Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Εξαφανίστηκαν οι ενοικιαστές

grafima3Η κρίση που έχει κτυπήσει το εμπόριο έχει περιορίσει αισθητά τις μοσθώσεις εμπορικών χώρων με αποτέλεσμα τους τελευταίους μήνες να έχουν γίνει ελάχιστες συναλλαγές ακόμα και στους πιό εμπορικούς δρόμους της πόλης με αοτέλεσμα  ο απαιτούμενος χρόνος για την μίσθωση ενός καταστήματος έχει φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ. Για παράδειγμα , στην Ερμού τρία  καταστήματα που προσφέρονται προς ενοικίαση εξακολουθούν να παραμένουν   χωρίς μισθωτή από 3 μήνες έως τρία χρόνια. Φυσικά μία από τις αιτίες που δεν έχουν ακόμα νοικιαστεί είναι  τα υψηλά ενοίκια αλλά και ο "αέρας» που ζητούν οι ιδιοκτήτες σε αυτές τις δύσκολες εποχές. Φυσικά σε παράπλευρους δρόμους η κατάσταση είναι ακόμα πιο δυσμενής.Ανάλογη είναι και η κατασταση και στις διαπραγματεύσεις που γίνονται προκειμένου να βρεθούν μισθωτές σε αναπτύξεις εμπορικών χώρων που βρίσκονται σε φάση έναρξης των εργασιών καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες ανάπτυξης είναι οι "μισθωτές".

Πρόβλημα φερεγυότητας

grafimaΗ κατακόρυφη αύξηση των ακάλυπτων επιταγών που καταγράφεται  και από τα επίσημα στοιχεία μπορεί να επηρεάσει και την αγορά επαγγελματικών ακινήτων καθώς από τον Μάρτιο  είναι πιθανό πολλές επιχειρήσεις και επαγγελματίες  να βρεθούν σε αδυναμία να συνεχίσουν την  δραστηριότητα τους. Μάλιστα εκτιμούν ότι  στο τελευταίο δίμηνο του χρόνου το πρόβλημα θα κορυφωθεί.Όπως τόνιζαν και σε πρόσφατο συνέδριο για την αγορά ακινήτων μεσίτες , οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ελέγχουν πλέον την φερεγγυότητα του ενοικιαστή.

Επεκτείνονται οι "κινέζοι"

xeri-me-kleidiΗ αγορά εμπορικών χώρων στη περιοχή της Αθήνας που περικλείεται απο τις οδούς Πατησίων - Ιουλιανού - Λιοσίων - Αχιλλέως - Κωνσταντινουπόλεως - Ιερά οδός - Πειραιώς - Ευρυπίδου - Αθηνάς - Πλατεία Ομονοίας - Πατησίων περνά στον έλεχο αλλοδαπών επιχειρηματικών. Αυτό προκύπτει απο στοιχεία έρευνας που παρουσίασε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας σε συνέδριο για την αγορά εμπορικών χώρων του κέντρου της Αθήνας.

Τα χαρακτηριστικά που κυριαρχούν στο τομέα αυτό είναι :

-    Η αυξημένη εγκληματικότητα και παραβατικότητα
-    Ο μεγάλος αριθμός οικονομικών μεταναστών (νόμιμων ή παράνομων)
-    Η απομάκρυνση παραδοσιακών ελληνικών επιχειρήσεων  που αντικαθίσταται από επιχειρήσεις και δραστηριότητες - πολλές από τις οποίες κινούνται και περά από τα όρια της νομιμότητας-. Σε παραδοσιακούς εμπορικούς τομείς της πόλης και κυρίως σε αυτό που περικλείεται από Πλατεία Ομονοίας - Αγ.Κωνσταντίνου - Αχιλλέως - Κολοκυνθού - Ευρυπίδου - Αθηνάς - Πλατεία Ομονοίας. Η παρουσία των αλλοδαπών επιχειρήσεων εκτιμάται ότι ξεπερνά το 30% της συνολικής εμπορικής δραστηριότητας στην περιοχή  με αυξητικές τάσεις οι οποίες επιταχύνονται λόγω της αυξημένης εγκληματικότητας και των ανεπαρκών υποδομών αστυνόμευσης, δημόσιας υγείας κ.α.  Ενδεικτικά θα πρέπει να θεωρηθούν τα υποδείγματα των αγορών στις οδούς Σοφοκλέους, Σωκράτους, Ευρυπίδου, Κολοκυνθού  όπου η σχέση ελληνικών προς ξένες επιχειρήσεις υπερβαίνει το 40%.  Το πρόβλημα επιδεινώνεται και από το γεγονός ότι ο αριθμός των παράνομων μεταναστών που έχουν την μόνιμη τους κατοικία στην περιοχή την τελευταία δεκαετία έχει αυξηθεί με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου.

Αν και η τάση επέκτασης των αλλοδαπών επιχειρήσεων προς τον τομέα της πόλης που βρίσκεται ανατολικά της Αθηνάς έχει διακοπεί, εντούτοις ο μεγάλος αριθμός των κενών καταστημάτων π.χ. στην Οδό Σοφοκλέους (Αθηνάς-Αριστείδου) σε συνδυασμό με την αυξητικές τάσεις της εγκληματικότητας στην περιοχή δεν αποκλείει την επέκταση του τομέα αυτού τα επόμενα χρόνια στην ευρύτερη περιοχή Αθηνάς - Βύσσης - Πραξιτέλους - Πλατεία Αγ.Θεοδώρων - Αριστείδου - Σοφοκλέους. Το γεγονός ότι στην περιοχή αυτή υπάρχουν οργανωμένες αγορές πχ. Βύσσης (είδη κιγκαλερίας), Αιόλου (λευκά είδη, ένδυση υπόδηση κ.λπ.) σίγουρα αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα σε μία τέτοια προοπτική.

Η "ανασταση" της Μητροπόλεως

grafima-dentra-ktiriaΈνας δρόμος στην καρδιά του κέντρου της Αθήνας και του εμπορικού της ιστού ο οποίος ήταν υποβαθμισμένος λίγα χρόνια πριν φαίνεται ότι αναγεννιέται. Πρόκειται για την οδό Μητροπόλεως  η οποία το τελευταίο χρόνο έχει αλλάξει εντελών πρόσωπο καθώς η αναπλάσεις και οι αναπαλαιώσεις κτιρίων οδήγησαν στην ανάδειξη νέων χρήσεων.  Ήδη, η εγκατάσταση του ισπανικού μορφωτικού κέντρου , η αξιοποίηση του εκθεσιακού χώρου στο ύψος της Βουλής αλλά και η ανάπλαση  δύο κτιρίων έχουν αλλάξει σημαντικά την μορφή του δρόμου . Η αλλαγή αυτή, σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών θα ολοκληρωθεί με τη αξιοποίηση του κτιρίου στο οποίο ήταν  εγκατεστημένες  πριν λίγα χρόνια οι κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας. Αν και τα σενάρια που ακούγονται για το συγκεκριμένο κτίριο είναι πολλά , για παράδειγμα η μετατροπή του σε ξενοδοχείο , εντούτοις δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η αναβάθμιση του θα δώσει το τελικό πρόσωπο σε ένα δρόμο που για πολλά χρόνια κινούταν στα όρια της υποβάθμισης. «Το κτίριο αυτό φαίνεται ότι είναι ο καταλύτης για το δρόμο. Τα προηγούμενα χρόνια, οι σχεδόν καθημερινές συγκεντρώσεις είχαν οδηγήσει στην απαξίωση ολόκληρο το χρόνο αφού για δύο τουλάχιστον μέρες της εβδομάδας ήταν αποκλεισμένος από την υπόλοιπη Αθήνα. Αυτό είχε άμεση επίπτωση στην εμπορική δραστηριότητα και κατ επέκταση και στην εμπορικότητα. Όταν τελείωσε αυτή η φάση, ο δρόμος άρχισε να προσελκύει το ενδιαφέρον τόσο για αγορές όσο και για μισθώσεις με ανάλογες επιπτώσεις και στο επίπεδο των τιμών.» σχολίαζε χαρακτηριστικά μεσίτης  αναφερόμενος στο νέο πρόσωπο της Μητροπόλεως και συμπλήρωνε ότι « σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις διαδραμάτισε και η αναβάθμιση κτιρίων τα οποία για πολλές δεκαετίες είχαν εγκαταλειφθεί. Ο συνδυασμός εμπορικού περιβάλλοντος και σύγχρονου κτιριακού αποθέματος είναι η συνταγή για την ανάπτυξη επιμέρους αγορών με την προϋπόθεση φυσικά ότι  το συγκεκριμένο σημείο εξασφαλίζει προβολή και υποδομές».

Υπαίθριο MALL το εμπορικό κέντρο της Αθήνας

xeri-me-kleidiΤην  ώρα που ο αριθμός των κενών καταστημάτων αυξάνεται στο κέντρο της Αθήνας  με ταχείς ρυθμούς   και ο κίνδυνος  υποβάθμισης του εμπορικού χαρακτήρα του είναι πλέον ορατός  ήδη  δρομολογούνται αλλαγές  ώστε να διατηρηθεί ο παραδοσιακός εμπορικός του  χαρακτήρας. Σύμφωνα με τις  απόψεις εμπόρων αλλά και επικεφαλής επιχειρήσεων ακινήτων , ο δείκτης διαθεσιμότητας  χώρων στο κέντρο της πρωτεύουσας κινείται σε επίπεδα που ξεπερνούν το 19% , ενώ στις συνοικιακές αγορές του πλησιάζει πλέον το 25%. Η πρωτοφανής αυτή  αύξηση της προσφοράς έχει συμπιέσει τα επίπεδα των ενοικίων σε ποσοστό περί το 20% την τελευταία τριετία (σε αγορές περιφερειακές)  ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταγράφεται αλλαγή επιχειρηματικών χρήσεων αφού στους χώρους που ήταν εγκατεστημένες εμπορικές δραστηριότητες εγκαθίστανται επιχειρήσεις διασκέδασης, εστίασης και γρήγορου φαγητού. «Με δεδομένο ότι η  αγορά κινείται σε περιβάλλον έντονης οικονομικής κρίσης , τα περιθώρια να υπάρξει ζήτηση που να προέρχεται από το εμπόριο είναι από περιορισμένα έως ανύπαρκτα, Μόνο εάν υπάρξει μία συγκροτημένη και μεθοδική  αλλαγή στο περιβάλλον  μπορεί να σωθεί η αγορά εμπορικών χώρων» επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης που δραστηριοποιείται στην συγκεκριμένη αγορά ο οποίος προηγουμένως είχε επισημάνει ότι «το πρόβλημα δεν αφορά μόνο στους εμπόρους αλλά και στους ιδιοκτήτες οι οποίοι βλέπουν την περιουσία τους όχι μόνο να μη αποδίδει αλλά και να απαξιώνεται.  Ήδη οι  χώροι που βρίσκονται σε ορόφους όταν ξενοικιαστούν περνά περισσότερο από ένα εξάμηνο για να νοικιαστούν ενώ τα ενοίκια που κλείνονται οι συμφωνίες είναι έως και κατά 30% χαμηλότερα σε σχέση  με εκείνα που ίσχυαν την περίοδο 2005-2006. Η κρίση είναι τόσο έντονη ώστε στο λεγόμενο «γκρίζο» τρίγωνο της πόλης δηλαδή στο τομέα που ξεκινά από την Χαλκοκονδύλη και καταλήγει την Ευριπίδου  οι εμπορικές αξίες   είναι χαμηλότερες από τις αντικειμενικές σε ποσοστό που φθάνει σε ορισμένες περιπτώσεις και το 50%. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο που δεν θα διακοπεί  παρά μόνο εάν γίνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις για να τονωθεί η  ζήτηση και να μπουν νέοι παίκτες στην  αγορά.
Ένα από τα σενάρια που έχουν πέσει  στο τραπέζι προβλέπει την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου σε επιχειρηματικό πάρκο με συγκεκριμένες επιχειρηματικές χρήσεις αλλά και υποδομές που θα καθιστούν φιλική τόσο την εμπορική δραστηριότητα όσο και την  παραμονή  των επισκεπτών/καταναλωτών.«  Το ζητούμενο είναι να επιστρέψει ο κόσμος στο κέντρο . Επομένως θα πρέπει να διαμορφωθούν συνθήκες ασφάλειας αλλά και φιλικό περιβάλλον» επισήμανε χαρακτηριστικά συνδικαλιστής έμπορος  που συμπλήρωνε  «με την επιστροφή των καταναλωτών θα υπάρξει και επιστροφή  ακόμα και εμπορικών δρατηριοτήτων που έχουν συρρικνωθεί ή και εξαφανιστεί και αυτό με την πλευρά του θα συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης χώρων όχι μόνο για εμπορικές δραστηριότητες αλλά και για την εγκατάσταση επιχειρήσεων».  Παράλληλα , προωθούνται και προτάσεις για την διαμόρφωση θεματικών αγορών τόσο στο κέντρο της πρωτεύουσας  όσο και σε συνοικίες του . Η ανάπτυξη θεματικών αγορών , σύμφωνα με τις απόψεις εμπόρων είναι μονόδρομος προκειμένου να απορροφηθεί το αδιάθετο απόθεμα καταστημάτων που βρίσκονται σε συνοικίες της πόλης και που αυτή την στιγμή ξεπερνα, σύμφωνα με δειγματοληπτικές μετρήσεις που έγιναν στην διάρκεια του καλοκαιριού τις 2.000 καταστήματα. «Πρόκειται για ένα ασσύληπτο αριθμό ο οποίος δυστυχώς θα μεγαλώνει αν δεν εφαρμοστούν πολιτικές που να βοηθούν τις συγκεκριμένες αγορές. Το παράδοξο είναι ότι την στιγμή που αυξάνεται ο αριθμός  των κενών καταστημάτων εμπορικοί κλάδοι είτε συρρικνώνονται πχ λευκά είδη είτε συρρικνώνονται είτε μεταφέρονται σε άλλες περιφερειακές αγορές πχ οικιακές και ηλεκτρικές συσκευές .  Από την άλλη πλευρά , προωθούνται προτάσεις για περιορισμό  στην ίδρυση υπερκαταστημάτων στην περιοχή της αγοράς της Αθήνας. Στα πλαίσια αυτά ζητείται να μη επιτρέπονται οι συνενώσεις κτιρίων  αλλά και η επαναφορά των περιοριστικών όρων για την δημιουργία και την λειτουργία εμπορικών κέντρων στην περιοχή. Πάντως το σίγουρο είναι ότι η  αγορά εμπορικών χώρων στο κέντρο της πόλης βρίσκεται σε κρίση με εξαίρεση συγκεκριμένες εμπορικές πιάτσες/δρομους.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki