Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η ανθρωπογεωγραφία της ιδιοκτησίας

Έξι στους δέκα Έλληνες έχουν στην κατοχή τους τουλάχιστον ένα ακίνητο (κατοικία, επαγγελματική στέγη ή εντός σχεδίου οικόπεδο) με την συνολική αξία της περιουσίας τους να φθάνει τα 520,5 δισ. ευρώ με τις σημερινές αντικειμενικές αξίες.

Η πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων και συγκεκριμένα οι επτά στους δέκα διαθέτουν κτίσματα και εντός σχεδίου οικόπεδα αντικειμενικής αξίας έως 100.000 ευρώ ενώ μόλις το 2% των ιδιοκτητών ή 114.793 άτομα διαθέτουν αστικά ακίνητα που η αντικειμενική αξία τους υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ. Η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων αγγίζει το 1 τρισεκατομμύριο ευρώ αν συνυπολογισθεί η αξία και των αγροτεμαχίων, των οικοπέδων που βρίσκονται εκτός αντικειμενικού συστήματος καθώς και των ακινήτων που διαθέτουν οι επιχειρήσεις.

Από την επεξεργασία των στοιχείων των ακινήτων που έχουν δηλώσει στο έντυπο Ε9 οι φορολογούμενοι προκύπτουν τα εξής:

-5.569.336 άτομα διαθέτουν κτίσματα (κατοικίες, γραφεία, καταστήματα, αποθήκες κλπ) και οικόπεδα εντός σχεδίου ή οικισμού που η συνολική αντικειμενική αξία τους υπερβαίνει τα 520,49 δισ. ευρώ. Κατά μέσο όρο η αξία των ακινήτων τους ανέρχεται σε 93.456,65 ευρώ.

- Ένας στους δυο ιδιοκτήτες ακινήτων ή 2.769.177 φορολογούμενοι έχουν στην κατοχή τους μικρή ακίνητη περιουσία που δεν υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ. Η συνολική αξία των ακινήτων που έχουν οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι ανέρχεται σε 63,56 δισ. ευρώ με τη μέση αξία να φθάνει τις 22.954,80 ευρώ.

- Κτίσματα και εντός σχεδίου οικόπεδα αξίας από 50.000 έως 100.000 ευρώ διαθέτουν 1.356.081 φορολογούμενοι. Το συνολικό ύψος της περιουσίας τους φθάνει τα 96,83 δισ. ευρώ ή 71.404,53 ευρώ κατά μέσο όρο.

- Ακίνητη περιουσία από 100.000 έως 200.000 έχουν στην κατοχή τους 881.698 φορολογούμενοι με τη συνολική αξία των ακινήτων τους να φθάνει τα 122,27 δισ. ευρώ ή 138.680,15 ευρώ κατά μέσο όρο.

- Κτίσματα εντός και εκτός σχεδίου και οικόπεδα εντός σχεδίου αξίας από 100.000 έως 200.000 ευρώ διαθέτουν 447.587 φορολογούμενοι ή το 8% των ιδιοκτητών ακινήτων. Το συνολικό ύψος της ακίνητης περιουσίας των συγκεκριμένων φορολογούμενων ανέρχεται σε 132,46 δισ. ευρώ ή 125.957,29 ευρώ κατά μέσο όρο.

- 291.322 ιδιοκτήτες ακινήτων εκτός από τον ΕΝΦΙΑ θα πληρώσουν φέτος και συμπληρωματικό φόρο αφού η αντικειμενική αξία των αστικών ακινήτων τους υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ.

- Αστικά ακίνητα συνολικής αξίας άνω των 500.000 ευρώ έχουν δηλώσει μόλις 114.793 άτομα που αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% του συνόλου των ιδιοκτητών. Η συνολική αντικειμενική αξία των αστικών ακινήτων που δήλωσαν οι εν λόγω φορολογούμενοι ανέρχεται σε 105,3 δισ. ευρώ και καλύπτει το 20,24% της συνολικής αξίας όλης της αστικής ακίνητης περιουσίας την οποία έχουν δηλώσει συνολικά οι 5,57 εκατ. ιδιοκτήτες. Καθένας από αυτούς τους «μεγαλοϊδιοκτήτες» έχει δηλώσει κατά μέσο όρο αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας 917.779,04 ευρώ.

- 27.198 είναι οι ιδιοκτήτες που διαθέτουν αστικά ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ.

- Μόλις 492 ιδιοκτήτες διαθέτουν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 5 εκατ. ευρώ. Η αξία των ακινήτων τους αυτών ανέρχεται στα 4,1 δισ. ευρώ ή 8.466.889,08 ευρώ κατά μέσο όρο.

Τα πάθη του Ελληνικού

Τον δρόμο για την οριστική και αμετάκλητη, αξιοποίηση του Ελληνικού, από την εταιρεία «Hellinikon Global Ι S.A.» με εγγυητή, την «Lamda Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων», ανοίγει η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη συνέχιση της διαδικασίας του διαγωνισμού. Η διευρυμένη σύνθεση του ανωτάτου δημοσιονομικού δικαστηρίου απέρριψε, ως απαράδεκτους, όλους τους ισχυρισμούς της σχετικής αίτησης αναθεώρησης της Περιφέρειας Αττικής και των προσθέτως παρεμβαίνοντων. Υπενθυμίζεται, ότι τον Δεκέμβριο του 2014 στη μείζονα αυξημένη επταμελή σύνθεση του Ε.Σ. εκδικάσθηκε η αίτηση αναθεώρησης της Περιφέρειας Αττικής . Οι αιτούντες ζητούσαν την αναίρεση της απόφασης του 6ου Τμήματος του Ε.Σ που έκρινε νόμιμο τον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Ελληνικού με πλειοδότη τη Lamda Development. Το Τμήμα αυτό είχε κάνει, προηγουμένως, δεκτή την αίτηση του ΤΑΙΠΕΔ για ανάκληση της προγενέστερης απόφαση του Ζ' Κλιμακίου του Ε.Σ. που είχε αναστείλει τη σχετική διαδικασία για το Ελληνικό. Οι σύμβουλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκριναν ότι η Περιφέρεια Αττικής δεν θεμελιώνει άμεσα σπουδαίο έννομο συμφέρον να προσφύγει ενώπιον της Δικαιοσύνης και να ζητά την ανάκληση της δικαστικής απόφασης που άναψε το πράσινο φως για να προχωρήσει ο διαγωνισμός αξιοποίησης του Ελληνικού. Αναλυτικότερα, το Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο επισημαίνει στην υπ΄ αριθμ. 1183/2015 απόφαση της μείζονος σύνθεσής του ότι «εν όψει της υφιστάμενης κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μετά την ισχύ του νόμου 4062/2012 η παραδοχή της παρέμβασης της Περιφέρειας Αττικής, προς το σκοπό της μη υπογραφής της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών του Ελληνικού, δεν θα έχει οιαδήποτε έννομη συνέπεια» για την Περιφέρειας Αττικής. Και αυτό γιατί «η τυχόν ζημία» που θα υποστεί -όπως υποστηρίζει η Περιφέρεια Αττικής - από την μεταβίβαση της έκτασης και των εγκαταστάσεων του ΚΤΕΟ Ελληνικού που έχει στην κατοχή της και λειτουργεί υπό την επίβλεψή της, «δεν θα είναι αποτέλεσμα της υπογραφής της επίμαχης σύμβασης». Η ζημιά που επικαλείται η Περιφέρεια Αττικής προέρχεται, σύμφωνα με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, από την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 7 του νόμου 4062/2012 που αφορά την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, κ.λπ. Τέλος, να σημειωθεί ότι η ομόφωνη απόφαση της μείζονος σύνθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι αμετάκλητη και δεν επιδέχεται κανένα ένδικο μέσο.

Τι χρειάζεται η αγορά...

Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας συνδέεται και με την αντιστροφή της αρνητικής πορείας στον τομέα των ακινήτων υποστηρίζουν παράγοντες της κτηματαγοράς οι οποίοι ζητούν σειρά πρωτοβουλιών από τη νέα κυβέρνηση. Τα μέτρα που μπορούν να τονώσουν την αγορά real estate δεν περιορίζονται στα φορολογικά, αλλά και σε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος και κινήσεις ώστε να υπάρξει ουσιαστικό ρεύμα ξένων αγοραστών σε μια χώρα που χιλιάδες εξοχικές κατοικίες βρίσκονται πλέον στα αζήτητα. Ανάσα για την αγορά αποτέλεσε και η δήλωση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη σύμφωνα με την οποία «η κυβέρνηση προτίθεται άμεσα να νομοθετήσει την παράταση της προθεσμίας του νόμου αναφορικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας». Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεωρούσαν πως τυχόν κύμα πλειστηριασμό θα έδινε τη χαριστική βολή. Σε φορολογικού χαρακτήρα μέτρα επικεντρώνεται ο Στράτος Παραδιάς, πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων) σε επιστολή που έστειλε πως τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη και τους αναπληρωτές υπουργούς Νάντια Βαλαβάνη και Δημήτρη Μάρδα. Κατά την ΠΟΜΙΔΑ, ένας χαμηλότερος φόρος κατοχής ανά ακίνητο θα βοηθήσει την ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας που θα φέρει μείωση της ανεργίας και περισσότερα έσοδα στο κράτος από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος των 100 επαγγελμάτων που ζουν ή εξαρτώνται από την οικοδομή. Η πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ για τον ετήσιο φόρο κατοχής ακινήτων προβλέπει μεταξύ άλλων πλατιά και καθολική φορολογική βάση, χωρίς εξαιρέσεις από τη φορολογία των ακινήτων που ανήκουν σε ισχυρές κοινωνικές ή επαγγελματικές ομάδες ή φορείς, ενιαίο χαμηλό φορολογικό συντελεστή 1 ο/οο, που όλοι πράγματι θα πληρώνουν, ξεχωριστή φορολόγηση κάθε ακινήτου, όπως ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και σύνδεση με το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των φορολογουμένων. Προβλέπει, τέλος, μείωση των αντικειμενικών τιμών ζώνης κατά 30% και των συντελεστών «εμπορικότητας» των ακινήτων κατά 50% στο τμήμα τους πάνω από τη μονάδα. Στην αγορά ακινήτων υποστηρίζουν πως τυχόν αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ από Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) με το ύψος του αφορολόγητου και τους συντελεστές που κυκλοφορούν ως φήμες «θα οδηγήσει σε πενταπλασιασμό της επιβάρυνσης ανά φορολογούμενο και θα αποτελέσει τη χαριστική βολή τόσο για τη μεσαία τάξη όσο και για τα δημόσια έσοδα».

Υπο απαγόρευση

Την Πέμπτη, σύμφωνα με πληροφορίες, προγραμματίζει η κυβέρνηση να καταθέσει στη Βουλή τη νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών από τους πλειστηριασμούς. Ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στη διάρκεια της χθεσινής ομιλίας του στην ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ για την ανακοίνωση του υποψήφιου Προέδρου της Δημοκρατίας, αναφέρθηκε στις άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, λέγοντας ότι η προστασία από πλειστηριασμούς αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι η σχετική ρύθμιση βρίσκεται σε τελικό στάδιο και θα κατατεθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος από τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργο Σταθάκη. Κύκλοι του υπουργείου σχολιάζουν ότι στόχος της ρύθμισης είναι να δοθεί προστασία στο 95% των δανειοληπτών που σήμερα κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους εξαιτίας της αδυναμίας να καλύψουν τις οφειλές τους. Σύμφωνα με όσα προωθεί η κυβέρνηση, για να προστατεύεται ο δανειολήπτης από τον πλειστηριασμό θα πρέπει να συνδυάζει τρία κριτήρια: το ύψος της συνολικής αξίας ακίνητης περιούσιας, το ύψος του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος και το ύψος των καταθέσεων του. Σημειώνεται ότι τα ανώτατα όρια για αυτά τα τρία κριτήρια δεν έχουν γίνει γνωστά, ωστόσο, συμφωνά με πληροφορίες, φαίνεται ότι θα είναι πιο διευρυμένα απα αυτά της διάταξης περί προστασίας από πλειστηριασμούς που έληξε στο τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου και αφορούσε αντικειμενική αξία πρώτης κατοικίας στα 200.000 ευρώ, οικογενειακό εισόδημα στα 35.000 ευρώ για τετραμελή οικογένεια με προσαυξήσεις σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, τραπεζικές καταθέσεις μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ και συνολική κινητή και ακίνητη περιούσια η οποία να μην ξεπερνά τις 270.000 ευρώ. Στη νέα ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος της ακίνητης περιούσιας του δανειολήπτη ενδέχεται να κλιμακώνεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάστασή του. Για να μην ανησυχούν οι δανειολήπτες άλλαξε ο σχεδιασμός της κυβέρνησης και αντί να γίνει ένα προσωρινό «πάγωμα» των πλειστηριασμών για διάστημα δύο-τριών μηνών μέχρι να κατατεθεί το νομοσχέδιο για τη συνολική αναδιάρθρωση των «κόκκινων» δανείων μέσα από τη δημιουργία ενός δημόσιου φορέα διαχείρισής τους, προκρίθηκε η λύση για άμεση θέσπιση της απαγόρευσης των πλειστηριασμών υπό προϋποθέσεις. Τέλος, παράλληλα με την προστασία από πλειστηριασμούς, το υπουργείο ετοιμάζει και τη ρύθμιση η οποία θα απαγορεύει την πώληση ή εκχώρηση όλων των στεγαστικών δανείων σε μη αναγνωρισμένους τραπεζικούς οργανισμούς ή επιχειρήσεις δικαιωμάτων δανειακών συμβάσεων και εμπραγμάτων ασφαλειών.

Το απόλυτο αλαλούμ για 1 εκατ. ιδιοκτήτες

Εκτάσεις που έχουν ανοικοδομηθεί και βρίσκονται εντός σχεδίου, στην «καρδιά» των μεγάλων αστικών κέντρων ήταν χαρακτηρισμένες στο μακρινό παρελθόν ως δασικές και δημόσιες. Οι εκτάσεις αυτές αποχαρακτηρίστηκαν ως δασικές, αλλά παρέμειναν χαρακτηρισμένες ως δημόσιες. Κατά τη φάση δήλωσης των δικαιωμάτων τους οι πολίτες κατέθεσαν τα αντίστοιχα συμβόλαια και τίτλους αγοράς ακινήτων τους στα αρμόδια κτηματολογικά γραφεία. Με τον τρόπο αυτό αποτυπώθηκαν τα δικαιώματα των πολιτών και ο τρόπος που τα απέκτησαν σε βάθος χρόνου. Πολλά όμως από αυτά τα δικαιώματα αποκτήθηκαν το 1920 και εντεύθεν με παραχωρητήρια του ελληνικού δημοσίου και του υπουργείου Γεωργίας και άλλα από αυτά ήταν πρώην δασικές εκτάσεις που αποχαρακτηρίστηκαν. Ορισμένα από αυτά τα αγροτεμάχια τότε αποχαρακτηρίστηκαν από δασικά, ενώ δεν αποχαρακτηρίστηκαν από δημόσια. Ως αποτέλεσμα, το ελληνικό Δημόσιο αν και τα παραχώρησε σε ιδιώτες και επέτρεψε την μεταβίβασή τους σε τρίτους, «στα χαρτιά» ο δημόσιος χαρακτήρας τους διατηρήθηκε. Ως αποτέλεσμα, παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο. Από την μία στο πλαίσιο των δηλώσεων στο κτηματολόγιο οι τωρινοί ιδιοκτήτες να δηλώνουν τα δικαιώματά τους επί των ακινήτων και από την άλλη να εμφανίζεται το Δημόσιο να υποβάλλει δικαιώματα κυριότητας στα ίδια ακίνητα. Και αυτό παρότι από την έρευνα των τίτλων ιδιοκτησίαςδεν προέκυψε ότι το Δημόσιο διατηρεί δικαιώματα επί των συγκεκριμένων ιδιοκτησιών, επειδή η πολιτεία στα δικά της βιβλία διατηρεί καταχωρημένα ως δημόσιες τις συγκεκριμένες ιδιοκτησίες. Κατά την αρχική διαδικασία κτηματογράφησης πρυτάνευσε η λογική και στο πλαίσιο αυτό τα δικαιώματα του Δημοσίου απορρίφθηκαν. Έτσι, δικαιώθηκαν οι ιδιώτες ιδιοκτήτες που όλα αυτά τα χρόνια αγόραζαν και πουλούσαν ύστερα με την «άδεια» του ελληνικού Δημοσίου που τους έχει παραχωρήσει προς ιδιοκτησία, χρήση και εκμετάλλευση τα συγκεκριμένα ακίνητα. Το ελληνικό Δημόσιο αφού απώλεσε, σε πρώτη φάση, τα δικαιώματα που προέβαλε προς το Κτηματολόγιο, υπέβαλε ενστάσεις, όπως προβλέπεται. Την ορθότητα των ενστάσεων αυτών αξιολογεί η αρμόδια επιτροπή που συστήνει το κτηματολόγιο. Η επιτροπή αυτή, δηλαδή, συνεδριάζει, εξετάζει το περιεχόμενο της ένστασης και εκδίδει αμετάκλητη απόφαση σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ιδιοκτησιών (που αφορά η ένσταση). Εν συνεχεία, αναρτώνται οι πίνακες των εγγεγραμμένων δικαιωμάτων των πολιτών επί ακινήτων, η οποία, σε αυτή τη φάση, μπορεί να αμφισβητηθεί παρά μόνο δικαστικά. Με άλλα λόγια, οι ιδιοκτήτες παραλαμβάνουν τα ειδοποιητήρια όταν το Δημόσιο υποβάλει προς το κτηματολόγιο τις ενστάσεις. Για να υπερασπίσουν τη θέση τους θα πρέπει να προσλάβουν δικηγόρο ο οποίος θα παραστεί στην επιτροπή ενστάσεων. Ωστόσο, για να μάθουν πότε θα συνεδριάσει η επιτροπή ενστάσεων, θα πρέπει να επισκέπτονται καθημερινά τα οικεία κτηματολογικά γραφεία για να ενημερωθούν πότε εκδικάζεται η ένσταση του Δημοσίου σε βάρος του ακινήτου τους. Ειδάλλως, η υπόθεση θα εκδικαστεί ερήμην τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ιδιοκτησία εάν η ένσταση γίνει δεκτή.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki