Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Σε μυλοπετρες χιλιάδες αγοραστές ακινήτων

Αναδρομικό χαράτσι θα κληθούν να πληρώσουν στην Εφορία όσοι αγόρασαν ακίνητα την περίοδο 2001 – 2011 και δήλωσαν στην Εφορία τη χαμηλότερη αντικειμενική αξία (αντί της πραγματικής εμπορικής), για να πληρώσουν λιγότερο φόρο! Στο προαναφερθέν χρονικό διάστημα 2001 – 2011 έχουν κατασκευαστεί 182.103.538 τ.μ. Αν με μια μετριοπαθή προσέγγιση το επιπλέον τίμημα ήταν 1.000 ευρώ το τ.μ. τότε για τα 182.103.538 τ.μ. που κατασκευάστηκαν το επιπλέον τίμημα ξεπερνά το ποσό των 182 δις. ευρώ! Η Εφορία θα κάνει διασταυρώσεις ανάμεσα στο τίμημα που δηλώθηκε και στο ποσό που πληρώθηκε στον τραπεζικό λογαριασμό του εργολάβου (εμπορική – πραγματική αξία). Εάν υπάρχει διαφορά, τότε ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει φόρο μεταβίβασης αναδρομικά για το τίμημα της αξίας της συναλλαγής που δεν δηλώθηκε στην Εφορία. Στις δαγκάνες της Εφορίας κινδυνεύουν να πιαστούν όσοι πούλησαν και αγόρασαν ακίνητο την εποχή των παχιών αγελάδων, όταν δηλαδή ήταν κοινό μυστικό ότι στα συμβόλαια αναγράφονταν η πολύ μικρότερη αντικειμενική αξία, παρότι τα στεγαστικά δάνεια που χορηγούνταν επί της πραγματικής και πολύ υψηλότερης αξίας. Το κόλπο ήταν γνωστό για χρόνια και μέχρι και το Δημόσιο παρείχε εκπτώσεις φόρου για τα στεγαστικά δάνεια.

Περισσότεροι φόροι λιγότερα νοίκια

Το «γκρέμισμα» των αξιών των ακίνητων στα χρόνια της κρίσης αλλά και η υπερφορολόγηση έδωσαν τη χαριστική βολή στην αγορά ακινήτων. Μέσα σε μια πενταετία (2010-2015) χάθηκαν 2,8 δισ. ευρώ στα εισοδήματα από ακίνητα ενώ αντίθετα οι φόροι αυξήθηκαν κατά 3,18 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με την Καθημερινή της Κυριακής το 2015 οι φορολογούμενοι που δήλωσαν εισόδημα από ακίνητα ανέρχονταν σε 1.496.301 και είναι λιγότεροι κατά 198.000 σε σύγκριση με το 2010, γεγονός που σημαίνει ότι κάποιοι έχασαν τα εισοδήματα που είχαν από ακίνητα και πληρώνουν μόνο φόρους για αυτά. Το 2010 οι φορολογούμενοι με εισοδήματα από ακίνητα ήταν 1.694.684 και δήλωσαν εισόδημα 8,87 δισ. Ενώ το 2015 οι φορολογούμενοι με εισοδήματα από την ίδια πηγή δήλωσαν εισόδημα 6,05 δισ. Ευρώ. Οι εισπράξεις από ακίνητα κάθε χρόνο συρρικνώνονται ενώ αυξάνονται δραματικά οι φόροι που πληρώνονται, Ιδιαίτερα για φέτος ο πέλεκυς της εφορίας για τα εισοδήματα από ακίνητα θα πέσει βαρύς, καθώς ο συντελεστής φορολόγησης έχει αυξηθεί από 11% έως 15% για το τμήμα ετήσιου εισοδήματος μέχρι 12.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι όσοι εισπράττουν ενοίκια έως 12.000 ευρώ θα έχουν φορολογική επιβάρυνση κατά 36,36%

Σκαλίζουν τα συρτάρια για νέους φόρους

Αναδρομικό χαράτσι θα κληθούν να πληρώσουν στην Εφορία όσοι αγόρασαν ακίνητα την περίοδο 2001-2011 και δήλωσαν στην Εφορία τη χαμηλότερη αντικειμενική αξία (αντί της πραγματικής εμπορικής), για να πληρώσουν λιγότερο φόρο! Στο προαναφερθέν χρονικό διάστημα (2001-2011) έχουν κατασκευαστεί 182.103.538 τ.μ. Αν με μια μετριοπαθή προσέγγιση το επιπλέον τίμημα ήταν 1.000 ευρώ το τ.μ. τότε για τα 182.103.538 τ.μ. που κατασκευάστηκαν το επιπλέον τίμημα ξεπερνά το ποσό των 182 δισ. ευρώ! Η Εφορία θα κάνει διασταυρώσεις ανάμεσα στο τίμημα που δηλώθηκε και στο ποσό που πληρώθηκε στον τραπεζικό λογαριασμό του εργολάβου (εμπορική – πραγματική αξία). Εάν υπάρχει διαφορά, τότε ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει φόρο μεταβίβασης αναδρομικά για το τίμημα της αξίας της συναλλαγής που δεν δηλώθηκε στην Εφορία. Στις δαγκάνες της Εφορίας κινδυνεύουν να πιαστούν όσοι πούλησαν και αγόρασαν ακίνητο την εποχή των παχέων αγελάδων, όταν δηλαδή ήταν κοινό μυστικό ότι στα συμβόλαια αναγράφονταν η πολύ μικρότερη αντικειμενική αξία, παρότι τα στεγαστικά δάνεια που χορηγούνταν επί της πραγματικής και πολύ υψηλότερης αξίας. Το κόλπο ήταν γνωστό για χρόνια και μέχρι και το Δημόσιο παρείχε εκπτώσεις φόρου για τα στεγαστικά δάνεια.

Κοβουν νωρίτερα το αφορολόγητο;

Το ενδεχόμενο το 2019 - αν δεν διασφαλιστούν τα πρωτογενή πλεονάσματα - να τεθούν σε εφαρμογή όχι μόνο οι παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό (περικοπή συντάξεων) αλλά και στο φορολογικό (μείωση αφορολογήτου) όπως αναφέρεται ξεκάθαρα σε επιστολή του Προέδρου Ντάισελμπλουμ για τον απολογισμό των πεπραγμένων του Eurogroup της 7ης Απριλίου. Η επιστολή ενισχύει την σημασία που έχουν οι χθεσινές ανακοινώσεις του ΔΝΤ για την αδυναμία επίτευξης επαρκών πλεονασμάτων από το 2018 και μετά (σ.σ. παρά την αποδοχή της υπεραπόδοσης του 2016). Και τούτο δεδομένου ότι το Ταμείο αποφασίστηκε ότι θα έχει καίριο ρόλο στην υπεραξιολόγηση του 2018 (σ.σ. θα γίνει μετά το τέλος του μνημονίου με την ΕΕ) που θα κρίνει το "πακέτο" του 2019. Η επιστολή Ντάισελμπλουμ προς τους ομολόγους του με ημερομηνία 18 Απριλίου για τον καθιερωμένο απολογισμό του Eurogroup, καταγράφει τις αποφάσεις της συνόδου της 7ης Απριλίου. Τοποθετεί την Ελλάδα ως 4ο θέμα και μεταξύ άλλων αναφέρει ότι "οι ελληνικές αρχές συμφώνησαν να νομοθετήσουν μια δέσμη δημοσιονομικών διαρθρωτικών μέτρων ύψους 2% του ΑΕΠ: μία μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που θα ανέλθει στο 1% του ΑΕΠ θα εφαρμοσθεί το 2019, ενώ η μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων η οποία θα ανέρχεται στο 1% του ΑΕΠ θα εφαρμοστεί επί της αρχής (in principle) το 2020, εκτός εάν είναι αναγκαία μια εμπροσθοβαρής εφαρμογή προκειμένου να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% το 2019”. Στην επιστολή επισημαίνεται ακόμη ότι "συμφωνήσαμε επίσης ότι οι ελληνικές αρχές μπορούν να νομοθετήσουν ένα δυνητικό (contingent) επεκτατικό πακέτο που θα εφαρμοστεί με αρχή από το 2019, υπό τον όρο ότι θα επιτευχθούν οι συμφωνηθέντες μεσοπρόθεσμοι στόχοι". Ουσιαστικά στην επιστολή γίνεται σαφές ότι αν το 2019 δεν επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν αμφισβητείται μόνο η εφαρμογή ισόποσων αντίμετρων, αλλά και ο χρόνος ενεργοποίησης του πακέτου του 2020 που περιλαμβάνει τις περικοπές στο αφορολόγητο. Χθες, το ΔΝΤ ανακοίνωσε ότι παρά την (δραστική) αλλαγή των προβλέψεών του για το 2016 επιμένει να βλέπει δημοσιονομική απόκλιση 1,5% του ΑΕΠ στον στόχο του 2018 και 2% του ΑΕΠ στο στόχο του 2019. Μία ημέρα πριν είχε ανακοινώσει και αναθεωρήσεις στα στοιχεία για το ΑΕΠ. Χθες όμως και η Επιτροπή προανήγγειλε εκ νέου αλλαγή των προβλέψεων για την Ελλάδα στις Εαρινές Εκτιμήσεις της που θα ανακοινωθούν τον Μάιο. Η Ελληνική πλευρά από την άλλη πλευρά "ποντάρει" στις ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τα δημοσιονομικά του 2016 (θα εκδοθούν νωρίς το μεσημέρι την Παρασκευή, πριν αρχίσουν τα "ραντεβού" στην Ουάσιγκτον). Η κα Λαγκάρντ πάντως έκανε σαφείς από χθες τις θέσεις της ότι τα πλεονάσματα 3,5% για τα επόμενα δέκα χρόνια δεν είναι εφικτά, ούτε υλοποιήσιμα αλλά και ότι "δεν έχουν ικανοποιηθεί οι όροι μας και γι' αυτό δεν έχουμε πρόγραμμα με την Ελλάδα". "Η ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, πρέπει να διεξαχθεί βάσει λογικών προβλέψεων" τόνισε. Ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Steven Mnuchin εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι θα υπάρξουν ιδιωτικές συζητήσεις για την Ελλάδα, αλλά σημείωσε δεν του έχει παρουσιαστεί ακόμη κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο.

Κρατος σαδιστής

Έως και 22 διαφορετικά δικαιολογητικά, με μέσο όρο 10 δικαιολογητικών, απαιτούνται για κάθε συνήθη δικαιοπραξία, σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση επαναφέρει, με το άρθρο 60 του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Πρόκειται για το μοναδικό έγγραφο που καταργήθηκε το 2014 στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της γραφειοκρατίας. Όλα αυτά, τη στιγμή που το υπουργείο Περιβάλλοντος προωθεί σχέδιο νόμου που καθιστά αναγκαία τη βεβαίωση μηχανικού για τις αποδοχές κληρονομιών.Συγκεκριμένα οι ιδιοκτήτες τονίζουν: "Στο σχέδιο του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου σας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχουν συμπεριληφθεί δύο ρυθμίσεις οι οποίες θα πρέπει να αποσυρθούν διότι θα δημιουργήσουν σοβαρότατα προβλήματα στις συναλλαγές ακινήτων και στους ιδιοκτήτες τους. Αρθρο 60. Επαναφορά της βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ. Ένα από τα προβλήματα των συναλλαγών στα ακίνητα, που ταλανίζουν τους πολίτες, είναι ο ασύλληπτος και συνεχώς διογκούμενος αριθμός δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη σύνταξη κάθε συμβολαιογραφικού εγγράφου μεταβίβασης ακινήτου για οποιαδήποτε αιτία. Επισυνάπτουμε τον πλήρη κατάλογο των ισχυόντων έως 22 απαιτουμένων δικαιολογητικών, με μέσο όρο 10 δικαιολογητικών για κάθε συνήθη δικαιοπραξία. Το 2014 είχε γίνει εκτεταμένη συζήτηση και έρευνα επί του προβλήματος των δεκάδων πιστοποιητικών, που κατέληξη στην κατάργηση ενός και μόνον δικαιολογητικού: Με το άρθρο 44 του Ν. 4262 "Ρυθμίσεις απλοποίησης της διαδικασίας ίδρυσης επιχειρήσεων και μεταβίβασης ακίνητου" καταργήθηκε η παρ. 18 του άρθρου 24 του Ν. 2130/1993 περί ΤΑΠ, με την οποία έπαυσε να ισχύει η υποχρέωση προσκόμισης πιστοποιητικού περί μη οφειλής ΤΑΠ. Με το άρθρο 60 του σχεδίου σας, επαναφέρετε την προυπόθεση αυτή, και μάλιστα με την βαρύτατη κύρωση της ακυρότητος του σχετικού συμβολαίου! Ετσι στον γραφειοκρατικό σταυρό του μαρτυρίου των πολιτών προστίθεται ένα ακόμη καρφί! Η προ 25ετίας θεσπισθείσα αυτή διάταξη, είχε καταργηθεί το 2014 στο πλαίσιο μείωσης των γραφειοκρατικών προαπαιτουμένων κατά τη σύνταξη μεταβιβαστικών συμβολαίων. Επιπροσθέτως όμως σε μικρούς ΟΤΑ είχε παρατηρηθεί το απαράδεκτο φαινόμενο της αδικαιολόγητης μη χορήγησής του σε ιδιοκτήτες οικοπέδων ως μέσο πίεσής τους για να μην ανοικοδομήσουν, ή για να τα εκχωρήσουν στον ίδιο το Δήμο με μικρό ή και χωρίς αντάλλαγμα! Για τους λόγους αυτούς το κύριο αίτημά μας είναι να μην επανέλθει η σχετική υποχρέωση, καθόσον εν τω μεταξύ η σύνταξη συμβολαίων έχει ήδη επιβαρυνθεί με πολυάριθμες βεβαιώσεις ΕΝΦΙΑ αλλά και τεχνικού χαρακτήρα βεβαιώσεις, δηλώσεις, υπαγωγές αυθαιρέτων, πιστοποιητικά και σχεδιαγράμματα, για την έκδοση και απόκτηση των οποίων οι συμβαλλόμενοι δίνουν πραγματικές "μάχες", γεγονός που καθυστερεί και δυσχεραίνει αφόρητα τη διεκπεραίωση των συναλλαγών, σε μια αγορά της οποίας τα προβλήματα είναι γνωστά σε όλους μας… Ιδιαίτερα μάλιστα τη στιγμή που με άλλο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ενέργειας προβλέπεται και η επέκταση του πιστοποιητικού μηχανικού και στις αποδοχές κληρονομιάς, τους πλειστηριασμούς κλπ.! Εξάλλου ως κύρωση της παράβασής της, η παλαιά διάταξη προέβλεπε την απόλυτη ακυρότητα των συντασσομένων συμβολαίων καθώς και κυρώσεις κατά των συμβολαιογράφων. Η εξοντωτική αυτή κύρωση της ακυρότητας δεν μπορεί να επαναληφθεί στη σημερινή συναλλακτική πραγματικότητα. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι με την παρ. 3 του άρθρου 5 του Ν. 4330/2015 (ΦΕΚ Α59/16.6.2015) ("Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και άλλες διατάξεις") καταργήθηκε η ακυρότητα συμβολαίων λόγω έλλειψης του Πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ, και συγκεκριμένα η παρ. 6 του άρθρου 54Α του Ν. 4174/2013 αντικαταστάθηκε με την εξής διάταξη: "6. Οι συμβολαιογράφοι …. που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο παρόν άρθρο, υπόκεινται σε πρόστιμο που ορίζεται σε ένα τοις χιλίοις (1 ‰) επί της αξίας του μεταβιβαζομένου ακινήτου ή δικαιώματος επ' αυτού, το οποίο πρόστιμο δεν μπορεί να είναι κατώτερο από 300,00 ευρώ ούτε ανώτερο από 1.000,00 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται." Θεωρούμε απόλυτα επιβεβλημένο, σε περίπτωση που το Υπουργείο επιμείνει στην επαναφορά της υποχρέωσης αυτής, να ζητήσετε να εναρμονιστεί απόλυτα η διάταξη αυτή με την παραπάνω νέα διάταξη επί έλλειψης Πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ, και όχι να προβλέπεται ακυρότητα η οποία θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των συναλλαγών, και ιδιαίτερα τα συμφέροντα του αγοραστή δεδομένου ότι η ακυρότητα θα προέλθει από οφειλή του πωλητή για την οποία ο αγοραστής δεν έχει την παραμικρή ιδέα ή ευθύνη! Αρθρο 61. Τώρα και πρόστιμα 5ετίας στις αναδρομικές χρεώσεις 20ετίας! Με το άρθρο αυτό, στη διάταξη που παρέτεινε την παραγραφή των υποχρεώσεων των πολιτών έναντι των Ο.Τ.Α. στα 20 (!) έτη χωρίς προσαυξήσεις (άρθρο 32 Ν. 4304/2014), προστίθενται και όλες οι νόμιμες προσαυξήσεις για την τελευταία πενταετία! Αυτό σημαίνει ότι σε οτιδήποτε έχει δηλωθεί ελλιπώς στους ΟΤΑ, τα ποσά που θα αξιώνονται για την 20ετία συν τα πρόστιμα της πενταετίας, μπορεί να ισοδυναμούν με ολόκληρη την αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου!"

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki