Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εξυπνες επενδύσεις της κρίσης

Σε αυτή την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης οι ευκαιρίες δεν συνδέονται , τουλάχιστον στην Ελλάδα με την πώση των τιμών αλλά με την φαντασία και τις δημιουργικές ιδέες. Μία τέτοια ιδέα είχε πριν απο ένα χρόνο ένας αρχιτέκτονας που αποφάσισε να αγοράσει μία εγκατελελειμένη αποθήκη περίπου 700 τετραγωνικών μέτρων σε μία υποβαθμισμένη περιοχή της πόλης με τιμή που δεν ξεπερνούσε τα 650 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Το μεγάλο πλεονέκτημα ήταν το μεγάλο ύψος του κτιρίου το οποίο ήταν περί τα 5 μέτρα.Κράτησε λοιπόν τη λινθόκτιστη τοιχοποιϊα και σήμερα , η αποθήκη έχει μετατραπεί σε ένα σύγχρονο χώρο γραφείων με εμβαδό περί τα 150 ,μέτρα που χρησιμοποιείται απο τον ιδιοκτήτη και σε πέντε στούντιο 80-110 τετραγωνικά μέτρα τα τέσσερα απο τα οποία ενοικίαζονται. Ο ιδιακτήτης μάλιστα προσδοκά ότι σε τρία χρόνια με την ανάκαμψη της αγοράς οι τιμές θα είναι σημαντικά μεγαλύτερες λόγω της ταυτότητας του κτιρίου.

Χρυσες μπίζνες με τα υπεργηρα κτίρια

Προσφάτως το αρμόδιο υπουργείο ανακοίνωσε την πρόθεση του να προχωρήσει σε ναβάθμιση του ήδη υφιατάμενου κτιρακού αποθέμα τος με προτεραιότητα τα κτίρια που βρίσκονται στην Αθήνα. Πρόκειται για μία τεράστια επιχείρηση η οποία αφορά περισσότερα απο 30.000 ακίνητα των οποίων η ηλικία ξεπερνά τα 60 χρόονια. Όπως προκύπτει από στοιχεία που καταγράφουν την «ηλικία» των κτιρίων το μέγεθος της συγκεκριμένης αγοράς μπορεί να θεωρηθεί τεράστιο. Σε ολόκληρη την Ελλάδα περισσότερα από 130.000 κτίρια κατοικιών έχουν κτισθεί πριν το 1920 ενώ 300.000 περίπου έχουν κτισθεί την περίοδο 1920-1945. Ανάλογη είναι και η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά των επαγγελματικών χώρων αφού τουλάχιστον 16.000 κτίρια γραφείων και καταστημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα έχουν κτισθεί πριν το 1945.

Ανάλογη είναι και η κατάσταση που επικρατεί στο νομό Αττικής όπου τα κτίρια μεγάλης ηλικίας (κατοικίες και επαγγελματικοί χώροι) ξεπερνούν το 10% του συνολικού κτιριακού αποθέματος.

Αναλυτικά από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι

- 30.000 κτίρια κατοικιών στην Αττική έχουν κτισθεί πριν το 1945

- 2.300 κτίρια γραφείων και καταστημάτων έχουν ηλικία που ξεπερνά τα 60 χρόνια.

Πρόκειται για μία τεράστια αγορά αφού εκτός από τις προοπτικές που υπάρχουν είτε για λίφτινγκ των ίδιων των κτιρίων είτε για κατεδάφιση και αντικατάσταση τους με καινούργια ακόμα και η αγορά της συντήρησης τους παρουσιάζει τεράστιο οικονομικό ενδιαφέρον. Πρόκειται για μία αγορά η οποία μπορεί να απορροφήσει ένα σημαντικό ποσοστό του έμψυχου δυναμικού το οποίο απασχολήθηκε τα προηγούμενα χρόνια στις κατασκευές των μεγάλων έργων υποδομής και το οποίο σήμερα κινδυνεύει να μείνει χωρίς αντικείμενο .

Εξοχική: "Οικογενειακή" υπόθεση

Μέχρι σήμερα η ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς εξοχικής κατοικίας στηρίζεται σε εντελώς διαφορετικά πρότυπα. Έτσι ενώ σε παραγωγικούς όρους η τουριστική κατοικία μπορεί να θεωρηθεί ως βιοτεχνία σε όρους, προβολής και εμπορικής προώθησης λειτουργεί σε οικονομικό περιβάλλον οικοτεχνίας. Ιδιαίτερα σημαντικό κρίνεται το γεγονός ότι η συγκεκριμένη αγορά στηρίζεται κυρίως σε τοπικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις οι οποίες στήριξαν την μεγέθυνση τους κυρίως στην γνώση της τοπικής αγοράς και στα τοπικά εμπορικά δίκτυα προβολής και προώθησης. Αποκαλυπτικά είναι τα συμπεράσματα μελέτης σύμφωνα με την οποία η αγορά εξοχικής κατοικίας στην Ελλάδα πριν την κρίση κάλυπτε ποσοστό 12-15% της συνολικής οικοδομικής δραστηριότητας. Η μελέτη αυτή βασίσθηκε στην ανάλυση στοιχείων που αφορούν σε νέες οικοδομές στους νομούς Χαλκιδικής ,Κυκλάδων Δωδεκανήσου καθώς και στο σύνολο της Κρήτης και εντοπίζονται στην περίοδο 1997-2008. Από τα στοιχεία της ίδιας έρευνας προκύπτει ότι τόσο σε επίπεδο αριθμού κατοικιών όσο και σε τρέχουσες εμπορικές αξίες η αγορά υπερδιπλασιάσθηκε σε διάστημα μίας δεκαετίας εντούτοις το ποσοστό συμμετοχής της εξοχικής κατοικίας στο σύνολο της αγορά εξακολουθεί να παραμένει διαχρονικά σταθερό. Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι ο μεγάλος όγκος των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκε σωρευτικά την περίοδο καλύφθηκε από την εσωτερική αγορά γεγονός που επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα των οικογενειακών προϋπολογισμών που αποπειράται να καταγράψει το ποσοστό των ελλήνων που απέκτησε εξοχική κατοικία στην διάρκεια των τελευταίων χρόνων.

Στα ύψη πληθωρισμός, ανεργία

Στα ύψη ο πληθωρισμός και η ανεργία. Ο πληθωρισμός σταθεροποιείται στα επίπεδα του 5% ενώ η ανεργία σκαρφαλώνει στο 14%. Αναλυτικά ,σταθερό, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, στο 5,2% παρέμεινε το ετήσιο ποσοστό του πληθωρισμού τον Ιανουάριο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ειδικότερα, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ) του μηνός Ιανουαρίου 2011, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2010, προκύπτει αύξηση 5,2%, έναντι αύξησης 2,4%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2010 προς το 2009. Ο Γενικός Δείκτης κατά το μήνα Ιανουάριο 2011, σε σύγκριση με το Δεκέμβριο 2010, παρουσίασε μείωση 0,7%, έναντι της ίδιας μείωσης που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 10 - Ιανουαρίου 11, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 09 - Ιανουαρίου 10, παρουσίασε αύξηση 4,9%, έναντι αύξησης 1,3% που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα. Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,7% το μήνα Ιανουάριο 2011, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2010, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές: 1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 13,7% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.

β) Κατά 2,3% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.

γ) Κατά 0,3% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης των τιμών των φαρμάκων.

Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις ιδιωτικές κλινικές.

δ) Κατά 0,6% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των ειδών ταξιδίου-λοιπών προσωπικών ειδών, εξαιτίας των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 1,0% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα δημητριακά και παρασκευάσματα, μοσχάρι νωπό, ψάρια νωπά, γάλα νωπό παστεριωμένο, λαχανικά νωπά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα φρούτα νωπά.

β) Κατά 0,5% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.

γ) Κατά 2,7% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στο πετρέλαιο θέρμανσης και στον ηλεκτρισμό.

δ) Κατά 1,0% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης) και του κομίστρου των ταξί.

Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.

ε) Κατά 0,4% της ομάδας «Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια», λόγω της επιβάρυνσης των τιμών των σερβιριζόμενων ειδών (φαγητών, ποτών, αναψυκτικών και καφέ) από το Δώρο των Χριστουγέννων.

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 5,2% το μήνα Ιανουάριο 2011, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2010, προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών: 1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 2,4% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, λαχανικά νωπά, γλυκά-ζαχαρωτά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα φρούτα νωπά.

β) Κατά 19,5% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων, καθώς και των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.

γ) Κατά 9,1% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης αποχέτευσης και του φυσικού αερίου.

δ) Κατά 2,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, επιτραπέζια σκεύη και οικιακής χρήσης, στα είδη καθαρισμού και στις οικιακές υπηρεσίες.

ε) Κατά 15,0% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας και υπηρεσίες μεταφορών.

Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας. στ) Κατά 4,0% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών της κινητής τηλεφωνίας.

ζ) Κατά 0,7% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής.

η) Κατά 0,2% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων.

θ) Κατά 3,2% της ομάδας «Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.

ι) Κατά 4,6% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων, των ειδών ατομικής φροντίδας και των κοσμημάτων-ρολογιών.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 2,3% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών εξαιτίας των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.

β) Κατά 0,6% της ομάδας «Υγείας», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραιατρικές υπηρεσίες και στις ιδιωτικές κλινικές.

ΑΝΕΡΓΙΑ

Περαιτέρω άνοδο σημείωσε το ποσοστό ανεργίας το Νοέμβριο του 2010 και ανήλθε σε 13,9%, από 10,6% που ήταν το Νοέμβριο του 2009 και 13,5% τον Οκτώβριο του 2010. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), οι απασχολούμενοι εκτιμάται ότι διαμορφώθηκαν σε 4.307.054 άτομα, μειωμένοι κατά 157.176 άτομα σε σχέση με το Νοέμβριο του 2009 (μείωση 3,5%) και κατά 62.489 άτομα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2010 (μείωση 1,4%). Οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 160.624 άτομα σε σχέση με το Νοέμβριο του 2009 (αύξηση 30,2%) και κατά 8.530 άτομα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2010 (αύξηση 1,2%), για να διαμορφωθούν σε 692.577 άτομα, ενώ ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός διαμορφώθηκε σε 4.320.927 άτομα. Στις γυναίκες, το ποσοστό ανεργίας ανήλθε σε 17% από 13,3% που ήταν το Νοέμβριο του 2009, ενώ στους άνδρες αυξήθηκε στο 11,6% από 8,8%. Τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας παρατηρούνται στις ηλικίες 15-24 ετών (35,6%) και 25-34 ετών (17,9%). Τέλος, κατά περιφέρεια, τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας καταγράφονται στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (16,2%), στα Νησιά του Ιονίου (16,2%) και στη Δυτική Μακεδονία (15,4%), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στο Βόρειο Αιγαίο (9,7%), στην Πελοπόννησο (10,9%) και στην Ήπειρο (12,8%).

Υπερφορολόγηση ή ανάπτυξη;

Όσοι έχουν ακόμα και στοιχειώδεις γνώσεις οικονομίας δεν θα πρέπει να έχουν απορίες για το μίγμα της οικονομικής πολιτικής. Η ανάγκη περιορισμού των δημοσιονομικών ελλειμμάτων είναι επιτακτική. Το ερώτημα είναι αν αυτό θα εξακολουθήσεις να γίνεται με τη υπερφορολόγηση ή με την μεγέθυνση της οικονομικής δραστηριότητας. Αν και το δίλημμα αυτό δεν είναι ούτε νεόφερτο ούτε ελληνικό προνόμιο εν τούτοις για την ελληνική οικονομία του σήμερα είναι πιεστικό. Η απάντηση θα πρέπει να δοθεί άμεσα καθώς τα χρονικά περιθώρια είναι πιεστικά . Η συνταγή της υπερφορολόγησης είναι γνωστή τόσο ως προς τις μεθόδους όσο και ως προς τα αποτελέσματα. Ακόμα και εκείνοι που δεν είναι βαθείς γνώστες της ιστορίας γνωρίζουν τα αποτελέσματα που είχε η συγκεκριμένη οικονομική πολιτική ήδη από το 19ο αιώνα όταν οι γάλλοι μονάρχες τις παραμονές της γαλλικής επανάστασης προσπάθησαν με τον τρόπο αυτό να λύσουν τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η γαλλική οικονομία χωρίς όμως να θίξουν τα δικά τους στενά οικονομικά συμφέροντα. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι πίσω από την προηγούμενη επισήμανση ο γράφων υπονοεί την προοπτική βίαιων συγκρούσεων που αποσταθεροποιήσουν το σύστημα. Το σίγουρο όμως είναι ότι η υπερφορολόγηση σε μία κοινωνία που βρίσκεται στα όρια αντοχής της προκαλεί αναταράξεις και ανακατατάξεις τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική δομή της. Και αυτό ίσως μεσοπρόθεσμα θα έχει συνέπειες που ούτε και οι εισηγητές της πολιτικής αυτής θα ήθελαν να ζήσουν. ¨Άλλωστε είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι η υπερφορολόγηση πλήττει κυρίως τις ασθενέστερες οικονομικά και κοινωνικά μονάδες και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ανακατανομές του πλούτου υπέρ των ισχυρών. Ήδη μάλιστα τα φαινόμενα συγκέντρωσης στην ελληνική οικονομία πληθαίνουν ενώ ο δείκτης επιχειρηματικότητας πέφτει ενώ στην συντριπτική πλειοψηφία των κλάδων της ελληνικής οικονομίας ένα ποσοστό πάνω από το 70% της αγοράς μοιράζεται μεταξύ λιγοστών επιχειρήσεων που μετρούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού. Σε τελευταία ανάλυση ακόμα και στους πολιτικούς εμπνευστές αυτής της πολιτικής κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν είναι αρεστό αλλά μπορεί να αποδειχθεί και επικίνδυνο ακόμα και για την ίδια την ύπαρξη τους. Αντίθετα , η πολιτική της μεγέθυνσης μπορεί από κάποιους να θεωρείται ως «ρομαντική» και ανεφάρμοστη αλλά σίγουρα είναι ο μόνος δρόμος που εξασφαλίζει την ισορροπία του συστήματος. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η οικονομική κρίση της δεκαετίας του ΄20 τελικά ξεπεράσθηκε με την εφαρμογή επιτακτικής πολιτικής. Φυσικά από τότε μέχρι σήμερα έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας και πολλά έχουν αλλάξει. ¨Όμως τα διδάγματα αυτής της πολιτικής εξακολουθούν να παραμένουν επίκαιρα. Ας δούμε τα αποτελέσματα αυτής μίας αυστηρής συσταλτικής οικονομικής πολιτικής στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Μία λέξη μόνο αρκεί. ΤΡΑΓΙΚΑ για την πλειοψηφία των πολιτών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki