Κατρακύλα στα Logistics
Τετάρτη, 27 Νοέμβριος 2024 02:45
Συνεχίστηκε και το 2012 η υποχώρηση της Ελλάδας στον σχετικό δείκτη ανταγωνιστικότητας του κλάδου των αποθηκών/μεταφορών (Logistics), που επιμελείται τα τελευταία χρόνια η Παγκόσμια Τράπεζα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας για το 2012, η Ελλάδα βρέθηκε στην 69η θέση, επί συνόλου 155 χωρών, με τη βαθμολογία της χώρας να μειώνεται σε 2,83 μονάδες (με άριστα το 5). Το 2010 η Ελλάδα βρισκόταν στην 54η θέση (2,96 μονάδες) και το 2007 στην 29η θέση (3,36 μονάδες), η οποία, συγκριτικά με την οικονομική δύναμη της χώρας, κρινόταν ως καλή. Ωστόσο, η οικονομική κρίση και κυρίως η έλλειψη υποδομών έχουν οδηγήσει τη χώρα σε αρκετά χαμηλή κατάταξη, που συγκαταλέγεται μεταξύ των χαμηλότερων, ιδίως αν επιχειρηθεί μια σύγκριση με άλλες γειτονικές και ανταγωνιστικές χώρες. Για παράδειγμα, η Κύπρος βρίσκεται στην 35η θέση (3,24 μονάδες), η Τουρκία στην 27η θέση (3,51 μονάδες) και η Πορτογαλία στην 28η. Αντίστοιχα, η γειτονική Βουλγαρία τοποθετείται στην 36η θέση (3,21 μονάδες). Για να αντιληφθεί κανείς το πού μας κατατάσσει πλέον η Παγκόσμια Τράπεζα, αρκεί να αναφέρουμε ότι πιο πάνω από την Ελλάδα βρίσκονται χώρες, όπως η Υεμένη (63η), η Κολομβία (64η), το Μπενίν (67ο) και η Μποτσουάνα (68η).
Πάντως, παράγοντες του κλάδου των ακινήτων και ιδίως εκείνου των παροχών υπηρεσιών logistics (αποθηκευτικών εγκαταστάσεων) θεωρούν ότι από το 2013 και μετά, η Ελλάδα αναμένεται να επανέλθει σε ανοδική τροχιά στην παγκόσμια κατάταξη, κυρίως ως αποτέλεσμα της έναρξης λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με το Θριάσιο Πεδίο. Εκεί όμως ακόμα δεν έχει προχωρήσει το έργο της κατασκευής διαμετακομιστικού κέντρου logistics, που θα απογείωνε πραγματικά τις δυνατότητες της χώρας να εξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο για το διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο.
Στο πλαίσιο αυτό, στελέχη του υπ. Ανάπτυξης έχουν προχωρήσει σε συνεργασία με ομάδα εμπειρογνωμόνων της Παγκόσμιας Τράπεζας, προκειμένου να αναγνωρίσουν τις παθογένειες της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας και στη συνέχεια να καθορίσουν τις απαιτούμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Ηδη, για τον σκοπό αυτό έχει συσταθεί νέα επιτροπή στο υπουργείο ειδικά για τα Logistics. Ενα από τα βασικότερα νομοθετικά ζητήματα που θα κληθεί να επιλύσει, αφορά την απουσία χωροταξικού σχεδιασμού και κυρίως καθορισμού χρήσεων γης. Στο εξωτερικό είναι κοινή πρακτική η χωροθέτηση ολόκληρων περιοχών ως πάρκων αποθηκών (Logistics Parks), κάτι που απουσιάζει στην Ελλάδα. Η συγκέντρωση τέτοιων δραστηριοτήτων σε λίγους χώρους συνεισφέρει στη μείωση του κόστους.