Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ο εκβιασμός των πλειστηριασμών

Μόνο μέσω της υπαγωγής στον νόμο 3869/2010, γνωστό ως νόμο Κατσέλη, θα προστατεύεται από την 1η Ιανουαρίου 2015 η πρώτη κατοικία, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης δεν εμφανίζεται διατεθειμένο να προχωρήσει σε παράταση της μεταβατικής διάταξης για την αναστολή των πλειστηριασμών υπό προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος 4224/2013 και λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2014.

Η κυβέρνηση, ύστερα από διαπραγματεύσεις και με τους δανειστές, θεωρεί ότι η προστασία που παρέχεται από τον νόμο Κατσέλη είναι επαρκής, ενώ η εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2015 του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών αναμένεται ότι θα παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία σε τράπεζες και δανειολήπτες για τη ρύθμιση των δανείων, με τον κίνδυνο ρευστοποίησης της ακίνητης περιουσίας να υπάρχει επί της ουσίας μόνο για όσους χαρακτηρισθούν από τις τράπεζες ως «μη συνεργάσιμοι δανειολήπτες». Καταλυτικό ρόλο σε αυτή την απόφαση έχουν διαδραματίσει και οι διαβεβαιώσεις από την πλευρά των τραπεζών ότι δεν ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς ακινήτων, τουλάχιστον μαζικούς.

Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης επισημαίνουν ότι αυτό που θα δρομολογηθεί το επόμενο διάστημα είναι οι αλλαγές στον νόμο 3869/2010 έτσι ώστε να επιταχύνονται οι διαδικασίες της δικαστικής ρύθμισης χρεών και να περιορισθεί το φαινόμενο των λεγόμενων «στρατηγικών κακοπληρωτών». Προσθέτουν δε, ότι εάν από την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας προκύψουν κενά ή στρεβλώσεις, θα αξιολογηθούν και θα γίνουν τότε οι όποιες διορθωτικές παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο.

Ερωτηθείς χθες μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωνσταντίνος Σκρέκας δήλωσε: «Με τον κώδικα δεοντολογίας που εφαρμόζεται από 1ης Ιανουαρίου και είναι δεσμευτικός για τις τράπεζες, η πρώτη κατοικία δεν κινδυνεύει για τους δανειολήπτες που έχουν οικονομική δυσχέρεια». Σε ερώτηση για το εάν η κυβέρνηση θα νομοθετήσει στην επέκταση του ισχύοντος καθεστώτος, ο κ. Σκρέκας αρκέστηκε στο να απαντήσει ότι αυτό το θέμα δεν συζητήθηκε χθες με τον πρωθυπουργό. Με δεδομένη, πάντως, την τρέχουσα πολιτική συγκυρία πηγές του ΥΠΑΑΝ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να κατατεθεί στη Βουλή τροπολογία από βουλευτές με την οποία θα προτείνεται παράταση της αναστολής πλειστηριασμών.

Η ρύθμιση του νόμου 4224/2013, η οποία εξαρχής θεσπίστηκε ως μεταβατικό καθεστώς πριν από την πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών απευθυνόταν κυρίως σε δανειολήπτες με προσωρινή αδυναμία πληρωμής, οι οποίοι δεν επιθυμούσαν να προσφύγουν στη δικαστική ρύθμιση χρεών του νόμου Κατσέλη, όπου σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα του νόμου θα πρέπει να αποδειχθεί μόνιμη αδυναμία πληρωμής.

Αυτό που προστατεύεται βάσει του νόμου 4224/2013 είναι η κύρια κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 200.000 ευρώ υπό την προϋπόθεση το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα να είναι έως 35.000 ευρώ, η συνολική κινητή και ακίνητη περιουσία έως 270.000 ευρώ και εξ αυτών οι καταθέσεις να μην ξεπερνούν τις 15.000 ευρώ. Οι οφειλέτες που έκαναν χρήση αυτής της ρύθμισης υποχρεούνταν να καταβάλλουν μηνιαίως το 10% ή 20% του μηνιαίου εισοδήματός τους. Χρήση της διάταξης αυτής έκαναν περί τους 3.000 δανειολήπτες.

Με την άρση της αναστολής των πλειστηριασμών οι δανειολήπτες που θέλουν να προστατεύσουν την κύρια κατοικία τους έχουν τις ακόλουθες επιλογές:

• Πρώτον, να καταθέσουν αίτηση υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη. Με την κατάθεση της αίτησης και μέχρι τον ορισμό δικασίμου αναστέλλονται τα καταδιωκτικά μέτρα, ενώ εάν η αίτηση γίνει δεκτή, βγαίνει επίσης προσωρινή διαταγή αναστολής του πλειστηριασμού μέχρι την εκδίκασή της. Με τα σημερινά δεδομένα, του όγκου υποθέσεων δηλαδή που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα Ειρηνοδικεία, η πρώτη προσωρινή διαταγή, η οποία δίνεται με βάση τον νόμο για ένα δίμηνο (πρόκειται για τον χρόνο κατά τον οποίο το δικαστήριο επικυρώνει ή απορρίπτει την αίτηση και στο ίδιο αυτό διάστημα επιχειρείται προδικαστικός συμβιβασμός), στην ουσία διαρκεί περισσότερο, διότι συχνά τα Ειρηνοδικεία καθυστερούν να εξετάσουν τις αιτήσεις. Η δεύτερη προσωρινή διαταγή που εκδίδεται, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, μέχρι να εκδικασθεί η αίτηση μεταφράζεται σε προστασία της κύριας κατοικίας για πολλά χρόνια, με δεδομένο ότι λόγω του όγκου υποθέσεων ορίζεται δικάσιμος ακόμη και το 2028.

• Δεύτερον, να συνεργασθούν με τους πιστωτές, έτσι ώστε στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας να βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος ρύθμισης του χρέους, μέσω των εργαλείων που περιλαμβάνει και κυμαίνονται από την πληρωμή για μια περίοδο μόνο των τόκων έως και διαγραφή μέρους του δανείου. Ο ίδιος κώδικας περιλαμβάνει επίσης και «λύσεις» όπως η εθελοντική παράδοση στην τράπεζα του ενυπόθηκου ακινήτου, μεταβίβαση και πώληση κ.ά. Σε διαδικασίες εκπλειστηριασμού του ακινήτου ενδέχεται να προχωρήσει η πιστώτρια τράπεζα μόνο στην περίπτωση που ο δανειολήπτης χαρακτηρισθεί μη συνεργάσιμος, δηλαδή δεν παρέχει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία προς τους δανειστές για την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση. Σημειώνεται, βεβαίως, ότι από τις διαδικασίες του Κώδικα εξαιρούνται τα δάνεια που έχουν καταγγελθεί (δηλαδή υπάρχει καθυστέρηση καταβολής δόσεων άνω των 90 ημερών) και επομένως η μόνη διέξοδος σε αυτή την περίπτωση είναι η προσφυγή στον νόμο Κατσέλη.

Ξεσκονίζουν τις μεταβιβάσεις για τον ΕΝΦΙΑ

Η εφορία ψάχνει στα συμβόλαια των αγοραπωλησιών τα πιστοποιητικά του ΕΝΦΙΑ, τα έγγραφα δηλαδή που πιστοποιούν ότι έχουν καταβληθεί οι φόροι για τα ακίνητα που αλλάζουν χέρια.

 

Μαζί με τις οδηγίες που έχουν λάβει οι ελεγκτές τους παρέχονται και διευκρινήσεις για τις περιπτώσεις για τις οποίες δεν απαιτείται η επισύναψη του πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ στο συμβόλαιο μεταβίβασης του ακινήτου. Σημειώνεται,  ότι με την προσκόμιση του πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ αποδεικνύεται ότι για τα προηγούμενα 5 χρόνια έχουν καταβληθεί οι φόροι  για το ακίνητο που μεταβιβάζεται.

 

Κατά τις μεταβιβάσεις ακινήτων δεν απαιτείται η επισύναψη του πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ ή της υπεύθυνης δήλωσης:

 

1. Για τα αγροτεμάχια φυσικών προσώπων έως και το έτος 2013. Απαιτείται όμως η μνημόνευση και επισύναψη πιστοποιητικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. για οποιοδήποτε κτίσμα υφίσταται επί αγροτεμαχίου.

 

2. Σε περίπτωση διόρθωσης συμβολαίου ως προς την περιγραφή των ορίων ακινήτου (π.χ. τα όρια προς Βορρά, Νότο κ.λπ.), εφόσον δεν μεταβάλλεται κανένα άλλο περιγραφικό στοιχείο, η διεύθυνση και οι προσόψεις αυτού.

 

3.  Σε περίπτωση σύστασης δουλείας διόδου σε κοινόχρηστο χώρο οικοπέδου.

 

4.  Στην περίπτωση συμβολαιογραφικού εγγράφου με το οποίο συμφωνείται η άρση/απαλοιφή τεθείσας διαλυτικής αίρεσης μετά την εκπλήρωση του όρου (π.χ. εξόφληση του τιμήματος) και με την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλονται τα περιγραφικά στοιχεία του ακινήτου. Το αυτό ισχύει και στην περίπτωση συμφωνίας περί μη ισχύος/εξάλειψης της διαλυτικής αίρεσης. Αντίθετα, κατά την πλήρωση της αίρεσης, απαιτείται η προσκόμιση του πιστοποιητικού.

 

5. Σε συμβόλαιο μονομερούς αποδοχής πρότασης δωρεάς αιτία θανάτου.

 

6.  Σε αποδοχή της κληρονομιάς οικοπεδούχου, για τα ακίνητα του εργολαβικού ανταλλάγματος, για τα έτη για τα οποία είναι υπόχρεος σε δήλωση ο εργολάβος.

 

7.  Σε περίπτωση δέσμευσης ή αποδέσμευσης θέσεων στάθμευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των ν.1221/80 και 960/79.

 

8. Σε μονομερή εξάλειψη υποθήκης ή στην άρση κατάσχεσης.

 

9.  Σε παραχώρηση υποθήκης ή προσημείωσης για εξασφάλιση δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου.

 

10.  Σε περιπτώσεις αμιγούς τροποποίησης κανονισμού πολυκατοικίας, με την προϋπόθεση ότι σε αυτόν δεν ορίζονται αποκλειστικές χρήσεις ή παρακολουθήματα οριζόντιων ιδιοκτησιών ή αλλαγή χρήσης ιδιοκτησίας ή δεν τροποποιούνται οι κοινόχρηστοι χώροι.

 

11.  Σε περίπτωση σύνταξης συμβολαιογραφικού εγγράφου για παράταση ισχύος προσυμφώνου, αποκλειστικά ως προς την ημερομηνία σύνταξης του οριστικού συμβολαίου, με την προϋπόθεση ότι κατά το χρόνο αυτό το προσύμφωνο είναι σε ισχύ.

 

12.  Σε περίπτωση σύνταξης προσυμφώνου πώλησης μελλοντικού δικαιώματος.

 

13.  Σε περίπτωση παράτασης αποκλειστικά της διάρκειας ισχύος μισθωτηρίου συμβολαίου και συμβολαίου χρηματοδοτικής ή χρονομεριστικής μίσθωσης, ενόσω αυτά είναι ακόμα σε ισχύ, και εφόσον δεν επέρχεται καμία άλλη μεταβολή στη σύμβαση.

 

14. Σε περίπτωση που ο μισθωτής ακινήτου υπεκμισθώσει το ακίνητο σε τρίτο πρόσωπο με συμβολαιογραφικό έγγραφο, χωρίς να συμβάλλεται ο κύριος αυτού.

Και ομως συμφέρει

Μπορεί η οικονομία να κινείται στη δίνη της κρίσης αλλά δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι συγκεκριμένη χρονική συγκυρία ευνοεί την αγορά πρώτης κατοικίας και αυτό γιατί :

-Οι τιμές δεν φαίνεται ότι θα υποχωρήσουν σημαντικά στην διάρκεια του επόμενου δωδεκαμήνου.

-Το κόστος χρήματος δηλαδή τα επιτόκια δανεισμού είναι σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και πολύ δύσκολα θα βρεθούν τόσο χαμηλά.

-Η αγορά α΄ κατοικίας δεν επηρεάζεται από το πακέτο των φορολογικών μέτρων

Αντίθετα η αγορά ως επένδυση εμφανίζει σημαντικά προβλήματα εξαιτίας του υψηλού δείκτη αβεβαιότητας όσο αφορά στο φορολογικό πλαίσιο που θα ισχύσει από το 2010 και το οποίο οδηγεί σε αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης κυρίως στην άμεση φορολογία . Από την άλλη πλευρά ο τρόπος εφαρμογής των τεκμηρίων μπορεί να κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις οι οποίες μάλιστα να αποδειχθούν στο μέλλον οικονομικά επώδυνες.

Νέοι χρηματοδότες

Η απροθυμία των τραπεζών να χορηγήσουν στεγαστικά δάνεια έχει οδηγήσει πολλούς αγοραστές σε πρακτικές του παρελθόντος. Σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών αλλά και δικηγόρων έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των υποψήφιων αγοραστών οι οποίοι προκειμένου να πραγματοποιήσουν μία αγορά προσφεύγουν στο στενό τους περιβάλλον για να δανειστούν χρήματα ή ρευστοποιούν κάποιο άλλο περιουσιακό τους στοιχείο προκειμένου να εξασφαλίσουν το απαιτούμενο κεφάλαιο για την αγορά. Παράλληλα δεν είναι λίγοι οι πωλητές (κατασκευαστές και ιδιώτες) που αποδέχονται προτάσεις για σταδιακή αποπληρωμή του τιμήματος άνω της δεκαετίας με τις ανάλογες εγγυήσεις από την πλευρά του αγοραστή. «Στην πραγματικότητα , λόγω του ΤΕΙΡΕΣΙΑ , ένας μεγάλος αριθμός υποψήφιων αγοραστών είναι αποκλεισμένος από τις τράπεζες. Αν στο αριθμό αυτό προστεθεί και εκείνος αυτών που δεν πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί από τα πιστωτικά ιδρύματα προκειμένου να χορηγήσουν την έγκριση για την χορήγηση του στεγαστικού δανείου , τότε τα νοικοκυριά που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την τραπεζική χρηματοδότηση για την αγορά κατοικίας είναι σε ιστορικά επίπεδα ρεκόρ. Με δεδομένο , ότι τα στεγαστικά δάνεια έχουν μπεί στην οικονομική ζωή των περισσότερων ελλήνων μία περίπου δεκαετία , η προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες δεν ήταν τόσο δύσκολη όσο θα ήταν σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Δυτικής Ευρώπης.» επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης που ασχολείται με την αγορά κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας. Αλλά και τα στοιχεία των τραπεζών επιβεβαιώνουν τις προαναφερόμενες εκτιμήσεις αφού ο αριθμός των εκτιμήσεων για την χορήγηση δανείων είναι μειωμένος σε ποσοστά που ξεπερνούν το 30% (σε ορισμένες περιπτώσεις προσεγγίζουν και το 40%). Αν συνυπολογιστεί μάλιστα ότι ένας αριθμός των δανείων δεν χρησιμοποιείται για αγορά κατοικίας τότε το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι αγορές που χρηματοδοτούνται με τραπεζικό δανεισμό είναι σημαντικά λιγότερες. Αντίθετα ο ρυθμός πτώσης των συναλλαγών, είναι αισθητά μικρότερος (σύμφωνα με δειγματοληπτικές έρευνες κινείται στα επίπεδα του 20% περίπου) και η αναντιστοιχία αυτή επιβεβαιώνει την στροφή των ελλήνων σε άλλες μορφές χρηματοδότησης.

Οδηγός της ΠΟΜΙΔΑ για το ενεργειακό πιστοποιητικό

Σε σχέση με την υποχρέωση έκδοσης πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης (ΠΕΑ), μετά την δημοσιοποίηση των διευκρινιστικών εγκυκλίων 2279/22.12.2011 και 2366/5.1.2011 του ΥΠΕΚΑ για την ορθή εφαρμογή του ΚΕΝΑΚ, η ΠΟΜΙΔΑ ενημερώνει τα μέλη της και όλους τους ενδιαφερόμενους ότι η υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ ισχύει από 9-1-11 για αγοραπωλησίες, και για τις νέες μισθώσεις ολόκληρων κτιρίων.

Για τις μισθώσεις τμημάτων κτιρίων (δηλαδή μεμονωμένων ιδιοκτησιών διαμερισμάτων, καταστημάτων, γραφείων κλπ.) η υποχρέωση έκδοσης ΠΕΑ αναβάλλεται για ένα εξάμηνο και θα ισχύσει από 9-7-11.

Αναλυτικά, το καθεστώς έκδοσης ενεργειακών πιστοποιητικών (ΠΕΑ) διαμορφώνεται συνολικά ως εξής:

Α. ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΙΣ. Στην παρ. 3 του άρθρου 14 του ΚΕΝΑΚ προβλέπεται ότι «Κάθε συμβολαιογράφος για την κατάρτιση πράξεως αγοραπωλησίας ακινήτου υποχρεούται να μνημονεύσει στο συμβόλαιο τον αριθμό πρωτοκόλλου του ΠΕΑ και να επισυνάψει σε αυτό επίσημο αντίγραφο του ΠΕΑ.». Η υποχρέωση αυτή υφίσταται για όλες συμβολαιογραφικές μεταβιβάσεις (πωλήσεις) κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων (μεμονωμένων ιδιοκτησιών) συνολικού εμβαδού άνω των 50 τ.μ. οι οποίες καταρτίζονται από την 9η Ιανουαρίου 2011 και μετά, τόσο ολοκλήρων, όσο και μεμονωμένων ιδιοκτησιών, με εξαίρεση τις αποθήκες και τις θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων.

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ: Από την υποχρέωση έκδοσης πιστοποιητικού εξαιρούνται μονίμως οι εξής κατηγορίες συμβάσεων μεταβίβασης εμπραγμάτων δικαιωμάτων:

1. Μεταβιβάσεις κτιρίων, στο σύνολό τους ή σε τμήματα αυτών, (τόσο για τα ήδη αποπερατωμένα, όσο και για τα υπό κατασκευή κτίρια), με συνολική επιφάνεια κάτω των 50 τ.μ.

2. Μεταβιβάσεις κάθε είδους γηπέδων (οικοπέδων και αγροτεμαχίων) χωρίς κτίσματα.

3. Μεταβιβάσεις κατεδαφιστέων παλαιών κτισμάτων, για τα οποία υπάρχει απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης λόγω υποχρεωτικής κατεδάφισης εντός εξαμήνου από την υπογραφή του συμβολαίου

4. Μεταβιβάσεις διατηρητέων ή ιστορικών κτιρίων.

5. Διανομές συνιδιόκτητων ακινήτων και ανταλλαγές ακινήτων με κτίσματα.

6. Γονικές παροχές, δωρεές, αποδοχές κληρονομιάς ακινήτων με κτίσματα.

7. Συστάσεις οριζοντίου ιδιοκτησίας επί υφισταμένων ή μελλοντικών κτισμάτων.

8. Μεταβιβάσεις κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων ή δομικών έργων που στεγάζουν βιομηχανίες, βιοτεχνίες, εργαστήρια, παρασκευαστήρια, υπηρεσίες με σημαντικό ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν μεταξύ άλλων και τα εργοστάσια, οι βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, τα συνεργεία συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, τα βαφεία, τα ξυλουργεία, τα παρασκευαστήρια τροφίμων, τα καθαριστήρια, τα σιδερωτήρια, τα οργανωμένα πλυντήρια ρούχων, τα αυτοτελή κέντρα μηχανογράφησης καθώς και τα εργαστήρια ερευνών και εκπαίδευσης, διυλιστήρια και οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας.

9. Μεταβιβάσεις κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων ή δομικών έργων που χρησιμοποιούνται για αποθήκευση αγαθών, φύλαξη αντικειμένων ή στέγαση ζώων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν μεταξύ άλλων και οι γενικές αποθήκες, οι αγροτικές αποθήκες, τα λιμενικά υπόστεγα, οι αποθήκες καταστημάτων (αλλά και κατοικιών), οι αποθήκες μουσείων, οι αποθήκες μουσείων, σταύλοι, βουστάσια, χοιροστάσια, ορνιθοτροφεία κλπ.

10. Μεταβιβάσεις κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων ή δομικών έργων για στάθμευση αυτοκινήτων, δικύκλων ή τρικύκλων, πρατήρια υγρών καυσίμων και πλυντήρια αυτοκινήτων.

Β. ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ. Στην παρ. 3 του άρθρου 14 του ΚΕΝΑΚ προβλέπεται επίσης ότι «…Σε κάθε μίσθωση ακινήτου, ο αριθμός πρωτοκόλλου του ΠΕΑ πρέπει να αναγράφεται στο ιδιωτικό ή συμβολαιογραφικό μισθωτήριο έγγραφο. Η φορολογική αρχή δε θεωρεί μισθωτήρια έγγραφα εάν δεν προσκομίζεται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).». Ως «μίσθωση ακινήτου» νοείται κάθε μίσθωση ακινήτου με κτίσματα που καταρτίζεται για πρώτη φορά από την ημέρα ισχύος της διάταξης, προς νέο μισθωτή που εγκαθίσταται για πρώτη φορά στο μίσθιο. Η υποχρέωση αυτή υφίσταται από την 9η Ιανουαρίου 2011 και μετά, μόνον για μισθώσεις ολόκληρων κτιρίων συνολικού εμβαδού άνω των 50 τ.μ. Έξη μήνες αργότερα (από την 9.7.2011) η υποχρέωση αυτή θα επεκταθεί και στις μισθώσεις τμημάτων κτιρίων άνω των 50 τ.μ. (π.χ. μεμονωμένων διαμερισμάτων, καταστημάτων, γραφείων κλπ.), με εξαίρεση και πάλι όλων των αποθηκών και των θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων.

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ: Από την υποχρέωση έκδοσης πιστοποιητικού εξαιρούνται μονίμως οι εξής κατηγορίες μισθωτικών συμβάσεων οι οποίες αφορούν ακίνητα με η χωρίς κτίσματα και συγκεκριμένα:

1. Μισθώσεις κτιρίων, στο σύνολό τους ή σε τμήματα αυτών, (τόσο για τα ήδη αποπερατωμένα, όσο και για τα υπό κατασκευή κτίρια), με συνολική επιφάνεια κάτω των 50 τ.μ.

2. Μισθώσεις κάθε είδους γηπέδων (οικοπέδων και αγροτεμαχίων) χωρίς κτίσματα.

3. Παρατάσεις – ανανεώσεις υφισταμένων μισθώσεων με τον αυτό υφιστάμενο μισθωτή.

4. Τροποποιήσεις όρων υφισταμένων μισθώσεων (π.χ. μειώσεις καταβαλλομένων μισθωμάτων).

5. Μισθώσεις κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων ή δομικών έργων που στεγάζουν βιομηχανίες, βιοτεχνίες, εργαστήρια, παρασκευαστήρια, υπηρεσίες με σημαντικό ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν μεταξύ άλλων και τα εργοστάσια, οι βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, τα συνεργεία συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, τα βαφεία, τα ξυλουργεία, τα παρασκευαστήρια τροφίμων, τα καθαριστήρια, τα σιδερωτήρια, τα οργανωμένα πλυντήρια ρούχων, τα αυτοτελή κέντρα μηχανογράφησης καθώς και τα εργαστήρια ερευνών και εκπαίδευσης, διυλιστήρια και οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας.

6. Μισθώσεις κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων ή δομικών έργων που χρησιμοποιούνται για αποθήκευση αγαθών, φύλαξη αντικειμένων ή στέγαση ζώων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν μεταξύ άλλων και οι γενικές αποθήκες, οι αγροτικές αποθήκες, τα λιμενικά υπόστεγα, οι αποθήκες καταστημάτων (αλλά και κατοικιών), οι αποθήκες μουσείων, σταύλοι, βουστάσια, χοιροστάσια, ορνιθοτροφεία κλπ.

7. Μισθώσεις κτιρίων ή τμημάτων κτιρίων ή δομικών έργων για στάθμευση αυτοκινήτων, δικύκλων ή τρικύκλων, πρατήρια υγρών καυσίμων και πλυντήρια αυτοκινήτων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki