Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Υποδομές

Ποια έργα θα τρέξουν

Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση των μεγάλων οδικών έργων, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενέκρινε τη χρηματοδότηση του ελληνικού δημοσίου, με ποσό ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ για τα έργα του ΠΑΘΕ, του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Με τον τρόπο αυτό χρηματοδοτούνται και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν παγώσει πάνω από δύο χρόνια. Είναι η πρώτη φορά ύστερα από μακρό χρονικό διάστημα που εξασφαλίζεται χρηματοδότηση για τα έργα αυτά, που έχουν χαρακτηριστεί ως «η μανιβέλα της ανάπτυξης», καθώς εκτιμάται ότι μπορούν να δημιουργήσουν 70.000 νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας το ΑΕΠ κατά 2%. Η απόφαση της ΕΤΕπ για την επιπλέον χρηματοδότηση αναμενόταν το τελευταίο διάστημα, καθώς είχε προηγηθεί σχετική άτυπη συμφωνία μεταξύ της τράπεζας και της κυβέρνησης. Οπως δήλωσε στην «Η» η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΤΕπ στην Αθήνα, Ελένη Καββαδία, η εκταμίευση του δανείου προς το ελληνικό δημόσιο αναμένεται το 2013, αφού προηγηθεί η εκταμίευση των δανείων, ύψους 700 εκατ. ευρώ, που αφορούν στο πακέτο της χρηματοδότησης των τραπεζών, προκειμένου να χορηγήσουν δάνεια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Το «πακέτο» αυτό αναμένεται να αρχίσει να τρέχει από τον Δεκέμβριο. Το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο θα έχει μακρόχρονη διάρκεια, είκοσι ετών ίσως και λίγο περισσότερο και το επιτόκιό του αναμένεται να διαμορφωθεί με βάση τα χαμηλά επιτόκια με τα οποία δανείζεται η ΕΤΕπ συν ένα μικρό περιθώριο. Με την εκταμίευση των κονδυλίων αυτών και την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης - παραχωρησιούχων, που ήδη οδήγησε σε συμφωνία για τα δύο από τα τέσσερα έργα (Ολυμπία Οδός και Μαλιακός-Κλειδί) δημιουργείται έναν ιδανικό μομέντουμ για το επόμενο και πιο κρίσιμο επίπεδο. Αυτό της διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες, που σταμάτησαν τη ροή της χρηματοδότησης πριν από δύο χρόνια. Παράγοντες της κυβέρνησης, μάλιστα, χαρακτηρίζουν την απόφαση για τη δανειοδότηση ως «σημείο-κλειδί». Το δάνειο θα στηρίξει οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους προς το έργο του ΠΑΘΕ. Αρα, αφορά και τις τέσσερις συμβάσεις: Ολυμπία Οδός (τμήμα Ελευσίνα - Πάτρα), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός-Κλειδί), Ιόνια Οδός (στη σύμβαση της οποίας συμπεριλαμβάνεται το τμήμα του ΠΑΘΕ Αθήνα - Σκάρφεια) και Κεντρική Οδός (στη σύμβαση της οποίας συμπεριλαμβάνεται το τμήμα Σκάρφεια - Ράχες Μαλιακού του ΠΑΘΕ).

Το 2013 οι νέοι σταθμοί

Μέσα στον μήνα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την επέκταση της γραμμής του τραμ από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά. Το έργο έχει προϋπολογισμό 50 εκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνει 12 στάσεις. Επίσης, μέχρι το τέλος του 2012, εκτός απροόπτου, θα ανακηρυχθεί ανάδοχος της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για γραμμή 5 χιλιομέτρων, η οποία περιλαμβάνει 4 σταθμούς και αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά περί τους 80.000 επιβάτες.

Οπως ανακοινώθηκε χθες από την Αττικό Μετρό, μέσα στο 2013 θα τεθούν σταδιακά σε κυκλοφορία οι 7 νέοι σταθμοί στη γραμμή προς Περιστέρι και Ελληνικό, ενώ προχωρούν οι αρχαιολογικές έρευνες και οι μετατοπίσεις δικτύων στους έξι υπό κατασκευή σταθμούς της επέκτασης της γραμμής μετρό προς Πειραιά. Συζητήθηκαν επίσης οι μελέτες της Αττικό Μετρό σχετικά με τις μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου μετρό σε ό,τι αφορά τη νέα γραμμή 4, την επέκταση προς Ιλιον όπως επίσης και το ενδεχόμενο περαιτέρω επεκτάσεων του τραμ στον Πειραιά, στο Κερατσίνι και στην Αθήνα (Σύνταγμα -πλατεία Αιγύπτου). Η Αττικό Μετρό επιταχύνει την ολοκλήρωση των μελετών ώστε να είναι έτοιμη να διεκδικήσει πόρους από το ερχόμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.

Ποιά έργα "παγώνουν"

Σε πάγωμα οδηγούνται μεγάλα συγκοινωνιακά έργα , ύψους 1,8 δισ. ευρώ, καθώς το κακό οικονομικό περιβάλλον και η έλλειψη χρηματοδότησης απομακρύνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθιστώντας προς στιγμήν αδύνατη τη χρηματοδότησή τους Πρόκειται για το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας, την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας και τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα - Υλίκη - Θήβα, τα οποία φαίνεται να οδηγούνται σε αναστολή μέχρι νεωτέρας, «εκτός εάν συμβεί κάποιο θαύμα» τονίζουν πηγές με γνώση της υπόθεσης. Σύμφωνα με πληροφορίες , το υπουργείο Υποδομών εξετάζει να δοθεί έμφαση στα ήδη προγραμματισμένα δημόσια έργα, όπως π.χ. ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο αυτοκινητόδρομος Ακτιο - Αμβρακία ή το μετρό της Θεσσαλονίκης και στη σωτηρία των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, τέσσερις εκ των οποίων αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης. Ηδη, όπως διακρίνουν έμπειροι κύκλοι της αγοράς, η πρώτη αλλαγή «γραμμής» σημειώθηκε την Πέμπτη, όταν ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι εξετάζεται το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ, να μη γίνει όπως έχει προγραμματιστεί, δηλαδή με σύμβαση παραχώρησης, αλλά να ενταχθεί σε μία συστάδα αεροδρομίων, που βαίνουν προς αποκρατικοποίηση. Σημειωτέον ότι αρκετοί υποψήφιοι παραχωρησιούχοι του έργου ζητούσαν την ένταξη όλων των αεροδρομίων της Κρήτης στην ίδια παραχώρηση. Παράλληλα, ως φαίνεται, στην «ξέρα» του υψηλού συντελεστή ρίσκου της χώρας οδεύουν και κάποιες, κατά τα άλλα, βιώσιμες συμβάσεις παραχώρησης, όπως ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Υλίκη - Θήβα (προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ) και η ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος (έργο ύψους 300 εκατ. ευρώ), καθώς παρ' όλο που πρόθεση του υπουργείου είναι να επαναδημοπρατήσει τα έργα προσεχώς, εν τούτοις η αγορά είναι ιδιαίτερα επιφυλακτική, λόγω του οικονομικού περιβάλλοντος. Μετά βεβαιότητας σε δεύτερη μοίρα θα περάσει και η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας (προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ), έργο χρήσιμο, αλλά εποχικού χαρακτήρα, εκτιμούν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου.

Κόντρες για τα 80 εκατ

Περισσότερες από 700 νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΜΠΕ από την αξιοποίηση του Διεθνούς Ραδιοτηλεοπτικού Κέντρου (IBC) από τον όμιλο της Lamda Development. H επένδυση ξεπερνά τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι επιπλέον 20 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν για τις διάφορες αναπτύξεις τις οποίες σχεδιάζει η Lamda. Σε ό,τι αφορά στους τρόπους αξιοποίησης του IBC, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, προβλέπονται οι εξής χρήσεις: Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων, εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας που θα απευθύνονται κυρίως στην οικογένεια και το παιδί και μικρός αριθμός εμπορικών καταστημάτων και γραφειακών εγκαταστάσεων. Οι λεπτομέρειες για τους τρόπους αξιοποίησης θα ανακοινωθούν αφού ολοκληρωθεί η φάση των αδειοδοτήσεων. Σε κάθε περίπτωση οι διαδικασίες είναι ταχείες και στοχεύουν στην άμεση εμπορική εκμετάλλευση του κέντρου, εκτιμά ο Όμιλος της Lamda. Πάντως το ύψος του τιμήματος έχει προκαλέσει έντονες διαφωνίες στην αγορά καθώς κρίνεται ως ιδιαίτερα χαμηλό. Απο την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ , όπως είναι λογικό , υπεραμύνεται των επιλογών του προβάλλοντας τα εξής επιχειρήματα:

- Η αξιοποίηση του IBC υπήρξε το αποτέλεσμα μιας διαφανούς, διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας, με εκτεταμένη δημοσιότητα στον ελληνικό και διεθνή Τύπο και την προσέγγιση δεκάδων ξένων και ελλήνων επενδυτών, μέσω του χρηματοοικονομικού συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας. -Το οικονομικό αντάλλαγμα που επιτεύχθηκε, και συγκεκριμένα τα 81 εκατ. Ευρώ με επιπλέον έσοδα έως και 32,4 εκατ. ευρώ, αποτελεί ένα εύλογο και δίκαιο τίμημα

για την τρέχουσα οικονομική συγκυρία, σύμφωνα τόσο με το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ, όσο και με την ανεξάρτητη αποτίμηση που διενεργήθηκε από διεθνή και υψηλού κύρους εταιρία, που επιλέχθηκε μετά από διεθνή διαγωνισμό, και η οποία αποτίμηση ήταν μικρότερη του ανταλλάγματος.

- Η όποια σύγκριση του τιμήματος που θα εισπράξει με βεβαιότητα το Δημόσιο σήμερα με ποσά που ενδεχομένως θα εισέπραττε κατά τη διάρκεια των 90 χρόνων, είναι απλοϊκή και παραπλανητική. Απλοϊκή διότι φαίνεται να αγνοείται το γεγονός ότι μετά από μια πενταετία έντονης οικονομικής ύφεσης, το λιανικό εμπόριο αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβίωσης και η αγορά των εμπορικών ακινήτων βρίσκεται σε έντονη πτώση, με εκατοντάδες κενά εμπορικά καταστήματα στους πλέον εμπορικούς δρόμους της Αθήνας και μειώσεις μισθωμάτων που ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις το 50%. Παραπλανητική διότι φαίνεται να αγνοούνται βασικές αρχές της οικονομικής επιστήμης, όπως η αξία του χρήματος στο παρόν και το μέλλον. Είναι ενδεικτικό ότι η μελλοντική αξία των σημερινών 81 εκ. ευρώ μετά από 90 χρόνια ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, με μια μέση απόδοση μικρότερη του 50% της σημερινής απόδοσης των Ελληνικών Ομολόγων.

- Τέλος, επισημαίνεται η δέσμευση του προτιμητέου Επενδυτή να αναλάβει και τον πρόσθετο επιχειρηματικό κίνδυνο, πέραν του τιμήματος έως και 112,4 εκ. ευρώ, να επενδύσει επιπλέον 20 εκ. ευρώ για την αξιοποίηση του χώρου, εξασφαλίζοντας έτσι όχι μόνο τις υφιστάμενες εκατοντάδες θέσεις εργασίας στο συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα, και τις πολύ περισσότερες των προμηθευτών του, αλλά και δημιουργώντας τουλάχιστον 500 νέες θέσεις εργασίας».

Πως θα πουλήσουν το Ελληνικό

Σύμφωνα με το σχέδιο αξιοποίησης του Ελληνικού, περίπου το 25% της συνολικής έκτασης θα αξιοποιηθεί με τον θεσμό της ψιλής κυριότητας, ενώ για το υπόλοιπο 75%, η αξιοποίηση θα γίνει με τον θεσμό της επιφάνειας. Η έκταση που θα πωληθεί, αφορά σ’ εκείνα τα τμήματα του ακινήτου που θα αξιοποιηθούν για οικιστικούς λόγους. Αυτές οι πωλήσεις σπιτιών αναμένεται να αποτελέσουν μια βασική πηγή εσόδων για τον επενδυτή που θα χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου το σχέδιο. Ο ίδιος θα πρέπει ν’ αξιοποιήσει τρεις πηγές χρηματοδότησης: ίδια κεφάλαια, τραπεζικό δανεισμό και, τέλος, έσοδα από πωλήσεις οικοπέδων για οικίες ή/και οικίες, ανάλογα με το μοντέλο οικιστικής ανάπτυξης που θα επιλέξει. Βεβαίως, όπως αναφέρουν τα στελέχη του Ταμείου, οι τρεις πηγές χρηματοδότησης του έργου θα έχουν περιορισμούς και θα μετρήσουν στην αξιολόγηση του επιχειρηματικού σχεδίου του κάθε ενδιαφερομένου. Ο βασικός παράγοντας όμως που θα κρίνει το επιχειρηματικό σχέδιο, θα είναι το τίμημα που θα καταβάλει ο υποψήφιος επενδυτής στο ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση ποσοστού μέχρι 70% των μετοχών στην εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. Το Ταμείο έθεσε το όριο αυτό, δηλαδή λίγο πάνω από 67%, προκειμένου να αμβλύνει τους φόβους περί των ισχυρών δικαιωμάτων της μειοψηφίας – το γνωστό blocking minorities στις συμμετοχές επιχειρήσεων. Τέλος, φαίνεται ότι το Ταμείο θα αποφύγει τη χρήση όρων στη συμφωνία μετόχων που θα υπογραφεί μεταξύ ελληνικού Δημοσίου με τον προτιμητέο επενδυτή, και οι οποίοι δημιουργούν δικαιώματα τύπου «χρυσής μετοχής».

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki