Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Ρεκορ για τα κενά καταστήματα

Σε επίπεδα ρεκορ κινούνται τα επίπεδα των κενών καταστημάτων στην Αθήνα καθώς σύμφωνα με μετρήσεις που ανακοινώνονται το ποσοστό των κενών καταστημάτων στο σύνολο του αποθέματος ακόμα και σε πολύ εμπορικές περιοχές κινείται στα επίπεδα του 20%. Σύμφωνα με μετρήσεις που αφορούσαν την διαθεσιμότητα των εμπορικών χώρων που αφορούν στο α΄εξάμηνο 2010 η αύξηση των κενών χώρων κινήθηκε στα επίπεδα της μία ποσοτιαίας μονάδας που χαρακτηρίζεταιως η μεγαλύτερη μεταβολή απο τότε που ξεκίνησαν οι καταγραφές των κενών χώρων (α΄εξάμηνο 2007). Σύμφωνα με τα ιδια στοιχεία στο ιστορικό εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας κενοί είναι το 18,7% του αποθάματος των καταστημάτων . Επιδείνωση εμφανίζει και η αγορά των κεντρικών εμπορικών οδών της πόλης καθώς ο δείκτης διαθεσιμότητας προσεγγίζει το 16,7%. Στο σύνολο της Αθήνας το προσοστό της διαθεσιμότητα είναι 17,7% ΄ναντι 16,7% το β΄εξάμηνο 2009.

Φεύγουν απο μαγαζιά και οι αλλυσίδες

Η κρίση οδηγεί τις επιχειρήσεις με ευρύ δίκτυο καταστημάτων σε αποφάσεις αναδιάταξης των καταστημάτων τους. ήδη τράπεζες, εταιρίες κινητής τηλεφωνίας , οικιακού εξοπλισμού ακόμα και ειδών ένδυσης και υποδησης προχωρούν σε αποφάσεις κλεισίματος καταστημάτων τα οποία χαρακτηρίζονται ως μη αποδοτικά. Το φαινόμενο δεν παρατηρείται μόνο στην αγορά της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, όπου το πρόβλημα είναι πιό έντονο αλλά και σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας.

Τελευταίο κρούσμα τη στρατηγικής αυτής η αλλυσίδα ηλεκτρικών ειδών ΕΙΚΟΝΑ -ΗΧΟΣ που ανακοίνωσε πριν απο λίγο ότι :" η δύσκολη οικονομική συγκυρία και η αποδυνάμωση της αγοραστικής δύναμης, η οποία έγινε ιδιαίτερα αισθητή στον κλάδο των ηλεκτρικών ειδών όπου δραστηριοποιείται η εταιρία, οδήγησαν την διοίκηση στην απόφαση να διακόψει την λειτουργία ενός εκ των δύο καταστημάτων που διατηρούσε στην περιοχή της Λάρισας και συγκεκριμένα του καταστήματος που βρίσκεται στην περιφερειακή οδό Λάρισας - Τρικάλων, καθώς οι πωλήσεις του καθιστούσαν αδύνατη την κάλυψη των άμεσων λειτουργικών του εξόδων. Επισημαίνεται ότι, οι πωλήσεις του συγκεκριμένου καταστήματος στη χρήση 1.1.-31.12.2009 ανήλθαν σε €1.287,87 χιλ (συμμετοχή 5,6% στο σύνολο των πωλήσεων της εταιρίας για τη χρήση 2009), ενώ, για το ίδιο διάστημα, οι δαπάνες ανήλθαν σε € 512,70 χιλ (39,8% επί των πωλήσεων). Για την περίοδο 1.1.-31.3.2010 οι πωλήσεις του καταστήματος διαμορφώθηκαν σε € 313,39 χιλ (συμμετοχή 6,8% στο σύνολο των πωλήσεων της εταιρίας για τη περίοδο του α' τριμήνου 2010) ενώ, για το ίδιο διάστημα, οι δαπάνες ανήλθαν σε € 113,00 χιλ (36,1% επί των πωλήσεων)."

Πρέπει να σημειωθεί ότι και άλλες αλλυσίδες αποσύρονται απο εμπορικά τους σημεία ακόμα και αν αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας. Για παράδειγμα η SATO αποσύρθηκε απο το κατάστημα που διατηρούσε στην οδό Ακαδημίας , η αλλυσίδα καλλυντικών SEPHORA έχει ήδη προσωρήσει σε ανασχεδιασμό των εμπορικών της σημείων ενώ πιο έντονο είναι το φαινόμενο στις αλλυσίδες αυτοκινήτων.

Πλήγμα ΙΧ

Πλήγμα στην αγορά καταστημάτων που βρίσκονται σε κεντρικές οδικές αρτηρίες των μεγάλων πόλεων της χώρας αποτελεί η συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτων. Ηδη , η αγορά καταστημάτων της Λεωφόρου Συγγρού έχει καταγράψει το κλείσιμο αρκετών επιχειρήσεων ενώ σε ανάλογη κατάσταση είναι και άλλες αγορές δρόμων που είχαν μισθωμένους εμπορικούς χώρους επιχειρήσεις του κλάδου. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη των πωλήσεων η τάση αυτή όχι μόνο δεν ανατρέπεται προς το καλύτερο αλλά επιβαρύνεται . Συγκεκριμένα κ το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουνίου 2010 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 124.275 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 14,6 % ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2009. Μείωση 28,8% είχε παρουσιάσει το εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου του 2009 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2008. Πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη το πρόβλημα γίνεται εμφανές και σε αγορές υψηλής προβολής και επισκεψιμότητας όπως για παράδειγμα στα τμήματα των οδικών οδών που βρίσκονται εντός αστικών ζωνών.

Οι αλλαγές στην αγορά καταστημάτων

Οι ανακατατάξεις στο εμπόριο έχουν ήδη αντίκτυπο και στην χωροταξικό «χάρτη» των εμπορικών χώρων . Σύμφωνα με τις απόψεις κορυφαίων εμπόρων η αγορά εμπορικών καταστημάτων για πρώτη φορά στην διάρκεια των τελευταίων είκοσι χρόνων βρίσκεται σε φάση πλήρους αναδιάταξης καθώς:

-Ο αριθμός των κενών καταστημάτων αυξάνεται καθημερινά . Πρωταγωνιστές, μικρές επιχειρήσεις που αναστέλλουν την λειτουργία τους αλλά και μικρού και μεσαίου μεγέθους εμπορικές αλυσίδες οι οποίες προχωρούν σε αναδιάταξη των σημείων πώλησης τους. -Οι τιμές των ενοικίων ακόμα και σε πιάτσες υψηλής εμπορικής προβολής έχουν σταματήσει να αυξάνονται με τους ρυθμούς των προηγούμενων ετών ενώ ταυτόχρονα έχουν μειωθεί και τα ποσά για «αέρα» . Αντίθετα καταγράφεται πτώση η οποία μπορεί έως τον Δεκέμβριο να ξεπερνά το 20% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό χρονικό διάστημα. Παράλληλα , οι παράπλευροι δρόμοι σε κεντρικές πιάτσες απαξιώνονται.

-Η ζήτηση που προέρχεται από καινούργιες επιχειρήσεις βρίσκεται στο ναδίρ . Το ισοζύγιο , μεταξύ των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν την λειτουργία τους και των αντίστοιχων που την διέκοψαν στις περισσότερες περιοχές της χώρας είναι αρνητικό.

-Οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στα καταναλωτικά πρότυπα και οι οποίες είναι ήδη έκδηλες δεν ευνοούν την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων που στοχεύουν στα μεσαία εισοδήματα καθώς η ζήτηση κατευθύνεται είτε σε πολύ ακριβά είτε σε πολύ φτηνά προϊόντα. Αυτό σύμφωνα με εκτιμήσεις , συνδικαλιστών εμπόρων , οδηγεί σε συρρίκνωση ολόκληρες εμπορικές πιάτσες οι οποίες στόχευαν στο συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό. Κλασσικό παράδειγμα θα πρέπει να θεωρηθούν αγορές όπως της Αγ. Μάρκου αλλά και της Κηφισίας (Χαλάνδρι και Ψυχικό) όπου ο αριθμός των κενών καταστημάτων έχει αυξηθεί κατακόρυφα στην διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου.

Περισσότερα κενά καταστήματα

Σε ασφυκτικό κλοιό θα βρεθεί η αγορά καταστημάτων αλλά και εμπορικών χώρων το φθινόπωρο καθώς όλες οι ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η πτώση των λιανικών πωλήσεων δεν πρόκειται να ανακοπεί με αποτέλεσμα να αναστείλουν τις εργασίες του χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη την χώρα ενώ ανάλογες θα είναι οι επιπτώσεις και στην δραστηριότητα των εμπορικών χώρων.  Σύμφωνα με εκτιμήσεις το τελευταίο εξάμηνο έχει αναστείλει τις δραστηριότητες του το 1% περίπου των επιχειρήσεων που είτε έκλεισαν οριστικά είτε αναγκάστηκαν σε μεταγκατάσταση ή και σε αλλαγή δραστηριότητας. Η πτώση της ιδιωτικής κατανάλωσης αναμένεται να διαμορφωθεί γύρω στο –3,0%, έναντι +1,4% στο 1ο τρίμηνο 2010. πτώση κατά -5,6% σε ετήσια βάση τον Απρ.’10, μετά την σημαντική άνοδό του κατά 11,1% τον Μάρτ.΄10, κατά +1,4% τον Φερβ.΄10 και κατά 5,4% τον Ιαν.’10. Έτσι, η αύξηση του δείκτη όγκου στο 1ο 4μηνο.’10 ανήλθε στο 2,8% σε ετήσια βάση, έναντι πτώσης του κατά -10,2% σε ετήσια βάση στο 1ο 4μηνο.’09. Η μεγάλη πτώση του όγκου των λιανικών πωλήσεων τον Απρίλιο (από το πολύ χαμηλό επίπεδό του τον Απρ.’09) μπορεί να θεωρηθεί σε μεγάλο βαθμό ως εξομάλυνση του υψηλού ρυθμού αύξησης των πωλήσεων στο 1ο 3μηνο.’10 σε μια περίοδο σημαντικών αυξήσεων στους έμμεσους φόρους και περιορισμού του διαθεσίμου εισοδήματος των καταναλωτών. Σημειώνεται ότι το Πάσχα εφέτος ήταν στις 4.4.2010 και οι αγορές για το Πάσχα πραγματοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό τον Μάρτιο 2010, ενώ το 2009 είχαν πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο. μεγάλη πτώση σημειώνεται Οι πώλήσεις των πολυκαταστημάτων κατεγραψαν σημαντική υποχώρηση ενώ ανάλογη συμπεριφορά έχουν και οι πωλήσεις των μικρότερων καταστημάτων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki