Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

"Φιλική" μείωση ενοικίων

Ψηφίστηκε κατ΄άρθρο στη Βουλή το σ.ν. του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που κατατέθηκε από τον Υπουργό κ. Μιχ. Χρυσοχοίδη και προβλέπει τη σύσταση τριμελών Επιτροπών Διακανονισμού Εμπορικών Μισθώσεων ανά Περιφερειακή Ενότητα (νομό) για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών αναφορικά με το ύψος των ενοικίων στις εμπορικές μισθώσεις. Ο νέος θεσμός θα δώσει τη δυνατότητα στους ενοικιαστές ή τους ιδιοκτήτες που θεωρούν ότι το μίσθωμα που πληρώνουν δεν ανταποκρίνεται στις συνθήκες της αγοράς, να προσφύγουν στις Επιτροπές και να επιδιώξουν έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό. Η Επιτροπή θα προεδρεύεται από Δικαστικό Αντιπρόσωπο του Δημοσίου, η ΠΟΜΙΔΑ θα ορίζει το μέλος που θα εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες και τον αναπληρωτή του, ενώ το τρίτο μέλος θα ορίζεται από τις επαγγελματικές οργανώσεις.

Οπως είχε ζητήσει η ΠΟΜΙΔΑ, η ΕΣΕΕ και ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας, προυποθέσεις για άσκηση προσφυγής είναι:

α) να έχει παρέλθει διετία από την έναρξη της μίσθωσης ή της τελευταίας οικειοθελούς μείωσης ή προηγούμενης προσφυγής στην Επιτροπή και

β) να έχει προηγηθεί προηγούμενη έγγραφη πρόσκληση προς τον εκμισθωτή για μείωση ενοικίου χωρίς ανταπόκριση.

Η απόφαση της Επιτροπής θα εφαρμόζεται άμεσα εφόσον γίνεται αποδεκτή και από τα δύο μέρη με Πρακτικό, διαφορετικά, θα εκδίδεται Πόρισμα το οποίο θα λαμβάνουν υπόψη τα Δικαστήρια εφόσον μία από τις δύο πλευρές προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Ο Πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ στην ομιλία του στην Επιτροπή της Βουλής ζήτησε και πέτυχε τελικά να τεθούν οι παραπάνω δύο προϋποθέσεις για την προσφυγή στις Επιτροπές, ώστε να διαφυλαχθεί το κύρος τους και η δυνατότητά τους να ασχοληθούν με τις σοβαρές υποθέσεις, και όχι να καταπλακωθούν από χιλιάδες καταχρηστικές προσφυγές. Η ΠΟΜΙΔΑ ζήτησε από όλα τα κατά τόπους σωματεία-μέλη της να της γνωστοποιήσουν άμεσα τους εκπροσώπους που προτείνουν για την Περιφερειακή Επιτροπή τους.

Νοικιάστηκε το 80% των χώρων

Το εμπορικό πάρκο Smart Park το οποίο θα ανοίξει τις πύλες του τον Σεπτέμβριο συνεχίζει να ενισχύει την πληρότητά του και να είναι πολύ κοντά σε νέες συμφωνίες με γνωστές μάρκες του λιανεμπορίου οι οποίες παρά την κρίση δείχνουν εμπιστοσύνη στο νέο εμπορικό πάρκο της περιοχής των Σπάτων. Έχοντας ήδη συμφωνίες με τις οποίες καλύπτει το 80% της πληρότητάς του, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη υπογράψει ή είναι πολύ κοντά στις τελικές υπογραφές για τη δημιουργία καταστημάτων Apple Premium Reseller, Wind, Cook Shop, MarkAlalen, Octopus, Mariella Nails, Jools, Kiosky's. Επιπλέον στο Smart Park θα ανοίξει φαρμακείο το οποίο θα εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή, ενώ το εμπορικό πάρκο είναι σε συζητήσεις με τα Pallet Stores. Τέλος, οι ίδιες πληροφορίες θέλουν τα Fresh Pastry Shops να δημιουργούν εντός του Smart Park ένα νέο concept café - ζαχαροπλαστείου.

Καταστήματα:Οι αριθμοί της κρίσης

Στο κέντρο της Αθήνας, συνολικά, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων εκτινάχτηκε στο 24% από 17% που ήταν τον Αύγουστο 2010.Αναλυτικά :

1. Η κατάσταση του κέντρου της Αθήνας εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, αφού το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων αυξήθηκε στο 24% από 17% που ήταν τον Αύγουστο του 2010.

2. Κρισιμότερη παρουσιάζεται η κατάσταση στην οδό Σταδίου, όπου καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό, περίπου 34%.

3. Ακολουθεί η οδός Ακαδημίας με το 26% των καταστημάτων να είναι κλειστά, ενώ στην Ερμού η αναλογία φτάνει στο 25%.

4. Παρ όλα αυτά, από τις ποιοτικές διαφορές του κάθε εμπορικού δρόμου προκύπτουν κάποια επιπλέον συμπεράσματα. Η οδός Πατησίων εμφανίζει ένα ποσοστό της τάξης του 26%, σχετικά μικρότερο προς το αντίστοιχο του συνόλου της Αθήνας, με κύριο χαρακτηριστικό τη συνύπαρξη παραδοσιακών και σύγχρονων δραστηριοτήτων. Παρ όλα αυτά, η Πατησιών λόγω του μεγάλου μήκους του εμπορικού δρόμου, παρουσιάζει διαφορετική εικόνα ανά εμπορικό τετράγωνο, με το ποσοστό να αυξάνεται ορισμένες φορές έως και το 30%.

5. Στην Ν. Ιωνία και συγκεκριμένα στην Λεωφόρο Ηρακλείου η οποία εξυπηρετεί τρεις κατά σειρά περιοχές (Ν. Ηράκλειο, Ν. Ιωνία, Πευκάκια) η εικόνα εμφανίζεται σε πρώτη ανάγνωση καλύτερη από το Κέντρο της Αθήνας με το ποσοστό να φτάνει στο 18% αλλά έχει επιδεινωθεί σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2010. Παρόμοια είναι η κατάσταση στην περιοχή του Αμαρουσίου, όπου ενώ παρουσιάζεται οριακή αύξηση σε σύγκριση με την καταγραφή του Αυγούστου, παραμένει από τις περιοχές με την χαμηλότερη συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων.

6. Στην περιοχή της Κηφισιάς, στο σύνολο πέντε εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, το ποσοστό φτάνει περίπου το 24% ενώ πριν από έξι μήνες ήταν στο 12%.

7. Ο εμπορικός δρόμος της Θησέως στην περιοχή της Καλλιθέας εμφανίζει ποσοστό της τάξης του 18%, ενώ τον Αύγουστο ήταν 13,5%. 8. Το Χαλάνδρι παρουσιάζει μια υψηλή συγκέντρωση «λουκέτων» στο σύνολο των κεντρικών εμπορικών δρόμων (Παπανδρέου, Αγία Παρασκευή και Χαιμαντά) με ένα ποσοστό της τάξης του 22%, ενώ τον Αύγουστο το ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 17,0% 9. Ο Πειραιάς παρουσιάζει αντίστοιχη εικόνα με όλες τις άλλες περιοχές, αφου το 21% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά.

10. Το κέντρο της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα οι υπό εξέταση εμπορικοί δρόμοι μπορεί να εμφανίζουν μια πιο ενθαρρυντική εικόνα σε σύγκριση με την Αθήνα, παρόλα αυτά, το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του Αυγούστου, έχει αυξηθεί στο 20% από 10,1%. Πιο συγκεκριμένα, στους εμπορικούς δρόμους Μητροπόλεως και Αγίας Σοφίας, εμφανίζονται τα χαμηλότερα ποσοστά κλεισιμάτων που μόλις φτάνουν το 9% και 8% αντίστοιχα.

11. Οι εμπορικός δρόμοι Εγνατία, Βενιζέλου και Βασιλίσσης Όλγας φαίνεται να έχουν πληγεί περισσότερο, αφού το 19%, 18% και 18,5% αντίστοιχα, των επιχειρήσεων έχουν βάλει λουκέτο. Ενώ κρισιμότερη είναι η κατάσταση στην οδό Κασσάνδρου όπου 1 στις 3 επιχειρήσεις έχει κλείσει. Η Τσιμισκή, αν και παρουσιάζει χαμηλά ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με άλλους εμπορικούς δρόμους (περίπου 11,0%), σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του Αυγούστου (8,0%), σημειώνει μιας σαφής επιδείνωση.

12. Η εικόνα στην περιοχή της Λάρισας είναι ελαφρώς καλύτερη από άλλες περιοχές αφού το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του Αυγούστου 2010 έχει σημειώσει αύξηση στο 14,9% από 11,5%.  Κρίσιμη παρουσιάζεται η κατάσταση στην περιοχή της Λάρισας στους εμπορικούς δρόμους Ασκληπίου, Μανδηλαρά, Παναγούλη και Παπαναστασίου όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα και η αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων είναι 12,0% έως 19,7%.

 

Καταστήματα: 2000 κενά λόγω "γάμων"

Ωρολογιακή βόμβα στην αγορά εμπορικών χώρων μπορεί να αποδειχθούν οι «γάμοι» των επιχειρήσεων με μεγάλο δίκτυο υποκαταστημάτων. Η συγχώνευση της Alpha με την Eurobank μπορεί να οδηγήσει σε λύση μισθωτικών συμβάσεων για τουλάχιστον 1.500 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. στα οποία είναι εγκατεστημένα υποκαταστήματα είτε της μίας είτε της άλλης τράπεζας. Ανάλογες επιπτώσεις θα έχει και ο πιθανολογούμενος γάμος μεταξύ των Vodafone - Wind, δύο εταιριών ιδιαίτερα δυναμικό δίκτυο καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις οι δύο αυτές συγχωνεύσεις μπορεί να οδηγήσουν σε εγκατάλειψη τουλάχιστον 2.000 εμπορικών χώρων σε όλη την Ελλάδα.

Απο  στοιχεία που αφορούν το δίκτυο των υποκαταστημάτων (περιλαμβάνονται κέντρα επιχειρηματικότητας, σημεία εξυπηρέτησης και συμπληρωματικό δίκτυο) ο αριθμός τους ξεπερνά τα 2.700 σημεία. Πρόκειται για εμπορικούς χώρους που βρίσκονται στα πλέον εμπορικά σημεία της περιοχής και στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μισθωμένοι. Το χαρακτηριστικό της χωροταξικής τους κατανομής είναι ότι πολλές φορές η απόσταση που χωρίζει τα υποκαταστήματα των δύο τραπεζών δεν ξεπερνούν τα 50 μέτρα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της κατανομής του δικτύου υποκαταστημάτων στην οδό Πανεπιστημίου , όπου και οι δύο τράπεζες έχουν παρουσία σε πέντε σημεία. Πολύ εντονότερο είναι το πρόβλημα σε μικρότερες αγορές πχ στην Ερυθραία, στο Χαλάνδρι, στη Καλαμαριά κ.α στις οποίες τα καταστήματα γειτνιάζουν. Το πιο πιθανό σενάριο είναι , να χρησιμοποιηθούν τα ακίνητα ιδιοκτησίας τους και να προχωρήσουν σε λύση των μισθωτικών συμβάσεων προκαλώντας έντονες πιέσεις στην αγορά.

Ανάλογη είναι και η εικόνα του δικτύου πώλησης των εταιριών Vodafone και Wind. Για παράδειγμα, στην Αττική οι δύο εταιρίες προωθούν τα προϊόντα τους μέσω ενός δικτύου 340 εμπορικών σημείων. Στην Θεσσαλονίκη , ο αριθμός των καταστημάτων ξεπερνά τα 120 σημεία. Με δεδομένο ότι υπάρχει επικάλυψη δικτύου, τουλάχιστον οι μισοί χώροι αναμένεται να εγκαταλειφτούν ενώ δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο μίας αναθεώρησης όλου του δικτύου. Οι πιέσεις που θα δεχτεί η αγορά εμπορικών χώρων θα είναι αφόρητες καθώς οι πιθανότητες να βρεθεί ένας νέος μισθωτής είναι περιορισμένες με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να αναγκαστούν είτε να έχουν την περιουσία τους απρόσοδη είτε να ρίξουν τα ενοίκια τους.

Καταστήματα: Οι αγορές που αντέχουν

Η κρίση έχει κτυπήσει την αγορά εμπορικών ακινήτων καθώς τα «λουκέτα» είναι πλέον καθημερινή υπόθεση και όλα δείχνουν ότι το φαινόμενο αυτό δεν πρόκειται να εκλείψει τουλάχιστον τον επόμενο χρόνο. Το 2011, μάλιστα είναι η χρονιά που η κρίση δεν κτύπησε μόνο τα καταστήματα που βρίσκονται σε κεντρικούς και περιφερειακούς εμπορικούς δρόμους αλλά και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα στα οποία σημειώθηκε σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων οι οποίες σε ορισμένα από αυτά κινήθηκε σε επίπεδα του 10% (σε ονομαστικές αξίες). Πάντως, τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί , δείχνουν ότι πλέον στην αγορά εμπορικών ακινήτων δεν υπάρχουν «ασφαλή καταφύγια» καθώς η κρίση δεν έκανε διακρίσεις σε αγορές. Για παράδειγμα, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στην «πολυτελή» αγορά του Κολωνακίου είναι οριακά χαμηλότερος από εκείνο των πιο εμπορικών δρόμων του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας. Φυσικά, στις περιοχές που έχουν πληγεί από την εγκληματικότητα , η κατάσταση είναι τραγική καθώς οι επιχειρήσεις που έχουν απομακρυνθεί ήταν εκείνες που έδιναν «ταυτότητα» στην αγορά.

Τυπικό παράδειγμα θα πρέπει να θεωρηθεί η Γ΄ Σεπτεμβρίου , στην οποία την τελευταία εικοσαετία είχε αναπτυχθεί μία πιάτσα με επίκεντρο την αγορά ειδών υγιεινής. Η πτώση της οικοδομής και η αύξηση της εγκληματικότητας είχε ως αποτέλεσμα οι περισσότερες επιχειρήσεις που είχαν μισθωμένους χώρους είτε να αναστείλουν την λειτουργία τους είτε να μεταφερθούν σε άλλες περιοχές. Το αποτέλεσμα σήμερα το ποσοστό των κενών χώρων να υπερβαίνει το 40%.

Από έρευνα , που πραγματοποίησε εταιρία εξειδικευμένη στην αγορά εμπορικών χώρων προέκυψε το συμπέρασμα ότι η μοναδική αποτελεσματική άμυνα στην κρίση είναι η «ταυτότητα» των αγορών. Παράδειγμα , δύο εμπορικοί δρόμοι στο κέντρο της Αθήνας στους οποίους τα ποσοστά των κενών καταστημάτων είναι χαμηλότερα του 10% και αυτό διότι στους δρόμους αυτούς λειτουργούν εξειδικευμένες αγορές. Πρόκειται για την Ευριπίδου-στο ύψος της Αθηνάς- , όπου δραστηριοποιούνται εμπορικές επιχειρήσεις με δραστηριότητα στην εμπορία μπαχαρικών και για την Βίσσης όπου οι περισσότεροι χώροι είναι μισθωμένοι σε επιχειρήσεις ειδών κιγκαλερίας. Και οι δύο αυτές αγορές σε πείσμα των τεράστιων προβλημάτων εγκληματικότητας που αντιμετωπίζει η ευρύτερη περιοχή εξακολουθούν να προσελκύουν καταναλωτές. Ανάλογη εικόνα έχουν και άλλοι δρόμοι με εξειδικευμένη εμπορική δραστηριότητα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki