Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Η χωροταξία των κενών καταστημάτων

Σε συνθήκες υπερπροσφοράς κινείται πλέον η αγορά εμπορικών χώρων σε κεντρικές εμπορικές πιάτσες.Η αναλογία κλειστών καταστημάτων προς τα ανοικτά είναι 25,6%. Συγκεκριμένα έχουν κλείσει 2.374 επιχειρήσεις επί του συνόλου που είναι 9.275 επιχειρήσεις.

Ενδεικτική είναι η κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας, όπου το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων αυξήθηκε στο 29,6%, από 24,4% που ήταν τον Αύγουστο του 2011 και από 23,4% που ήταν τον Μάρτιο του 2011. Κρισιμότερη παρουσιάζεται η κατάσταση στην οδό Σταδίου, όπου καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό, περίπου 42,0% ενώ το προηγούμενο εξάμηνο το ποσοστό ήταν 31,5% και ένα έτος πριν 33,8%.Σ τη Χαριλάου Τρικούπη η αναλογία φτάνει στο 33,8%,, η Εμ. Μπενάκη  32% , η Τσακάλωφ  33,7%  η Νοταρά στον Πειραιά  44% , η Υψηλάντου στον Πειραιά 36% και η Γούναρη  40%

Αντίστοιχη εικόνα με το κέντρο της Αθήνας παρουσιάζει και ο Πειραιάς αφού το 27,3% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά. Επιπλέον, ο Πειραιάς παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση των λουκέτων, καθώς σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2011 τα κλειστά καταστήματα στο σύνολο των επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.

Τα λουκέτα αυξάνονται και στη Ν. Ιωνία και συγκεκριμένα στη λεωφόρο Ηρακλείου, η οποία εξυπηρετεί τρεις κατά σειρά περιοχές (Ν. Ηράκλειο, Ν. Ιωνία, Πευκάκια), αφού το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων έφτασε το 28,1%, ενώ τον προηγούμενο χρόνο ήταν 17,8% και το προηγούμενο εξάμηνο 21%.

Στην Κηφισιά, στο σύνολο πέντε εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, το ποσοστό φτάνει περίπου το 23,7%, παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο εξάμηνο. Ο εμπορικός δρόμος της Θησέως εμφανίζει ποσοστό κλειστών επιχειρήσεων της τάξης του 22,7%, σημειώνοντας αύξηση σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2011 (19,8%) και το Μάρτιο του 2011 (16,8%). Το Χαλάνδρι παρουσιάζει χαμηλότερη συγκέντρωση «λουκέτων» στο σύνολο των κεντρικών εμπορικών δρόμων (Παπανδρέου, Αγία Παρασκευή και Χαιμαντά) σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο, με ένα ποσοστό της τάξης του 20% και πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Στις περιοχές του Περιστερίου, της Γλυφάδας και του Αμαρουσίου προκύπτει αναλογία κλειστών ανοικτών καταστημάτων στο Περιστέρι 23,1% (120 κλειστές επιχειρήσει σε σύνολο 520). Στη Γλυφάδα η αναλογία είναι 18,8% με 124 κλειστές επιχειρήσεις επί συνόλου 658 και στο Μαρούσι η αναλογία είναι 17% με 56 κλειστές επιχειρήσεις επί 329 συνολικά επιχειρήσεων.

Ο "αέρας" χάθηκε

Στα εμπορικά καταστήματα καταγράφεται πλήρης εξαφάνιση του λεγόμενου «αέρα», δηλαδή της άυλης εμπορικής αξίας που κατέβαλλαν οι νέοι ενοικιαστές στο παρελθόν. Ταυτόχρονα, υπάρχει «αισθητή μείωση στα μισθώματα, που κυμαίνεται μεταξύ 20% και 30% και συνεχή αιτήματα επαναδιαπραγμάτευσης ενοικίου, τόσο από ελληνικές, όσο και από ξένες αλυσίδες». Επιπλέον, τα εμπορικά κέντρα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς από τα παραδοσιακά καταστήματα, καθώς προσφέρουν ασφαλές περιβάλλον και χαμηλότερο κόστος (πλην του εργασιακού). Είναι χαρακτηριστικό ότι τα εν λειτουργία εμπορικά κέντρα στην Αττική καλύπτουν σήμερα επιφάνεια 463.722 τ. μ., ενώ τα υπό σχεδιασμό κέντρα αφορούν επιπλέον 279.400 τ. μ., δείγμα της εμπιστοσύνης των επενδυτών στη συγκεκριμένη κατηγορία ακινήτων, παρά την ύφεση και την πτώση της κατανάλωσης. Αλλωστε, τόσο οι διαχειρίστριες εταιρείες, όσο και οι ειδικοί της αγοράς συμφωνούν στο ότι οι αντοχές των κέντρων έχουν αποδειχθεί σαφώς μεγαλύτερες του υπόλοιπου της αγοράς. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται τόσο από το ενδιαφέρον για μίσθωση καταστημάτων εντός των εμπορικών, σε αντίθεση με τη δραματική κατάσταση των εμπορικών δρόμων, όσο και από τη μικρότερη πτώση των πωλήσεων εντός των εμπορικών κέντρων, σε σχέση με το σύνολο του λιανεμπορίου.

Πιέζουν τράπεζες και αλλυσίδες

Ο επανακαθορισμός της πολιτικής ανάπτυξης των εμπορικών δικτύων από μεγάλες αλυσίδες του εμπορίου , των υπηρεσιών ακόμα και των τραπεζών αναμένεται να επηρεάσει άμεσα την αγορά εμπορικών χώρων σε μικρές ή περιφερειακές αγορές. Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη μεγάλες τράπεζες εξετάζουν το ενδεχόμενο περαιτέρω περιορισμού του δικτύου υποκαταστημάτων τους ενώ σε ανάλογες αποφάσεις φαίνεται ότι έχουν καταλήξει και αρκετές εμπορικές αλυσίδες που θεωρούν ότι η υποχώρηση των λιανικών πωλήσεων που έχει καταγραφεί από το φθινόπωρο στην αγορά όχι μόνο δεν επιτρέπει την δημιουργία νέων σημείων πώλησης αλλά αντίθετα επιβάλλει τον περιορισμό των ήδη υπαρχόντων. Στόχος , των κινήσεων αυτών είναι ο περιορισμός του λειτουργικού κόστους και η συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε περιοχές υψηλού εμπορικού ενδιαφέροντος . Στα πλαίσια αυτά ήδη οι τράπεζες έχουν ξεκινήσει και νέες διαπραγματεύσεις με ιδιοκτήτες χώρων που έχουν μισθώσει για την λειτουργία υποκαταστημάτων τους προκειμένου να επαναπροσδιορίσουν το ύψος του ενοικίου. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις κυρίως σε μισθώσεις χώρων που θα λήξουν στο επόμενο δωδεκάμηνο που δεν θα ανανεωθούν αν δεν επιτευχθεί μείωση του μισθώματος που θα κρίνεται ικανοποιητική.

Το σίγουρο είναι ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης των επιχειρήσεων που βασίζονται σε σημεία πώλησης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους έχουν περιορισθεί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι πιο σημαντικοί παίκτες έχουν παρουσία σε όλες τις αγορές με εμπορικό ενδιαφέρον και επομένως έχουν βγει ήδη από την αγορά ενώ από την άλλη πλευρά δεν εμφανίζονται καινούργιοι όμιλοι οι οποίοι θα ξεκινήσουν το «κτίσιμο» εμπορικού δικτύου. Αυτό πρακτικά θα οδηγήσει στην διάρκεια της επόμενης διετίας στην αύξηση της προσφοράς και στην μείωση των μισθωμάτων εμπορικών χώρων. « Μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί η πτώση των επενδύσεων σε νέα εμπορικά ακίνητα σε όλους τους νομούς της χώρας αφού πλέον οι υποψήφιοι επενδυτές ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν είναι ανεύρεση αξιόπιστου ενοικιαστή.»

Καταστήματα: Επένδυση "πονοκέφαλος"

Τα μικρά καταστήματα είναι καταδικασμένα σε αφανισμό καθώς οι μεγάλοι του εμπορίου θα βγουν αλώβητοι από την κρίση. Παράλληλα, και οι εμπορικές πιάτσες θα μειωθούν κυρίως σε βάρος των περιφερειακών αγορών με αποτέλεσμα η αγορά καταστημάτων να επικεντρώνεται σε περιορισμένα υψηλής προβολής σημεία καθώς και στα εμπορικά κέντρα. Η ελληνική εμπειρία των τελευταίων ετών είναι ενδεικτική των τάσεων αυτών καθώς η κρίση έχει εξαφανίσει τοπικές αγορές. Την ίδια στιγμή, η αγορά καταστημάτων θα δεχθεί και ένα ακόμα ισχυρό πλήγμα που θα προέρχεται από το διαδίκτυο καθώς όλες οι μεγάλες αλυσίδες του εμπορίου θα περιορίσουν την φυσική τους παρουσία καθώς θα αναπτύξουν δίκτυα ηλεκτρονικών πωλήσεων. Ανάλογα όμως συμπεράσματα προκύπτουν και από την διεθνή εμπειρία καθώς οι κολοσσοί του εμπορίου φαίνεται ότι θα βγουν ακόμα πιο κερδισμένοι από την κρίση. Οι πωλήσεις των 250 μεγαλύτερων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου στον κόσμο σημείωσαν αύξηση που ξεπερνά το 5% κατά το λογιστικό έτος 2010 (Ιούνιος 2010 - Ιούνιος 2011). Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte με τίτλο, «Οι Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2012» (2012 Global Powers of Retailing), την οποία υλοποίησε συνεργασία με το περιοδικό STORES προκύπτει ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες που γνωστοποίησαν τα κέρδη μετά φόρων (183 από τις 195) λειτούργησαν υπό κερδοφορία κατά το 2010 και αναλογία μεγαλύτερη των 2/3 αυτών παρουσίασε βελτίωση στο περιθώριο καθαρού κέρδους. Πάντως, παρά το γεγονός ότι αυτή η επίδοση είναι εντυπωσιακή, οι λιανέμποροι θα επηρεαστούν από την επιδείνωση της παγκόσμιας οικονομίας κατά το τελευταίο εξάμηνο του 2011. Στη Λατινική Αμερική, την Αφρική και τη Μ. Ανατολή οι λιανέμποροι σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά το λογιστικό έτος 2010. Επτά από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρίες λιανεμπορίου στη Λ. Αμερική κατέγραψαν διψήφια αύξηση πωλήσεων, η οποία διαμόρφωσε το ρυθμό ανάπτυξης για τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή στο 18%.

Αν και το άνοιγμα καταστημάτων σε νέες χώρες αυξήθηκε φέτος, μια άλλη δημοφιλής μέθοδος «δοκιμής» των καινούριων αγορών είναι η έναρξη λειτουργίας μέσω Διαδικτύου. Οι περισσότεροι λιανέμποροι λειτουργούν χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα διάφορα κανάλια πωλήσεων (π.χ. καταστήματα, κατάλογοι, διαδίκτυο, τηλεφωνικά κέντρα, κοινωνικά δίκτυα, ψηφιακές οθόνες, κινητή τηλεφωνία), αλλά λίγοι είναι αυτοί που κατανοούν πώς οι καταναλωτές ψωνίζουν χρησιμοποιώντας καθένα από αυτά τα κανάλια ενώ ακόμα λιγότεροι διαθέτουν ενιαία, συνεπή και περιεκτική «πολυκαναλική» στρατηγική.

«Βαρίδι» 1,5 εκατ. τμ

«Βαρίδι» 1,5 εκατ. τετραγωνικων μέτρων νέων εμπορικών χώρων κυρίως στην περιφέρεια της Αθήνας, έφερε σημαντική αλλαγή στην κατανάλωση και στον εμπορικό χάρτη. Έτσι, μερίδιο από την παραδοσιακή αγορά του κέντρου μετατοπίστηκε στα εμπορικά κέντρα και στις νέες εμπορικές πιάτσες (Μαρούσι, οδός Πειραιώς, Μεσόγεια κ.α.), ενώ περιοχές όπως η Πατησίων και τα Εξάρχεια έχασαν το 50% της εμπορικής ισχύος τους. Η μετεξέλιξη, αν και άναρχη, όπως σημειώνουν μικρομεσαίοι έμποροι, μοιάζει αναπόφευκτη όσο αλλάζει φυσιογνωμία η ίδια η πόλη. Από την κρίση αλλά και την άνοιγμα νέων αγορών επηρεάστηκαν και οι αγορές υψηλής προβολής. Η πτώση στην Ερμού τον Ιούνιο του 2011 κυμάνθηκε στο 11,4% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2010, φθάνοντας τα 195 ευρώ ανά τ.μ. τον μήνα ή 2.340 ευρώ ανά τ.μ. τον χρόνο. Το Κολωνάκι, και ειδικότερα η Τσακάλωφ, έχει υποστεί σαφώς μεγαλύτερο πλήγμα και η πτώση διαμορφώνεται σε ετήσια βάση στο 17,9%, ενώ τα ενοίκια βρίσκονται, κατά μέσο όρο, περίπου στα 115 ευρώ ανά τ.μ. τον μήνα ή 1.380 ευρώ ανά τ.μ. τον χρόνο. Παρά τη μείωση των ενοικίων, ωστόσο, και τις ανακατατάξεις εμπορικών αλυσίδων, και επί της -εμβληματικής για την αγορά- οδού Ερμού παραμένουν κενά καταστήματα, καταδεικνύοντας αφενός τα σημάδια της ύφεσης και αφετέρου τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά η περιοχή. Η κατάσταση δεν πλήττει πια μόνο τις μικρές επιχειρήσεις, που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά λόγω τόσο της ύφεσης όσο και των άλλων δεινών, αλλά και μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki