι διασκέδασης, «με αποτέλεσμα να δημιουργείται κοσμοσυρροή, η οποία συνοδευόταν από δημιουργία μη ανεκτών θορύβων και ιδιαιτέρων οχλήσεων, με συνέπεια να υφίσταται ιδιαίτερα έντονη και διαρκής όχληση και να εδραιωθεί το αίσθημα ανασφάλειας στους λοιπούς συνιδιοκτήτες και ενοίκους».

H απόφαση του Δικαστηρίου αναφέρει ότι:

«Αν και ο συγκεκριμένος κανονισμός, που καταρτίστηκε το 1966, φυσικά δεν περιλαμβάνει ρητή απαγόρευση περί βραχυχρόνιας μίσθωσης μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, προέβλεψε ρητώς περιπτώσεις απαγορευμένης χρήσης και έθεσε στους συνιδιοκτήτες συγκεκριμένους κανόνες και δεσμεύσεις, ακόμα και για περιπτώσεις χρήσεων ανάλογων με αυτής επί βραχυχρόνιων μισθώσεων.

 

Η συγκεκριμένη παραχώρηση της χρήσης αντίκειται στους επίμαχους περιορισμούς και απαγορεύσεις που απορρέουν εκ του κανονισμού και συνιστά ανεπίτρεπτη αλλαγή», επισημαίνεται στην απόφαση, με το Πρωτοδικείο να:

 

* Υποχρεώνει τους πέντε ιδιοκτήτες να παύσουν και να μην προβούν στο μέλλον σε παραχώρηση της χρήσης των επίμαχων ιδιοκτησιών ως τουριστικό κατάλυμα με βραχυχρόνια μίσθωση μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας σε τρίτα πρόσωπα, παρέχοντας σε αυτά υπηρεσίες πανσιόν ή ξενοδοχείου, περιοριζόμενοι στη, σύμφωνα με τον κανονισμό, χρήση αυτών.

 

* Απειλεί καθ’ εκάστου των εναγομένων χρηματική ποινή 800 ευρώ για κάθε παράβαση της υποχρέωσης, που πηγάζει από τον κανονισμό.

 

* Υποχρεώνει έκαστο των ιδιοκτητών, όταν αυτός παραχωρεί σε τρίτο λόγω μισθώσεως ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία τη χρήση των διαμερισμάτων, να ενημερώνει τον εκάστοτε μισθωτή ή αυτόν στον οποίο παραχωρείται η χρήση για τις υποχρεώσεις που επιτάσσει ο κανονισμός και η σύσταση της πολυκατοικίας, όπως επίσης και το διαχειριστή.

 

* Κηρύσσει την απόφαση προσωρινά εκτελεστή, λαμβάνοντας υπόψη ότι «η επιβράδυνση της εκτέλεσης είναι δυνατόν να επιφέρει σημαντική ζημία στην πλειονότητα των ιδιοκτητών, ενώ δεν θα βλάψει ανεπανόρθωτα τους ηττημένους διαδίκους.

Παρατάσεις για το κτηματολόγιο

Με απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  παρατείνεται η προθεσμία υποβολής δηλώσεων για το Κτηματολόγιο σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου έως και την 3η Ιουλίου 2020.

 

Ειδικότερα,  η παράταση αφορά στους κατοίκους εσωτερικού και εξωτερικού για τα ακίνητα που ανήκουν στους Καλλικρατικούς Δήμους: Περιφερειακή Ενότητα Λέσβου: Δήμος Λέσβου και προ-καποδιστριακοί ΟΤΑ: ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ, ΑΓΙΑΣΟΥ, ΑΓΡΑΣ, ΑΚΡΑΣΙΟΥ, ΑΜΠΕΛΙΚΟΥ, ΑΝΕΜΟΤΙΑΣ, ΑΝΤΙΣΣΗΣ, ΑΡΓΕΝΝΟΥ, ΑΣΩΜΑΤΟΥ, ΑΦΑΛΩΝΟΣ, ΒΑΣΙΛΙΚΩΝ, ΒΑΤΟΥΣΣΗΣ, ΒΡΙΣΑΣ, ΕΡΕΣΟΥ, ΙΠΠΕΙΟΥ, ΚΑΛΛΟΝΗΣ, ΚΑΠΗΣ, ΚΕΡΑΜΕΙΩΝ, ΚΛΕΙΟΥΣ, ΚΩΜΗΣ, ΛΑΜΠΟΥ ΜΥΛΩΝ, ΛΕΠΕΤΥΜΝΟΥ, ΛΙΣΒΟΡΙΟΥ, ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΘΕΡΜΗΣ, ΜΑΝΤΑΜΑΔΟΥ, ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, ΜΕΣΟΤΟΠΟΥ, ΜΗΘΥΜΝΗΣ, ΜΙΣΤΕΓΝΩΝ, ΜΥΧΟΥ, ΝΑΠΗΣ, ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ, ΝΕΩΝ ΚΥΔΩΝΙΩΝ, ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙΟΥ, ΠΑΜΦΙΛΩΝ, ΠΕΛΟΠΗΣ, ΠΕΤΡΑΣ, ΠΗΓΗΣ, ΠΛΑΓΙΑΣ, ΠΛΩΜΑΡΙΟΥ, ΠΟΛΙΧΝΙΤΟΥ, ΠΤΕΡΟΥΝΤΟΣ, ΠΥΡΓΩΝ ΘΕΡΜΗΣ, ΣΙΓΡΙΟΥ, ΣΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, ΣΚΟΠΕΛΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥ, ΣΤΥΨΗΣ, ΣΥΚΑΜΙΝΕΑΣ, ΣΥΚΟΥΝΤΟΣ, ΤΡΥΓΟΝΑ, ΥΨΗΛΟΜΕΤΩΠΟΥ, ΦΙΛΙΑΣ, ΧΙΔΗΡΩΝ.

 

Σημειώνεται πως με προγενέστερες αποφάσεις έχει δοθεί ήδη 5μηνη παράταση και σύμφωνα με τις διατάξεις του ισχύοντος νόμου δεν επιτρέπεται υπέρβαση της προθεσμίας παράτασης του χρονικού διαστήματος των έξι μηνών.

Οδηγός για τα μειωμένα μισθώματα

Η ΠΟΜΙΔΑ εξέδωσε εγκύκλιο για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις ενοικιαστών και ιδιοκτητών που υπάγονται στην ρύθμιση για τα μειωμένα μισθώματα. Το πλήρες κείμενο έχει ώς εξής:

 

ΠΟΙΑ ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ 40%:

 

1.Τα μισθώματα των επαγγελματικών εγκαταστάσεων των επιχειρήσεων που έκλεισαν με εντολή της αρχής ή έχουν πληγεί δραστικά από την επιδημία του κορωνοιού, για τους παρακάτω μήνες.

 

2.Τα μισθώματα της κύριας κατοικίας των εργαζομένων των ως άνω επιχειρήσεων, όπου μισθωτής είναι εργαζόμενος ή σύζυγος ή το έτερο μέρος ΣΣ εργαζομένου, και εφόσον συνεχίζει να τελεί σε αναστολή.

 

3.Τα μισθώματα της φοιτητικής κατοικίας των τέκνων των ως άνω εργαζομένων, και εφόσον τουλάχιστον ένας εκ των γονέων συνεχίζει να τελεί σε αναστολή.

 

4.Τα μισθώματα της κύριας κατοικίας ναυτικών, εφόσον η σύμβαση ναυτολόγησης τελεί σε αναστολή.

 

ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΟΙ ΕΝΟΙΚΙΑΣΤΕΣ:

 

1. ΜΟΝΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ – ΜΑΙΟ: Επιχειρήσεις που χαρακτηρίστηκαν τον Απρίλιο ως πληττόμενες δραστικά από την επιδημία του κορωνοϊού χωρίς όμως ποτέ να κλείσουν (ιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί κλπ. ελεύθεροι επαγγελματίες). *

 

2. ΜΑΡΤΙΟ –ΑΠΡΙΛΙΟ – ΜΑΙΟ – ΙΟΥΝΙΟ: Επιχειρήσεις που έκλεισαν με εντολή της αρχής (με ειδικά & έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας τους), (συμπεριλαμβανομένου του λιανεμπορίου και των επιχειρήσεων εστίασης,  τουρισμού, μεταφορών, πολιτισμού και αθλητισμού). * Δείτε σχετικά στο www.pomida.gr την απόφαση του Υφυπ. Οικονομικών με αριθμό 1135/9.6.2020.

 

3. Εως και ΙΟΥΛΙΟ &  ΑΥΓΟΥΣΤΟ:  Επιχειρήσεις οι οποίες εξακολουθούν να πλήττονται οικονομικά, για τις οποίες η απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολή μέρους του μισθώματος για επαγγελματικές μισθώσεις επεκτείνεται για όσο χρόνο εξακολουθούν οι επιχειρήσεις αυτές να πλήττονται και το αργότερο έως και τον μήνα Αύγουστο 2020.  Με το νόμο 4690/2020  παρασχέθηκε εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών με απόφασή του, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), να προσδιορίζει τις πληττόμενες ως άνω επιχειρήσεις ανά κλάδο και μήνα. Όπως έχει ανακοινωθεί, η παράταση αυτή θα αφορά επιχειρήσεις των κλάδων τουρισμού, μεταφορών, πολιτισμού και αθλητισμού.

 

ΤΙ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΚΜΙΣΘΩΤΕΣ:

 

1. Διευκρίνιση (του αυτονόητου) ότι στις φορολογικές δηλώσεις του 2021 δεν θα συμπεριληφθούν τα ποσά της μείωσης του 40%,  παρά μόνον το εισπραχθέν 60%.

 

2. Φορολογικό συμψηφισμό ποσοστού 30% από την απώλεια του 40% των ενοικίων, με υποχρεώσεις του φόρου εισοδήματος της προηγούμενης χρήσης 2019 ή του ΕΝΦΙΑ 2020.

 

3. Διαδικαστικά κάθε εκμισθωτής θα δηλώσει σε ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ εντός του Ιουνίου 2020 τις ενεργές μισθώσεις του και τα ποσά μείωσης που υπέστη σε κάθε μια από αυτές, τα οποία και θα αποδεχθούν οι μισθωτές, ρητά ή και σιωπηρά αν δεν εναντιωθούν στη δήλωση του εκμισθωτή.

 

4. Για τα φυσικά πρόσωπα/εκμισθωτές των παραπάνω επιχειρήσεων και εργαζομένων, παρατείνονται οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών και των δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής στη Φορολογική Διοίκηση, αναστέλλεται η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους κατά τέσσερις (4) μήνες και για το διάστημα της αναστολής δεν υπολογίζονται οι τόκοι και οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.

 

5. Ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) επί των σχετικών οφειλών που τυχόν καταβλήθηκαν και εξοφλήθηκαν από 11.3.2020 μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος ή θα καταβληθούν εμπρόθεσμα, συμψηφίζεται με άλλες βεβαιωμένες φορολογικές οφειλές ή δόσεις ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής που έχουν καταληκτικές ημερομηνίες καταβολής από τις 31.7.2020 και μετά.

Οι αλλαγές στην αγορά ακινήτων

Ενα νέο σκηνικό επιφυλάσσει η επόμενη μέρα για τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Πρόκειται για αλλαγές που αφορούν από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων και τα δασικά ακίνητα μέχρι τον συντελεστή δόμησης και το Κτηματολόγιο.

1. Χαμηλώνει το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη

Η αρχή έγινε από Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) το οποίο την περασμένη Πέμπτη έκανε ομόφωνα δεκτή την εισήγηση του υπουργείου Περιβάλλοντος (έπειτα από απόφαση του αρμόδιου υπουργού Κωστή Χατζηδάκη και του υφυπουργού Δημήτρη Οικονόμου) να μειωθεί το επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη στα 21 μέτρα – με εξαίρεση μια ζώνη κατά μήκος της Λεωφόρου Συγγρού όπου το ύψος των κτιρίων θα φθάνει μέχρι τα 24 μέτρα.

 

Σημειώνεται ότι με βάση όσα ισχύουν σήμερα, το ύψος των κτιρίων μπορεί να φθάσει μέχρι τα 32 μέτρα – ακόμη περισσότερο.

 

Μείωση του επιτρεπόμενου ύψους στα 21 μέτρα σημαίνει ότι το ύψος των κτιρίων γύρω από την Ακρόπολη μειώνεται κατά τρεις ή και περισσότερους ορόφους. Οπως διευκρινίζουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, το νέο ύψος (δηλαδή των 21 μέτρων) θα ισχύει για τις νέες οικοδομικές άδειες και δεν αφορά αναδρομικά τα νομίμως υφιστάμενα κτίρια.

 

 

 

2. Τα αυθαίρετα, η παράταση και οι διευκολύνσεις

Οι ιδιοκτήτες αυθαίρετων θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι έως το ερχόμενο φθινόπωρο έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση των ευνοϊκών ρυθμίσεων που προβλέπονται από τον ισχύοντα νόμο, όπως για παράδειγμα οι 100 δόσεις για την εξόφληση του προβλεπόμενου προστίμου, η μείωση κατά 20% σε όσους πληρώσουν εφάπαξ το πρόστιμο και μείωση κατά 10% σε όσους καταβάλουν το 30% του προστίμου.

 

Το πράσινο φως για την παράταση έχει δοθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ωστόσο ακόμη δεν έχει θεσμοθετηθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι να δοθεί παράταση από 3 έως 6 μήνες. Χωρίς την παράταση, μετά τον επόμενο μήνα και ειδικότερα από την 1η Ιουλίου 2020, τα αυθαίρετα κτίσματα που ανήκουν στη λεγόμενη κατηγορία 5 (είναι αυτά που δεν έχουν καμία άδεια) δεν θα ήταν δυνατόν να τακτοποιηθούν.

 

Μετά από το φθινόπωρο, με το νέο καθεστώς που θα διαμορφωθεί, η τακτοποίηση ενός αυθαιρέτου θα θεωρείται ολοκληρωμένη μόνο στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του αυθαίρετου κτίσματος έχει ολοκληρώσει την Ηλεκτρονική Ταυτότητα του Κτιρίου.

 

 

 

3. Δασικά αυθαίρετα

Με την πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου για τον «εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας» από το υπουργείο Περιβάλλοντος άνοιξαν – εκ νέου  – τον δρόμο για την τακτοποίηση για διάστημα 30 χρόνων των κατοικιών που έχουν χτιστεί εντός δασών και δασικών εκτάσεων.

 

Διευκρινίζεται ότι η τακτοποίηση δεν αφορά μεμονωμένες κατοικίες, αλλά αυτές που βρίσκονται εντός των λεγόμενων «οικιστικών πυκνώσεων» και δεν έχουν οικοδομηθεί μετά τον Ιούνιο του 2011.

 

Μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα, αναμένεται να ξεκινήσει για τις περιοχές αυτές η ανάρτηση των δασικών χαρτών. Θα ακολουθήσει η υποβολή των αντιρρήσεων και τον επόμενο μήνα (κατά πάσα πιθανότητα) θα είναι έτοιμο το Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο θα συγκεκριμενοποιούνται τα κριτήρια, το ύψος των παραβόλων, των προστίμων και μια σειρά από άλλα ζητήματα.

 

 

 

4. Μεταφορά συντελεστή δόµησης

Η κυβέρνηση θεωρεί υψηλή προτεραιότητα την ενεργοποίηση του θεσμού της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης. Γιατί; Επειδή, όπως εξηγούν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, το μέτρο θα δώσει ώθηση στην οικοδομική δραστηριότητα καθώς θα επιτρέψει τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, ενώ θα απελευθερώσει δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτησίες δεσμευμένων οικοπέδων ή διατηρητέων κτιρίων.

 

Κοινώς, το μέτρο θα δώσει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την περιουσία τους εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οι οποίοι μέχρι πρότινος δεν μπορούσαν.

 

Στο μεταξύ, από το υπουργείο Περιβάλλοντος διερευνούν (χωρίς να έχουν καταλήξει ακόμη) τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί η μεταφορά του συντελεστή δόμησης και στην πλήρη νομιμοποίηση ακινήτων που δεν έχουν οικοδομική άδεια.

 

5. Δασικοί χάρτες

Πλέον δεν θεωρούνται δασικές εκτάσεις γαίες τις οποίες το ίδιο το κράτος επισήμως έχει θεωρήσει ως μη δασικές. Ειδικότερα, εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των δασικών χαρτών οι περιοχές για τις οποίες άλλαξε νομίμως με ισχύουσες πράξεις της διοίκησης πριν από το 1975 ο χαρακτήρας τους από δασικός σε άλλη μορφή.

 

Πρόκειται συνήθως για Πράξεις που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της αγροτικής νομοθεσίας, όπως είναι οι αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων που αφορούν κληροτεμάχια, εξαιρεθείσες υπέρ ιδιοκτητών εκτάσεις.

 

Αφορά επίσης διανομές και αναδασμούς για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα, άδειες υπουργού ή νομάρχη για κάθε περίπτωση μεταβίβασης αγροτικών ακινήτων, όταν δεν έχει αλλάξει η χρήση, αλλά και πράξεις που εκδόθηκαν με σκοπό τη βιομηχανική και τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

 

 

 

6. Τέλος τα μπάζα στα πεζοδρόμια

Από εδώ και πέρα, καμία οικοδομική άδεια δεν θα εκδίδεται χωρίς προηγουμένως να έχει εξασφαλιστεί η διάθεση των μπαζών μέσω των συστημάτων που είναι αδειοδοτημένα γι’ αυτόν τον σκοπό (ΑΕΚΚ). Κι αυτό διότι στόχος είναι να μπει ένα τέλος στη σημερινή κατάσταση όπου – συνήθως – τα μπάζα καταλήγουν σε πεζοδρόμια, δάση, παραλίες και ρέματα, γεγονός που έχει σημαντικές επιπτώσεις για το περιβάλλον, την καθημερινότητα αλλά και την ασφάλεια των πολιτών. Σημειώνεται ότι στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν αυτά τα συστήματα (για τη διάθεση των μπαζών) θα υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση του ιδιώτη (κατασκευαστή) με την οποία θα βεβαιώνει πως η διάθεση των μπαζών θα γίνεται με σεβασμό στο περιβάλλον.

 

 

 

7. Κτηµατολόγιο και 3 εκατοµµύρια ιδιοκτήτες

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να γνωρίζουν πως έχουν… δουλειά να κάνουν από τις 18 Μαΐου έως τα τέλη του ερχόμενου Αυγούστου. Ειδικότερα, ένας στους τέσσερις ιδιοκτήτες θα πρέπει το προαναφερόμενο διάστημα να καθίσει μπροστά στον υπολογιστή του προκειμένου να ελέγξει για τυχόν λάθη στην καταγραφή των περιουσιακών του στοιχείων στο Κτηματολόγιο.

 

Το διάστημα αυτό θα αρχίσουν να τρέχουν δυο προγράμματα προανάρτησης και 12 ανάρτησης σε όλη τη χώρα που αφορούν πάνω από τρία εκατομμύρια ιδιοκτήτες.

 

Υπενθυμίζεται πως την 1η Ιουνίου 2020 ξεκινά η ανάρτηση στον Δήμο της Αθήνας, όπου μόλις ένας στους πέντε ιδιοκτήτες (σύμφωνα με τα στοιχεία του Κτηματολογίου) έλεγξε και επικαιροποίησε τα στοιχεία που δήλωσε το 2008 πληρώνοντας 35 ευρώ ανά δικαίωμα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki