Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι να προσέχετε στα διατηρητέα

Τι απαγορεύεται και τι είναι υποχρεωτικό στα διατηρητεα :

Απαγορεύεται οποιαδήποτε επέμβαση χωρίς την έγκριση του αρμόδιου υπουργείου που το κήρυξε διατηρητέο.

Ο ιδιοκτήτης υποχρεούται να το συντηρεί και να το επισκευάζει. Διαφορετικά, τις απαραίτητες εργασίες μπορούν να κάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες και να του καταλογίσουν τη δαπάνη.

Υπάρχει δυνατότητα ειδικής ρύθμισης για προσθήκες μόνο για το υπόλοιπο του συντελεστή δόμησης, με απόφαση του ΥΠΕΚΑ.

Υπάρχει, θεωρητικά τουλάχιστον, η δυνατότητα της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης, η οποία όμως δεν μπορεί να υλοποιηθεί καθώς δεν έχουν καθοριστεί περιοχές υποδοχής συντελεστή. Το θέμα προσπαθεί να ρυθμίσει το ΥΠΕΚΑ με τον νέο θεσμό της «Τράπεζας Γης».

Οι μελέτες των επισκευών πρέπει να εγκριθούν από πολλές επιτροπές και συμβούλια. Αν προκύψουν αλλαγές κατά τη διάρκεια της επισκευής πρέπει να υποβληθούν και πάλι για έγκριση. Για επισκευή και αποκατάσταση διατηρητέων κτιρίων, καθώς και κτιρίων που βρίσκονται σε παραδοσιακούς οικισμούς ή σε τμήματα αυτών, επιδοτείται κατά 50% το επιτόκιο δανεισμού για δάνεια ως 100.000 ευρώ, μόνο εφόσον προορίζονται για κατοικία.

Υπάρχει δυνατότητα υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο διατηρητέων ή κτιρίων που βρίσκονται σε παραδοσιακούς οικισμούς, και τα οποία διασκευάζονται σε ξενώνες, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εργαστήρια παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων ή χειροτεχνημάτων.

Διατηρητέα κτίρια ή κτίρια που βρίσκονται σε παραδοσιακούς οικισμούς και τα οποία έχουν κατεδαφιστεί από γεγονότα που οφείλονται σε ανωτέρα βία, όπως σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα ή κρίνονται κατεδαφιστέα με πρωτόκολλα επικινδύνως ετοιμόρροπου οικοδομής, επανακατασκευάζονται.

Τα διατηρητέα μπορούν να εξαιρεθούν, εν όλω ή εν μέρει, από την εφαρμογή του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, με σκοπό τη διατήρηση του χαρακτήρα, της μορφολογίας και της ιστορικής σημασίας τους. Κι αυτό διότι ο ΚΕΝΑΚ δεν ενσωματώνει τις ενεργειακές παραμέτρους της λαϊκής βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής των παραδοσιακών κτιρίων, των νεοκλασικών κτλ.

Επιτρέπεται η εγκατάσταση παθητικών και ενεργητικών ηλιακών συστημάτων και κλιματιστικών ύστερα από έγκριση του Αρχιτεκτονικού Συμβουλίου ή του αρμόδιου φορέα.

Επιτρέπεται η εγκατάσταση ανελκυστήρα στο εσωτερικό του κελύφους.

Κατασκευαστικές σε νευρική κρίση

Με το χρονοδιάγραμμα της ολικής επανεκκίνησης των έργων στους οδικούς άξονες να έχει, πλέον, μετατεθεί για το τέλος Φθινοπώρου και το χρηματοοικονομικό κόστος, όπως και τη φορολογία να αυξάνονται, τα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων βρίσκονται, τουλάχιστον κατά τις τρεις τελευταίες χρήσεις, σε κατάσταση μόνιμης διαχείρισης κρίσης. Ως αποτέλεσμα, οι όμιλοι Ελλάκτωρ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασαν το πρώτο εξάμηνο ζημιές έναντι κερδών-λόγω και έκτακτων γεγονότων- τους ιδιαίτερα δύσκολους περσινούς έξι μήνες των διπλών εθνικών εκλογών. Αντίθετα, η J&P επέστρεψε στα κέρδη παρά την έκθεση σε τράπεζες της Κύπρου, όπου διατηρούσε καταθέσεις άνω των 9 εκατ. ευρώ.

Που οφείλονται οι ζημιές

Για τον όμιλο Ελλάκτωρ, η καθυστέρηση της έναρξης των μεγάλων οδικών έργων, η έκτακτη εισφορά στα εν λειτουργία έργα ΑΠΕ και η αλλαγή των φορολογικών συντελεστών από 20% σε 26% οδήγησε σε ζημιές μετά από φόρους 16,2 εκατ. ευρώ. Η υποχρεωτική αναπροσαρμογή (στο 26% ) της αναβαλλόμενης φορολογίας επιβάρυνε τα κέρδη µετά από φόρους κατά 24,9 εκατ. ευρώ. Και τα κέρδη µετά τους φόρους θα ξεπερνούσαν τα 8,5 εκατ. ευρώ, εάν δεν είχε επιβληθεί η συγκεκριμένη έκτακτη επιβάρυνση. Η αναστολή των έργων στους οδικούς άξονες μείωσε κατά περίπου 16 εκατ. και 14 εκατ. ευρώ τα έσοδα από την κατασκευή και τις παραχωρήσεις. Αυξήθηκε όμως, ο τζίρος από αιολικά (+26,4%) λόγω αυξημένης εγκατεστημένης δυναμικότητας. Όπως προκύπτει από τα δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα, ο καθαρός δανεισμός της εισηγμένης μειώθηκε το εξάμηνο στα 676 εκατ. ευρώ, με το συγκεκριμένο μέγεθος να διαμορφώνεται στα 447 εκατ. ευρώ, εάν αφαιρεθεί ο δανεισμός των έργων παραχώρησης. Ωστόσο, ο συνολικός δανεισµός του οµίλου ανήλθε σε 1,7 δισ. ευρώ, παραµένοντας στα ίδια επίπεδα µε το 2012, με την εισηγμένη να προβλέπει ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την αναχρηματοδότηση των δανείων της Άκτωρ Παραχωρήσεις, της Ελλάκτωρ (περίπου 400 εκατ. ευρώ) και της Reds.

Η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που παρουσίασε ζημιές μετά φόρων ύψους 32,1 εκατ. ευρώ, δεν παραλείπει να ασκήσει κριτική, αναφέροντας στην οικονομική έκθεση ότι: «η συνεισφορά των κρατών δανειστών του ελληνικού Δημοσίου ήταν και μόνο προς τον σκοπό της αποφυγής της πτώχευσης της Ελλάδας και των τραπεζών χωρίς να είναι εφικτή η αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας. [...]οι εξαγγελίες του κράτους για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων βρίσκονται ακόμη στο επίπεδο των δεσμεύσεων και δεν μπορούν να μεταβάλλουν το αρνητικό κλίμα σε κάποιο βαθμό, εάν δεν υπάρξει η υλοποίηση των δεσμεύσεων αυτών». Ο φόρος, εξάλλου, του 26% έπληξε την εισηγμένη, καθώς η επιβάρυνση με φόρο εισοδήματος μείωσε περίπου κατά 7 εκατ. ευρώ τα μεγέθη της. Το μη restart σε Ε-65, Νέα Οδό και Ολυμπία Οδό μείωσε (-71%) τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων από κατασκευές, οδηγώντας σε πτώση και τα ebitda του ομίλου. Επίσης, τα έσοδα από κατασκευές ήταν μειωμένα κατά 3,2%, συγκριτικά με το εξάμηνο του 2012, ενώ οι προβλέψεις για επισφάλειες (από τον κλάδο των κατασκευών) «έριξαν» σε ποσοστό 142,5% τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων και τόκων (ebit). Από την άλλη πλευρά, οι πωλήσεις από παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ αυξήθηκαν (+34,47%) στα 51,4 εκατ. ευρώ από 38,2 εκατ. ευρώ το 2012. Ενισχυμένος υπήρξε και ο τζίρος από πωλήσεις από θερμικές πηγές ενέργειας, ο οποίος ανήλθε στα 66,8 εκατ. από 50,7 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα, η εισηγμένη παρουσιάζει συνολικές υποχρεώσεις 1,9 δισ. ευρώ, με τα βραχυπρόθεσμα δάνεια να διαμορφώθηκαν στο εξάμηνο στα 363,5 εκατ. ευρώ (από 455,9 εκατ.).

Ο όμιλος J&P Άβαξ -ο μοναδικός από τους τρεις «μεγάλους»- εμφάνισε κέρδη 272 χιλιάδων ευρώ από ζημιές 8,9 εκατ. ευρώ. Η ανάληψη έργων σε Ελλάδα (εγκαταστάσεις LNG Ρεβυθούσας, σιδηροδρομικά έργα) και εξωτερικό (Λίβανος, Περσικός Κόλπος)φέρεται να απορρόφησε μέρος των «κλυδωνισμών» λόγω της καθίζησης των κατασκευών. Ωστόσο, ο όμιλος δεν κατάφερε να «αποφύγει» τις επιπτώσεις από την αύξηση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος που θα αυξήσει τη αναβαλλόμενη φορολογική υποχρέωσή του κατά 3,4 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα 524 εκατ. ευρώ το εξάμηνο από τα επίπεδα των 480 - 490 εκατ. ευρώ. Η βασική αιτία της ενίσχυσης, σύμφωνα με την εισηγμένη, είναι η μείωση των ταμειακών διαθέσιμων που σχετίζονται με τα εκτελούμενα έργα παραχώρησης και η σημαντική καθυστέρηση στην είσπραξη των απαιτήσεων του Ομίλου από το Δημόσιο για έργα που έχουν εκτελεσθεί.

Το απόλυτο αλαλούμ για 1 εκατ. ιδιοκτήτες

Εκτάσεις που έχουν ανοικοδομηθεί και βρίσκονται εντός σχεδίου, στην «καρδιά» των μεγάλων αστικών κέντρων ήταν χαρακτηρισμένες στο μακρινό παρελθόν ως δασικές και δημόσιες. Οι εκτάσεις αυτές αποχαρακτηρίστηκαν ως δασικές, αλλά παρέμειναν χαρακτηρισμένες ως δημόσιες. Κατά τη φάση δήλωσης των δικαιωμάτων τους οι πολίτες κατέθεσαν τα αντίστοιχα συμβόλαια και τίτλους αγοράς ακινήτων τους στα αρμόδια κτηματολογικά γραφεία. Με τον τρόπο αυτό αποτυπώθηκαν τα δικαιώματα των πολιτών και ο τρόπος που τα απέκτησαν σε βάθος χρόνου. Πολλά όμως από αυτά τα δικαιώματα αποκτήθηκαν το 1920 και εντεύθεν με παραχωρητήρια του ελληνικού δημοσίου και του υπουργείου Γεωργίας και άλλα από αυτά ήταν πρώην δασικές εκτάσεις που αποχαρακτηρίστηκαν. Ορισμένα από αυτά τα αγροτεμάχια τότε αποχαρακτηρίστηκαν από δασικά, ενώ δεν αποχαρακτηρίστηκαν από δημόσια. Ως αποτέλεσμα, το ελληνικό Δημόσιο αν και τα παραχώρησε σε ιδιώτες και επέτρεψε την μεταβίβασή τους σε τρίτους, «στα χαρτιά» ο δημόσιος χαρακτήρας τους διατηρήθηκε. Ως αποτέλεσμα, παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο. Από την μία στο πλαίσιο των δηλώσεων στο κτηματολόγιο οι τωρινοί ιδιοκτήτες να δηλώνουν τα δικαιώματά τους επί των ακινήτων και από την άλλη να εμφανίζεται το Δημόσιο να υποβάλλει δικαιώματα κυριότητας στα ίδια ακίνητα. Και αυτό παρότι από την έρευνα των τίτλων ιδιοκτησίαςδεν προέκυψε ότι το Δημόσιο διατηρεί δικαιώματα επί των συγκεκριμένων ιδιοκτησιών, επειδή η πολιτεία στα δικά της βιβλία διατηρεί καταχωρημένα ως δημόσιες τις συγκεκριμένες ιδιοκτησίες. Κατά την αρχική διαδικασία κτηματογράφησης πρυτάνευσε η λογική και στο πλαίσιο αυτό τα δικαιώματα του Δημοσίου απορρίφθηκαν. Έτσι, δικαιώθηκαν οι ιδιώτες ιδιοκτήτες που όλα αυτά τα χρόνια αγόραζαν και πουλούσαν ύστερα με την «άδεια» του ελληνικού Δημοσίου που τους έχει παραχωρήσει προς ιδιοκτησία, χρήση και εκμετάλλευση τα συγκεκριμένα ακίνητα. Το ελληνικό Δημόσιο αφού απώλεσε, σε πρώτη φάση, τα δικαιώματα που προέβαλε προς το Κτηματολόγιο, υπέβαλε ενστάσεις, όπως προβλέπεται. Την ορθότητα των ενστάσεων αυτών αξιολογεί η αρμόδια επιτροπή που συστήνει το κτηματολόγιο. Η επιτροπή αυτή, δηλαδή, συνεδριάζει, εξετάζει το περιεχόμενο της ένστασης και εκδίδει αμετάκλητη απόφαση σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ιδιοκτησιών (που αφορά η ένσταση). Εν συνεχεία, αναρτώνται οι πίνακες των εγγεγραμμένων δικαιωμάτων των πολιτών επί ακινήτων, η οποία, σε αυτή τη φάση, μπορεί να αμφισβητηθεί παρά μόνο δικαστικά. Με άλλα λόγια, οι ιδιοκτήτες παραλαμβάνουν τα ειδοποιητήρια όταν το Δημόσιο υποβάλει προς το κτηματολόγιο τις ενστάσεις. Για να υπερασπίσουν τη θέση τους θα πρέπει να προσλάβουν δικηγόρο ο οποίος θα παραστεί στην επιτροπή ενστάσεων. Ωστόσο, για να μάθουν πότε θα συνεδριάσει η επιτροπή ενστάσεων, θα πρέπει να επισκέπτονται καθημερινά τα οικεία κτηματολογικά γραφεία για να ενημερωθούν πότε εκδικάζεται η ένσταση του Δημοσίου σε βάρος του ακινήτου τους. Ειδάλλως, η υπόθεση θα εκδικαστεί ερήμην τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ιδιοκτησία εάν η ένσταση γίνει δεκτή.

Ελβετική φούσκα

Από το 2008 μέχρι σήμερα, οι τιμές των διαμερισμάτων της Ελβετίας έχουν αυξηθεί κατά 27%. Κατά την ίδια περίοδο, οι εκκρεμείς οφειλές των νοικοκυριών από στεγαστικά δάνεια έχουν αυξηθεί κατά 25%. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, η τελευταία αυτή απόφαση της κεντρικής τράπεζας της χώρας πυροδοτήθηκε από μια σειρά πρόσφατων στοιχείων. Μεταξύ αυτών και σχετική έκθεση της UBS, όπου τονίστηκε ότι οι τιμές των κατοικιών υπολείπονται πλέον μόλις 5% του υψηλότερου επιπέδου στο οποίο είχαν βρεθεί το 1989, όταν και ξεκίνησε η καθοδική πορεία τους, η οποία έπληξε την οικονομία της χώρας για πολλά χρόνια.

Ο σχετικός δείκτης «φούσκας» κατοικιών που επιμελείται η UBS αυξήθηκε κατά το τρίτο τρίμηνο του 2013 σε 1,2 μονάδα βάσης, έναντι 1,15 κατά το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο. Σύμφωνα με τη UBS, αν ο δείκτης βρεθεί στις δύο μονάδες βάσης, τότε θα έχει σχηματιστεί «φούσκα» στην αγορά κατοικίας. Μοναδικό θετικό στοιχείο που προκύπτει από την ανάλυση της UBS είναι η επιβράδυνση του ρυθμού ανόδου των τιμών το 2013, καθώς η αύξηση σε ετήσια βάση δεν ξεπέρασε το 4%, όντας χαμηλότερη σε σχέση με τον μέσο όρο αυξήσεων της τελευταίας δεκαετίας. Σύμφωνα με έτερη έρευνα της εταιρείας συμβούλων ακινήτων Fahrlaender Partner AG για το τέταρτο τρίμηνο του έτους, καταγράφηκε επιτάχυνση του ρυθμού ανόδου τιμών στην κατηγορία των κατοικιών χαμηλού και μεσαίου κόστους, ένα ακόμα ανησυχητικό δείγμα. Σύμφωνα με τον σχετικό δείκτη τιμών κατοικιών, η μέση τιμή για ένα διαμέρισμα αυξήθηκε κατά 3% κατά τους τελευταίους τρεις μήνες του 2013 σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο. Εξαίρεση αποτέλεσαν οι τιμές των πολυτελών κατοικιών της χώρας, οι οποίες υποχώρησαν κατά 1,1% σε επίπεδο τριμήνου.

Νέα παγίδα

Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ θα αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στα αρχεία του κτηματολογίου και θα εντοπίζουν ευκολότερα όλα τα ακίνητα και εμπράγματα δικαιώματα (πλήρη ή ψιλή κυριότητα, επικαρπία κ.λπ.) που υπάρχουν σε αυτά τόσο στις εντός όσο και στις εκτός σχεδίου πόλεως περιοχές. Στη συνέχεια θα διασταυρώνουν τα στοιχεία του κτηματολογίου με αυτά που έχουν δηλώσει οι φορολογούμενοι στο έντυπο Ε9.

 

Στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχουν ενδείξεις πως αρκετοί ιδιοκτήτες δεν έχουν δηλώσει στη δήλωση ακινήτων Ε9 το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που διαθέτουν, είτε αποκρύπτοντας ακίνητα είτε δηλώνοντας σκοπίμως στοιχεία που περιορίζουν τη φορολογητέα ύλη (π.χ. λιγότερα τετραγωνικά μέτρα).

 

Με την απόκρυψη του πραγματικού μεγέθους της ακίνητης περιουσίας ουσιαστικά περιορίζεται ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ, αλλά και ο φόρος μεταβίβασης.

 

Οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων θα αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στα αρχεία του κτηματολογίου.

 

Με τη διασύνδεση των δύο συστημάτων θα ξεκινήσουν διασταυρώσεις προκειμένου:

 

• Να εντοπιστούν οι ιδιοκτήτες που δεν έχουν δηλώσει την πραγματική αξία των ακινήτων.

 

• Να αναζητήσουν φορολογουμένους με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία τις οποίες αφήνουν απλήρωτες και αρρύθμιστες παρά το γεγονός ότι διαθέτουν μεγάλη ακίνητη περιουσία.

 

Σήμερα, η φορολογική διοίκηση δεν έχει στη διάθεσή της την πραγματική εικόνα της ακίνητης ιδιοκτησίας.

 

Επομένως η εφορία, στις περιπτώσεις που φορολογούμενοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, δεν έχει τη δυνατότητα να διασφαλίσει τις απαιτήσεις του Δημοσίου (π.χ. εγγραφή υποθηκών, κατασχέσεις ακινήτων, πλειστηριασμοί).

 

Οι φορολογούμενοι που θα εντοπισθούν μετά τη διασταύρωση να έχουν αποκρύψει ακίνητα ή να τα έχουν δηλώσει λανθασμένα θα βρεθούν αντιμέτωποι με:

 

• Επιβολή κύριου και συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.

 

• Πρόσθετο φόρο, ο οποίος υπολογίζεται ως τόκος εκπρόθεσμης καταβολής.

 

• Πρόστιμο για την υποβολή ανακριβών δηλώσεων φόρου ακινήτων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki