Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Νέο σκηνικό για το Κτηματολόγιο

Εντός του 2021 αναμένεται να εφαρμοστούν οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Ελληνικού Φορέα “Κτηματολόγιο” ενώ θα επιβάλλονται και πρόστιμα στους ασυνεπείς πολίτες. Παράλληλα, πρόκειται να εισπραχθούν τα τέλη από τα παλαιά προγράμματα, ενώ οι ιδιοκτήτες 297 περιοχών θα έχουν περί τους 12 μήνες να δηλώσουν τις περιουσίες τους έτσι ώστε να μη καταγραφούν ως αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα και περάσουν στην κυριότητα του Δημοσίου.

 

Όσον αφορά στα κλιμακωτά πρόστιμα που θα ενεργοποιηθούν έως τον Ιούνιο, ο πέλεκυς θα ξεκινάει από 300 ευρώ και θα φτάνει έως και τα 2.000 ευρώ, όπως αναφέρει η εφημερίδα "Ελεύθερος Τύπος". Το ποσό που τελικά θα καταβάλει ο κάθε ιδιοκτήτης θα αυξάνεται ανάλογα με την αντικειμενική αξία του ακινήτου αλλά και τον χρόνο καθυστέρησης. Σε κάθε περίπτωση για τους πολίτες που θα παραμείνουν ασυνεπείς ακόμα και όταν κλιμακωτά πρόστιμα τεθούν σε εφαρμογή, μετά την πάροδο της προθεσμίας καταβολής το οφειλόμενο ποσό θα περνάει στην εφορία. Αναφορικά με τα παλαιά προγράμματα (1997-1999) για τα οποία δεν είχε εισπραχθεί τέλος κτηματογράφησης είναι περίπου 6,7 εκατομμύρια και βρίσκονται ας περιοχές της Αττικής,της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Λάρισας, του Ηρακλείου και των Ιωαννίνων.

 

Το αναλογικό τέλος

 

Σχετικά με το αναλογικό τέλος – που επίσης αναμένεται να εισπραχθεί εντός του 2021 –αφορά στις κτηματογραφήσεις που πραγματοποιήθηκαν από το 2008 και μετά για τις οποίες καταβλήθηκε μεν το τέλος κτηματογράφησης των 35 ευρώ ή των 20 ευρώ αναλόγως της ιδιοκτησίας αλλά απομένει η πληρωμή ενός αναλογικού τέλους ίσου με το ένα τοις χιλίοις.

 

Συγκεκριμένα, το αναλογικό τέλος κτηματογράφησης καταβάλλεται σύμφωνα με τον "Ελεύθερο Τύπο" από τους κύριους ή επικαρπώτες και καθορίζεται σε ποσοστό ένα επί τοις χιλίοις επί της πέραν των 200.000 ευρώ αξίας δικαιώματος που προκύπτει από την τιμή ζώνης την παλαιότητα και τον όροφο. Στην περίπτωση συνδικαιούχων οι 20.000 εξαιρούνται από κάθε έναν δικαιούχο και το ποσό που προκύπτει από την τιμή ζώνης, τη παλαιότητα και τον όροφο. Στην περίπτωση συνδικαιούχων οι 20.000 ευρώ εξαιρούνται από κάθε έναν δικαιούχο και το ποσό που προκύπτει επιμερίζεται μεταξύ τους. Παράλληλα, το ανώτατο ποσό που θα κληθούν να πληρώσουν είναι τα 900 ευρώ.Το τέλος αυτό αφορά περίπου 1εκατομμύριο ιδιοκτήτες.

 

Ο λόγος που δεν έχουν εισπραχθεί μέχρι στιγμής είχε αποδοθεί στο γεγονός ότι επί της ουσίας το κόστος ορίζεται με βάση την αντικειμενική αξία η οποία ανά περιοχή και ιδιοκτησία διαφέρει φέρνοντας στην πράξη μια σχετική δυσκολία.

 

Πίστωση χρόνου

 

Μεταξύ των δήμων που έλαβαν παράταση περιλαμβάνονται περιοχές όπως οι: Νίκαια, Ηλιούπολη, Χαλκίδα, Σαλαμίνα, Πειραιάς, Κορωπί, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Πέραμα, Παπάγου, Νέα Σμύρνη, Μέγαρα, Μαρούσι, Ζωγράφου, Βύρωνας, Καισαριανή, Ελευσίνα,Μελίσσια, Δραπετσώνα, Κερατσίνι, Σπάτα, Καρπενήσι, Ρέθυμνο, Κέρκυρα, Σύρος, Ζάκυνθος, Χίος, Σκιάθος, Άμφισσα, Σέρρες, Πρέβεζα, Θεσσαλονίκη, Αμαλιάδα, Κόρινθο , Καβάλα καθώς και πολλές άλλες μεγαλύτερες ή μικρότερες πόλεις σε όλη τη χώρα.

 

Οι αλλαγές

 

Εντός του 2021 θα γίνουν οι παρακάτω αλλαγές όσον αφορά στο Κτηματολόγιο, όπως αναφέρει ο "Ελεύθερος Τύπος":

 

-Το σύνολο σχεδόν των παλαιών υποθηκοφυλακείων θα μετεξελιχθούν σε σύγχρονα κτηματολογικά γραφεία του Φορέα (μέχρι σήμερα έχουν μετεξελιχθεί 6 από τα 17 κτηματολογικά γραφεία και 13 από τα 75 υποκαταστήματα τους).

 

- Όλες οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες καθώς και αυτές που θα τεθούν σε λειτουργία αργότερα μέσα στο 2021 θα επεκταθούν σε όλα τα νέα κτηματολογικά γραφεία του Φορέα καλύπτοντας το σύνολο των συναλλαγών.

 

-Θα υπάρξει σημαντική ωρίμανση όλων των φάσεων κτηματογράφησης σε όλη την επικράτεια.

 

Επίσης έως το τέλος του 2021, η κατάσταση θα είναι ως εξής:

 

-Κτηματολόγιο σε λειτουργία στο 37% των συνολικών δικαιωμάτων

 

-Στη φάση της ανάρτησης/προανάρτησης στο 40% των δικαιωμάτων .

 

-Στη φάση της εξέτασης ενστάσεων στο 16% των δικαιωμάτων

 

Στη φάση συλλογής δηλώσεων στο 7% των δικαιωμάτων

Εξάμηνη παράταση για την Ταυτότητα Κτιρίου

Η έναρξη λειτουργείας της Ταυτότητας Κτιρίου και η υποχρεωτική αναγραφή της ενεργειακής κλάσης κάθε ακινήτου που διαφημίζεται δημοσίως προς πώληση ή και απλή μίσθωσή του είναι δύο σημαντικές αλλαγές στην Κτηματαγορά .

Και στις δύο περιπτώσεις προαπαιτούμενο είναι αφενός η έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) για κάθε κτίριο και αφετέρου η προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων, ήτοι των επαγγελματιών - μηχανικών στην πρώτη περίπτωση, μεσιτών στη δεύτερη και των ιδιοκτητών και στις δύο - για τη συμμόρφωσή τους στις νέες διατάξεις. Παράλληλα εδώ εμπλέκεται και ο τομέας των αυθαιρέτων δεδομένου ότι πλέον η διαδικασία τακτοποίησής τους προϋποθέτει ως τελικό της στάδιο την υποβολή Ταυτότητας Κτιρίου.

 

Επειδή όμως: -Ούτε εμπειρία στη δημιουργία και υποβολή Ταυτότητας Κτιρίου υπάρχει, ούτε μπορεί να αποκτηθεί από ένα σημαντικό αριθμό μηχανικών όλης της χώρας σε ένα και μόνον μήνα, όσο είναι η μεταβατική μηνιαία περίοδος που ανακοινώθηκε, -Ούτε είναι δυνατή, με κλειστές δημόσιες υπηρεσίες εν μέσω πανδημίας και καραντίνας διαρκείας, η διενέργεια αυτοψιών και η συγκέντρωση τόσων δικαιολογητικών για έκδοση ΠΕΑ και Ταυτότητας, -Ούτε έχει γίνει ενημέρωση και προετοιμασία των ιδιοκτητών, των μεσιτικών γραφείων και των διαδικτυακών πλατφορμών για έκδοση και ανάρτηση δεκάδων χιλιάδων ΠΕΑ, το αναπόφευκτο αποτέλεσμα θα είναι να καταρρεύσουν τόσο οι κάθε είδους εμπράγματες συναλλαγές στα συμβολαιογραφεία της χώρας όσο και ολόκληρη η Κτηματαγορά, αφού οι διαδικτυακές πλατφόρμες της χώρας θα πρέπει να αποκαθηλώσουν εκατοντάδες χιλιάδες αναρτημένες αγγελίες αγοραπωλησιών και μισθώσεων, μέχρι να εκδοθούν άρον-άρον τα αντίστοιχα ΠΕΑ.

 

Για τους λόγους αυτούς η  ΠΟΜΙΔΑ την άμεση θέσπιση μιας απόλυτα αναγκαίας εξάμηνης μεταβατικής περιόδου έως 30.6.2021, παράλληλης ισχύος της βεβαίωσης μηχανικού με την Ταυτότητα Κτιρίου αλλά και της έναρξης επιβολής κυρώσεων για μη αναγραφή ΠΕΑ στις αγγελίες ακινήτων, ώστε να μην παραλύσει η Κτηματαγορά και επηρεαστούν αρνητικά οι συναλλαγές επί των ακινήτων, οι οποίες έχουν ήδη αρκετά γραφειοκρατικά προσκόμματα και δενχρειάζονται περισσότερα.

Οι αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες

Η εξαγγελία της κυβέρνησης για αναστολή της καταβολής του ενοικίου Ιανουαρίου από τις επιχειρήσεις που παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή και καταβολή του 80 % του μισθώματος στους ιδιοκτήτες από τον κρατικό προϋπολογισμό, μπορεί να αποτελέσει θετική εξέλιξη (παρά την απώλεια του 20 % του εισοδήματος για τους ιδιοκτήτες), εφόσον εκπληρωθούν τέσσερις προϋποθέσεις:

 

Πρώτον να αναπροσαρμοστεί η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων μείωσης ενοικίου («COVID») Ιανουαρίου και μετά, προς όφελος τόσο των ιδιοκτητών όσο και της διοίκησης, έτσι ώστε ο έλεγχος ως προς το αν ο ενοικιαστής δικαιούται ή όχι τη μείωση του ενοικίου τον συγκεκριμένο μήνα να γίνεται αυτόματα, μέσω του ΑΦΜ & ΚΑΔ της δραστηριότητάς του, τη στιγμή υποβολής της δήλωσης COVID, όπως και η άμεση εκκαθάριση της δήλωσης και καταβολή του επιστρεπτέου ποσού στον ιδιοκτήτη, χωρίς να αναμένουμε τη λήξη της προθεσμίας υποβολής. Δεν νοείται να εισπράττουν οι ιδιοκτήτες (αν

εισπράττουν.) μειωμένα ενοίκια με την προσδοκία της μερικής έστω αποζημίωσης από το κράτος και να ανακαλύπτουν μετά από έξι μήνες ότι ο ενοικιαστής δεν ήταν δικαιούχος της μείωσης! Η αυτοματοποίηση της διαδικασίας αυτής θα έχει ως αποτέλεσμα οι επιστροφές για τα ενοίκια Ιανουαρίου να γίνουν άμεσα, και όχι περί το Πάσχα.

 

Δεύτερον, να καταβληθούν εντός του Ιανουαρίου οι οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιοκτήτες για τις μειώσεις ενοικίων Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2020, και να δοθεί παράταση για διορθώσεις σε όλες τις λανθασμένες δηλώσεις του διαστήματος Μαρτίου-Οκτωβρίου, με βάση τις προτάσεις της ΠΟΜΙΔΑ, ώστε να εκκαθαριστούν και αυτές. Σημειώνουμε επ΄αυτού ότι παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλουν τα στελέχη της ΑΑΔΕ, πολλές χιλιάδες ιδιοκτήτες δεν έχουν αποζημιωθεί πλήρως για τις μειώσεις ενοικίων Μαρτίου-Οκτωβρίου του 2020, με συμψηφισμό με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

 

Τρίτον να ισχύσει αυτονόητα και υπέρ των ιδιοκτητών αυτών κάθε διαδικασία ρύθμισης, αναστολής ή παράτασης των φορολογικών και άλλων υποχρεώσεών τους που προβλέπεται για τις άλλες κατηγορίες φορολογουμένων, καθώς η τελευταία εμπρόθεσμη δόση ΕΝΦΙΑ και φόρου εισοδήματος για τα εισοδήματα του 2019 καταβάλλεται το Φεβρουάριο.

 

Τέταρτον να εκδοθεί ΑΜΕΣΑ η απόφαση με τους ΚΑΔ Ιανουαρίου 2021, ώστε να αποφευχθεί η γενικευμένη αντίληψη ότι η μη καταβολή ενοικίου αφορά τους πάντες, με καταστροφικά αποτελέσματα για τις συναλλαγές και τις σχέσεις ιδιοκτητών-ενοικιαστών!!!

 

Η ΠΟΜΙΔΑ αναγνωρίζει όπως πάντοτε τις δυσκολίες των ενοικιαστών που δραστηριοποιούνται σε κλάδους της οικονομίας οι οποίοι έχουν πληγεί βαρύτατα από την κρίση. Αποτελεί όμως γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι και οι ιδιοκτήτες ακινήτων υποχρεώθηκαν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας με αναγκαστική μείωση των εισοδημάτων τους και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με το ίδιο, τουλάχιστον, ενδιαφέρον από το κράτος.

Τελεσίγραφο η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου

Ενεργοποιείται από την 1ηΙανουαρίου 2021 η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου. Για ένα μήνα, ως και την 31η Ιανουαρίου 2021, το νέο σύστημα θα λειτουργεί σε προαιρετική βάση, παράλληλα με την ισχύουσα σήμερα διαδικασία. Το διάστημα προσαρμογής διασφαλίζει την ομαλή μετάβαση για τους μηχανικούς και την αποφυγή παύσης των δικαιοπραξιών. Μετά την παρέλευση αυτού, η καταχώρηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου και της Ταυτότητας Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησία θα είναι υποχρεωτική και θα γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και χωρίς χρέωση.

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου θα είναι το τελευταίο βήμα της οριστικής τακτοποίησης των αυθαίρετων κτισμάτων τα οποία έχουν ενταχθεί στους σχετικούς νόμους. Μόνο με την απόκτησή της η τακτοποίηση θα θεωρείται ολοκληρωμένη.

Υποχρέωση για εισαγωγή στον θεσμό έχουν:

(α) τα νέα κτίρια και διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες,

(β) τα παλαιότερα κτίρια κατά τη στιγμή της μεταβίβασής τους.

Για την υποβολή της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, βάσει του ν.4495/2017, τα κτίρια διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

Κατηγορία Ι:

α. Κτίρια που ανήκουν στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ και στα ΝΠΔΔ και κτίρια που στεγάζουν υπηρεσίες αυτών

β. Κτίρια συνάθροισης κοινού (θέατρα, κινηματογράφοι, αίθουσες εκδηλώσεων, συνεδριακά κέντρα, κτίρια εκθέσεων), συμπεριλαμβανομένων βιβλιοθηκών, μουσείων, αθλητικών εγκαταστάσεων, σταθμών μετεπιβίβασης ΜΜΜ

γ. Πρατήρια υγρών καυσίμων, συνεργεία ή πλυντήρια αυτοκινήτων

δ. Τουριστικά καταλύματα άνω των 300 τ.μ.

ε. Δημόσια και ιδιωτικά κτίρια προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

στ. Νοσοκομεία, ιατρικά κέντρα, κλινικές, κέντρα παροχής υπηρεσιών υγείας και ψυχικής υγείας, βρεφοκομεία, παιδικοί-βρεφονηπιακοί σταθμοί, οικοτροφεία, οίκοι ευγηρίας, ιδρύματα χρονίως πασχόντων, ιδρύματα ατόμων με αναπηρία

ζ. Καταστήματα κράτησης και ειδικά καταστήματα κράτησης νέων

Κατηγορία II:

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλα τα υπόλοιπα κτίρια και οι αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες ανεξαρτήτως χρήσης.

Για τα κτίρια της Κατηγορίας Ι, υπάρχει περιθώριο 5 ετών για την καταχώρηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου. Για τα λοιπά κτίρια της Κατηγορίας II, η υποβολή γίνεται κατά τη μεταβίβαση του κτιρίου ή της αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας και η σχετική δήλωση προσαρτάται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο.

Ως χρήστες του πληροφοριακού συστήματος ορίζονται:

-      Οι εξουσιοδοτημένοι μηχανικοί

-      Οι αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες στο πλαίσιο των καθηκόντων τους και οι εμπλεκόμενοι με τις σχετικές διαδικασίες υπάλληλοι των φορέων αυτών

Το πιστοποιητικό πληρότητας θα εκδίδεται από τους εξουσιοδοτημένους μηχανικούς και σε αυτό θα βεβαιώνεται με δήλωσή τους η συμπλήρωση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στην ταυτότητα. Το πιστοποιητικό εκδίδεται για κτίριο, οριζόντια ή κάθετη διηρημένη ιδιοκτησία, έχει μοναδικό αριθμό και αναγράφει τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) του οικοπέδου ή γηπέδου ή διηρημένης ιδιοκτησίας.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί δήλωση ψευδών στοιχείων, εκτός των ποινικών κυρώσεων, προβλέπεται πρόστιμο, το ύψος του οποίου κυμαίνεται από 2.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου. Τα όρια των κυρώσεων διπλασιάζονται, εάν υπάρξει υποτροπή των παραβάσεων και εάν αυτές αφορούν σε οικοδομικές εργασίες σε παραδοσιακούς οικισμούς, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και προστατευόμενες περιοχές.

Βρόγχος το ενεργειακό πιστοποιητικό

Το ΥΠΕΝ εξέδωσε λεπτομερή εγκύκλιο με στοιχεία ΔΕΠΕΑ/111748/705/19.11.2020 και θέμα «Διευκρινίσεις για την εφαρμογή του ν.4122/2013 για την Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων», με την οποία αναλύονται οι νέοι κανόνες σε σχέση με την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων, ως προς τις Ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), τη Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης (ΜΕΑ), την ενημέρωση μισθωτών - αγοραστών, αλλά και τις υποχρεώσεις μεσιτών, διαφημιστών, Τύπου και ιδιοκτητών ακινήτων για κάθε διαφημιστική καταχώρηση, που θα ισχύσουν από 1.1.2021. Οι ρυθμίσεις της νέας αυτής απόφασης έχουν ως εξής:

 

1. Διαφημίσεις - μεσιτικές υπηρεσίες. Από την 1η Ιανουαρίου 2021 κάθε κτίριο ή κτιριακή μονάδα που διατίθεται προς πώληση ή προς μίσθωση, απαιτείται να έχει ήδη ΠΕΑ ώστε να δηλώνεται ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης (ενεργειακή κατηγορία) σε όλες τις εμπορικές διαφημίσεις και καταχωρήσεις, δηλαδή σε κάθε αγγελία στον τύπο ή σε ηλεκτρονικά μέσα, όπως και σε κάθε ανάρτηση - αναφορά στα μεσιτικά γραφεία δηλώνεται με ευκρίνεια η ενεργειακή κατηγορία του κτιρίου ώστε η ενεργειακή κατάταξη της ιδιοκτησίας να αποτελεί βασικό συγκριτικό στοιχείο για την διαμόρφωση της επιλογής του ενδιαφερόμενου αγοραστή / ενοικιαστή. Τα μεσιτικά γραφεία μπορούν να αναλαμβάνουν εντολή μεσιτείας με την προϋπόθεση ότι πριν την οποιαδήποτε διαφήμιση και καταχώριση (τύπο, διαδίκτυο, ακόμη και σε αναρτήσεις και καταλόγους στην έδρα τους) θα έχουν τα στοιχεία έγκυρου ΠΕΑ. Οι διαφημιστές, οι εφημερίδες και οι ηλεκτρονικές σελίδες αγγελιών δεν θα παραλαμβάνουν αγγελίες προς δημοσίευση που δεν θα έχουν δήλωση ενεργειακής κατηγορίας.

 

2. Ελάχιστες Απαιτήσεις Ενεργειακής Απόδοσης Νέων Κτιρίων (άρθρα 4 & 6). Όλα τα νέα κτίρια ή κτιριακές μονάδες πρέπει να πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης όπως καθορίζονται στον ΚΕΝΑΚ και εξειδικεύονται στην ΤΟΤΕΕ 20701-1/2017 «Αναλυτικές εθνικές προδιαγραφές παραμέτρων για τον υπολογισμό της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και την έκδοση του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης» και ιδίως στο κεφάλαιο 7 αυτής. Εξαιρούνται οι κάτωθι κατηγορίες κτιρίων:

α) κτίρια προστατευόμενα ως μέρος συγκεκριμένου περιβάλλοντος ή λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής ή ιστορικής τους αξίας, στον βαθμό που η συμμόρφωση προς ορισμένες ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης θα αλλοίωνε κατά τρόπο μη αποδεκτό το χαρακτήρα ή την εμφάνισή τους. Τα «μνημεία», κατά την έννοια του ν.3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.» (Α  153) εμπίπτουν σε αυτή τη κατηγορία.

β) κτίρια χρησιμοποιούμενα ως χώροι λατρείας. Αφορά αποκλειστικά κτίρια ή κτιριακές μονάδες που έχουν νόμιμη πολεοδομικά χρήση λατρευτικού χώρου (γνωστής & αναγνωρισμένης θρησκείας) ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Κτίρια ή κτιριακές μονάδες που χρησιμοποιούνται από θρησκευτικούς οργανισμούς ως κοιτώνες, γραφεία, σχολεία κ.ά. δεν εμπίπτουν σε αυτή τη κατηγορία των εξαιρέσεων.

γ) βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, επαγγελματικά εργαστήρια με σημαντικό ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό και αποθήκες – Logistics, εργοστάσια, συνεργεία συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων - μοτοσικλετών - μοτοποδηλάτων, βαφεία, ξυλουργεία, εργαστήρια ερευνών και εκπαίδευσης, παρασκευαστήρια τροφίμων, καθαριστήρια, σιδερωτήρια, οργανωμένα πλυντήρια ρούχων και αυτοτελή κέντρα μηχανογράφησης.

δ) προσωρινής χρήσης κτίρια, αγροτικών χρήσεων - πλην κατοικιών - και αγροτικά κτίρια - πλην κατοικιών - εργοταξιακοί οικίσκοι, κατασκευές για περιοδικές - εποχικές εκθέσεις.

ε) μεμονωμένα κτίρια, με συνολική ωφέλιμη επιφάνεια μικρότερη από πενήντα τετραγωνικά μέτρα (50 τ.μ.), για τα οποία ισχύουν μόνον οι ελάχιστες απαιτήσεις που αφορούν σε δομικά στοιχεία του κτιριακού κελύφους.

ζ) Περιπτώσεις ιδιοκτησιών οι οποίες εκ της πολεοδομικής χρήσης δεν είναι «δομικά έργα» όπως ανοικτοί ή κλειστοί χώροι στάθμευσης και πλυντήρια αυτοκινήτων, περίπτερα, υπαίθρια θέατρα & συναυλιακοί χώροι, αυτοκινούμενα ή ρυμουλκούμενα τροχόσπιτα, κτηνοτροφικές - πτηνοτροφικές μονάδες, στάβλοι, σφαγεία κ.ά.

 

3. Όλα τα υφιστάμενα κτίρια ή κτιριακές μονάδες που υπόκεινται σε ριζική ανακαίνιση πρέπει να πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, όπως αυτές περιγράφονται στην εγκύκλιο και το νόμο.

 

4. Στα νέα κτίρια ή κτιριακές μονάδες, είναι υποχρεωτική η κάλυψη μέρους (60%) των αναγκών σε ΖΝΧ (ζεστό νερό χρήσης) από ηλιοθερμικά συστήματα.

 

5. Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ). Απεικονίζει την ενεργειακή κατάταξη ενός κτιρίου ή κτιριακής μονάδας ώστε να επιτρέπει στους ιδιοκτήτες ή στους ενοικιαστές του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας να συγκρίνουν και να αξιολογούν την ενεργειακή απόδοσή του. Το ΠΕΑ ισχύει για 10 έτη από την έκδοσή του.

 

6. Υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ (άρθρο 12) υπάρχει: α) μετά την ολοκλήρωση κατασκευής νέου κτιρίου ή κτιριακής μονάδας και αφορά τα κτίρια με οικοδομική άδεια που εμπίπτουν στις διατάξεις του ΚΕΝΑΚ (οι άδειες που εκδόθηκαν μετά την έναρξη εφαρμογής του ΚΕΝΑΚ 2010 και εμπίπτουν στις διατάξεις του),

β) μετά την ολοκλήρωση ριζικής ανακαίνισης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας,

γ) κατά την πώληση κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, μέχρι την ενεργοποίηση της Ταυτότητας του Κτιρίου,

δ) κατά τη μίσθωση (μακροχρόνια, βραχυχρόνια, υπεκμίσθωση) σε νέο ενοικιαστή κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, μέχρι την ενεργοποίηση της Ταυτότητας του Κτιρίου,

ε) για κτίρια συνολικής επιφάνειας άνω των διακοσίων πενήντα τετραγωνικών μέτρων (250 τ.μ.), τα οποία χρησιμοποιούνται από υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται κάθε φορά, και τα οποία επισκέπτεται συχνά το κοινό. Η υπαγωγή στη κατηγορία αυτή αφορά κάθε υπηρεσία που είναι ανοιχτή στο κοινό όπως οι διοικητικές υπηρεσίες των ΟΤΑ, τα σχολικά συγκροτήματα, υπουργεία.

 

7. Εξαιρέσεις από την υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ (άρθρο 12, παρ. 6 & 7). Τα κτίρια που χρησιμοποιούνται ως χώροι λατρείας και τα μεμονωμένα κτίρια με συνολική ωφέλιμη επιφάνεια μικρότερη από πενήντα τετραγωνικά μέτρα (50 τ.μ.) εξαιρούνται από την υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ (περιπτώσεις β  και ε  της παρ. 7 του άρθρου 4 του σχετ. α ), όμως, η έκδοση ΠΕΑ είναι δυνατή εφόσον το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης τους. Δεν επιτρέπεται η έκδοση ΠΕΑ για τις περιπτώσεις που αναφέραμε στην παρ. 1 της παρούσας.

 

8. Υποχρεωτική η ενημέρωση νέων αγοραστών ή ενοικιαστών για την ενεργειακή κατάταξη κτιρίου διαμέσου του ΠΕΑ. Κατά την διαδικασία της πώλησης ή της κάθε είδους μίσθωσης κτιρίων ή κτιριακών μονάδων, επιδεικνύεται από τον ιδιοκτήτη ή εκμισθωτή το ΠΕΑ ή αντίγραφό του, στον υποψήφιο νέο αγοραστή ή ενοικιαστή προ της σύνταξης του μισθωτηρίου ή πωλητηρίου συμβολαίου και παραδίδεται το αντίγραφό του στο νέο αγοραστή ή ενοικιαστή κατά την πώληση ή μίσθωση. Η υποχρέωση ενημέρωσής του, ισχύει ήδη από 9.1.2011 κατά τη νέα μίσθωση κτιρίων και από την 9.7.2011 κατά τη νέα μίσθωση κτιριακών μονάδων.

Η ύπαρξη του ΠΕΑ κατά τη μίσθωση (μακροχρόνια, βραχυχρόνια, υπεκμίσθωση) επιβεβαιώνεται με την καταχώριση των στοιχείων του στην αντίστοιχη διαδικτυακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ.

Η δωρεάν παραχώρηση δεν είναι μίσθωση και δεν απαιτείται η έκδοση ΠΕΑ (δεν εξετάζεται η σχέση των αντισυμβαλλόμενων). Η παραχώρηση ή ενοικίαση τμήματος κτιριακής μονάδας δεν απαιτεί την έκδοση ΠΕΑ δεδομένου ότι δεν είναι δυνατή η έκδοση ΠΕΑ για μέρος κτιριακής μονάδας (π.χ. ενοικίαση υπνοδωματίου σε διαμέρισμα, ή τμήματος διαμερίσματος για χρήση επαγγελματικής έδρας ελεύθερου επαγγελματία),

Συνεπώς υφίσταται υποχρέωση ύπαρξης ισχύοντος ΠΕΑ και καταχώρισης των στοιχείων του στην αντίστοιχη διαδικτυακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ, εφόσον απαιτείται από τη νομοθεσία, η έκδοση ΠΕΑ και πρόκειται για κατάρτιση σύμβασης μίσθωσης σε νέο μισθωτή που εγκαθίσταται για πρώτη φορά στο μίσθιο.

Συνεπώς, η ως άνω υποχρέωση δεν υφίσταται:

- σε περίπτωση ανανέωσης ή παράτασης της σύμβασης μίσθωσης με τον ίδιο μισθωτή του αυτού ακινήτου.

- όταν για οποιοδήποτε λόγο γίνει μεταβίβαση της σύμβασης μίσθωσης (π.χ. μετασχηματισμός επιχειρήσεων).

Όμως αν κατά την σύναψη της αρχικής σύμβασης δεν είχε εκδοθεί ΠΕΑ, ενώ απαιτούταν, τότε εκδίδεται άμεσα και παραδίδεται στον μισθωτή. Εφόσον δεν υπάρχει υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ, είναι σαφές ότι δεν υφίσταται υποχρέωση καταχώρισης του ΠΕΑ στις εφαρμογές της ΑΑΔΕ αλλά απαιτείται να δηλώνεται ο λόγος της εξαίρεσης (π.χ. κτίριο ωφέλιμης επιφανείας μικρότερο από 50 τ.μ.).

 

9.Ο έλεγχος εγκυρότητας ΠΕΑ γίνεται βάσει του αριθμού πρωτοκόλλου, της ημερομηνίας έκδοσης και του δεκαεξαψήφιου αριθμού ασφαλείας (βλ. εικόνα 1), καταχωρώντας τα εν λόγω στοιχεία στο σχετικό πεδίο «Έλεγχος Εγκυρότητας ΠΕΑ.» του Αρχείου Ενεργειακών Επιθεωρήσεων στην ιστοσελίδα www.buildingacert.ar.

 

10. Επιβολή προστίμου: Σε περίπτωση μη έκδοσης ΠΕΑ (ενώ οφείλεται), παράλειψης προσυμβατικής ενημέρωσης του αντισυμβαλλόμενου, διαφήμισης - μεσιτείας χωρίς αναφορά της ενεργειακής κατάταξης της κτιριακής μονάδας/ κτιρίου και μη καταχώρισης των στοιχείων του ΠΕΑ στις εφαρμογές της ΑΑΔΕ, επιβάλλεται, σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν.4122/2013, πρόστιμο σε βάρος του κατά νόμο υπόχρεου από διακόσια (200) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.

ΠΗΓΗ: ΠΟΜΙΔΑ

 

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki