Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Αλλάζει το τοπίο στον εμπορικό χάρτη

grafeiaΟι ανακατατάξεις  στο εμπόριο έχουν ήδη αντίκτυπο και στην χωροταξικό «χάρτη» των εμπορικών χώρων . Σύμφωνα με τις απόψεις κορυφαίων εμπόρων η αγορά εμπορικών καταστημάτων για πρώτη φορά στην διάρκεια των τελευταίων είκοσι χρόνων βρίσκεται σε φάση πλήρους αναδιάταξης  καθώς:

-Ο αριθμός των κενών καταστημάτων  αυξάνεται καθημερινά . Πρωταγωνιστές,   μικρές επιχειρήσεις που αναστέλλουν την λειτουργία τους  αλλά και μικρού και μεσαίου μεγέθους εμπορικές αλυσίδες οι οποίες  προχωρούν σε αναδιάταξη των σημείων πώλησης τους.

-Οι τιμές των ενοικίων ακόμα και σε πιάτσες  υψηλής εμπορικής προβολής  έχουν σταματήσει να αυξάνονται με τους ρυθμούς των προηγούμενων ετών  ενώ ταυτόχρονα έχουν μειωθεί και τα ποσά για «αέρα» .

-Η ζήτηση  που προέρχεται από καινούργιες επιχειρήσεις βρίσκεται στο ναδίρ . Το ισοζύγιο , μεταξύ των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν την λειτουργία τους  και των αντίστοιχων που την διέκοψαν στις περισσότερες περιοχές της χώρας είναι αρνητικό.

-Οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στα καταναλωτικά πρότυπα και οι οποίες είναι ήδη έκδηλες  δεν ευνοούν την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων που στοχεύουν στα μεσαία εισοδήματα καθώς  η ζήτηση κατευθύνεται είτε  σε πολύ ακριβά είτε σε πολύ φτηνά προϊόντα. Αυτό  σύμφωνα με εκτιμήσεις , συνδικαλιστών εμπόρων , οδηγεί σε συρρίκνωση ολόκληρες εμπορικές πιάτσες  οι οποίες στόχευαν στο συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό. Κλασσικό παράδειγμα θα πρέπει να θεωρηθούν  αγορές όπως της Αγ. Μάρκου  αλλά και της Κηφισίας (Χαλάνδρι και Ψυχικό) όπου ο αριθμός των κενών καταστημάτων έχει αυξηθεί κατακόρυφα στην διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου.

Σύμφωνα με τις απόψεις των  εκπροσώπων του εμπορικού κόσμου, ακόμα και  μεγάλες αλυσίδες  ένδυσης υπόδησης, συσκευών, τηλεφωνίας  και πληροφορικής έχουν σταματήσει την διεύρυνση του εμπορικού τους δικτύου και αυτό έχει αντίκτυπο αρχικά στην  απορρόφηση των εμπορικών χώρων και στην συνέχεια των ενοικίων.  «Η επέκταση του εμπορικού δικτύου των μεγάλων επιχειρήσεων την προηγούμενη δεκαετία έγινε με θεαματικούς ρυθμούς . Ο στόχος ήταν κυρίως οι περιφερειακές αγορές και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διατεθούν πολλοί χώροι   υψηλά  μισθώματα. Πλέον ,  η κρίση από  την  μία πλευρά και η πλήρης ανάπτυξη των δικτύων τους ανάγκασε τις αλυσίδες να ανατρέψουν την πολιτική αυτή   . Σήμερα, οι περισσότερες  τηρούν στάση αναμονής ενώ δεν είναι λίγες εκείνες που εγκαταλείπουν σημεία πώλησης. Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες , με ιδιόκτητους χώρους που προτιμούν να τους πωλούν και να παραμένουν σε αυτούς ως ενοικιαστές. Τυπικό υπόδειγμα της στρατηγικής  αυτής είναι μεγάλη εμπορική τράπεζα η οποία τους τελευταίους μήνες προχώρησε στην πώληση τουλάχιστον 5 ακινήτων στα οποία ήταν εγκατεστημένες υπηρεσίες της. », ανέφερε χαρακτηριστικά επικεφαλής ανάπτυξης δικτύου μεγάλης εταιρίας παροχής υπηρεσιών  ο οποίος μάλιστα προέβλεψε ότι στο «επόμενο δωδεκάμηνο οι πιέσεις στην αγορά εμπορικών χώρων θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο με  ορατά αποτελέσματα τόσο στο ύψος των ενοικίων όσο και στους δείκτες διαθεσιμότητας στις υπερτοπικές αγορές όπως για παράδειγμα της Γλυφάδας και της Κηφισιάς».

Σε αντίθεση με την αγορά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης , όπου οι πιέσεις στην αγορά εμπορικών χώρων είναι ιδιαίτερα έντονες, στα υπόλοιπα μεγάλα αστικά κέντρα η εικόνα της αγοράς είναι σαφώς καλύτερη.

Ο "θάνατος" των συνοικιακών αγορών

sfyri-dikastiΟι συνοικιακές αγορές του κέντρου της Αθήνας βουλιάζουν. Εμπορικοί δρόμοι αιχμής όπως για παράδειγμα:η Πατησίων,η Γ΄Σεπτεμβρίου,η Αριστοτέλους, η Λιοσίων, η Λεωφόρος Αλεξάνδρας. η Καλλιρόης και η Συγγρού έχουν πάρει το δρόμο της απαξίωσης απο το εγκληματικό κοκτέηλ της οικονομικής κρίσης, της αλλαγής χρήσεων και καταναλωτικών συνηθειών καθώς και απο τις εθνολογικές μεταβολές στο πληθυσμιακό τους μίγμα. Στην Πατησίων εκτιμάται ότι οι δείκτες διαθεσιμότητας ξεπερνούν το 20% και αν δεν υπάρχαν τα μικρα καταστήματα των αλλοδαπών αλλά και οι επιχειρήσεις εστίασης και  ψυχαγωγίας τότε η κατάσταση θα ήταν τραγική. Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν και οι Γ΄Σεπτεμβρίου και η Αριστοτέλους ενώ στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας κυριαρχούν καταστήματα τραπεζών και επιχειρήσεις υγιειονομικού ενδιαφεροντος.Στη  Συγγρού, η κρίση που έπληξε την αγορά αυτοκινήτων έχει κάνει πλέον εμφανή την παρουσία της με  κλειστά καταστήματα που μέχρι πριν λίγο καιρό φιλοξενούσαν εταιρίες πωλήσεων και ενοικιάσεων αυτοκινήτων.

ΧΑΝΙΑ:Ανάπλαση της δημοτικής αγοράς

Ο τρόπος υλοποίησης της «Μελέτης Αποτύπωσης – Αποκατάστασης και Ανακαίνισης της Δημοτικής Αγοράς Χανίων και Διαμόρφωσης του Περιβάλλοντος Χώρου» εξετάζεται απο το δήμο Χανίων. Έχει συζητηθεί η υλοποίηση του έργου σε διαφορετικές φάσεις με διαχωρισμό του έργου που αφορά τον περιβάλλοντα χώρο, και την υλοποίηση του έργου που σχετίζεται με το κτίριο της Δημοτικής Αγοράς σε φάσεις και με την ένταξη του στις αναπλάσεις της Παλαιάς Πόλης.

Περιφερειακές αγορές λόγω εμπορικών κέντρων

grafeiaΔεν είναι  λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η λειτουργία εμπορικών κέντρων ουσιαστικά συρρικνώνει τις ανταγωνιστικές εμπορικές δραστηριότητες σε περιοχές που βρίσκονται σε ακτίνα  έως και ενός χιλιομέτρου από αυτά.  Από τα στοιχεία έρευνας που αφορά τις επιπτώσεις της λειτουργίας οργανωμένων εμπορικών χώρων στο άξονα της Κηφισίας προκύπτει το συμπέρασμα ότι  η εμπορική αγορά χαρακτηρίζεται από την:

-δραστηριότητα επιχειρήσεων που δεν δραστηριοποιούνται  σε κλάδους συναφείς με εκείνους που έχουν παρουσία στα εμπορικά κέντρα.

-αύξηση του αριθμού των κενών καταστημάτων σε ακτίνα έως και ενός χιλιομέτρου από αυτά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης τα τελευταία χρόνια η αγορά της Λεωφόρου Κηφισίας –από το κόμβο της Αγίας Βαρβάρας μέχρι και το Μαρούσι- απέκτησε χαρακτήρα υπερτοπικής αγοράς για προϊόντα που αφορούν τον οικιακό εξοπλισμό (έπιπλα , είδη διακόσμησης , οικιακές συσκευές κ.α) και τον εξοπλισμό γραφείων. Αντίθετα , δραστηριότητες που αφορούν τους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης  δεν έχουν ουσιαστική παρουσία στην συγκεκριμένη αγορά. Ιδιαίτερα σημαντική επίσης είναι και η παρουσία των επιχειρήσεων εμπορίας  αυτοκινήτων.

Από την άλλη πλευρά , τους τελευταίους μήνες έχει αυξηθεί και ο αριθμός των κενών καταστημάτων  κυρίως στην άνοδο του οδικού άξονα , όπου υπάρχει ιδιαίτερα έντονη εμπορική δραστηριότητα.

Όπως επισημαίνεται , η δυναμική της αγοράς εμπορικών χώρων δεν πρέπει να συνδέεται τόσο με την λειτουργία των εμπορικών κέντρων όσο με την ιδιαιτερότητα που εμφανίζει το ήδη υφιστάμενο απόθεμα εμπορικών χώρων. Συγκεκριμένα , τα περισσότερα καταστήματα έχουν εμβαδόν επιφανείας άνω των 200 τετραγωνικών μέτρων. Αυτό ευνοεί την ανάπτυξη  εμπορικών δραστηριότητων για τις οποίες  η παρουσίαση των προϊόντων αποτελεί προϋπόθεση για την λειτουργία τους. Από την άλλη πλευρά , η αύξηση των διαθέσιμων εμπορικών χώρων θα πρέπει να συνδεθεί με την οικονομική κρίση και να θεωρηθεί παράπλευρη απώλεια από την συρρίκνωση της οικοδομικής και της επιχειρηματικής δραστηριότητας καθώς ο ανταγωνισμός από τα εμπορικά κέντρα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτος  αφού πρόκειται για εντελώς διαφορετικά προϊόντα.

Αγρια μάχη σε όλη την Ελλαδα για τα εμπορικά κέντρα

xeirapsiaΆγρια "μάχη" στις μεγάλες αγορές της χώρας -εκτός Αθήνας και  Θεσαλονίκης-για την εγκατάσταση εμπορικών κέντρων. Οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν καθώς θεωρούν ότι η λειτουργία τους θα συρρικνώσει  την δραστηριότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και πολλά επενδυτικά σχέδια τινάζονται στον "αέρα". Στο Ηράκλειο , η παροχή άδειας λειτουργίας για το εμπορικό κέντρο Minoan Plaza προκάλεσε έντονες διαφωνίες στο νομαρχιακό συμβούλιο το οποίο μετά απο μία "μαραθώνια" συνεδρίαση διακόπηκε χωρίς να παρει καμμία απόφαση. Ανάλογες είναι και οι αντιδράσεις στην Πάτρα στην προοπτική δημιουργίας νέψων υπερκαταστημάτων και όλα δείχνουν ότι τα προβλήματα αυτά θα ενσκήψουν σε πολες τις μεγάλες πόλεις της περιφέρειας. Πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και στην Λάρισσα όπου ήδη είχαν ξεκινήσει την λειτουργία τους δύο μεγάλα εμπορικά κέντρα τα προβλήματα και οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνάς οδήγησε το ένα απο αυτά σε σταδιακή συρρίκνωση. Στο Βόλο τα σχέδια για την αξιοποίηση δημοτικής έκτασης απο την Χραγκιώνης και την LAMDA που υπέβαλλαν προσφορές συναντούν έντονες αντιδράσεις.Στα Ιωάννινα παρά τις φιλόδοξες εξαγγελίες για την δημιουργία εμπορικών χώρων ακόμα δεν υπάρχει συνέχεια ενώ στην Ξάνθη το εμπορικό κέντρο που αναπτύχθηκε στο κέντρο της πόλης δεν εμφανίζει επιδόσεις ανάλογες με τις προσδοκίες.
Αλλά και στην Αθήνα δεν φαίνεται ότι τα νέα εμπορικά κέντρα που είναι προγραμματισμένη η ανάπτυξη τους θα προχωρήσουν χωρίς δυσκολίες. Στο Βοτανικό, ετοιμάζεται προσφυγή κατα της νομοθετικής ρύθμισης που θα προωθήσει η κυρία Μπιρμπίλη και η οποία θα παρέχει την άδεια λειτουργίας του εμπορικού κέντρου του Βωβού, ενώ στο Γαλάτσι το θέμα της έκδοσης της οικοδομικής άδειας απο τον όμιλο Χαραγκιώνη εξακολουθεί να βρίσκεται σε εκκρεμότητα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki