Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Λουκέτα και αρνητικές προσδοκίες

Για την αγορά των καταστημάτων, η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι ο μέσος ρυθμός μείωσης των τιμών τους (για ακίνητα υψηλών προδιαγραφών) δεν ξεπέρασε το 1% στο σύνολο της χώρας, σημαντικά βελτιωμένος τόσο έναντι του 2012 (πτώση 11,1%), όσο και έναντι του 2013 (πτώση 8,8%). Ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης των τιμών ήταν 2,4% για την Αθήνα και 0,8% για τη Θεσσαλονίκη, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα καταγράφηκε μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης 0,9%. Πτώση κατά 9,3% σημείωσαν και οι τιμές ενοικίασης καταστημάτων κατά το 2014, με την υποχώρηση να διαμορφώνεται σε 9,1% στην Αθήνα, σε 9,2% στη Θεσσαλονίκη και σε 9,7% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ανησυχητική εξέλιξη πάντως, είναι το γεγονός ότι ο ρυθμός πτώσης των ενοικίων των καταστημάτων έχει επιταχυνθεί το τελευταίο διάστημα. Ειδικότερα, τα ενοίκια μειώθηκαν κατά 7,2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2014 και έναντι πτώσης κατά 5,2% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 και πτώσης 1,7% κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2013 (συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2013). Σύμφωνα, πάντως, με την ΤτΕ, «η προοπτική περαιτέρω σταθεροποίησης και ανάκαμψης της αγοράς ακινήτων εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από τον περιορισμό της αβεβαιότητας και την ενίσχυση των προοπτικών ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, καθώς και από τη βελτίωση των προσδοκιών των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, τη βελτίωση των συνθηκών χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα και τη διαμόρφωση ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου». Παράλληλα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι συχνά, η ολοκλήρωση συμφωνιών στην αγορά εμποδίζεται από νομικά ζητήματα και δυσκολίες που απορρέουν από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, τη γραφειοκρατία και τον κατακερματισμό της ιδιοκτησίας, όπως επίσης και από το υψηλό και μη ρεαλιστικό τίμημα που συχνά ζητούν οι μεμονωμένοι ιδιοκτήτες, αποτέλεσμα των πολύ υψηλών αρχικών τιμών κτήσης των ακινήτων τους.

Πληθωρισμός εμπορικών κέντρων

Το 2014, η Ευρώπη συγκέντρωσε το 20% της δραστηριότητας ανάπτυξης νέων εμπορικών κέντρων, με τη Ρωσία και την Τουρκία να εξακολουθούν να κυριαρχούν. Η Μόσχα ήταν η πόλη που κυριάρχησε και η μοναδική ευρωπαϊκή πόλη που ανταγωνίζεται ευθέως τις κινεζικές πόλεις της πρώτης πεντάδας, φιλοξενώντας πλέον και το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Γηραιάς Ηπείρου, το Avia Park των 231.000 τ.μ. Αντίστοιχα, στην Τουρκία, οι νέες αναπτύξεις επικεντρώθηκαν στην Κωνσταντινούπολη, όπου λειτούργησαν οκτώ νέα εμπορικά κέντρα συνολικής επιφάνειας 440.253 τ.μ. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτή έχει διαδραματίσει η άνοδος της κατανάλωσης στη γειτονική χώρα, αποτέλεσμα της χαλάρωσης της τραπεζικής πίστης, που έχει επιτρέψει την πρόσβαση περισσότερων καταναλωτών σε προϊόντα όπως οι πιστωτικές κάρτες. Πάντως, συνολικά στις ανεπτυγμένες αγορές δεν αναμένονται πολλές νέες προσθήκες εμπορικών κέντρων. Αντιθέτως, οι κατασκευαστές θα στραφούν περισσότερο σε επεκτάσεις και ανακαινίσεις υφιστάμενων κέντρων, τάση που έχει εδραιωθεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών.

Νέοι νοικάρηδες

Μεταξύ των αλυσίδων του λιανεμπορίου που έχουν ήδη μισθώσει καταστήματα στο νέο εμπορικό κέντρο της Viohalco, West Mare, στην Κόρινθο, περιλαμβάνονται ο Σκλαβενίτης, η εταιρεία παιχνιδιών Μουστάκας και η Nike. Τον επόμενο μήνα αναμένεται η έναρξη λειτουργίας του εμπορικού κέντρου Mare West στο παλιό εργοστάσιο της Σωληνουργείας Κορίνθου. Στο συγκεκριμένο κέντρο, συνολικού εμβαδού 72.000 τ.μ., κατασκευάστηκε ένα πρότυπο εμπορικό κέντρο που στοχεύει να εξυπηρετεί την αγορά της βορειοανατολικής Πελοποννήσου. Kαι το κέντρο δεν θα αφορά μόνο τις εταιρείες λιανικής που θα φιλοξενηθούν αλλά και αναβαθμισμένους χώρους εστίασης και αναψυχής. Πρόκειται για την πρώτη αξιοποίηση παλαιών βιομηχανικών εγκαταστάσεων και ακινήτων.

Ντάμπινγκ ενοικίων

Στα εμπορικά κέντρα, το ενοίκιο είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με τους εμπορικούς δρόμους (περίπου 40-60 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως) έναντι π.χ. 100-150 ευρώ/τ.μ. στα καταστήματα των εμπορικών σημείων. Ωστόσο, αυτό αντισταθμίζεται μέσω της είσπραξης από τον διαχειριστή/ιδιοκτήτη του κέντρου, ενός μικρού ποσοστού από τον τζίρο των καταστημάτων. Επίσης, τα καταστήματα στα εμπορικά κέντρα επιβαρύνονται και με κόστος κοινοχρήστων και δαπανών συντήρησης. Από την άλλη πλευρά, το κόστος προώθησης των εκδηλώσεων και λοιπών ενεργειών που κατά καιρούς πραγματοποιούν οι διοικήσεις των εμπορικών κέντρων επιβαρύνει κυρίως τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους. Το μοντέλο αυτό φαίνεται να λειτουργεί, καθώς κατά τη σημερινή, λίαν αρνητική, συγκυρία για το λιανεμπόριο καταγράφονται νέες συμφωνίες μίσθωσης στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, ενώ παράλληλα παρατηρείται αύξηση του τζίρου, άνοδος της επισκεψιμότητας (έστω και με μικρότερο ρυθμό έναντι των προηγουμένων ετών) και χαμηλή διαθεσιμότητα καταστημάτων, ακόμη και λίστες αναμονής. Αυτό προκύπτει και αν εξετάσει κανείς την πληρότητα των εμπορικών κέντρων, αλλά και τις επιδόσεις τους. Για παράδειγμα, όπως έχει γνωστοποιήσει η Lamda Development, η λειτουργική κερδοφορία των εμπορικών της κέντρων κατέγραψε άνοδο της τάξεως του 5%, σε 37,5 εκατ. ευρώ, κατά τη διάρκεια του 2014. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων αυξήθηκε κατά 8%, ενώ η συνολική επισκεψιμότητα ενισχύθηκε με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 5%.

Τα εμπορικά κέντρα πνίγουν τις πιάτσες

Με τον ανταγωνισμό από τα εμπορικά κέντρα να αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα «απειλή» για τους καταστηματάρχες, σε μια όλο και μικρότερη «πίτα» του λιανεμπορίου, είναι σαφές ότι απαιτούνται νέες κινήσεις προκειμένου να ανατραπεί η σημερινή εικόνα στα καταστήματα των εμπορικών δρόμων. Σύμφωνα με στοιχεία , ο αριθμός κενών λιανεμπορικών μονάδων κάθε μεγέθους έχει φθάσει σε κορύφωση, με το κέντρο της Αθήνας να έχει χτυπηθεί περισσότερο από τις απεργιακές κινητοποιήσεις και τα κατά καιρούς επεισόδια. Η κενότητα στους λιγότερο εμπορικούς δρόμους αγγίζει το 30%, ενώ και στους γνωστούς εμπορικούς δρόμους αγγίζει το 10%. Παράλληλα, σημαντικός αριθμός μικρών λιανεμπόρων έχει εξαναγκασθεί σε κλείσιμο λόγω της κατάστασης, ενώ και μεγάλες αλυσίδες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και έχουν σταματήσει τα προγράμματα επέκτασης. Είναι λοιπόν σαφές ότι πολλοί ιδιοκτήτες σε όλες τις γνωστές εμπορικές αγορές με έμφαση στο ιστορικό κέντρο είναι έτοιμοι να συζητήσουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα ενοικίου λόγω του γεγονότος ότι πολλά καταστήματα παραμένουν κενά για παραπάνω από 12 μήνες, ενώ παράλληλα έχουν σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, κατά την περίοδο από τις αρχές του 2010 έως το πέρας του πρώτου εξαμήνου του 2014, οι τιμές ενοικίασης καταστημάτων στους κύριους εμπορικούς δρόμους της χώρας υποχώρησαν κατά 31%, ενώ ειδικά για την Αθήνα, η πτώση άγγιξε το 31,6%. Σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση, οι πόλεις της περιφέρειας εμφάνισαν λίγο μεγαλύτερες αντοχές στην κρίση σε σχέση με την Αθήνα, καθώς τα καταστήματα βρίσκονται σε θέσεις υψηλής εμπορικότητας, χωρίς να υπάρχουν ανάλογες επιλογές στην αγορά.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki