Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η κατρακύλα δεν θα σταματήσει

Πτωτικά θα συνεχίσουν να κινούνται τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους οι τιμές των κατοικιών, οι οποίες υποχωρούν ήδη 7% στη διάρκεια του 2014.Παρά την πτώση των τιμών κατά 42% σε πραγματικές τιμές (36,4% σε ονομαστικές) μεταξύ τρίτου τριμήνου 2008 και δεύτερου τριμήνου 2014, εντούτοις η υποχώρηση θα συνεχιστεί.Σήμερα η ελληνική αγορά κινείται στο 15% της δυναμικότητάς της σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα. Παρά τη βελτίωση των προσδοκιών για την πορεία της οικονομίας, η αγορά real estate παραμένει σε αρνητικούς ρυθμούς, αφού έχει πολλά ανοικτά "μέτωπα". Τέτοια είναι, η ανάγκη αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών καθώς σήμερα τα ακίνητα υπερφορολογούνται, και φυσικά η εφαρμογή ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου. Αρνητικά λειτιούργησε και το γεγονός ότι επί πολλά χρόνια το κόστος κατασκευής νέων ακινήτων παράμενε στα ύψη και όχι μόνο δεν μειωνόταν, αλλά παρουσίαζε και αύξηση. Χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2012, να περάσουν δηλαδή τρία-τέσσερα χρόνια από την έναρξη της κρίσης, προκειμένου το κόστος κατασκευής να αρχίσει να υποχωρεί ! Στο μέτωπο της φορολογίας, η Ελλάδα φιγουράρει ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ με την υψηλότερη φορολογία ακινήτων. Ενώ την περίοδο 2000-2010 οι φόροι αντιστοιχούσαν στο 0,8% των συνολικών φορολογικών εσόδων (κάτω δηλαδή από τον ευρωπαικό μέσο όρο), σήμερα έχουν εκτοξευθεί σε πάνω από 4%.Ενώ μεταξύ της περιόδου 2006 -2010 τα συνολικά φορολογικά έσοδα του Δημοσίου από ακίνητα κινούνταν μεταξύ 1 – 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, στην περίοδο 2012-2014 εκτοξεύθηκαν στα 3 - 3,5 δισ. ευρώ ετησίως.Με βάση στοιχεία του ΟΟΣΑ για το 2012 οι φόροι στην ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα αντιστοιχούσαν στο 2% του ΑΕΠ (βρισκόμαστε δηλαδή κοντά στο μέσο όρο του οργανισμού, που είναι 1,8%).

Οι κερδοσκόποι και το σενάριο επιτυχίας

Το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας ονομάστηκε επενδυτικό ενδιαφέρον και μεταφράστηκε σε σενάριο επιτυχίας! Απο τις αγορές που έγινα το 2014 , η αξία των οποίων ήταν 730 εκατ. ευρώ τα 661 εκατ. ευρώ αφορούν σε συναλλαγές που έγιναν μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με στοιχεία , το διάστημα Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου, σε ξενοδοχεία επενδύθηκαν 417 εκατ. ευρώ (μεταξύ των οποίων οι συμφωνίες για τον Αστέρα Βουλιαγμένης και το Gerakina Beach), τα 270 εκατ. ευρώ αφορούν την κατηγορία των γραφείων (συμπεριλαμβανομένων και του sale & leaseback των 28 ακινήτων του Δημοσίου), 39 εκατ. ευρώ σε βιομηχανικά ακίνητα (συμφωνίες της πρώην Eurobank Properties AEEAΠ νύν Grivalia) και 3,3 εκατ. ευρώ από εμπορικά ακίνητα. Αναφορικά , με την περίφημη visa και εκεί το σενάριο επιτυχίας καταρρέει. Εκτιμάται ότι 430 άτομα έκαναν χρύση του προγράμματος «Χρυσή Βίζα» μέσω του οποίου χορηγείται πενταετής άδεια παραμονής στην Ελλάδα σε άτομα από το εξωτερικό τα οποία απενδύουν στην Ελλάδα σε ακίνητα άνω των 250.000 ευρώ.Από αυτές οι 185 αφορούν Ρώσους, οι 119 Κινέζους και οι υπόλοιπες 33 Αιγύπτιους, ενώ σε διαδικασία έκδοσης βρίσκονται ακόμη 83 άδειες

Πάτρα Vs Δραπετσώνα

Διαφορετικής φιλοσοφίας είναι τα δύο επιχειρηματικά σχέδια ανάπτυξης πίστας προδιαγραφών Φόρμουλα 1 στην Ελλάδα, σε Πάτρα και Δραπετσώνα. Οπως προκύπτει και από τον προϋπολογισμό των δύο έργων, η πίστα της Πάτρας δεν έχει ως αυτοσκοπό τη λήψη άδειας για διεξαγωγή αγώνα του πρωταθλήματος της Φόρμουλα 1, κάτι που, όπως όλα δείχνουν, έχει πρώτιστο μέλημα η Dielpis, η εταιρεία που έχει αναλάβει να «τρέξει» την επένδυση της Δραπετσώνας. Ως εκ τούτου, οι προϋπολογισμοί των δύο έργων είναι εκ διαμέτρου αντίθετοι. Η εταιρεία Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε., η οποία έχει σχεδιάσει τη λειτουργία της πίστας στην Πάτρα, κάνει λόγο για επένδυση της τάξεως των 94,6 εκατ. ευρώ, έναντι ποσού της τάξεως των 800 εκατ. ευρώ της Δραπετσώνας. Η τεράστια αυτή διαφορά οφείλεται στο γεγονός ότι η επένδυση της Δραπετσώνας συνδυάζεται με την ανάπλαση της περιοχής των πρώην Λιπασμάτων, ενώ μόνο η απόκτηση δικαιωμάτων για τους αγώνες της Φόρμουλα 1 (σε συνδυασμό με το σχετικό συμβόλαιο) συνεπάγεται οικονομική δέσμευση της τάξεως των 30-40 εκατ. ευρώ.

Το αλλαλουμ συνεχίζεται...

Ενώ οι διατάξεις του ΕΝΦΙΑ προβλέπουν ότι τα ακίνητα τα οποία έχουν δεσμευτεί από το δημόσιο και βρίσκονται υπό απαλλοτρίωση απαλλάσσονται από το φόρο, το υπουργείο ζητά απο τους ιδιοκτήτες να πληρώσουν συμπληρωματικό φόρο ο οποίος ενεργοποιείται όταν η συνολική ακίνητη περιουσία του φορολογούμενου ξεπερνά σε αντικειμενική αξία τις 300.000 ευρώ. Στα εκκαθαριστικά που έχουν λάβει οι φορολογούμενοι εμφανίζεται ένας ιδιότυπος τρόπος υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Στα εκκαθαριστικά έχει μηδενιστεί ο κύριος φόρος του ΕΝΦΙΑ. Ωστόσο, η αντικειμενική αξία των απαλλοτριωμένων ακινήτων δεν έχει αφαιρεθεί από την συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου. Αυτό που γίνεται είναι ένας υπολογισμός του συμπληρωματικού φόρου με βάση τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου (περιλαμβανομένης της αξίας των υπό απαλλοτρίωση ακινήτων) και στη συνέχεια ο φόρος επιμερίζεται με τη μέθοδο των τριών με βάση το μερίδιο της αξίας των υπό απαλλοτρίωση ακινήτων και το μερίδιο της αξίας των υπόλοιπων ακινήτων. Ας δούμε και ένα παράδειγμα για να γίνει περισσότερο κατανοητός ο τρόπος του υπολογισμού.

Η φόρμουλα 1 μας έλειπε

Πριν εκπνεύσει η χρονιά εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής της πίστας φόρμουλα 1 στην Πάτρα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε τέλη Σεπτεμβρίου η εταιρεία Αυτοκινητοδρόμιο Α.Ε. Το έργο στις Ρέντες Χαλανδρίτσας είναι προϋπολογισμού της τάξης των 65 εκατ. ευρώ και όπως σημειώνει στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος της εταιρείας Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε. αυτή τη στιγμή οι διαπραγματεύσεις με ενδιαφερόμενους επενδυτές από το εξωτερικό βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Σύμφωνα ακόμη με όσα ανακοίνωσε, πριν από μερικές ημέρες, η εταιρεία ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης της επένδυσης τοποθετείται τον Δεκέμβριο του 2017, με την πίστα να αναμένεται ότι θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2018. Η εταιρεία δεν ενδιαφέρεται για τη φιλοξενία του πρωταθλήματος της Φόρμουλα 1, κάτι που συνεπάγεται τεράστιο κόστος, αλλά επικεντρώνεται στην κατασκευή πίστας υψηλών προδιαγραφών που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί αντίστοιχες πίστες του εξωτερικού. Το κόστος χρήσης της πίστας για μία ημέρα, π.χ. από μια αυτοκινητοβιομηχανία που θα θελήσει να δοκιμάσει έναν νέο κινητήρα της, θα είναι μόλις 6.000 ευρώ, έναντι 35.000 ευρώ που κοστίζει κάτι αντίστοιχο στην πίστα της Μόντσα, στη γειτονική Ιταλία.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki