Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χρήμα

Η πρόταση της Πειραιώς

Το πλήρες κείμενο της πρότασης της Πειραιώς έχει ως εξής:
Η Τράπεζα Πειραιώς έχοντας πλήρη συναίσθηση των οικονομικών συνθηκών της χώρας αλλά και απόλυτη εμπιστοσύνη στην αποτελεσματικότητα του νέου 3ετούς οικονομικού προγράμματος το οποίο εφαρμόζεται, θεωρεί ότι η παρούσα συγκυρία δημιουργεί υποχρέωση και ευκαιρία για την ανάπτυξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Άλλωστε, τα θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα του α' εξαμήνου σε συνδυασμό με την πρόοδο στην εφαρμογή του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, δημιουργούν πλέον το κατάλληλο περιβάλλον για ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών όχι μόνον στον τραπεζικό κλάδο, αλλά στην οικονομία γενικότερα.
Με τα δεδομένα αυτά, η Τράπεζα Πειραιώς, μετά και από ενδελεχή ανάλυση, η οποία επιβεβαίωσε τη βιωσιμότητα και τις προοπτικές του εγχειρήματος, υπέβαλε προς την Κυβέρνηση πρόταση, στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποιήσεων, για την ταυτόχρονη συνδυασμένη εξαγορά ποσοστού 77,31% της Αγροτικής Τράπεζας Ελλάδος Α.Ε. (ΑΤΕ) και 33,04% του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου Ελλάδος Α.Τ.Ε. (ΤΤ), που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο. Το τίμημα που προσφέρθηκε ανέρχεται συνολικά σε 701 εκατομμύρια ευρώ (€372 εκ. για την ΑΤΕ και €329 εκ. για το ΤΤ).
Σκοπός της εξαγοράς είναι η δημιουργία ενός μεγάλου τραπεζικού Ομίλου με ενεργητικό (pro forma) άνω των €105 δις, με €69 δις καθαρές χορηγήσεις και με €64 δις καταθέσεις, ο οποίος θα προκύψει μετά τη ενοποίηση των τριών τραπεζών. Ο νέος Όμιλος θα είναι, από πλευράς μεριδίου αγοράς δανείων και καταθέσεων, ο μεγαλύτερος τραπεζικός Όμιλος στην Ελλάδα και ο δεύτερος μεγαλύτερος ελλαδικός Όμιλος στην ευρύτερη περιοχή.
Η δημιουργία του νέου Ομίλου θα αποβεί σε όφελος των μετόχων των τριών τραπεζών λόγω του μεγέθους που δημιουργείται και των οικονομιών κλίμακας που θα επιτευχθούν σε διάστημα τριετίας και εκτιμώνται σε €300 εκατ. ευρώ ετησίως (€200-220 εκατ. από εξοικονόμηση δαπανών και €80-100 εκατ. από συνέργειες εσόδων). Μετά τη συνδυασμένη αυτή εξαγορά, ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας του νέου Ομίλου διαμορφώνεται στο 9% περίπου και οι δείκτες ρευστότητας ενισχύονται σημαντικά (δείκτης χορηγήσεων προς καταθέσεις στο 98% χωρίς δάνεια που "αυτοχρηματοδοτούνται").
Η Τράπεζα Πειραιώς με την εμπειρία των επιτυχημένων εξαγορών και συγχωνεύσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, επιχειρεί με την πρόταση αυτή:
-Να ανταποκριθεί στην πρόσκληση για την αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος
-Να συμβάλει στην ανόρθωση της οικονομίας και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
-Να στείλει θετικά μηνύματα στις διεθνείς αγορές για τις προοπτικές τόσο της τραπεζικής αγοράς όσο και της ελληνικής οικονομίας
-Να αξιοποιήσει τη συγκυρία και τις οικονομίες κλίμακας που δημιουργούνται προς όφελος των πελατών, των εργαζομένων, των μετόχων των τριών τραπεζών, αλλά και του Δημοσίου.
Με τη δημιουργία του νέου Ομίλου, η Τράπεζα Πειραιώς ειδικότερα επιδιώκει :
-να εισαγάγει και αναπτύξει την σύγχρονη επιχειρηματικότητα στον αγροτικό τομέα της οικονομίας,
-να μετεξελιχθεί σε βασική τράπεζα του πιο αναπτυσσόμενου τομέα της οικονομίας, αυτόν της πράσινης επιχειρηματικότητας,
-να αξιοποιήσει την συμπληρωματικότητα της πελατειακής βάσης των τριών τραπεζών,
-να διευρύνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες της στο χώρο των μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων και
-να προσφέρει σύγχρονη πλατφόρμα ολοκληρωμένης ηλεκτρονικής τραπεζικής εξυπηρέτησης σε πολύ ευρύτερη κλίμακα πελατών.
Η Τράπεζα Πειραιώς με τη συνεπή πολιτική που από χρόνια ακολουθεί απέναντι στην πελατεία της, τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, φιλοδοξεί με την πρότασή της αυτή να γίνει και η Τράπεζα του σύγχρονου αγροτικού κόσμου και της πράσινης επιχειρηματικότητας και, παράλληλα, να ενισχύσει τη παραδοσιακή σχέση εμπιστοσύνης που ανέπτυξε με το ΤΤ ένα σημαντικό τμήμα των ελλήνων αποταμιευτών.
Εφ' όσον η πρόταση αυτή γίνει αποδεκτή, ο νέος τραπεζικός Όμιλος (με επωνυμία που θα εκφράζει στο μέλλον την ένωση των τριών τραπεζών) θα συνεχίσει να λειτουργεί με την ιδιαίτερη ευθύνη, που μέχρι σήμερα επέδειξε η Τράπεζα Πειραιώς, σε ζητήματα εταιρικής διακυβέρνησης, προστασίας του περιβάλλοντος, ανάπτυξης του πολιτισμού μέσω εξειδικευμένου Ιδρύματος (ΠΙΟΠ) και στήριξης ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
Σε ότι αφορά τους εργαζόμενους, η Τράπεζα Πειραιώς έχει διαχρονικά αποδείξει, με τις εξαγορές και συγχωνεύσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, τον σεβασμό της στην προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων και στη διαφύλαξη των θέσεων εργασίας.
Τέλος, για τις θυγατρικές βιομηχανικές επιχειρήσεις της ΑΤΕ (Δωδώνη, ΕΛΒΙΖ και ΣΕΚΑΠ), η Τράπεζα Πειραιώς προτίθεται να τις παραχωρήσει, εάν το επιθυμούν, με μακρόχρονες συμβάσεις εκμετάλλευσης, σε εταιρείες συνεταιριστικών οργανώσεων που θα συσταθούν γι' αυτόν τον σκοπό, με μόνη υποχρέωσή τους τη διατήρηση των κτηριακών εγκαταστάσεων και εξοπλισμών τους σε καλή κατάσταση για τη ομαλή λειτουργία των παραγωγικών μονάδων, διασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση της λειτουργίας τους μέσα στις τοπικές κοινωνίες.

Πρόταση της Πειραιώς για ΑΤΕ-ΤΤ

Πρόταση εξαγοράς του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της ΑΤΕbank ανακοίνωσε σήμερα η Τράπεζα Πειραιώς ενώ είχε ήδη υποβάλει τις προτάσεις προς την κυβέρνηση, που ελέγχει την πλειοψηφία των μετοχών στα δύο πιστωτικά ιδρύματα.
Το πιθανότερο είναι ότι η πρόταση θα εγκριθεί, καθώς η κυβέρνηση κατ επανάληψη και με επίσημες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών είχε συστήσει στις τράπεζες να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις προκειμένου να δημιουργηθούν ισχυροί όμιλοι που θα αντιμετωπίσουν καλύτερα τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης
Η διαπραγμάτευση των μετοχών των τριών τραπεζών στο Χρηματιστήριο ανεστάλη έως ότου ολοκληρωθούν οι επίσημες ανακοινώσεις.
Η πρόταση της Πειραιώς αφορά το 33% των μετοχών του Ταμιευτηρίου και το 77% της ΑΤΕ και το συνολικό προσφερόμενο τίμημα είναι 701 εκατ. ευρώ.

Ασχημα τα νέα για τον ΟΕΚ

Ως «πράξη ευθύνης απέναντι στο σύνολο των δικαιούχων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας» χαρακτηρίζει το υπουργείο Εργασίας την προσωρινή αναστολή παραλαβής νέων αιτήσεων από τον Οργανισμό. Σε σχετική ανακοίνωση το υπουργείο αναφέρει ότι ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας είναι βασικός φορέας άσκησης κοινωνικής πολιτικής, παρέχοντας στεγαστική συνδρομή σε χιλιάδες δικαιούχους μέσω των προγραμμάτων του, ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η πολιτική που ακολουθήθηκε, όσον αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις δανειοδοτήσεων/επιδοτήσεων, χωρίς προηγούμενο υπολογισμό των οικονομικών επιπτώσεων στον Ο.Ε.Κ., είχε ως αποτέλεσμα:
α) ο Οργανισμός να καταναλώνει το αποθεματικό του, το οποίο από 650 εκ. ευρώ στο τέλος του 2005, έφτασε τα 250 εκ. ευρώ στο τέλος του 2009, με την ταυτόχρονη μεταφορά ανειλημμένων υποχρεώσεων στο 2010, και
β) το κατασκευαστικό έργο να φθίνει συνεχώς, έτσι ώστε το 2009 να φθάσει μόλις στο 4,95% του συνολικού προϋπολογισμού.
Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δυσμενής αν συνυπολογίσουμε τη συνέχιση της οφειλής του Ι.Κ.Α. από συνεισπραχθείσες υπέρ Ο.Ε.Κ. και μη αποδοθείσες εισφορές.
Παρ’ όλα αυτά, ο Ο.Ε.Κ. οφείλει να συνεχίσει και θα συνεχίσει τη δραστηριότητά του με νέο πλαίσιο και στέρεη οικονομική βάση.
Η Διοίκηση του ΟΕΚ, υλοποιώντας τις βασικές κατευθύνσεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, προχωρά:
-Στον εξορθολογισμό των δανειακών προγραμμάτων του ΟΕΚ, προτάσσοντας αδιαμφισβήτητα κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια για το σύνολο των δικαιούχων.
-Στην πλήρη κάλυψη των ανειλημμένων υποχρεώσεών του προς όλους τους δικαιούχους.

Κομισιόν: μέτρα για αποζημίωση καταθετών,επενδυτών

Μέτρα για ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και της εμπιστοσύνης στις χρηματικοοικονομικές υπηρεσίες πρότεινε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εισηγούμενη τροποποιήσεις σε υφιστάμενους ευρωπαϊκούς κανόνες για βελτίωση της προστασίας των κατόχων τραπεζικών λογαριασμών και των μικροεπενδυτών. Επιπλέον, η Επιτροπή δρομολόγησε δημόσια διαβούλευση σχετικά με τους τρόπους βελτίωσης της προστασίας των κατόχων ασφαλιστηρίων συμβολαίων, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας δημιουργίας συστημάτων εγγυήσεων στον ασφαλιστικό τομέα σε όλα τα κράτη μέλη.
Για τους κατόχους τραπεζικών λογαριασμών τα μέτρα που εγκρίθηκαν σήμερα σημαίνουν ότι, σε περίπτωση χρεοκοπίας της τράπεζάς τους, θα τους επιστραφούν ταχύτερα τα χρήματά τους (μέσα σε 7 ημέρες), θα έχουν αυξημένη κάλυψη (έως 100.000 ευρώ) και καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με το πώς και πότε προστατεύονται. Για τους επενδυτές που χρησιμοποιούν επενδυτικές υπηρεσίες η Επιτροπή προτείνει ταχύτερη αποζημίωση σε περίπτωση που μια επενδυτική επιχείρηση αδυνατεί να επιστρέψει τα περιουσιακά στοιχεία του επενδυτή εξαιτίας απάτης, διοικητικής ατασθαλίας ή επιχειρησιακών σφαλμάτων, ενώ το ύψος της αποζημίωσης προβλέπεται να ανέλθει από 20.000 σε 50.000 ευρώ. Οι επενδυτές θα ενημερώνονται, επίσης, καλύτερα για το πότε θα ισχύει  το καθεστώς αποζημίωσης και θα προστατεύονται καλύτερα έναντι δόλιας κατάχρησης σε περίπτωση που στοιχεία του ενεργητικού τους βρίσκονται σε κατοχή τρίτων - όπως στην πρόσφατη υπόθεση Madoff. Οι προτάσεις ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις δεσμεύσεις της ΕΕ στο πλαίσιο της ομάδας G20 και διαβιβάζονται πλέον προς εξέταση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών.
Ο κ. Michel Barnier, αρμόδιος επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά και τις Υπηρεσίες, δήλωσε: «Η έγκριση της σημερινής δέσμης μέτρων σηματοδοτεί την πλέον πρόσφατη προσπάθεια της Επιτροπής υπέρ της διαφάνειας και της ευθύνης στο χρηματοοικονομικό σύστημα της Ευρώπης για την αποτροπή και τη διαχείριση μελλοντικών κρίσεων. Οι ευρωπαίοι καταναλωτές αξίζουν κάτι καλύτερο. Πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι αποταμιεύσεις, οι επενδύσεις και τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους προστατεύονται, οπουδήποτε και αν βρίσκονται στην Ευρώπη. Για να γίνει αυτό πραγματικότητα, καλώ τώρα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να προχωρήσουν γρήγορα στην έγκριση της σημερινής δέσμης μέτρων.»
Τα βασικά στοιχεία της πρότασης για τις τράπεζες είναι τα ακόλουθα:
-Βελτιωμένη κάλυψη: επιβεβαιώθηκε η αύξηση σε 100.000 ευρώ έως το τέλος του τρέχοντος έτους. Αυτό σημαίνει ότι στο 95% όλων των τραπεζικών καταθετών στην ΕΕ θα επιστραφούν οι οικονομίες τους σε περίπτωση χρεωκοπίας της τράπεζάς τους. Η κάλυψη αφορά πλέον μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς επίσης και όλα τα νομίσματα. Εξαιρούνται όλες οι καταθέσεις των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και των δημόσιων αρχών, δομημένα επενδυτικά προϊόντα και πιστοποιητικά χρέους.
-Ταχύτερη αποζημίωση: οι κάτοχοι τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να αποζημιώνονται εντός επταημέρου. Πρόκειται για σημαντική βελτίωση, καθώς σήμερα πολλοί καταθέτες περιμένουν εβδομάδες, ακόμη και μήνες, προτού τους επιστραφούν τα χρήματά τους. Προκειμένου να διευκολυνθεί η ταχεία αυτή εκταμίευση, οι διαχειριστές των συστημάτων εγγύησης των καταθέσεων, πρέπει να ενημερώνονται έγκαιρα από τις εποπτικές αρχές σχετικά με τα προβλήματα των τραπεζών. Οι τράπεζες πρέπει να διευκρινίζουν στα βιβλία τους αν οι καταθέσεις προστατεύονται ή όχι.
-Λιγότερη γραφειοκρατία: για παράδειγμα, αν ζείτε στην Πορτογαλία και έχετε το λογαριασμό σας σε μια προβληματική τράπεζα με έδρα στη Σουηδία, το πορτογαλικό σύστημα σάς αποζημιώνει με δική του πρωτοβουλία και να αποτελεί το σημείο επαφής ως προς  εσάς. Το σουηδικό σύστημα αποζημιώνει στη συνέχεια το πορτογαλικό. Αυτό θα αποτελέσει σημαντική βελτίωση σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση, όπου όλη η αλληλογραφία πρέπει να γίνει μέσω του συστήματος της χώρας όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της τράπεζας. Η νέα προσέγγιση συνεπάγεται λιγότερη γραφειοκρατία και ταχύτερες αποζημιώσεις.
-Καλύτερη πληροφόρηση: οι κάτοχοι τραπεζικών λογαριασμών θα είναι καλύτερα ενημερωμένοι σχετικά με την κάλυψη και τη λειτουργία του συστήματός τους χάρη σε ένα νέο και εύληπτο έντυπο καθώς και στα αποσπάσματα του λογαριασμού τους.
-Μακροπρόθεσμη και υπεύθυνη χρηματοδότηση: εκφράστηκαν ανησυχίες ως προς την επάρκεια της χρηματοδότησης των υφιστάμενων συστημάτων εγγύησης των καταθέσεων. Οι σημερινές προτάσεις θα διασφαλίσουν ορθότερη χρηματοδότηση σε τέσσερις φάσεις. Πρώτον, η επαρκής εκ των προτέρων χρηματοδότηση εξασφαλίζει επαρκές αποθεματικό. Δεύτερον, εάν είναι αναγκαίο, μπορεί να συμπληρωθεί με πρόσθετες εισφορές εκ των υστέρων. Τρίτον, εάν εξακολουθεί να είναι ανεπαρκής, τα συστήματα μπορούν να δανειστούν περιορισμένα ποσά από άλλα συστήματα («αμοιβαίος δανεισμός»). Τέταρτον, ως έσχατο μέσο, πρέπει να γίνουν και άλλες ρυθμίσεις χρηματοδότησης σε έκτακτη ανάγκη. Οι εισφορές, όπως συμβαίνει και σήμερα, θα βαρύνουν τις τράπεζες. Ωστόσο, θα υπολογίζονται με δικαιότερο τρόπο, καθώς θα προσαρμόζονται στους κινδύνους της εκάστοτε τράπεζας.
Τα περισσότερα από τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ από το 2012 ή 2013 και να εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ καθώς και στη Νορβηγία, την Ισλανδία και το Λιχτενστάιν, μόλις υπογράψουν τη συμφωνία για τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο
Αναφορικά με το σύστημα προστασίας των επενδύσεων τονίζεται ότι στην ΕΕ των 27 κρατών μελών υπάρχουν σήμερα 39 συστήματα αποζημίωσης επενδυτών και ότι κατά τα τελευταία έτη, στην Επιτροπή έφθασαν πολυάριθμες καταγγελίες σχετικά με συστήματα με ανεπαρκή χρηματοδότηση για την πληρωμή των απαιτήσεων ή μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή τους.
Τα βασικά στοιχεία της πρότασης είναι τα ακόλουθα:
-Βελτιωμένη κάλυψη: το σημερινό ελάχιστο επίπεδο αποζημίωσης για επενδυτές είναι 20.000 ευρώ. Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής θα αυξηθεί σε 50.000 ευρώ ανά επενδυτή.
-Ταχύτερη εκταμίευση: με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, μπορεί μερικές φορές να περάσουν χρόνια έως ότου οι επενδυτές λάβουν οποιαδήποτε αποζημίωση. Η κατάσταση αυτή θα αλλάξει σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής και οι επενδυτές θα αποζημιώνονται το αργότερο 9 μήνες από την  πτώχευση της επενδυτικής επιχείρησης. Ένα τέτοιο χρονικό πλαίσιο είναι, ωστόσο, απαραίτητο ώστε οι αρμόδιες αρχές να μπορέσουν να ερευνήσουν την υπόθεση και να διασαφηνίσουν τις θέσεις των επιμέρους επενδυτών.
-Καλύτερη πληροφόρηση: οι επενδυτές θα λαμβάνουν σαφέστερες και εκτενέστερες πληροφορίες σχετικά με το βαθμό στον οποίο καλύπτονται τα περιουσιακά τους στοιχεία. Για παράδειγμα: οι επενδυτικοί κίνδυνοι, π.χ. εξαιτίας της πτώσης της τιμής της μετοχής ή της πτώχευσης του εκδότη , δεν καλύπτεται από την οδηγία.
-Μακροπρόθεσμη και υπεύθυνη χρηματοδότηση: από το 1997 έχουν υπάρξει περιπτώσεις στα κράτη μέλη όπου τα συστήματα δεν είχαν επαρκή χρηματοδότηση για την  αποζημίωση της απώλειας περιουσιακών στοιχείων των επενδυτών. Η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει ένα ελάχιστο ποσοστό προχρηματοδότησης. Εφόσον απαιτηθεί, τα συστήματα, ως έσχατη λύση, μπορούν να δανειστούν περιορισμένα ποσά από άλλα συστήματα και από άλλες ρυθμίσεις χρηματοδότησης («αμοιβαίος δανεισμός»). Οι εισφορές θα βαρύνουν τις επενδυτικές επιχειρήσεις.
-Ευρύτερη προστασία: επί του παρόντος οι επενδυτές δεν προστατεύονται πάντοτε σε περίπτωση που η επενδυτική επιχείρηση χρησιμοποιεί τρίτο ως θεματοφύλακα που τηρεί τα περιουσιακά στοιχεία του πελάτη και το τρίτο μέρος αθετήσει υποχρέωση και δεν επιστρέψει τα επενδεδυμένα περιουσιακά στοιχεία. Παρομοίως, οι κάτοχοι μεριδίων σε επενδυτικά κεφάλαια μπορούν να υποστούν ζημία, σε περίπτωση πτώχευσης του θεματοφύλακα ή του υποθεματοφύλακα του ταμείου. Πρόσφατο παράδειγμα είναι η υπόθεση της επενδυτικής απάτης Madoff το 2008. Η Επιτροπή προτείνει τώρα να καλύπτονται και αυτές οι περιπτώσεις.
Τα περισσότερα από τα προτεινόμενα μέτρα θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ από το 2012 και να εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ καθώς και στη Νορβηγία, την Ισλανδία και το Λιχτενστάιν, καθώς έχουν υπογράψει τη συμφωνία για τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο
Για κατόχους ασφαλιστηρίων συμβολαίων τα συστήματα εγγύησης των ασφαλίσεων (ΣΕΑ) αποτελούν την έσχατη δυνατότητα προστασίας από τον κίνδυνο μη ικανοποίησης των απαιτήσεων σε περίπτωση πτώχευσης μιας ασφαλιστικής εταιρείας, της οποίας μπορούν να κάνουν χρήση οι καταναλωτές, όταν οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν είναι σε θέση να εκπληρώσουν τη συμβατική τους υποχρέωση, .
Τα ΣΕΑ μπορούν να προσφέρουν προστασία καταβάλλοντας αποζημίωση στους καταναλωτές ή εξασφαλίζοντας τη συνέχιση της ασφαλιστικής σύμβασής τους μέσω π.χ. της διευκόλυνσης της μεταφοράς των συμβολαίων σε αξιόχρεο ασφαλιστή ή στο ίδιο το σύστημα εγγυήσεων. Σε αντιδιαστολή με τον κλάδο των τραπεζών και των κινητών αξιών, δεν υπάρχει σήμερα ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με τα συστήματα εγγυήσεων στον ασφαλιστικό κλάδο. Επί του παρόντος 12 κράτη μέλη εφαρμόζουν ένα ή περισσότερα ΣΕΑ που καλύπτουν ασφαλιστήρια συμβόλαια ζωής ή/και υλικών ζημιών. Δεν διαφέρουν μόνο όσον αφορά την προστασία και την επιλεξιμότητα, αλλά και ως προς το πότε παρεμβαίνουν ή πώς πρόκειται να χρηματοδοτούνται για παράδειγμα.
Στη λευκή βίβλο που εγκρίθηκε σήμερα η Επιτροπή παρουσιάζει διάφορους τρόπους για να σωστή και επαρκή προστασία των καταναλωτών στην ΕΕ και να μην επιβαρυνθούν οι φορολογούμενοι σε περίπτωση κατάρρευσης μιας ασφαλιστικής εταιρείας. Ειδικότερα, προτείνεται η θέσπιση οδηγίας ώστε να εξασφαλιστεί η δημιουργία συστημάτων εγγύησης των ασφαλίσεων σε όλα τα κράτη μέλη τα οποία θα ικανοποιούν μια ελάχιστη δέσμη απαιτήσεων. Η λευκή βίβλος για τα συστήματα εγγύησης των ασφαλίσεων διατίθεται προς διαβούλευση και όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη καλούνται να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους και περαιτέρω προτάσεις έως τις 30 Νοεμβρίου 2010.

Το μέλλον της ΚΑΠ μετά το 2013

Με ευρεία πλειοψηφία υιοθετήθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η Έκθεση της Επιτροπής Γεωργίας σχετικά με το "μέλλον της ΚΑΠ μετά το 2013". Κατά τον Ευρωβουλευτή της ΝΔ Καθηγητή κ. Γεώργιο Παπαστάμκο, μέλος της Επιτροπής Γεωργίας, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας αποστέλλει ξεκάθαρο πολιτικό μήνυμα για μία ισχυρή αγροτική πολιτική, η οποία πρέπει να παραμείνει Κοινή, προς όφελος των ευρωπαίων αγροτών αλλά και των πολιτών στο σύνολό τους. Στην υιοθετηθείσα Έκθεση μεταξύ άλλων:
Αναγνωρίζεται η στρατηγική σημασία της ΚΑΠ για τη διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας της ΕΕ, αλλά και ευρύτερα για την αντιμετώπιση των σημαντικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η ΕΕ. 
Ειδικότερα, αναδεικνύεται ο καθοριστικός ρόλος της γεωργίας στην παραγωγή δημοσίων αγαθών. Επισημαίνεται σχετικά ότι με τροπολογία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), που υιοθετήθηκε από την Ολομέλεια, τα δημόσια αγαθά διαχωρίζονται σε πρώτης και δεύτερης γενεάς. Στα πρώτης γενεάς συγκαταλέγονται η διατροφική επάρκεια και ασφάλεια, η υψηλή ποιότητα των τροφίμων, που αποτελούν και τον πρωταρχικό λόγο ύπαρξης της ΚΑΠ. Στα δεύτερης γενεάς περιλαμβάνονται αγαθά, τα οποία είναι συμπληρωματικά, όπως η περιβαλλοντική προστασία και η ευζωία των ζώων.
Υποστηρίζεται η διατήρηση της διάρθρωσης της ΚΑΠ σε δύο πυλώνες. Θα πρέπει να υπογραμμισθεί ότι απορρίφθηκε από την πλειοψηφία των Ευρωβουλευτών, η τροπολογία που είχε υποβάλει η Ομάδα των Σοσιαλιστών για αναδιοργάνωση και συγχώνευση των δύο πυλώνων.
Ως προς τη δημοσιονομική κάλυψη, διατυπώνεται σαφώς -κατόπιν επιμονής του ΕΛΚ- ότι τα κονδύλια για την ΚΑΠ θα πρέπει -το λιγότερο- να διατηρηθούν  στα ίδια με τα σημερινά επίπεδα κατά την επόμενη προγραμματική περίοδο. Όπως σημειώνει ο κ. Παπαστάμκος, δεν μπορεί η ΕΕ να επιφορτίζει τους ευρωπαίους γεωργούς με την εξυπηρέτηση επιπλέον πολιτικών (π.χ. καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής), επιβάλλοντας τη συμμόρφωσή τους με ολοένα και αυστηρότερες προδιαγραφές, χωρίς ταυτόχρονα να τους παρέχει αντίστοιχους πόρους.
Σχετικά με τις άμεσες ενισχύσεις, προκρίνεται η "δίκαιη" κατανομή των ενισχύσεων (ενώ απορρίφθηκε από την Ολομέλεια η σχετική τροπολογία περί "ίσης" κατανομής). Η απλή, άμεση στρεμματική ενίσχυση κρίνεται ανεπαρκής για τη διασφάλιση ενός δίκαιου συστήματος. Ο κ. Παπαστάμκος είχε προτείνει, με τροπολογίες του, συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως τα ειδικά μειονεκτήματα, οι περιβαλλοντικά ευάλωτες περιοχές, η διάρθρωση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, κοινωνικοί δείκτες κ.ά. Στην Έκθεση ζητείται από την Κομισιόν να προβεί σε έλεγχο επιπτώσεων των αντικειμενικών κριτηρίων, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές μεταξύ των κρατών μελών και των αγροτικών τομέων.
Ζητείται ο περιορισμός του διοικητικού άχθους μέσω ενός απλοποιημένου συστήματος  εφαρμογής των προδιαγραφών πολλαπλής συμμόρφωσης.
Υπογραμμίζεται στην Έκθεση, βάσει και των σχετικών τροπολογιών του κ. Παπαστάμκου, ότι η ΚΑΠ θα πρέπει να περιλαμβάνει ευέλικτα και αποτελεσματικά μέτρα αγοράς προκειμένου να διασφαλισθεί ένα επαρκές δίχτυ ασφαλείας κατά της έντονης μεταβλητότητας των τιμών στις γεωργικές αγορές. Επιπλέον, θα πρέπει να προβλέπεται ειδικό αποθεματικό στον προϋπολογισμό της ΕΕ για την αντιμετώπιση κρίσεων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki