Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Κατοικία: Οι προτάσεις για νέους φόρους

Το φορολογικό αλαλούμ με την φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας συνεχίζεται με αποτέλεσμα μία αγορά που βρίσκεται σε ύφεση να δέχεται αλλεπάλληλες εκπλήξεις που έχουν αποτέλεσμα να αποθαρρύνονται ακόμα και οι ελάχιστοι εναπομείναντες υποψήφιοι αγοραστές. Τώρα , το νέο σενάριο που διαρρέεται από το υπουργείο Οικονομικών αφορά στο ενδεχόμενο κατάργησης του ΦΠΑ 23% στα νεόδμητα ακίνητα - οικοδομική άδεια από το 2006 και μετά . Δύο είναι τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζει το υπουργείο, στην περίπτωση που θα αποφασισθεί η κατάργηση του ΦΠΑ 23%.

* Η επιβολή φόρου υπεραξίας στον πωλητή και τέλος συναλλαγής (έως 3%) που θα επιβαρύνει τον αγοραστή.

* Η επιβολή φόρου μεταβίβασης (από 8% έως 12% ανάλογα με το πότε εκδόθηκε η άδεια) για αγορά ακινήτων αντικειμενικής αξίας έως 300.000 ευρώ και 15% για τα ακίνητα άνω των 300.000.

Ένα άλλο σενάριο που εξετάζεται για τους φόρους μεταβίβασης είναι η μείωσή τους, με χαμηλούς συντελεστές για τα «φθηνά» και υψηλότερους για τα «ακριβά» ακίνητα και διαφοροποίηση ανάλογα με το είδος της χρήσης, δηλαδή αν πρόκειται για κατοικία ή επαγγελματικό ακίνητο. Την ίδια στιγμή στο τραπέζι έχουν πέσει σενάρια για την αυτοτελή φορολόγηση 10% στα εισοδήματα από ακίνητα έως 12.000 ευρώ και για την επαναφορά του χαρτοσήμου στα ενοίκια. Το ύψος του τέλους θα είναι 1,8% ή 3,6% και θα επιβαρύνει ιδιοκτήτες και ενοικιαστές. Σε ενοίκιο 500 ευρώ, η επιβάρυνση (με συντελεστή 3,6%) είναι 18 ευρώ. Αναφορικά με την ενδεχόμενη εφαρμογή αυτοτελούς φορολόγησης με συντελεστή 10% στα εισοδήματα από ακίνητα που ετησίως φθάνουν μέχρι τα 12.000 ευρώ, δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Πάντως στην περίπτωση που εφαρμοστεί το μέτρο ,ένας ιδιοκτήτης με εισόδημα 8.000 ευρώ τον χρόνο που δεν διαθέτει εισοδήματα από άλλες πηγές, θα κληθεί να πληρώσει φόρο 800 ευρώ, ενώ σήμερα δεν φορολογείται.

Αλλά και στους τόκους των στεγαστικών δανείων θα υπάρξουν αλλαγές καθώς σύμφωνα με την γνωμοδότηση 270/2011 του Α΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δικαίωμα έκπτωσης των τόκων από το φόρο δύο ή περισσότερων στεγαστικών δανείων, ανεξάρτητα από το χρόνο σύναψής τους, για την απόκτηση δύο ή περισσοτέρων πρώτων κατοικιών ταυτόχρονα, εφόσον για το κάθε δάνειο πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου για την έκπτωση τόκων, ισχύει μόνο για την κατοικία που αποκτήθηκε χρονικά πρώτη από το φορολογούμενο, έστω και αν αυτή έχει εν τω μεταξύ εκποιηθεί. Επίσης με την ανωτέρω γνωμοδότηση το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους έκρινε κατά πλειοψηφία ότι στην περίπτωση της ανέγερσης ή αποπεράτωσης πρώτης κατοικίας με λήψη στεγαστικού δανείου η εξέταση της συνδρομής της ως άνω αρνητικής προϋπόθεσης θα πρέπει να γίνεται μόνο μια φορά κατά τον κρίσιμο χρόνο (ήτοι κατά τον χρόνο υπογραφής του δανειστικού συμβολαίου).

Φόρος 10% στο εισόσημα απο ενοίκια

Την αυτοτελή φορολόγηση 10% στα εισοδήματα από ακίνητα έως 12.000 ευρώ εξετάζει , μεταξύ άλλων μέτρων, στο υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της κατάρτισης του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος. Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός του Οκτωβρίου. Υπενθυμίζεται ότι μία ακόμη πρόταση που εξετάζεται στο υπουργείο είναι η επαναφορά του χαρτοσήμου στα ενοίκια. Το ύψος του τέλους θα είναι 1,8% ή 3,6% και θα επιβαρύνει ιδιοκτήτες και ενοικιαστές. Σε ενοίκιο 500 ευρώ, η επιβάρυνση (με συντελεστή 3,6%) είναι 18 ευρώ. Αναφορικά με την ενδεχόμενη εφαρμογή αυτοτελούς φορολόγησης με συντελεστή 10% στα εισοδήματα από ακίνητα που ετησίως φθάνουν μέχρι τα 12.000 ευρώ, δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.Πάντως στην περίπτωση που εφαρμοστεί το μέτρο ,ένας ιδιοκτήτης με εισόδημα 8.000 ευρώ τον χρόνο που δεν διαθέτει εισοδήματα από άλλες πηγές, θα κληθεί να πληρώσει φόρο 800 ευρώ, ενώ σήμερα δεν φορολογείται. Σε ό,τι αφορά, πάντως, τα ακίνητα, στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν και ορισμένα μέτρα μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης, κυρίως στις μεταβιβάσεις. Μεταξύ άλλων, είναι η αύξηση του αφορολόγητου ορίου για την αγορά α΄κατοικίας, η μείωση ή η κατάργηση του ΦΠΑ στα νεόδμητα ακίνητα και η μείωση των συντελεστών φόρων μεταβίβασης και η εφαρμογή κλίμακας. Οι συντελεστές αυτοί είναι 8% για αξία έως 20.000 ευρώ και 10% για το τμήμα πάνω από τα 20.000 ευρώ.

Η φορολογική ασυδοσία

Σε κατάσταση φορολογικής πολιορκίας βρίσκεται η αγορά ακινήτων καθώς οι ιδιοκτήτες «τιμωρούνται» από την υπερφορολόγηση και την φορολογική φιλοσοφία που διέπουν όχι μόνο την επιβολή των φόρων αλλά και την διαχείριση ολόκληρου του συστήματος. Τυπική περίπτωση, οι αντικειμενικές αξίες οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις και ιδίως στα επαγγελματικά ακίνητα, όπου προσμετράται και ο –εκτός σημερινής πραγματικότητας- συντελεστής εμπορικότητας, είναι πολύ μεγαλύτερες (συχνά υπερδιπλάσιες) πραγματικών.

Η πιο πρόσφατη λαθροχειρία είναι η νομοθετική «αναστολή» του «πόθεν έσχες» για αγορά ή ανοικοδόμηση ακινήτου η οποία οδηγεί σε παραπλάνηση και σε φορολογικό εγκλωβισμό εκείνων που θα σπεύσουν να επενδύσουν σε κατοικία χωρίς να λάβουν υπόψη τις επιπτώσεις από τα τεκμήρια . Οι περισσότεροι από αυτούς βρίσκονται αντιμέτωποι όχι μόνο με αύξηση της φορολογικής τους επιβάρυνσης , αλλά και με πρόστιμα και προσαυξήσεις που μπορεί να υπερβαίνουν ακόμα και την αξία ολόκληρης της περιουσίας του. Η φορολογική νομοθεσία, από την άλλη πλευρά θεωρεί ότι η κατοχή ενός ακινήτου αποτελεί φορολογικό αντικείμενο. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν απρόσοδες περιουσίες (ξενοίκιαστα, άκτιστα, ή και εκ του νόμου απρόσοδα, όπως δεσμευμένα ή κατεχόμενα μόνον κατά την ψιλή κυριότητα) να καλούνται να καταβάλλουν φόρους για περιουσιακό στοιχείο το οποίο όχι μόνο δεν προσφέρει εισόδημα αλλά σε πολλές περιπτώσεις απαιτεί ένα σημαντικό ποσό για την συντήρηση του. Και το χειρότερο είναι ότι φορολογικά τουλάχιστον δεν αναγνωρίζει ούτε και αυτές τις δαπάνες.

Η εφαρμογή του Φ.Α.Π. με δημευτικούς συντελεστές έως και 1-2% ετησίως, σε συνδυασμό με την ποινικοποίηση της αδυναμίας εξόφλησης φόρων προς το Δημόσιο που θεσπίζει η νέα νομοθεσία, και την σημερινή πλήρη αδυναμία εκποίησης ακινήτου σε οποιοδήποτε τίμημα, ακόμη και με πλειστηριασμό, επιβάλλει επιτακτικά πλέον την ανάγκη θέσπισης του δικαιώματος του φορολογούμενου πολίτη που βρίσκεται σε αδυναμία πληρωμής, να εξοφλεί τις οφειλές του από ΦΑΠ και άλλους φόρους επί των ακινήτων με μονομερή «εκχώρηση ακινήτου» προς το δημόσιο, στην τιμή της εκτίμησης του από το ΚΕΠΥΟ, με σκοπό την δια συμψηφισμού εξόφληση των οφειλών του. Απόλυτα ανυπεράσπιστοι είναι οι εκμισθωτές ακινήτων απέναντι στους κακοπληρωτές όχι μόνον ενοικίων, για τα οποία το δημόσιο απαιτεί «εκβιαστικά» την εντός έτους «εκχώρηση χωρίς αντάλλαγμα», αλλά και κοινοχρήστων, λογαριασμών κοινής ωφέλειας και σημαντικών ζημιών σε κατοικίες και επαγγελματικά ακίνητα, για τα οποία ουδεμία φορολογική αναγνώριση υπάρχει.

Τέλος η γραφειοκρατία «ζεί , βασιλεύει και επεκτείνεται». Τυπικό παράδειγμα το πλήθος βεβαιώσεων και πιστοποιητικών που απαιτούνται προκειμένου να διεκπεραιωθεί ακόμα και μία τυπική συναλλαγή (δηλώσεως μισθωμάτων για δίκες, φόρου κληρονομιάς ή ΦΑΠ για συμβόλαια κλπ). Με την κατάργηση των εφοριών η ταλαιπωρία θα γίνει θα επαυξηθεί.

ΦΜΑΠ της ταλαιπωρίας

Όπως είναι γνωστό, το Υπουργείο Οικονομικών έχει αποστείλει από μηνών ατομικές ειδοποιήσεις σε 8.600 ιδιοκτήτες ακινήτων που ενώ στο εκκαθαριστικό του Ε.Τ.ΑΚ. 2008 η περιουσία τους είχε εκτιμηθεί σε σημαντικά ποσά, δεν είχαν υποβάλλει δηλώσεις Φ.Μ.Α.Π. κατά το διάστημα ισχύος του (1997-2007). Με τις ειδοποιήσεις αυτές το Υπουργείο καλεί τους παραπάνω φορολογούμενους να προσέλθουν στα γραφεία των αρμόδιων Δ.Ο.Υ. μέχρι την 31-8-2011 και να παραλάβουν πρόσκληση για υποβολή αρχικής ή συμπληρωματικής δηλώσεις Φ.Μ.Α.Π. σύμφωνα με το άρ. 4 του ν. 3610/2007 ώστε εντός δέκα (10) ημερών από την παραλαβή τις παραπάνω πρόσκλησης από τις Δ.Ο.Υ. να υποβάλλουν τις σχετικές δηλώσεις και να καταβάλλουν στη συνέχεια τον τυχόν αναλογούντα φόρο (για όλη την περίοδο 1997-2007) με μείωση των πρόσθετων φόρων κατά 50%.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, μετά την παρέλευση της παραπάνω προθεσμίας (31-8-2011), παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του αρ. 4 του ν. 3610/2007, ενώ η υποβολή δηλώσεων Φ.Μ.Α.Π. εξαιρείται και από τις ευεργετικές διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4002/2011 περί υποβολής δηλώσεων χωρίς την επιβολή πρόσθετων φόρων. Κατά συνέπεια μετά την ημερομηνία αυτή, οι ιδιοκτήτες που ειδοποιήθηκαν και δεν θα έχουν παραλάβει τη σχετική πρόσκληση, ή δεν υποβάλουν έστω και τώρα τις σχετικές δηλώσεις, θα μπορεί να ελεγχθούν από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και αν διαπιστωθεί ότι πράγματι την περίοδο 1997-2007 όφειλαν Φ.Μ.Α.Π. θα πρέπει να τον καταβάλλουν μαζί με το σύνολο των προσαυξήσεων και των πρόσθετων φόρων που αναλογούν! Οι ιδιοκτήτες που θα παραλάβουν τις σχετικές προσκλήσεις από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και θα υποβάλλουν εμπρόθεσμες αρχικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις Φ.Μ.Α. προκειμένου να τύχουν των παραπάνω ευεργετικών διατάξεων υποχρεούνται να συμπληρώσουν τον πίνακα με την αξία κάθε ακινήτου τους, ΔΕΝ υποχρεούνται όμως, ούτε τότε, ούτε τώρα, να συνυποβάλλουν μαζί με τις δηλώσεις και φύλλα υπολογισμού αξίας του κάθε ακινήτου (τα περίφημα «σεντόνια»)τα οποία θα προϋπέθεταν εμπλοκή εξειδικευμένων νομικών ή φοροτεχνικών για τη συμπλήρωσή τους- καθόσον τα φυσικά πρόσωπα δεν ήταν ποτέ υποχρεωμένα από τη νομοθεσία του Φ.Μ.Α.Π. να συμπληρώνουν και να συνυποβάλλουν τέτοια έντυπα.

Η ΠΟΜΙΔΑ υπενθυμίζει ότι για να υπόκειται κάποιος ιδιοκτήτης σε Φ.Μ.Α.Π. και ως εκ τούτου για να είναι υποχρεωμένος να έχει υποβάλλει δηλώσεις ετών 1997 – 2007, η αντικειμενική αξία της φορολογητέας ακίνητης περιουσίας του θα έπρεπε κατά το διάστημα αυτό να υπερβαίνει τα εξής ποσά:

- Κατά το έτος 1997, τα 60.000.000 δρχ. ή 120.000.000 δρχ. για το ζευγάρι προσαυξημένα κατά 15.000.000 δρχ. για κάθε ανήλικο τέκνο

- Κατά τα έτη 1998-2000, τα 69.000.000 δρχ. ή 138.000.000 δρχ. για το ζευγάρι προσαυξημένα κατά 17.250.000 δρχ. για κάθε ανήλικο τέκνο.

- Κατά το έτος 2001, τα 83.000.000 δρχ. ή 166.000.000 δρχ. για το ζευγάρι προσαυξημένα κατά 21.000.000 δρχ. για καθένα από τα δύο πρώτα ανήλικα τέκνα και κατά 25.000.000 δρχ. για κάθε επόμενο, και τέλος

- Κατά τα έτη 2002-2007, τις 243.600€ ή 487.200€ για το ζευγάρι, προσαυξημένες κατά 61.650€ για καθένα από τα δύο πρώτα ανήλικα τέκνα και κατά 73.400€ για κάθε επόμενο.

Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι πολλοί από αυτούς που έλαβαν τις παραπάνω ειδοποιήσεις θα αποδειχθεί ότι οφείλουν μικρό ή και καθόλου φόρο, καθόσον η περιουσία τους μπορεί να αποκτήθηκε μόλις τα τελευταία χρόνια προ του 2008, ή η αντικειμενική αξία της να αυξήθηκε κατακόρυφα λόγω αύξησης τιμών ζώνης ή λόγω ένταξης της περιοχής που βρίσκεται η περιουσία τους σε σχέδια πόλης. Η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει ότι τα παραπάνω θέμα μπορεί και πρέπει να λυθεί εύκολα, γρήγορα και αποτελεσματικά για τους πολίτες και για τις υπηρεσίες του υπουργείου, με διαδικασία περαίωσης βασισμένη στην εκτίμηση αξιών του εκκαθαριστικού Ε.Τ.ΑΚ. 2008 και αυτόματο φθίνοντα υπολογισμό αξιών και φόρου για τα προηγούμενα έτη, χωρίς υποβολή δηλώσεων, και εξόφληση ή σε πολλές δόσεις, κάτι απόλυτα αναγκαίο στη σημερινή συγκυρία, ή εφάπαξ με σημαντική έκπτωση του οφειλόμενου ποσού.

ΠΟΜΙΔΑ: Φιάσκο η κατάργηση του ποθεν έσχες

Την αποκάλυψη του realestatenews.gr ότι η αναστολή του ποθεν έσχες είναι μέτρο χωρίς αντίκρισμα, επιβεβαιώνει και η ΠΟΜΙΔΑ. Σε υπόμνημα που κατέθεσε στο υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει μεταξύ των άλλων ότι:

«Η νομοθετική <<αναστολή>> του <<πόθεν έσχες>> για αγορά ή ανοικοδόμηση ακινήτου, στην πραγματικότητα ουδόλως καλύπτει τον αγοραστή -ιδίως αν αυτός είναι έμπορος ή ελεύθερος επαγγελματίας- στους φορολογικούς ελέγχους με νέες διαδικασίες, που ανακοίνωσε ότι θα θεσπίσει το Υπ. Οικονομικών, όπου εκεί θα πρέπει εκ των υστέρων να εξηγήσει όχι μόνο που βρήκε τα χρήματα για την αγορά του συγκεκριμένου ακινήτου, αλλά που βρήκε ακόμα και το τελευταίο ευρώ στους τραπεζικούς λογαριασμούς του, υπό την απειλή μάλιστα τεράστιων προστίμων, προσαυξήσεων που μπορεί να υπερβαίνουν ακόμα και την αξία ολόκληρης της περιουσίας του, όπως και ποινικής δίωξης ακόμη και κακουργηματικού χαρακτήρα! Για όλους αυτούς τους λόγους έχει χαθεί όχι μόνον η πραγματική αξία του ακινήτου, αλλά μαζί της και η εισπρακτική βεβαιότητα που είχε κάθε φορολογούσα εξουσία στον τόπο αυτό, για κάθε φόρο που επέβαλε στην ακίνητη ιδιοκτησία!»

Η ΠΟΜΙΔΑ ζητά στα πλαίσια του διαλόγου για το φορολογικό νομοσχέδιο :

1. Μείωση των αντικειμενικών αξιών και των συντελεστών εμπορικότητας και βέβαια εγκατάλειψη κάθε σκέψης για αύξησή τους σε μια περίοδο που οι πραγματικές τιμές υποχωρούν και υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες ξενοίκιαστα ακίνητα ανά τη χώρα.

2. Μείωση των συντελεστών του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας και εξαίρεση των απρόσοδων ακινήτων από τον φόρο αυτό, ώστε να μπορούν οι φορολογούμενοι να πληρώνουν.

3. Πραγματική και όχι πλασματική αναστολή του "πόθεν έσχες" (εφόσον η κυβέρνηση αποφάσισε να θεσπίσει το μέτρο αυτό), ώστε να καλύπτονται πράγματι οι φορολογούμενοι, ιδιαίτερα οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ενόψει και των νέων ελεγκτικών διαδικασιών που ανήγγειλε το υπουργείο Οικονομικών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki