Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Σχέδιο Τατοϊ

Την ανάπλαση του κτήματος Τατοΐου μέσω ΣΔΙΤ και με επενδύσεις συνολικού ύψους 102,4 εκατ. ευρώ φαίνεται να επιλέγει τελικά η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ αντί της απευθείας πώλησης σε ιδιώτη. Το σχέδιο που φαίνεται να κερδίζει έδαφος αποτελεί πρόταση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) και προβλέπει τη δημιουργία πρότυπου μητροπολιτικού πάρκου αγροτικών εκμεταλλεύσεων και αναψυχής που θα λειτουργεί με ιδιωτικό μάνατζμεντ. Το σύνολο της προς αξιοποίηση έκτασης φτάνει τα 22.500 στρέμμ. Εντός του κτήματος έκτασης υπάρχουν ακόμα 39.000 στρέμμ. που αποτελούν δάσος και βρίσκονται σε καθεστώς προστασία, ακόμη 12,6 στρέμμ. κτιριακών εγκαταστάσεων που έχουν χαρακτηριστεί ιστορικά μνημεία καθώς και τα 3,3 στρέμμ. που αφορούν στο πρώην βασιλικό ανάκτορο. Η μελέτη του ΟΡΣΑ που έχει υποβληθεί στο υπουργείο Οικονομικών και στο ΤΑΙΠΕΔ, διαπιστώνει οτι η λειτουργία του μελλοντικού πάρκου θα είναι κερδοφόρα. Θα αναζητηθούν ιδιωτικά κονδύλια που θα φτάνουν το 25% του έργου, ενώ η χρηματοδότηση του υπόλοιπου 75% θα προέλθει απο δημόσιους και κοινοτικούς πόρους. Η πρόταση του ΟΡΣΑ προβλέπει την ριζική ανακαίνιση των κτιρίων άλλα και επενδύσεις σε υποδομές για την οδική σύνδεση και την συγκοινωνιακή πρόσβαση στο πάρκο, καθώς και άλλες υποδομές αναψυχής, φιλοξενίας, εστίασης, πολιτισμού, έρευνας και εκπαίδευσης, αναψυχής άλλα και πρότυπης αγροτικής και δασικής παραγωγής. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί η παράδοση του κτήματος Τατοϊου στην παραγωγή προϊόντων καθώς μέχρι το 1960 υπήρχε εκεί αγρόκτημα με οινοποιείο, βουστάσιο και ελαιώνα, μέσω της δημιουργίας μιας νέας πρότυπης μονάδας αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής σε έκταση 1.500 στρ.

Ιδιαίτερη έμφαση για να υπάρχει μεγάλη επισκεψιμότητα στο μελλοντικό πάρκο δίνεται στην κατασκευή μουσείου ιστορίας Τατοΐου, μουσείου Παλαιοκάστρου-Δεκελείας και στην ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων. Με τη λειτουργία του πάρκου ο Οργανισμός προβλέπει ότι θα απασχοληθούν 1.000 άτομα και θα προκύψουν 200 μόνιμες θέσεις. Το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να καταλήγουν σε αυτό το σχέδιο και να απομακρύνεται η αρχική επιλογή απευθείας πώλησης σε ιδιώτη επενδυτή της έκτασης έναντι τιμήματος 150 εκατομμυρίων ευρώ. Κι αυτό καθώς δεν υπήρχε σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον απο ξένες εταιρείες του κλάδου που ειδικεύονται σε αξιοποιήσεις μεγάλων και ιστορικής σημασίας ακινήτων, ενώ εκδηλώθηκαν αντιδράσεις από φορείς του περιβάλλοντος και του πολιτισμού, τόσο για το μοντέλο αξιοποίησης, που προέβλεπε νέα δόμηση σε έκταση περίπου 1.000 στρεμμάτων, όσο και για το τίμημα πώλησης, που κρίθηκε χαμηλό.

Κρίση για την αγορά ακινήτων στα Σκόπια

Κάμψη εμφανίζει από τις αρχές του χρόνου η αγορά ακινήτων στην ΠΓΔΜ, έπειτα από έναν "οργασμό" οικοδομικής δραστηριότητας που σημειώθηκε στη χώρα τα προγούμενα πέντε χρόνια. Το μεγάλο πρόβλημα της αγοράς ακινήτων εντοπίζεται στο γεγονός ότι από τις αρχές του χρόνου έπεσε κατακόρυφα η ζήτηση. Αυτή τη στιγμή, υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 6.000 διαμερίσματα απούλητα στην πρωτεύουσα της χώρας, με τιμές που κυμαίνονται από 700-800 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο στις υποβαθμισμένες περιοχές των Σκοπίων μέχρι και περισσότερα από 1200 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο στις "ακριβές" περιοχές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της ΠΓΔΜ αναφορικά με τον κατασκευαστικό τομέα και την κτηματαγορά στη χώρα, το 2008 ήταν η χρονιά κατά την οποία σημειώθηκε μία απότομη άνοδος (κατά 22,1% σε σύγκριση με το 2007) στις τιμές των κατοικιών. Οι δε τιμές που διαμορφώθηκαν τότε παρέμειναν στο ίδιο περίπου επίπεδο και κατά τα επόμενα έτη και μάλιστα η ΠΓΔΜ υπήρξε μία από τις ελάχιστες χώρες στην περιοχή όπου η κτηματαγορά δεν αντέδρασε με πτώση στις τιμές των ακινήτων κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η μεγάλη αύξηση στις τιμές των κατοικιών κατά το 2008 πυροδοτήθηκε από τις προσδοκίες, κατά τη χρονιά εκείνη, για ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ. Παρά τις εξελίξεις όμως που δεν επιβεβαίωσαν αυτές τις προσδοκίες, οι νέες τιμές λίγο έως πολύ παγιώθηκαν: το 2009 υπήρξε μεν μια αντίδραση με πτώση στις τιμές κατά 7%, ενώ το 2010 καταγράφηκε αύξηση κατά 0,9%, το 2011 πτώση κατά 3,8% και το 2012 πτώση κατά 0,4%.

Κατά το 2012 παρατηρήθηκε πραγματική άνθιση στη κατασκευή κατοικιών (κυρίως βέβαια διαμερισμάτων), καθώς κατασκευάσθηκε διπλάσιος αριθμός πολυκατοικιών σε σύγκριση με το 2011 και μάλιστα τετραπλάσιας αξία. Ωστόσο, κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους οι κατασκευαστικές εταιρείες παρουσίασαν ανησυχητικά στοιχεία αναφορικά με περίπου 6.000 διαμερίσματα που παραμένουν απούλητα εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα. Για το λόγο αυτό, ο αριθμός οικοδομικών αδειών που έχουν εκδοθεί εντός του 2013 βαίνει κάθε μήνα μειούμενος. Σύμφωνα δε με τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, τον Ιούλιο εκδόθηκαν 179 οικοδομικές άδειες, λιγότερες κατά 26% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα το 2012. Παρ' όλα αυτά, οι τιμές των διαμερισμάτων στη χώρα (ιδίως στα Σκόπια) εξακολουθούν να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, μολονότι οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι πωλούν περίπου σε τιμή κόστους διότι τα έξοδά τους συνεχώς αυξάνονται συγκριτικά με τα κέρδη.

Βαθιά το χέρι στην τσέπη

Φόρους που ξεπερνούν τα 14 δισ. ευρώ καλούνται να πληρώσουν το διάστημα Ιουνίου - Δεκεμβρίου 2019 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις για τα ακίνητα που διαθέτουν και τα αυτοκίνητα, καθώς και τον φόρο εισοδήματος, τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών και τα τέλη κυκλοφορίας.

 

Μάλιστα, οι περισσότεροι εξ αυτών των φόρων θα καταβληθούν εντός του καλοκαιριού. Αυτό είναι κάτι που προβληματίζει την κυβέρνηση, δεδομένου ότι λίγο πριν από τις εθνικές εκλογές οι φορολογούμενοι θα αναζητούν τρόπους να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους οι οποίες συνεχίζουν να είναι στα ύψη εξαιτίας των υπερπλεονασμάτων, που συρρίκνωσαν τα εισοδήματα των φορολογουμένων.

 

Μάλιστα, μεγάλο τμήμα των υποχρεώσεων καταλήγει στην τεράστια δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών η οποία τροφοδοτείται ετησίως με απλήρωτους φόρους και πρόστιμα ύψους 10-12 δισ. ευρώ.

 

Οπως αναφέρουν λογιστές, και τα φετινά εκκαθαριστικά θα είναι «τσουχτερά» για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ. Η μεσοσταθμική επιβάρυνση, κυρίως για τους ελεύθερους επαγγελματίες (με εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ) αλλά και για όσους ταυτόχρονα έχουν εισοδήματα από μισθωτή εργασία και ελευθέριο επάγγελμα, έχει αυξηθεί συγκριτικά με το 2015 κατά 40%, ενώ εάν συνυπολογιστούν και οι ασφαλιστικές εισφορές, οι επιβαρύνσεις αυξάνονται περαιτέρω.

 

Το δεύτερο εξάμηνο του έτους οι περισσότεροι φορολογούμενοι θα πρέπει στο τέλος κάθε μήνα να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν στο ελληνικό Δημόσιο τους ανωτέρω φόρους. Μάλιστα, φέτος θα κληθούν να πληρώσουν νωρίτερα και τον ΕΝΦΙΑ, η καταβολή του οποίου θα ξεκινήσει τον Αύγουστο, αντί του Σεπτεμβρίου. Ειδικότερα, οι φόροι ύψους 14  δισ. ευρώ που θα καταβληθούν το δεύτερο εξάμηνο του έτους κατανέμονται ως εξής:

 

• Φόρος εισοδήματος. Τέλη Ιουλίου θα πληρωθεί η πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος. Συνολικά 2,5 εκατ. φορολογούμενοι θα πληρώσουν περίπου 3 δισ. ευρώ σε τρεις δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη λήγει στις 31 Ιουλίου, η δεύτερη στις 30 Σεπτεμβρίου και η τρίτη στις 29 Νοεμβρίου.

 

Εκτός από τον φόρο εισοδήματος, στα εκκαθαριστικά ενσωματώνονται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος, η προκαταβολή φόρου για το επόμενο έτος και το τέλος επιτηδεύματος. Μέχρι στιγμής είχαν εκδοθεί 676.149 εκκαθαριστικά σημειώματα, εκ των οποίων τα 156.156 είναι χρεωστικά, τα 79.846 πιστωτικά και τα υπόλοιπα 440.947 μηδενικά.

 

• ΕΝΦΙΑ. Τα εκκαθαριστικά του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων θα αναρτηθούν στο Διαδίκτυο στα τέλη Ιουλίου. Η πρώτη δόση του φόρου θα πληρωθεί στα τέλη Αυγούστου και η τελευταία στα τέλη Δεκεμβρίου. Το ποσό που πρέπει να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων ανέρχεται στα 3,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, από το ανωτέρω ποσό, μόνο τα 2,65 δισ. ευρώ εισέρχονται στον κρατικό κορβανά, εξαιτίας της αδυναμίας κάποιων φορολογουμένων να πληρώσουν τους φόρους τους.

 

• Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώσουν φόρους ύψους 3 δισ. ευρώ για τα κέρδη που είχαν το προηγούμενο έτος. Ο φόρος καταβάλλεται σε 5 δόσεις.

 

• Από τον φόρο στο εισόδημα από μισθούς και συντάξεις που εισπράττεται με τη μορφή παρακράτησης, το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει το β΄ εξάμηνο περί τα 3,4 δισ. ευρώ

 

• Τον Δεκέμβριο θα πρέπει να καταβληθεί ποσό ύψους 1 δισ. ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας του 2020.

Το κόλπο με τις βίζες και τα ακίνητα

Η γενική εισαγγελία της Πορτογαλίας ανακοίνωσε ότι έγιναν τουλάχιστον έντεκα συλλήψεις και πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον 60 έρευνες --αρκετές σε υπουργεία-- σε διάφορες περιοχές σε όλη τη χώρα στο πλαίσιο της έρευνας για τις θεωρήσεις αυτές και άλλες υποθέσεις διαφθοράς, αθέμιτης άσκησης επιρροής και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με το δημόσιο πρακτορείο ειδήσεων της Πορτογαλίας Lusa, ο Μανουέλ Πάλους, ο επικεφαλής της υπηρεσίας μετανάστευσης, ήταν ανάμεσα στα πρόσωπα τα οποία συνελήφθησαν, ενώ διεξήχθη έρευνα στα γραφεία της υπηρεσίας. Μια πηγή προσκείμενη στην αστυνομία η οποία δεν θέλησε να κατονομαστεί επιβεβαίωσε τη σύλληψη, αλλά δεν αποκάλυψε εάν στον Πάλους ασκήθηκε δίωξη για κάποιο αδίκημα. Το πρόγραμμα των «χρυσών» θεωρήσεων διαβατηρίου είχε εγκαινιαστεί από την κυβέρνηση στα τέλη του 2012, στο αποκορύφωμα της κρίσης χρέους στην Πορτογαλία. Προέβλεπε τη χορήγηση βίζας σε πολίτες κρατών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που επένδυαν σε ακίνητα. Έφερε στα δημόσια ταμεία πάνω από €1 δισεκ. σε επενδύσεις, ιδίως σε ακίνητα, κυρίως από Κινέζους που επένδυσαν πάνω από €500.000 για να αποκτήσουν ιδιοκτησίες στην πορτογαλική επικράτεια. Δικαίωμα πρόσβασης και στην ελληνική ιθαγένεια αποκτούν οι πολίτες κρατών εκτός ΕΕ που θα αγοράσουν ακίνητο αξίας άνω των 250.000 ευρώ και στην Ελλάδα, με στόχο το υπουργείο Εσωτερικών να δώσει ακόμη περισσότερα κίνητρα σε όσους θέλουν να επενδύσουν στην εγχώρια αγορά ακινήτων. Η γειτονική Ισπανία και ορισμένα ακόμη κράτη-μέλη της ΕΕ είχαν θέσει σε εφαρμογή παρόμοια προγράμματα. Οι θεωρήσεις διαβατηρίου που προσέφεραν οι αρχές στη Λισαβόνα επιτρέπουν σε ξένους να ταξιδεύουν ελεύθερα εντός του λεγόμενου Χώρου Σένγκεν, στον οποίο ανήκουν 26 ευρωπαϊκά κράτη, χωρίς κανέναν απολύτως περιορισμό. Πολιτικοί της αντιπολίτευσης είχαν καταγγείλει εξαρχής ότι το πρόγραμμα αυτό υπήρχε ο κίνδυνος να ανοίξει την πόρτα της Ευρώπης σε εγκληματίες και να διαθρέψει φαινόμενα διαφθοράς. Η πορτογαλική κυβέρνηση επέμενε ότι ασκούσε εξονυχιστικούς ελέγχους σε όλα τα πρόσωπα που υπέβαλαν αιτήσεις για να ενταχθούν στο πρόγραμμα και τηρούσε τα πρότυπα που είχε θέσει η ΕΕ. Τον περασμένο Ιούνιο, όμως, παραδέχθηκε ότι οι πορτογαλικές αρχές ερευνούν καταγγελίες για υποθέσεις διαφθοράς οι οποίες σχετίζονται με το πρόγραμμα. Στο πλαίσιο του προγράμματος η Πορτογαλία έχει χορηγήσει «χρυσές βίζες» σε περίπου 1.500 πρόσωπα, στην πλειονότητά τους Κινέζους, αλλά και υπηκόους της Ρωσίας, της Βραζιλίας, της Ανγκόλας κ.ά. χωρών.

Τα 10 αντικλείδια της κρίσης

Θα μπορούσε η ελληνική αγορά ακινήτων –και κυρίως κατοικίας- να βρεθεί σε κατάσταση ανάλογη με εκείνη των ΗΠΑ που οι τιμές υποχώρησαν έως 26%; Το ερώτημα αυτό φαίνεται ότι απασχολεί ολοένα και περισσότερους  όσο ο «υδράργυρος» στις ευρωπαϊκές αγορές ανεβαίνει. Κάποιοι αναλυτές της αγοράς , ισχυρίζονται ότι οι εξελίξεις στην ελληνική αγορά θα κριθούν από το αν θα σπάσει η «φούσκα» των ακινήτων στις αγορές του ευρωπαικού νότου ενώ κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι στην χειρότερη περίπτωση θα υπάρξει κρίση …α λα ελληνικά.

Όλες οι αναλύσεις όμως επικεντρώνονται σε δέκα σημεία – κλειδιά που θα καθορίσουν την πορεία και τις προοπτικές της αγοράς. Πρόκειται για παραμέτρους οι οποίοι επηρεάζουν είτε θετικά είτε αρνητικά τις εξελίξεις της αγοράς αλλά δεν είναι δυνατόν να καθορισθεί το μέγεθος των επιπτώσεων τους (θετικών ή αρνητικών) ξεκάθαρη εικόνα των τάσεων στο επόμενο δωδεκάμηνο.

1ο σημείο. Οι συνθήκες δανεισμού . Το ύψος των επιτοκίων αλλά και οι όροι και προϋποθέσεις χορήγησης των στεγαστικών δανείων επηρεάζουν την ζήτηση για αγορά ακινήτων. Στην περίπτωση που το κόστος χρήματος ανέβει και οι τράπεζες θεσπίσουν ακη αυστηρότερα κριτήρια για τον δανεισμό τότε αυτό θα έχει άμεση επίπτωση και στην ζήτηση για αγορά ακινήτων. Πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα η ελληνική αγορά ακινήτων είναι πολύ πιο ευαίσθητη στις αλλαγές στην πιστωτική αγορά σε σχέση με το παρελθόν αφού το σύνολο σχεδόν των αγορών χρηματοδοτείται με δανεισμό (σε αντίθεση με την δεκαετία του ΄80 όταν το αντίστοιχο ποσοστό  ήταν χαμηλότερο του 5%).

2ο σημείο. Οι συνθήκες προσφοράς. Η ελληνική αγορά κατοικίας βρίσκεται από τις αρχές του προηγούμενου χρόνου σε περιβάλλον υπερβάλλουσας προσφοράς. Υπολογίζεται μάλιστα ότι ο αριθμός των αδιάθετων κατοικιών ξεπερνά τις 150.000. Η πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας είναι μία σαφής ένδειξη ότι η αγορά αναζητά νέο σημείο ισορροπίας. Όμως υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες οι οποίοι μπορούν να επιδεινώσουν το πρόβλημα. Για παράδειγμα η αύξηση του κόστους χρήματος μπορεί να οδηγήσει πολλούς δανειολήπτες να ρευστοποιήσουν τα ακίνητα για τα οποία έχουν δανεισθεί. Το ίδιο αποτέλεσμα μπορεί να έχει και η αύξηση των πλειστηριασμών ακινήτων από τράπεζες. Αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί είναι ότι η αύξηση της προσφοράς , οδηγεί σε πτώση των τιμών.

3ο σημείο. Το διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Αν και  ο βαθμός εξάρτησης της ελληνικής αγοράς ακινήτων σε σύγκριση με τις αντίστοιχες αγορές των περισσότερων χωρών της Ε.Ε. είναι πολύ μικρός εντούτοις ένα αρνητικό διεθνές οικονομικό περιβάλλον επηρεάζει τόσο την εγχώρια ζήτηση όσο και την ζήτηση από το εξωτερικό. Ειδικά στην αγορά επαγγελματικών ακινήτων ο φόβος μίας πιθανής ύφεσης οδηγεί τους περισσότερους διαχειριστές ακίνητης περιουσίας σε πρακτικές ρευστοποίησης του χαρτοφυλακίου τους σε αγορές που χαρακτηρίζουν ως υψηλού κινδύνου. Με απλά λόγια κρατούν μία στάση ανάλογη με εκείνη της ρευστοποίησης μετοχών που καταγράφηκε στο ΧΑΑ πριν λίγες εβδομάδες.

4ο σημείο. Η αύξηση του κόστους. Στην περίπτωση που οι κατασκευαστές κρίνουν ότι θα πρέπει να μετακυλίσουν το κόστος στον αγοραστή τότε είναι πολύ πιθανόν το αγοραστικό ενδιαφέρον να μετατραπεί σε …αδιαφορία. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση επηρεάζεται άμεσα.

5ο  σημείο το μακροοικονομικό περιβάλλον. Για τους περισσότερους οι αναφορές των οικονομολόγων στην προοπτική ύφεσης της Ευρωπαϊκής οικονομίας δεν σημαίνουν και πολλά. Όμως η επιβράδυνση της οικονομίας πρακτικά επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα όλων αφού αυτό σημαίνει ότι η οικονομική δραστηριότητα περιορίζεται δηλαδή συρρικνώνεται η παραγωγή , οι πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών, οι εξαγωγές και αυτό με την σειρά του οδηγεί σε μείωση της απασχόλησης, του διαθεσίμου εισοδήματος , της ιδιωτικής κατανάλωσης αλλά και των ιδιωτικών επενδύσεων. Ας σημειωθεί ότι ήδη έχει ανακοινωθεί  επισήμως η καθήλωση των ιδιωτικών επενδύσεων στην οικοδομή για την υπόλοιπη τριετία. Πρακτικά όλα αυτά οδηγούν σε μείωση της ζήτησης για επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία.

6ο . Η πορεία των χρηματιστηρίων. Η σχέση της αγοράς των μετοχών με την αγορά ακινήτων είναι ιδιαίτερα στενή. Τις περισσότερες φορές τα κέρδη από τις μετοχές κατευθύνονται στην αγορά ακινήτων. Παράλληλα μέσω των χρηματιστηρίων αντλούνται κεφάλαια τα οποία χρηματοδοτούν επενδύσεις σε ακίνητα. Αυτά ισχύουν σε περιόδους χρηματιστηριακής ευεξίας. Σε περιόδους κρίσης συμβαίνει το ακριβώς αντίθετα. Δηλαδή τα ακίνητα είτε χρηματοδοτούν απευθείας χρηματιστηριακές χασούρες είτε χρησιμοποιούνται –εμμέσως με την υποθήκευση τους – για την άντληση δανειακών κεφαλαίων. Η πτώση των τιμών κάνει δυσκολότερη την πρόσβαση σε κεφάλαια και ταυτόχρονα αποφέρει και λιγότερα κεφάλαια. Αν σε όλα αυτά προστεθεί και το κλίμα των αρνητικών προσδοκιών τότε το συμπέρασμα είναι οφθαλμοφανές: Μειωμένη ζήτηση

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΑ

7ο σημείο. Μικρό ποσοστό ακινήτων με βάρη στο σύνολο του αποθέματος. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι στην ελληνική αγορά δεν μπορούν να καταγραφούν φαινόμενα μαζικών πλειστηριασμών όπως στις ΗΠΑ (εκτιμάται ότι θα εκπλειστηριασθούν 2.500.000 κατοικίες των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να ξεπληρώσουν το δάνειο που έχουν πάρει). Δηλαδή η πίεση στην προσφορά , ακόμα και στην περίπτωση ύφεσης θα είναι περιορισμένη.

8ο σημείο. Περιορισμένη παρουσία των ξένων στην αγορά. Δηλαδή το ποσοστό των αλλοδαπών φυσικών και νομικών προσώπων που έχουν ακίνητα (κατοικίες και επαγγελματικά ακίνητα) στην ελληνική αγορά είναι περιορισμένο. Η εσωστρέφεια , της ελληνικής αγοράς επομένως μπορεί να λειτουργήσει ως ανάχωμα τόσο στην βίαιη αύξηση της προσφοράς όσο και μείωση της ζήτησης.

9ο σημείο. Περιορισμένη παρουσία των θεσμικών. Οι επιχειρήσεις ακινήτων που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο είναι πολύ λίγες ενώ η ίδια ακριβώς εικόνα ισχύει και για τους ξένους θεσμικούς που δραστηριοπούνται στην ελληνική αγορά . Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο βαθμός ευαισθησίας της ελληνικής αγοράς στις χρηματιστηριακές αναταράξεις είναι πολύ μικρότερος σε σύγκριση με τις αγορές των ΗΠΑ, της Μεγ.Βρεταννίας κ.α. Πρόκειται για ένα ακόμα σημάδι της εσωστρέφειας το οποίο μετατρέπεται σε όπλο ανάσχεσης της κρίσης.

10ο.σημείο.Οι ελληνικές τράπεζες δεν είναι εκτεθειμένες σε στεγαστικά δάνεια υψηλού ρίσκου ενώ οι έλληνες υπερασπίζονται μέχρι τελευταίας ρανίδας το …κεραμίδι τους. Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό πιστωτικό σύστημα δεν αντιμετωπίζει την προοπτική εσωτερικής κρίσης ενώ οι έλληνες δανειολήπτες είναι αποφασισμένοι να κινητοποιήσουν όλες τις διαθέσιμες «δυνάμεις» για να σώσουν το κεραμίδι κάτω από το οποίο ζουν. Τα δεδομένα αυτά είναι μία ασφαλής ένδειξη ότι τουλάχιστον στην παρούσα φάση δεν θα υπάρξουν φαινόμενα δραστικών αλλαγών στις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης στην αγορά ακινήτων.

Πάντως , όλοι οι ειδικοί ομονοούν στο ότι αυτή είναι η τελευταία φορά που η κρίση στην διεθνή αγορά ακινήτων θα περάσει ξώφαλτσα από την Ελλάδα η οποία στην φαρέτρα της έχει ο βασικό της όπλο την εσωστρέφεια της. Η επόμενη κρίση όμως ,όταν και αν έλθει, θα βρει την ελληνική αγορά εγκλωβισμένη στα αρνητικά αποτελέσματα της προσαρμογής της  στις διεθνείς προδιαγραφές.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki